Orkestfusie van de baan Heieen van Kempen geeft het alledaagse bezieling Cultuur&Kunst .r f i 'Land in zmcht' thema Vele Ul€llS€fl Wilden wel iets nieuws pvooeven van Kinderboekenweek Rubens zal miljoenen opbrengen WOENSDAG 7 OKTOBER 1992 20 REDACTIE: CEES V Bijna twee ton Oscar Lennon De Oscar die John Lennon in 1970 kreeg voor de hit en de film 'Let it Be' is deze week op een veiling in New York ver kocht voor 110.000 dollar (173.000 gulden). De koper wil de niet dat zijn naam bekend werd. Veilingmeester Herman Darvick zei dat het een grote Beatlefan is. In 1976 was dezelfde Oscar al eens geveild en had toen 600 dollar opgebracht. Het beeldje was toen ter veiling aangeboden door een school voor gehandi capten in de staat Connecticut, die de Oscar van Lennon per soonlijk had gekregen. Alle vier Beatles kregen in 1970 een Oscar voor hun muzi kale prestatie in de documen taire 'Let it Be' waarin een van de laatste opnamesessies van de groep is vastgelegd. Lennon werd op 8 december 1980 bij zijn woning in het cen trum van New York doodge schoten. Cultuurprijs voor Boymans rotterdam anp Het Rotterdamse museum Boy mans-van Beuningen heeft gis teren van het Prins Bernhard- fonds de Museumprijs 1992, groot 100.000 gulden, gekregen. Het museum krijgt de prijs vooral voor de presentatie van de verzameling kunstnijverheid en industriële vormgeving in het vorig jaar geopende nieuwe paviljoen van het bestaande ge bouw. De jury van de prijs noemt de presentatie van de collectie- voorbeeldig, overzichtelijk, functioneel, fraai vormgegeven en zeer goed belicht. Samen met de herschikking van de oorspronkelijke opstelling in het oude gebouw is een aaneenge sloten en gaaf beeld ontstaan van de ontwikkeling van kunst nijverheid naar industriële vormgeving. De nieuwe vleugel heet Paviljoen Van Beuningen - de Vriese en is vernoemd naar de collectie die een belangrijk onderdeel vormt van de ten toonstelling. Boymans heeft de prijs opge dragen aan de eind vorige week overleden conservator Alma Ruempol. Zij kwam in 1983 in dienst van het museum toen duidelijk was geworden dat de collectie Van Beuningen-de Vriese aan Boymans zou wor den toevertrouwd. Zij regi streerde de omvangrijke collec tie en zette een waardevol do cumentatiesysteem op. Zij is ook nauw betrokken geweest bij de bouw en inrichting van het paviljoen. Kort voor haar dood hoorde zij van de toekenning door het Prins Bemhardfonds. londen Charles Allsopp, veilingmeester van Christie's, poseert vrolijk bij het portret van Madame de Vicq dat Rubens schilderde. 'Madame' gaat op een veiling in december onder de hamer. Verwachte opbrengst: meer dan een miljoen Britse ponden, ondanks de devaluatie toch ruim 2,5 miljoen gulden. FOTO EPA Lot van HGO en Opera Forum in handen van minister d'Ancona/ De onderhandelingen nissen het Gelders Orkest (HGO) en Opera Forum over de vorming van een oostelijk sym fonieorkest zijn mislukt. Beide partijen gaan vermoede lijk nog deze week naar minister d'Ancona van wvc, die voor 1 januari over de kwestie moet beslissen. enschede cpd Directeur Hans Hierck van het HGO toonde zich gisteren ui terst teleurgesteld. Volgens hem zijn de onderhandelingen niet stukgelopen op de standplaats kwestie („Daar zijn we niet eens aan toegekomen"), maar op 'ar tistieke zaken'. „Bij Forum be staan totaal andere ideeën over de artistieke invulling van dat nieuwe symfonieorkest. Over de vraag hoe dat orkest zou moe ten werken, wat het zou moeten doen." De onderhandelingen tussen Forum en het HGO zijn een ge volg van het Tweede Kunsten plan. Beide orkesten worden daarin verplicht tot een fusie, die per 1 januari gerealiseerd moet zijn. Uitgangspunt is de vorming van een groot oostelijk symfonieorkest van 145 musici, dat zowel een symfonische taak krijgt als de opera's begeleidt van de in Enschede te vestigen e reisopera. Volgens vice-voorzitter B. Schmidz van het Forum-be stuur bestond er bij het HGO onvoldoende begrip voor de dubbele taak van het nieuwe or kest. Met name „de scherpe in zichten" van HGO-directeur Hierck over de taakverdeling zouden de onderhandelingen hebben bemoeilijkt. „Het HGO denkt primair aan de symfo nische taak, niet aan de opera. Men hield daar te zeer vast aan de vorming van twee afzonder lijke, niet inwisselbare ensem bles met een eigen taak: een groot orkest voor symfonie in Arnhem, een kleiner operabege- leidingsorkest in Enschede. Dat was voor ons onaanvaardbaar." Forum heeft zich, aldus Schmidz, steeds op het stand punt gesteld dat er twee gelijk waardige orkesten moesten ko men. „Het mag niet zo zijn dat het ene orkest wordt uitgekleed ten koste van het andere. Wij wilden twee ensembles, welis waar met een primaire taak, maar met musici die uitwissel baar zijn. Daar viel niet over te praten." Ondanks de meningsverschil len hebben beide partijen op een aantal punten wel degelijk overeenstemming bereikt. Zo is er besloten tot de vorming van één bestuur, één organisatie en één artistieke leiding. Ook op het punt van de ontslagen de fusie kost circa veertig musici hun baan zou er enige voor uitgang zijn geboekt, zij het dat deze kwestie niet uitvoerig is besproken. Zowel Het Gelders Orkest als Forum zeggen de afgelopen we ken 'tot het uiterste' te zijn ge daan om binnen de grenzen van de eigen uitgangspunten de fu siebesprekingen te laten slagen. „Maar de standpunten lagen uiteindelijk toch te ver uiteen", aldus HGO-voorzitter Berkhout gistermiddag tijdens een pers conferentie, waar vertegen woordigers van de provincie Gelderland, de gemeente Am- hem en het orkest zelf geza menlijk ingingen op het afket sen van het overleg tussen bei de ensembles. Waar ligt de grens tussen het afbeelden van sim pele voorwerpen, zoals een ketel, een lucifer, een kam of een dames-tas, en een betekenisvolle weergave? De confrontatie met de grote kleurrijke schilderijen van Heieen van Kempen stelt menig bezoeker voor de vraag of het alledaagse wel tot kunst verheven kan worden. De expositie bij het LAK laat er geen twijfel over bestaan dat Heieen van Kempen de gave bezit om dagelijkse dingen ongewone bezieling te geven. Felle kleurcontrasten en vereenvoudigde vor men zijn direct in het oog springende eigen schappen van de serie schilderijen die zowel ui terlijk als inhoudelijk een grote eenheid vertoont. Elk schilderij is opgebouwd uit een gekleurd vlak waarin de contouren van een of meer voorwer pen uitgespaard zijn. De plaats van de vorm op het doek doet vrij willekeurig aan, zoals de kam en het Japanse mesje die tegen de rode achter grond zwevend, een eigen leven gaan leiden. Door de verhoudingen te overdrijven krijgen sommige objecten menselijke trekjes; de gieter met twee waterdruppels uit de veel te grote tuit heeft iets droevigs en brandende lucifer en em mer (als symbolen voor water en vuur bedoeld?) verbeelden tegengestelde karakters. Heieen van Kempen vermijdt overbodige ver siering en ballast. Het is alsof zij nog steeds het kinderlijke (in positieve zin) vermogen heeft be houden om in levenloze objecten een fascineren de, bezielde wereld te ontdekken. De fotografische schilderijen van Pauline Prior bezitten in technische zin sterke overeenkom sten, maar inhoudelijk tonen zij verschillende in valshoeken. In het geëxposeerde werk verloo chent Pauline Prior haar vooropleiding niet. Voordat zij zich op de beeldende kunst richtte hield zij zich bezig met textiel- en theatervormge ving. In de gezeefdrukte afbeeldingen zijn borduur werk en weefsels verwerkt die de schilderijen een persoonlijke toets geven. Voor sommige stukken dienden oude wandtapijten en patchwork-motie- ven als directe inspiratiebron. Soms leidt de be werking van een fragment tot visuele grapjes, zoals in 'Swingende Eva'. Hiervoor gebruikte Prior een uitvergroot detail van een wandtapijt waaraan zij een geborduurde 'legging' toevoegde. De Eva uit het paradijs klaar voor de disco. Het theatrale aspect komt het meest tot uitdrukking in de enscenering van de in toga's gehulde figu ren uit 'Vrouwengeweld'. Naast het borduurwerk dient ook het gebruik van fotografische middelen iets aan het werk toe te voegen, want niet voor niets noemt Pauline haar doeken 'fotografische schilderijen'. Het bes te bewijs hiervoor vond ik in een serie van drie panelen die een gelijke opbouw vertoonde en als geheel een patroon vormde. De foto's van men sen, omringd door rijk gedessineerde stoffen en tapijten dienden slechts als gegeven of aanlei ding. Door de voorstelling af te drukken op papier krijgt het beeld een zelfstandige functie, maar nu deze een ondergeschikte rol heeft kunnen losse elementen samen een patroon v Groot twistpunt tussen de beide orkesten is de vraag hoe de maximaal 145 musici binnen de nieuwe structuur moeten opereren. Zeker is dat er twee ensembles komen. Volgens HGO zouden dat twee vast staande ensembles moeten worden, maar Forum streeft naar een model waarin met steeds wisselende groepen wordt gewerkt. HGO-directeur Hans Hierck houdt onverkort vast aan de kwaliteitseisen, waarmee hij zijn orkest op het huidige peil heeft gebracht: „Een orkest is iets meer dan zomaar een voor raad musici, waar je naar belie ven over kunt beschikken. Een orkest dient naar buiten toe herkenbaar te zijn, en ook moet er binnen het ensemble zelf een bepaald gemeenschapsgevoel heersen. Wanneer je, zoals Fo rum wil, met de mensen gaat schuiven, dan gaat dat ontegen zeggelijk ten koste van de kwali teit. Als we van de minister de opdracht krijgen om te fuseren zijn we best bereid daar over na té denken en te praten, maar concessies aan de kwaliteit doen we zeker niet." 'De ideale huishoudster', fotografie, tekening en weefwerk van Pauline Prior. Lerares Duits promoveert aan leidse universiteit op Vijftigers leiden wilfred simons „Ze kregen honderd gulden per bundel, dat was inderdaad niet zo veel. Maar het belangrijkste was dat de dichters nu eindelijk konden publiceren. Vóór die tijd wilde de gevestigde orde niets van de Vijftigers weten." Elly Buelens spreekt met en thousiasme en kennis van za ken over de poëziestroming die in de jaren '50 voor veel com motie zorgde. Verwonderlijk is dat niet: vandaag is zij aan de Leidse universiteit gepromo veerd op het proefschrift Ad den Besten en de dichters van vijftig. Den Besten was omstreeks 1950 uitgevers-assistent bij Uit geversmaatschappij Holland. Hij trok zich het lot van dichters als Vinkenoog, Rodenko, An dreus, Campert, Hanlo, Kouwe- naar en Polet aan. De gevestig de orde vond hen maar 'wilde figuren' en hield hen buiten de bestaande poëzietijdschriften. Ze begrepen de nieuwe poëzie niet, wilden die ook eigenlijk niet begrijpen. Om aan deze treurige situatie een einde te maken besloot Den Besten tot de oprichting van de poëzie reeks De Windroos. De reeks was een groot succes en heeft bijgedragen aan de grote en blijvende bekendheid van de Vijftigers. Buelens raakte in De Wind roos geïnteresseerd nadat zij zelf aan de Universiteit van Am sterdam bij Den Besten had ge studeerd. Inmiddels woont de 43-jarige lerares Duits in het Brabantse Bladel, waar zij ook schooldekaan is. Over haar be langstelling voor de Vijftigers zegt zij: „Het komt vooral voort uit de behoefte om meer te we ten over mijn jeugd. Ik wilde er niet alleen maar over lezen in de 'Kroniek van vijftig jaar we reldgeschiedenis' of zo n soort boek." Buelens heeft onder leiding van de leidse hoogleraar Ton Anbeek zes jaar aan haar disser tatie gewerkt. Het bronnenon derzoek kostte haar nog de minste moeite: „Den Besten had veel liggen en verder ben ik geweldig geholpen door het Ne derlands Letterkundig museum. Zij zorgden ervoor dat ik de ar chieven van de dichters kon in kijken. Den Besten correspon deerde veel, vooral natuurlijk met dichters die niet in Amster dam woonden. Al die brieven heb ik doorgeworsteld" zegt zij. Den Besten drukte en ver kocht de gedichten niet alleen, als redacteur veranderde hij ook nogal eens wat: „Dat gaf dan vaak discussie en die kon ik op grond van het archiefmateriaal weer goed volgen," aldus Buelens. Hoe verklaart Buelens de plotselinge doorbraak van de Vijftigers? Zij zegt: „Omstreeks 1946 en 1947 was er veel 'oor logspoëzie' verschenen. Zolang de oorlog in de directe herinne ring bleef, las men die gedich ten graag, maar na een paar jaar begon men toch naar iets an ders te verlangen. Die poëzie was tenslotte ook niet zó goed. Daar kwam bij dat de vooroor logse poëzie een beetje in dis krediet was geraakt. Iedereen riep dat die zo belangrijk was, maar de Forum- en Criterium poëzie had de oorlog toch niet kunnen voorkomen. Er ont stond een sfeer waarin veel mensen wel eens iets nieuws wilden proberen. Toen bleek dat die dichters heel goed wa ren, ging de gevestigde orde ook overstag. Iets dat echt goed is, kün je uiteindelijk niet tegen houden." regio» 'Land in ziiicht' is deze keer het thema van de jaarlijkse kinder boekenweek, dit keer van 7 tot 17 oktober. Het thema is geko zen vanwege het Columbus- herdenkingsjaar. De jeugdbi bliotheken staan de komende week helemaal in het teken van verre ontdekkingsreizen. hillegom» De Hillegomse bi bliotheek houdt in het kader van de kinderboekenweek een kleurwedstrijd en een kijkdo- zenwedstrijd. Kinderen kunnen een kijkdoos maken over het thema. De kijkdozen moeten vóór 10 oktober worden ingele verd. Tijdens de boekenweek worden ook Popeye- films ver toond. Jeugdboekenschrijver Dolf Verroen komt op 8 okto ber. In de bibliotheek is een pi- ratenhol gebouwd dat op 14 ok tober door 'echte'piraten wordt bezocht. noordwukerhout» Ook de Noordwijkerhoutse bibliotheek organiseert tijdens de kinder boekenweek een aantal activi teiten. Kinderen krijgen in de bieb een kleurplaat van jeugd boeken-illustrator Wim Hof man. Voor oudere kinderen is er een puzzelkleurplaat. In de bi bliotheek hebben de leerlingen van de Ireneschool over het the ma 'Land in ziiicht' een ten toonstelling ingericht. katwuk Poppenkast, spelletjes, een kleurwedstrijd. een knutsel- middag. Dat alles staat op het programma voor de kinderboe kenweek in de Katwijkse biblio theken. usse Op de voorleeszolder van de Lissese bibliotheek worden tijdens de kinderboekenweek dia's vertoond. Er is ook een tentoonstelling over ontdek kingsreizen. Met het bouwen van een verrekijker kunnen kin deren in Lisse een echte verre kijker winnen. noordwuk Tijdens de kinder boekenweek kunnen kinderen in Noordwijk onder meer uit stapjes maken naar de vuurto ren, het botenhuis van de Ko ninklijke Nederlandse Redding- Maatschappij (KNRM) en een model boten bouwer. Een spelochtend met het thema 'Ontdek Amerika' staat voor 10 oktober op het programma. Kinderen kunnen zich ook laten schmincken als piraat. Tijdens een Zeemansliederenavond op 15 oktober zingen de 'Zeester ren' over het leven op zee. runsburg» Op basisscholen in Rijnsburg is in het kader van de kinderboekenweek een kleur plaat uitgedeeld. De drie mooist gekleurde platen worden be loond met een prijs. In de bibli- iotheek zijn legoboten tentoon gesteld. sassenheim Ook in de Sassen- heimse bibliotheek staan verre zeereizen centraal tijdens de kinderboekenweek. Er wordt op 7 oktober een boot geknutseld en gekleurd. Een diaserie over een verhaal op zee staat voor 14 oktober op het programma. De zeeverkenners van Tjarda heb ben een tentoonstelling inge richt met modelschepen en zei- lattributen. Bijzondere tekeningen Rijksarchief den haag Het Algemeen Rijksarchief heeft vandaag het hele ar chief van ontwerp- en werktekeningen van de Rijksgebouwen dienst in bezit gekregen. Het gaat om tienduizenden tekeningen voor rijksgebouwen uit de periode 1824-1945. Het bestand bevat dus ook de voorbereidingen van de belangrijkste Nederlandse monumenten, waaronder tekeningen van F. Cuypers voor het Rijksmuseum. Het hele bestand werd de afgelopen zes jaar op orde gebracht en op microfiche gezet. Friesland draagt bij aan Buchmesse Leeuwarden De provincie Friesland gaat 30.000 gulden besteden aan de Frankfurter Buchmesse van volgend jaar. Nederland en Vlaanderen zijn samen 'Schwerpunkt', oftewel themaland van deze boekenbeurs. Ook voor de Friese taal is er aparte aandacht. Lr wordt in het Nederlandse paviljoen een Fries hoekje ingericht en er zal een nog aan te wijzen Friese auteur worden afgevaar digd. Medewerking aan de boekenbeurs wordt verder verleend door het Fries Letterkundig Museum en Documentatiecentrum. Nobelprijs literatuur morgen bekend Stockholm De winnaar van de Nobelprijs voor literatuur van 1992 zal morgen in Stockholm bekendgemaakt worden. De Vlaams/Nederlandse schrijver Hugo Claus is één van de geno mineerden. De prijs, waaraan een bedrag van 6.5 miljoen Zweedse kronen (1,9 miljoen gulden) verbonden is. wordt op 10 december in de Zweedse hoofdstad overhandigd. In 1991 werd hij uitgereikt aan de Zuidafrikaanse schrijfster Nadine Gordimer. Donkersteeg 13 - 15, Leiden Nubuck leder dames laarsje. Kleuren zwart en bruin. Maten 36 t/m 42. Normaal 99.95

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 20