„Gewoon per telefoon een lening afsluiten, dat lijkt me fantastisch." Als de ijscoman zingt, komen de tranen boven Nelleke Burg gaat weer solo zingen Rtv show Met de camera op zoek naar vrouwenhandel WOENSDAG 7 OKTOBER 1992 10 ZOGEZEGD Urbanus kan zich een indigestie eten aan kalkoen. foto anp Ik drink weinig, maar ik eet wel graag, goed en veel. Ik kan mij best een indigestie eten aan een stuk kalkoen zonder mij schuldig te voelen tegenover die arme ne- gerkens. Tja, wat moet ik anders doen: een stuk van die kalkoen opsturen misschien? Dan komt die daar toe met haar erop hè. Dan creperen ze dóarvan." (Urba nus in Humo) ,,lk heb een heel tevreden gevoel als ik mensen twee uur lang ge boeid heb met helemaal niks. Dat lijkt me héél goed, héél zin vol werk. Het verbeteren van de wereld is niet alleen dat je con stant wijst op het onrecht in de wereld, maar ook dat je er nieu we dingen aan toevoegt die wel de moeite waard zijn. Ellende is wel veel erger, maar niet belang rijker dan plezier." (Herman Fin kers in VARA TV-Magazine) Ik heb het zelf een keertje ge probeerd. Drugs bedoel ik. Char lie Parker, een van de beroemd ste jazz-musici ter wereld zei me ooit 's: Weet je waarom wij drugs gebruiken? Simpel omdat we ons dan zekerder voelen en stukken beter spelen. Ik heb toen gezegd: Oké laat het me dan ook maar 's meemaken, maar ik wil wel dat jullie me filmen tijdens het op treden. Dat hebben ze gedaan en hoewel ik van mezelf dacht dat ik de sterren van de hemel speelde, was het afschuwelijk. Ik herken de mezelf niet eens meer, zo dom zat ik daar te riedelen." (Pia Beck in Story) ,,Nee, ik ben niet bang om een oude moeder te worden. Ik denk nooit in jaren. Zelf heb ik ook een oude moeder, maar dat heb ik nooit als een probleem gezien. Mijn moeder is 77 jaar en laatst kocht ze nog een computer. Toen dacht ik ook even: is dat niet een beetje eh... Ach, het maakt toch geen bal uit hoe oud je bent, het gaat erom of je meegroeit met je kind. (Monique van de Ven (39) in VARA TV-Magazine) ,,Toen ik aan dit boek was begon nen zag ik aankomen dat het heel dik zou worden, zevenhon derd bladzijden of zo. Ik dacht: dit wordt een verschrikking, ik word gek las ik al die bladzijden twee, drie keer over moet overty pen. Dus dacht ik: weet je wat, ik neem een computer. In inter views heb ik altijd allerlei rede nen opgenoemd waarom schrij vers die op computers werken geen echte schrijvers zijn. Toch kocht ik zo'n ding. En ik ontdekte dat de computer geen veredelde schrijfmachine is, maar dat hij in de plaats komt van de pen." Harry Mullisch in Humo) ,,Van huis uit ben ik een bange wezel. Vroeger dacht ik altijd der tien weken later: Goh, als ik nu eens dat had gezegd. Maar ik ben in de verdediging gedrongen door het leven zelf en daardoor ben ik soms te fel in de reactie. Te snel in de verdediging. Ik kan ontzettend agressief worden. Het liefst zou ik slaan. Absolute fy sieke wraak spreekt me aan, het directe meppen is me altijd ont houden. Dat is jammer, want ik had er graag op los getimmerd. (Schrijfster Marjan Berk in Privé) Fabrikant Freddy Cornell: 'IJs spreekt iedereen aan Het is behoorlijk la waaiig in de ijsfa briek 'Monte Pel- mo', hartje Jordaan. Daarom gaat de deur van het kantoor van directeur Fred Comelissen dicht. Dat praat wat rustiger. Fred Comelissen is niet alleen ijsfabrikant. Als Freddy Cornell luistert hij zingend en ijsjes scheppend uit z'n antieke ijsco wagen bruiloften, perso neelsfeesten en partijen op. Zo'n twintig jaar geleden heeft hij even overwogen van zingen z'n vak te maken. „Maar dan had ik er al m'n energie in moeten steken. Met een onze ker resultaat. De ijsfabriek, die ik van mijn ouders heb overge nomen, bood me meer zeker heid." Niettemin is Cornell een veel gevraagd artiest in het schnab belcircuit. De ijscokar is een deel van de attractie. „Ik merk dat iedereen een sentimentele band met de ijscokar heeft. Niet alleen op personeelsfeesten, ook in bejaardenhuizen." Ronnie Tober „Vijfentwintig jaar geleden be gonnen mijn ouders met de ijs fabriek. Ze maakten vijf sma ken, en dat was heel wat in die tijd. Het idee kwam uit Italië. Mijn moeder had familie wonen in de Dolomieten. Ik ben spe lenderwijs in de zaak terecht ge komen. In het begin maakten we met de hand ijs. Al ijsdraai- ende zong ik. Daar was toen nog tijd voor." „Af en toe deed ik voor de gein Ronnie Tober na. Die was toen immers zo populair. Ik kon dat heel goed, met accent en al. Nu had je indertijd het NCRV- programma 'Met liedjes het land in' met Ted de Braak. Een onderdeel van dat programma was: imitaties van bekende ar tiesten. Een collega heeft me aangemeld." „Ik deed mee aan het pro gramma en won de talenten jacht die er aan was verbonden. In de jury zat Willy Alberti. Die zei tegen me: 'Je hebt een mooie stem. je moet zangles gaan nemen.' Dat heb ik ge daan. Er volgden meer talenten jachten. Ik won vaak. Ook een talentenjacht van de TROS. Naar aanleiding daarvan heb ik een plaatje gemaakt. Het werd een flop." „Daarna heb ik 'Granada' op genomen. Dat flopte ook. Toe gezegde televisie-optredens ble ven eveneens uit. Toen ben ik eens goed gaan nadenken. Ik besefte dat ik om een uitblinker te worden heel veel energie en geld in het artiestenvak zou moeten steken, terwijl het nog maar de vraag was of ik een succes zou worden. Ik besloot om in het ijsvak te blijven. Maar ik had zö de smaak van het zin gen en optreden te pakken ge kregen, dat ik dat er op een la ger pitje bij wilde blijven doen. Toen ben ik gaan optreden in cafeetjes." Ijscokar „In een van die cafeetjes kwam ik, een jaar of elf geleden, Aad Klaris tegen. We raakten aan de praat. 'Jouw probleem is dat je niet in een duidelijk hokje zit, je hebt geen eigen stempel', zei hij. 'Heb je een vak?' Ja, zei ik, ik zit in het ijsvak. 'Daar moet je iets mee doen', antwoordde Aad. „Uit die tijd stamt m'n oude ijscokarretje. Ik heb het overge nomen van een ijscoman die stopte. Ik heb het opgeschilderd en ik heb er een act omheen verzonnen. Toen hebben we ook het plaatje 'Gelati' gemaakt. En dat werd wel een redelijk succes. Gelukkig, want dat ene hitje heeft m'n naam gevestigd. Op grond daarvan zijn de boe kingen binnengekomen." „Als je eenmaal in dat arties ten-circuit zit en je blijkt je vak te verstaan en bovendien be trouwbaar te zijn, dan heb je een stevige basis. Ik treed zo'n vier keer per week op, zomer en winter. Ik geniet ervan. Want vrijwel overal waar ik kom, wordt feest gevierd. M'n act heb ik uitgebouwd. En m'n repertoi re ook. Ik kom meestal binnen met 'Gelati'. Daama zing ik wat oude Italiaanse liedjes. 'Mam ma' bijvoorbeeld. Soms, bij een zoveeljarige bruiloft bijvoor beeld, neem ik dan de vrouw 'Wat ik heb geleerd in praktijk brengen Nelleke Burg gaat weer op de solotoer. Momenteel repe teert ze samen met de pianist Paul Diekman voor'een liedjes programma dat op 15 oktober in première gaat in het Casino in den Bosch. Ernst van Altena levert een belangrijk deel van de teksten. Met het programma is Nelle ke terug bij een oude liefde. Twee keer eerder deed ze een one-womanshow. Veel kan ze nog niet zeggen over het nieu we programma. Het accent zal liggen op liedjes, conferences komen er niet in voor. Wat be treft de liedjes spreekt ze zelf over 'schitterend materiaal', uit eenlopend van 'gek en dwaas' tot'ontroerend'. Nelleke Burg heeft altijd ge houden van de combinatie zin gen, dansen en acteren. Zo speelde ze in musicals als 'Swingpop' van Seth Gaaikema, 'Mimicrimi' van Guus Vleugel en in 'Geboren Vrienden' met onder anderen Hans de Booy. Ook speelde ze toneel, onder meer in 'Drie is te veel' met Joop Doderer onder regie van Jan Blaaser. Met John Leddy stond ze in 'Mosterd na de maaltijd'. Ook verwierf ze bekendheid met haar optreden in De Stam tafel in het VARA-radiopro- gramma 'In de Rooie Haan'. „Dat heb ik zeven jaar gedaan, tot 1986. Toen heb ik er een punt achter gezet. Het was leuk om te doen, maar ik vond dat ik een beetje te veel het stempel kreeg van een politieke artieste. En ik wilde nog zo veel meer." Vertalingen Haar komende liedjesprogram ma beschouwt ze zelf als 'een nieuw begin'. Want: „Ik heb de afgelopen jaren zo veel ervaring opgedaan in diverse disciplines. Nu wil ik zien of ik alles wat ik heb geleerd ook kan toepassen in een programma dat helemaal van mezelf is. Althans: waarin ik alleen op het toneel sta. Want je blijft afhankelijk van andere mensen. Vooral als je, zoals ik, niet zelf teksten schrijft." „Daarom ben ik zo blij met Ernst van Altena. Ik ben bij toe val met hem in aanraking geko men. Ik was bezig mooie Ne derlandse teksten bij elkaar te zoeken. Zo kwam ik prachtige vertalingen tegen. Moeilijker was het om de daarbij horende muziek te vinden. In bibliothe ken vond ik die niet. Omdat bij een aantal vertalingen de naam van Emst van Altena stond, heb ik hem in arren moede gebeld. Hij vertelde me dat hij heel veel muziek thuis had. Ik ben naar hem toegegaan, het klikte en hij wilde, zo zei hij, graag weer eens iets voor het theater doen." Klein beginnen blijkt het sleu telwoord in deze fase van Nelle- kes theater-carrière. „Kijken of het lukt." De zingende ijscoman, Freddy Cornell, treedt zomer en winter vier keer per week op. apart, schep ik al zingend ijs voor haar. Vaak komen dan de emoties los." „Gaat het om een jubilaris, dan zet ik die in het zonnetje als ik 'My way' zing. Je leert met publiek omgaan. Dat vind ik ook zo boeiend. Op een bepaald moment kun je net zo goed overweg met de gasten van de directie van de KLM als met het publiek op een kinderpartijtje. En ijs spreekt iedereen aan. Kin deren, omdat ze het lekker vin den. En ouderen omdat aan 'een ijsje kopen' jeugdherinne ringen vastzitten. Soms zie je echt tranen." „Het losmaken van emoties: dat is eigenlijk waarom je het doet. En ik kan het me best voorstellen. Ik weet nog dat ik een jongen van negen jaar was. Ik zat op de fiets en ik had zo'n ontzettende trek in een ijsje. Maar ik had geen geld om ijs te kopen. En toen heb ik me voor genomen: later als ik groot ben, dan wil ik zo veel ijs kunnen eten als ik op kan. Nu maak ik zelf al die smaken en ik deel ze nog uit ook." Een thuisbankier belt dan nu even de Postbank Leenlijn. U vertelt dan uw giro- netto-inkomen en uw maandelijkse vaste lasten en hoeveel u wilt lenen en de gewenste looptijd. Een medewerker van de Postbank Leenlijn de computer 2/o makkelijk gaat dat bij de Postbank. Een thuisbankier belt voor een lening gewoon even met de Postbank Leenlijn: (058) 952345. Thuisbankieren doe je met de Postbank. de lening kunt krijgen. Als dat zo is, krijgt u het contract thuisgestuurd en vervol gens wordt het geld op uw girorekening gestort. De Postbank Leenlijn is door de week bereikbaar van 8.15 tot 21.00 uur en op zater dag van 9.00 tot 12.00 uur. Met andere woorden: als u voor de makkelijkste weg kiest, kiest u meteen voor de beste. POSTBANK STRIPS BOLLEBOOM RVU zendt bijzondere documentaire uit valse voorwendselen naar Euro pa worden gelokt om daarna in de prostitutie te verdwijnen. Hun paspoorten worden afge nomen en ze worden vaak op gesloten in de sexclubs. Maar ook in het moderne Europa worden anno 1992 onschuldige meisjes ontvoerd, verkocht aan sexhuizen en zo tot prostitutie gedwongen. De Nederlandse programma makers Roy Dames en Jacco Groen kwamen samen met de Australische journaliste Jill Jol- liffe een brute vrouwensmokkel vanuit Noord-Portugal naar de Spaanse provincie Galicië op het spoor. In Portugal en Span je, waar de verering van de Maagd Maria nog hoogtij viert en de kuisheid van meisjes streng bewaakt wordt, wordt prostitutie doodgezwegen. „We hadden geen idee wat ons allemaal te wachten zou staan. Het enige dat we wisten was dat het moeilijk zou wor den om mensen aan het praten te krijgen voor de camera", ver telt Roy Dames. „De meisjes zit ten niet achter het raam, maar zitten in de zogeheten Barros Americanos langs de snelwegen aan de bar. „Als je wat naief bent, zie je niet eens dat het prostituees zijn." In The Pandora Trail wordt de speurtocht van de programma makers naar de vrouwenhandel met de camera vastgelegd. Met smokkelaar Santana rijdt het team in het donker naar een il legale grensovergang waar meisjes heengebracht worden. Die avond is er niets te zien. De spanning in de documentaire wordt goed opgebouwd. In het begin vertellen meisjes die vrij willig de prostitutie zijn inge gaan over de ervaringen van hun collega's die gedwongen worden. Ook pornoster Pando ra, die zichzelf graag vergelijkt met de Italiaanse sexgodin Cic- ciolina, komt aan het woord. Ze zit op dat moment in de gevan genis en wordt beschuldigd van handel in meisjes. Tijdens het interview kleedt ze zich uit. In de loop van het program ma reconstrueren Groen en Da mes de weg die Concepcion (24) heeft afgelegd. Het Por tugese meisje werd door een kennis meegelokt over de Spaanse grens en belandde bo ven een club in het badplaatsje Burela. Haar paspoort werd in gepikt en ze wist na een week in een taxi te ontsnappen. Misdrijf „We zijn naar de politie in dat plaatsje gegaan waar haar schoonbroer direct aangifte heeft gedaan, maar daar wisten ze van niets. Het ging om een meerderjarig meisje dus is er geen sprake van een misdrijf, werd ons verteld", aldus Da mes. „We wilden in deze docu mentaire bewijzen dat er wel degelijk sprake was van opslui ting en zijn daarom zelf naar de man gaan zoeken die haar pas poort zou hebben." De man wordt uiteindelijk op een terrasje gevonden, maar is niet echt blij met de Filmploeg. „Als ik mezelf in een reportage terugzie, vermoord ik je", roept hij dreigend. Van een paspoort zegt hij niets te weten. „Ik was blij dat ik na vijf weken weer naar huis kon", bekent Roy Da mes. „Je krijgt daar last van ach tervolgingswaanzin. Van ver schillende kanten kregen we te horen dat we gevaarlijk bezig waren. Ik had de tapes in een kluis gelegd en die heb ik op de laatste dag opgehaald om daar na rechtstreeks naar het vlieg veld te vertrekken." (Uitzending: vanavond, 21.00 uur, Nederland 3) Rosa (20) zag in Ango la geen toekomst meer voor zichzelf en besloot naar een tante in Portugal te gaan om werk te zoeken. Ze kwam in een voor stad van Lissabon terecht en wist niet dat het een belangrijk BOES jachtgebied was van vrouwen handelaren. „Iemand bood me een baan in een restaurant in Spanje aan. Ik werd daar de eer ste avond al gedwongen om met tien mannelijke klanten sex te hebben." Rosa is een van de personen die in de RVU-documentaire The Pandora Trail een getuige nis aflegt over vrouwenhandel in Portugal en Spanje. Vrouwenhandel wordt meestal in verband gebracht met jonge Zuidamerikaanse en Aziatische meisjes die onder Op 15 oktober gaat het liedjesprogramma van Nelleke Burg in première. foto gpd

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 10