Positieve verandering van Amsterdam HERFST '92 Ons eigen Latijn ZATERDAG 3 OKTOBER 1992 Onze taal Wat Artis is, weet iedereen. Al ben je er nog nooit geweest, of al ga je liever naar Blijdorp, Apenheul of Burgers Bush, ie dereen weet dat Artis onze Am sterdamse dierentidn is. De toe gangsprijzen zijn gepeperd, dus je kijkt onwillekeurig uit naar andere bezigheden om een dag je Amsterdam door te brengen met drie kinderen en twee buurjongetjes. Maar als je daar overheen bent, blijkt Artis te recht beroemd. Minder bekend is ondertussen waarom Artis zo heet. Up het hoofdgebouw aan de Plantage Middenlaan staat de spreuk Natura Artis Ma gis tra, wat Latijn is voor 'De natuur is de leermees teres van de kunst'. Artis betekent dus eigen lijk alleen maar 'van de kunst', maar voor de gewone bezoeker is dat middelste Latijnse woord de naam geworden van de dierentuin. Dat het van huis uit Latijn is, wordt niet be seft en dat is ook helemaal niet nodig om de apies te voeren. De naam Artis is een aardig voorbeeld van een stukje Latijn dat iedereen kent maar meestal zonder te weten dat het Latijn is. Zo zijn er nog honderden andere Latijnse woor den die algemeen bekend zijn. Bijna iedereen spreekt dus wel een aardig mondje Latijn. Bij voorbeeld agenda, fiscus en centrum. Agenda is Latijn voor 'de dingen die gedaan moeten worden', ofte wel het aantekenboek je om die in op te schrijven, of het lijstje van punten die besproken moeten worden op de vergadering. Vergelijk 'addenda': de dingen die toegevoegd moeten worden, en 'memo randa': de dingen waar aan gedacht moet worden. Fiscus is een Latijns woord met de betekenis 'gevlochten mand'. Dat lijkt weinig te maken te hebben met onze fiscus, maar zo'n gevlochten mand werd vroeger gebruikt als geldkist. De geldkist van de staat, toen die al lang geen gevlochten mand meer was maar een ijzeren kist en later vooral een giro nummer. bleef echter fiscus heten. Centrum had ooit als betekenis: 'punt van een passer', 'angel'. Zodoende werd centrum ook het woord voor middelpunt. Bij uitgeverij Contact (zelf ook met een bij na Latijnse naam) is kort geleden een aller aardigst boekje verschenen van Jan Verheg gen. waarin zulke Latijnse woorden in het Nederlands verzameld zijn: 'Non Scholae Sed Vitae' (Niet voor de school maar voor het le ven). De ondertitel is duidelijker 'Latijn in het Nederlands'. Het is een verrassende ver zameling geworden want er blijkt veel meer Latijn in onze dagelijkse gesprekken te zijn dan we denken. Bij voorbeeld triplex, muse um, hemia, regio, referendum, spiritus, jubi leum, basis, alibi, circa, reflector, puber, mo nitor, motor, lustrum, visum, virus, Het boekje beperkt zich strikt tot echt La tijn. Dat betekent dat al die woorden die in de loop der eeuwen vernederlandst zijn, er niet in staan, zoals kelder, zolder, duivel, en gel. priester, koster, lamp, olie, feest, pijn en plaag. Evenmin staan er al die talloze woor den in die eigenlijk via het Frans bij ons ge komen zijn of die min of meer naar Latijns voorbeeld gemaakt zijn. zoals contact, contri butie, consult, consument en context. Des te verrassender dat er dan toch nog zo'n 800 re gelrecht Latijnse woorden bij ons in omloop zijn. Interessant zijn ook de verklaringen die Ver- heggen er bij vermeldt. Bij voorbeeld bij sep tember, oktober, november en december af leidingen van septem, octo, novem en de cern, dat wil zeggen: 7,8,9 en 10. Het Ro meinse jaar begon vroeger op 1 maart, zodat september dan de zevende maand was. okto ber de achtste maand, enzovoort. JOOP VAN DER HORST universitair docent Nederlands Maart 1980. Opstand in Amsterdam: in de Vondelstraat wordt on truimd met behulp van Leopardtanks. Het is het grote begin van de kraakbeweging. „De invloed van de krakers heeft de binnenstad van Amsterdam in gunstige zin beïnvloed", stelt Virginie Mamadouh. Afgelopen week promoveerde zij op dit onderwerp. De weg die de krakers plaveiden. Los van waardeoordelen over 'de krakers' staat vast dat de kraakbe weging het aangezicht van de Am sterdamse binnenstad blijvend heeft veran derd. In positieve zin, meent Virginie Mama douh, sociaal geografe aan de Universiteit van Amsterdam. „De weg van de vele alleenstaanden en tweeverdieners die tegenwoordig in de bin nenstad wonen is gebaand door de krakers. De stad is door de invloed van de kraakbewe ging veelvormiger en minder exclusief dan anders het geval zou zijn geweest", meent Mamadouh. Afgelopen week promoveerde ze op een proefschrift over onder meer de kra kers 'als stedelijke sociale beweging'. Dinsdag ontruimde de Amsterdamse poli tie het kraakpand Herengracht 138-140, een leegstaand kantoorgebouw, 's Avonds zaten de tientallen krakers er weer in. Een goed ge» organiseerde herkraak door jongens en meis jes die het klappen van de zweep kennen. „Na drie kwartier onderhandelen en een paar verfbommen trok de smeris zich terug. Het pand is weer van ons!!!" joelde het persbe richt dat over de fax bij dagbladen en televi siestations binnenrolde. De politie zette bij de ontruiming een wa terwerper in en takelde ME'ers via het dak naar binnen. Nog steeds dezelfde gespierde taal als tien jaar geleden, waaruit de haat te gen autoriteiten opwelt en hetzelfde geweld. Maar de duizenden die toen voor zo'n kraak pand kwamen demonstreren, waren er nu niet. Het ligt niet aan de krakers, het ligt aan de tijdgeest. De kraakbeweging heeft zijn tijd gehad. De strijdbare pozen zijn die van een geïsoleerde groep diehards geworden. De banden met de rest van de stadsbevolking en met de politiek zijn verdroogd. Schaamteloos De ontruiming in 1984 van 'Weyers' (het grootste Amsterdamse kïaakcomplex) ten be hoeve van een Holiday-lnn-vijfsterrenhotel betekende de definitieve nekslag voor de kraakbeweging als politieke factor van bete kenis. Vlak daarvoor was Ed van Thijn als op volger van burgemeester Wim Polak naar Amsterdam gekomen en had samen met PvdA-wethouder Walter Etty een no-nonsen- se koers ingezet. De macht van de krakers in de Staats liedenbuurt was op een hoogtepunt toen de groepen woningwetwoningen gebouwd waar projectontwikkelaars duurdere koopwonin gen hadden gepland. Zo was de gemeente onder druk van felle protestacties gedwongen om een overeenkomst met projectontwikke laar Gerard Bakker voor koopwoningen in de Indische Buurt in te trekken door de felle protestacties 'Bakker de Buurt Uit'). In plaats van vrijesectorwoningen kwamen er socialehuurwoningen. In ruil kreeg de pro jectontwikkelaar toestemming om een oud complex aan de Weteringschans te verbou wen tot luxe appartementen. Bij de ontrui ming van dat complex takelde de politie twee als Sinterklaas en Zwarte Piet verklede ME'ers naar boven. Een 'ludieke' grap, die volgens Mamadouh tekenend is voor de op stelling van de Nederlandse overheid ten op zichte van politieke activisten. Want behalve ontruimingen werden tenslotte ook veel ge kraakte panden aangekocht. „In Nederland wordt sinds Provo toch altijd geprobeerd te overleggen." In groter verband is dat volgens haar ook een waarschijnlijke reden waarom terrorisme in Nederland niet heeft wortel ge schoten. En passant zij wel vermeld dat na een aanslag op een internationale trein in Berlijn in 1982 daarin pamfletten uit de Staatsliedenbuurt werden gevonden. Erkenning In kwantiteit lag het hoogtepunt van krakers- activisme in 1984 met 540 ontruimingen en vorderingen door de gemeente per maand. In 1977 waren dat er 350 per maand. De kra kerspopulatie werd in 1983 op 20.000 ge schat, de bevolking van een flinke provincie plaats, maar het getal is inclusief de duizen den die wel in een gekraakte woning leefden, maar niets wilden weten van 'de beweging.' De Raad van Kerken hield het in 1978 nog op 5000. Het besluit om ook jongeren het predikaat 'urgent woningzoekende' te verlenen was in 1978 de feitelijke erkenning van de woning nood onder jongeren en de oorzaak van de tumultueuze groei van het aantal krakers. In het begin van de jaren zestig woonde volgens een enquête uit die tijd de helft van alle pas getrouwde echtparen nog gedwee thuis bij de ouders: apart. Nog altijd worden in Amsterdam huizen gekraakt en door de politie ontruimd. Nog al tijd zijn er in vrijwel elke oude buurt van de stad kraakgroepen met hun eigen spreek uren. Maar de tijd dat de Kraakkrant en Bluf! spraakmakende nieuwsbronnen waren en ra dio de Vrije Keijser de veldslagen in de stad coördineerde (dat was toen de 'burgerlijke' omroepen geen live verslagen meer uitzon den), zijn voorbij. Een beweging is het al lang niet meer. Daarvoor is het netwerk te mager geworden en ontbreekt de sociale onder grond. De stadsvernieuwing, ingezet door PvdA-wethouder Schaefer, is succesvol ge weest en heeft veel krakers aan onderdak ge holpen. Niettemin heeft de kraakbeweging zich naast Provo een blijvende plaats in de Neder landse geschiedenis verworven, meent Ma madouh. „Ook jongeren weten tegenwoordig nog waar zij voor staan. Terwijl, als je ze vraagt naar de Kabouters, ze alleen nog maar aan tuinkabouters denken." Daarentegen hebben zowel Provo als de Kabouters beken de persoonlijkheden voortgebracht (Roel van Duijn, Robert jasper Grootveld, Luud Schim- melpennink) maar doet de kraakbeweging het zonder spraakmakende voormannen of -\TOUwen. Dat was ook de achterliggende ge dachte: iedere vorm van mannetjesmakerij werd de kop ingedrukt. Hoewel er volgens Mamadouh door krakers ideologisch denk werk is geschreven 'dat qua niveau de verge lijking met het werk van Roel van Duijn aan kan' heeft niemand van de schrijvers buiten de eigen kring roem verworven. De ontruiming van het complex de Lucky Luyck in oktober 1982. Het werd het dieptepunt van de kraakbeweging die tijdens deze actie veel sympa thie verspeelde. archieffoto De invloed van de kraakbeweging nieuwe burgemeester op kennismakingsbe zoek naar de wijk kwam. Van Thijn werd door de krakers bespuwd en onder het oog van de televisiecamera's de buurt uitgejaagd. De krakersmacht was zo groot dat de politie zich wijselijk afzijdig hield. Kraakgroepen hadden in de buurt schaam teloos een eigen variant van woonruimtever deling ingesteld: woningtoewijzing zoals de door hen zo gehate gemeentelijke dienst Herhuisvesting er op na hield. Ze schroom den niet 'voordringers' eigenhandig te ont ruimen. Dat deed de naam van de kraakbe weging geen goed. De massale aanhang in de hele stad, ont staan door de grote woningnood onder jon geren en de enorme leegstand in de oude wijken, was toen al getaand door de geweld dadige rellen waarop ontruimingen vaak uit draaiden, zoals bij de Blaaskop in oost en de Lucky Luyk bij het Rijksmuseum. Dieptepunt De geweldsspiraal begon bij de ontruiming in de Vondelstraat in maart 1980, waarbij Leopardtanks van de cavalerie werden inge zet. Daarna raakte die in volle thermiek tij dens de kroning van koningin Beatrix op 30 april van hetzelfde jaar. Reden voor veel sym pathisanten zich van de krakers af te keren, maar duizenden anderen lieten zich door de verhitte oorlogsverslaggeving naar Amster dam leiden. Een dieptepunt van geweld was de ontrui ming van het complex de Lucky Luyck bij het Rijksmuseum in oktober 1982. De botsingen tussen ME en actievoerders waren zo heftig de foto van een brandende tram op de Van Baerlestraat haalde de wereldpers dat de burgemeester de stad drie dagen lang on der de Noodverordening plaatste, waardoor de politie mensen 'preventief mocht oppak ken en vastzetten. De krakers verspeelden sympathie door met hun acties ook de bouw van woningwet woningen te blokkeren en uitsluitend jonge renhuisvesting te eisen. Ook intern werd de kraakbeweging verscheurd door de affaire- Lucky-Luyck, omdat het pand was 'terugge pakt' van een speculantenknokploeg door een speciaal getraind krakerscommando dat met militaire precisie te werk was gegaan. Dat schrok veel krakers af. In de onderstroom was het politiek-sociale klimaat voor de kraakbeweging al eerder ver slechterd. Dat de PvdA-fractieleider Pelle Mug thans directeur van de faculteit waar aan Mamadouh promoveert in 1980 werd gepasseerd voor een wethouderspost wijst er volgens Mamadouh op dat een hardere lijn ten opzichte van de krakers werd ingezet. Mug stond als onderhandelaar met de kra kers model voor het krakerssympathieke deel van de oppermachtige PvdA-raadsfractie. Veranderingen Aan de hand van de gemeenschappelijke doelstelling van de kraakbeweging 'de ver andering van de stad, vanuit een extreem ro mantisch idealisme' kan aan de hand van de woningvoorraad worden nagegaan wat er daadwerkelijk is veranderd. Mamadouh: „Dan kom je al snel uit bij de 1500 HAT-een- heden die vanaf het midden van de jaren ze ventig zijn gebouwd in voormalige kraakpan den." Bovendien zijn er op verspreide plaat sen in het centrum en de omliggende negen- tiende-eeuwse wijken onder druk van kraak-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 35