Grass als een ongelikte beer Cultuur&Kunst Werk Cornelis Springer onder de hamer Floris Arntzenius op z'n best met natgeregende straten LAK brengt in eigen beheer mini-opera uit Sogers kozijnenH het betere raamwerk BOGERS ZATERDAG 3 OKTOBER 1992 17 Paul van Vliet krijgt prijs voor hele werk Op Frankfurter Buchmesse Schrijver Günther Grass zit tijdens de Frankfurter Buchmesse wat onderuitgezakt te praten met zijn uitge ver. Lange rijen beursgangers trekken voorbij en kunnen hun nieuwsgierigheid ternauwernood camoufleren. De borstelsnor van Grass, die hem maakt tot de Bismarck van de Duitse literatuur, staat op onweer. Hij kijkt een beetje als een gekooide aap die genoeg heeft van pinda's en het eerste het beste kind dat er nog één durft te gooi en, zijn hok zal binnensleuren. LeidseLEiDEN'Gezicht op de Hooglandse Kerk en het Weeshuis in Leiden' van Cor nelis Springer (1817-1891is te bewonde ren (en te koop) op de 44ste oude kunst en antiekbeurs die van 10 t/m 18 oktober in het Delftse Museum het Prinsenhof wordt gehouden. Springer wordt in het algemeen be schouwd als een van de betere stadsge zichten-schilders van de vorige eeuw. Door de grote internationale belangstel ling voor zijn schilderijen zijn de prijzen die ervoor worden geboden soms erg hoog. Tijdens de beurs worden in totaal acht 'Springers' aangeboden. In 1871 schilderde hij het 'Gezicht op de Hooglandse Kerk en het Weeshuis in Lei den'. De aandacht voor de fraaie orna menten die het Weeshuis sieren, de tech nisch zeer moeilijk te schilderen Hoog landse Kerk en het uitbeelden van vele fi guren op de markt zijn kenmerkend voor de benadering van Springer. Hij verkocht het schilderij op 7 november 1871 voor 600 gulden aan de Larense kunsthande laar H. Koekkoek jr. Later kwam het in En geland terecht, maar een Alkmaarse kunsthandelaar verwierf het voor de Delft- se beurs, waar het voor een veelvoud van het eerste verkoopbedrag van de hand moet. foto pr FRANKFURT CEES VAN HOORE Een aanvraag voor een kort ge sprek wordt dan ook meteen af gewimpeld. Over enkele dagen, op 16 oktober om precies te zijn, wordt Grass 65 jaar. Zelf lijkt hij er niet al te blij mee te zijn, maar uitgever SteidI des te meer. De uitgeverij heeft een prachtige brochure gemaakt waarop de auteur samen met zijn vrouw Ute op een tandem door de Duitse natuur snelt. In die brochure staan de festivitei ten ter gelegenheid van Grass' pensioengerechtigde leeftijd vermeld. De uitgever heeft voor de boekhandelaren een speciale 'dekoset' samengesteld met veel foto's van de auteur en een le vensgrote Günther Grass van karton die de klanten de boek handel in moet lokken. Daar naast wordt er een speciale krant uitgegeven waarin veel fo to's en gesprekken met Grass door Nadine Gordimer, Elfriede Jellinek, Lev Kopelew en vele anderen. In de Stadtlichen Kunstholle in Berlijn wordt een grote retro spectieve tentoonstelling inge richt onder de naam 'Günther Grass. Een bericht uit de werk plaats. 1951-1992'. Veel grafisch werk, veel foto's en andere do cumenten. Een must voor de Grass-fan. Bill Buford, hoofdredacteur van het literaire tijdschrift Gran- ta, passeert de stand van Grass. Hij is een van de weinige au teurs die deze beurs bezoeken. Voor zijn roman 'Onder het tuig', waarin de Engelse hooli gans genadeloos worden gepor tretteerd, bestaat veel belang stelling. Maar je moet hier als auteur écht wat te zoeken heb ben, anders ga je hier weg met een enorm minderwaardig heidscomplex. Erik Menkveld, redacteur van de Bezige Bij: „Nee, veel auteurs komen hier niet. Je denkt als auteur in je werkkamer dat je het middelpunt van het heelal bent, maar als je dan eens op deze beurs loopt, merk je wel anders. Ze rennen hier panisch weg. Behalve Mulisch: die blijft een hele week. Dat is wel mak kelijk in verband met bespre kingen en zo. Kan ik meteen contact met hem opnemen. Hij staat echt behoorlijk in de pic ture. Maar zijn nieuwe roman is dan ook van het kaliber van een LEIDEN Het Leidse LAK Theater brengt in december in samenwer king met de Amsterdamse Stichting Station Friedrich een mini-opera uit met als titel 'Primadonna'. De première er van is op 9 december in het LAKTheater, waama een toer- nee volgt naar onder meer Alp hen aan den Rijn, Rotterdam en I It recht. De produktie is een initiatief boek als 'Oorlog en Vrede'. Hij laat zich ook uitstekend verta len. Bij een auteur als Kees van Kooten, en ook bij Remco Cam- pert, ligt dat moeilijker." Heersersblik Even later zien we Mulisch met een heersersblik in zijn ogen de beurs betreden, vlot gekleed, in jeans en blauwe blazer. Hij heeft een wat panterachtige loop over zich. Of nee, hij schrijdt. Maar ja, als je boek nog voor het in het Nederlands is uitgebracht al door Gallimard is aangekocht, mag je je ook wel wat permitteren. Als klein landje maken we toch nog niet zo'n gekke indruk. Vooral de Duitsers beginnen ge charmeerd te raken van onze li teratuur. Het is Cees Noote- boom geweest die deze belang stelling met zijn enorme succes in Duitsland op gang heeft ge bracht. „Ja", zegt Ronald Dietz, directeur van de Arbeiderspers, „hij is onze ambassadeur ge weest. Er gebeurde natuurlijk wel al het een en ander, maar nu begint het echt. Ook speelt mee dat Nederland volgend jaar hier centraal staat. Je merkt dat er meer vraag komt. Het is nog niet helemaal Tond, maar ik denk dat ik met het Deutsche Taschenbuch Verlag een con tract kan afsluiten voor Marijke Höweler, Marion Bloem en An- nemarie Oster. En ik heb net 'Menuet' van Louis Paul Boon verkocht. Er komt meer vraag naar vrouwenliteratuur, maar dan niet de feministische. Doorwrochte vrouwenlevens wil men, dat is wel een trend." Mexico De 44e Frankfurter Buchmesse staat in het teken van Mexico. Daar is op deze dag nog maar weinig, van te merken. Natuur lijk zijn er tentoonstellingen en manifestaties in het teken van Mexico, maar echt leven doet de manifestatie niet, ondanks de kreet 'Mexico is meer dan ta co's en tequila'. Niemand zit denk ik te wachten op een fo rumdiscussie over de litera tuurkritiek in Mexico. De Buchmesse een supermarkt voor het gedrukte woord. Eco nomisch gezien voor de stad Frankfurt elk jaar weer een ge beurtenis van de eerste orde. van de sopraan Charlotte Rie- dijk en de mezzo-sopraan Fran- ciska Dukel, die in de uitvoering worden begeleid door Hans Adolfsen (piano). Maarten Vonk is de regisseur van 'Primadon- Als rode draad door de vertel ling lopen de liederen uit het 'Italienisches Liederbuch' van Hugo Wolf. Daarnaast zijn er voor 'Primadonna' aria's en du etten gekozen van onder ande ren Rossini, Puccini en Ravel. DEN HAAG FRAN^OISE LEDEBOER „Ik wou dat het morgen grijs weer was", heeft de Haagse schilder Floris Arntzenius ooit gezegd. Wie zijn gecombineer de overzichtstentoonstelling in het Haags Historisch Museum en kunsthandel Van Voorst van Beest bekijkt, begrijpt deze op merkelijke voorkeur meteen. Arntzenius (1864-1925) stond op de top van zijn kunnen als hij grauwe wolkenluchten en natgeregende straten schilder de. De kunstenaar werd geboren in Soerabaja op Java, waar zijn vader officier in het Neder lands-Indische leger was. Om streeks 1875 stuurden zijn ou ders hem naar Nederland, waar hij na de middelbare school ging studeren aan de Rijksaca demie in Amsterdam. Hij maak te er kennis met George Hen drik Breitner en Isaac Israëls, de schilders die grote bekendheid zouden verwerven met hun le vendige impressies van de hoofdstad en haar bewoners. Arntzenius kon in artistiek opzicht echter niet uit de voe ten met de veelheid aan indruk ken waarmee Amsterdam hem confronteerde. Hij verhuisde in 1892 naar zijn moeder in Den Haag en zou de stad nooit meer voor een andere woonplaats verruilen. De residentie inspireerde hem tot opvallend veel doeken waarop mensen zich onder pa raplu's of optomend tegen de wind naar hun bestemming haasten. Hij gaf deze taferelen een grote charme door de sub tiele schakeringen van witte, grijze, gele en bruine tinten. Het regent en waait weliswaar, maar vast niemand vindt dat verve lend. Het slechte weer heeft eer der iets gezelligs en straks thuis wachten een kopje thee en een koekje. Spuistraat De schilder had een begrijpelij ke voorkeur voor lokaties in wat ook nu nog het meest aantrek kelijke deel van Den Haag is. Hij schilderde impressies van het statige Mauritshuis, de Korte Vijverberg toen er nog een tramlijn liep, de Lange Poten, de Denneweg, het Noordeinde, de Veerkade en het Buitenhof. Vooral de Spuistraat, ook nu nog een drukke winkelstraat, was een veelgevraagd tableau bij zijn kopers. Op veel van deze straattaferelen vinden we de kunstenaar zelf terug als keurige heer met bolhoed. Zo heeft Arntzenius als erfenis een sfeer volle indruk nagelaten van een al lang verdwenen Den Haag. Wie zin heeft daarover melan choliek te worden, komt op de ze expositie ruim aan zijn trek ken. De schilder is door de kunst historici tot laatbloeier van de 'Haagse School bestempeld, de groep schilders die zich tussen ongeveer 1870 en 1890 toeleg den op een realistische weerga ve van interieur en Jandschap. De Marissen, Bosboom, Roelofs, Weissenbruch, Mauve en Jozef Israëls werden de meest beken de vertegenwoordigers van deze stijl. Zij streefden de weergave van een onbedorven natuurlijk heid na en het sprak vanzelf dat zij daarvoor niet in de stad te recht konden. Arntzenius had een andere instelling en genoot juist van de schilderkunstige mogelijkheden van het stadse leven. Strandtaferelen De kunstenaar trouwde in 1900 met zijn overbuurmeisje de schilderes Lide Doorman. Ze lcregen vier dochters met wie ze geregeld naar het Scheveningse strand gingen. Deze tochtjes in spireerden Arntzenius tot strandtafereeltjes die het werk van de Franse impressionisten in herinnering brengen. Arntze nius toverde van zijn palet het zelfde feest van licht waar de impressionisten zulke meesters Arntzenius heeft altijd zijn ei gen koers gevaren. Hij week daar ook niet van af toen de schilderkunst zich in het eerste kwart van deze eeuw ingrijpend vernieuwde met stromingen als Kubisme en futurisme. „Vol gens deze tijd is mijn kunstrich ting niet de goede", constateer de hij eens. Volgens de overle vering was dit ironisch bedoeld en ging hij in het geheel niet ge- Het Cabaretgala van Schevenin- gen staat op zondagavond 8 no vember in het teken van Paul van Vliet. Aan hem wordt in het Circustheater de oeuvreprijs uitgereikt als waardering voor zijn unieke bijdrage aan het Ne derlandse cabaret. Ter gelegenheid van het eer ste lustrum van de nationale Scheveningen Cabaretprijs werd in 1987 voor het eerst een oeuvreprijs ingesteld. Die viel toen ten deel aan de schrijfster Annie M.G. Schmidt. Zij werd op die avond gehuldigd met een programma dat was samenge steld uit haar tekstmateriaal voor cabaret en musical, uitge voerd door een gelegenheids combinatie van vaderlandse toptalenten. Nu de stichting Bevordering Cabaretkunst toe is aan het tweede lustrum, wordt deze bij zondere onderscheiding op nieuw uitgereikt. Paul van Vliet heeft de Scheveningen Cabaret prijs nog nooit gewonnen, maar dit jaar valt hij toch twee keer in de prijzen, want zijn ensemble krijgt de begeleidersprijs. De Scheveningen Cabaret prijs is dit jaar toegekend aan Freek de Jonge. Die is princi pieel tegen onderscheidingen en wil van een huldiging of een uitreiking helemaal niets weten. Zelfs op een video wil hij er die avond niet bij zijn. Paul van Vliet wordt ook am bassadeur van het Nederlands comité van Unicef, het kinder fonds van de Verenigde Naties. Zondagavond, tijdens de uitrei king van de Danny Kaye Inter national Awards (Veronica, Ne derland 2, 19.56 uur) zal hij offi cieel worden 'benoemd' door Unicef-ambassadrice/actrice Audrey Hepbum. Tijdens de Unicef-actieweek voor weeskin deren, van 4 tot en met 11 okto ber. zal de cabaretier via tv en radio de activiteiten van Unicef voor het eerst veelvuldig pro moten. bukt onder zijn eigen „gebrek" aan vernieuwingsdrang. De getoonde kwaliteit op de ze expositie toont aan dat Arnt zenius inderdaad een verstandi ge keus heeft gemaakt. De overzichtstentoonstelling van Floris Arntzenius In het Haags Historisch Museum (Korte Vijverberg 7) en kunst handel Van Voorst van Beest (Laan van Meerdervoort 5a) duurt tot en met 15 november. De openingstijden van het mu seum zijn van dinsdag tot en met vrijdag van 11.00 tot 17.00 uur en zaterdag en zondag van 12.00 tot 17.00 uur. De kunst handel is geopend op vrijdag, zaterdag en zondag van 13.00 tot 17.00 uur en volgens af spraak. Ballotage Kunstkring voorschoten De Voorschotense Kunstlcring, een kunstenaars vereniging met vijftig leden, houdt half oktober haar jaarlijkse ballotageronde. Beeldend kunstenaars van verschillende disci plines kunnen daaraan meedoen door zes tot acht recente wer ken in te leveren. Dat kan op zondag 11 oktober van 14.00-17.00 uur in het Ambacht en Baljuwhuis. Op woensdag 14 oktober kan het werk, dat inmiddels door leden van de vereniging is beoor deeld, worden opgehaald. Ballotageforumlieren zijn verkrijgbaar bij Renée Steenbrink, Johan van Hoornstraat 29,2595 HP Den Haag. Kunstenaressen in het zonnetje leiden/voorhout» Drie kunstenaressen, alledrie 50 jaar geleden geboren in wat toen nog Nederlands Indië heten, exposeren h,un werk in het gebouw van de Pensioen en Uitkeringsraad, Ples- manlaan 110. Ilse Huitema, Maity van Naersen en Inez Boshou wer worden op de traditionele najaarsexpositie in het zonnetje gezet. De expositie is op werkdagen en -uren toegankelijk. Acryl en aquarellen van Cobie van Overbeeke en sculpturen van Piet de Jong zijn tot en met 14 december te zien in het gemeen tehuis van Voorhout. Tijdens de expositie zijn ook voorwerpen te zien die werden opgegraven in Voorhout en omgeving. De tentoonstelling is op werkdagen geopend. De Voorhoutse schilderes Roet van der Meys exposeert haar werk in Huize 'Het Overbos' aan de Burgemeester Van Lennep- weg in Heemsteede. Tot 1 november is deze expositie van aqua rellen, olieverfschilderijen en ikonen dagelijks te bezichtigen. ?rs draaiVkiepramen met vi|f doordachte standen en inbraakveilig hang en sluitwerk In nderhOudsvriie kunststof voor een lange levensduur! n met extra stevige 3-kamerprohelen die samen >t dubbelglas voor een optimale isolatie zorgen Wat ij onze kwaliteit hoort, is perfecte service en een montage door uitsluitend eigen medewerkers Als eit binnen uw denkraam past. stuur dan nu voor informatie de bon in Of bel even Showrooms in Beuningen. Zilverwerf 19, 08897-77277 Den Haag. Noordeinde 142-144.0 Nl|megen Ziekerstraat 87. 080-24 erdai Dam is uw woning beter af nbraakveiligheid en afwerking van

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 17