Handtekeningenjager in de kunst Amati Ensemble opent seizoen veelbelovend Concert in een fantastische kijkdoos Cultuur&Kunst Chinese dichter Bei Dao gastschrijver universiteit Christie's Londen veilt werk Pieter de Hooch The Oom Maw Maw moet nog groeien I Vormentaal Hoogervorst in AZL VRIJDAG 2 OKTOBER 1992 CEES VAN HOORE ANNEMIEK RUYGROK (CHff) SASK IA STOEI INGA Pop en jazz bij muziekschool leiden Jongeren die extra ervaring willen opdoen als pop- of jazz musicus kunnen terecht bij de streekmuziekschool. Half oktober beginnen de cursussen en er wordt gerepeteerd in 'Het gebouw van de lichte muziek', Pieterskerkhof 4a. Inlichtingen bij coördinator Dick Hermsen, maandagavond tussen acht en ne gen uur, telefoon 071-141041. Binnenlopen in de school aan het Rapenburg 22 kan ook op dat tijdstip. De X vertoont Nosferatu leiden» 'Nosferatu', de door W.F. Mumau in 1922 gemaakte film, staat op het programma van cultureel centrum de X aan de Haarlemmerstraat. Zondagmiddag vanaf vier uur is de film daar Nieuwslijn Keramiek in Wassenaar wassenaar Een tentoonstelling van Nederlandse keramiek is van 3 tot en met 31 oktober te zien op het landgoed rondom het Wassenaarse raadhuis De Paauw. De expositie werd samenge steld voor de tentoonstelling in paleis Pedralras in Barcelona, tij dens de Olympische Spelen. Te zien zijn werken van onder an deren Hans van Bentem, David van de Kop, Herman Makkink, Jan Snoeck en Piet Stockmans. leiden» De Chinese dichter Bei Dao is tien maanden te gast bij de vak groep talen en culturen van China van de Leidse universi teit. Ter gelegenheid komt de vakgroep op 12 oktober bijeen om het gastschrijverschap van de Chinese dichter te vieren. Op deze bijeenkomst, die wordt ge houden in het centraal facilitei tengebouw aan de Cleve- ringaplaats, draagt Bei Dao voor uit eigen werk. Aanvang kwart Bei Dao werd in 1949 in Pe king geboren. Hij geldt als de belangrijkste hedendaagse Chi nese dichter. Sinds de beruchte zomer van 1989 verblijft hij in ballingschap. In Nederlandse vertaling verschenen van hem de roman 'Golven' en de dicht bundel 'Bewaarde geheimen'. Voornaamste doel van het gastschrijverschap is Bei Dao de gelegenheid te geven nieuwe li terair werk te schrijven. Daar naast zal hij lezingen en colle ges geven en deelnemen aan li teraire activiteiten. amsterdam» anp plaats van een Huis te Delft' is afkomstig uit een privé-verza- meling. Op dezelfde dag wordt ook een paneel van Rubens (1577- 1640) geveild. Op dit schilderij uit 1625 staat het portret van Madame de Vicq afgebeeld. Het is een tegenhanger van het por tret van Henri de Vicq uit het zelfde jaar, dat in het Louvre in Parijs hangt. Naar verwachting brengt de Rubens tussen de 2,5 tot 4 miljoen gulden op. Het veilinghuis Christie's in Londen veilt op 11 december een schilderij van de zeventien de eeuwse Hollandse meester Pieter de Hooch (1629-1684). Naar verwachting brengt het doek, getiteld 'De Binnenplaats van een Huis te Delft' (1658), tussen de 12,5 en 18 miljoen gulden op. Een vergelijkbaar schilderij hangt in de National Gallery in Londen. 'De Binnen- Lode Pemmelaar op jacht naar schilders „Mijn grootste misser is Salvador Dali geweest. Het was op een opening in museum Boymans, in 1968 of zo, waar hij plotseling kwam opdagen. Ik stond een halve meter van hem vandaan, maar ik had geen papiertje bij me. Toen ik eindelijk iets had waar hij zijn handtekening op kon zetten, was hij al afgevoerd. Jammer dat ik hem niet heb, want nou is-ie dood. En hij was niet moeilijk te be naderen." leeuwarden sikke doele Lode Pemmelaar (50), beeldend kunstenaar te Leeuwarden, houdt er een opmerkelijke lief hebberij op na: hij verzamelt handtekeningen van bekende collega's. Hij heeft er nu zo'n vierhonderd. Picasso, Miró, Marcel Duchamp, Henry Moore, Francis Bacon, Christo, Kounellis, Yoko Ono, Keith Ha ring, M. C. Escher - noem maar op. „En van Rob Scholte, die verzamelt ze zelf ook." De collectie is tot in de puntjes verzorgd - geen verras sing voor wie Pemmelaars eigen perfectionistische werk kent. El ke handtekening is opgeplakt op een vel karton. Daar omheen enkele reprodukties en zo mo gelijk een foto van de kunste naar. Verder de envelop plus eventuele begeleidende brief, als het contact met de kunste naar schriftelijk is geweest. En dat is voor het merendeel het geval. Maar toch heeft hij ook tal van kunstenaars uit zijn ver zameling persoonlijk Jazzmusici „Het begon op school. De hele klas verzamelde handtekenin gen. Van voetballers vooral. Faas Wilkes, Abe Lenstra en zo. Maar dat zei mij niet zoveel. Ik wilde wat anders. Jazzmusici leek mij wel wat. Dus schreef ik brieven, dat moest via impresa rio's. Maar dat lukte niet. Jazz musici schrijven niet. Ze waren waarschijnlijk ook nooit thuis, altijd op toemee. Alleen van Sidney Bechet kreeg ik ant woord." „In 1958 ging ik naar de We reldtentoonstelling in Brussel. Dat was de eerste keer dat ik een overzicht van moderne kunst zag. Ik dacht: ik moet die schilders hebben, joh. Adressen kreeg ik van musea. Kees van Dongen was de eerste die ik binnen had. Die vond het als oud-Rotterdammer wel leuk dat een jongen uit Rotterdam om zijn handtekening vroeg." „Soms moest ik een paar keer schrijven voor ik een reactie kreeg. Van sommigen hoorde ik nooit iets. Chagall heb ik vijf keer geschreven, maar hij deed het niet. Ik stuurde vaak felicita ties met hun verjaardag. Dan zijn ze wat vrolijker dan anders, dacht ik." Zo kreeg hij in die tijd de handtekening van Bart van der Leek (overleden in 1958) en de Zero-kunstenaar Piero Man- zoni (in 1963 overleden) die in dertijd nog tamelijk onbekend was. Picasso, Braque, Zadkine, Morandi, Gabo, Severini, Koko- schka, Bissière - ze bleken alle maal heel toegankelijk. Bijzon der zijn ook de autogrammen van Jean Puy en Charles Ca- moin, de enige impressionisten die toen nog in leven waren. Scheldbrief Pemmelaar gaat voortvarender te werk dan vroeger. Als hij geen reactie krijgt, belt hij op. Cobra kunstenaar Pierre Alechinsky belde hij eens om tien uur 's avonds. Die werd erg kwaad, want hij lag al in bed. En korte tijd later kreeg hij een woeden de scheldbrief uit Brussel. „U bent een ellendeling, ik ben he lemaal niet verplicht om uw handtekeningenmanie te bevre digen. U bent tyranniek, grof en onmatig", schreef Alechinsky. Hij besloot zijn brief met „Je ne Lode Pemmelaars' collectie is tot in de puntjes verzorgd. Elke handtekening is opgeplakt op e mogelijk een foto van de kunstenaar. vous salue pas" (Ik groet u niet) en zijn handtekening. „Een opvliegend type," grijnst Lode Pemmelaar, „maar het is wel een van de meest uitvoerige re acties die ik heb gekregen." Van de Belgische schilder Ge orge Vantongerloo ontving hij een zonderlinge brief. Die had weinig op met andere kunste naars en waarschuwde: „Ik voel mij verplicht u te zeggen dat er zich veel oplichters en parasie ten onder mijn zogenaamde confrères bevinden." Karei Ap pel wilde zijn handtekening niet op een blanco stuk papier zet ten omdat hij bang was dat het ling naar New York ging en daar bij vervalsingen van zijn werk wereldberoemd werd, heeft tot nu toe niet gereageerd. „Na veel speuren heb ik een vrouw ge vonden, die eens per week bij hem komt. Maar ik heb gehoord dat hij de ziekte van Alzheimer heeft, dus ik denk niet dat het er nog in zit." kunnen worden gebruikt. Hij zette zijn naam op een an sichtkaart. Of hij Willem de Kooning nog aan zijn collectie kan toevoe gen, is twijfelachtig. De oud- Rotterdammer, die als versteke- van Winanda van Vliet (sopraan), Liesbeth Haring (alt), Gabriel Oostvogel (tenor), Hans Cassa (bas) Gehoord in de Stads schouwburg. 1/10, Leiden. Nog te horen De zangers en zangeressen van The Oom Maw Maw zingen ge makkelijk. Althans dat lijkt zo, want het is meteen duidelijk dat er flink is gezweet om de hei dens moeilijke akkoorden, de klanken, de ritmes en de ge luidseffecten zó mooi en zó pre cies getimed over het voetlicht te brengen. De leden van de a capella-groep bezitten die per fecte techniek en die muzikali teit. En bovenal bezitten ze toe wijding aan de muziek. Maar voor een werkelijk over tuigende voorstelling zijn dit slechts voorwaarden. Om het publiek mee te slepen is meer m The Oom Maw Maw. nodig: persoonlijkheid, emotie, stage-presence. Op dit punt moet The Oom Maw Maw echt nog groeien. Op sommige mo menten maken ze al grote in druk, maar vooral voor de pau ze zongen ze nog vaak alleen virtuoos. Het was wel luchtig en vrolijk, maar met al die ingestu deerde pasjes ook vaak een beetje tuttig en onzinnig. Meer iets voor een cocktail-party dan voor de schouwburg. Pas op het moment dat ze El Niiio Mudo van de Chileense componist Pa tricio Wang zongen voelde ik: dit is een prachtig lied en zó moet het worden gezongen. Na de pauze kreeg die emotie bij mij steeds meer de over hand. De techniek en de virtuo- FOTO MAXIM MEEKES siteit geven de groep steun, maar op het moment dat het erop aankomt is het: stemvork tegen de slaap, toon voorzin gen, diep ademhalen en dan maar zien wat ervan komt. De zaal voelde aan dat The Oom Maw Maw dit risico nam en leefde, naarmate de avond vor derde, steeds meer met de groep mee. Smith (zang. gitaar), Simon Gallup (bas. toetsen), Por! Thompson (gitaar). Perry Bamonte (gitaar) en Boris Williams (drums) Voorprogamma: The Cranes. Vanavond herhaling (is uitverkocht) Van het bijna uitverkochte Ahoy' mocht het best iets meer zijn. maar The Cure hield het gisteravond op afgepast. Zoals zo vaak, kan er meteen aan worden toegevoegd, want op het podium zijn de Britse neo- vcteranen eigenlijk nooit zo uit bundig uit hun slof geschoten. Aan de dolle fratsen die zanger gitarist Robert Smith en de zij nen in hun doorgaans interes sante videoclips uithalen wagen ze zich op toemee helaas nooit. The Cure is na een kleine zes tien jaar (ofwel dertien albums) nog steeds een rockfenomeen in beweging. Vooral op grond van de jongste boodschappen (cd 'Wish') staan de voormalige zwartkijkers thans wel onder ernstige verdenking van een doelbewuste commerciële marsroute. Onbetwist opper hoofd Smith (pas 33) heeft die beschuldiging geprobeerd te weerleggen door te beweren dat niet zijn excentrieke bandje stil aan mainstream is geworden, maar dat de 'brede midden- smaak' zich zo langzamerhand heeft aangepast aan The Cure. En daar zit best iets in, alleen zijn recente niemandalletjes als 'Friday I'm In Love' (dus oppas sen vanavond bij het tweede Ahoy'-concert!) wordt er nog niet mee verantwoord. Vast staat wel dat in het steeds toegankelijker en opge wekter groepsgeluid de gitaar de synthesizer tot nader order bijna geheel heeft verdreven. Met als directe gevolgen een energieker samenspel en een minder nonchalante houding van Sloddervos Smith, die gis teravond bij de toegiften 'Close To You' en 'Why Can'r I Be You' zowaar nog even begon te 'volksmennen'. De betoverende kracht van de zeven kwartier durende bloemlezing school evenwel eerder in de doordach te visuele omlijsting, die nog imponerender was dan het fraaie 'fotoboek' van de Prayer Tour (1989/1990). De mix van bewegende beelden in een zui lendecor met wapperende doe ken bood aldoor een fantasti sche kijkdoos, waaraan eigenlijk maar één ding ontbrak: verras send uit de band springende poppetjes. Nederlandse oude meesters naar Spanje UTRECHT ANP In het hoofdkantoor van de Banco de Bilbao Vizcaya in Ma drid zijn vanaf half oktober 52 zeventiende eeuwse schilderij en te zien uit de collectie van het Centraal Museum in Utrecht. De organiserende bank wil met de tentoonstelling een bijdrage leveren aan het feit dat Madrid dit jaar de Culturele Hoofdstad van Europa is. Na Madrid reist de expositie door naar Barcelona en Bilbao. De tentoonstelling is getiteld 'Nederlandse meesterwerken uit de Gouden Eeuw'. Jos de Meyere, conservator beeldende kunst van het Centraal Muse um, heeft de werken in nauw overleg met zijn collega uit het Prado-museum in Madrid, prof. Juan Luna uitgekozen. Onder de geselecteerde zeventiende eeuwse schilderijen van „inter nationale allure" bevinden zich 'De aanbidding der koningen' van Abraham Bloemaert, 'De roeping van Mattheus' van Hendrik ter Brugghen en 'Pronkstilleven' van Jan Davidsz de Heem. Naar aanleiding van de ten toonstelling verschijnt ook een catalogus, waarin alle 52 schil derijen in kleur staan afgebeeld. Daarin wordt ook in hel kort de geschiedenis van het Centraal Museum Utrecht - het oudste stedelijke museum van Neder land - beschreven. In Madrid is de tentoonstel ling van 15 oktober tot 29 no vember te zien. Daama is van 10 tot 31 december Barcelona aan de beurt en van 12 januari tot 3 februari 1993 Bilbao. UTRECHT Jip en Janneke zijn binnenkort als standbeeld te zien aan de Waal in Zaltbom- mel. Ton Koops maakte het beeldje, dat zaterdag 10 oktober wordt onthuld in aanwezigheid van Annie M.G. Schmidt, de geestelijk moeder van Jip en Janneke. Ook Fiep Westendorp, de tekenares van de al tientallen jaren populaire kleuters Jip en Janneke. is aanwezig. Het beeld is bedoeld als eerbetoon aan Westendorp, die in Zaltbommel geboren is. MUZIEK RECENSIE UDY VAN DER SPEK Concert van het Amati Ensemble, Gil Sharon, viool, Rodica Daniela Ciocoiu. viool, Georg Haag. altviool, Catalin Ilea Meier, cello, Raymond Delnoye, fluit, Pe- Steyvers, hobo. Jan Cober. klarinet, Met het Amati Ensemble on der leiding van Gil Sharon opende de Stichting Comelis de Vlaming gisteren haar concert serie in de Oudshoorn se kerk, die tot de achterste banken ge vuld was. Dit springlevende, in het voorjaar in Maastricht opge richte ensemble van alleszins ervaren musici getuigt van en thousiasme, discipline en een groot gevoel voor samenspel. In feite was dit concert een tryout: op 8 oktober treedt Amati op in Diligentia in Den Haag en 18 oktober betreden zij in deze formatie het Concertge bouw. We zouden dus kunnen struikelen over schoonheids foutjes, gespannenheid, niet op elkaar ingespeeld zijn. Niets van dit alles. Ontspannen en soepel klonk het Divertimento in D grote terts voor 2 violen, altviool, twee hoorns en contrabas. Mozart: diverterend in de beste zin van het woord, zowel in de delen waarin het hele ensemble con certeerde als in het adagio, waarin het ensemble werd te ruggebracht tot een strijkkwar tet (goed passend bij de naam van de grote vioolbouwer Ama ti). Na de pauze kwam Ludwig Spohr (17841859) aan bod, die tijdens zijn leven behoorde tot de geliefdste Duitse componis ten, onder meer door zijn ope ra's, symfonieën en vioolcon certen. Spohr was zelf een be roemd vioolvirtuoos, wat zeker te horen is in zijn Grand Nonet to in F groot, een compositie vol verrassingen. In het eerste deel, allegro, waan je je nog in het Rijk van Mozart, lichtvoetig en traditioneel. Het scherzo wordt romantischer, met vragende melodielijnen van de blazers en in het adagio komt Schubert om de hoek kijken met een wanne inzet van de violen, versterkt door de donkere lijn van de sterke cellopartij. En dan die dolle finale: of er, na de bijna populair stotende ritmiek met snelle loopjes als guirlandes eromheen gedraaid, een vrolijk operettekoor zal losbarsten. In dit vrolijke en virtuoze samen spel gaf de warme kleurgeving een extra dimensie aan het ge heel. Een zeer feestelijk begin van een ongetwijfeld spannende concertserie van de Stichting Comelis de Vlaming. BEELDENDE KUNST Dagelijks geopend van 10-17 uur In de tekeningen en schilde rijen van Michel Hoogervorst is één ding duidelijk: er is sprake van een zeer persoon lijke vormentaal. De werken zijn alle opgebouwd uit een combinatie van figuratieve en abstracte vormen in grijze en zwarte tinten, waar hier en daar een vleugje groen door heen sluimert. Hoogervorst vereenvoudigt vomien, iso leert ze en herhaalt ze met een grote regelmaat. De gesti leerde vormen zijn niet altijd direct herkenbaar, maar al staat hun betekenis niet vast, ze roepen wel associaties op met concrete objecten. Plat tegronden, stenen, deuren, kommetjes en andere voor werpen staan soms in een strenge symmetrie naast el kaar en worden zowel binnen de tekeningen als in de serie als geheel herhaald. Volgens het zaalformulier zijn de vormen geïnspireerd op dingen uit zijn dagelijkse leven: het huis. het atelier en de stad. Ook wordt daarin ge sproken over de vomien van menselijke ribben en longen, maar dit ontgaat de achteloze kijker. Deze ziet krachtige en eenvoudige composities, waarin vormen soms opge stapeld worden of als een rits ineengrijpen. Het vormt ech ter geen belemmering om van de tekeningen en schilde rijen te genieten. Hoogervorsts zoeken naar een scnerp uitgebalanceerde verhouding tussen vormen afzonderlijk en de plaatsing ervan in het beeldvlak, levert genoeg interessante beelden op. waarbij een directe 'uit leg' niet noodzakelijk is. Op ingetogen wijze en met een grote beheerstheid weet hij vormen gestileerd, geïso leerd en hernaald - tot tekens te veranderen. Tekens die niet altijd de helderheid van een verkeersbord bezitten, maar die naar een nieuwe, ei gen nog niet gekende vor mentaal verwijzen, die de moeite waarde is gekend te worden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 19