Kandidaten nemen zelf
geld mee naar spelshow
De frisse boodschappers
van het Jeugd Rode Kruis
Rtv show
Grachtengordelroos
Tekenfilms rond Nijntje bij KRO
Super Channel presenteert zich als universele zender
VRIJDAG 2 OKTOBER 1992
10
Gokje wagen in Veronica's Casino Royal
en televisiespelletje
I j waarbij de deelne-
mers zelf geld mee
moeten nemen om mee te kun
nen doen. Het lijkt onwaar
schijnlijk. Toch staan de kandi
daten voor het nieuwe Veroni-
caprogramma Casino Royal in
de rij om een gokje te wagen.
Croupier Mare Klein Essink
leidt vier kandidaten door de
wereld van de Black Jack.
Black Jack, oftewel Eenent-
wingtigen, het succesvolle on
derdeel in Marcs Staatsloterij
Show stond model voor het
nieuwe spelprogramma Casino
Royal van John de Mol Produk-
ties. Veronica zendt voorlopig
elke zaterdagavond op hetzelfde
tijdstip 32 afleveringen van het
spel uit.
„We wilden het spel oor
spronkelijk deze zomer al uit
zenden, maar toen we de uit
eindelijke opzet en de kosten
van het programma onder ogen
kregen, hebben we besloten om
het uit te stellen. Het program
ma is te duur en te aardig om
het in de zomer op een weg-
werptijd uit te zenden. We
zochten in het kader van de ho
rizontale programmering op het
tweede net nog een spelletje
voor de zaterdagavond", vertelt
Joop Daalmeyer directeur tele
visie van Veronica.
Verliezers
Hij is zeer tevreden met het
eindresultaat. In de eerste ron
de spelen vier kandidaten die
elkaar niet kennen in koppels
tegen elkaar. Ieder zet de mee
gebrachte honderd gulden in en
het koppel dat het eerste Blak
Jackspel wint gaat tegen elkaar
strijden in de tweede ronde. De
verliezers staan binnen drie mi
nuten weer buiten en zijn hun
geld kwijt. In de finale van Casi
no Royal zijn prijzen te winnen
die steeds ingeruild kunnen
worden tegen een grotere prijs.
De uiteindelijk hoofdprijs is een
auto. Door het hele spel heen
moeten de kandidaten steeds
moeilijke vragen beantwoorden
om kaarten voor het Black Jack-
spel te mogen trekken.
Mare Klein Essink blijft naast
Casino Royal ook de Staatslote
rij Show presenteren. Veronica
heeft nog meer plannen met de
acteur/presentator. Daalmeyer:
„Hij gaat voor ons niet meer
spelshows doen. Robert ten
Brink gaat meer die richting op.
Mare Klein Essink zal naast zijn
shows ook wat grotere evene
menten presenteren. We willen
ook niet aan zijn acteertalent
voorbij gaan en hebben voor
het seizoen '94-'95 een drama
serie met hem gepland." Over
de inhoud kan Daalmeyer nog
niets zeggen.
Eind volgend jaar gaat de
NCRV de dramaserie Coverstory
CLOSE UP
HILVERSUM JAN V
Mensen met een frisse, jonge uitstra
ling zochten ze bij de TROS voor
het nieuwe programma Aktie! En
ze werden gevonden in de personen van studente
Wendy Brouwer (22) en de ex-topschaatser en
thans student Ben van der Burg (24). Een frisse
presentatie vond de omroep noodzakelijk, omdat
Aktie! over het werk van het Jeugd Rode Kruis
gaat.
Het is vooral de bedoeling van de programma
makers en het Rode Kruis om jongeren te interes
seren voor en te betrekken bij wat het Jeugd Rode
Kruis doet. Elke aflevering er staan zes pro
gramma's gepland biedt onder de titel 'De Pla
neet deze Week' een overzicht van wat er die
week is gebeurd.
Ook andere activiteiten van het Jeugd Rode
Kruis vormen een vast onderdeel van de pro
gramma's. Cees Peeters, hoofd afdeling voorlich
ting en werving van het Rode Kruis: „De titel van
het programma geeft aan dat we van actie hou
den en dat ook in het programma willen uitstra
len."
Projecten
Het Jeugd Rode Kruis i
satie en kent alleen al in ons land 479 plaatselijke
afdelingen. In de uitzendingen worden naast al
gemene informatie ook beelden getoond van na
tionale en internationale projecten. Verder bevat
iedere uitzending een zeven minuten durende ge
dramatiseerde minidocumentaire. „Dat vonden
wij een nuttig onderdeel, omdat de ervaring leert
dat kinderen altijd het eerste bij een ongeluk
zijn", aldus Peeters. Er wordt in die miniserie ge
toond hoe je moet handelen in geval van nood.
In de eerste aflevering zien we Ben van der Burg
als echte verslaggever. Hij voer onder andere mee
mee met een logge doch comfortabele schuit. Aan
een niet-gehandicapte aan boord vraagt Van der
Burg op nogal olijke toon: „Wat heb jij geleerd
van gehandicapten?" Antwoord: „Dat het gewone
mensen zijn."
Verder zien we daarnaast Wendy Brouwer ge
filmd in Oeganda. Jeugd Rode-'Kruizers' helpen
daar met het opzetten van waterputten en het te
gengaan van de erosie. Duidelijk wordt overigens,
dat Oeganda niet echt een arm land is. Het is er
vrolijk, tamelijk schoon en netjes.
Het is de bedoeling dat met deze programma
reeks meer jonge mensen zich bij het Jeugd Rode
Kruis aanmelden.
(Uitzending: Vanmiddag, 17.02 uur, Nederland
Mare Klein Essink presenteert de nieuwe spelshow 'Casino Royal'. foto anp
uitzenden. Hierin speelt Mare spelleider is dan ook echt een Jack. Daar kun je nog een klein
één van de hoofdrollen. „Het overgangsjaar voor me geweest, beetje invloed uitoefenen op
presenteren van een spelshow Ik heb nu pas het idee dat het het verloop van het spel."
is toch heel wat anders dan een een stuk losser en daarom beter
rol in een serie", geeft Klein Es- gaat." Overigens is Klein Essink (Uitzending: zaterdag 3 okto-
sink toe. „Als je presenteert niet vaak te vinden in het casi- ber, 19.20 uur, Nederland 2)
moet je juist niet acteren, maar no. „Ik ben er niet goed in. Als
jezelf zijn. Het eerste jaar als ik ga, speel ik het liefst Black
Elke zondag na Sesamstraat op Nederland 1
HILVERSUM MARGOT KLOMPMAKER
Nijntje, Betje Big, meneer en
mevrouw Pluis. Vele generaties
zijn groot geworden met deze
en andere figuren uit de teken
pen van Dick Bruna. Nijntje, het
eerste Bruna-figuurtje, ontstond
zo'n veertig jaar geleden. Een
tijdloze topper was geboren:
Bruna's boekjes worden in mil
joen en voud wereldwijd ver
kocht.
Het succes schuilt in de een
voudige, maar aansprekende te
kenstijl. Zwart omlijnde figuren
in de primaire kleuren groen,
blauw, geel, rood en zwart.
Kleuren en vormen die kinde
ren sterk aanspreken. De invul
ling van de plaatjes is perfect:
genoeg details om steeds wat
nieuws te ontdekken, maar niet
te veel om in verwarring te ra
ken.
Alle bekende Bruna-figuren
komen vanaf zondag 4 oktober
op het scherm. In een Praagse
studio, onder leiding van de
Amerikaan Gene Deitch, zijn 50
tekenfilmpjes gemaakt van elk 5
minuten. Het betreft een co-
produktie van uitgeverij Meu-
lenhoff en Mercis bv (het bedrijf
van Dick Bruna). De filmpjes
worden elke zondag uitgezon
den door de KRO om 18.30 uur,
na Sesamstraat op Nederland 1.
Bruna zelf is "ontzettend ge-
lukldg" met deze verfilming. „Ik
ben er op uit om zo min moge
lijk op mijn tekeningen te zet
ten en veel aan de fantasie van
de kinderen over te laten. Ik ben
altijd bang geweest om dat te
laten verfilmen. Het is gepro
beerd in Japan, België, Neder
land. Maar ik zag er mezelf niet
in terug. Tot ik een keer een
filmpje zag over de filmmaker
Gene Deitch. Toen ik zag hoe
hij te werk ging, alles puur en
zuiver, met de hand
Bruna en Deitch kwamen in
contact met elkaar en het klikte
meteen. Deitch is enthousiast
over het werk van Bruna. „Dick
heeft een eigen taal geschapen,
met symbolen, een soort beeld
schrift. Omdat de tekeningen
Nijntje, een van de meest bekende figuurtjes van Dick Bruna.
zo'n eenvoud hebben is dit een
minimal production, maar de
uitdaging is des te groter. Het
moet absoluut perfect zijn in
kleur en lijnproporties. Elke lijn
is met de hand gezet, er komt
geen computer aan te pas. Er
zijn zelfs meisjes speciaal opge
leid om die lijnen te zetten! Ik
heb ook Tom en Jerry films ge
maakt, maar dat is bang-bfrng-
bang.
De filmpjes vormen een oase
van rust naast alle drukke, ru
moerige tekenfilms die door
gaans voor kinderen worden ge
produceerd. Ze zijn gemaakt in
een studio in Praag waar de
vrouw van Deitch de leiding
heeft. De animatie is perfect, op
dat gebied hebben de Tsjechen
een reputatie hoog te houden.
De verhaaltjes worden verteld
door een kinderstem: een vera
deming vergeleken met al die
opgefokte stemmen van vol
wassenen in de doorsneeteken
film.
(Nijntje, vanaf zondag 4 ok
tober, KKO, Nederland 1,18.30
uur)
erme jongens, slimme
I knapen, die drie van
Jiskefet. Gewoon ver
kondigen dat het maar weini
gen gegeven is de diepzinnige
bedoelingen van je produkt te
snappen en je hebt bijvoorbaat
een gratis verzekering afgeslo
ten tegen de dreiging van een
negatief oordeel. Je moet maar
durven. Maar door de waarheid
een eigen draai te geven, heb
ben de heren er in elk geval al
les aan gedaan om te voorko
men dat Jiskefet de prullenbak
in geschreven wordt. Zeggen
dat al wat in beeld verschijnt in
een raamwerk van intellectua
listisch absurdisme dient te
worden geplaatst en nog maar
weinigen zullen de moed op
brengen om te zeggen wat wer
kelijk op het hart ligt.
Het scheelt daarbij natuurlijk
ook dat het bewuste program
ma nog het keurmerk van het
VPRO-vignet draagt, allicht dat
er dan anders tegenaan gekeken
wordt. Het zou mooi zijn Jiske
fet in het kader van een vergelij
kend warenonderzoek ook on
der te brengen bij een andere
zendgemachtigde. Al was het
maar om te kijken of sommige
zieners dan nog zo intensief op
zoek gaan naar de zin van wat
normaal als klinkklare onzin
zou worden afgedaan.
Programmamakers die met hun
eigen produkt eigenlijk geen
weg weten, maar vanwege hy
potheekverplichtingen of an
derszins toch gedoemd zijn er
mee op de proppen te komen,
doen er derhalve goed aan
baarlijke nonsens te verkopen
als humor van bijna niet meer
te vatten culturele hoogwaar
digheid.
De onbegrepen helden van Jis
kefet moeten vroeger op school
geregeld terzijde hebben ge
gluurd. Effe bij de buurman af
kijken, wie weet wat voor cijfer
er nog bij die Jan Jurk van een
leraar kan worden uitgesleept.
Als er één krijtje op school
rondloopt, is hij het wel.
Je reinste zelfbedrog natuurlijk.
Maar in de vlegeljaren is het nu
eenmaal moeilijk toegeven dat
een ander een loer draaien in
feite niets anders is dan jezelf in
de maling te nemen.
Het team van Monty Python is
veel geïmiteerd, maar nooit
overtroffen. De jongens van Jis
kefet zullen op hun manier zon
der twijfel hun best doen. Maar
die galopperende ridders te
paard en die ene sportieve
sketch waarin cricket en bowls
samenspelen, is jaren geleden al
eens vertoond.
Jiskefet dus. Goed Frysk voor
vuilnisbak. Zelf zullen Koch, Ro-
meyn en Prins het vermoedelijk
best leuk vinden wat ze daaruit
opvissen, maar het voornaam
ste probleem waarvoor ze zich
telkenmale geplaatst zullen zien
is: hoe vertellen wij het de kij
kers. Domweg door een ieder
die het horen wil te vertellen dat
humor anno 1992 niet per se er
gens over hoeft te gaan en dat
de arrogantie van de kleinbur
gerlijkheid moet gestraft. „De
botte bijl zetten in dingen die
nu gemeengoed zijn gewor
den."
Natuurlijk zijn niet alle sketches
door het kopieerapparaat ge
haald. De persiflage laatst op de
derderangsconferencier was zó
echt, dat de radpratende lol
broeken die nog wel eens in het
personeelsavondencircuitop-
duiken voor eeuwig en altijd de
karikaturen van zichzelf zijn
verworden. En zo ballen de
lachspieren, gewild of ongewild,
ook altijd samen wanneer een
rolstoel achterover kukelt.
Maar is het vermakelijk een op
gefokte halve gare een telefoon
cel te zien onderkotsen? Is dat al
niet eens eerder gedaan door
Dolf Brouwers namens Wim T.
Schippers, al braakte die dan in
een fietstas? Het is waar dat
Prins Bemhard al enige malen
raak is nagebootst. Maar moet
tegen een Bemhard-imitatie
van Jiskefet-signatuur opeens
heel anders worden aangekeken
dan tegen het gepapegaai van
een acteur van Malle Pietje-ni
veau? Jaren geleden al hoefde
Piet Ekel maar even zijn stem te
verdraaien en het was alsof
Soestdijk aan de lijn hing. Al
leen bracht geen mens dat in
verband met een bizarre uitver
grotingvan de werkelijkheid.
Sta eens stil bij een standbeeld,
stelt Jiskefet de kijkers voor. Dat
doet Michiel Romeyn dan ook,
in Amsterdam, bij een aantal
standbeelden. En behalve dat
z'n rode pruik lichtelijk wappert
in de wind, gebeurt er verder
niks. Maar dat zal de lol wel we
zen.
Hoe zal zo'n produktie eigenlijk
tot stand komen? Reken maar
dat het tijdens de werkbespre
kingen giert van de voorpret.
Teksten zijn daarbij absoluut
niet van belang. Het hoeft im
mers niet per se ergens over te
gaan. Tja, da's nog eens wat an
ders dan de verkeersinformatie
en de waterstanden op de radio,
waar VPRO-directeur Jan Haas
broek zich zo vreselijk aan
schijnt te storen. Rheinfelden
min 9, non-informatie noemt
hij dat. Zoals ook de drie kilo
meter file voor het Prins Claus
plein. Nee, dan kan de zendtijd
beter worden gevuld met een
scène met bijvoorbeeld een na
gemaakte Wehrmachtsoldaat,
geposteerd voor een bunker.
Top, patat, doen we! Even dat
genie van Arjan van der Grijn
die Romeyn laten grimeren en
de lach begint al om de lippen
te spelen. Romeyn in de mond
leggen dat de bunker als bouw
werk architectonisch is beïn
vloed door Rietveld, dat de stijl
groep van Theo van Doesburg
er ook de hand in heeft gehad
en succes is verzekerd. Er zijn
altijd wel weer van die lijders
aan trendvolgende grachtengor
delroos, die er in trappen en in
een deuk liggen zonder eigenlijk
te weten waarom.
Wat met Jiskefet werkelijk wordt
bedoeld, daarvoor moeten de
kijkers naar alle waarschijnlijk
heid ten minste de moeder
mavo twee keer met vrucht
hebben doorlopen. Of zouden
die drie van Jiskefet helemaal
niks te zeggen hebben en ge
woon de kijkers grotesk belaze
ren? Wie weet barsten Koch,
Prins en Romeyn op hun beurt
elke week in een onbedaarlijke
lachbui uit vanwege al die figu
ren die bloedserieus het diep
zinnige van hun oppervlakkig
heid proberen te proeven, uit
vrees anders niet meer voor vol
te worden aangezien. Dat zal
dan wel de straf van Jiskefet zijn
voor. de arrogante kleinburger
lijkheid van zogenaamd ruim
denkende interessantdoeners.
Slimme jongens, die drie van
Jiskefet.
wereldwijde organi-
STRIPS
LONDEN GERARD VAN PUTTEN
BOLLEBOOM
Super Channel poogt sinds begin vorige maand met
nadruk de status van universeel satellietstation uit te
stralen. In de horizontale programmering is beduidend
meer zendtijd ingeruimd voor nieuws en actualiteiten,
voor infotainment, lifestyle- en milieu-magazines.
Daarnaast blijven amusement, sport en het in samen
werking met Financial Time TV geproduceerde zaken-
nieuws onveranderd als lokaas dienen voor hoger op
geleide kijkers in de leeftijdscategorie van 16 tot 40 jaar.
De oudbakken westernserie Bonanza schiet elke avond
rond de klok van half zeven dwars door het pretpakket
van Super Channel heen. En zo is ook de serie spy met
Bill Cosby en Robert Culp uit de oude filmdoos ge
haald.
Aan wat bij Super Channel wordt verkocht als een
danig bijgesteld programmabeleid is de komst van Ber-
trand le Ficher niet vreemd. Weggekocht bij het Franse
televisiestation TF1 is de 32-jarige Fransman als pro
grammadirecteur sinds februari verantwoordelijk voor
de samenstelling en inhoud van de programmering. Er
gaat veel daadkracht van hem uit, zo laten mensen die
langer meelopen bij Super Channel enthousiast weten.
In beginsel ging dat ook op voor zijn voorganger Paul
Meijer, een Nederlandse reclameman. „Die man ging
te hard voor ons, wat hij wilde liet het budget absoluut
niet toe", weet Serenella Ciclitira uit hoofde van haar
functie als Deputy managing director.
Paneuropese gedachte
De strategie die Le Ficher voor Super Channel heeft uit
gezet, is geënt op de Paneuropese gedachte, die de sa
tellietzender zo graag in de programmering wil laten
doorklinken. Europa ziet hij als een mozaïek, vandaar
dat wat Le Ficher betreft in muziekprogramma's („bij
ons geen clips, wij wisselen optredens met interviews
af') ook Spaanse en Duitse bands te zien zijn. „Maar
wat de Europeaanse volkeren met elkaar gemeen heb
ben is dat overal dezelfde Amerikaanse series en films
worden geconsumeerd. Dus spelen we daarop in."
Le Ficher beschikt over een jaarbudget van 4 miljoen
pond om meer programma's in eigen beheer op te ne
men. Een programma als Newswatch is een voorbeeld
van zo'n eigen produktie. Hetzelfde geldt voor het ma
gazine Indigo, waarin elke zondagavond wordt bericht
over de Europese Gemeenschap.
Het satellietstation ontstond dik vijf jaar geleden uit
een joint-venture van twee Britse mediagiganten: ITV
en de Virgin-groep van Richard Branson. Amper een
jaar later verwierf de Italiaanse Marcucci-groep een
meerderheidsbelang (53 procent) in Super Channel. De
zakelijke leiding is volledig in handen van twee Itali
aanse vrouwen: managing-director Marialina Marcucci
en haar assistente Serenella Ciclitira.
Waardering
Het programma-aanbod werd indertijd met nogal wat
pretenties the best of the British aan de Europese
kabelexploitanten aangeboden. Maar de waardering op
het Continent bleef achter bij het aantal aansluitingen.
In heel Europa komt Super Channel nu op ruim 53 mil
joen adressen binnen, maar dat zegt op zich weinig
over de intensiteit waarmee de uitzendingen wordt be
keken.
Programma-directeur Le Ficher laat niet na te bena
drukken dat Super Channel goed zit in de Benelux en in
Duitsland. Maar toch wel enigszins bezorgd informeert
Charlotte de Vlaming, producer van het nieuwe pro
gramma Film Europe, hoe vandaag de dag in Neder
land Super Channel wordt bekeken. Ook de vroegere
Zutphense, al 15 jaar woonachtig in Engeland, heeft ge
luiden opgevangen dat in haar vaderland de interesse
voor Super Channel niet al te groot is.
De kritiek spitst zich in Nederland voornamelijk toe
op het tot dusver tamelijk eenzijdige programma-aan
bod. Voegt weinig toe aan wat andere zendgemachtig
den te bieden hebben, was de klacht die hier in een re
cent verleden bij herhaling viel te beluisteren.
Geen ceremonieel
Intussen proberen ze bij Super Channel, programmadi
recteur Le Ficher en Serenella Ciclitira voorop, af te re
kenen met een verleden waarin betrekkelijk weinig
werd' verdiend. Bepaald scheutig met het produceren
van cijfers is de dagelijkse leiding van Super Channel
niet, maar het staat vast dat het op de advertentiemarkt
tot dusver bepaald niet wilde vlotten.
Bij gebrek aan financiën ging het vijfjarig bestaan be
gin dit jaar zonder ceremonieel voorbij. Maar Serenella
Ciclitira meent dat Super Channel het dieptepunt voor
bij is. Al valt het nog steeds niet mee adverteerders bin
nen te halen, verzucht ze. „Onlangs is de Amerikaanse
luchtvaartmaatschappij Delta Airlines als grote adver
teerder binnengehaald. We hebben er alle vertrouwen
in dat we kunnen overleven. Quitte spelen en mogelijk
een kleine winst halen, dat is onze doelstelling. We pas
sen ervoor ons rijk te rekenen. Beter dan wie ook weten
Italiaanse vrouwen hoe ze moeten omgaan met huis
houdelijke budgetten."