Kandidaten nemen zelf geld mee naar spelshow De frisse boodschappers van het Jeugd Rode Kruis Rtv show Grachtengordelroos Tekenfilms rond Nijntje bij KRO Super Channel presenteert zich als universele zender VRIJDAG 2 OKTOBER 1992 10 Gokje wagen in Veronica's Casino Royal en televisiespelletje I j waarbij de deelne- mers zelf geld mee moeten nemen om mee te kun nen doen. Het lijkt onwaar schijnlijk. Toch staan de kandi daten voor het nieuwe Veroni- caprogramma Casino Royal in de rij om een gokje te wagen. Croupier Mare Klein Essink leidt vier kandidaten door de wereld van de Black Jack. Black Jack, oftewel Eenent- wingtigen, het succesvolle on derdeel in Marcs Staatsloterij Show stond model voor het nieuwe spelprogramma Casino Royal van John de Mol Produk- ties. Veronica zendt voorlopig elke zaterdagavond op hetzelfde tijdstip 32 afleveringen van het spel uit. „We wilden het spel oor spronkelijk deze zomer al uit zenden, maar toen we de uit eindelijke opzet en de kosten van het programma onder ogen kregen, hebben we besloten om het uit te stellen. Het program ma is te duur en te aardig om het in de zomer op een weg- werptijd uit te zenden. We zochten in het kader van de ho rizontale programmering op het tweede net nog een spelletje voor de zaterdagavond", vertelt Joop Daalmeyer directeur tele visie van Veronica. Verliezers Hij is zeer tevreden met het eindresultaat. In de eerste ron de spelen vier kandidaten die elkaar niet kennen in koppels tegen elkaar. Ieder zet de mee gebrachte honderd gulden in en het koppel dat het eerste Blak Jackspel wint gaat tegen elkaar strijden in de tweede ronde. De verliezers staan binnen drie mi nuten weer buiten en zijn hun geld kwijt. In de finale van Casi no Royal zijn prijzen te winnen die steeds ingeruild kunnen worden tegen een grotere prijs. De uiteindelijk hoofdprijs is een auto. Door het hele spel heen moeten de kandidaten steeds moeilijke vragen beantwoorden om kaarten voor het Black Jack- spel te mogen trekken. Mare Klein Essink blijft naast Casino Royal ook de Staatslote rij Show presenteren. Veronica heeft nog meer plannen met de acteur/presentator. Daalmeyer: „Hij gaat voor ons niet meer spelshows doen. Robert ten Brink gaat meer die richting op. Mare Klein Essink zal naast zijn shows ook wat grotere evene menten presenteren. We willen ook niet aan zijn acteertalent voorbij gaan en hebben voor het seizoen '94-'95 een drama serie met hem gepland." Over de inhoud kan Daalmeyer nog niets zeggen. Eind volgend jaar gaat de NCRV de dramaserie Coverstory CLOSE UP HILVERSUM JAN V Mensen met een frisse, jonge uitstra ling zochten ze bij de TROS voor het nieuwe programma Aktie! En ze werden gevonden in de personen van studente Wendy Brouwer (22) en de ex-topschaatser en thans student Ben van der Burg (24). Een frisse presentatie vond de omroep noodzakelijk, omdat Aktie! over het werk van het Jeugd Rode Kruis gaat. Het is vooral de bedoeling van de programma makers en het Rode Kruis om jongeren te interes seren voor en te betrekken bij wat het Jeugd Rode Kruis doet. Elke aflevering er staan zes pro gramma's gepland biedt onder de titel 'De Pla neet deze Week' een overzicht van wat er die week is gebeurd. Ook andere activiteiten van het Jeugd Rode Kruis vormen een vast onderdeel van de pro gramma's. Cees Peeters, hoofd afdeling voorlich ting en werving van het Rode Kruis: „De titel van het programma geeft aan dat we van actie hou den en dat ook in het programma willen uitstra len." Projecten Het Jeugd Rode Kruis i satie en kent alleen al in ons land 479 plaatselijke afdelingen. In de uitzendingen worden naast al gemene informatie ook beelden getoond van na tionale en internationale projecten. Verder bevat iedere uitzending een zeven minuten durende ge dramatiseerde minidocumentaire. „Dat vonden wij een nuttig onderdeel, omdat de ervaring leert dat kinderen altijd het eerste bij een ongeluk zijn", aldus Peeters. Er wordt in die miniserie ge toond hoe je moet handelen in geval van nood. In de eerste aflevering zien we Ben van der Burg als echte verslaggever. Hij voer onder andere mee mee met een logge doch comfortabele schuit. Aan een niet-gehandicapte aan boord vraagt Van der Burg op nogal olijke toon: „Wat heb jij geleerd van gehandicapten?" Antwoord: „Dat het gewone mensen zijn." Verder zien we daarnaast Wendy Brouwer ge filmd in Oeganda. Jeugd Rode-'Kruizers' helpen daar met het opzetten van waterputten en het te gengaan van de erosie. Duidelijk wordt overigens, dat Oeganda niet echt een arm land is. Het is er vrolijk, tamelijk schoon en netjes. Het is de bedoeling dat met deze programma reeks meer jonge mensen zich bij het Jeugd Rode Kruis aanmelden. (Uitzending: Vanmiddag, 17.02 uur, Nederland Mare Klein Essink presenteert de nieuwe spelshow 'Casino Royal'. foto anp uitzenden. Hierin speelt Mare spelleider is dan ook echt een Jack. Daar kun je nog een klein één van de hoofdrollen. „Het overgangsjaar voor me geweest, beetje invloed uitoefenen op presenteren van een spelshow Ik heb nu pas het idee dat het het verloop van het spel." is toch heel wat anders dan een een stuk losser en daarom beter rol in een serie", geeft Klein Es- gaat." Overigens is Klein Essink (Uitzending: zaterdag 3 okto- sink toe. „Als je presenteert niet vaak te vinden in het casi- ber, 19.20 uur, Nederland 2) moet je juist niet acteren, maar no. „Ik ben er niet goed in. Als jezelf zijn. Het eerste jaar als ik ga, speel ik het liefst Black Elke zondag na Sesamstraat op Nederland 1 HILVERSUM MARGOT KLOMPMAKER Nijntje, Betje Big, meneer en mevrouw Pluis. Vele generaties zijn groot geworden met deze en andere figuren uit de teken pen van Dick Bruna. Nijntje, het eerste Bruna-figuurtje, ontstond zo'n veertig jaar geleden. Een tijdloze topper was geboren: Bruna's boekjes worden in mil joen en voud wereldwijd ver kocht. Het succes schuilt in de een voudige, maar aansprekende te kenstijl. Zwart omlijnde figuren in de primaire kleuren groen, blauw, geel, rood en zwart. Kleuren en vormen die kinde ren sterk aanspreken. De invul ling van de plaatjes is perfect: genoeg details om steeds wat nieuws te ontdekken, maar niet te veel om in verwarring te ra ken. Alle bekende Bruna-figuren komen vanaf zondag 4 oktober op het scherm. In een Praagse studio, onder leiding van de Amerikaan Gene Deitch, zijn 50 tekenfilmpjes gemaakt van elk 5 minuten. Het betreft een co- produktie van uitgeverij Meu- lenhoff en Mercis bv (het bedrijf van Dick Bruna). De filmpjes worden elke zondag uitgezon den door de KRO om 18.30 uur, na Sesamstraat op Nederland 1. Bruna zelf is "ontzettend ge- lukldg" met deze verfilming. „Ik ben er op uit om zo min moge lijk op mijn tekeningen te zet ten en veel aan de fantasie van de kinderen over te laten. Ik ben altijd bang geweest om dat te laten verfilmen. Het is gepro beerd in Japan, België, Neder land. Maar ik zag er mezelf niet in terug. Tot ik een keer een filmpje zag over de filmmaker Gene Deitch. Toen ik zag hoe hij te werk ging, alles puur en zuiver, met de hand Bruna en Deitch kwamen in contact met elkaar en het klikte meteen. Deitch is enthousiast over het werk van Bruna. „Dick heeft een eigen taal geschapen, met symbolen, een soort beeld schrift. Omdat de tekeningen Nijntje, een van de meest bekende figuurtjes van Dick Bruna. zo'n eenvoud hebben is dit een minimal production, maar de uitdaging is des te groter. Het moet absoluut perfect zijn in kleur en lijnproporties. Elke lijn is met de hand gezet, er komt geen computer aan te pas. Er zijn zelfs meisjes speciaal opge leid om die lijnen te zetten! Ik heb ook Tom en Jerry films ge maakt, maar dat is bang-bfrng- bang. De filmpjes vormen een oase van rust naast alle drukke, ru moerige tekenfilms die door gaans voor kinderen worden ge produceerd. Ze zijn gemaakt in een studio in Praag waar de vrouw van Deitch de leiding heeft. De animatie is perfect, op dat gebied hebben de Tsjechen een reputatie hoog te houden. De verhaaltjes worden verteld door een kinderstem: een vera deming vergeleken met al die opgefokte stemmen van vol wassenen in de doorsneeteken film. (Nijntje, vanaf zondag 4 ok tober, KKO, Nederland 1,18.30 uur) erme jongens, slimme I knapen, die drie van Jiskefet. Gewoon ver kondigen dat het maar weini gen gegeven is de diepzinnige bedoelingen van je produkt te snappen en je hebt bijvoorbaat een gratis verzekering afgeslo ten tegen de dreiging van een negatief oordeel. Je moet maar durven. Maar door de waarheid een eigen draai te geven, heb ben de heren er in elk geval al les aan gedaan om te voorko men dat Jiskefet de prullenbak in geschreven wordt. Zeggen dat al wat in beeld verschijnt in een raamwerk van intellectua listisch absurdisme dient te worden geplaatst en nog maar weinigen zullen de moed op brengen om te zeggen wat wer kelijk op het hart ligt. Het scheelt daarbij natuurlijk ook dat het bewuste program ma nog het keurmerk van het VPRO-vignet draagt, allicht dat er dan anders tegenaan gekeken wordt. Het zou mooi zijn Jiske fet in het kader van een vergelij kend warenonderzoek ook on der te brengen bij een andere zendgemachtigde. Al was het maar om te kijken of sommige zieners dan nog zo intensief op zoek gaan naar de zin van wat normaal als klinkklare onzin zou worden afgedaan. Programmamakers die met hun eigen produkt eigenlijk geen weg weten, maar vanwege hy potheekverplichtingen of an derszins toch gedoemd zijn er mee op de proppen te komen, doen er derhalve goed aan baarlijke nonsens te verkopen als humor van bijna niet meer te vatten culturele hoogwaar digheid. De onbegrepen helden van Jis kefet moeten vroeger op school geregeld terzijde hebben ge gluurd. Effe bij de buurman af kijken, wie weet wat voor cijfer er nog bij die Jan Jurk van een leraar kan worden uitgesleept. Als er één krijtje op school rondloopt, is hij het wel. Je reinste zelfbedrog natuurlijk. Maar in de vlegeljaren is het nu eenmaal moeilijk toegeven dat een ander een loer draaien in feite niets anders is dan jezelf in de maling te nemen. Het team van Monty Python is veel geïmiteerd, maar nooit overtroffen. De jongens van Jis kefet zullen op hun manier zon der twijfel hun best doen. Maar die galopperende ridders te paard en die ene sportieve sketch waarin cricket en bowls samenspelen, is jaren geleden al eens vertoond. Jiskefet dus. Goed Frysk voor vuilnisbak. Zelf zullen Koch, Ro- meyn en Prins het vermoedelijk best leuk vinden wat ze daaruit opvissen, maar het voornaam ste probleem waarvoor ze zich telkenmale geplaatst zullen zien is: hoe vertellen wij het de kij kers. Domweg door een ieder die het horen wil te vertellen dat humor anno 1992 niet per se er gens over hoeft te gaan en dat de arrogantie van de kleinbur gerlijkheid moet gestraft. „De botte bijl zetten in dingen die nu gemeengoed zijn gewor den." Natuurlijk zijn niet alle sketches door het kopieerapparaat ge haald. De persiflage laatst op de derderangsconferencier was zó echt, dat de radpratende lol broeken die nog wel eens in het personeelsavondencircuitop- duiken voor eeuwig en altijd de karikaturen van zichzelf zijn verworden. En zo ballen de lachspieren, gewild of ongewild, ook altijd samen wanneer een rolstoel achterover kukelt. Maar is het vermakelijk een op gefokte halve gare een telefoon cel te zien onderkotsen? Is dat al niet eens eerder gedaan door Dolf Brouwers namens Wim T. Schippers, al braakte die dan in een fietstas? Het is waar dat Prins Bemhard al enige malen raak is nagebootst. Maar moet tegen een Bemhard-imitatie van Jiskefet-signatuur opeens heel anders worden aangekeken dan tegen het gepapegaai van een acteur van Malle Pietje-ni veau? Jaren geleden al hoefde Piet Ekel maar even zijn stem te verdraaien en het was alsof Soestdijk aan de lijn hing. Al leen bracht geen mens dat in verband met een bizarre uitver grotingvan de werkelijkheid. Sta eens stil bij een standbeeld, stelt Jiskefet de kijkers voor. Dat doet Michiel Romeyn dan ook, in Amsterdam, bij een aantal standbeelden. En behalve dat z'n rode pruik lichtelijk wappert in de wind, gebeurt er verder niks. Maar dat zal de lol wel we zen. Hoe zal zo'n produktie eigenlijk tot stand komen? Reken maar dat het tijdens de werkbespre kingen giert van de voorpret. Teksten zijn daarbij absoluut niet van belang. Het hoeft im mers niet per se ergens over te gaan. Tja, da's nog eens wat an ders dan de verkeersinformatie en de waterstanden op de radio, waar VPRO-directeur Jan Haas broek zich zo vreselijk aan schijnt te storen. Rheinfelden min 9, non-informatie noemt hij dat. Zoals ook de drie kilo meter file voor het Prins Claus plein. Nee, dan kan de zendtijd beter worden gevuld met een scène met bijvoorbeeld een na gemaakte Wehrmachtsoldaat, geposteerd voor een bunker. Top, patat, doen we! Even dat genie van Arjan van der Grijn die Romeyn laten grimeren en de lach begint al om de lippen te spelen. Romeyn in de mond leggen dat de bunker als bouw werk architectonisch is beïn vloed door Rietveld, dat de stijl groep van Theo van Doesburg er ook de hand in heeft gehad en succes is verzekerd. Er zijn altijd wel weer van die lijders aan trendvolgende grachtengor delroos, die er in trappen en in een deuk liggen zonder eigenlijk te weten waarom. Wat met Jiskefet werkelijk wordt bedoeld, daarvoor moeten de kijkers naar alle waarschijnlijk heid ten minste de moeder mavo twee keer met vrucht hebben doorlopen. Of zouden die drie van Jiskefet helemaal niks te zeggen hebben en ge woon de kijkers grotesk belaze ren? Wie weet barsten Koch, Prins en Romeyn op hun beurt elke week in een onbedaarlijke lachbui uit vanwege al die figu ren die bloedserieus het diep zinnige van hun oppervlakkig heid proberen te proeven, uit vrees anders niet meer voor vol te worden aangezien. Dat zal dan wel de straf van Jiskefet zijn voor. de arrogante kleinburger lijkheid van zogenaamd ruim denkende interessantdoeners. Slimme jongens, die drie van Jiskefet. wereldwijde organi- STRIPS LONDEN GERARD VAN PUTTEN BOLLEBOOM Super Channel poogt sinds begin vorige maand met nadruk de status van universeel satellietstation uit te stralen. In de horizontale programmering is beduidend meer zendtijd ingeruimd voor nieuws en actualiteiten, voor infotainment, lifestyle- en milieu-magazines. Daarnaast blijven amusement, sport en het in samen werking met Financial Time TV geproduceerde zaken- nieuws onveranderd als lokaas dienen voor hoger op geleide kijkers in de leeftijdscategorie van 16 tot 40 jaar. De oudbakken westernserie Bonanza schiet elke avond rond de klok van half zeven dwars door het pretpakket van Super Channel heen. En zo is ook de serie spy met Bill Cosby en Robert Culp uit de oude filmdoos ge haald. Aan wat bij Super Channel wordt verkocht als een danig bijgesteld programmabeleid is de komst van Ber- trand le Ficher niet vreemd. Weggekocht bij het Franse televisiestation TF1 is de 32-jarige Fransman als pro grammadirecteur sinds februari verantwoordelijk voor de samenstelling en inhoud van de programmering. Er gaat veel daadkracht van hem uit, zo laten mensen die langer meelopen bij Super Channel enthousiast weten. In beginsel ging dat ook op voor zijn voorganger Paul Meijer, een Nederlandse reclameman. „Die man ging te hard voor ons, wat hij wilde liet het budget absoluut niet toe", weet Serenella Ciclitira uit hoofde van haar functie als Deputy managing director. Paneuropese gedachte De strategie die Le Ficher voor Super Channel heeft uit gezet, is geënt op de Paneuropese gedachte, die de sa tellietzender zo graag in de programmering wil laten doorklinken. Europa ziet hij als een mozaïek, vandaar dat wat Le Ficher betreft in muziekprogramma's („bij ons geen clips, wij wisselen optredens met interviews af') ook Spaanse en Duitse bands te zien zijn. „Maar wat de Europeaanse volkeren met elkaar gemeen heb ben is dat overal dezelfde Amerikaanse series en films worden geconsumeerd. Dus spelen we daarop in." Le Ficher beschikt over een jaarbudget van 4 miljoen pond om meer programma's in eigen beheer op te ne men. Een programma als Newswatch is een voorbeeld van zo'n eigen produktie. Hetzelfde geldt voor het ma gazine Indigo, waarin elke zondagavond wordt bericht over de Europese Gemeenschap. Het satellietstation ontstond dik vijf jaar geleden uit een joint-venture van twee Britse mediagiganten: ITV en de Virgin-groep van Richard Branson. Amper een jaar later verwierf de Italiaanse Marcucci-groep een meerderheidsbelang (53 procent) in Super Channel. De zakelijke leiding is volledig in handen van twee Itali aanse vrouwen: managing-director Marialina Marcucci en haar assistente Serenella Ciclitira. Waardering Het programma-aanbod werd indertijd met nogal wat pretenties the best of the British aan de Europese kabelexploitanten aangeboden. Maar de waardering op het Continent bleef achter bij het aantal aansluitingen. In heel Europa komt Super Channel nu op ruim 53 mil joen adressen binnen, maar dat zegt op zich weinig over de intensiteit waarmee de uitzendingen wordt be keken. Programma-directeur Le Ficher laat niet na te bena drukken dat Super Channel goed zit in de Benelux en in Duitsland. Maar toch wel enigszins bezorgd informeert Charlotte de Vlaming, producer van het nieuwe pro gramma Film Europe, hoe vandaag de dag in Neder land Super Channel wordt bekeken. Ook de vroegere Zutphense, al 15 jaar woonachtig in Engeland, heeft ge luiden opgevangen dat in haar vaderland de interesse voor Super Channel niet al te groot is. De kritiek spitst zich in Nederland voornamelijk toe op het tot dusver tamelijk eenzijdige programma-aan bod. Voegt weinig toe aan wat andere zendgemachtig den te bieden hebben, was de klacht die hier in een re cent verleden bij herhaling viel te beluisteren. Geen ceremonieel Intussen proberen ze bij Super Channel, programmadi recteur Le Ficher en Serenella Ciclitira voorop, af te re kenen met een verleden waarin betrekkelijk weinig werd' verdiend. Bepaald scheutig met het produceren van cijfers is de dagelijkse leiding van Super Channel niet, maar het staat vast dat het op de advertentiemarkt tot dusver bepaald niet wilde vlotten. Bij gebrek aan financiën ging het vijfjarig bestaan be gin dit jaar zonder ceremonieel voorbij. Maar Serenella Ciclitira meent dat Super Channel het dieptepunt voor bij is. Al valt het nog steeds niet mee adverteerders bin nen te halen, verzucht ze. „Onlangs is de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij Delta Airlines als grote adver teerder binnengehaald. We hebben er alle vertrouwen in dat we kunnen overleven. Quitte spelen en mogelijk een kleine winst halen, dat is onze doelstelling. We pas sen ervoor ons rijk te rekenen. Beter dan wie ook weten Italiaanse vrouwen hoe ze moeten omgaan met huis houdelijke budgetten."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 10