Ford hangt ouderwets de held uit Loensende blikken van wolf in schaapskleren Cultuur&Kunst Film Zes vierkante meter oorlog in 'De Bunker' Catherine Deneuve als verbitterde oude feeks ■Hn Modern Hollywood onder het mes in 'The Player' DONDERDAG 1 OKTOBER 1992 23 Dinosaurussen in nieuw film Spielberg Het duurt nog een jaar voor Ste ven Spielberg's Jurassic Park de bioscoop bereikt, maar reeds nu is de Film veelbesproken. Door de zeer complexe special effects geldt dit 100 miljoen dollar pro ject als een doorbraakfilm. Jurassic Park handelt over een prehistorisch pretpark waar di nosaurussen amok maken. De vele prehistorische monsters zullen met behulp van compu ter-animatie gestalte krijgen. Dit maakt Jurassic Park de eer ste monster-film waarbij geen beroep meer wordt gedaan op de traditionele animatie-truca- Thorn Hoffman (rechts) als verzetsman Gerrit Kleinveld. Het is nog een beetje wennen, Gerard Soe- teman achter de camera in plaats van ach ter een schrijftafel. De man die met zijn sce nario's voor Paul Verhoeven en Fons Rade makers een flinke stempel drukte op de Ne derlandse speelfilmproduktie van de jaren zeventig en tachtig, maakt nu op 56-jarige leeftijd met De Bunker zijn speelfilm-regie debuut. Gerard Soeteman's plannen voor een ver filming van Gerrit Kleinveld's oorlogsherin neringen zijn terug te voeren tot zijn diens- tijd, toen Soeteman als soldaat gelegerd was in de Amersfoortse Boskamp. Hier hoorde hij voor het eerst van 'de bunker', een zwaarbewaakt cellencomplex dat tijdens de Tweede Wereldoorlog onderdeel uitmaakte van het toenmalige gevangenkamp Amers foort. Met name één verhaal bleef terugke ren onder bezoekende oorlogsveteranen: de miraculeuze ontsnapping van Gerrit Klein veld in de winter van '42/'43. Kleinveld was opgepakt wegens zijn aandeel in de overval op het distributiekantoor van Joure. Hij wachtte een vrijwel zekere executie niet af. maar begon vanuit 'de bunker' aan zijn ei gen bevrijding te werken. 'Een daad van verzet' luidt de ondertitel van De Bunker, maar dit dekt niet echt de lading. 'Een daad van wilskracht' komt dichter in de buurt van Kleinveld's wonder baarlijke uitbraak. De verzetsman, zonder franje gespeeld door Thorn Hoffman, hield het hoofd koel, de mond dicht en de oren open. Zijn minutieus uitgevoerde operatie is vanzelfsprekend de rode draad van De Bunker, en Soeteman weet na een wat moeizame aanloop de spanning goed op te voeren tot een bevredigende climax. Terwijl hij het verhaal vertelt, draagt de regisseur al jaren documentairemaker nog een aardig stukje geschiedschrijving aan. Door van Kleinveld's medegevangen een soort dwarsdoorsnee van Nederland in verzet te maken, blijft de wereld niet be perkt tot één cel. De kijker maakt kennis met Kleinveld's bunkergenoten: een krui meldief, een Joodse middenstander, een pacifist, een Waffen-SS'er, een gereformeer de verzetsman. De bedoeling is goed. maar deze structuur maakt de film wel topzwaar. Beter getroffen is de claustrofobische sfeer van de isolatie, en de daaruit voortko mende onzekerheid over het verloop van de oorlog én het eigen lot. Momenten waarop het verhaal slechts met geluiden (een radio uitzending, een afstraffing) wordt verteld versterken de beklemming. Gevoelens van hoop, angst, wraak, berusting en verdrin ging zijn zorgvuldig verwerkt in het knappe scenario, dat Soeteman schreef naar Klein veld's eigen herinneringen. Als miniatuur van de bezettingstijd is De Bunker een ge slaagde en intelligente oorlogsfilm, die een groot publiek zal aanspreken. FILMSIN LEIDEN 'Tristanavan Bunuel in Kijkhuis OVERZICHT WILFRED SIMONS Ossessione. Te zien: LAKcinema, Cleve- ringaplaats 1, Leiden Ma 5/10 Aanvang vang 20,22.15 u Normaal gesproken draait LAK cinema alleen op dinsdagavond twee films, maar op maandag 5 oktober krijgen filmliefhebbers de gelegenheid om Ossessione van Luchino Visconti te zien. In 1942 was Ossessione een heel bijzondere, om niet te zeggen revolutionaire film. Visconti ge bruikte realistische decors en portretteerde mensen die echt konden bestaan. Dat bracht hem in conflict met het bewind van Mussolini, want de cultuur pausen van het fascistische Ita lië hadden een voorkeur voor de zogeheten Witte Telefoonjilms. Dit waren gladde, oppervlakkige films, gemaakt met prachtige, luxueuze decors. De helden en heldinnen maakten op cruciale momenten gebruik van het summum van luxe in die tijd: een witte telefoon. Het thema van The Postman Always Rings Twice dat Visconti gebruikte, paste niet in de op vattingen die fascistische cen sors over film hadden en zij ver knipten de film dan ook rigou reus. Dominerend In het Kijkhuis draait volgende week ook al een klassieker: Tris tana van Luis Bunuel. In de film komt vooral de typische manier naar voren waarop hij aankijkt tegen de verhouding tussen man en vrouw. Een korte in druk van het verhaal duidt hier al op. Het weesmeisje Tristana (Catherine Deneuve) begint een relatie met de veel oudere Don Lope (Fernando Rey). Na een tijdje gaat zij er echter vandoor met kunstschilder Horacio (Franco Nero). Ziek, en met een geamputeerd been keert zij naar Don Lope terug en trouwt met hem. Vervolgens wordt zij de dominerende partner in de relatie. Het script was gebaseerd op de gelijknamige roman van Be nito Perez Galdos, maar Bunuel bracht we) veranderingen aan. Zelf vatte hij in een interview het gegeven samen: „Ik heb het boek teruggebracht tot een ont moeting tussen twee individu en, waardoor beiden sterk ver anderen. Zij ten kwade, hij ten goede". Inderdaad is Don Lope aan het eind van de film een oud, vriendelijk mannetje dat over zich laat lopen en Tristana een harde, verbitterde feeks. Tijdens de montage knipte Bunuel de begin- en eindbeel den van alle shots af. Daardoor komt de toeschouwer steeds midden in de volgende scène terecht en er zijn dus geen vloeiende overgangen. Het be doelde effect hiervan is dat de kijkers Tristana niet ontspan nen kunnen bekijken: het ver haal staat op de voorgrond en is niet 'mooi' verfilmd. Niettemin was Tristana meteen bij ver schijning een doorslaand sue- FILMTIPS VOOR VOLGENDE WEEK oslecht oomatig oooredelijk oooogoed ooooouitstekend THE FISHER KING «KIJKHUIS OOOOO Radiopresentator Jack Lucas (Jeff Bridges) wordt gekweld door wroeging nadat een bellende luisteraar zich op zijn advies van het leven berooft. Hij wil van de brug springen, maar een zwerver (Robin Williams) weerhoudt hem daarvan. Na verloop van tijd herwint Lucas zijn zelfrespect. Modern sprookje van ex-Python Terry Gilli- ams is mooi en ontroerend, maar ook sentimenteel en oppervlakkig. OSSESSIONE LAK OOOO Beroemde, eerste film van Luchino Visconti uit 1942 werd in Hollywood opnieuw verfilmd als 'The Postman Always Rings Twice'. Een werkloze man begint een ver houding met de vrouw van een eigenaar van een herberg. Hij denkt de moord op de herbergier goed gecamoufleerd te hebben, totdat een chanteur opduikt. Ossessi s verknipt, maar gaf toch d it het naoorlogse werd door de fascisti Italiaanse neo-realisme. HIGH HEELS KIJKHUIS OOO De Spaanse regisseur Pedro Almodóvar stapelt in zijn film de ene intrige op de ande re, waardoor het resultaat grillig en onwaarschijnlijk is. Dochter Rebecca (Victoria Abril) ontmoet in Madrid haar moeder (Marisa Paredes), die zij vijftien jaar niet ge zien heeft. Als Rebecca live op tv bekent dat zij haar man die ook haar moeders minnaar is heeft vermoord, gaat de rechter op onderzoek uit. Hij ontdekt dat de zaak ingewikkeld in elkaar steekt. CAMILLECLAUDEL« KIJKHUIS OOO Beeldhouwster Camille Claudel (Isabelle Adjani) gaat in de leer bij Auguste Rodin (Gérard Depardieu) en wordt al gauw zijn minnares. De twee onderhouden vijftien jaar lang een ontstuimige relatie, maar als Camille zwanger raakt, grijpt Rodins vrouw in. Camille moet weg en na veel tegenslag komt zij uiteindelijk in een gesticht terecht. Film van Bruno Nuytten is drakerig en heeft ongeloofwaardige momenten, maar ook schitterend camerawerk. REGARDING HENRY KIJKHUIS OOO Henry, (Harrison Ford) een keiharde carrière-advocaat, gaat 's avonds een pakje si garetten halen en wordt door zijn hoofd geschoten door een straatrover. Hij raakt z'n geheugen kwijt, herkent zijn vrouw niet meer en ontdekt pas na een lang revaluatie proces waar het in het leven allemaal om draait: vrienden, een goed huwelijk, integ riteit. Melodramatische onderwerp is door regisseur Mike Nichols clichématig uitge- Patriot Games: gekwelde huisvader bij geheime dienst In Patriot Games mag Har rison Ford weer eens ou derwets de held uithangen. Een rol die hem op het lijf geschreven is sinds zijn op treden als Indiana Jones en Han Solo in de Star Wars- cyclus. Ditmaal speelt hij Jack Ryan, een ex-mede werker van de CIA, die tij dens zijn vakantie in Enge land getuige is van een aanslag op een lid van de koninklijke familie door IRA-terroristen. In plaats van net als iedereen plat op zijn buik te gaan liggen bij de schietpartij gaat Ryan zich ermee bemoeien en krijgt vervolgens de IRA op z'n nek. In de spectaculair gefilmde aan slag schiet Jack de jongere broer neer van terroristenleider Sean. En die maakt er daarna een per soonlijke vendetta van om Jack te laten bloeden voor deze daad. Jack wordt natuurlijk door de Engelsen als een held be schouwd en onderscheiden voor zijn moedige daad, maar intussen loert wel achter elke vuilnisbak gevaar. Een reden voor de CIA om Jack weer in te lijven bij de organisatie en zich nu voor de verandering eens met de IRA te gaan bezig hou den. Jack overleeft een aanslag, maar zijn vrouw en dochter ko men in het ziekenhuis terecht, na een achtervolging op de au toweg door de wraakzuchtige 9«lt Harrison Ford in vuurgevecht met de Sean. Op dat moment slaan ook bij Jack de stoppen door en wil hij kostte wat kost de IRA een kopje kleiner maken. Wraak dus aan twee kanten: bij Sean om de moord op zijn jongere broer en bij Jack omdat Sean het op zijn vrouw en dochter gemunt heeft. Het sterke van de film is dat de terroristen niet per defi nitie als slechterikken worden als IRA. Ieren tegen de Engelsen, die nu al tientallen jaren lang de drijf veer is voor talrijke IRA-aansla- gen. Regisseur Phillip Noyce weet het terrein te verbreden door de CIA erin te betrekken, waardoor je als toeschouwer ook een kijk je in de keuken krijgt bij het be strijden van internationale ter roristenorganisaties. Zo weet men aan de hand van satelliet foto's de IRA-kopstukken op te sporen. Dat is niet echt geloof waardig maar het doet de film geen kwaad, al is het wel vreemd dat die kopstukken daama toch weer in Amerika opduiken voor de eindafreke ning. Desondanks is regisseur Phil lip Noyce erin geslaagd een uit stekende actie-thriller af te leve ren. Harrison Ford ziet er ge- kwelder uit dan ooit, maar is mede daardoor heel geloof waardig als de CIA-man Jack Ryan. En hij krijgt voortreffelijk tegenspel van onder anderen Sean Bean en Patrick Bergin als IRA-leiders. Voor de liefhebbers van het genre is het ten slotte prettig om te weten dat Patriot Games de eerste is uit een serie van drie films rond CIA-man Jack Ryan en met uiteraard in alledrie superman Harrison Ford als de held. Altman bedrijft briljante satire Tim Robbins als studiobaas in Hollywood: jong, eerzuchtig en manipulerend. Na het gigantische succes van Fatal Attraction is het thema van de 'wolf in schaapskleren' op alle mogelijke manieren uitgemolken. Michael Douglas werd in Basic Instinct verliefd op wat heel wel een koele moordenares zou kunnen zijn, Al Pacino overkwam in Sea of Love hetzelfde, in The Hand that Rocks the Cradle deugde het lieftallige kindermeisje niet en in Final Analysis wis ten Kim Basinger en Richard Gere ook al niet precies wat ze van elkaar moesten denken. Unlawful Entry, van regisseur Jonathan Kaplan, bewijst nu dat de succesfor mule op z'n laatste benen loopt. De film laat zich bijna presenteren als een scenario- les, zo schematisch is hij opgezet. Ruimdenkende, hardwerkende en succesvolle Michael Carr en uiterst charmante echtgenote Karen worden op een nacht op geschrikt door een (zwarte) indringer. De man weet te ontsnappen na de vrouw des huizes een mes op de keel te hebben gezet, terwijl Michael enkel machteloos kon toezien. Wanneer de politie arriveert is agent Pete Da- vis buitengewoon attent. Hij stelt de echtelieden op hun gemak, zorgt voor het juiste alarmsysteem en raapt zelfs een stukje glas van de grond, juist voor verwarde Karen haar voet er op zet. Deze Pete Davis lijkt zo weggelopen uit een recla mespotje dat de politie als onze beste vriend verkoopt; hij nodigt Michael uit voor een nachtelijke patrouille als verzetje en loopt nog eens langs het zwembad om Ka ren op te vrolijken. Achter de glimlachende, knappe Pe te gaat natuurlijk een gefrustreerd monster schuil, dat langzaam maar zeker het leven van het echtpaar Carr in een hel verandert. Dat had een aardige film op kun nen leveren, ware het niet dat Unlawful Entry in sjablo nen blijft steken. Jonathan Kaplan weet niets beters te bedenken dan wat loensende blikken van Pete naar Ka ren: hij wil haar en zet een gefaseerd plan op om Mi chael het leven onmogelijk te maken. Het is opvallend dat er in Hollywood nog maar wei nig regisseurs te vinden zijn die zo'n gegeven nog enige diepgang kunnen geven. Fatal Attraction lokte een openbaar debat uit over de huwelijksmoraal, ook al omdat de film midden in de aids-discussie uitkwam. Iets dergelijks is voor Unlawful Entry niet weggelegd. Jonathan Kaplan verwijst in een scène weliswaar naar het inmiddels bekende, racistische en uiterst geweldda dige optreden van de politie van Los Angeles, maar hij blijft toch aan de veilige kant door het dappere doorzet tingsvermogen van het echtpaar alle aandacht te geven. Dat Helen niet eens echt voor Pete valt, en er dus geen sprake is van echte schuld en boete of een gecastreerd mannelijk ego, geeft aan hoe groot de kansen zijn die hier gemist worden. Een bijtende satire op Holly wood, waar desalniettemin de sterren voor in de rij hebben ge staan: dat moet wel iets bijzon ders zijn. Klopt, Robert Altman's The Player is niet alleen de meest besproken speelfilm van dit jaar, maar beschikt tevens over de kwaliteiten om dit waar te maken. Een bekende film-agente zei onlangs in een interview: „In Hollywood worden geen films gemaakt, maar deals." Het zou een uitspraak uit The Player kunnen zijn, Robert Altman's terugkeer naar een grote studio. Hoewel er geen camera in beeld komt, analyseert The Player de mechanismen van Hollywood op een wijze die eigenlijk alleen in Sunset Boulevard even bevre digend is gehanteerd. Alleen was Billy WUder's meesterwerk een produkt van zijn tijd, en handelt The Player over het mo derne filmbedrijf, met studio bazen die rondrijden met au tofaxen en zo succesvol zijn als hun laatste produkt. Zo ook Griffin Mill (Tim Rob bins): jong, eerzuchtig, manipu lerend. Mill maakt zich zorgen, want een jonge executive (Peter Gallagher) aast op zijn post, en hij ontvangst maar steeds dreig brieven. Een onderzoekje leidt naar een ooit door hem afgewe zen scenarist, en tijdens een handgemeen slaat Griffin de jongeman dood. Hij lijkt onder strafvervolging vandaan te kun nen komen, maar de boze brie ven blijven komen. Wordt hij het slachtoffer van een complot, of krijgt z'n beroepsmatige pa ranoia nu toch de overhand? Wie in bovenstaande be schrijving een thriller herkent, heeft natuurlijk gelijk. Alleen is er met The Player meer aan de hand. De film werkt op verschil lende niveaus, en op elk niveau even goed. Ook als satire is The Player meesterlijk. Altman ont leedt de werkwijze van het he dendaagse Hollywood met een vlijmscherp mes, en eenmaal ontdaan van haar fraaie ver schijning blijkt het systeem be hoorlijk verrot. De bereidwillig heid van tientallen bekende filmsterren om hun medewer king aan The Player te verlenen, komt direct voort uit de alge mene onvrede met de wijze waarop tegenwoordig de stu dio's gerund worden. Een derde niveau onthult vooral Altman's respect voor de filmhistorie, en tegenover alle leeghoofdigheid van zijn 'Spe lers' zet hij z'n eigen filmliefde, vormgeven in een schier einde loze reeks citaten, verwijzingen en knipogen. Toch is dit vooral aankleding voor een spannend, knap geconstrueerd verhaal met voortreffelijke vertolkingen. Daarbij moet vooral Tim Rob bins genoemd worden, die zo wel sympathie als afschuw weet op te wekken voor zijn karakter. Ironisch is overigens wel dat Altman voor The Player zelf de succes formule hanteert die hij een studio-baas in de mond legt: een combinatie van sus pense. actie, romantiek en bloot, bekroond met een happy- end. Kennelijk toch niet zo n slecht recept. BIOSCOPEN 21.30. ra to 13. 15 30. 18-45. 21.30 ALFA 2 üght Sleeper 12 j dag. 14. 19.30. 22. ra ro 13.30. 16. 19 30. 22 21.30. i 21.30 ALFA 4 High Heels 16 j.. dag 14. 19.30. ra ro 13 30. 16. 19.30 Casablanca 12 j dag. 22 ALHAMBRA 1 tel. 6233192 Basic Instinct 16 j.. dag. 14, 18.45, 21.30 ALHAMBRA2 green tc 18 45. 21.30. ro 13.15.16. 18 45. 21.30 CINERAMA 2 Wayne's world 12 j dag. 14. 19.15. 22.ro 13.30. 16.15.19.15. 22 CALYPSO 1 Marn.xstraat 402 tel. 6234876 Howards end a l .dag. 13.45. 20.30, ro 13.15, 17.20.30 CALYPSO 2 Cape fear 16 j dag 13 45. 18 45. 21 30.ro 13.15. 16.18 45.21.30 CINECENTER-CINEMA CORALINE LijnbaansgracMt 236 tel. 6236615 Tous les matins du monde a l dag. 14.30. 17. 19 30. 22.15 CINECENTER-CINEMA PEPPE-NAPPA Sweet Emma, dear Böbe 16 j.. dag. 14 30. 17. 19 30. 22.15 CINECENTER-PIERROT LaCondanna 16 j.. dag. 14.30, 17, 19.30, 22 CINECENTER-CINEMA JEAN VIGO Delicatessen 16 j., dag. 14.30. 17.15. 19 45. 22 CINEMA 1 INTERN, tel. 6151243 Patriot Games 12 j.. dag. 19,21.45, 21 30. ra roook 14 30 CITY 1 tel 6234579 Unlawful Entry 16 j.. dag. 14. 18.45, 21.30.ro 13. 15.45. 18.45.21.30 CITY 2 Alien 3 12 j.. dag. 13.45. 18.45. 21.30.rol3, 15.45.18.45.21.30 CITY 3 Final analysis 12 j.. dag. 14.15, 18.45. 21.30. ro 13. 15.45.18.45. 21.30 CITY 4 Batman a l., dag. 14.15, 18.45,21.30, ro 13, 15.45, 18.45.21.30 CITY 5 Flodder in Amerika a l., dag. 14.15, ro 13. 15.45 Gladiator 12 j., dag. 18.45, 21.30 CITY 6 Lethal Weapon 3 12 j.. dag. 14 .15, 19.21.30.ro 13.15, 15.45. 19. 21.30 CITY 7 Medicine Man a.L. dag. 14.15. 19. 21.30.ro 13.15. 15.45. 19.21.30 DESMET Plantage Middenlaan 4a tel. 6273434 De rietfluit dag. 20. 22. ro ook 16.30 Sweet Emma. dear Bóbe, dag. 19. 21.roook 14.15 Late night movie dag. 23 Gay Cinema ra 24.ro 16.15 KRITERION 1 Roetersstraat 170 tel. 6231708 The best intentions dag. 18 The Player dag 21.30 Plppi zet de boel op stelten ra ro wo 15 KRITERION 2 Five girls and a rope, dag 19.45, 22. di alleen 19 45 Urga dag. 17.30 Sneak preview di 22.15 RIALTO 1 tel. 6623488 Van Gogh dag 20.30, ro ook 15 Life on a string dag 18.30 Mama Mia ra 13 15. wo 15.15 Benny's badkkuip ro 13. wo 15 People of the forest ro 15 RIALTO 2 Pentimentodag. 18 De domeinen Ditvoorts dag 20 Boven de bergen dag 22.15 THE MOVIES 1 tel 6386016 Night on earth dag 19 30.22 Voor een verloren soldaat dag. 17.30 beh. ro. THE MOVIES 2 Afraid of the dark dag. 18. 20. 22 THE MOVIES 3 Raise the red lantern dag. 17,21.45. ro aiieen 21 45 De Noorderlingen dag. 19.30 TUSCHINSKI 1 tel 6262633 Far and away a l dag. 14. 20.30. ro 13 15. 17.20 30 TUSCHINSKI 2 De Bunker 16 j dag. 14, 18.45, 21 30.ro 13.15, 16. 18 45.21.30 TUSCHINSKI 3 Housesittera i .dag. 14. 18.45, 21 30.ro 13.15. 16. 18 45.21.30 TUSCHINSKI 4 Flodder in Amerika a.L. dag. 14. 18 45,21 30.ro 13 15. 16. 18 45. 21 30 TUSCHINSKI 5 The hand that rocks the craddle 12 j dag 14. 18 45. 21.30.ro 13 15. 16. 18 45.21 30 TUSCHINSKI 6 Universal Soldier 16 j .dag. 14. 18.45.21 30. ra 18 45. 21.30. ro 13.15. 16. 1845.21 30 TUSCHINSKI CINEAC Sleeping with the enemy a l doorlo pende voorstelling vanaf 11 DE UITKIJK tel 6237460 The best intentions 16 j.. dag 20.45, roook 15 Truly, madly, deeply 16 j.. dag 18.45 Het programma van Leidse en Haagse bioscopen staat op de pagina 'Info'.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 23