'De kracht zit in de woorden' Concert Toto eerbetoon aan drummer Jeff Porcaro Cultuur Kunst Poëzie in Brabantse bus Boekenbeurs in Frankfurt Grootmeesters op Jazz Mecca Maastricht Echte grote kunst kent geen regionale grenzen WOENSDAG 30 SEPTEMBER 1992 21 Muzikale mis in Hartebrugkerk leiden Het Hartebrugkoor, het Koninklijk Mannenkoor Die Haghe Sanghers en het Noordhollands Koperkwartet concerte ren op zondag 4 oktober in de Hartebrugkerk in Leiden. De op tredens staan in het kader van een feestelijke hoogmis. Het Har tebrugkoor zingt de Missa Brève van Ch. Gounod en Die Haghe Sanghers brengen motetten van verschillende Russische compo nisten. Het Noordhollands Koperkwartet speelt werken van on der meer John Stanley en W.A. Mozart. De organist is Folkert Grondsma en de leiding is in handen van René Verhoeff. De aanvang is om 10.15 uur. Jazzpodium Hot House opent seizoen leiden Het lazzpodium Hot House begint aan tigste seizoen met een optreden van 'Hoogstens 5'. De 'avant garde neo-bop' van deze band is op zaterdag 10 oktober vanaf 21.30 uur te horen in het Waaggebouw aan de Aalmarkt 21 in Leiden. 'Hoogstens 5' bestaat uit Peter Hoogstens (bas), Kees Oosterwijk (tenorsax), Zjenja Guberman (drums), Hans Leeuw (trompet) en Stefan Busch (piano). De toegang bedraagt 12,50 gulden. Van Schaijk exposeert plastieken leiden De beeldend kunstenares Marianne van Schaijk expo seert vanaf zondag 4 oktober tot zondag 8 november in de Leid- se galerie Art Acrylaat. Van Schaijk werkt met plexiglas en soortgelijke transparante kunststofmaterialen. Zij maakt er bui zen en staven van, die zij samen met koper en edelmetaal ver werkt in staande of hangende plastieken. Om met plastics te le ren werken, volgde zij een leergang bij TNO in Delft. Art Acry laat is open van woensdag tot en met zaterdag van 12.00 tot 17.00 uur en op de eerste zondag van de maand. Concert in Wassenaarse Kievietkerk wassenaar Composities van J. Alain, C. Debussy, A. Honegger en F. Martin zijn op vrijdag 2 oktober te horen in de Wassenaar- se Kievietkerk. Uitvoerenden zijn Berdine van Bemmel (fluit) en Rijk Jansen (orgel). Van J. Alain voeren zij de Trois Mouvements voor fluit en orgel uil en de Deuxième Fantaisie. Daarna bren gen zij onder meer de Sonata Da Chiesa van F. Martin. Het con cert wordt besloten met solowerken voor fluit van Debussy en Honegger. Van Bemmel studeerde fluit aan het Koninklijk Con servatorium in Den Haag en volgde meestercursussen bij fluitis ten als Geoffrey Gilbert, André Jaunet en Barthold Kuyken. Rijk Jansen is de vaste organist van de Kievitkerk. Het concert begint om 20.15 uur en de toegang kost vijf gulden. Prijs voor 'Het Droste-efTect' haarlem De ontwerpers Jurgen Bey en Jan Konings uit Rotter dam hebben met hun ontwerp vooreen tentoonstelling over 'Het Droste-effect' de Frans Halsprijs voor tentoonstellings- vormgeving gewonnen. De prijs wordt elke vier jaar uitgereikt en stelt de winnaars in staat de tentoonstelling daadwerkelijk uit te voeren. Van 20 juni tgt en met 12 september 1993 is 'Het Droste- effect' te zien zijn in de dependance van het Frans Halsmuseum, de Vishal aan de Grote Markt in Haarlem. Met het 'Droste-effect' wordt de oneindige herhaling bedoeld 'van het zelfde in zich zelf. De term is ontleend aan het cacaoblikje, waarop het Dros- te-meisje staat afgebeeld. De maquettes van alle zes ontwerpers die meededen aan de wedstrijd worden van 20 november 1992 tot en met 15 februari 1993 in het Frans Halsmuseum geëxpo seerd. 'Zorg beter voor cultuurgoed' quebec» Er moet beter gewaakt worden tegen beschadiging van cultureel erfgoed door illegale handel, gewapende conflicten en natuurrampen. Dat is de strekking van een Nederlandse resolu tie die de Internationale Museumraad heeft aangenomen tijdens de 16de Wereldmuseumconferentie in Quebec in Canada. De resolutie dient ook als uitgangspunt voor de ontwikkeling van een noodhulp-plan. Dit moet uiteindelijk voorzien in directe hulp aan getroffen gebieden. Bij de Museumraad zijn musea in meer dan honderd landen aangesloten. Het komend half jaar worden op de lichtbakken in 170 Bra bantse stads- en streekbussen korte gedichten of fragmenten van gedichten geprojecteerd. Dat gebeurt tussen de recla meboodschappen door. Het project 'Poëzie in de bus' is in opdracht van de pro vincie georganiseerd door het Noordbrabants Genootschap voor kunsten en wetenschap pen. De dichtregels zijn af komstig van dichters die op een of andere manier een band hebben met Noord-Bra bant. Het betreft zowel klas siek als modern werk. De licht bakken worden elke week voorzien van nieuwe teksten. De gedichten worden ook afgedrukt op ansichtkaarten. frankfurt Een medewerkster van de Frankfurter Messe sjouwt met een stapel exemplaren van Amos Oz' laatste novelle The third Condition', terwijl zij het portret van de Israëlische schrijver passeert De Frank furter Buchmesse, de grote internationale boekenbeurs, duurt tot 4 oktober. Oz zal zondag de vredesprijs van de Duitse boekverkopers in ontvangst nemen. foto (f>a maastricht gpd Jazzliefhebbers die op 30 en 31 oktober en 1 november de der de editie van Jazz Mecca in het Maastrichts Expositie en Con gres Centrum (Mecc) bezoeken, krijgen een programma voorge schoteld waarin vele grote na men uit de wereld van jazz, rhy thm blues, fusion, funk, soul en gospel zijn vertegenwoor digd. Organisatiebureau Paul Acket noemt Jazz Mecca 92 dan ook veelzijdiger en beter dan ooit. In totaal verzorgen meer dan driehonderd artiesten op acht podia zestig optredens. Onder hen Dave Brubeck, Herbie Han cock, Wayne Shorter, Lionel Hampton, Fats Domino, Nina Simone, Ron Carter, George Clinton en de Brecker Brothers. Bijzonder spectaculair belooft op vrijdag 30 oktober de ope ning van het jazzfestival te wor den. Tijdens het Brubeck Fami ly Project spelen Dave Brubeck en zijn zonen Matthew, Chris en Dan gezamenlijk in het Bru beck Family Quartet èn afzon derlijk in verschillende forma ties met elk hun eigen stijl. Die zelfde avond is er in het Music Paviljon een Funk Night met Candy Dulfer en haar band, ge volgd door een exclusief optre- Remco Campert en Jan Mulder met 'Droomijs' op tournee den van de Amerikaanse forma tie Defunkt. Twee dagen voor het festival houdt de Internationale Associ ation of Jazz Educators haar eerste Europese congres in het Mecc. Op het programma staan lezingen, workshops, jamsessies en c oncerten. Kaarten voor Jazz Mecca III kosten 60 gulden voor de Grand Opening. 30 gulden voor de Funk Night en 55 gulden voor de zaterdag en zondag. Voor verkoop bij alle VVV-kantoren in Nederland. Vanaf 1 oktober kan de brochure worden aange vraagd via 070-3524107. Liefde, dromen, erotiek, seks, de zwarte kanten van het leven en applaus. Dat zijn de ingrediënten voor de nieu we voorstelling 'Droomijs' van Remco Campert en Jan Mulder. Fragmenten voorlezen uit eigen werk, maar dan met meer spektakel. Het stadium om voor tien fans ge dichten voor te dragen vanachter een katheder in een ro kerige sociëteit, hebben ze gehad. Theater, knikkende knieën van de spanning en applaus, dat is wat de heren willen. Weg achter de schrijfmachine. Op naar het podi um. De komende drie maanden sjezend in hun roestige bolide van Winschoten naar Goes. rotterdam annemarie sour Ze hebben ervaring als podium dichter en zijn ooit begonnen in de voetsporen van lulrs (Vel der. De manager/acteur van Ju les Deelder. Leidenaar René Vallentgoed, heeft de twee thea- terdieren ontdekt. Mulder „Zonder hem hadden we hier nooit gezeten en aamen een Erogramma op de planken ge- racht. Hij voelde intuïtief aan dat het tussen ons klikte. Val lentgoed, opvallend gekleed in een lichtgevend hemelsblauw jasje en zijn voeten gestoken in glimmende lakschoenen, zegt: „Ik maakte met lules Deelder een programma met gastoptre dens en daar zaten Remco en Jan ook in. Op dat moment kreeg ik een flits: zonde als ik voor hen geen apart program ma maak. Jan Mulder, grijn zend: „Na de pauze traden Bart Chabot, Remco en ik op in het literaire programma van Deel der en ons stuk was aanzienlijk leuker. Ik heb Deelder daarna ook nooit meer gezien. Hij is zelfs op geen enkele première van ons geweest. De lui." Musicus Remco Campert met negen ver halenbundels, dertien dicht bundels, drie romans en hen- derden columns op zijn naam, heeft de afgelopen veertig jaar ontelbaar veel woorden uit zijn schrijfmachine gerammeld. Datzelfde geldt voor Jan Mul der. die na een carrière als voet baller, de pen en de kwast heeft opgepakt. Hij schrijft boeken, vult al jarenlang columns in de Volkskrant over sport en kunst èn schildert ook nog. In de nieuwe voorstelling zullen zijn eerste publieke pogingen als s zichtbaar worden. Snierende akkoorden Campert: „Ik ga nu voor het eerst poëzie in het programma opnemen, daar komen meer de donkere zijden van het leven aan het licht. Jan. gaat mij daar bij instrumentaal begeleiden." Mulder „Ik heb een snaarin strument uit Bali meegenomen. Hoe zo n ding heet WM D 1 dd niet. Met snierende akkoorden zal ik Remco's gedichten onder steunen." „Het wordt geen jazz en poetry", reageert Campert. „Dat vind ik zo'n enge term." FOTO CA* O tt* tuin Mulder „Nee, zoiets wordt het absoluut niet en Remco gaat ook niet zingen." Fijnproevers Wat het dan wel wordt is niet in één woord te vangen. „De the ma's zijn lichtvoetige - ernstige onderwerpen", zegt Campert. „Toegankelijk voor een publiek van fijnproevers. We zijn in dit programma poëtischer dan in voorgaande jaren met Chabot. We willen het op een hoger ni veau brengen. De humor was toen overduidc!i)k aanwezig en we zijn er van teruggekomen om alleen op de lach uit zijn. Mulder ironiv h \K ie .m i ir cus en acrobatiek houdt moet je niet naar Droomijs toegaan. Het is proza en poëzie en gaat over taal. Dat moet je saai voorlezen, dan is het spetterend mooi. De kracht zit hem in de zinnen en de woorden. IkM Beide kunstenaars zijn uit hun veilige ivoren toren geklommen en in het diepe gesprongen. Op zoek naar applaus' Mulder ge wend aan do ovaties 00 voetbalveld en Campert als me- ileprrscnt.itor van Poetry inter national ook verwend met be wonderende blikken. Wat dnjft de heren? „Op het podium staan is iuIi ihri.i /rgt Muidor .1 i« i to een manier om mijn verlegen heid te overwinnen, fluistert Campert. Zichzelf razendsnel corrigerend: ..Bevestig ik ook nog het beeld dat de media al meer dan veertig jaar van mij hebben. Nonsens We hebben ervaring met lezingen in biblio theken en dat kan dus ook in theaters.' „Het zijn optredens vat Muider samen, „die niet over de vervaardiging van rub ber gaan. maar over jou en mij." Geld „We vergeten nog het argument MB tu t Wto iil li- noemen". schatert Mulder, onderwijl nip pend aan zijn modale mineraal- watertje. „Die auto van hon derd tachtig-duizmd gulden, die we dan kunnen aanschaf fen." Campert met brede grijns van oor lot oor .Alles draait in het leven om geld en applaus. Maar zonder gekheid, het is henlui. "Hi op hll podium te- staan en contact tc hebben met het publiek. Het tussen de t ou lissen staan is even een ander gevoel, dan alleen achter dc schrijfmachine zitten. Dc produktie 'Droomijs' met Remco Campert en )an Muider L« onder meer te zien: 2 t/m 3/10 Delft. 10 10 Hoofddorp. 10 t/m 14/11 Amsterdam. 20- 11 Den Haag. 11 12 Rijswijk. ROTTERDAM Voor het eerst kunnen ook niet-Nederlandse fiianisten deelnemen aan het duard Flipsc-concourv Dat wordt voor de vierde maal ge honden m Rotterdam en telt M kandidaten uit twaalf I ur-.j*•«-*• landen. Acht Nederlanders doen eraan mee. Ook de jury wordt internationaal samengr ■Bid Hit contours spec-It uin 12 tot en met 31 oktober. 'Na Mirotentoonstelling in Nieuwe Kerk Amsterdam pop recensie tom ruufrok Concert door Toto Steve Lukather (gitaar en zang), David Paich (toetsen en zang), Mike Porcaro (basgitaar). Simon Philips (drums) e a Gezien 29/9 in de Rijnhal, Arnhem Herhalingen 3, 4 en 19/10 Rot terdam (Ahoy'). 1/11 Heerenveen (Thialf) en 2/11 Den Bosch (Maaspoort) Ruim twee uur lang bleef zijn afwezigheid onaangeroerd, maar in de tweede toegift werd de schade flink ingehaald en kwam de afgelopen zomer over leden drummer leff Porcaro dan toch eindelijk aan bod. „God bless Jeffrey, God bless Simon", aldus Steve Lukathers variant op 'De koning is dood, leve de koning', waarna het publiek werd geattendeerd op het feit dat Porcaro weliswaar niet lijfe lijk, maar op de een of andere manier toch aanwezig moest zijn. En tot slot werd de drum mer definitief geëerd met de mooiste driekwarts-maat uit de popmuziek, de Cocker-versie van With a little help from my friends'. Inderdaad allesbehalve een Toto-song, maar die opvallende keus onderstreept wel degelijk hoe onbevangen Toto zich in deze tour presenteert. Een horhmage aan de Toto-drum mer van het eerste uur - om precies te zijn: 1977 - moest het worden en dus bevat de setlist nummers van alle acht versche nen albums, in veel gevallen zelfs minder bekende songs die de groep niet eerder live uit voerde. Daarmee zijn de con certen vooral voer voor de meest fanatieke Toto-fans ge worden, die in sommige geval len diep in hun herinnering zul len moeten duiken om de her komst van het materiaEil tc be palen. Opmerkelijk aan de repertoi rekeus is het feit dat, in het ver lengde van de nieuwe en verras send vitale cd 'Kingdom of desi re', vooral de stevige songs uit het omvangrijke Toto-oeuvre aan bod komen. Vooral het eer ste uur van het concert bleek in de uitpuilende Rijnhal een op windende mix van oude (hard rockers, recentere stampers en heavy bewerkingen van eens (op het saaie al) zo vriendelijke overkomende songs. Dat ken nelijke afscheid van de gladde zwijmelsongs zal veel te maken hebben met de prominentere rol die Steve LUkather heeft ge kregen nu Toto opereert zonder zanger Joseph Williams. Als vo calist heeft Lukather nog z'n problemen, maar als gitarist is hij met z'n vette licks en scheu rende soli dè stuwende kracht achter de soms danig verjongd klinkende superformatie. Hal verwege neemt Toto gas terug met een semi-akoestisch inter mezzo, waarin zelfs plaats is voor een totaal mislukt nacht- clubjazz-achtig uitstapje. De monsterhit 'Africa' maakt daar na snel veel goed, al moeten de achtergrondzangeressen de componist, toetsenist en vooral matige zanger David Paich op alle mogelijke manieren bij staan. Oeverloze synthesizer-, percussie- en drumsoli nemen vervolgens veel van de spanning weg, maar een spetterend jazz- fusion-nummer en de mee zingers 'Stop loving you' en 'Rosanna' zorgen vervolgens voor een overtuigende finale, waarin het zweet en de kracht van de eerste helft volledig te rugkwamen. Met de uitsmijters 'Hold the line' (de eerste hit van de groep in 1979), waarin Luka ther excelleerde, en de met op rechte emoties doorspekte Len- non/McCartney-song voor de ongetwijfeld genietend meeluis terende Jeff Porcaro waren de tweeëneenhalf uur volgespeeld. Het kunnen nog mooie avon den worden in Rotterdam, Heerenveen en Den Bosch, waar het geluid ongetwijfeld veel beter zal zijn dan gister avond in de altijd lastig te be spelen Rijnhal. Culturele weken, gewijd aan een land of streek, hebben nog wel eens de bedoeling de be zoekers te confronteren met een reeks volstrekt onbekende kunstenaars. Op de Oost-Europa-weken ontmoet men reeksen Hongaar se, Tsjechische, Poolse, Oek- raïnse of Russische kunstenaars (liefst nog onderverdeeld naar de al even onbekende staten, die vroeger tot de Sovjet-Unie hoorden). Min of meer gelijktij dig met de Oost-Europa-golf wilde een enkele organisator, die nog niet had begrejren dat de 'derde wereld' even 'uit' was, nog wel eens Peruaanse kera miek. Mexicaans glas of beelden uit Zimbabwe exposeren. En thans staat ons even on- dermijdelijk een reeks kunstma nifestaties uit het nog te vereni gen Europa te wachten. De Ca talaanse week, die momenteel in Amsterdam wordt gehouden, past daarin perfect: culturele minderheden presenteren zich des te nadrukkelijker naarmate de vrees voor een Europese eenheidsworst groeit. De identi teit van de regio - als het even kan gedragen door een onver staanbaar dialect dat als eigen De schilder Joan Miro. taal wordt verdedigd moet ge handhaafd blijven. Men kan het daarmee van harte eens zijn: FOTO «ARCH*/ het is al erg genoeg, dat bet Limburgs zo veel op Duits lijkt en dat cr geen onderscheid is te horen tussen het Vlaams aan weerskanten van de Zeeuwse grens Dus lees ik met genoegen, dat de president van Gatalonië (nog steeds naar mijn beste wrtcn een stuk van Spanje), lordi Pu- jol. in de catalogus bij de ten toonstelling 'Na Miro. Heden daagse Catalaanse Kunst' in de Nieuwe Kerk in Amsterdam schrijft, dat 'de ml die dc kunst heeft gespeeld bij de moeilijke taak van net behouden en ver spreiden van de Catalaanse identiteit, een bevestiging is van de overtuiging dat de kunst een van de meest duidelijke karak teristieken is van de essentie van dc volkeren'. Begrenzingen En du* krijgt de bezoeker een tentoonstelling gepresenteerd, waarop drie verschillende rich tingen worden getoond waarin belangrijke kenmerken van de hedendaagse Catalaanse kunst tot uiting komen 'het gebruik van eenvoudige objecten en al ledaags materiaal 'het gebruik van de verbeelding tusvn ma g»e en primitivisme' en 'de ab stract-expressionistische ma nier van werken met een medi terraan kleurenpalet'. Wie wel licht mocht denken, dat dit alle* (behalve het mediterrane kleu renpalet natuurlijk) evrn/rer van toepassing is op kunst uit Gelderland of Beieren of Bretagne wordt van dc dwalin gen zijns weegs teruggrhaald door dc onmiskenbaar Cata laanse (of SpaanscH namen van de artiesten Susanna Solano, Guinovan. Casamada. Pcrrjau- mc, Grau, SrviUa of Qaramunt om er maar een paar van de 27 te noemen. Volgens de catalo gus heeft een aantal san hen al een zekere internationale he kendheid grkrrgen Op grond waarvan is mij uit de tentoon stelling niet duidelijk geworden Of het moest zqn omd.it «ie wortels van de hedendaagse Ca talaanse kunst duidelijk liggen Hij het drietal wél internationaal bekrndc Catalanen: Dali. Miro en Tapirs, van wie ruiterlijk wordt erkend, dat zij hun vor ming in Parijs hebben gekregen Geen wonder ook: echt grote kunst laat zich niet zo vrel gele gen liggen aan regionale be grenzingen. Na Miro. Hedendaagse Cata laanse Kunst. Nieuwe Kerk Amsterdam t/m zaterdag 3 ok tober. öaptilb van 11-18 uur.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 21