Allemansvriend op solotoer
Rtv show
VARA houdt
vrijwel alles
bij het oude
Onduidelijkheid over vergunning
'Cultuurverschil met VPRO
kan remmend werken'
WOENSDAG 30 SEPTEMBER 1992
Ron Wood (links): „Liever dat te veel met elkaar te praten, spelen Keith en ik met elkaar. Dat is
Ronnie Wood heeft zijn nieuwe soloalbum thuis gemaakt, in het
Ierse County Kildare. Daar heeft hij in een omgebouwde koeie-
stal niet alleen een schildersatelier, een opnamestudio en een
biljartkamer tot zijn beschikking, hij heeft er ook zijn eigen persoonlijke
pub. „Meel essentieel", zegt hij, „Ik heb dit album gemaakt op Guinness
en ik had eigenlijk door hen gesponsord moeten worden. Want bij al mijn
andere soloalbums was ik tegen de tijd dat ze afgemaakt moesten worden
een beetje in de war. Maar dit is het eerste dat ik van begin tot einde heb
volgehouden."
londen. cues smith
Rolling
Stone
Ron Wood
vervaardigt
'ouderwets,
eerlijk
album
the independent
Hij is een onvervalste rhythmgitarist
en een bruikbare sZ/rfegitarist, maar
wat hij voornamelijk voor de kost
doet is mensen een handje helpen.
En dat handje helpen doet hij het
beste bij de Rolling Sto
nes. In 1974, toen ge
zocht werd naar een op
volger voor Mick Taylor
(die de druk niet meer
aankon), kondigde Mick
jagger aan dat hij op zoek
was naar „een briljante
blonde gitarist van bijna
één meter negentig die
zijn eigen make-up kan
verzorgen."
Wie hij wel kreeg in april
1975 was Ron Wood: één
meter vijfenzeventig,
zwart haar en toentertijd,
■liamlwn van zo nu en
dan wat eye-liner, geen opzichtig ge
bruiker van make-up.
Bedrieger
Niettemin paste hij in de groep. Zij
noemden hem Eerlijke Ron, maar in
feite had Wood zich al een tijdje een
beetje als een bedrieger gedragen.
Hij maakte deel uit van The F aces,
die werden aangevoerd door Rod
Stewart en wier rivaliteit met de Sto
nes om het beste live-optreden le
gendarisch is. De Stones hadden al
in 1969 geprobeerd Wood weg te
lokken van de Faces, na het vertrek
van Brian Jones. Iemand van de Sto
nes belde met het bureau van de Fa-
ces, zo wil het verhaal, waar Ronnie
Lane het telefoontje aannam. Hij
heeft de boodschap nooit doorgege
ven en biechtte dat pas vijf jaar na
derhand op.
Toch glipte Wood in het begin van
de jaren zeventig steeds vaker weg
voor jamsessies in het huis van Jag
ger (zij schreven samen in deze pe
riode It's Only Rock and Roll). En
Wood zei tegen iedereen die hem
daar zag op ietwat dringende toon:
'Vertel het niet tegen Rod". Toen Ste
wart in 1975 de Faces verliet voor
een solocarrière, was Wood in staat
een Stone te worden.
„Ron heeft altijd een positieve in
breng gehad in het kalmeren van de
spanningen binnen de band",
schrijft Bill Wyman in zijn autobio
grafie. „Hij kan het met ons allemaal
vinden. Dienen als contrast naast
Keith en Mick, zowel op het podium
als daarbuiten, kan niet gemakkelijk
zijn geweest."
Wood zegt dat hij niet één van die
musici is die voortdurend op een gi
taar zitten te tokkelen. „Mijn vingers
zijn nu zachter geworden omdat ik
een paar maanden niet heb ge
speeld. Hoewel ik toch nog harde
plekjes heb op de toppen."
Maar wanneer hij samen is met
Keith Richards, wordt Wood tijdelijk
een gitaarverslaafde.
Conversatie
„Liever dan te veel met elkaar pra
ten, spelen we met elkaar en dat is
onze conversatie. Ik bedoel, we pra
ten wel tussendoor, maar dat is de
manier waarop wij echt converse
ren. met spelen. Ik mis dat wanneer
hij er niet is."
Het nieuwe album heet Slide on
This. Het is een verzameling ruwe en
vlotte rocksongs, strak gespeeld en
in elkaar gezet tijdens een proces dat
Wood 'proberen en nog eens probe
ren' noemt. „Het is overzichtelijk,
niet? Een goed ouderwets eerlijk al
bum." Charlie Watts, die eerder dit
jaar zijn eigen solo-elpee heeft afge
rond, speelt de drumpartijen. „Hij is
rotsvast, Charlie, je slaakt een zucht
van verlichting wanneer Charlie
zegt: ja, ik doe jouw album. Je hoeft
je dan geen zorgen meer te maken
over de maat. Sommige mensen
zeggen dat Charlie Watts en vier an
dere mensen de Rolling Stones uit
maken, zolang het gaat om de solidi
teit. Zolang het gaat om het imago,
zijn het Mick en Keith en drie andere
mensen. Maar dat doet er niet toe."
Andere bijdragen komen uit
Woods pool van maatjes uit Dublin
gitarist van U2, The Edge, zanger
van Def Leppard, Joe Elliot, verschei
dene leden van de Hothouse Flo
wers („Ik vind Dublin zeer creatief.
Bent u daar ooit geweest?").
Maar gegeven de mate waarin
Wood zichzelf tijdens zijn carrière
heeft uitgeleend als Meneer Gastop
treden, had hij waarschijnlijk overal
musici vandaan kunnen halen. Er
kan bijna geen eenmalig rockconcert
op hoog niveau plaatsvinden zonder
dat Wood uit de coulissen tevoor
schijn komt. met sigaret en nauwe
lijks enige notie welke song ten ge
hore gebracht gaat worden. Wood
zegt dat hij in dit opzicht nooit wille
keurig is geweest. „Ik houd niet zo
erg van jammen en ik treed niet zo
maar met iedereen op. Ik speel al
leen met mensen die ik aardig vind."
Maar dan nog, als je Ronnie Wood
bent, houdt die regel niet echt een
beperking in.
Daar staat hij, in november 1976,
in San Francisco op het podium met
The Band en worstelt zich door 7
Shall Re Released". En daar is hij
weer. het jaar daarop, met The
Eagles in Madison Square Gardens.
En is dat niet Ron Wood, daar met
Muddy Waters en Buddy Guy, in de
Checker Board Lounge, Chicago,
vier jaar later? Hij heeft zelfs met Joe
Cocker gespeeld op het inauguratie
feestje van George Bush in 1989 (Lee
Atwater, campagneleider van Bush,
was een grote fan van Wood).
Beangstigend
„Het kan nogal beangstigend zijn
om op te komen en niet te weten
wat er gaat gebeuren. Maar ik denk
dat dat je aan de gang houdt. Bob
Marley was geweldig toen ik met
hem speelde. Ik was nogal zenuw
achtig omdat hij de enige was die
niet wist dat ik met hem zou spelen.
De rest van de band had me uitge
nodigd en ik moest naar hem toe en
het hem vragen. Ik zei: ik weet niet
of je het weet, Bob, maar ik ga van
avond met je spelen. Hij gaf geen
antwoord, maar keek me aan alsof
hij wilde zeggen: wel, als je niet goed
bent, ga je direct het podium weer
af. Maar hij knikte naar me op het
podium. Hij zorgde ervoor dat ik me
volkomen op mijn gemak voelde en
ik schoof er gelijk in en bleef het hele
concert meespelen, ongeveer ander
halfuur."
„Nou, Jerry Lee Lewis, die heeft
gedreigd me te vermoorden. Maar
dat is niks ongewoons. Keith heeft
dat ook een paar keer gedaan. Er
was niet echt reden voor Jerry Lee
doet dat de hele tijd. dat past in zijn
karakter. Prince zorgde ervoor dat ik
me ongelooflijk op mijn gemak voel
de. Maar spelen met Bob Dylan is al
tijd zenuwslopend omdat je nooit
weet wat hij gaat doen. En hij zelf
ook niet. En sommige van zijn ac-
coorden forget it.''
Van Jagger en Richards komen in
november soloalbums uit en daarna
komen de Stones volgens plan begin
volgend jaar weer bijeen (nu officieel
zonder Wyman, voor wie nog geen
vervanger is bekendgemaakt).
„Het is prettig om in staat te zijn
je in te passen", zegt Wood, „Er be
staat een grondregel voor alle soor
ten muziek, een soort ongeschreven
regel." Er volgt een lange stilte. „Ik
weet niet wat het is. But I've got it.
(Vertaling Luutje Niemantsver-
driet)
ZOGEZEGD
,,Met name minister Ernst
Hirsch Ballin van Justitie is
een geweldig man in het be
denken van woorden. Hij heeft
het bijvoorbeeld over een 'po
sitieve grondhouding'. Wat is
dat nou? Ik denk dat als zijn
vrouw hem thuis vraagt of hij
het eten lekker vond, het ant
woord luidt: „Ik benader het
met een positieve grondhou
ding. schat." (Harm Taselaar,
RTL 4 Nieuws, eveneens in TV
Magazine)
„Minister-president Lubbers
is het meest berucht om zijn
verhullende en wollige taal
gebruik. Hij ouwehoert een
end weg en wekt de sugges
tie dat hij een onderwerp
uitvoerig behandelt. Als je
dan na drie kwartier kijkt
wat je uiteindelijk in han
den hebt. zie je een grote
gapende leegte. Dan zijn we
weer een, collectief
verneukt. (Jan Tromp, De
Volkskrant in datzelfde TV-
Magazine)
„Een politicus zegt 's mor
gens tegen zijn vrouw- „Ik
ga de hond uitlaten." La
ter op de dag zegt hij vanaf
het spreekgestoelte in de
Kamer: „Tot ons onuit
sprekelijke genoegen
bleek het ook hedenmor
gen weer mogelijk onze trouwe
viervoeter een enkel moment
van de buitenlucht te kunnen laten genieten. Dat
is pure blaaskakerij. En wat me het meest tegen
valt is dat jongere kamerleden dat ambtelijke,
koeterwaalse apetaaltjeovernemen. (Ton Elias, De
Vierde Kamer in TV-Magazine)
„Alles wat ik zeg mag je opschrijven. Maar dat ik
altijd dronken ben, is een mythe. Dat vindt ieder
een leuk om te vertellen: Rob Out was weer dron
ken. Nou oké. Dat is een stigma dat ik altijd bij
me heb en dat zal mijn hele leven wel zo blijven.
Maar als ik telkenmale dweilend door het gebouw
had gelopen, denk je dan dat Veronica ooit zo
groot had kunnen worden?" (Rob Out in Nieuwe Re-
vu)
„Een volgroeid vrouwenlichaam had ik. Grote
borsten, eh, een lichaam dat niet bij mijn leeftijd
paste en ook niet bij mijn geest, eigenlijk. Ik was
gewoon nog een jong meisje met een hoofd vol
Liz Snoyink
foto cpd
dromen en een paardestaart. Ik merkte dat oudere
mannen opmerkingen gingen maken op straat. En
aan me gingen zitten. Daardoor dacht ik dat al
leen ouwe kerels op mij vielen en de jongetjes uit
de klas helemaal niet. Maar toen ik Klasgenoten
deed voor de televisie hoorde ik ineens dat al die
jongens destijds verliefd op me waren geweest,
ha, ha, ha." (Willeke van Ammelrooy in Humo)
„Verder zou ik voor mijn werk aan alles tegemoet
komen. Ik laat zelfs mijn hoofd kaalscheren als
dat nodig zou zijn. En ook naaktrollen wijs ik niet
zonder meer af. Alleen pornografie doe ik nooit
van mijn leven." (Actrice Liz Snoyink in Story)
"Volgens mij gaan series altijd over mannen met
problemen. Iemand zonder problemen is toch ze
ker hartstikke saai? Of zou het dan toch aan mij
liggen?" (Acteur Wilbert Gieske in Story)
hilversum gpp
De VARA gaat het nieu
we winterseizoen in
met weinig nieuwe pro
gramma's. Waar de
meeste collega-omroe
pen nieuwe series,
praatprogramma's en
spelletjes uit de kast
halen, daar blijft de
VARA oude successen
zoals Lingo, Tien voor
Taal, Sonja, De Verlei
ding en De Schreeuw
van de Leeuw uitzen
den. Dat bleek gisteren
tijdens de presentatie
van de winterprogram-
mering van de VARA.
Mediadirecteur Vera
Keur liet enigszins op
gelucht weten dat de
VARA ondanks de be
zuinigingen en zend
tijdvermindering door
de A-status van de
VPRO en de EO, op ra
dio en televisie „bijna
alle gezichtsbepalende
programma's heeft
kunnen behouden". De
identiteit van de VARA
zal volgens haar uit al
die programma's stra
len. „Met het opgaan van Ach
ter het Nieuws in Nova is niet
het hart van onze identiteit ver
dwenen", aldus Keur.
In het nieuwe seizoen is de
VARA zes dagen per week op tv.
Alleen op de maandag zendt de
omroep niet uit. De vaste
VARA-avonden worden de
Brigitte Kaandorp foto
woensdag, de donderdag en de
zaterdag. Op de woensdagen
herhaalt de omroep de Britse
comedy-serie Daar Komen de
Schutters, gevolgd door Lingo,
Brand Meester, Tien voor Taal,
Law and Order en Museum
schatten. Na de jaarwisseling
komen Twee voor Twaalf en Per
Seconde Wijzer terug.
Op de donderdagen
gaan George and Mild
red en Kinderen voor
Kinderen vooraf aan Ca
baret. In Cabaret zijn de
theaterprogramma's van
Youp van 't Hek, Her
man Finkers, Brigitte
Kaandorp, Harrie
Jekkers en Herman van
Veen te zien. Astrid
Joosten komt eind no
vember op de donder
dagavond terug met De
Verleiding. Aan de for
mule van het program
ma wordt momenteel
gesleuteld. Het pro
gramma krijgt een bre
dere opzet. Bureau
Kruislaan is de titel van
een 26-delige Neder
landse politieserie, die
vanaf 8 oktober elke
week te zien is.
Het begin van de zater
dag is voor de jeugd met
herhalingen van Alfred J.
Kwak en nieuwe afleve
ringen van Meneer Kak-
tus. De Flying Doctors
gaat weer verder nadat
deze zomer de eerste se
rie herhaald werd. Op
is het na Zeg 'ns AAA
tijd voor Sonja. De opzet
van haar programma verschilt
van die in voorgaande jaren.
Kijkers die hun hart willen luch
ten, kunnen bij Sonja terecht.
Vanaf 3 oktober is ook Paul de
Leeuw terug bij de VARA met
zijn Schreeuvv.
STRIPS
BOLLEBOOM
BOES
WVC licht commercieel pornokanaal door
Het ministerie van wvc heeft een onderzoek inge
steld naar het commerciële pornofilmkanaal Red
Hot Dutch, dat sinds enkele maanden via de sa
telliet abonnee-tv verzorgt. Er bestaat onduide
lijkheid over de vergunning die het station nodig
heeft om uit te kunnen zenden.
Red Hot Dutch is in heel Europa te ontvangen
met een schotelantenne en een zogeheten deco
der. Het filmkanaal is onderdeel van het bedrijf
Continental Television dat zowel in Engeland als
in Nederland vestigingen heeft. Volgens woord
voerder De Bree van Red Hot Dutch richt het sta
tion zich niet specifiek op de Nederlandse markt.
De Bree wil niet zeggen wie er achter de Neder
landse vestiging van Continental Television zit
ten. „Deze mensen willen anoniem blijven". Ook
de naam van de persoon die de juridische romp
slomp rond Red I lot Dutch regelt wil hij niet noe
men. „Ik bemoei me daar niet mee".
Zowel bij het Commissariaat voor de Media als
bij het ministerie van wvc is geen aanvraag voor
een zendvergunning binnengekomen van Red
Hot Dutch. Zo'n zendvergunning is volgens een
woordvoerster van het Commissariaat voor de
Media vereist. „De vergunning moet worden aan
gevraagd in het land waar het station gevestigd is.
Dat is in het geval van Red Hot Dutch onduide
lijk."
Als het een Nederlands bedrijf is dat via de ka
bel uitzendt, moet de vergunning bij het Com
missariaat worden aangevraagd. Voor uitzending
via de satelliet (de ether) is een licentie van wvc
nodig.
Red Hot Dutch maakt voor de uitzendingen ge
bruik van de Eutelsat. Het bedrijf heeft via de PTT
een zogeheten transponder op de satelliet ge
huurd. Volgens de PTT heeft het bedrijf geen ver
gunning nodig om een plaats op de satelliet te
huren. Het Commissariaat bestrijdt dat. Het
Commissariaat heeft de zaak verder in handen
van wvc gegeven, omdat het hier gaat om een
station dat via de ether uitzendt. Red Hot Dutch
heeft volgens woordvoerder De Bree inmiddels
zo'n 24.000 abonnees in heel Europa.
In Engeland is beroering ontstaan over de har
de pornofilms. In de Engelse mediawet is een be
paling opgenomen die het uitzenden van dit
soort films verbiedt. De Engelse regering heeft het
ministerie van wvc verzocht om een onderzoek in
te stellen naar het station. De Bree maakt zich
geen zorgen over de ophef rond het station in En
geland. „Ze kunnen ons niet verbieden om uit te
zenden. Dat zou de vrijheid van meningsuiting
aantasten".
hilversum gpd
Informatieve achtergrondpro
gramma's en talkshows worden
nooit gesponsord, er mag nooit
sprake zijn van sponsorinvloe
den in consumentenprogram
ma's, we doen niet aan in-
scriptsponsoring en de kijker
wordt er altijd op geattendeerd
of in een bepaald programma
sprake is van een bijdrage door
een sponsor.
Dat zei VARA-mediadirecteur
Vera Keur gisteren bij de pre
sentatie van de winterprogram-
mering. „Het VARA-beleid ten
aanzien van sponsoring is zeer
terughoudendaldus Keur. In
dit verband verklaarde ze. dat
de VARA-vereniging „gelukkig
in staat en bereid is elk jaar fors
bij te dragen aan de kosten van
de programmering
Als het aan de VARA ligt, gaan
de Nederland 3-bespelers (NOS,
VPRO en VARA) binnenkort ge
sprekken voeren met de colle
ga's. waarbij zaken als co-pro-
duktie van bepaalde program
ma's en een bepaalde vorm van
taakverdeling aan de orde kun
nen komen. VARA-voorzitter
Marcel van Dam is over die sa
menwerking niet al te optimis
tisch. „Bepaalde opvattingen
van de VPRO verschillen met
die van de VARA. Het is nog niet
duidelijk hoe belemmerend dat
is voor de toekomst
Van Dam betwijfelt overigens
of er na de parlementsverkie
zingen in 1994 een werkbare
Mediawet zal zijn. Zolang de fi
nanciële middelen die de pu
blieke omroepen mogen en
kunnen besteden op hetzelfde
niveau blijven, zal 'IliKvrsum'
zich moeilijk kunnen onder
scheiden van de commerciële
concurrenten. Opmerkelijk was
overigens dat Van Dam zich
niet liet verleiden woorden van
kritiek te spuien aan het adres
van 'omroep'-minister d'Anco-