Allemansvriend op solotoer Rtv show VARA houdt vrijwel alles bij het oude Onduidelijkheid over vergunning 'Cultuurverschil met VPRO kan remmend werken' WOENSDAG 30 SEPTEMBER 1992 Ron Wood (links): „Liever dat te veel met elkaar te praten, spelen Keith en ik met elkaar. Dat is Ronnie Wood heeft zijn nieuwe soloalbum thuis gemaakt, in het Ierse County Kildare. Daar heeft hij in een omgebouwde koeie- stal niet alleen een schildersatelier, een opnamestudio en een biljartkamer tot zijn beschikking, hij heeft er ook zijn eigen persoonlijke pub. „Meel essentieel", zegt hij, „Ik heb dit album gemaakt op Guinness en ik had eigenlijk door hen gesponsord moeten worden. Want bij al mijn andere soloalbums was ik tegen de tijd dat ze afgemaakt moesten worden een beetje in de war. Maar dit is het eerste dat ik van begin tot einde heb volgehouden." londen. cues smith Rolling Stone Ron Wood vervaardigt 'ouderwets, eerlijk album the independent Hij is een onvervalste rhythmgitarist en een bruikbare sZ/rfegitarist, maar wat hij voornamelijk voor de kost doet is mensen een handje helpen. En dat handje helpen doet hij het beste bij de Rolling Sto nes. In 1974, toen ge zocht werd naar een op volger voor Mick Taylor (die de druk niet meer aankon), kondigde Mick jagger aan dat hij op zoek was naar „een briljante blonde gitarist van bijna één meter negentig die zijn eigen make-up kan verzorgen." Wie hij wel kreeg in april 1975 was Ron Wood: één meter vijfenzeventig, zwart haar en toentertijd, ■liamlwn van zo nu en dan wat eye-liner, geen opzichtig ge bruiker van make-up. Bedrieger Niettemin paste hij in de groep. Zij noemden hem Eerlijke Ron, maar in feite had Wood zich al een tijdje een beetje als een bedrieger gedragen. Hij maakte deel uit van The F aces, die werden aangevoerd door Rod Stewart en wier rivaliteit met de Sto nes om het beste live-optreden le gendarisch is. De Stones hadden al in 1969 geprobeerd Wood weg te lokken van de Faces, na het vertrek van Brian Jones. Iemand van de Sto nes belde met het bureau van de Fa- ces, zo wil het verhaal, waar Ronnie Lane het telefoontje aannam. Hij heeft de boodschap nooit doorgege ven en biechtte dat pas vijf jaar na derhand op. Toch glipte Wood in het begin van de jaren zeventig steeds vaker weg voor jamsessies in het huis van Jag ger (zij schreven samen in deze pe riode It's Only Rock and Roll). En Wood zei tegen iedereen die hem daar zag op ietwat dringende toon: 'Vertel het niet tegen Rod". Toen Ste wart in 1975 de Faces verliet voor een solocarrière, was Wood in staat een Stone te worden. „Ron heeft altijd een positieve in breng gehad in het kalmeren van de spanningen binnen de band", schrijft Bill Wyman in zijn autobio grafie. „Hij kan het met ons allemaal vinden. Dienen als contrast naast Keith en Mick, zowel op het podium als daarbuiten, kan niet gemakkelijk zijn geweest." Wood zegt dat hij niet één van die musici is die voortdurend op een gi taar zitten te tokkelen. „Mijn vingers zijn nu zachter geworden omdat ik een paar maanden niet heb ge speeld. Hoewel ik toch nog harde plekjes heb op de toppen." Maar wanneer hij samen is met Keith Richards, wordt Wood tijdelijk een gitaarverslaafde. Conversatie „Liever dan te veel met elkaar pra ten, spelen we met elkaar en dat is onze conversatie. Ik bedoel, we pra ten wel tussendoor, maar dat is de manier waarop wij echt converse ren. met spelen. Ik mis dat wanneer hij er niet is." Het nieuwe album heet Slide on This. Het is een verzameling ruwe en vlotte rocksongs, strak gespeeld en in elkaar gezet tijdens een proces dat Wood 'proberen en nog eens probe ren' noemt. „Het is overzichtelijk, niet? Een goed ouderwets eerlijk al bum." Charlie Watts, die eerder dit jaar zijn eigen solo-elpee heeft afge rond, speelt de drumpartijen. „Hij is rotsvast, Charlie, je slaakt een zucht van verlichting wanneer Charlie zegt: ja, ik doe jouw album. Je hoeft je dan geen zorgen meer te maken over de maat. Sommige mensen zeggen dat Charlie Watts en vier an dere mensen de Rolling Stones uit maken, zolang het gaat om de solidi teit. Zolang het gaat om het imago, zijn het Mick en Keith en drie andere mensen. Maar dat doet er niet toe." Andere bijdragen komen uit Woods pool van maatjes uit Dublin gitarist van U2, The Edge, zanger van Def Leppard, Joe Elliot, verschei dene leden van de Hothouse Flo wers („Ik vind Dublin zeer creatief. Bent u daar ooit geweest?"). Maar gegeven de mate waarin Wood zichzelf tijdens zijn carrière heeft uitgeleend als Meneer Gastop treden, had hij waarschijnlijk overal musici vandaan kunnen halen. Er kan bijna geen eenmalig rockconcert op hoog niveau plaatsvinden zonder dat Wood uit de coulissen tevoor schijn komt. met sigaret en nauwe lijks enige notie welke song ten ge hore gebracht gaat worden. Wood zegt dat hij in dit opzicht nooit wille keurig is geweest. „Ik houd niet zo erg van jammen en ik treed niet zo maar met iedereen op. Ik speel al leen met mensen die ik aardig vind." Maar dan nog, als je Ronnie Wood bent, houdt die regel niet echt een beperking in. Daar staat hij, in november 1976, in San Francisco op het podium met The Band en worstelt zich door 7 Shall Re Released". En daar is hij weer. het jaar daarop, met The Eagles in Madison Square Gardens. En is dat niet Ron Wood, daar met Muddy Waters en Buddy Guy, in de Checker Board Lounge, Chicago, vier jaar later? Hij heeft zelfs met Joe Cocker gespeeld op het inauguratie feestje van George Bush in 1989 (Lee Atwater, campagneleider van Bush, was een grote fan van Wood). Beangstigend „Het kan nogal beangstigend zijn om op te komen en niet te weten wat er gaat gebeuren. Maar ik denk dat dat je aan de gang houdt. Bob Marley was geweldig toen ik met hem speelde. Ik was nogal zenuw achtig omdat hij de enige was die niet wist dat ik met hem zou spelen. De rest van de band had me uitge nodigd en ik moest naar hem toe en het hem vragen. Ik zei: ik weet niet of je het weet, Bob, maar ik ga van avond met je spelen. Hij gaf geen antwoord, maar keek me aan alsof hij wilde zeggen: wel, als je niet goed bent, ga je direct het podium weer af. Maar hij knikte naar me op het podium. Hij zorgde ervoor dat ik me volkomen op mijn gemak voelde en ik schoof er gelijk in en bleef het hele concert meespelen, ongeveer ander halfuur." „Nou, Jerry Lee Lewis, die heeft gedreigd me te vermoorden. Maar dat is niks ongewoons. Keith heeft dat ook een paar keer gedaan. Er was niet echt reden voor Jerry Lee doet dat de hele tijd. dat past in zijn karakter. Prince zorgde ervoor dat ik me ongelooflijk op mijn gemak voel de. Maar spelen met Bob Dylan is al tijd zenuwslopend omdat je nooit weet wat hij gaat doen. En hij zelf ook niet. En sommige van zijn ac- coorden forget it.'' Van Jagger en Richards komen in november soloalbums uit en daarna komen de Stones volgens plan begin volgend jaar weer bijeen (nu officieel zonder Wyman, voor wie nog geen vervanger is bekendgemaakt). „Het is prettig om in staat te zijn je in te passen", zegt Wood, „Er be staat een grondregel voor alle soor ten muziek, een soort ongeschreven regel." Er volgt een lange stilte. „Ik weet niet wat het is. But I've got it. (Vertaling Luutje Niemantsver- driet) ZOGEZEGD ,,Met name minister Ernst Hirsch Ballin van Justitie is een geweldig man in het be denken van woorden. Hij heeft het bijvoorbeeld over een 'po sitieve grondhouding'. Wat is dat nou? Ik denk dat als zijn vrouw hem thuis vraagt of hij het eten lekker vond, het ant woord luidt: „Ik benader het met een positieve grondhou ding. schat." (Harm Taselaar, RTL 4 Nieuws, eveneens in TV Magazine) „Minister-president Lubbers is het meest berucht om zijn verhullende en wollige taal gebruik. Hij ouwehoert een end weg en wekt de sugges tie dat hij een onderwerp uitvoerig behandelt. Als je dan na drie kwartier kijkt wat je uiteindelijk in han den hebt. zie je een grote gapende leegte. Dan zijn we weer een, collectief verneukt. (Jan Tromp, De Volkskrant in datzelfde TV- Magazine) „Een politicus zegt 's mor gens tegen zijn vrouw- „Ik ga de hond uitlaten." La ter op de dag zegt hij vanaf het spreekgestoelte in de Kamer: „Tot ons onuit sprekelijke genoegen bleek het ook hedenmor gen weer mogelijk onze trouwe viervoeter een enkel moment van de buitenlucht te kunnen laten genieten. Dat is pure blaaskakerij. En wat me het meest tegen valt is dat jongere kamerleden dat ambtelijke, koeterwaalse apetaaltjeovernemen. (Ton Elias, De Vierde Kamer in TV-Magazine) „Alles wat ik zeg mag je opschrijven. Maar dat ik altijd dronken ben, is een mythe. Dat vindt ieder een leuk om te vertellen: Rob Out was weer dron ken. Nou oké. Dat is een stigma dat ik altijd bij me heb en dat zal mijn hele leven wel zo blijven. Maar als ik telkenmale dweilend door het gebouw had gelopen, denk je dan dat Veronica ooit zo groot had kunnen worden?" (Rob Out in Nieuwe Re- vu) „Een volgroeid vrouwenlichaam had ik. Grote borsten, eh, een lichaam dat niet bij mijn leeftijd paste en ook niet bij mijn geest, eigenlijk. Ik was gewoon nog een jong meisje met een hoofd vol Liz Snoyink foto cpd dromen en een paardestaart. Ik merkte dat oudere mannen opmerkingen gingen maken op straat. En aan me gingen zitten. Daardoor dacht ik dat al leen ouwe kerels op mij vielen en de jongetjes uit de klas helemaal niet. Maar toen ik Klasgenoten deed voor de televisie hoorde ik ineens dat al die jongens destijds verliefd op me waren geweest, ha, ha, ha." (Willeke van Ammelrooy in Humo) „Verder zou ik voor mijn werk aan alles tegemoet komen. Ik laat zelfs mijn hoofd kaalscheren als dat nodig zou zijn. En ook naaktrollen wijs ik niet zonder meer af. Alleen pornografie doe ik nooit van mijn leven." (Actrice Liz Snoyink in Story) "Volgens mij gaan series altijd over mannen met problemen. Iemand zonder problemen is toch ze ker hartstikke saai? Of zou het dan toch aan mij liggen?" (Acteur Wilbert Gieske in Story) hilversum gpp De VARA gaat het nieu we winterseizoen in met weinig nieuwe pro gramma's. Waar de meeste collega-omroe pen nieuwe series, praatprogramma's en spelletjes uit de kast halen, daar blijft de VARA oude successen zoals Lingo, Tien voor Taal, Sonja, De Verlei ding en De Schreeuw van de Leeuw uitzen den. Dat bleek gisteren tijdens de presentatie van de winterprogram- mering van de VARA. Mediadirecteur Vera Keur liet enigszins op gelucht weten dat de VARA ondanks de be zuinigingen en zend tijdvermindering door de A-status van de VPRO en de EO, op ra dio en televisie „bijna alle gezichtsbepalende programma's heeft kunnen behouden". De identiteit van de VARA zal volgens haar uit al die programma's stra len. „Met het opgaan van Ach ter het Nieuws in Nova is niet het hart van onze identiteit ver dwenen", aldus Keur. In het nieuwe seizoen is de VARA zes dagen per week op tv. Alleen op de maandag zendt de omroep niet uit. De vaste VARA-avonden worden de Brigitte Kaandorp foto woensdag, de donderdag en de zaterdag. Op de woensdagen herhaalt de omroep de Britse comedy-serie Daar Komen de Schutters, gevolgd door Lingo, Brand Meester, Tien voor Taal, Law and Order en Museum schatten. Na de jaarwisseling komen Twee voor Twaalf en Per Seconde Wijzer terug. Op de donderdagen gaan George and Mild red en Kinderen voor Kinderen vooraf aan Ca baret. In Cabaret zijn de theaterprogramma's van Youp van 't Hek, Her man Finkers, Brigitte Kaandorp, Harrie Jekkers en Herman van Veen te zien. Astrid Joosten komt eind no vember op de donder dagavond terug met De Verleiding. Aan de for mule van het program ma wordt momenteel gesleuteld. Het pro gramma krijgt een bre dere opzet. Bureau Kruislaan is de titel van een 26-delige Neder landse politieserie, die vanaf 8 oktober elke week te zien is. Het begin van de zater dag is voor de jeugd met herhalingen van Alfred J. Kwak en nieuwe afleve ringen van Meneer Kak- tus. De Flying Doctors gaat weer verder nadat deze zomer de eerste se rie herhaald werd. Op is het na Zeg 'ns AAA tijd voor Sonja. De opzet van haar programma verschilt van die in voorgaande jaren. Kijkers die hun hart willen luch ten, kunnen bij Sonja terecht. Vanaf 3 oktober is ook Paul de Leeuw terug bij de VARA met zijn Schreeuvv. STRIPS BOLLEBOOM BOES WVC licht commercieel pornokanaal door Het ministerie van wvc heeft een onderzoek inge steld naar het commerciële pornofilmkanaal Red Hot Dutch, dat sinds enkele maanden via de sa telliet abonnee-tv verzorgt. Er bestaat onduide lijkheid over de vergunning die het station nodig heeft om uit te kunnen zenden. Red Hot Dutch is in heel Europa te ontvangen met een schotelantenne en een zogeheten deco der. Het filmkanaal is onderdeel van het bedrijf Continental Television dat zowel in Engeland als in Nederland vestigingen heeft. Volgens woord voerder De Bree van Red Hot Dutch richt het sta tion zich niet specifiek op de Nederlandse markt. De Bree wil niet zeggen wie er achter de Neder landse vestiging van Continental Television zit ten. „Deze mensen willen anoniem blijven". Ook de naam van de persoon die de juridische romp slomp rond Red I lot Dutch regelt wil hij niet noe men. „Ik bemoei me daar niet mee". Zowel bij het Commissariaat voor de Media als bij het ministerie van wvc is geen aanvraag voor een zendvergunning binnengekomen van Red Hot Dutch. Zo'n zendvergunning is volgens een woordvoerster van het Commissariaat voor de Media vereist. „De vergunning moet worden aan gevraagd in het land waar het station gevestigd is. Dat is in het geval van Red Hot Dutch onduide lijk." Als het een Nederlands bedrijf is dat via de ka bel uitzendt, moet de vergunning bij het Com missariaat worden aangevraagd. Voor uitzending via de satelliet (de ether) is een licentie van wvc nodig. Red Hot Dutch maakt voor de uitzendingen ge bruik van de Eutelsat. Het bedrijf heeft via de PTT een zogeheten transponder op de satelliet ge huurd. Volgens de PTT heeft het bedrijf geen ver gunning nodig om een plaats op de satelliet te huren. Het Commissariaat bestrijdt dat. Het Commissariaat heeft de zaak verder in handen van wvc gegeven, omdat het hier gaat om een station dat via de ether uitzendt. Red Hot Dutch heeft volgens woordvoerder De Bree inmiddels zo'n 24.000 abonnees in heel Europa. In Engeland is beroering ontstaan over de har de pornofilms. In de Engelse mediawet is een be paling opgenomen die het uitzenden van dit soort films verbiedt. De Engelse regering heeft het ministerie van wvc verzocht om een onderzoek in te stellen naar het station. De Bree maakt zich geen zorgen over de ophef rond het station in En geland. „Ze kunnen ons niet verbieden om uit te zenden. Dat zou de vrijheid van meningsuiting aantasten". hilversum gpd Informatieve achtergrondpro gramma's en talkshows worden nooit gesponsord, er mag nooit sprake zijn van sponsorinvloe den in consumentenprogram ma's, we doen niet aan in- scriptsponsoring en de kijker wordt er altijd op geattendeerd of in een bepaald programma sprake is van een bijdrage door een sponsor. Dat zei VARA-mediadirecteur Vera Keur gisteren bij de pre sentatie van de winterprogram- mering. „Het VARA-beleid ten aanzien van sponsoring is zeer terughoudendaldus Keur. In dit verband verklaarde ze. dat de VARA-vereniging „gelukkig in staat en bereid is elk jaar fors bij te dragen aan de kosten van de programmering Als het aan de VARA ligt, gaan de Nederland 3-bespelers (NOS, VPRO en VARA) binnenkort ge sprekken voeren met de colle ga's. waarbij zaken als co-pro- duktie van bepaalde program ma's en een bepaalde vorm van taakverdeling aan de orde kun nen komen. VARA-voorzitter Marcel van Dam is over die sa menwerking niet al te optimis tisch. „Bepaalde opvattingen van de VPRO verschillen met die van de VARA. Het is nog niet duidelijk hoe belemmerend dat is voor de toekomst Van Dam betwijfelt overigens of er na de parlementsverkie zingen in 1994 een werkbare Mediawet zal zijn. Zolang de fi nanciële middelen die de pu blieke omroepen mogen en kunnen besteden op hetzelfde niveau blijven, zal 'IliKvrsum' zich moeilijk kunnen onder scheiden van de commerciële concurrenten. Opmerkelijk was overigens dat Van Dam zich niet liet verleiden woorden van kritiek te spuien aan het adres van 'omroep'-minister d'Anco-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 10