Wintermode van Nederlandse couturiers De canapé telt weer helemaal mee Leven en wonen Jaren twintig inspireren couturier Frank Govers House-kleding voor mannen Frans Molenaar: sobere elegance Edgar Vos stijlvol en duidelijk Lang plezier van het veldboeket MAANDAG 21 SEPTEMBER 1992 25 Frank Govers neemt de hulde van het publiek in ontvangst. foto het nu het rechte rokje met splitten is, het wijde model met diverse onderrokken of de dub bele rok. Op deze rokken wordt een zijden blouse gedragen on der rechte bolero-jasjes, heuplange getailleerde blazers (veel kleurig tweed) of wijd en klokkende jassen die niet langer zijn dan de lengte van zijn nieu we rokken. Klassieke stoffen als tweed en Schotse ruiten combi neert Govers met paillettenbor- duursels tot een opvallend ge heel. Uni materialen maakt hij spannend met tot ruiten ge vlochten fluwelen linten. Frank Govers is de kunstenaar onder de Nederlandse ontwer pers. Hij maakt van zijn mode shows meeslepend theaterwerk met de prachtigste creaties, die steeds weer opvallen door zijn eigenzinnig gebruik van kleur en materialen en een overvloed aan glans en glitter. Govers brengt met zijn herfst- wintercollectie ditmaal een hommage aan kunstschilder Kees van Dongen, die aan het begin van deze eeuw in Parijs de grondlegger was van het fau- visme. Zijn schilderijen uit die tijd vallen op door felle en ge durfde kleurcontrasten. Maar Govers liet zich ook inspireren door Van Dongen's vriend, Paul Poiret, die in de jaren twintig de vrouw bevrijdde van het korset en beroemd werd met het sluik- vallende silhouet van de 'robe tunique'. Le Rouge De presentatie van de nieuwe Govers-collectie 'Le Rouge' geti teld begon heel toepasselijk een vlammend rood broekpaL Een combinatie van een jasje met van voren rond weggesneden panden en een smal toelopende broek en ook andere mannelijke kledingstukken zoals vesten, overhemden en stropdassen. Deze betrekkelijk sobere dag- kleding wordt opgevrolijkt door zwarte gitten borduursels en kwasten, terwijl veel zwierige capes afgezet met grote bont pompoenen voor een extra vrouwelijk accent zorgden. Het merendeel van Govers' mantelpakken heeft een strakke rechte rok tot net boven de knie al dan niet met een verhoogde tailleband. Alle rokken zijn keu rig tot op de knie of langer of Folklore Een folkloristisch trekje zien we bij zijn wijde ruiten door- knooprokken met ruiten onder rokken, waarbij fluwelen jasjes worden gedragen, maar ook le ren bustiers en suède jacks met franjes. De invloed van de jaren twintig is terug te vinden in overgooiers van wol en fluweel, waarbij paillettenblouses de saaiheid verdrijven. Govers prachtige rijke stoffen komen als vanouds het beste tot hun recht in de cocktail- en avond kleding. Kleine cocktailjurken zijn van chiffon, zijden kant, fluweel of satijnen satijn. Voor groot gala zorgt de 'robe tuni que' in gebloemd brokaat met bontgamering voor een theatra le verschijning. Opvallend daar bij zijn de prachtige 'gepoeder de'bronstinten. In het bruidstoilet van Govers, in witte kant, handge- borduurd, met tientallen kleine stofknoopjes, een wolk van tule en gegarneerd met witte vos, is het silhouet van Poiret even eens duidelijk terug te vinden. connie heida 'JR' Het 'zwevende statief Steadicam IR is aangepast voor lichtgewicht consumenten-camcorders (8 mm, Hi8 en VHC-Q. Met de 'JR' zweeft de camcorder als het ware door de lucht. Daardoor is het mogelijk lopend, rennend of Fietsend stabiele en schokvrije opna men te maken. Dank zij een zwart-wit LCD-monitor kan vanuit el ke positie worden gefilmd, terwijl het contact met de omgeving be houden blijft. Daarnaast is de 'JR' uitgerust met een ultnuicht lampje (Obie Light), voorzien van speciale filters die ervoor zorgen dat ogen en huid vooral binnenshuis een veel levendiger karakte krijgen. De winkeladviesprijs van het hulpmiddel is 1999. Meer informatie: Transfer Trade Nederland bv tel. 010-4139569. Het complete bankstel is een beetje uit de gratie. De zithoek van vandaag is steeds va ker een compositie van verschillende ban ken en lof fauteuils en niet meer een trio of een kwartet 'van hetzelfde'. Een bank wordt vaak als apait meubelstuk gekozen, waarbij dan nog een ander bankje of enkele fau teuils worden aangeschaft. De bank is lang niet altijd de forse twee- of driezitter, maar in veel gevallen een model dat lijkt op de canapé (sofa) van weleer. En dat meubel is weer meer verwant aan het bed dan aan de stoel. Het is een meubel waarop je lekker zittend of liggend kunt re laxen. De oorspronkelijke sofa of canapé had meestal een hoger hoofdeinde en was al dan niet voorzien van een aflopende leu ning. Essentieel voor de sofa was ook dat hij een verend binnenwerk had, zodat een aan gename zit of ligging gewaarborgd was. Van de Arabieren In sommige culturen had de sofa meer het uiterlijk van een bed met een hoofd-, en al dan niet een voeteneinde. In andere uitvoe ringen zag hij er veeleer als een bank uit, met één of twee armleuningen en een rug steun. Kortom: de canapé heeft in de loop der eeuwen alle mogelijke verschijningsvor men gekend, waarop de ontwerpers van vandaag ijverig voortborduren. Bij de Arabieren was de sofa al duizenden jaren geleden een geliefd meubelstuk. De naam stamt dan ook uit het Arabisch (soef- fa). De Romeinen gebruikten een sofa niet alleen om erop uit te rusten. Zij lagen ook tijdens de maaltijd op hun rustbank. In het oude Rome zèt je niet aan het diner aan, maar je lèg aan. Lastig eten In de jaren zeventig ontwierp de van oor sprong Italiaanse ontwerper Colombo in Amerika een serie eettafels waarbij tevens ligbanken konden worden aangeschaft Maar de meesten die zo'n tafel kochten ko zen toch voor gewone stoelen. Liggend eten ligt ons niet zo erg, vraag het maar eens aan mensen die lange tijd ziek te bed liggen! We willen wel eens lui liggen, maar dan om naar de televisie te kijken of wat te lezen. Thans beleven we een herwaardering van de sofa, of canapé. Ontwerpers in diverse landen hebben zich op dit meubelstuk ge stort en er nieuwe dimensies aan toege voegd. Ze veranderen de oude vormen en kiezen voor moderne materialen. Het is op vallend dat hierbij de voorkeur uitgaat naar een combinatie van materialen zoals me taal met leer of met gevulde stofferingen. Of voor het in één meubel toepassen van effen en gedessineerde sloffen Gewaagde ontwerpen Meubelbeurzen vormen voor veel ontwer pers altijd weer een prachtige gelegenheid om zich uit te leven in allerlei experimenten die, als ze aanslaan, in produktie kunnen worden genomen. Dorado's op designge- bied zijn de meubelbeurzen in Keulen en Milaan. Daar zie ie heel wat gewaagde ont werpen en de sofa nam op de laatste expo sities een belangrijke plaats in. De canapé past in deze tijd. die zich ken merkt door een herwaardering van het 'je terugtrekken' in eigen huis, en je comforta bel te kunnen ontspannen. „Mannen zijn net zo goed sex-object", vindt Vincent Slingerland, ontwerper van een speciale House-kledinglijn voor man nen. Om het sex-appeal van de mannelijke discobezoeker te vergroten, heeft Slinger land een serie van drie t-shirts ontworpen Drie verschillende shirts per keer maaxt hij in een oplage van een paar honderd stuks. De shirts worden eenmalig gemaakt. Slingerlands kledinglijn House Nation* vormt de tegenhanger van de sexy kleding voor vrouwen. „Er was niks modisch voor mannen op dit gebied", vertelt Vincent, die de shirts zo heen ontworpen dat het man nelijk lichaam er op zijn voordeligst uitziet. Oftewel, doorschijnend waar de meeste spieren zitten en bedekt op de plaatsen waar de vetrol!etjes aan het oog onttrokken dienen te worden. Voor de shirts maakt Slingerland gebruik van typische House-materialen, zoals high- shine lycra, rubber, stretch-stof en metallic- prints. De prijs varieert van ƒ109, tot ƒ169.- per stuk. Meer informatie: 0 10 - 46 68 102. TUIN Eigenlijk zoals altijd wordt de herfst-wintercollectie van Frans Molenaar gekenmerkt door ui terste soberheid. Een soberheid, nogeens benadrukt door heel veel zwart, die door een geraffi neerd gebruik van stiksels, split ten en felle konstrastkleuren (blouses in rood, geel, paars, groen) toch een heel elegant beeld geeft. De pantalon, met sigaretten- pijp die en enkel royaal vrijlaat en vaak voorzien van een klein ritsje, is duidelijk favoriet. Op deze broek, die hij opvallend veel in leer brengt, laat Mole naar allerlei jassen dragen; van nauwaansluitende anorakjes met en capuchon in bont of angora-wol tot rechte wat man nelijk aandoende (7/8) jassen biivoorbeeld in flannel, die toch heel zwierig zijn doordat de na den van de zijpanden open zijn, zodat de jas met de draagster 'meebeweegt' en 7/8 wijd Wok- kende cirkeljassen. Daarnaast heeft Molenaar ook weer een hele serie capes of jassen met zo'n royale overslag dat het een cape lijkt, afgezet met een brede bontrand. Soms gebruikt hij in plaats van bont vele meters op gerolde stof (rouleaux) die gol vende langs hals en mouwen zijn verwerkt. Hierdoor wordt mantel minder pompeus maar zeker niet minder opvallend. Pakken, (met rok of pantalon) blijven) de belangrijkste ele menten in de collectie van Frans Molenaar. Maar ook heel mooi zijn zijn deux-pieces, die bestaan uit een rechte rok met daaroverheen een vrij nauw aansluitende rechte tuniek-ach- tige blouse. Deze heeft als enige versiering een horizontaal stik sel net boven de boezem met vandaaruit vertikale stiksel op een 3 tot 4 cm vanelkaar naar de zoom van de blouse. Met jurkjes is Frans Molenaar altijd heel zuinig. En toch maakt hij die ook prachtig zoals het model met de diepe, ronde hals (voor en achter) waarbij een bies om de hals zorgt dat alles op z'n plaats blijft zitten. Dit jurkje, zonder taillenaad, vloeit vanuit de taille wijdklokkend uit en doet een beetje Middeleeuws aan. Alleen was toen die kleding veel opgesmukter, want Mole naar maakt zoiets natuurlijk al leen in zwart en zonder enige versiering, alleen een paar forse oorbellen. Ook de cocktail- en avondkle- Pak bestaande uit 7/8 mantel met rouleaux garnering en stofknopen (zoals op alle kleding van Frans Molenaar) en een vrij korte rechte rok. foto» pr ding van Molenaar is heel so ber, al komen hier de (edel steen) kleuren die hij voor de blouses gebruikt weer terug. Niet echt fraai is zijn accentue ring van de boezem. De op staande, dubbele bies, die hij in een trapeziumvorm laat aflo pen, benadrukt op een vreemde manier de boezem wat nog wordt versterkt door de ver taille en de vrij wijde rok. Wel weer heel mooi zijn zijn lange avondjurken (voor zien van een petticoat met hoe pel), die bestaan uit een vrij lan ge overslaglijfje met sjaalkraag en lange of driekwart mouwen en een heel wijde rok waarbij de taille wordt geaccentueerd door een ceintuur in dezelfde kleur als de japon. hvdh Het begint al bij de jassen. Lange, zwierige wik- keljassen met een grote kraag. En hoewel ze alle maal in dezelfde lijn zijn gemaakt, toch verschil len ze door bijvoorbeeld een afwerking met bont of een rij knopen langs de middennaad op de rug. Onder deze jassen rechte, comfortabele panta lons. De kleuren van de mantels zijn zwart, grijs, chocoladebruin maar Vos gebruikt ook prachtige roodtinten, die het straatbeeld op een grauwe winterse dag een stuk vrolijker maken. Overdag wil Vos de vrouw beslist niet een mini rok zien. Hij komt met een hele serie elegante, lange, rechte rokken van wollen fannel of nappa met een grote split opzij of achter. De split opzij valt het mooist, al zal deze voor veel vrouw toch een stukje verder moeten worden dichtgestikt Daarom ook is het pak dat Vos afwerkt met ritsjes een vondst. Zo kun je zelf bepalen hoever de split opengaat en ook nog aan welke kant je deze wilt dragen. Op de rokken worden vrij rechte, ruim over de heupen vallende jasjes gedragen, met afg- ronde, rechte of in een punt afgewerkte panden, Edgar Vos biedt tal van mogelijkheden. Wat minder geslaagd zijn de wijde, aangeplooi- de rokken met korte getailleerde jasjes. Nog niet eens zozeer door het model als wel door de des sins en kleurcombinaties. Maar weer een schot in de roos zijn de enkellange, strak aansluitende jur ken, die zijn afgeleid van de jas-jurk maar waarbij Vos ook heeft gekeken naar de traditionele kle ding van Chinese en Thaise vrouwen. Voor het cocktailuur en de avond houdt Edgar Vos het hoofdzakelijk op broeken bijvoorbeeld een een jodphur van goudbrokaat en een bijpas send jasje en geplisseerde ruimvailende broeken aan een strak, met veel goudgalon afgewerkt hel strak zwartfluwelen lijfje. Deze broeken, die heel plezierig dragen, geven aan avondkleding iets nonchalant-elegants waardoor veel vrouwen deze kunnen dragen. De bruid gaat bij Vos helemaal in het goud; een strakke jurk met split en een royale mantel, een outfit die op de een of andere manier heidens aandoet. Ook zijn confectie ziet er prima uit. De lange rok zien we terug in een zwart doorknoopmodel met een bijpassende, vrij lange swager-achtige jas en een ruime rode blouse. Ook hier wijde rokken maar hier maakt een split deze rok wat zwieriger en bovendien worden een vrij lange truien op ge dragen, waardoor het totaalbeeld beel mooier wordt. In de boetiek verkoopt Edgar Vos nogwel 'kort' bijvboorbeeld een paars pak met rechte rok en een blouse met een extra afgeronde flap op het voorpand. henriette van der hoeven Hoewel deze zomer vrijwel alle vaste planten eerder en uitbundiger hebben gebloeid dan ooit, valt er toch nog heel wat te plukken in het najaar. Er zijn nog volop dahlia's, het septemberkruid dat al in augustus in bloei stond is er ook nog evenals de herfstasters en de diverse soorten van helianthemum. Ook zit er al veel bes in alle kleuren aan de struiken. Het samenstellen van een mooi veldboeket is dus geen kunst, het lang behouden van dit kostelijke bloemstuk wel. Er moet enige zorg aan worden besteed. Op de al lereerste plaats moeten alle bladeren, zijtakjes en knop jes die in het water terecht zouden komen, met grote zorgvuldigheid worden verwijderd. Vooral blad scheidt een stof af die bloemen snel doet verwelken als deze in het water terecht komt. Ook gaan deze onderwaterblaadjes en takjes snel rotten en de rottingsbacteriën verstoppen dan kanaaltjes die voor de toevoer van water <a~_ - naar de bloemen moeten zorgen. - l--r' t Kortom alles wat bren'^oruler water' v-— 5: r'J* kommer en kwel. tW J-tVerder moet de snij- wond vers en recht -> -_rzijn vóór we de b'oemen in het wa- l ter zetten. Nu staat -v r''L dat water voegen we j%lr ook iets toe. Dat kan l W A kant-en-klaar snij- bloemenvoedsel i "'m. zijn maar een half theelepeltje chloor 4 en een doodgewone V J aspirine of een glas X 7-Up zorgen ook y voor de ontsmetting van het water. Naast ontsmettings middel dat de vorming van rottingsbacteriën tegen moet gaan, blijkt dat we ook wat voeding mee moeten geven aan de bloemen. Die groeien nog door in de vaas. Er zijn tulpen die het klaarspelen om in de vaas nog drie centimeter groter te worden. Dat kost energie, oftewel voeding. Als de bloemen in goed geprepareerd water staan, is er nog de plaats voor de vaas met bloemen. Wat ik u bid den mag: niet bij rijpend fruit en zeker niet bij appels of nog erger kweeperen. Die scheiden een stof (etheen) af, die het verwelkingsproces versnelt. En laat dat nou net niet de bedoeling zijn. Mocht er iemand deskundige proeven doen met ande re frisdranken dan 7-Up in het water, dan houd ik mij ten zeerste aanbevolen voor de uitslag, die ik dan rap in deze rubriek zal publiceren. LEZERSVRAAG MEVROUW BOSCH-VERVOORT UIT HEEMSTEDE is min of meer teleurgesteld over haar bloemenpiramide van lathyrus. Het bleef allemaal wat ielig en deze leze res meent dat het wellicht aan de standplaats gelegen heeft. Ik denk dat het aan de potten ligt. Lathyrus, een vlinderbloemige, wortelt heel diep en ik ben bang dat de potten niet groot genoeg waren om het de plant naar de zin te maken. Deze eenjarige klimplant gedijt beter in volle grond. Waarom volgend jaar geen piramide gemaakt van Ipomara ofThunbergia. Met beide klimmers heb ik ja ren achtereen groot succes gehad in de vorm van een bloemenpiramide. Maar ook deze planten heb ik in de allergrootste maat aardenwerken pot gezet. Hoe groter hoe beter want wat velen vergeten is dat aarde in een kleine pot gloeiend heet wordt als de zon er op staat. Met een hele grote kuip, bijvoorbeeld een regenton, valt het ook nog te proberen met lathyrus. Hoor ik nog of het een succes is geworden volgend jaar? MEVROUW KUIJTEN UIT HAARLEM heeft een heel mooie, grote Skimmia ert wil daar graag stekjes van hebben. Nu is een Skimmia geen gemakkelijke plant om te stekken. Maar het valt wel te proberen. Heel in het kort: 10 cm lange verhoute toppen van de plant snijden, de onderste blaadjes verwijderen en dan de stek vier cm diep in een mengsel van twee delen turf, een deel zand zetten. In halfschaduw. Planten die moeilijk te stekken zijn, doen het vaak beter als aflegger en dat afleggen gebeurt in het voorjaar. Takje dat te dicht bij de grond groeit omlaag buigen, daar waar het de grond raakt een sneetje aan de onderkant van de bast geven, dan in een mengsel van compost en turf stoppen, met een ijzerdraadje vastzetten en vooral vochtig houden. In de herfst zijn er doorgaans mooie wortels aan gekomen en kan het takje losgesneden worden van de moederplant die de hele zomer voor voeding heeft gezorgd. Bijna al mij rhodondendrons heb ik op deze wijze met succes vermeerderd. De Amerikaanse bosbes van MEVROUW HUISMAN TWUYER UIT LEIDEN heeft dit jaar voor het eerst wei nig bessen gedragen. Vreemd want de mijne deed het voor het eerst goed, al hebben de merels vrijwel alle bessen soldaat gemaakt. De vraag is verder moet deze struik, die inmiddels twee meter hoog is, worden ge snoeid. In principe niet maar verjongen door af en toe een van de takken die gedeeltelijk kaal zijn wegsnoeien en zo ruimte maken voor nieuw groen mag. Mits het met zorg en zeker niet te radicaal gebeurt. Verder houdt bosbes van vocht, heej veel vocht Heeft het daaraan wellicht ontbroken in de droge mei-, juni- en julimaanden? Een flinke laag turf rond de voet houdt vocht vast. Toch maar doen. Je weet nooit hoe droog de volgende zomer wordt. Komt er bij u al tuinierend of wandelend in de natuur een vraag op? Greet Buchner zal proberen voor u het antwoord te vinden. De vraag kunt u opsturen naar Damiate Dagbladen, Postbus 507,2003 AP Haarlem La.v. de redactie LEVEN EN WONEN. Zijn mooiste collectie sinds jaren. Mooi omdat Edgar Vos precies duidelijk maakt hoe hij 'zijn' vrouw deze winter gekleed wil zien. Mooi ook om de consequente lijn, die hij bijna de hele presena- tie volhoudt. Kortom een Edgar Vos-collectie waaruit je moeiteloos vier of vijf kledingstukken haalt die je de hele winter met plezier draagt. Gelakt mattelasse zwart zijden jasje met zwart-vos kraag en manchetten op een enkellange nappa-leren rok met een hoge zijsplit. foto pr

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 25