Een poging tot een komische beschrijving van een denkfout c Rtv show De pantalon op de enkels Avondspits in teken van Franse popmuziek Vlaamsche Pot internationaal MAANDAG 21 SEPTEMBER 1992 jM CLOSE UP Bij RTL 4 laten ze sinds kort late kij kers de lasten dra gen van de lusten van een Amerikaans zooitje ongere geld. Hoe later op de avond hoe schoner volk, zei de gek en velen waren z'n papegaai. Vergeet het maar als 'Studs' ergens ter sprake mocht ko men. Want zelden zal er zo'n banale dagsluiting zijn ver zonnen als RTL 4 nu onder de naam Studs' over het scherm laat glijden. Een enkele arge loze hockeyliefhebber zal mo gelijk een documentaire-serie over een of ander studenten team (bijvoorbeeld Groninger Studs) hebben vermoed, maar de personen in 'Studs' laten bij voorkeur andere sticks het werk doen. Dubbelzinnig? Laat u dan eens door 'Studs' in bed stoppen en er zal wel anders wor den gepiept. Onder het toezicht van een telkenmale en toen, en toen vragende puber van middelbare leeftijd mag in elke aflevering een duo bronstige kna pen komen vertellen over hun blind dates met drie bevallige hittepetitten. Het relatiespel is simpel in z'n eenvoud: de heren mogen de le den van het triootje dames ieder afzonderlijk uitproberen. Aan de hand van de opgedane er varingen ten tijde van de blind date moeten de twee versierders raden welke uitspraak bij wel ke troelala hoort. Een goed antwoord levert een hart van kunststof op en degene die van een meid de meeste kunststof harten heeft verza meld mag als King Stud (koning versierder) op kosten van de tv-maatschappij nog eens met haar op stap naar een of ander vakantieoord. De TROS pronkte in hetzelfde genre al met 'Op Goed Geluk' en RTL 4 had 'Liefde op het eerste gezicht'. Het enige dat 'Studs' aan dit geregis seerde geflirt mogelijkerwijs toevoegt is dat Tef- sen, Tensen en Wouters bij het zien van dit concurrerende programma het bloosrood naar de kaken voelt stijgen. RTL 4 heeft duur betaald voor dit goedkope Amerikaanse wanprodukt, dat bij tijd en wijle de pantalon spontaan tot op de enkels laat zak ken. Maar wie weet is dat wel de bedoeling van meneer De Carlo. De man kan maar geen ge noeg krijgen van de ontboezemingen. Hoe in tiemer van strekking de verhalen gaandeweg de spelshow worden, hoe meer de man op z'n pre- sentatiestoel zit mee te genieten. It's a mad, mad world, de Verenigde Staten. Enerzijds is daar die ridicuul aandoende preutsheid die sommige filmregisseurs bedscè nes doet verwarren met kussengevechten en la- kenspektakels ter bedekking van niet-functio- neel naakt. Anderzijds leggen Amerikanen zich voor tv-camera's openhartig bloot. Bij Oprah Winfrey, hulpstuk van menige shrink, trekken relatieproblemen tot in de bizarste vorm het scherm voorbij. Incest, impotentie, frigiditeit, koopziekte, travestie: alles blijkt tot in de fijnste wat niet wil zeggen fijnzinnige details be spreekbaar. En in 'Studs' laten de dames en he ren deelnemers aan de versiertoer weinig te ra den over; de ins en outs worden in nog geen half uur prijsgegeven aan wie er maar kennis Studs: Lachen troef in een programma dat om te huilen is. foto van wil nemen. Zo'n blind date kan anders heftige reacties op roepen. Eerst zedig roepen dat kussen in het openbaar geen pas geeft om vervolgens op te merken dat regels niet altijd opgaan. Maar wat te denken ook van een verkoopster in lingerie? Uitgaan met die ene oud uitziende knul (zijn valse repliek: gaat je voorkeur dan uit naar een jochie van de middelbare school?") had ze een zware klus gevonden. Maar met die ander was het van: whaddhoehoe. Haar uitverkorene was een gladdekker met ach terovergekamd gelkapsel, een figuur bij wie geen haartje scheef zit en zelfs een prodent- smilelacht als er absoluut niks te lachen valt. Samen hadden ze bij hem thuis gebadderd en hoe heerlijk had de lingerieverkoopster dat niet gevonden? Pas toen het in bad echt te heet werd was ze eruit gestapt. Een donkerharige autocoureur, die zo te horen vooral z'n eigen viriliteit achterna rijdt, was on der het eten met een van zijn Stud-blind dates maar meteen tot het keuren van vlees overge gaan. Wat zou je je ook vermoeien met al dat omtrekkende geklets ter voorbereiding op een wel heel intiem onderonsje?! De dame in kwes tie diste het verhaal dat ze had te vertellen met smaak op, tot hoorbaar vermaak ook van de toehoorders in de zaal. Autocoureur had zich aan tafel laten kennen als een man die gewend is in de hoogste versnel ling recht op z'n doel af te gaan. Meneer wilde haar maten weten. De maten? Ja, de maten. Maar ze had haar maten tijdens het diner voor twee toch maar niet over de tafel gesmeten. Maar meneer had het blijkbaar knap warm ge kregen van de chili, want z'n volgende vraag luidde: ,,Wat is de maat van je bh?" Da's wel effe anders dan: smaakt het? Nu was zij een paar happen later toch ook wel een tikje nieuwsgierig geworden, dus wilde ze best we ten waarom hij zo benieuwd was naar de maat van haar bh. Ze stelde twee vragen: „Wil je er soms een voor me kopen?" En: „Komen meisjes altijd met een lineaal op je af, als ze je zien?" Voor wie er be langstelling voor heeft hier het antwoord van een opschepper: „Een lineaal is niet voldoende, d'r moet bij mij minstens een duimstok aan te pas komen." Niet om z'n voorhoofd te meten vermoedelijk; afgaande op hetgeen er zoal uit z'n mond komt, heeft hij bij het uitdelen van de hersenen niet vooraan gestaan. 'Studs': een peepshow waarbij de kleren aan blijven, maar die wel ge legenheid geeft aan de presentator om de vraag te stellen of een van de dames bij een van de heren thuis soms een opblaaspop had aange troffen. 'Op goed geluk'. 'Liefde op het eerste gezicht'. 'Studs'. De volgende stap lijkt een visueel 06- nummerspel. Wie weet krijgt een of andere zendgemachtigde ooit een telecommunicatie bedrijf zo gek als spon sor een billboard in beeld te brengen, zodra de schaamte zelfs de ge ringste kwaliteitsnor men voorbij dreigt te gaan. Er had op 'Studs' al uitgebreid geoefend kunnen worden. STRIPS BOLLEBOOM BOES Gerard van Putten HILVERSUM GPD De Avondspits staat de hele week in het teken van de Franse popmuziek. Presentator Frits Spits is met zijn redactie neer gestreken in Parijs en zendt vanaf vandaag tot en met 26 september tussen zes en zeven uur 's avonds vanuit de Franse hoofdstad uit. De Avondspits maakt het pro gramma in samenwerking met het Franse radiostation RFI, de Franse ambassade in Nederland en het instituut Maison Descar tes. Frits Spits gaat in zijn pro gramma op zoek naar de Franse popmuziek. De laatste jaren zijn de succe- sen van Franse artiesten in ons land op de vingers van één hand te tellen. Sommigen me nen dat de interesse voor het Franse lied is afgenomen omdat Frans niet langer een verplicht vak is in het voortgezet onder wijs. Anderen zeggen dat de Franse popmuziek nauwelijks iets toevoegt aan wat ons via de Angelsaksische landen bereikt. Een week lang zullen in De Avondspits verschillende aspec ten van de Franse popmuziek aan bod komen. Zo zijn er ge sprekken met populaire arties ten van nu zoals, Patricia Kaas en MC Solaar. Ook artiesten van vroeger zoals Veronique Sanson en Johnny Halliday. Frits Spits belicht tevens de rol van de Franse popradio, de hitlijsten en Parijs. In de kwis Pop-O-Phi- le komt de geschiedenis van de popmuziek in Frankrijk ter sprake. Verder zijn in het pro gramma de vertrouwde rubrie ken filenieuws, poplimerick en de finale. 'v in'.'" Frits Spits gaat in zijn programma De Avondspits vanuit Parijs de Franse popmuziek belichten. foto cpd JAN BRUSSE VOOR NIETS BANG GOLFEJUAN» GERARD V inds 1955 woont en k leeft Jan Brusse samen met een handicap die hij opmerkelijk liefdevol Vrou we Claustro noemt. Van de in woning heeft de man die als correspondent z'n vaderland vele jaren trouw berichtte over het Franse savoir vivre meer last dan gemak gehad. Niettemin was tot voor kort maar een en keling ervan op de hoogte dat Brusse behept is met claustrofo bie. In zijn semi-autobiografi- sche boek 'Voor Niets Bang' doet hij tal van claustrofobische bekentenissen. „Ik beoog niets speciaals met dit boek. Ik heb geprobeerd komisch over claustrofobie te schrijven. Tot dusver heb ik er zo min moge lijk ruchtbaarheid aan gegeven. Niet dat ik bewust iets achter heb gehouden, als journalist heb ik me gewoon met andere zaken bezig gehouden. Met schrijven over anderen, vooral. Twee jaar geleden heb ik mijn journalistieke activiteiten be ëindigd, daarna ben ik gaan schrijven." Als romanschrijver debuteer de Brusse met 'De Sierlijke Dierlijke Dagen met Jou', daar na besloot hij zijn wel en wee met Vrouwe Claustro aan het papier toe te vertrouwen. Het is geen synopsis van enkele de cennia kommer en kwel gewor den. „Ik heb leren inzien dat claustrofobie een denkfout is, vergelijk het maar met een sterk bijgeloof. Maar ik geef toe: als ik het beleef vind ik het niet leuk." Geen drempelvrees Jan Brusse is in Nederland be kend van radio en tv. En dan vooral als de man die sedert 1947 in Frank rijk woont, in de ogen van zijn landgeno ten weliswaar danig is ver- ffanst, maar nooit van Nederland is ver vreemd. Een type dat bouilla baisse niet versmaadt, maar snert nooit hautain terzijde zal schuiven. In de jaren vijftig ver zorgde hij voor de AVRO de ra diorubriek 'Paris vous Parle'. Vele jaren ook was hij het ge zicht van de tv-rubriek 'Hier Pa rijs Hier Jan Brusse'. Brusse leed tot z'n 34ste geremd door drempelvrees be trad hij hotels, stapte welge moed in treinen en liften en had nooit last van vliegangst. Brusse denkt nog wel eens terug aan de tijd dat hij zijn auto zingend door lange tunnels chauffeerde. Maar van de ene op de andere dag kreeg Brusse te maken met een bestaan vol imaginaire be perkingen. Vrouwe Claustro leg de hem vrijheid in strakke ge bondenheid op. Eind jaren vijftig diende zich Zwitserland Jan Brusse doet in boek claustrofobische bekentenissen hem gedenk- moment aan dat hij als het ware in de dubbele Nelson werd onbekommerd bestaan. Niet Jan Brusse: „Claustrofobie is niet iets ernstigs, anders had ik er niet ko misch over kunnen schrijven." foto nieuw anefo genomen door iets dat hem totaal onbe stemd voorkwam. Vreselijk be nauwd kreeg hij het, z'n hart klopte bijkans de borstkas uit. Vrezend voor z'n leven parkeer de Brusse z'n auto langs de kant van de weg. De diagnose van een inderhaast geraadpleegde arts luidde dat er met zijn hart niets loos was. Niet dat de vluchtige medische check up hem gerust stelde, de klachten hielden aan, ergo ze namen toe. „In het begin schrik je je rot, je krijgt dat gevoel over je van: ik kom hier niet uit. Je gaat snel ademhalen, wordt vreselijk bang. Daarna treedt de tweede fase in. Je leert in te zien dat je ermee moet leven, ook al kan dat knap vervelend zijn. Maar je aanvaardt op een gegeven mo ment dat het nu eenmaal zo is." Opgesloten Leven met claustrofobie is een bestaan dat wordt gedomineerd door angst voor het gevoel op gesloten te zijn. Brusse bena drukt dat, huisdieren daargela ten, het meeste beestenspul ook claustrofobisch is. „Zet een haas maar in een kooi en het dier zal zich bepaald niet op z'n gemak voelen." Als kleuter van vijf ervoer Brusse voor het eerst in z'n le ven wat het is om je als mens 'gekooid' te voelen. Uitgebreid verhaalt hij daarover in zijn boek. Zijn ouders moesten een paar dagen op reis en Janne- man werd uitbesteed aan tante Marie. Nu wilde het geval dat tante ongehuwd was en totaal geen benul had hoe met last pakken van kinderen om te gaan. Met het brutale joch was geen huis te houden, vond ze, ten einde raad sloot ze neefje op in de kast. „Als psychiaters kennis nemen van dat verhaal zeggen ze meteen: dat is het! Maar zelf ben ik daar bepaald niet van overtuigd. Ik hoef trou wens niet te weten waaraan die claustrofobie ten grondslag ligt. Voor mij is het veel belangrijker te weten hoe ermee om te gaan. Daar heb ik Freud niet voor no dig." Geleidelijkaan leerde Brusse te leven met claustrofobie, door hem consequent aangeduid als Vrouwe Claustro, omdat vol gens hem voor iets onbegrijpe lijks meer begrip valt op te brengen als er een naam aan wordt gegeven. Brusse onder houdt met 'haar' een haat/lief deverhouding. Hij haat Claustro hartgrondig op de altijd on gelegen ogenblikken dat ze zich onweerstaanbaar aan hem opdringt; de nu 71-jarige Brusse kan merkwaardig genoeg enige sympathie niet onderdrukken als hij haar de baas waant. Door zichzelf lachend te confronteren met de absurditeit ervan. Door op z'n tijd een flinke slok te ne men. Door af en toe vluchtge drag te vertonen. Voorzorgsmaatregelen Van lieverlee begon hij zich als het ware in te dekken tegen het ongemak, nam voorzorgsmaat regelen door uitsluitend hotel kamers op de begane grond te reserveren en vermeed pro- bleemgevoelige ruimten. Nooit de knip op de toiletdeur, maar altijd de hand aan de kruk. Brusse rijdt om, loopt om, vlucht en verzint uitvluchten. Er is een tijd geweest dat hij de trap nam naar etage nummer zoveel van torenflats, zoge naamd om fit te blijven. Een an dere keer loog hij anderen voor de lift te mijden uit godsdiensti ge motieven, die hem verboden op vrijdag langs mechanische weg omhoog te gaan. Een visite aan de kapper werd zo lang mo gelijk uitgesteld. En als het haar van Brusse dan echt uit model was gegroeid verzamelde hij alle moed in het vooruitzicht ten minste twintig minuten onbe weeglijk („dus opgesloten") in de kappersstoel te moeten zit ten. Met een leugentje om best wil („ik heb thuis het gas niet uitgedraaid") veroorloofde hij zich dan een knipintermezzo. In de loop der jaren heeft Jan Brusse Vrouwe Claustro aardig weten te temmen. Maar dat ging niet zo maar, daarvoor heeft Brusse heel wat zelfover winningen moeten behalen, waarop meestal nog de deceptie van een verloren gevecht met zichzelf volgde. In het belang van een tv-uitzending moest Brusse de lift van Tour Mont- pamasse wel nemen. „Het gek ke met zoiets is, wanneer het moet lukt het je. Maar binnen een week kwam de liftvrees weer terug. Maar ik vind niet dat je dan van jezelf verliest." Hij woont nu pal aan zee, m het pittoreske Golfe Juan, naar sommigen wellicht een tikje af gunstig beweren als God in Frankrijk. Vanuit z'n riante wo ning vergaapt Brusse zich louter aan fraaie vergezichten, bijna ideaal voor hem. De dag begint na het ontwaken met een duik in zee, wat wil je nog meer? Zijn woonomgeving verschaft hem de bewegingsvrijheid, die hij naar zijn idee node ontbeert in een vliegtuig. In principe is Brusse best bereid om vanuit Zuid-Frankrijk naar pakweg Groningen te komen voor een lezing, kwestie van een autorit van twee dagen. Voor geen prijs zal hij in een vliegtuig stappen. Tenzij. „Tenzij er bijvoorbeeld iets ernstigs zou zijn met m'n zoontje in Parijs. Als ik onmid dellijk zou moeten overkomen, dan ging ik wel. Die escape hóu ik voor mezelf." Udel Brusse is ijdel genoeg om met trots mede te delen dat de eer ste druk van Voor Niets Bang' binnen twee dagen was uitvet- kocht. De Stichting Fobieclub Nederland heeft een aantal exemplaren opgekocht en ver spreid onder de leden. „Wat ik ervan heb gehoord is dat de mensen mijn boek als zeer posi tief hebben ervaren. Tot dusver hadden ze alleen somber getin te boeken over claustrofobie ge lezen. Mijn boek wordt gezien als een doorbraak. Ik ben daar niet op uit geweest, maar als die doorbraak is geforceerd on danks mezelf geeft me dat vol doening. Ik heb me wel eens af gevraagd waarom m'n boeken in Nederland zo aardig werden verkocht. Zou het te maken hebben met mijn bekendheid als correspondent in Frankrijk? En met het gegeven dat vele Nederlanders francofiel zijn? Die vragen heb ik mezelf veel vuldig gesteld. Laat ik zeggen dat ik nu de bevestiging heb ge kregen dat m'n boeken vanwe ge mijn pen worden gekocht. Dank zij Vrouwe Claustro ben jk dat toch te weten gekomen." Voor Niets Bang; uitgeverij La Rivière Voorhoeve, Kam pen Nieuwe sponsor Nipkowschijf AMSTERDAM GPD Het voortbestaan van de Nipkowschijf is voorlopig verze kerd. Het mediavak- blad Broadcast Ma gazine wierp zich op als nieuwe sponsor van de prijs. De Nipkowschijf leek verloren te gaan omdat de sponsors Philips en NOS dit jaar aan kondigden zich te zullen terugtrekken. Philips zag niet lan ger het nut in om de journalistenprijs fi nancieel te onder steunen en de NOS wilde niet langer meebetalen, omdat de vakjury ook de programma's van RTL 4 bij hun jure ring wilde betrek ken. RTL 4 heeft in middels wel interes se getoond de prijs mede te financie- HILVERSUM GPD De Veronicaserie In de Vlaam sche Pot, die in Nederland van af 24 september zijn derde sei zoen in gaat, probeert het inter nationaal. Veronica heeft van de Stichting Babel, een Europese instantie die tv-producties uit kleine taalgebieden kansen biedt om op de internationale markt een vuist te maken, 10.000 ecu (22.500 gulden) ge kregen om een Engelse versie te maken. Eén van de afleveringen is in middels vertaald en op dit mo ment wordt een engelstalige cast gezocht. De opnamen heb ben nog dit jaar plaats. Het is de bedoeling dat de engelstalige af levering in april vertoond wordt op de MIPCOM, de grootste tv- beurs ter wereld die jaarlijks in Cannes wordt gehouden. Dit maakte tv-directeur van Veroni ca, Joop Daalmeijer, bekend bij de presentatie van de nieuwe derde serie. De serie is inmid dels verkocht aan de Duitse WDR, maar die zendt de Neder landse versie uit met Duitse stemmen eronder.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 12