Swingende bomen op Jazznight II» 69 72® 'Schone' impressionisten schitteren in 'Boymans' Nederlandse musea halen banden met Rusland aan Cultuur&Kunst Leidenaars winnaars fotowedstrijd VLA PREI SCHOUDER- 10 MAANDAG 21 SEPTEMBER 1992 Componist Ketting krijgt Bariowprijs amstirdam Componist Otto Ketting krijgt de Amerikaanse Bar iowprijs voor zijn 3de symfonie. De Bariowprijs is een initiatief van de Brigham University en de Baltimore Symphony Or chestra. De prijs wordt om de vier jaar toegekend aan een com ponist van orkestwerken. In totaal dongen 500 inzendingen mee naar de prijs. Behalve op een bedrag van 10.000 dollar, kan de winnaar rekenen op uitvoering van zijn werk door het Baltimore Symphony Orchestra onder leiding van David Zinman. Kettings 3de symfonie beleefde haar première op een Vara-matineecon- cert door het Radio Filharmonisch Orkest onder leiding van de componist zelf. Veiling voor Blindenbibliotheek alkmaar In de Nieuwe Kerk in Amsterdam wordt op 8 oktober een veiling gehouden waarvan de opbrengst ten goede komt van een nieuwe muziekafdeling van de Amsterdamse Blindenbiblio theek. Er worden 100 kunstwerken geveild: schilderijen, etsen, li tho's en keramiek. De veiling begint om 19.00 uur. 's Middags van 12.00 tot 17.00 uur kunnen de bezoekers kijken waarop ze zullen gaan bieden. Aan het eind van de middag is er een optre den van de blinde cabaretier Vincent Bijlo. Tekening Rembrandt geveild amsterdam Een onlangs ontdekte tekening van de 17de eeuwse meester Rembrandt van Rijn wordt op 25 november bij het vei linghuis Christie's in Amsterdam onder de hamer gebracht. De opbrengst van de tekening wordt geschat op twee tot drie ton. Onderzoek door een expert oude tekeningen van Christie's Lon den heeft uitgewezen dat het om een 'echte' Rembrandt gaat. De eigenaar zelf wist dat niet. De tekening is tijdens de kijkda gen op 19,20,22 en 23 november bij Christie's in Amsterdam te Exposities in gemeentehuizen voorhout/noqrdwi)kerhoutIn de hal van het gemeentehuis van Noordwijkerhout exposeert tot en met 23 oktober Truus van Viegen. Belangstellenden zijn welkom tijdens de openingsuren van het gemeentehuis. Er zijn 28 aquarellen te zien met een ver scheidenheid aan onderwerpen. In het gemeentehuis van Voor hout worden vanaf 1 oktober schilderijen tentoongesteld van Cobie van Overbeeke en beelden en sculpturen van Piet de Jong. Ook deze expositie is te bezichtigen tijdens kantooruren tot en met 14 december. Maskers van Seckin Yilmaz leiderdorp In het gemeentehuis van Leiderdorp is vanaf mor gen een tentoonstelling te zien van maskers, collages en zeef drukken van Seckin Yilmaz. Zijn serie 3-dimensionaal werk is geïnspireerd op de Afrikaanse maskers. Hij heeft ze aangepast aan de hedendaagse normen en bewust voor ijzer gekozen. Zijn serie collages en zeefdrukken hebben dezelfde inspiratiebron. De expositie is te zien tijdens kantooruren. Kaartverkoop Cyrano en Josephine leiden Voor de matinee van zondag 25 oktober en voor de avondvoorstelling op zaterdag 31 oktober van de musical Cyra no in het Circustheater in Scheveningen zijn op het Uitbureau van K&O, Oude Vest 45 in Leiden (tel 141141) kaarten te koop. Een paar weken eerder, op vrijdag 9 oktober zal de musical Jose phine te zien zijn in het Circustheater in Scheveningen. Ook hiervoor zijn tot donderdag 1 oktober kaarten te koop. Als zwaan heb je het niet altijd even gemakkelijk. Ze ker niet als je in Avifauna woont en het toevallig de derde zaterdag in septem ber is. Want dan is het Jazznight in het Alphense vogelpark. Veel muziek dus, tot in de zeer vroege uurtjes. In de vijver voor de watervogels die vlak naast de muziekhal ligt, hoor je dat óók. Dus als zwaan kan je je nachtrust dan wel ver geten. alphen aan den run» marjolein van rotterdam Voor de elfde keer alweer werd zaterdag de Alphense jazznight gehouden. Op zes podia speel den vijftien formaties uiteenlo pende muziek als dixieland, zi geunerswing, cajun en zydeco, rhythm blues, soul, rock, boogie woogie en ook nog een beetje echte jazz. Er waren pu bliekstrekkers als Wayne Bart- lett en Tyree Glenn jr., maar ook minder bekende bands als de Tilburgse 9 mansformatie Say no more. Deze laatste band kreeg het publiek al aan het be gin van de avond behoorlijk los. Elders in het vogelpark duur de dat wat langer. In de grote zaal is er om tien uur - de 'nacht' is dan al anderhalf uur aan de gang - in elk geval nog weinig van een feeststemming te merken. De dansvloer die zorgvuldig is afgebakend, blijft huiveringwekkend leeg. Het pu bliek kijkt zwijgend toe. De En gelse zangeressen van de groep Sweet Substitute vinden dat maar niks. Ze roepen dat in En geland iedereen op hun num mers danst. Maar het helpt wei nig. Ook niet als ze zelf een dansje op het podium voor doen. In Nederland blijft ieder een gewoon zitten. Wayne Bartlett is vast van plan hier verandering in te brengen. Het is hier een 'party' tenslotte. Het lukt hem ook. Als hij bernadetteneeussen In museum Boymans-van Beuningen is gisteren een tentoonstelling geopend waar bergen voor zijn verzet Onder de naam 'Impressionisme, een schone kijk' toont het museum een groot aantal impressionistische werken, waaronder (de naam zinspeelt er al op) een aantal zorgvuldig schoon gemaakte schilderijen. Ook zijn er beelden en te keningen te bewonderen. Boymans' hoofdcon servator moderne kunst Piet de jonge en free-lan ce restaurator Annetje Boersma, die de schilderij en schoonmaakte, vertellen over 'Een schone kijk'. „Het idee voor de tentoonstelling ontstond on geveer drie jaar geleden," zegt De Jonge. „Ik zag toen in Amerika in een groot museum schilderij en - een privé-collectie - die zo verbazingwek kend mooi waren dat ik me eigenlijk ergerde aan het feit dat die van ons er zoveel minder mooi uitzagen. Ik ben toen met Annetje gaan praten en heb gezegd: hoe zit dat nou, zijn die dingen van ons nou zo vuil? We hebben toen een proef ge daan en een klein stukje vernis van een schilderij afgenomen. Ons vermoeden bleek meer dan ge grond: ze waren verschrikkelijk smerig. Niet dat er viezigheid opzat, maar het vernis was heel erg vergeeld." Dat was eigenlijk nogal voor de hand liggend. De Impressionisten wilden namelijk zelf dat hun schilderijen niet gevernist werden, een doek moest zo natuurlijk mogelijk blijven. Ze schreven dat zelfs achter op hun doeken. Maar in die pe riode van de negentiende eeuw heerste onder het publiek het idee dat een schilderij 'niet af was zonder vernis en gouden lijst. De Jonge: „Dat was toen de mode. De Impres sionisten waren echter heel puur met kleur bezig. Ze zetten iedere kleur af naast een andere kleur, gebruikten complementaire kleuren, blauw naast De Delftse groep La Blusa, een van de trekpleisters op de Alpense Jazznight lady is a tramp' en andere suc cesnummers zingt, staat ieder een ineens wel. En even later is de zaal zelfs een deinende mas- Maar het echte feest is ergens anders. In een tent die over de bomen en rozenstruiken van het park heen is gezet, speelt Tyree Glenn jr. met zijn band. Glenn is de zoon van de legen darische trombonist met dezelf de naam. Zelf speelt hij saxo foon. En zingt Maar wat junior vooral doet, is entertainen. Een feestje bouwen dus. De Kojak- achtige Amerikaan lijkt dat moeiteloos te kunnen. Er wordt hier gedanst bij het leven. En luidkeels brult het publiek zijn 'Everybody needs somebody' en 'Sweet home Chicago' mee. De houten vloer in de tent trilt er van. De bomen swingen mee. En zelfs de rozen shaken. Om één uur 's nachts is het in de grote zaal intussen ook wat meer een feestje aan het wor den. Rustiger misschien dan in de tent, maar toch. Alleen in de kleinere zalen kun je nog zit tend luisteren. Naar het Mariska Veres Shocking Jazz Kwintet bij voorbeeld. 'Zou ze Venus nog zingen', vraagt een man. Maar zijn vriend zegt: 'Ben je gek man, dat kan ze niet eens meer' en ze lopen weg. Wanneer Ma- FOTO HENK BOUWMAN riska tot slot toch nog Venus' zingt, is het zaaltje bijna leeg. Blijkbaar is iedereen naar Tvree Glenn jr. overgelopen. Het lijkt of het 3000 man grote publiek in zijn geheel hier naar toe is gegaan. Buiten is dat goed te horen. De zwanen tetteren. Klaarwakker zwemmen ze rondjes door de vijver. geel, rood naast groen. Ze mengden ook nauwe lijks: de menging van de kleur onstaat eigenlijk in het gebied tussen het schilderij en je eigen ogen. Als je er vernis op zèt, breekt dat de straal van de kleur. Het maakt het vlak glimmender en verdoe zelt de harde contrasten. Dat was voor ons ook de grote ontdekking: op het moment dat we het ver nis wegnamen, kwamen er briljante schilderijen tevoorschijn." Aan de andere kant waren we ook weer dolblij dat ze wel gevernist waren," vervolgt De Jonge. .Anders konden we ze nu waarschijnlijk niet eens laten zien. Er is een eeuw over heen gegaan, maar nu kunnen we ze laten zien zoals de Impressio nisten ze zelf bedoeld hebben." Soms kan een schilderij niet schoongemaakt worden. Dat was bijvoorbeeld het geval met 'Het Papaverveld' van Daubigny. Annetje Boersma: „Daubigny heeft zijn pigmenten vermengd met vernis. Als je dan gaat schoonmaken haal je meteen de klaprozen uit het veld." Boersma be gon voorjaar 1991 met haar werk voor deze ten toonstelling. „Toen we het resultaat zagen van de eerste vemis-afname dachten we: die hele collec tie kan er anders uitzien. We hebben dan ook ge probeerd zoveel mogelijk schilderijen schoon te maken. In de catalogus staan ook de restauratie- verslagen." Annetje Boersma leerde het vak van haar moe der, en ook haar oudoom was restaurateur. Nog steeds leert ze per schilderij. Op de vraag of ze wel eens een fles champagne opentrekt als een schilderij met goed resultaat is schoongemaakt moet ze lachen. „Nee, eigenlijk niet." De Jonge beaamt dit: „De grootste beloning voor ons is als alles hangt en de tentoonstelling opengaat. Dat is pas een goede reden voor champagne." Tentoonstelling 'Impressionisme: een schone kijk, de stroming en de aanloop'. Van 20 sep tember t/m 29 november 1992 in museum Boy- mans-van Beuningen. leiden» Met de foto van een oude Papoea met een jongetje op zijn schouders hebben Lode Busch en Astrid van Smaalen uit Leiden de fotowedstrijd ge wonnen, die de Vrienden van het Rijksmuseum voor Volken kunde hadden uitgeschreven. De jury, bestaande uit foto graaf Henk de Graaf, galerie houdster Irma Roefs en Anne- miek Ruygrok van de kunstre dactie van deze krant, was unaniem in haar oordeel: een foto die de volkenkundige pecten van het leven in een dorpje op Irian Jaya uitbeeldt. Zaterdag werden tijdens de open dag van de 'vrienden' in het museum de prijswinnaars bekendgemaakt. Tweede werd een foto van een landarbeider in een rijst veld, gemaakt door G. Wilden burg uit Langeraar. Deze foto viel op door de sterke grafische compositie en het scherpe contrast. De derde prijs ging naar P. Zwirs uit Ter Aar die een foto van een vissende vrouw instuurde. De jury vond deze foto vooral waardevol vanwege het spontane karakter ervan. Een eervolle vermelding kreeg een foto Dick Corpel uit Wageningen. Deze legde een man in Thailand vast die zijn riksjah heeft volgeladen met tien kindertjes. De foto's van de prijswinaars waren dit weekeinde te zien op een bescheiden tentoonstelling in het museum, waar ook an dere ingezonden, maar niet bekroonde foto's te zien zijn. Hoofdconservator Piet de Jonge en restaurateur Annetje Boersma met een van de schoongemaakte impressionisten in Boymans-van Beunin gen. FOTO GPD» JAAP ROZEMA amsterdam gpd De Nederlandse Museum Vere niging (NMV) vertrekt binnen kort met een afvaardiging van 43 leden naar Rusland. De reis is bedoeld om de banden tus sen de Nederlandse en Russi sche museumwereld nauwer aan te halen. „Door de politieke veranderingen is er een nieuwe generatie museummedewerkers aangetreden. Onder hen bestaat grote behoefte aan contact over praktische problemen als be heer en publieksonderzoek", vertelt Marianne Addink, direc teur van het Goois Museum en r rijke organisator van de reis. „Voor ons is het bezoek vooral interes sant omdat de musea collecties best hikken.' De deelnemers werken in on der meer het Ri|ksmusoum. het Museum van Loon. het Bon- nefantenmuseum, het Drents Museum en het Frysk Letter- kundich Museum en vallen on der de historische en archeolo gische sectie van de NMV. Op het programma staan bezoeken aan de belangrijke musea in Moskou en St. Petersburg en ontmoetingen met beleidsma kers. Daarbij b onder maai Sa- lina Brasnokova, hoofd afdeling musea van het ministerie van cultuur van da Ruariadia I 6de ra tie. X Eenakterfestival in Nieuw-Vennep nieuw-vennep» ellen de boer Het Platform voor Amateurtoneel Haarlemmermeer houdt op vrij dag 25 september een klein eenakterfestival. Aan het festival wer ken mee: De Dukdalf uit Burgerveen, toneelgroep Maskerade uit Hoofddorp en theatervereniging Ducato uit Hoofddorp. De eenak ters worden opgevoerd in het Ontmoetingscentrum in Nieuw-Ven nep. De negentien aangesloten toneelverenigingen willen van het eenakterfestival een jaarlijks terugkerend evenement maken. Op het eerste festival treedt De Dukdalf op met 'Brand in de Jonge Jan' van H. Heijermans. Maskerade brengt 'Een verhelderend ongeluk' van J. Huysman en Mucato speelt 'Er worden gordijnen bezorgd' van Ch. Dizenzo. Om een educatief tintje te geven aan het festival, worden na afloop de eenakters nabesproken door toneeladviseurs van het Nederlands Centrum voor Amateurtoneel. Met deze nabespreking wordt vooruit gelopen op een aantal workshops die op 10 en 11 oktober worden gehouden. Opgeven voor deze workshops kan tijdens het eenakterfestival. Het festival is voor iedereen gratis toegankelijk. Het festival begint om 20.00 uur, de nabespreking om 22.15 uur. rgs[ CHOCOLADE- M00II BLANK! HEERLIJKE ni»l KARBONADE UTERPAK HEEL POND „rpi ïnn ELDERS 2<29 BU OHS EL0ERS.9$ BOONS «ICCL l\ILU Bezoek Addink heeft het bezoek ii van dit jaar ter plaatse v< reid met T. van der Meer en B. van Tilburg van het Rijksmuse um. „Wat ik vooral deprime rend vond is dat veel projecten stilgelegd moeten worden door de torenhoge inflatie. Dat be treft zowel plannen voor ten toonstellingen als verbouwin gen en restauraties. Er zijn hooggespannen verwachtingen over sponsoring, maar op dat gebied bestaat nog geen enkele deskundigheid. Er moeten dus nog veel problemen worden overwonnen voor geldwerving daadwerkelijk van de grond kan komen." Ook met de conditie van veel schilderijen is het slecht gesteld." De Gooi se museumdirecteur werd samen met haar reisgeno ten uitgenodigd deel te nemen i de conferentie 'Democratie In Musea' in Novgorod en ver trekt daarom een paar dagen eerder. „Dit initiatief van het In stituut voor Cultuuronderzoek laat zien hoezeer democratie in Rusland nog als een soort won derolie wordt gezien. Mede/eg- genschap loopt bij ons zeker nog niet op rolletjes, maar we kunnen de Russen in elk geval een duwtie in dc goede richting geven", aldus Abbink.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 11