Het 'Wilde Oosten' van Oezbekistan laiiMM* siiiile: vlag Oer-Nederlandse zeepfabriek De Klok onder andere Extra DINSDAG 15 SEPTEMBER 1992 A/L 6 Een land in de greep van het islamitisch fundamentalisme Ongelovig staart Nasir Zakir naar zijn telefoon, die kort maar duidelijk rin kelt. ,,Dat moet de KGB zijn", roept hij uit. „Dat ding werkt al dagen niet. Nu zijn jullie hier, dus zijn ze nieuwsgierig en sluiten 'm weer aan". MOSKOU HANS CELEUNSE Zakir laat er geen gras over groeien. Hij be gint onmiddellijk te bellen met collega-poli tici, geestelijke leiders en kolchoze-arbei- ders om gesprekken met ons te regelen. Alsof er geen afluisterende geheime dienst bestaat. Kennelijk is ook niet belangrijk dat wij, drie Moskouse correspondenten, onder beding van geheimhouding zijn afgereisd naar het 'Wilde Oosten' van Oezbekistan. Hier, in de Fergana Vallei, broeit het mos- lim-fundamentalisme en sluimeren de con flicten met het aangrenzende Kirgizstan. En de autoriteiten in hoofdstad Tasjkent laten er liever geen pottenkijkers toe. Het bewind van president Islam Karimov, ondanks zijn voornaam een communist die vorig jaar zichzelf en de partij het etiket De mocratische Volkspartij opplakte, bereikt dat door buitenlandse bezoekers een visum voor binnenlandse reizen voor te schrijven. Verzoeken voorzo'n vergunning worden of op de lange baan geschoven of meteen af gewezen, leren we al snel. Nasir Zakir, lei der van de oppositionele beweging Birlik in de 340.000 inwoners tellende stad Naman gan, weet ook waarom. „De republiek Toerkmenistan en de Fergana Vallei zijn de laatste bastions van het bolsjewisme in Cent raai-Azië. Hier komt geen correspon dent door, hier kun je de Russische tv niet ontvangen, we worden hier geïsoleerd Wat valt er te verbergen? Tijdens de vijf uur durende rit per onopvallende Zjigoeli kijken we onze ogen vooraJ uit naar de pracht van het Pamir-gebergte, dat op 2200 meter al besneeuwde hellingen heeft. Iets lager, waar het groen heerst, overzien herders op paarden eindeloze kudden schapen en gei ten. Van de toppen druipt het smeltwater naar beneden, om in de dalen aan te zwel len tot een woeste stroom. Dit watergeweld in een republiek die om water schreeuwt, is echter maar betrekkelijk. Zelfs de voor dit seizoen ongewone, hevige regens kunnen niet verhinderen dat het bergwater groten deels absorbeert in de heuvelruggen van zand en steen die de overgang naar het laagland van de Fergana markeren. Een maanlandschap, waarvan de leegheid af en toe wordt onderbroken door reusachtige kalkcijfers op de kale hellingen. 1.500.000 ton katoen! staat er. Het geplande produk- tiecijfer is overduidelijk bijgesteld. Onder de 1 ontwaren we de omtrekken van een 3. Explosief In Namangan mogen we niet op straat. Za kir weet zeker dat dit tot aanhouding zal leiden. En als we niet om eigen veiligheid bekommerd zijn, dan toch wel om de pro blemen die we onze chauffeur en Oezbeek- se tolk kunnen bezorgen? Beiden, een etni sche Rus en een geboren Tadzjiekse, knik ken nadrukkelijk bevestigend. Moeten we hen geloven? Op de route naar Namangan passeren we zonder te worden aangehou den een vijftal politieposten, compleet met slagboom. In de stad zelf houdt de geüni formeerde macht zich ook nadrukkelijk be zig met verkeerscontroles, maar laat ons vervoermiddel met rust. Dat moet geluk zijn, wordt ons verzekerd. ■■na nar a 8i ts m JB.P g: Het straatbeeld straalt ondanks het chaoti sche verkeer oosterse rust uit. En traditie. De mannen bedekken het hoofd met de tjoebiteika, een ronde, meestal blauwe muts. De vrouwen hullen zich in veelkleuri ge katoenen jurken over dito broeken. Veel dragen er de cheidzjob, de hoofddoek die met een snelle beweging voor het gezicht kan worden geslagen. Russen, een minder heid van twee miljoen op de twintig mil joen Oezbeken, zijn hier op de vingers van handen te tellen. Onze chauffeur „Die hebben allang een goed heenkomen ge zocht naar Tasjkent". Zakir „Vergis je niet. De situatie is hier explosief. Er zijn hier de afgelopen maanden demonstraties en ar restaties geweest. Vier bedrijven zijn in sta king gegaan om het aftreden van Karimov af te dwingen. Nog weet Karimov met be hulp van politie, leger en het oude be stuursapparaat de zaken in de hand te hou den. Maar, binnen een jaar staat niet alleen de Fergana, maar heel Oezbekistan in brand, gebeurt hier hetzelfde als in Azerba- jdzjan, Tadzjikistan en Afghanistan". De Birlik-bestuurder noemt dit een 'proces van democratische bewustwording', gevolg van zeventig jaar communistische dictatuur en economische achterstelling. Maar als hij ons in contact brengt met de 25-jarige Ha- kim Satimov blijft er weinig democratie meer over. Hakim rijdt ons uit de nieuw bouwwijk waar Zakir woont door het be tonnen centrum vol socialistische architec tuur naar een wijk waar alleen de tv-anten- nes op de lage lemen huizen verraden dat de tijd niet echt heeft stilgestaan. De buurt heet kortweg 'Partcongres', afkorting van de poëtische naam van de nabijgelegen reus achtige katoenkolchoze '22ste Partijcon gres'. Behalve de naam wijst niets in dit web van smalle straatjes vol spelende kin deren erop dat Oezbekistan sinds 1924 een Socialistische Volksrepubliek was. Politie Teheran muurde woning wacht moeder Satimov ons we nend op. Haar man, Mirzohid, werd op 17 maart gearresteerd en zucht in Tasjkent in de gevangenis. Hij werd eerst beschuldigd van moord, diefstal en subver sie, maar de aanklacht moord is inmiddels ingetrokken. Een proces is er nog niet ge weest. Hakims grootvader was grootgrond bezitter. De communisten namen hem zijn eigendommen af, op een stuk grond na, waar nu de familiewoning staat. Twee grootmoeders, vader en moeder, Hakim en zijn broer wonen er. Een prachtige moes tuin op de ruime binnenplaats levert de groenten die de familie nodig heeft. Hakims vader is rijinstructeur. Maar vooral initiatiefnemer van Adalat (Gerechtigheid), een islamitische burgerwacht. Binnen elf maanden groeide die aan tot twaalfduizend leden in Namangan en andere delen van Fergana, vertelt Hakim. Doel was niet het oprichten van een politieke beweging, maar bestrijding van de snel gestegen criminali teit. Dat werd aanvankelijk ook door presi dent Karimov toegejuicht, vertelt Hakim. Vader Satimov riep de bevolking de dag voor de presidentsverkiezingen (29 decem ber) op om vooral op Karimov te stemmen, de man die net als hij de corruptie wenste aan te pakken. Maar die liefde bekoelde snel na Karimovs uitverkiezing met liefst 86 procent van de stemmen. Volgens Hakim omdat Adalat door zijn omvang niet alleen de kleine dieven, maar ook de grotere vis sen opspoorde. Om vervolgens te ontdek ken dat die door corrupte politiefunctiona rissen even snel op vrije voeten werden ge steld als Adalat ze had ontdekt. De autoriteiten houden er een andere le zing op na. Adalat zou bij dieven in beslag genomen goederen zelf doorverkopen. Er zou worden geïntimideerd, en meer dan dat. Dit voorjaar toonde de televisie de lij ken van twee vermoorde Russen. Ex-leden van Adalat vertelden dat hun voormalige kameraden de daders waren. Vervolgens werden Satimov en acht andere Adalat- mensen op 17 maart gearresteerd en de be weging werd verboden. Berouw Maar wat is het islamitische karakter van Adalat en hoe werden misdadigers opge spoord en aangepakt? Birlik-leider Zakir draait er wat omheen, zegt dat Adalat in het begin een spontane beweging was en vooral politiek naïef. Zakir is veel gewiek ster dan Hakim. Hij poogt het verzet tegen Karimov voor zijn westerse bezoekers wat al te nadrukkelijk te ontdoen van funda mentalistische kanten. Hakim doet daar minder moeilijk over. "Als we een dief op spoorden, en dat gebeurde meestal door getuigenverklaringen van buren, hielden we een goed gesprek van moslim tot mos lim", zegt hij. „Meestal toonden de misda ders dan berouw en gaven de gestolen waar terug". Dat klinkt wat al te makkelijk. Hakim: „Soms moesten we ze een beetje aanraken, een beetje slaan. En we legden hen natuurlijk goed uit, wat de straf is die de islamitische wet, de Sha'ria, op diefstal stelt: afhakken van een hand. Of op bedrog of valse beschuldiging: de doodstraf'. Wij beginnen nu te begrijpen waarom misdadi gers, zoals Hakim vertelt, tot trouwe mos- keegangers werden bekeerd. Wapens Hakim is overtuigd voorstander van een is lamitische republiek. Zakir zegt dat we zijn woorden niet zo ernstig moeten nemen. „Ik ben islamiet, net als Hakim. Maar ik ben te gen elke dwang en deze mensen zullen straks inzien dat democratie het enige al ternatief is voor de Karimov-dictatuur". Maar in de wijk Partcongres leren we over grote hoeveelheden opgeslagen wapens, over verkennende reizen naar Tadzjikistan, Azerbajdzjan en Afghanistan. En ZaJtir mag er dan veelzeggend het zwijgen toe doen als we hem vragen of de volksbeweging Birlik straks over wapens beschikt als Het Mo ment daar is, hij geeft wel toe dat de Adalat- vrijwilligers in het nieuwe Oezbekistan een prima Nationale Garde kunnen vormen. Aan het einde van Hakims straat wordt druk gebouwd aan een moskee. Ook een initiatief van vader Satimov, leren we. Waar komt het geld vandaan? Vrijwillige bijdra gen, luidt het antwoord. Geen wonder dat imam Abdoelhamid, zoon van Nisomiddin, enthousiast is over Adalat en zijn initiatief nemer. De 64-jarige moslimgeestelijke ont vangt ons in de honderd jaar oude moskee 'Het Geheim'. De moskee is sinds vier jaar weer in gebruik, er is een medresseh (school) waar nu klassen van 15 tot 20 jon geren in de geheimen van de islam worden ingewijd. Abdoelhamids leven is totaal ver anderd: 46 jaar lang moest hij zich beper ken tot godsdienstonderricht thuis, en zijn geld verdienen met het borduren van kle ding en tapijten. Zuiverheid Abdoelhamid heeft, zegt hij, zijn moskee- gangers opgeroepen zich bij Adalat aan te sluiten. „Zij bestreden de misdaad volgens de sha'ria, ook al voerden ze de straffen niet letterlijk uit, omdat de Oezbeekse wetge ving dat niet zou toestaan. Maar ze deden meer. Ze letten er ook op dat de Koran werd nageleefd. Waarom zijn jullie wester lingen toch zo bang voor het fundamenta lisme, vraagt hij met zachte stem. „Islam betekent zuiverheid. De islam heeft nog nooit iemand kwaad gedaan. Wie de vijf hoofdregels van de Koran navolgt, is een echt mens. En die vijf regels zijn, dat je in Allah gelooft, ook al wordt zijn bestaan door je omgeving ontkend. Dat je de opdracht van Allah om vijf keer per dag te bidden uit voert. Dat je de ramadan (vasten) in acht neemt. Dat je de armen helpt, aan liefda digheid doet. Dat je een pelgrimage naar Mekka onderneemt". Catastrofe Op de weg terug naar Tasjkent zien we een lege sokkel. Tot 1984 stond daar het stand beeld van de regionale partijleider Achmad- zjan Adilov. In zijn hoofdkwartier koeie- neerde hij de bevolking. Wie in opstand kwam, werd vermoord of mishandeld. Adilov was een van de 'katoenbaronnen' die in opdracht van Moskou Oezbekistan een mono-cultuur hebben opgedrongen en zichzelf mateloos verrijkten. Katoen heeft veel water nodig. Dus werden kunstmatige reservoirs aangelegd voor de irrigatie. Het water van de twee grote rivieren Amoe en Syr vloeide daardoor niet langer naar het natuurlijke reservoir, de Aral Zee, die lang zaam maar zeker uitdroogt. Zo leverde de mono-cultuur een ecologische catastrofe op. Hakim weet dan ook waarover hij praat, als hij zegt dat Karimov zijn vader en de acht andere gearresteerden moet vrijlaten, wil hij een sociale explosie voorkomen. Onze tolk en chauffeur bekennen later dat ze twee etmalen lang doodsbang zijn geweest. „Deze mensen hebben machtige vijanden. We hebben constant in angst gezeten dat Hakims huis zou worden overvallen omdat natuurlijk is opgemerkt dat hij buitenlandse bezoekers had. En maak je geen illusies, het is hier heel gebruikelijk dat je onder het as falt wordt gestopt". Overdreven, nemen we aan. Birlik-oprich- ter en leider Abdoel Poelatov zegt het in Tasjkent iets anders. „Jullie in het westen knopen nu betrekkingen aan met een regi me dat nog steeds communistisch is. Dat geen vrije pers en democratie toestaat. Jul lie doen dat uit angst voor het fundamenta lisme. Maar jullie steunen de verkeerde mensen. Met geweld zul je het fundamen talisme nooit tegen kunnen houden resulteerde in de presentatie van fosfaatvrije wasmiddelen". Dat was in de wereld van witter dan wit en schoner dan schoon een ontdekking, die werkelijk klonk als een klok. „Wasmiddelen zijn, of je het leuk vindt of niet, niet echt milieuvriendelijk. Want uiteindelijk komen ze altijd in het milieu te recht", zegt Braber zonder ook maar een poging zijn handen in onschuld te willen wassen. „Maar door de fosfaatvrije produkten ben je in elk geval minder milieu-on vriendelijk bezig". Eind '89 deed de Veluwse zeepfa brikant andermaal van zich spre ken dooreen hooggeconcentreerd waspoeder zonder sulfaten, maar mét een bijzondere waskracht te introduceren. In plaats van met twee lalo kon nu net zo veel wor den gewassen met één kilo. Weder om een schuimende primeur en voor toenmalig milieu-minister Ed Nijpels reden genoeg zo'n fosfaat- en tevens sulfaatvrij pak demon stratief in ontvangst te nemen. Re den voor de 'grote drie' ook gecon centreerde poeders op de markt te brengen. En daarmee was De Klok opnieuw gewoon de dwerg, die slechts werd getolereerd in de schaduw van de giganten. Direc teur Jaap Scholing: „We werden min of meer slachtoffer van ons ei gen succes. Hierdoor kregen we problemen om verder op de Neder landse markt te expanderen. De af zet stabiliseerde zich de laatste ja ren. Vorig jaar was voor ons moei lijk. We zijn ons gaan richten op de export. Vooral naar Duitsland en Engeland. Dat lijkt dus een succes te worden, maar hiervoor zijn wel nieuwe investeringen nodig". het tekenen van een commercieel doodvonnis. Kind Daarom gaat de trendsetter van weleer over in buitenlandse han den. Per 1 juli zal het aandelenpak ket worden overgenomen door Dalli-Werke Wasche- und Körperp- flege in het Duitse Stolberg. En daarmee gaat de zo typisch Neder landse zeepfabriek onder een an dere vlag verder. Ook al zal de naam binnen de nieuwe opzet naar buiten toe gehandhaafd worden om zo het kind te behoeden dat het gelijk met het waswater wordt weg- gekieperd. Vriend en vijand spreken van een verstandig besluit. Of zoals direc teur mr. J. W. van Hoogstraten van de Nederlandse Vereniging van Zeepfabrikanten (NVZ) zegt: „Bin nen het krachtenveld van een vier tal wereldwijd opererende con cerns en een aantal sterke landen op het gebied van wasmiddelen moet je een stevige basis hebben om van de partij te blijven. Zeker als je de Europese markt verder wilt bestrijken". Toch is zo'n overname een beetje snijden in eigen vlees. En dat doet in de regel pijn. Maar sales mar keting manager Iman Braber van De Klok ontkent dat. „Pijn? Het doet pas werkelijk pijn als je als re latief klein bedrijf uit de boot valt. We blijven straks een zelfstandige, flexibele unit onder de papaplu van een onderneming, goed voor een jaaromzet van één miljard DM te gen de zestig miljoen gulden, die De Klok nu op jaarbasis draait. Trouwens; het initiatief tot overna me is van onszelf uitgegaan. Om ons sterk te maken voor de toe komst". Nostalgie Braber, afkomstig van bierbrouwer Grolsch - „het schuimt in elk geval allebei" - is een rationeel denker. En daarvoor is hij ook aangesteld. Hij weet als geen ander dat je de klok niet terug kunt draaien in een veranderend Europa, waarbij het gaat om het aanbieden van kwali- teits- en nieuwe produkten. Hoewel volkomen aan het oog ont trokken, kan de op luttele kilome ters van Zwolle verwijderde zeepfa briek (107 werknemers) intussen al bogen op de modernste verpak kingshal in haar soort van West- Europa. Waar de computer het als het ware voor het zeggen heeft. Maar vanaf de straatzijde over heerst de nostalgie. De eerste aan blik van het fabriekscomplex doet vooral denken aan grootmoeders- tijd. Aan wasbord, tobbe en bleek. En de als een opgeheven vinger bo ven de produktiehallen uitprie- mende schoorsteen, met daarop in kloeke letters de firmanaam, sym boliseert de zegeningen van het vroegere stoomtijdperk. Bakermat Het is geen toeval dat de zeepfa briek in 1902 juist op de Veluwe verrees. Deze streek is vanouds de bakermat van wasserijen - en pa pierfabrieken - vanwege het kristal heldere water, dat uit onderaardse bronnen opborrelt. Aanvankelijk geschiedde de pro- duktie van de zeepwasmiddelen nog geheel handmatig, waarbij ge bruik werd gemaakt van vetzuren als grondstof. De eerste zeep, die de fabriek verliet, werd onder de naam 'Sneeuwwit' op de markt ge bracht. Het was, wat je tegenwoor dig zou noemen, een multifunctio neel produkt. Want niet alleen de was kon er mee worden gedaan; er konden ook allerlei andere schoon- maakkarweitjes mee worden ge klaard. Na de stoommachine kwamen de wereldoorlogen. En daarna de was machine. Met die laatste kwamen ook de synthetische wasmiddelen op de markt en in het milieu te recht. Omo van Unilever was de eerste in een schier onuitputtelijke reeks, luisterend naar fantasiena men als All, Dixan, Sunil, Ariel, Dreft, Dash, Vizier, Persil en Witte Reus. Ook Klok ontbrak natuurlijk niet in die rij. De tijd van de tradi tionele waszeep was daarmee defi nitief ten einde. Naast haar eigen merkartikelen als Klok Krachtwas, Klok Hagelwit en Klok Hoofdwas wierp het bedrijf zich vol verve op de met een goed Nederlands woord 'private labels' voor diverse afnemers. Braber over dat marktsegment: „Wij leveren in tussen de meeste huismerken in Nederland". Fosfaatvrij Het oog mag dan op morgen zijn gericht; de herinnering aan gisteren blijft. Althans aan de jaren dat de zeepfabriek vaderlandse geschiede nis schreef. Braber: „Milieubewust denken stond van oudsher voorop bij dit bedrijf. De Klok heeft altijd een open oog gehad voor het milieu. Daarom werd eind jaren zestig, begin jaren zeventig intern naarstig gezocht naar wegen om de natuur minder te belasten, hetgeen In de bonte wereld van grauwsluier tot vergeler en van handwas tot hoofdwas, moet je als kleine was middelenfabrikant van goede huize komen wil je niet om zeep worden gebracht. Want de concurrentie in de branche der vlekkenkampioe- nen is moordend. Met als stille ge tuigen daarvan de tot berstens toe gevulde schappen in de super markten, waar tientallen merken wasmiddelen met vaak weer een hoeveelheid aan soorten, variëtei ten, inhoudsmaten en prijzen naar de gunst van de consument din gen. De oer-Hollandse zeepfabriek De Klok bv. in Heerde is zo'n dwerg tussen de giganten als Unilever, Procter Gamble en Henkei. Op de kop af negentig jaar houdt zij het hoofd nu al fier boven water. Door diverse keren een voortrek kersrol te hebben vervuld met de introductie van milieuvriendelijke (r) wasprodukten. Inmiddels is het witter dan wit al om verdrongen door het groener dan groen. Maar in de jaren dat het milieu nog ondergeschikt was aan de magische waskracht, gold bij het Veluwse bedrijf reeds het parool Verbeter de wereld, begin bij de De in brede kring«sympathie on dervindende en respect afdwingen de underdog in het land van zeep- builtjes en wasbolletjes is ingehaald door de tijd. Niet alleen zette het succes van De Klok de multinatio nals aan het denken, maar boven dien staat de formule 'small is be- autifull' in het voor de deur staand Europa-zonder-grenzen gelijk aan De verpakkingshal vai O* Wok geldt als de modernste in haar soort foto»cpd

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 6