'Het is niet om aan te zien' Na gedane arbeid is het goed rusten Rtv show o Omroepen verzetten zich tegen d'Ancona DINSDAG 15 SEPTEMBER 1992 30 Professionele acteurs in ons land zijn diep beledigd, televisie-producenten ma ken gebruik van goedkope amateurs, terwijl zij thuis werkloos op de bank zitten. Ze ergeren zich aan het lage niveau van hun concurren ten en vinden dat het vak te grabbel wordt gegooid. Mas saal scharen ze zich achter Nelly Frijda ('Ma Flodder') die wil dat amateurs van de buis verdwijnen. Veel ac teurs zijn beroemd gewor den zonder diploma, maar het wordt de hoogste tijd dat ruin hun opvolgers wel eisen worden gesteld, vinden de Nederlandse coryfeeën. DEN HAAG CARINE NEEFJES oms heb ik zin om een steen door de televisie te gooien. Er zijn ama teur-acteurs die nog geen twee woorden op een normale ma nier kunnen uitspreken. Hel klinkt zo afgrijselijk schools. Ze worden voor weinig geld van de straat gehaald. Belachelijk. Als de directeur van Hoogovens een nieuwe werknemer nodig heeft, houdt hij ook niet de eer ste de beste voorbijganger aan", tiert actrice Sjoukje Hooy- maayer, dokter Lidy in 'Zeg 'ns AAA'. Ze ergert zich groen en geel aan het amateurisme in de Ne derlandse soap-series. „Het is niet om aan te zien", zucht de actrice die haar diploma be haalde aan de toneelschool in Amsterdam. ,Als mensen niet kunnen acteren, moeten ze het laten. Alleen een zin opzeggen en een gekke bek trekken, is niet voldoende. Een echte ac teur weet wat voor type hij speelt. Dat inzicht ontbreekt bij amateurs." De uitspraak van Nelly Frijda, dat ongediplomeerden van de buis moeten verdwijnen, heeft veel emoties los gemaakt bij de professionele acteurs. Onder de 1800 officieel geregistreerde to neelspelers heerst grote werk loosheid. Zeven van de tien kunnen niet van hun werk le ven. Gefrustreerd kijken ze toe hoe baantjes worden ingepikt door jonge mensen met ster-al lures. Keurmerk Nelly Frijda, die het hebben van nmt' Soms worden beginnelingen van de straat geplukt, zoals Reinout Oerlemans voor zijn rol van Arnie uit Goede Tijden Slechte Tijden. Sjoukje Hooymaayer: „Het klinkt zo afgrijselijk schools." een diploma voor acteerwerk verplicht wil stellen, verliet zelf na drie maanden de toneel school en maakte haar debuut als cabaretière. Ria Valk won ooit een talentenjacht met een liedje van Elvis Presley, werd bekend door haar carnaval-hits en speelt nu de zus van Mien Dobbelsteen in de populaire se rie 'Zeg 'ns AAA'. Valk heeft nooit een toneelopleiding ge had. „Dat geeft niks. Haar rol staat als een dijk", reageert Sjoukje Hooymaayer kortaf. Rein Douze van de Kunsten bond FNV is duidelijk. „Ria Valk is niet gekozen vanwege haar acteertalent. Ze hadden een 'volks' type nodig en de zange res voldoet daar aan. Dit zou echter een zeer aantrekkelijke rol zijn voor een professionele acteur. Die moet in zo'n geval voorrang hebben." Gerard Cox, aanvankelijk on derwijzer, begon zijn artistieke loopbaan als chansonnier, maakte naam als cabaretier en is nu ook regelmatig in Neder landse kluchten te zien. Moet Cox vervangen worden door een acteur met opleiding? „Nee", meent Douze, „hij heeft z'n acteertalenten wel bewe zen". De Kunstenbond vindt dat er een keurmerk moet ko men voor acteurs. Qe kwalitei ten moeten worden getoetst. Daarbij kan worden gekeken naar opleiding en ervaring. Ramses Shaffy noemt het „sympathiek van Nel dat ze op komt voor werkloze collega's", maar het diploma verplichten vindt hij overdreven. Zelf heeft hij de toneelschool in Amster dam nooit afgemaakt. „Ik ben niet geschikt voor scholen, bleef soms dagen weg. De directeur heeft mij zes keer van school gestuurd. Ik kreeg geen diplo ma, omdat ik me zo schandelijk had gedragen. Hij heeft het later goed gemaakt. Ik kreeg de hoofdrol in een cabaretpro gramma. Dat was het begin van mijn carrière." Shaffy vindt het niveau van de Nederlandse televisiedrama's flink onder de maat, maar „jon ge mensen moeten toch ergens beginnen? Ik ben 59, mij kun nen ze niet meer gebruiken als puber in 'Goede Tijden, Slechte Tijden." Ook een rol van een ouder type in GTST ambieert hij niet „Ik heb één keer in een dergelijke serie gespeeld en dat doe ik nooit meer." Verknallen Anne Wil Blankers vindt wel dat het diploma van de toneel school moet worden verplicht. Ook zij kent beroemde collega's als Johnny Kraaykamp en Rijk de Gooyer die zonder enige op leiding uitstekende acteurs zijn geworden, maar „dat was een andere tijd", meent de gediplo meerde actrice. „Tegenwoordig moet je overal een papiertje voor hebben en waarom dan niet voor het vak van acteur?" In de serie 'Prettig geregeld', archieffoto waar Anne Wil Blankers een hoofdrol speelde, werd een en kele keer voor een bijrol een amateur gebruikt. „Ik voelde dat soms als een belediging", bekent ze. „Ook al moet iemand maar twee zinnen zeggen, hij kan wel mijn scène verknallen." De Vereniging van Neder landse Toneelgezelschappen (VNT) laat doorschemeren dat de acteurs wat overdrijven over hun 'artiestenleed'. Directeur H. Jong erkent de hoge werkloos heid in die beroepsgroep, maar het gaat te ver om de jonge amateurs hiervan de schuld te geven. Jong: „De bekende artiesten moeten de hand ook in eigen boezem steken. Waar waren zij toen er acteurs werden gezocht voor Goede Tijden Slechte Tij den of Spijkerhoek? Hebben zij geen agent? Staan ze niet inge schreven bij een castingbureau? Werkloze acteurs kunnen niet op de bank blijven zitten totdat ze worden gevraagd. Jong ziet niet in hoe hij zijn klagende leden moet helpen. „Het vak van acteur is een vrij beroep. Als een televisieprodu cent voor een bijrol een lood gieter nodig heeft, zoekt hij ge woon een gezicht dat erbij past. De uitverkorene leert drie zin nen uit z'n hoofd en de scène is compleet. Natuurlijk, het komt de totale kwaliteit van een stuk niet ten goede, maar ik kan Joop van de Ende niet verbie den om passende typetjes van de straat te halen." Vrije televisieproducenten zijn niet gebonden aan cao-af spraken tussen omroep en vak bond. Zij werken voor eigen re kening. Om de kosten te druk ken maken zij veel gebruik van bij voorbeeld fotomodellen, die een minimale vergoeding krij gen. Ook worden beginnelingen van de straat geplukt, zoals 'Ar nie' uit Goede Tijden Slechte Tijden. In de praktijk blijkt dat vrije producenten hoofdrolspelers wel goed betalen. Het salaris voor bijrollen is over het alge meen erg laag. Acteur Bram van der Vlugt, dokter Victor Brou wer uit Medisch Centrum West: „Ik stoor me niet aan amateurs die het podium beklimmen. Maar wel moeten we het vak beschermen tegen beunhazen die proberen tegen veel minder geld aan de bak te komen. Wij worden hier allemaal het slacht offer van." Succes amateurspelers op televisie stoort profacteurs Willeke Albert! heeft diverse acteursprijzen gewonnen, maar nooit een opleiding gehad. „Is zij dan een amateur?" Adriaan Venema: levensgenieter en gedreven oorlogsschrijver Augustus. We zitten op het terras van een uiterst aange naam restaurant. Schrijver- journal ist kunsthandelaar- omstreden figuur Adriaan Ve nema en ik, en genieten van een rijkelijk door witte wijn en rode port besproeide lunch. Ve nema weet als geen ander, op haast on-Nederlandse wijze, de goede dingen des levens te waarderen. Niet voor niets ver trok hij al op vijftienjarige leef tijd voor het eerst naar Parijs, een stad die hem altijd is blijven boeien. Gekleed in een glanzend col bert van Gaultier, zijn favoriete ontwerper, een zwarte pantalon en gekke sokken met rode stip pen (onlangs kocht hij de hele voorraad op bij de Society Shop) kijkt hij tevreden naar de vijver voor ons, waarin traag een paar vette eenden zwem men en de exquise gerechten die een gedienstige ober in gro te overvloed aansleept. „Wat denk je, zullen we nog een grand dessert nemen?" Dan volgen de onafscheidelij ke pijp en nog een laatste glas. Venema vertelt over zijn jeugd, hoe hij als kleine jóngen vanwe ge zijn haarkleur - oranje - op een jeep van de Canadese be vrijders werd gehesen en zo in triomf zijn dorp werd rond ge reden. Hoe hij later, op de lage re school in Amsterdam, een onderwijzer had, meester Blok, die elke morgen voorlas uit 'Het Dagboek van Anne Frank'. Adri aan, toen elf jaar oud, luisterde niet alleen, zoals de andere jon gens uit zijn klas. „Ik maakte ook aantekenin gen en na schooltijd ging ik met een blocnote de Rivierenbuurt - waar de familie Frank voor de oorlog woonde - in om aan mensen te vragen of ze Anne Frank nog hadden gekend. Ik ging naar IJssalon 'Oase' en kruidenier Pais in de Maas straat, beide in Het Dagboek beschreven, en noteerde vlijtig hoe Anne Frank ijs bestelde, wat ze aanhad, waar ze gestaan had, hoe ze sprak." Een eerste confrontatie met een deel van de geschiedenis dat hem nooit meer los zou la ten. Een week na onze lunch, 42 Adriaan Venema jaar na Venema's onderzoe kingstocht door de Rivieren buurt, zou het vierde en laatste deel van zijn magnum opus over Nederland in de bezet tingstijd ten doop gehouden worden. „Je bent van harte uitge nodigd, kom je wmammm ook?" Kreymborg September. In de Spiegelzaal van uitgeverij 'De Ar beiderspers' aan het Singel in Am sterdam, prijkt Venema's boek op de marmeren schoorsteen, naast de hapjes. Ditmaal draagt hij een zwart col bert met gouden eenhoorns. Gaul tier?, vraag ik. In derdaad. Hij draait zijn chique outfit binnenste buiten en laat me het etiket zien. Hij wijst naar Ge rard van Lennep, onder meer bekend van succesvolle bewer kingen van televisieseries, zijn column in NRC Handelsblad en spannende avonturen met snel le auto's, „Zijn pak komt van Kreymborg." .Adriaan heeft nieuwe schoe nen gekocht, speciaal voor van- Het Wereldje PANDA DE L'ISLE foto frank fahrner zegt Van Lennep. „En daar doet hij dan de hele winter Uitgever Jaap Mulder: .Adri aan heeft NSB-sokken aan. Mmmm, lekker veel hapjes hier. Fijn, roken en drinken, ja, ik houd de stem ming er wel in hoor." Venema's ex- vrouw Jacqueline komt binnen. „Heb jij ook nieuwe schoe nen?", infor meert Van Len nep. Nee, Jac queline heeft geen nieuwe schoenen en Ve nema's huidige vriendin Wietske ook niet. Rinus Ferdinan- dusse draagt een keurig donker blauw pak met bijpassende pa raplu en teke naar/schrijver Peter van Straat- en is in gerafelde jeans; of een zeer modieus en duur couture- stuk, of gewoon oud en versle ten, dat is moeilijk te zeggen bij dat soort dingen. Doodzwijgen Maar genoeg over de laatste mode voor intellectuelen, want we komen tenslotte voor Vene ma's laatste boek. Dat 'laatste' moet letterlijk worden geno men, want de auteur heeft eni ge tijd geleden besloten geen letter meer te schrijven. Theo Sontrop van 'De Arbeiderspers' houdt trots de allerlaatste Vene ma omhoog en de programma ker van de Wereldomroep zet zijn bandrecorder aan want de ze presentatie wordt wereldwijd uitgezonden. Sontrop: .Auteur en uitgever slaken vandaag een zucht van verlichting. Het laatste deel van een magnum opus van in totaal 2200 pagina's wordt vandaag aan u gepresenteerd. Een mag num opus dat meer reacties heeft gekregen dan welk boek ook. En de critici hadden het moeilijk. Moesten ze dit werk doodzwijgen of doodschrijven? Doodzwijgen gebeurt niet, ge zien de vele reacties, en dood schrijven is niet gelukt." Venema begon indertijd aan zijn omvangrijke naslagwerk, zonder er een uitgever voor te hebben. „Ik wilde het gewoon schrijven." Toen hij net bezig was, werd hij gebeld door Theo Sontrop: „Ik heb begrepen dat u bezig bent met een boek over de oorlog?" „Dat klopt." „Dat boek komt dus bij mij uit." Sontrop heeft er nooit spijt van gehad, zelfs niet toen hij in een café werd aangevallen door een hysterische Yoka Beretty, die woedend was dat hij die slechterik van een Venema uit gaf. Sontrop: „Dit werk zal altijd een belangrijk naslagwerk zijn met grote invloed. Adriaan Ve nema staat aan de poort van de geschiedenis, hij is de portier." Portier Venema, die tijdens het schrijven van die 2200 pagi na's 812 paracetamol-tabletten heeft geslikt, kan uitrusten na dit waardig besluit van een zo lange speurtocht. „Archieven die de bezettingsjaren betreffen, zijn deprimerende oorden. Het enige dat voor mij telt is dat ie mand over tien of honderd jaar mijn werk raadpleegt." Wie nu al wil weten wat Venema over deze krant in de bezettingsjaren te melden heeft, raadplege pa gina 61, 62 en 196 van het laatste werk van een gedreven mens: 'Schrijvers, uitgevers hun collaboratie'. Minister D'Ancona behoort geen strafkor ting aan de gezamenlijke omroepen op te leggen. Dat schrijven de voorzitters van de acht A-omroepen in een brief aan de vaste kamercommissie voor welzijn en cultuur. De omroepen blijven zich verzetten zich te gen een door de minister gevraagde jaarlijk se bijdrage van 50 miljoen voor de pro grammering en voorfinanciering van tien procent van de geraamde STER-opbreng- sten. De omroepen eisen open overleg om een slagvaardig omroepbeleid te realiseren. Volgens de voorzitters demotiveert D'An cona de omroepen in hun streven de pro grammering te versterken. Haar wordt te vens verweten onvoldoende oog te hebben voor de eigen zelfstandigheid van de om roepverenigingen. Op zich zijn de omroe pen bereid een eigen bijdrage aan de pro grammering te leveren, maar volgens de voorzitters zijn de vermogens van de om roepen onvoldoende om structureel een jaarlijkse bijdrage van 50 miljoen gulden op tafel te leggen. Verder keren de omroepen zich tegen het leggen van een relatie tussen het program mabudget en de STER-opbrengsten. Bij te genvallende reclame-inkomsten kunnen de omroepen bovenop de jaarlijkse bijdrage een rekening van maximaal 40 miljoen gul den gepresenteerd krijgen. Volgens de voor zitters doet de korting op het omroepbud- get afbreuk aan het onderscheid tussen pu blieke en commerciële omroep. Zij noemen het daarbij dwaas dat alleen de omroepen met leden aan de voorfinanciering moeten meebetalen. Ten slotte menen de omroepen dat de minister in strijd met de wet heeft gehan deld door in het Mediabesluit te bepalen dat inkomsten uit programmabladen moe ten worden besteed aan verzorging van de programma's. Het departement wil niet reageren op de brief van de omroepen. De kamercommis sie praat woensdag met D'Ancona over de positie van de publieke omroep. Ria Valk (de zus van Mien Dobbelsteen in Zeg 'ns AAA) is niet gekozen vanwege haar acteertalent. „Ze had den een 'volks' type nodig en de zangeres voldoet daar aan foto anp Ad van Dom, uitvoerend produ cent comedy van John de Mol (vrije producent), wil niet pra ten over salarissen van ama teurs. Wel verdedigt hij hun kwaliteit. „Speltechniek en theorie kun je op school leren. Maar timing, persoonlijke uit straling, inzet en doorzettings vermogen niet. Willeke Alberti heeft diverse acteursprijzen ge wonnen, maar nooit een oplei ding gehad. Is zij dan een ama teur?" Acteur André van den Heuvel („ook ik ken heel wat collega's die thuis zitten waar de telefoon niet gaat") wil de werkloosheid niet wijten aan de opkomst van goedkope onbekende groothe den. „Als acteur ben je kwets baar. De ene dag ben je alles, de andere dag zit je werkloos op de bank. Dat weet je." Hij vervolgt: „De herinnering aan een hoofdrol waarin je schitterde, blijft eeuwig voort bestaan.' Maar zo'n herinnering klopt nooit, in je verbeelding wordt zij steeds mooier. Een ac teur kan daar niet op teren. Hij moet meegaan met z'n tijd. Daar heb je soins een beetje ge luk voor nodig. Wie kijkt naar je? Bij wie val je in de smaak? Maar uiteindelijk beslist het pu bliek of je een succesvol acteur blijft." Kwetsbaar STRIPS BOES BOLLEBOOM

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 30