Een underdog, maar geen loser c Rtv show Genieten van burengerucht Krachtenbundeling van AVRO, KRO en NCRV op Nederland 1 Meer religie in programma's van de IKON Rockster Songfestivalwinnaar met dank aan Pierre Kartner MAANDAG 14 SEPTEMBER 1992 CLOSE UP inds jaar en dag pretendeert k de VPRO een eigenzinnig vrij geluid te verkondigen als tegenstem, dwars tegen de vervlak king bij de Hilversumse buren in. Ta melijk elitair houdt de club van Heer- ma van Voss, Jan Haasbroek, Cor Gal lis en Harmke Pijpers vrijwel uitslui tend rekening met zichzelf. Met 'aard se' zaken als het bijhouden van scores en kijkcijfers houden ze zich in de sta tige VPRO-villa amper op. De VPRO past zich niet aan kijkers en luiste raars aan, kijkers en luisteraars moe ten zich maar aan de VPRO aanpas sen. Volksvermaak laat de grotendeels door tientjesleden tot A-omroep op gefokte omroepkabouter aan andere zendgemachtigden over, maar de zelfingenomenheid van de VPRO slaat niet zo ver door dat er helemaal hautain voorbij wordt gegaan aan wat onder het volk leeft. Ook de meeste belezen en o zo genuanceerd denken de VPRO-leden hebben al dan niet enge buren en dan valt het niet altijd mee de neiging om over de schutüng te loeren te onderdrukken. Al plegen burenruzies in sjiekere buurten anders, subtieler te worden uitgevochten dan in zogenaamde kansarme wijken, het gaat er daar niet minder verbeten aan toe. Burenruzies komen in alle geledingen van de maatschappij voor. En al zal menige lezer van de VPRO-gids geneigd zijn alles afwegend en beredenerend op te merken dat een geschil bij voorkeur overeenkomstig het overlegmodel dient te worden bijgelegd, de serie 'Buren' bewijst dat ordinaire scheld partijen op driehoogachter wel dege lijk in de interessesfeer van de (would be en semi intellectueel kan worden geplaatst. Deel 1 scoorde 730.000 kij kers en een ruime 7; vermoedelijk zal het daar niet bij blijven. Als er een do cumentaire verpakking om een plat vloers verschijnsel als burengerucht zit, verschaft dat blijkbaar ook het ho ger opgeleide VPRO-lid het alibi om als een rechtgeaarde voyeur te genie ten van onbekookt gekissebis om veelal een strijdpunt dat te onbenullig is om over te praten. In een zondagse vierluik geeft de VPRO een filmische uiteenzetting over al wat buren elkaar kunnen aan doen. De serie Buren leert hoe vaar dig mensen kunnen zijn in het mobi liseren van laag bij de grondse ge dachten. Waar het gemiddeld hoger opgeleide VPRO-lid een conflict met boze buurman in het uiterste geval voor de rechter zal beslechten, daar gaat het in De Pijp, de Schilderswijk, in Crooswijk en in Wijk C recht voor z'n raap. Van dik hout zaagt men planken. Namens de VPRO trok Frans Bromet de wijk in teneinde onenigheid te zien uitgroeien tot straatterreur. De stem zonder gezicht die de eerste aflevering van Buren inleidde, beloof de al veel onheilspel lends: „Op het eerste gezicht lijkt Nederland en haar bewo ners tevreden, maar wie goed kijkt ziet dat er veel broeit. Zo'n kijker is Frans Bromet en hij boorde een enor me bron van irritaties aan." De kinderlijke essentie van een ruzie is meestal dat de een de ander als schuldige van het geschil aanwijst. Meer dan eens komt het na jaren ge bekvecht en erger voor dat strijdende partijen niet eens exact weten aan te geven waarom het onderling niet bo tert. Woede maakt blind voor de reali teit. In Buren zie je mensen stellingen betrekken en vandaaruit medemen sen bestoken met minder goed be doelde rotzooi. Zoals in dat ene por tiek in een willekeurige Rotterdamse straat. Muren en deuren worden be krast met schriftelijke agressie en vuil spuiterij, over en weer storten buren schillen, eierschalen, rotte appels en uitwerpselen over elkaar uit. De da ders liggen op het kerkhof. In de tragedie op luttele vierkante meters zet een kerel van een wijf zich dag in dag uit af tegen haar allochto ne portiekdeurdelers. Die van num mer 19 en 39 zijn volgens haar de erg- sten. En ze zeggen wel dat alle zegen van bovenkomt, maar laatst is er nog op haar kop gepist. Nooit had ze een hekel aan buitenlanders en haar over buurvrouw als haar enige bondgenote ook niet, maar nu haat ze haar buren als de pest. „En ik weet wel waarom ze dat doen. Die dochter staat op het punt van trouwen en daarom willen ze mij uit m'n huis pesten, zodat die meid erin kan trekken." Maar zij van boven zeggen van niets te weten. Nee, dan kunnen ze nog wel een boekje over mevrouw open doen. Met eigen ogen zagen ze immers me vrouw de auto van een buurman be krassen. En was zij het niet die de muren met stront besmeurde en de sloten van de brievenbussen met kauwgum dichtpropte? Een aloude Nederlandse wijsheid zegt dat waar twee partijen kijven er twee schuld dragen. Maar niet met elk cliché valt een schuldvraag op te lossen. En Bro met maar olie op het vuur gooien. Fascinerend om te zien hoe hij ruzie zoekers voor camera en microfoon te gen elkaar uitspeelt. Vermoedelijk komt het nooit meer goed in deze Rotterdamse straat. Ru zies kunnen binnenkort dan wel weer worden bijgelegd bij Catharine Keyl in de Vijf Uur-show van RTL 4, maar hier is meer nodig dan het uitwisselen van een bloemetje om de kijvende partijen tot normaler omgangsgedrag te verleiden. Een conflict derhalve dat louter verliezers heeft opgeleverd, tenzij Bromet straks wordt genomi neerd voor een of andere onderschei ding. Frans Bromet, vaardig in het aan boren van bronnen van irritaties. archieffoto hans van weel Hetzelfde programma steeds op een vaste tijd HILVERSUM «GPD H Nederland 1 wordt voorlopig 'bespeeld' door de AVRO, KRO en de NCRV. Jos Brink, die de overstap maakt naar de NCRV, in gesprek met A. van den Bosch (midden) van de NCRV e Het komend winterseizoen hebben AVRO, KRO en NCRV op Nederland 1 geen vaste uitzendda gen meer, maar vullen ze gezameriijk de dage lijkse zendtijd. Iedere dag van de week is op het zelfde tijdstip hetzelfde soort progranma te zien. Behalve op prime-time. Dan worde» verschillen de genres zoals film, show en drame aan een vas te dag gekoppeld. Iedere omroep zal zich van haar sterkste kant laten zien. De AVRO neemt een groot deel van de middagprogrammering voor haar ekening met onder meer Service Salon. Ook veEorgt de om roep de vooravondprogramma's en icht informa tieve programma's zoals Vinger aan je Pols. De KRO richt zich op de informative program ma's met Brandpunt en Reporter e» het zogehe ten infotainment met 'Ook dat no£. Grote spel shows wil de KRO niet meer maken. De NCRV zal veel films, drama enfamilie-amu- sement inbrengen. Met Jos Brink neent de om roep "een nieuwe spitsspeler in hiis te hebben gehaald", die naast een kennisqui: en een talk show ook een godsdienstig progranma gaat ma ken. Wallis de Vries van de AVRO. Nieuwe programma's zijn onder neer op zater- foto herman pieterse dagmorgen een drie uur durend kiidermagazine met Bas Westerweel. Een gezamenlijke produktie van AVRO, KRO en NCRV. Westerweel presen teert tevens het spelprogramma 'No time to Was te' (AVRO). Mies Bouwman komt op de zondag avond terug met 'In de Hoofdrol' (AVRO). De KRO zendt op zondagavond voor de kinde ren tekenfilms van Nijntje uit. Nieuw bij de KRO is ook Arena. Een debatprogramma over maat schappelijke en levensbeschouwelijke vraagstuk ken. Ook is er drama uit eigen huis. De KRO zendt vanaf eind deze maand 'Plantage Allee' uit en de NCRV brengt 'Help', een 13-delige reeks over misstanden in de maatschappij. Verder komt de NCRV met 'Zonder Ernst', een comedy over drie generaties vrouwen die in één huis wonen. Tijdens de presentatie van de programma's in het komend winterseizoen was niet iedereen laaiend enthousiast over de 'AKN-formule' (AKN: AVRO, KRO en NCRV). „We zijn wel één familie, maar met verschillende gezichten", meende KRO-voor- zitter Braks. „Iedere club blijft verantwoordelijk voor zijn eigen produkten, dus daar geen integra tie." Boudewijn Klap, radio- en televisiedirecteur van de AVRO, toonde zich inschikkelijker. „Een 'avondje AVRO' bestaat straks niet meer. Van een eigen club is in het nieuwe seizoen veel minder sprake." HILVERSUM JOS HAAGMANS Hij laat op zich wachten, omdat hij wordt bijgeschminkt. De ontmoetingsplaats is een chi que hotelkamer, die RTL 4 speciaal voor de ze gelegenheid voor één dag heeft afge huurd. Hier ontvangt Peter Lusse de pers op audiëntie. Hij is vriendelijk en op zijn hoede. Peter Lusse, beter bekend als Eddie uit Vrienden voor het Le ven, de comedy-serie, die RTL 4 Peter Lusse vanaf vandaag weer uitzendt. r. j De soap, die tot ieders verras- OjteWel sing de Gouden Televizierring j-i li- kreeg uit de handen van - net Laaie Uit zo verrassend - Mies Bouwman. j j En die bovendien de TROS Ster Vnenaen in de wacht sleepte. Peter Lusse j is ook de man van „zis is tievie, VOOV tiet men" uit de reclame voor te j luidruchtige knabbels. LeVeil Hij spreekt Engels, Duits, Frans, Italiaans, Portugees en Hongaars. Zingt, danst klassiek en heeft een opleiding gevolgd aan de Aka- demie voor Kleinkunst in Amsterdam. Lus se, relativerend: „Ik ben inderdaad in Italië en Portugal op vakantie geweest. Klassieke dans zal ik niemand aandoen, dat was een verplicht vak op de academie. Ach, vooral in het begin van je carrière moet je bereid zijn je proeve van bekwaamheid met een grote mond te ondersteunen." Net zo relativerend is hij over zijn activi teiten op de televisie. Rollen in jeugdpro gramma's als de musical Niettemin (TROS) en een serie als Simon Winner (KRO), de presentatie van het jongerenmagazine Vol Super (AVRO) en van Brainstorm van de VAPA. Zijn theater-activiteiten vermelden rolletjes in Junkieverdriet, Fien, de Moeder David S. Het meest in het oog springend zijn nog zijn eigen cabaretachtige program ma's zoals Pappenheim en Winnetou's Tes tament en binnenkort zijn nieuwe: Schou dervulling. Manipuleren Het meest opmerkelijke is misschien wel dat Peter Lusse niet alleen acteert maar ook teksten schrijft. Voor Vrienden voor het le ven bewerkte hij de vertalingen van de oor spronkelijke, Engelse teksten van Alex Shearer. Voor de nieuwe serie van 26 afle veringen, schreef hij er deze keer zes zelf, samen met Jan-Simon Minkema. „Dat deed ik al in mijn schooltijd", zegt hij. „Daar pleurde ik al stukjes in elkaar, met draaiboek en al. Ik vond het normaal. Toen ik op de academie auditie moest doen en in een stuk moest spelen van Dimitri Frenkel Frank bijvoorbeeld, vond ik dat heel vreemd. Nog gekker was dat Gerard Peter Lusse alias Eddie verlaat vriendin Ellen en Vrienden voor het Leven' Cox me bij een cabaret-serie voor de TROS- radio leerde mijn eigen tekst te interprete ren." Cox noemt hij een van de vakmensen, van wie hij 'de kunst heeft afgekeken'. Een naam die hij vaak laat vallen is die van Sieto Hoving, in wiens cabaret hij een gastrol speelde. 'Maak aantekeningen tussen de coulissen', luidde de tip van de pianist. „Dat ben ik blijven doen. En daar heb ik veel aan gehad voor mijn eigen program ma's. Een conference is manipuleren. Bij een liédje ligt 90 procent vast, bij een sketch 70 procent, maar bij een conference blijft het fifty-fifty. Als het publiek niet wil, kun je op je kop gaan staan: dan lukt het je niet. Ach, dat is de kick: wie wil er nou 100 pro cent veilig zijn...? Het is zo betrekkelijk. Vrij dag breken ze de zaal voor je af en op zater dag moet je weer opnieuw beginnen. Het enige is dat je zeker moet zijn over jezelf. Ik weet wat ik kan, en wat niet. Klassiek ballet dus niet." Intiem „Voor televisie kun je veel subtieler spelen. In het theater acteer je robuuster. Vrienden voor het Leven heeft beide aspecten in zich. Het gekke vind ik eigenlijk dat je voor zo'n theatershow eindeloos repeteert en heel wat try-out voorstellingen speelt, voordat je er de boer mee op gaat. Op de televisie ver tonen we elke week een nieuwe aflevering, dus een nieuw programma." Het effect van zijn televisie-optreden is opvallend. „Dat werkt inderdaad heel an ders dan bij het theater. Je merkt het aan de reacties als mensen je tegenkomen. Ben je bekend van het theater dan kijken ze hoog stens naar je. Als je op de televisie bent is het al snel van 'Ha, Edde, alles kits?'." „Ik denk dat dat kont omdat theaterbe zoekers zich netjes ainkleden voor hun avondje cultuur. De tvkijker kan met zijn broek open op de baik liggen te hangen met een pilsje en een krabbeltje. Dat maakt ook de afstand veel kiener. Je hoort tot zijn intieme wereldje." Bij het schrijven vin de teksten be schouwt Peter Lusse zijl collega Jan-Simon Minkema als zijn 'klanlbord'. „Als je schrijft heb je nogal de neigin; om te navelstaren. Je kunt in je tekst verdvalen." Op zo'n mo ment is het belangrijk dat hij zelf acteert. „Ik kan geen dialogei schrijven die niet bekken. Bovendien schijf je de rollen veel meer naar de acteurs t>e. Bij de eerste op name voor de nieuwe serie vond iedereen het leuk om elkaar wter te zien. Maar ik had het gevoel dat nfemand was wegge weest. Ik had me al m.anden met hen be ziggehouden. Ik zat aai de tekstverwerker: zo praat opa; dat is typiich iets voor Paul en Karin..." - Is Eddie niet een bee je een 'schlemiel'? Lusse: „Hij is wel en underdog, maar geen loser. Hij is een iceale figuur voor een comedy. Hij wil altijd cfe kolen en de geiten sparen. Er er gaat altijc wel iets mis als hij met oplossingen aankant. Hij bedenkt al tijd wel een 'goedkopié, waardoor het als nog mislukt. En als hij lief probeert te zijn voor zijn Ellen, doet hijdat op zo'n manier dat hij haar kwetst." HILVERSUM GPD De come-back van de religie is door de IKON aangegrepen om in het komende sei zoen een aantal nieuwe programma's rond dit thema te brengen. Dat liet Geerten van Empel, directeur radio en televisie van de IKON, onlangs weten tijdens de presentatie van de programmering voor het komende winterseizoen. „Voor de IKON is het een uitdaging om daarover programma's te maken." In het komend seizoen staan documentaires ge pland over reïncarnatie en Sai Baba, een in carnatie van God in India. Ook gaat de IKON een serie over God als romanfiguur op het scherm brengen. Bovendien is de omstreden film 'The Last Temptation of Christ' van regisseur Martin Scorcese aan gekocht. Algemeen directeur Roelf Haan van de IKON sprak zijn bezorgdheid uit over het aanbod op televisie. „Wie de omroepgids raadpleegt, vindt wel goede programma's, maar weinig pluriformiteit. Spelletje, quiz zen, comedies, politieseries en een veelheid van buitenlandse B-films op ieder net en op ieder uur van de dag. De kijker heeft steeds minder keuze. De eigen programmamakers krijgen een afvloeiingsregeling of worden op rantsoen gezet." De zendgemachtigden worden volgens Haan steeds meer pro gramma-makelaar in plaats van program- ma-maker. De IKON-televisie krijgt in het nieuwe sei zoen vaste zendtijd voor jongerenprogram ma's op de woensdagavond op Nederland 1 tussen zeven uur en half acht. Naast de be staande programma's 'Tussen eten en af was' en 'P.S. De Ruimte' brengt de IKON een aantal nieuwe jongerenprogramma's. 'Naar de sterren, naar de maan' is een nieuwe driedelige eigen dramaserie over de pubertweeling Rinus en Rianne. 'Uit de schaduw' is een reeks portretten van jonge ren in China en in 'Deugt de jeugd?' onder zoekt de IKON de gedrevenheid onder jon geren tijdens grote evenementen. De IKON werkt tevens met een Duitse en Zwitserse omroep aan een zesdelige drama-serie over jongeren en rechts-extremisme. Op donderdagavond begint de IKON om half tien met de actualiteitenrubriek Ken merk. In het najaar wordt Kenmerk gevolgd door een half uur drama. De BBC-serie 'Een ongelijke strijd' en nieuwe afleveringen in de reeks 'Oog in oog' zijn daarvoor gepro grammeerd. Tussen half elf en elf uur zendt de IKON afwisselend de documentaireserie Werelden en het themaprogramma Vesuvius uit. Ve suvius, gepresenteerd door Cees Grimber gen, stelt door middel van een mix van vor- tv-joumalistiek thema's aan de or de. STRIPS BOLLEBOOM BOES SCHEVENINGEN Als een kind zo blij was de ervaren Ame rikaanse rockster Carl Anderson (48) za terdagnacht na het winnen van het der de Scheveningse Songfestival. „Neder land mag dan een klein land zijn, in het organiseren van een festival als dit is het groot, veel groter dan de rest van de we reld denkt," jubelde Carl, 10.000 gulden en een gouden microfoon rijker, na af loop van de prijsuitreiking in het Scheve ningse Circustheater. Anderson, die in de Broadway-versie van de musical 'Jezus Christ Superstar' de rol van Judas vertolkte, zong op de twee festivalavonden in totaal 183 pun ten bijeen. Na de eerste festivalavond stond hij al op de tweede plaats. De Indonesische Ruth Sahanaya (26), die de eerste avond won, kwam in de totaal klassering op de tweede plaats. Zij kreeg 178,7 punten, een zilveren microfoon en 6000 gulden. „Wat ben ik daar blij mee en trots op. Wat zullen ze in Jakarta op kijken als ze daar de tv-beelden zien", riep zij opgetogen uit. De Fran^aise Annick werd derde (171 punten, 3000 gulden) en ze had dat voor een groot deel te danken aan haar Fran se versie van het lied 'Telkens weer' van de Nederlanders R.Bos en F.Wiegersma. De Nederlandse deelnemer Marco Borsato eindigde de eerste avond als derde en hij was daar naar eigen zeggen 'dik tevreden' mee. De persprijs (2000 gulden) was voor Sandy Ried, die na mens Duitsland zaterdagavond het Ne derlandse lied 'Memories' (makers: Chris en Gerard Koerts en H.W. Ziech) vertolk te. „Dit lied en he liedje Lady van Pierre Kartner en J. Foryth, dat ik zelf zong, ga ik volgend jaar qj mijn nieuwe Ameri kaanse cd zettenkondigde festival win naar Anderson am. Dit zeer tot genoe gen van de orgatisator van het festival, John de Mol sr, ook directeur van de stichting Conamis, die als doel heeft het Nederlandse lied Dp hee1 de wereld te la ten opklinken. Er dat is ook de doelstel ling van het festval, dat weer door de Vara-tv werd uitg! zonden. De festivalwinnaar van dit jaar, Ander son, was hier op tv al eens te zien als ac teur in de serie Hill Street Blues en ook zong hij de titelsong van de serie Days of Our Lives, een song, die in Amerika een hit werd. Tijdens zijn diensttijd bij de Amerikaanse Luchtmacht won hij zijn eerste songfestival en daarna trad hij veelvuldig op voor zijn mede-soldaten. Jazz, rock, pop, ballads; hij zong van alles op de platen die hij maakte. „Ik heb in mijn leven ook op veel festi vals gezongen, maar dit, in Schevenin- gen, spant de kroon," zei hij nog zeer ge ëmotioneerd op het feest, dat na afloop van de tv-uitzending in Scheveningen was georganiseerd. Het feest werd niet bijgewoond door de Peruaanse zanger Rocky Belmonte. Een fikse virusbesmetting dwong Rocky, ook al een veelvuldig festivalwinnaar, vrijdag al het vliegtuig terug naar zijn land te nemen. Er kwam geen geluid meer uit zijn keel en hij rilde over zijn hele lichaam. In plaats van twaalf deel nemers uit twaalf landen mocht presen tatrice Astrid Joosten slechts elf kandida ten aankondigen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 12