Kanjers groeien nog jaren door Vrije tijd Bekroond keramiek Memobus Coco Crazy Swingende Guillaume Zonder kracht 'Monumentale' foto's maken - VRIJDAG 11 SEPTEMBER 1992 NIEUWE CD'S Dubrovniks - 'Chrome' - Play it again Sam. Een degelijk werkstukje uit Australië, afgescheiden door twee gitaristen die tevens zin gen, een bassist en een drum mer. Alle elf power-pop num mers liggen lekker in het gehoor maar blijven niet echt bij. Een uitzondering moet worden ge maakt voor opener 'French re volution' (waar het kwartet ook tekstueel iets heeft te melden) en het broeierige 'Anything you want'. Het korte, zeer bevreem dende 'Dirty Rag' is wat al te duidelijk een opwelling. Hierna zakt 'Chrome' als een plump- pudding in elkaar, voor al om dat alle nummers dan wat te veel op elkaar beginnen te lij ken. WK Roger Waters - 'Amused to death' - Sony. ROGER WATERS mische bewegingen gebaseerde stukken van het LPO contraste ren fraai met de soms hectische saxofoon van Coleman. In som mige van de achttien stukken worden extra jazzinstrumenta- listen ingezet, maar elektronica blijft dit keer achterwege. Als om de jazzliefhebber extra te vreden te stellen sluit de plaat af met een prachtig jazztrio van bas, drums en saxofoon. Onge twijfeld een van de cd's van het jaar. KV AMUSED TO DEATH Terwijl Pink Floyd op kunstma tige wijze zijn bestaan rekt, gaat de vroegere leider en huidige ri vaal van dit pompeuze muziek- bedrijf op veel overtuigender wijze zijn eigen gang. 'Amused to death', is, filmmuziek niet meegerekend, Waters' derde so loplaat. De luisteraar wordt ge trakteerd op een angstaanja gende film zonder beelden. De toestand van de wereld in ge luid omgezet. Alsof G.B.j Hilterman een enor me depressie doormaakt, zo klinkt de 'praatzang' van Wa ters. Inderdaad nauwelijks te verdragen maar toch zeer aan grijpend. Nergens een relative ring in de grote hoeveelheid tekst. Wel een wagonlading zwartgalligheid en net niet stui tend cynisme. Duidelijk is dat Waters zijn zaakjes kent en de krant erg goed leest. Liedjes staan er niet op 'Amu sed to death'. Wel schrikt de luisteraar zich enkele keren bij kans een ongeluk van een F-zo- veel die zijn dodelijke vracht loost, rinkelende telefoonstoe stellen en voorbij scheurende Ferrari's. Vermelding verdienen verder nog het fraaie gitaarspel van Jeff Beek en de audio-tech- nologie die Waters heeft toege past, Q-Sound. Wel precies tus sen de twee speakers in gaan zitten voor het optimale effect. WK Paul Weller - idem - Go! discs. Na The Jam en The Style Coun cil probeert Paul Weller het met een groep zonder naam. Jam- fans hebben niets aan dit al bum, daar is het te zoetgevooisd voor, met al die fluitjes en tam- boerijntjes. TSC-liefhebbers ko men wat meer aan hun trekken. Grootste verschil met TSC is dat Weller wat rommeliger te werk is gegaan, of, zo men wil, dé scherpe kantjes niet van de twaalf nummers heeft afgevijld. Grootste bezwaar aan dit Wel- ler-schijfje is de miserabele ge luidskwaliteit en dat het ner gens over gaat. Weller brengt de flutteksten op gedreven wijze en dat wil maar niet wennen van de man die zich eens opwierp als de woordvoerder van de wat minder radicale vleugel van de punkbeweging. Heel flauw is de grap, ergens halverwege, als er een plaat wordt opgezet en de cd tijdelijk begint te kraken. Zelf vindt Wel ler het een dijenkletser van for maat want na afloop van 'Kos mos', het laatste nummer van de cd, horen we nog zo'n acht minuten een draaitafel die maar niet wil afslaan. Een wel heel mallotige manier om de speel- duur op te rekken. WK JAZZ Howard Shore/Ornette Coleman - "Naked Lunch" - Milan/lndisc. De onder critici omstreden film "Naked Lunch" heeft een soundtrack die minder doelwit zal zijn van negatieve beoorde ling. In de eerste plaats is na tuurlijk omdat het de eerste echte nieuwe opname met Co leman sinds drie jaar is. Com positorisch draagt de altsaxofo nist relatief weinig bij aan het materiaal, als solist des te meer. Oppervlakkig doet de cd den ken aan "Skies of America" uit 1972. Het London Symphony Orchestra moest toen vaak on gewone, door Coleman ge schreven partijen spelen. Het London Philharmonic heeft het hier makkelijker, aangezien Shores muziek het orkest geen jazz-timing opdringt. De fraai georkestreerde, op globale rit- De trio-bezetting van Jack De- Johnette en John Patitucci met de virtuoze Cubaanse pianist (1963) doet al het en een ander verwachten ten aanzien van technisch vuurwerk. Wat dat betreft worden we niet teleurge steld. Belangrijker is of Rubalca- ba, die hier al zijn derde pro- duktie voor oorspronkelijk het label Somethin' Else (Japanse EMI) presenteert, ook de diep gang heeft om emotioneel ge noeg los te maken bij de luiste raar. Goede toetsstenen zijn hier wat dat betreft het senti mentele "Imagine" van Lennon en het technisch veeleisende "Giant Steps" van Coltrane. De vooral ritmisch indrukwekken de pianist slaagt met vlag en wimpel door in beide gevallen niet te vervallen in voor de hand liggende uitweidingen. Ook in deze tijd van cd-overvloed ver dient zo'n fantasierijke pianist bijzondere aandacht. KV KLASSIEK Gala Concert t.g.v. de tiende ver jaardag van het Orkest van de Achttiende Eeuw o.l.v. Frans Brüggen - Philips. Volgende maand viert het Or kest van de Achttiende Eeuw zijn tiende verjaardag en om dat luister bij te zetten werd tij delijk gunstigG eprijsd een cd uitgebracht met elf korte stukjes uit het arsenaal aan toegiften van dit ensemble. Een muzikale grabbelton op niveau met delen uit grotere gehelen (o.a. de Sal- tarello uit de Italiaanse symfo nie van Mendelssohn), maar ook met muziek die Brüggen en zijn mensen nog niet eerder vastlegden. Meer dan eens zat ik bovendien op de punt van mijn stoel, bijvoorbeeld bij de opeenvolging van Beethovens Egmontouverture en die uit Rossini's opera 'L'Italiana in Al- geri'. Een stilistisch vraagteken- tje kan hier en daar zeker ge plaatst worden, maar een gezel lig muzikaal verjaardagsfeest is het zeker wel geworden. PK Mozart - Requiem, KV 626 Mau- rerische Trauermusik, KV 477 - Nancy Argenta (sopraan), Catheri ne Robbin (alt), John Mark Ainsley (tenor), Alistair Miles (bas), The Schütz Choir The Schütz Consort, The London Clas sical Players o.l.v. Roger Norring- ton - EMI. Eveneens 'cd van de maand' is deze nieuwe opname van Mo- zarts sinds 'Amadeus' ongekend populaire Requiem, maar wie deze uitgave onvoorbereid koopt, zou wel eens kunnen schrikken. Stond Norrington toch al bekend om zijn van ie dere romantisering ontdane vertolkingen, Mozarts doden mis klinkt bij hem zelfs zonder enige wijding of plechtstatig heid. Voor de fans van Norring ton een 'must', maar ieder an der moet maar even goed na denken, temeer daar de dirigent soms dermate onvervaarde tempi kiest, dat de solisten (vooral tenor en bas klinken heel fraai) meer dan eens de grootste moeite hebben om uit hun muziek te komen, laat staan dat ze er ook nog iets mee kunnen 'doen'. PK DINGEN Dit nest van twee schalen en een vaas van Erik Jan Kwakkel uit Arnhem kreeg vorige week de eerste Keramiek Arward van de AVA, de Algemene vereniging voor de Ne derlandse Aardewerkindustrie. Naast een cheque kreeg Kwakkel een kunstwerk in brons van de Oegstgeester beeldhouwster Rinie Otte. De AVA hoopt door het instellen de Award jonge ontwerpers te stimule- en hierdoor het Nederlands aardewerk geheel eigen gezicht te geven. Meer in formatie: tel.O 83 09 - 59 11 0. Met een schets van Vivian Sender (New York) gingen de ontwerpers in de Noord- wijkse studio van Guillaume aan de slag en kwamen met dit model, dat de naam Swing kreeg, op de proppen. Kenmerkend voor dit in Zwitserland vervaardigde horloge is de vloeiende, afgeronde lijn die heel mooi met de pols 'meeloopt'. De band is van kalfsleer. Prijs rond de ƒ229,-. Meer informatie: 0 17 19-20 00 0. Het cliché 'Dat kun je wel op je buik schrijven' heeft Brabantia omgebogen tot 'Dat kun je wel op een bus schrijven'. De gewo ne vooraadbus voorzagen zij van zwarte schoolbordverf en een fel rode deksel en de Happy Box, een leuk cadeautje 13,95), was geboren. En voor die prijs doet Brabantia er ook nog een doosje krijtjes en een sponsje bij. Meer informatie: tel.O 49 04- 12 12 1. groot en klein dook, om er de leukste en beste uit te halen. In de cate gorie spellen en puzzels viel dit spel van Ravensburger in de prijzen. Bij Coco moetje zo snel mogelijk apen in zes verschil lende kleuren bijelkaar zien te krijgen. En dat valt niet mee want de identieke kokosnoten, waarin de apen verborgen zit ten, tollen over het speelbord. Prijs 39,95. Meer informatie: 0 33-61 14 45. Zonder kracht te zetten kun je met deze opener een met een kroonkurk afgesloten fles openen. Opener er recht opzetten en even, heel licht drukken. Ideaal voor mensen die met hun handen niet meer opümaal kunnen gebruiken. De opener is veilig voor kinderen en past in het keukenlaatje. Het produkt dat de prijs nog niet helemaal vaststaat, maar de vertegenwoordigster van Linwah International BV, verwacht dat die tussen de 10 en 12,95 komt te liggen. Meer infor- UNITED PHOTOS de BOER OLAF KRAAK W DOE-HET-ZELF Door een overhangende tak op de voorgrond mee te fotograferen, krijgt de foto meer diepte en sfeer. foto cpd Nederland telt duizenden r grote en kleinere. Zaterdag 12 setember is het weer 'Nationale Open Monumenten dag'. De deuren staan dan gastvrij open, ook die van gebouwen die gewoonlijk voor het publiek gesloten blijven. Het is een mooie gelegenheid unieke foto's te maken, zodat je er later nog eens van kunt genieten. Om pakkende opnamen te maken is het van belang het juiste, misschien wat minder gebruikelijke, standpunt te kiezen van waaruit de foto wordt genomen. Dus niet door recht van voren een heel gebouw op de plaat te zetten, maar bijvoorbeeld door een laag standpunt te kiezen. Ga vlak voor het gebouw staan en richt de camera om hoog. Het resultaat van zo'n foto is dat het foto-onderwerp 'indrukwekkend' op de foto komt. Als daartoe de gelegenheid is kan een foto ook vanuit een hoog standpunt, bij voorbeeld vanuit het raam van een ander gebouw, een heel verrassend resultaat ople- Heel grote gebouwen zoals kerken of kaste len drukken een duidelijk stempel op een stad, dorp of streek. Ze domineren dan ook vaak alles in hun naaste omgeving. Om dat effect op de foto te laten terugkomen is het de moeite waard (een deel van) die omge ving in het fotobeeld op te nemen. Groothoeklens Tijdens het maken van een 'monumentale' fotoserie kun je veel plezier hebben van een groothoeklens. Daarmee kan een groter deel van een gebouw, straat of ander tafe reel gevangen worden. De meeste compact- camera's hebben een redelijk groothoekbe- reik (35 mm) of een lens met W(ide)-stand. Voor spiegelreflexcamera's zijn groothoek lenzen los te koop. Schenk bij het zoeken naar fotogenieke lo caties en standpunten ook eens aandacht aan bepaalde details. Ramen, deuren, pila ren of bogen vormen vaak zich herhalende patronen die sprekende foto's opleveren. Let ook op kleurige details die er in een grauwgeldeurde omgeving duidelijk uit springen. Ook hierbij geldt: kijk goed in de zoeker en plaats het onderwerp zorgvuldig in een kader. Neem de tijd en druk niet te snel af. Breng diepte aan Voorgrondvulling kan bij het fotograferen van gebouwen meer diepte aan de foto ge ven waardoor deze een stuk interessanter wordt. Een overhangende tak of boom is daarvoor heel bruikbaar. Een boom, of een aantal mensen voor een monumentaal ge bouw geven bovendien een goede indruk van de omvang van het foto-onderwerp. VISSPORT Een exemplaar, een hele beste, een knoeperd, een kanjer. In de hengelsport is er een scala van benamingen om verbaal duide lijk te maken dat de verteller een grote vis heeft gevangen. En daarbij gaan steevast de armen uiteen om met lijnrecht tegen over elkaar uitgestrekte handen aan te geven wat bij benadering de afmeting van de vis is. Zij die niet op een decimetertje kijken lopen al snel het risico niet meer serieus genomen te wor den. Meestal zijn de toehoorders nog wel zo beschaafd om de uit zijn slof schietende sportvisser niet direct voor leugenaar, of bedrieger uit te maken. Vissers- latijn' is een term die in dit ver band nog wel eens over tafel rolt. En dat klinkt heel wat ple zieriger dan ronduit te zeggen dat iemand de zaak besodemie tert. Nu is er het vangen van grote vissen iets heel bijzonders aan de hand. In de eerste plaats lijkt het erop alsof de kanjers in de loop der jaren nog steeds blij ven doorgroeien. En de heroïek van de vanger neemt ook dikwijls nadat de tijd verstrijkt steeds grotesker vormen aan. Naarmate de bewuste vangst in latere jaren nog eens uit het stoffige geheugen wordt opge diept blijkt hij net weer een pondjes zwaarder, was de paar hon en duurde de i paar minuten lijn toch derdste dunner dril toch weer eei langer. Bovendien is er nog iets merkwaardigs: vissen die zijn losgeschoten of die zijn ver speeld door lijnbreuk hebben doorgaans fenomenale afmetin gen, hoewel ze nooit op een meetlat zijn gelegd of op de weegschaal zijn gedeponeerd. Opvallend is ook dat het verspe len van vissen slechts zelden aan de eigen onkunde te wijten Ik luister ook altijd met de grootste bewondering naar hen gelaars die van een verspeelde vis precies het gewicht en de lengte weten. Alsof ze over pa ranormale gaven of een fotogra fisch geheugen beschikken. Grote vissen vangen is een re latief begrip. Wie in een water vist waarin zich vrijwel alleen gedegenereerde brasempjes tot zo'n 30 centimeter rondzwem men zal in opperste verrukking rakeq wanneer er een exem plaar aan de haak wordt gesla gen die de vier decimeter haalt. Maar dezelfde vis zal met een zekere minachting voor zijn verschijningsvorm worden ont- haakt door de sportvisser die op een uitgestrekt en oergezond water met grote regelmaat bra sems van 50 tot 60 centimeter vangt. Zo kan een beginnende kar pervisser zijn geluk vaak niet op als hij een vis in het landingsnet weet te dirigeren die later blij kens de unster tien pond weegt. Maar de 'specimen hunter' (ja, recordjagers in de karpervisserij bedienen zich dolgraag van En gelse termen) die in zijn vang stenboekje al menige twintig plusser heeft genoteerd zal met een zekere teleurstelling consta teren, dat het er maar eentje van tien pond was... Vissers die zich' uitsluitend richten op recordexemplaren zijn een beetje een slaaf van ei gen opvattingen en gedreven heid. Immers ze willen steeds groter en zwaarder en beleven doorgaans weinig plezier aan een vangst van geringere afme tingen. Dat is jammer om een tweetal redenen. In de eerste plaats is de hengelaar zo gefïxe- eerd op de afmeting en het ge wicht dat de omstandigheden veelal volledig worden wegge cijferd. En daarin schuilt toch vaak een deel van het genoegen dat men aan een visdag beleeft. Immers het vangen van vis in een stinkende stadsgracht te midden van uitlaatgassen moet toch minder visplezier geven, dan wanneer we dat bij een fraaie rietkraag langs een uitge strekte plas doen. Wie onder moeilijke omstan digheden toch vis weet te van gen kan daaraan een extra stuk je genoegen ontlenen, tenmin ste als hij daar oog voor heeft. Bovendien zeggen gewicht of lengte zeker niet altijd iets over de sport die de vis biedt. Het best is dat te illustreren met voorbeelden uit de karpervisse rij. Ik heb wel karpers boven de 20 pond gevangen die binnen enkele minuten in het landings net lagen en zich nauwelijks en kele meters van de plek hadden verwijderd waar ze werden vast- geslagen. Maar ik heb ook wel karpertjes vastgeslagen van een pondje of vier, vijf die niet van ophouden wisten. Keer op keer testen ze de lijn en slip van de molen en sleurden bij hun vluchtpogingen soms tientallen meters nylon van de spoel. Hun dril duurde vele minuten. Het zal u duidelijk zijn dat de veel kleinere karpers toen zij af gemat in het gras lagen mij veel meer voldoening schonken dan hun vier of vijfmaal zwaardere zussen of broers. Vandaar dit advies: blijf vooral proberen zo groot mogelijke vissen te van gen, maar wordt geen slaaf van meetlat en weegschaal. Jacht op de kanjer mag geen obsessie worden: plezier van het vissen moet voorop staan. foto wim dukman

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 9