Uitputtingsslag op Uitmarkt 99 69 29 49 r DOUM FORS GEKELDERD 99 Hoog niveau bij jazz in Noordwijk Cultuur&Kunst Gestolen boeken terug in Nederland Protest bezuiniging op omroeporkesten Eten op maat van muziek MAANDAG 31 AUGUSTUS 1992 Ze loopt met een uitpuilende plastic tas in de armen en is bekaf. „Ik heb leesvoer voor een week en ook nog van al les gezien. Hoeveel kilometer ik heb gelopen vandaag, geen idee. Maar het waren er heel veel". De 22-jarige Amsterdamse studente, is niet de enige die klaagt. De opening van het culturele seizoen op de Uitmarkt in Am sterdam is dit jaar een ware uitputtingsslag. sen geduldig te wachten op een plekje. Voor het eerst in de ge schiedenis werken het Neder lands Filmmuseum, de alterna tieve filmhuizen en het com mercieel operende Cannon- concern eensgezind samen. En tot grote voldoening, zo blijkt. Nu al is afgesproken in de toe komst nauwer te gaan samen werken. „Er is hier iets moois ontstaan", constateert een over gelukkige Uitmarkt-coördinator PieterTeepe. Nieuw ook is de trendy disco theek Roxy. Waar min of meer de housemuziek in Nederland werd uitgevonden, leveren nu keurige cabaretgroepjes een presentatie van hun kunnen. Voor met name veel oudere Uit markt-bezoekers dé kans van hun leven er een kijkje te ne men. De Dam speelt dit jaar een centrale rol en trekt steeds weer duizenden mensen. Soms met twee voorstellingen tegelijk. Terwijl op het podium zater dagmiddag het Folkloristisch Danstheater optreedt, vermaakt een straattheatergroep op het plein een ander deel van het publiek. Veel enthousiasme ook 's avonds bij het optreden van de Limburgse popgroep Row- wen Hèze. Met hun Tex Mex een Limburgse versie van dans muziek uit het grensgebied van Texas en Mexico zetten ze de Dam op stelten. En ach, de dan sende 'House-Bende' van To neelgroep Amsterdam is met een optreden van het voltallige personeel, op z'n minst aardig voor enthousiast zwaaiende fa milieleden en bekenden. Echt boos zijn acht Amster damse musea, waaronder Artis, het Bijbels- en Verzetsmuseum. Dicht tegen elkaar gedrongen staan ze achter twee kramen. Grofweg verspreid tussen het Centraal Station en de Munt waaiert het culturele spektakel dit jaar uit. Voor die grotere spreiding van het aanbod is dit keer gekozen om de optredens beter tot hun recht te laten ko men. Een dikke 150 zijn dat er en ze vinden voornamelijk bin nen plaats. Op totaal 26 podia, waarvan er slechts zes buiten staan. De informatiemarkt met een honderdtal kramen, weliswaar kleiner dan voorgaande jaren, is uit elkaar gerekt. Verspreid over het Damrak, Rokin en het ter rein van het vroegere Binnen gasthuis hebben de verschillen de disciplines nu hun eigen plek gekregen. De boekenmarkt, ook al goed voor zo'n honderd kra men, heeft zich geconcentreerd op de Nieuwezijds Voorburg wal. Overzichtelijker is het er zeker op geworden en massale drangpartijen blijven dit jaar uit. Maar voor wie alles gezien wil hebben, een vrijwel ondoen lijke zaak. Naar schatting een half mil joen mensen zijn, evenals vorig jaar, weer op de Uitmarkt afge komen. Aleen al de opening vrijdagavond door het Radio Filharmonisch Orkest met een bewerking van de 'Ring des Ni- belungen', trekt op de Dam eni- duizenden mensen. Al een half uur eerder gaat het filmpro gramma van start. Een nieuw fenomeen op de Uitmarkt en een onverbiddelijk succes. De bescheiden afmetingen van de filmtent op de binnen plaats van het Amsterdams His torisch Museum, blijken van het begin af aan te klein. Onafge broken staat een lange rij men- Gespannen wacht een artiest van het drcus Eleboog achter de coulissen voor zijn optreden. 'Elleboog' ver zorgde dit weekeinde vele optredens tijdens de Amsterdamse Uitmarkt foto at Aanvankelijk waren ze van deel name uitgesloten, omdat ze geen kunst(historische) collectie of een actief tentoonstellingsbe- leid zouden voeren. Na veel heen en weer praten konden er uiteindelijk twee kraampjes vanaf. „We hebben alleen maar ruimte om een foldertje uit te delen. Je kunt geen informatie materiaal hier neerzetten", klaagt een medewerker van het Bijbels Museum. „Dit is echt belachelijk. Verderop staan kraampjes met theaters en groepen van ver buiten Amster dam. Wij zijn puur Amsterdam se musea en voor ons is er geen plaats". Vijfhonderd boeken die door de Duitsers tijdens de Tweede Wereldoorlog uit Nederlandse bibliotheken en privé-collec- ties zijn gestolen, komen terug naar Nederland. De teruggave is een initiatief van de M.I. Rudomino Biblio theek voor Buitenlandse Lite ratuur in Moskou, die de boe ken sinds 1982 in bezit heeft. Daarvoor bevonden ze zich in een bibliotheek in de Russi sche stad Minsk. Vanaf 2 sep tember worden de boeken „enkele dagen" tentoongesteld in de Universiteitsbibliotheek in Amsterdam. Prof. dr. F. Janssen, directeur van de Bibliotheca Philosophi- ca Hermetica in Amsterdam, zegt dat de overdracht een ges te van de Russen is. „Ze willen schoon schip maken en hopen met de teruggave enigszins uit hun isolement te komen." De directeur van de Rudo mino Bibliotheek zou hem, in het bijzijn van de Russische minister van cultuur, ook ver teld hebben dat de Gutenberg- bijbel uit 1454 in Russisch be zit is. Deze bijbel is het oudste gedrukte boek ter wereld en heeft een waarde tussen de 20 en 50 miljoen gulden, schat Janssen. Het boek, dat tijdens de Tweede Wereldoorlog uit Leip zig werd ontvreemd, zou zich in de Lenin-bibliotheek in Moskou bevinden. Janssen heeft de bijbel niet zelf gezien. De 500 titels die nu worden teruggegeven, vormen slechts een klein deel van de ont vreemde boeken die aan het einde van de oorlog in Russi sche handen vielen. Hoe groot de totale omvang is, is onbe kend. De gestolen boeken zijn voor het merendeel 'gewone' histo rische en literaire boeken uit de jaren 1900-1920. Ongeveer tien procent zou in de ogen van de Duitsers verdacht zijn geweest, zoals bij voorbeeld de bibliografie van Karl Marx. De teruggegeven boeken vertegenwoordigen volgens Janssen geen uitzonderlijke waarde. Wel zijn de verzamel de werken van Multatuli uit 1900/1906, uitgegeven door El sevier, bijzonder. De boeken zullen voor zover mogelijk worden teruggeven aan de rechtmatige eigenaar. De rest, naar verwachting 70 procent, blijft op de plank van de Amsterdamse Universiteits bibliotheek liggen. De acht deelnemers aan de 34e editie van de In ternationale Dirigenten Meesterklas hebben zich zaterdag nogmaals uitgesproken tegen bezuini gingen op de Nederlandse omroeporkesten. Voor aanvang van het slotconcert in het Amsterdamse Concertgebouw legden de jonge dirigenten een verklaring af, waarin werd gepleit voor behoud van het muziekcentrum van de omroep. Het slotconcert, waarin vier dirigenten uit Ja pan, Israël, Australië en Nederland een optreden verzorgden met het Radio Symfonie Orkest, werd niet gehinderd door acties. Harde acties werden eerder door de president van de rechtbank in Amsterdam verboden. De leden van het orkest protesteerden in stilte. Met buttons met de tekst 'NOS maakt levende muziek dood' keerden zij zich tegen de voorgeno men bezuinigingen van 10 miljoen gulden. Leden van het Radio Filharmonisch Orkest be tuigden bij de ingang van de concertzaal met spandoeken hun steun aan de collega's van het symfonie-orkest. Volgens de beide orkesten drei gen door de bezuinigingen 80 tot 100 arbeids plaatsen verloren te gaan. De vijftiende Uitmarkt zal ook na dit jaar zeker niet de laatste zijn. Wat in 1978 op het Leidse- plein begon met twee podia, twintig kraampjes, een paar theaters en enkele producenten is al lang uitgegroeid tot een landelijk fenomeen waar 'je-ge- weest-moet-zijn'. muziek recensie wilfred simons 'Boulevard Muzikaal' in verschillende ho tels en restaurants. Met onder meer Ma gie, John Verkroost, Pino Sound Band, Gianni Dantese, S. Piek, The Capital Swing Specials, Orgelspeler Jan, Orka. Gehoord: op 29 augustus, Wilhelmina- boulevard Noordwijk De New Moscw Jazz Band in Oranje Hotel. foto dick hocewoning muziek recensie wilfred simons Internationaal Jazz Festival Noordwijk, met onder meer Bob Kerr and his Whoopee Band, Wayne Bartlett Gala Orchestra, The Willick Square Jazzband, New Moscow Jazz Band, Geja Griek Trio Jeffrey Garth, Bob Rigter Quintet, Jaap Dekkeris Boogie Set. Gehoord: 29 augustus, Oranje Hotel, Noordwijk Wie op zoek was naar eigentijd se jazz had afgelopen zaterdag weinig te zoeken in het Noord- wijkse Oranje en Boulevard Ho tel. Die muziek was er niet. Maar wie belangstelling had voor een van de vele traditione le stijlen die de jazz telt, kon in de zes prachtige zalen uitge breid genieten. Zeer veel men sen deden dat dan ook, want omstreeks 24.00 uur zat het toch ruime hotel propvol met enthousiaste liefhebbers. Ondanks deze enorme op komst zie ik het toch somber in voor de toekomst van de jazz. De leeftijd van het bijzonder stijlvol geklede publiek schom melde namelijk tussen de vijf endertig en de vijfenzeventig. Er waren maar weinig jonge luiste raars, beslist de zonen en doch ters van het middelbare pu bliek. Maar het gaat hier om een trouw publiek, dat in de ja ren vijftig van jazz is gaan hou den en dat in de eigen muziek door de jaren heen trouw is ge bleven. Dit publiek waardeert goede jazz en dat kreeg het dan ook: alle bands speelden op een consequent hoog niveau, al wa ren er geen echte uitschieters te beluisteren. De populairste groep was on getwijfeld Bob Kerr and his Whoopee Band. De zes musici speelden fantastisch, maar dat was niet het belangrijkste: ze haalden de meest vreemde mu zikale en visuele grappen uit. Bobb Kerr speelt niet alleen trompet, maar ook theepot en de klarinettist kan ook aardig vooruit op een keukenaanrecht met een slang eraan. Bij elk liedje wisselden de bandleden van hoofddeksel: „Tiger Rag? Tiger Hats!" riep de gitarist en zette een Donald Duck-masker op. Het publiek had er na ruim twee uur nog geen genoeg van en de band zelf ook niet, zo leek het wel. Pas nadat een woord voerster van de organisatie had beloofd dat Bob Kerr voor de Leidse Jazz Week gecontrac teerd zou worden, nam het pu bliek aarzelend afscheid. Een andere grote pu bliekstrekker was Jaap Dekker's Boogie Set Zijn piano danst, gilt, schreeuwt, huilt en parelt. Hij hield het niet bij jazz en blues alleen, maar stopte ook rock, soul en Bach in zijn mu ziek. Muzikaal gezien leverde hij beslist de interessantste bij drage aan het festival. De luisteraars toonden zich dankbaar voor deze vitale bands en uitten dat op allerlei manieren. Meestal bleef het bij een beschaafd applaus na een spetterende solo, maar in som mige zalen ging men echt uit z'n dak. Een naar ik schat ze ventigjarige man met wit haar ging er vol in toen Bobb Ken- een nummer van de Blues Bro thers inzette. Vol overgave zong hij mee: „Everybody! Needs So mebody!" Je moet maar durven! In zekere zin is de naam 'Boule vard Muzikaal' dubbelop. De Noordwijkse Wïlhelminaboule- vard is namelijk altijd muzikaal. Luide disco-muziek klinkt voortdurend uit de geopende raampjes van de langsrijdende bolides en als die even een mo ment niet passeren, is er altijd nog het geluid van de ruisende branding. Met deze muziek moest de ware muziekliefheb ber het doen, want voor het overige viel er op de Wilhel- minaboulevard zaterdagavond bitter weinig te beleven. Zeker, bandjes waren er ge noeg. Het probleem was alleen, dat ze in hotels en restaurants speelden en niet in cafés. Wie dan louter voor de muziek komt en niet wil eten of drinken, loopt er niet zo gemakkelijk naar binnen. De activiteit is dus niet te vergelijken met de kroe gentocht in de Leidse Jazz Week, waar men van café naar cEifé trekt en nu eens hier, dan weer daar het oor te luisteren legt. Het publiek op de Wilhel- minaboulevard had voorname lijk belangstelling voor de speci aliteit van de chef en at op de maat van de muziek. Pas als een onaangename stilte viel, werd men de in een hoek gepropte musicus met zijn Roland-key- board gewaar en vulde men de stilte met beschaafd geklap. Daarna keerden de dames en heren weer terug naar de Sch- weinerückensteak op hun bor den. Aandachtig kon het publiek dus niet genoemd worden. De meeste musici waren zich hier van, gezien hun pijnlijke ge zichtsuitdrukkingen, wel be wust. Het treurigst was in dit opzicht de Pino Sound Band, een éénmansformatie met elek tronica en een uiterst melan choliek gezicht. Niemand trok zich iets van Pino aan. In de foyer van Hotel Noordzee keek pianist S. Piek verlangend naar buiten, terwijl hij zijn Sinatra- liedjes speelde voor twee be jaarde echtparen, die jus d'o- range opzogen door een rietje. De zaal was verder leeg. EN EXTRA VERS VOORDEEL De Nederlandse Angelina Ruzzafante en de uit China afkomstige Yue Uu feliciteren elkaar, nadat zij te horen hebben gekregen allebei de eerste prijs in de categorie opera te hebben gewonnen. Burgemeester Burgers van Den Bosch kijkt lachend toe. foto anp Nederlandse vocaliste deelt eerste prijs De eerste prijs in de categorie Opera van het Internationaal Vocalisten Concours in Den Bosch is zaterdag toegekend aan zowel de Nederlandse An gelina Ruzzafante als de uit Chi na afkomstige Yue Liu. Aan de eerste prijs is een be drag verbonden van 10.000 gul den. De twee zullen het bedrag moeten delen. Ruzzafante kreeg ook de Gré Brouwenstijnprijs (3.000 gulden). Een tweede prijs in de catego rie Opera alsmede de eerste en de tweede prijs in de categorie Oratorium werden niet toege kend. Ook de eerste prijs in de categorie Lied werd niet uitge reikt. De tweede prijs Lied 5.000 gulden) ging naar Corne lia Hosp uit Oostenrijk De der de prijs ging naar zowel Cather ine Macphail (Franlcrijk) als Etsuko Matsushita (Japan). De laatste kreeg ook de Prijs Neder landse Muziek (5.000 gulden). De Ema Spoorenbergprijs (Opera) werd toegekend aan Larisa Rogovets uit de Oekraïne. De Markus Herdinkprijs (Orato rium) mocht Ewa Wolak uit Po len in ontvangst nemen. Aan beide prijzen is een bedrag van 3.000 gulden verbonden. De prijs van de stad Den Bosch werd niet toegekend. l'/JJiffll'lW»! ZAANSE SLAOLIE fles 3/4 liter GEENjkSlfMAAR DOLE STUKJES ANANAS blik 227 gram GEEH95MAAR LEEUWEZEGEL MARGARINE pakje 250 gram GEEfTSSMAAR VERSE HOLLANDSE fruttis R00M- DESSERT diverse vrucMensmaken ANDIJVIE bekers D HEEL POND eldersTS'bu ons voor elders 2<9ö bu ons OVENVERSE KAISER BROTCHEN VOORVERPAKT 4 stuks voor elders m9 BU ONS MAGERE VARKENS LAPJES HEEL POND

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 9