Pleinpop '92 voor de bui binnen
Herinneringen aan de diplomatie
Hartverwarmend 'circus' Leidse Hout
79 169 |89 898
Cultuur&Kunst
Gniffelen
om Aliens
nieuwe film
MAANDAG 24 AUGUSTUS 1992
RUYGROK (CHEF)
SASKIA STOELINGA
Twee concerten Al Jarreau
Rotterdam De Amerikaanse zanger Al Jarreau komt naar Ne
derland. Hij geeft in oktober samen met zijn band twee concer
ten: op maandag 19 oktober in het RAI Congrescentrum in Am
sterdam, op zaterdag 24 oktober in de Rotterdamse Doelen.
'Special guest' bij de concerten is Joe Sample (ex-Crusaders). De
kaartverkoop begint op zaterdag 5 september.
Concerten Prometheus uitgesteld
Amsterdam De concerten die het Nationaal Kamerorkest Pro-
metheus in oktober zou geven, zijn uitgesteld. Reden daarvan is
dat de oprichter en dirigent van het orkest, Viktor Uberman (61),
een operatie heeft ondergaan en enkele maanden is uitgescha
keld. Violist Liberman richtte het Nationaal Kamerorkest een
aantal maanden geleden op, samen met Jaap van Zweden.
Veel bezoek expositie Tropenmuseum
Amsterdam De tentoonstelling over Mexico-Stad in het Tropen
museum te Amsterdam heeft veel belangstelling getrokken. Het
museum verwacht dat de expositie bij de sluiting vandaag ruim
170.000 bezoekers zal hebben getrokken. Vrijdag stond de teller
op ruim 167.000 bezoekers. De tentoonstelling is levensecht op
gebouwd rond drie thema's die inzicht geven in Mexico-Stad.
Michael Jackson naar Roemenië
bukarest» Michael Jackson zal volgende maand een concert ge
ven in Roemenië. Hij sleept dan de complete entourage van zijn
Dangerous-tour op 30 september naar het Nationale Stadion in
Boekarest, waar plaats is voor zo'n kleine 60.000 fans. Het wordt
het grootste optreden van een westerse popster in Roemenië tot
nu toe. De prijs van de toegangskaartjes zal 10.000 lei (ongeveer
40 gulden) bedragen. Hoewel dit minder is dan de normale Eu
ropese prijzen is het nog altijd de helft van een gemiddeld Roe
meens maandloon.
Regisseur John Sturges dood
san luis Obispo John Sturges, regisseur van actiefilms als 'The
Magnificent Seven' en 'A Bad Day at Black Rock' is vorige week
op 82-jarige leeftijd overleden in zijn woning in San Luis Obispo,
320 kilometer ten noorden van Los Angeles aan de kust. Sturges
stond bekend als de laatste van de ouderwetse grote actiefilm
makers van Hollywood. Na enkele tientallen documentaires, die
hij tijdens de Tweede Wereldoorlog maakte voor de Amerikaan
se luchtmacht, besloot Sturges de overstap te wagen naar de
bioscoopfilm. Sturges was ook succesvol met 'The Great Escape'
(1967) met Charles Bronson en zijn laatste film 'The Eagle has
Landed' (1977) met Donald Sutherland en Michael Caine.
As the Eye en the Vibe geven kleur aan tweede festival
De verwachtingen voor de groep Panic in Detroit tijdens Pleinpop wa
ren hoog gespannen. foto hielco kuipers
Tentoonstelling over een gereserveerde wereld
den haag sander van veen
Ze kwam, zag en schilderde. De
47-jarige Yvonne Jongert dook
anderhalf jaar onder in de di-
Elomatieke wereld en zette die
erinneringen om in een kleine
vijftig schilderijen. 'De diploma
ten' heet de expositie die te zien
is van 26 augustus tot en met 30
september in galerie Jan van
Munster in Den Haag. Minister
Van den Broek van buitenland
se zaken opende gisteen de ten
toonstelling in aanwezigheid
van een select gezelschap van
ambassadeurs en politici.
Wie op zoek is naar bekehde
persoonlijkheden, hoeft niet te
komen. De schilderijen van Jon
gert zijn snelle streken met een
dik penseel. Een samensmelting
van tv-beelden, herinneringen
en eigen ervaringen. Geen de
tails, maar een impressie. „Ik
heb anderhalf jaar lang fotoboe
ken doorgewerkt, gepraat met
diplomaten en kranteknipsels
bekeken", vertelt Jongert in de
Haagse galerie. „Ik ben geen
fijntekenaar. Mijn schilderijen
zijn herinneringen van dingen
die ik heb gezien. Wat je ziet is
mijn impressie van diplomaten.
Als Jiet goed is zijn bepaalde ty
pen mensen te herkennen. Een
bepaalde sfeer. Dat is voor mij
voldoende."
„Ik zie de expositie zelf ook
voor het eerst Thuis zie je de
schilderijen slordig naast elkaar.
Het lijkt nu alsof je naar het
werk van een ander kijkt. Een
heel andere omgeving. Vreemd,
maar wel spannend." Jongert
knikt tevreden. „Het ziet er
goed uit."
Anderhalf jaar gelden kreeg
de schilderes van diplomaat
Pim Waldek de opdracht om
een schilderij te maken. „Hij
vond mijn werk blijkbaar rijp
genoeg om mij een opdracht te
geven." Ze dompelde zichzelf
onder in de wereld van de wan
delgangen, de recepties en de
stille afspraken. „Ik ben mis
schien een beetje op hol gesla
gen. Het is niet bij één schilderij
gebleven.
Tijdens h^t schilderen kwa
men steeds meer nieuwe idee-
en, flarden van herinneringen
boven. Het was een heel stimu
lerende opdracht."
Vrouwekerkplein, Leiden
De hele week slecht weer, op
zaterdagochtend nog een verve
lende dichte mist en direct na
het optreden van de laatste
groep the Vibe een slagregen
van meer dan een half uur.
Pleinpop, met zeven bands een
stuk groter dan vorig jaar bij de
eerste editie, mocht met het
lekkere zonnetje van zatermid-
dag zijn handen dichtknijpen.
De organisatoren hadden wet
houder van cultuur Hennie
Koek gestrikt voor de opening
van het festival. Ze wilde niet
blokfluiten of zingen, maar met
het aanslaan van een akkoordje
op de gitaar van de Crew werd
Pleinpop '92 toch redelijk ludiek
De stevige rock van the Crew
en het blues half-uurtje van Les
Amis de Blues waren met hun
voorspelbare sound lekkere op
warmertjes voor de vroege pop
liefhebbers en het winkelpu
bliek uit de Haarlemmerstraat.
De verwachtingen voor de
groep Panic in Detroit waren
hoog gespannen. De band, eer
der onder de naam Four Gozers
sterk aanwezig op de Leidse
Poptop, klonk met twee nieuwe
bandleden nog te onsamenhan
gend en speelde te weinig strak.
De eerste band die de handen
echt goed op elkaar kreeg was
As the Eye. De zangeres van de
band heeft een Cher-achtige
uitstraling en gaat met haar
stem richting die van Ann
Wilson van de Amerikaanse
groep Heart. '3000 years' en
'Certain' waren bepaald lekker
in het gehoor liggende en best
gelikte popsongs.
Relletje
De groep Isis, als voorprogram
ma van de afscheidstournee van
Spasmodique toch bekend met
de wat grotere zalen, kleunde
zaterdag goed mis. De beat was
dik in orde maar werd nogal
eens overstuurd. Zanger Hans
Brussee, toch iemand met een
niet onaardige stem, over
schreeuwde zich bij het meren
deel van de nummers. Het ein
de van de set leverde nog een
klein relletje op. Nadat de floor
manager het seintje had gege
ven dat de tijd op was speelde
Isis - Brussee: „We staan hier
toch voor niks, dus wat kan ons
gebeuren!'' - nog snel het zeer
heldere New Model Army-ach-
tige 'On the Streets of Madness'.
Brussee wilde nog meer en
kreeg de pauze-muziek door
zijn sound.
Na al de Leidse bands was het
tegen het eind van de middag
tijd voor het Schotse Honk. De
ze groep net uitgekomen met
hun CD single 'Love you More'
debuteerde in Nederland op het
Leidse Pleinpopfestival. Een
prettig licht verteerbaar gitaar
groepje met lekkere koortjes en
nogal zwakke en vooral onsa
menhangende soli. De inne
mende zanger wat leken die
vocalen op Peter Hooton van
the Farm! probeerde het pu
bliek tot enige dansactiviteit te
bewegen. Met beperkt succes
overigens. Van Honk lopen er.
denk ik, zo'n 60 bandjes in En
geland en de grote doorbraak
op het vaste land valt ook niet
binnenkort te verwachten. The
Vibe, een band die toch redelijk
aan de weg timmert, was het
recht voorbehouden om Plein -
pop '92 te besluiten. De band
schrijft lekker in het gehoor lig
gende reggae en raakt steeds
beter op elkaar ingespeeld.
Vooral zanger Eric de Best over
tuigt steeds meer met zijn stem.
Een klein uitstapje naar de ska
met 'Ska-foobie' was genoeg
om het vol staande Vrouwe
kerkplein behoorlijk te laten be
wegen. Als groep speelde de
blazerssectie heerlijk spette
rend, maar bij de weinige indi
viduele soli viel het beperkte
technisch vermogen dubbel op.
The Vibe plande zijn optreden
fantastisch, tegen het einde van
de set kwamen de eerste para
plu's naar boven en net na het
laatste nummer waaide met een
fantastische windvlaag het plas
tic dak van het podium. De
plensbui die volgde veegde bin
nen vijftien seconden het Vrou
wekerkplein leeg en maakte wel
een zeer abrupt einde aan de
geslaagde, en zeer druk bevolk
te tweede editie van Pleinpop.
ioscfri
los angeles ap
De voorvertoning van Woody
Aliens nieuwe film 'Husbands
and Wives', wa
speelster van de
ver, regisseur en acteur diens
ex-geliefde Mia Farrow is, deed
de verzamelde journalisten
donderdagavond gniffelen tel
kens wanneer de grappen op
beider verbroken relatie betrek
king leken te hebben.
De film werd tussen oktober
en januari opgenomen, toen Al
len intiem werd met Soon-Yi
Previn, de geadopteerde 21-ja
rige dochter van Farrow. De ac
trice beschuldigt Allen momen
teel van seksueel misbruik van
hun geadopteerde zevenjarige
dochter.
In 'Husbands and Wives'
speelt Allen de rol van schrijver
en hoogleraar letterkunde
wiens huwelijk met Farrow
voor beiden onbevredigend is.
Hij raakt totaal van de kaart van
een getalenteerde studente, die
door Juliette Lewis wordt ge
speeld, maar de twee komen in
de film niet verder dan een
langdurige kus.
De film borduurt voort op Al-
lens geliefde thema's: proble
matische relaties, seks en psy
chiatrie tegen de skyline van
New York.
De producent, TriStar Pro
ductions, denkt er sterk over
om een voor 3 tot 5 september
geplande grote mediabijeen-
komst, waarop de acteurs zou
den kunnen worden geïnter
viewd, af te gelasten.
De serie schilderijen, uitge
voerd in olieverf op linnen en
Japans papier, toont de diplo
matie door de ogen van Jongert:
gereserveerde, rustige mensen
die een hapje eten, een drankje
drinken of in de wandelgangen
op gedempte toon met elkaar
praten. Veel eettaferelen en re
cepties. Een enkele keer een
portret. Mannen in stemmige
pakken, de vrouwen in bijpas
send avondtoilet. „Het zijn in
mijn ogen ook heel rustige
mensen, een beetje terughou
dend. Heel anders dan de za
kenman. Bij hen moet altijd al
les snel, snel."
Ze loopt door de zaal. Wijst
plotseling. „Die hoort niet in de
serie, maar is wel in dezelfde
periode gemaakt. Mensen die
mosselen eten." Bijna veront
schuldigend: „Ik was zo bezig
met diners, toen kwam dit naar
boven. Dat moest ik ook schil
deren. Daar denk je niet over
na, dat overkomt je."
In haar schilderijen veel don
kere kleuren die, zo lijkt het,
haastig op het doek zijn gezet
Bang om het beeld te vergeten
dat ze heeft gezien. „Het is mijn
stijl. De eerste opzet gaat ook
heel snel op het doek. Dan laat
ik het bezinken, combineer er
varing met werkelijkheid en pas
dan maak ik het schilderij af.
Vaak heb je meerdere verf lagen
nodig om het beeld goed op het
linnen te krijgen.
Dan ben je aan het zoeken
naar de juiste vorm. Maar al die
lagen heb je wel nodig om naar
het juiste beeld toe te groeien.
Ze zijn voor mij noodzakelijk."
'De diplomaten' bij galerie Jan
van Munster, Koningin Emma-
kade 55, Den Haag tot en met
30 september; openingstijden:
woensdag t/m zaterdag 12.00-
17.00 uur, zondag 13.00-17.00
Theatergroep Gebakken Eieren had de kwaliteiten in huis om de aandacht
den zij het fictieve verhaal van
de onstaansgeschiedenis van
het circus van Oost-Hilarië dat
jaarlijks werd opgevoerd voor
de keizer van dit land.
Het verhaaltje was totaal niet
besteed aan het jeugdige pu
bliek dat tijdens de verhalende
gedeelten druk ging praten en
lopen op zoek naar vriendjes en
vriendinnetjes. Kinderen vor
men een eerlijk, maar moeilijk
publiek omdat zij niet de be
leefdheid op kunnen brengen
naar de minder boeiende ge
deelten te luisteren. Maar op
momenten dat het echt span
nend is, kunnen ze ademloos
toekijken of meegillen. Dat
bleek gistermiddag ook, de the-
recensie conny van der zande
Het Oost-Hilariaans Staatscircus door the
atergroep Gebakken Eieren. Gezien 23-8
in de Leidse Hout, Leiden
Het spannende en hartverwar
mende circus van theatergroep
Gebakken Eieren bracht gister
middag in de Leidse Hout een
programma dat het midden
hield tussen poppentheater en
variété: het 'Oost-Hilariaanse
circus'. Met grote schuimrubber
poppen in de vorm van levens
echte dieren en mensen voerde
het duo acts op als tijgerdres-
suur, stokvechten en acroba
tiek. Tussen de acts door vertel-
van een groot aantal jeugdige kijkers
atergroep had de kwaliteiten in
huis om de aandacht van de kij
kers gedurende het grootste
deel van de voorstelling vast te
houden.
Het leek om leven of dood te
gaan toen een grote (poppen-
Jtijger bijna het publiek inrende
en de afloop van een vechtpartij
van een levensgrote pop met de
domme meneer van het circus
bleef lange tijd onzeker. Zelfs de
liefdesdans van een mooie
vrouwenpop met een Japans
ogende acrobaat was spannend
voor de kinderen, niet in de
laatste plaats omdat er een
brandende fakkel tussen de spe
ler en de pop gehouden werd.
Trouwens er viel ook een hoop
SESAM- BLANKE
BOLLEN W| A
4 stuks
voor literpak
V'™,. SCHOUDER
krieltjes KARBONADE
schijfTes heel kilo
pak 750 gr. ftestptys
elders 2.29 bij ons nu voor slechts
in de Leidse Hout vast te houden.
te lachen orrfcfJP Se'^fer^'C^
het circus wel erg dom en on
handig waren.
Het slot van de voorstelling
werd gevormd door de act van
de vliegende pop die, gezeten
op een wip, onaer begeleiding
van spannende muziek een
aantal luchtsprongen maakte.
Drie kinderen uit het publiek
mochten haar opvangen. Zij
kregen als bescherming veel te
grote sombrero's op hun hoof
den en dat leverde een vertede
rend plaatje op.
Gezien de enorme belangstel
ling en het enthousiasme zou
den er vaker dergelijke open
luchtvoorstellingen in de Leidse
Hout moeten plaatsvinden.
V redesmonument
van Jan Wolkers
Yvonne Jongert schilderde flarden van een gereserveerde wereld: de diplomatie, foto opd roland de bruin
Jan Wolkers ontwerpt voor de
gemeente Doesburg een vredes-
monument. In het werk, dat de
herinnering aan de verschrik
kingen van de Tweede Wereld
oorlog levend moet houden,
moet de kunstenaar plaats in
ruimen voor een gebarsten klok
uit de Martinikerk in IJsselstad.
De uit de zestiende eeuw da
terende Angelusklok werd tij
dens de laatste oorlogsdag
zwaar beschadigd toen de Duit
sers de toren opbliezen. Het
thema van Wolkers ontwerp is
Toen de klok zweeg, kwamen
de vogels van de vrede.'