Leidse Studentenmaskerade: geld speelde geen enkele rol 'Adriaan van Dis pleegde plagiaat' Cultuur Kunst Jongen, léés je nog wel goed? Medewerkers Sotheby's blijken kunstdieven Feesten in de Himalaya VRIJDAG 21 AUGUSTUS 1992 13 Toeren langs kerkorgels in de regio Kerken bezichtigen, orgels beluisteren en ook nog van het landschap genieten. Dat kan allemaal tijdens de eer ste Toer-in orgeltocht die morgen in deze regio wordt gehouden. Van Leimuiden via Riipwetering naar Leider dorp Kan men met eigen ver voer deelnemen aan deze tocht die onder leiding staat van gids-organist Jan Jonge- pier. De hervormde kerk in Lei muiden vormt morgen om half elf het startpunt. Deze bakstenen zaalkerk, ge bouwd in 1805, bezit een éénbeukig schip met houten tongewelf. De preekstoel is van 1806. In de ingebouwde toren bevindt zich een uit 1601 stammende klok. Jon- gepier zal het tamelijk kleine orgel, in 1865 gebouwd door Knipscheer, op instructieve wijze bespelen, waarbij de verschillende registers tot klinken worden gebracht. De r.k. Onze Lieve Vrouwe Geboortekerk in Rijpwete- ring staat vervolgens op het programma. De architect Molkeboer bouwde deze neogotische pseudobasiliek in 1860. Het orgel van Lode- wijk Sjoerds Ypma stamt uit 1874. Na de lunch is de her vormde kerk in Leiderdorp aan de beurt. In 1620 werd deze opgericht en bij de gro te restauratie van 1965 tot 1970 werd de oorspronkelijke vorm voor het grootste deel gehandhaafd. De toren uit 1864 werd afgebroken en de oorspronkelijke 'dakruiter' in ere hersteld. Interessant in deze kerk zijn de preekstoel uit de 17de eeuw en de 'rege- ringsbank' uit 1687. Het orgel werd in 1781 gebouwd door de Leidse bouwer Mitter- reither. Op dit orgel geeft Jan Jongepier na een instructieve toelichting een concert met werken van o.a. Müthel, J.S. Bach en Carl Philipp Em. Bach. Ook zal hij een impro visatie ten beste geven. Deelname aan deze tocht kost tien gulden, 65+ en CJP zes gulden. Opgave vooraf is niet nodig. Tentoonstelling in 'Boymans' over opzichtig feest in 1910 Voor de viering van het 67ste lustrum van de Leidse uni versiteit, een complete feestweek in 1910, werd destijds groots uitgepakt, In overleg met de toenmalige hoogle raar kunsthistorie Wilhelm Martin werd een studenten maskerade op touw gezet waarin het tijdperk van stad houder Frederik Hendrik centraal zou staan. Een eerder plan om Willem de Zwijger als centrale figuur te nemen werd afgewezen wegens de betrekkelijke soberheid van de kostuums. Nee, het moest allemaal zo opzichtig mo gelijk. leiden/rotterdam «jan rusdam De Leidse Studentenmaskerade werd dan ook de kostbaarste onderneming die ooit, in dit ge nre. in ons land is georgani seerd. Het Rotterdamse Muse um Boymans-Van Beuningen besteedt momenteel aandacht aan het evenement in de ten toonstelling 'Nuttig en Nodig'. De grote optocht die op 21 ju ni 1910 in Leiden werd gehou den zou de 'blijde inkomst' van Frederik Hendrik in Amster dam. in 1641, voorstellen. Fre derik Hendrik was bij die gele genheid vergezeld van koningin Henriëtte Maria van Engeland, Elisabeth van Bohemen, Prins Willem (de zoon van de stad houder) en de oudste Engelse koningsdochter, met wie de prins kort daarvoor was ge trouwd. Het was gebruikelijk in die tijd om zulke evenementen door een professionele regisseur of organisator te laten enscene ren. De keus viel op Henricus Jansen die twee jaar eerder voor de Delftse studenten al eens een maskerade rond Lorenzo de' Medici had georganiseerd. In Leiden heeft hij zich echt uitge leefd: hij koos dure stoffen uit Parijs, die door de beste costumiers werden verwerkt, leer in vijf kwaliteiten en vieren twintig kleuren voor laarzen op maat, en alles wat er verder nog bij hoorde. W.F Tromp Mees ters, die Frederik Hendrik speel de, had zelfs een complete wa penrusting, die 6000 gulden kostte, voor die tijd een ontstel lend hoog bedrag. Bordelen Voor het ontwerpen van de kos tuums liet men zich uiteraard inspireren door schilderijen uit die tijd. Kanten kragen en man chetten waren belangrijke on derdelen. Ook hiervoor gold dat alleen het beste goed genoeg was. Een complete commissie werd naar Brussel gezonden om aldaar het kostbare kantwerk in te kopen. Maar dat liep een beetje mis. Het maskerade-geld werd verzopen en verbrast in Belgische bordelen. Uiteindelijk ging de opdracht voor 127 stellen kanten kragen en manchetten, en een hoeveel heid kant per el, naar de Haagse kantwerkschool. Schilderijen werden bestudeerd en de kan ten die er op voor kwamen na getekend. In de winter en het voorjaar van 1909-1910 bracht de produktie de school in grote bedrijvigheid. De toenmalige directrice Mien van der Meulen heeft zich naderhand nog vaak afgevraagd of de fraaie imitaties misschien ooit voor originelen zouden worden aangezien. De Leidse Studentenmaskera de was veruit de kostbaarste on derneming, in dit genre, die ooit in Nederland is georganiseerd. Er was dan ook kritiek op de ex clusiviteit van de vertoning. Maar de zoon van Tromp Mees ters, die wel de zoon van Frede rik Hendrik werd genoemd, her innerde zich dat na de oorlog, dus bijna vijftig jaar later, nog met bewondering werd gespro ken over het evenement. Leidse winkeliers zeiden eens tegen hem: „Die optocht was een sprookje: dat komt nooit meer terug.'' Juliana Kant wordt in Nederland al eeu wen gemaakt. In 1925 werd door enkele leerlingen van de Haagse kantwerkschool de 'Eer ste Nederlandsche Vereeniging van Kantliefhebbers Het Kansa let' opgericht Kanten die door aankoop, schenking of legaat in het bezit van de vereniging zijn gekomen worden nu, samen met in bruikleen gekregen ge kregen kanten van onder meer het Koninklijk Huis, tentoonge steld in Museum Boymans-Van Beuningen. Tot de hoogtepun ten op de tentoonstelling beho ren onder meer ook de kanten voor de wiegen van prinses Juli ana. Patricia Wardle, een vooraan staande deskundige op het ge bied van borduurwerk en kant heeft de tentoonstelling samen gesteld en een uitgave verzorgd Concert Crosby, Stills Nash utrecht Tijdens een korte Europese tournee doen Crosby, Stills Nash binnenkort ook Nederland aan. Op 12 oktober staat het drietal in het Muziekcentrum in Utrecht. De kaartverkoop voor dit concert begint morgen op de bekende adressen. De Grote Prijs van Nederland Rotterdam Op 12 december zullen popgroepen uit heel Neder land weer strijden om 'De Grote Prijs van Nederland'. Door het hele land zullen voor die tijd voorronden worden gehouden. Tot 31 augustus kunnen groepen zich inschrijven voor het muziek concours bij het secretariaat van 'De Grote Prijs van Nederland', tel. 010-4142644. Open huis Hervormd Kerkkoor koudekerk Veel mensen zouden wel in een kerkkoor willen zin gen maar durven het initiatief niet te nemen om ach op te ge ven. Het Hervormd Kerkkoor in Koudekerk zet daarom op 25 augustus, tijdens een repetitie van het koor, de deur van de grote zaal aan de Dorpsstraat 57 wijd open om belangstellenden een kijkje in de keuken te gunnen. Iedereen is welkom, ook al kan men geen noot lezen. Het 'open huis' begint om 20.00 uur. Concert Maria de Lourdes Amsterdam De Mexicaanse zangeres Maria de Lourdes komt voor vier optredens naar Nederland. De concerten zijn op 3 sep tember in Muziekcentrum Frits Philips in Eindhoven, 4 septem ber in het Concertgebouw in Amsterdam, 5 september in Schouwburg Amphion in Doetinchem en op 6 september in De Doelen in Rotterdam. Maria de Lourdes wordt begeleid door haar mariachi-groep 'Aguilas de America', elf Mexicaanse musi ci. Gekleed in de traditionele met zilver versierde pakken en sombrero's, bespelen zij de typische Mexicaanse snaarinstru menten vihuela en guitarron, en de viool, gitaar en trompet. amsterdam cpd ging voornamelijk om spullen met een relatief lage waarde. Dit om ontdekking van de diefstal len te voorkomen. Zijn vroegere chef werd aan gehouden in Egmond aan de Zee. Uit onderzoek bleek dat die de verduisteringen toestond. Bij succesvolle verkoop van de spullen, ontving hij een deel van de opbrengst, minstens zo'n 15.000 gulden. Uit onder zoek is gebleken dat de gestolen voorwerpen ook in België en Duitsland bij veilingen zijn in gebracht. Volgens directeur J. van Schaik van Sotheby's werden al eerder vermissingen geconsta teerd. Zo bracht een klant een tekening in van de Italiaanse schilder Guardi, waarvan het veilinghuis niet helemaal zeker was van de echtheid. De teke ning ging voor expertise naar Londen, die de tekening als een vervalsing kwalificeerde. De te kening keerde terug naar Am sterdam en werd in het depot bewaard. Toen de klant, die op de hoogte was gesteld, het werk na anderhalf jaar kwam opha len, bleek het te zijn verdwenen. De inbrenger bleef volhouden dat het om een originele Guardi ging. Sotheby's zag zich ge noodzaakt een forse vergoeding te betalen. Van Schaik: „De diefstallen beperkten zich niet tot één depot-ruimte. Juist daarom hebben wij vorig jaar voor anderhalve ton aan bevei liging aangebracht. Het perso neel heeft daardoor niet langer meer overal toegang. We hoop ten daarmee de verdwijningen een halt toe te roepen en de diefstallen meer te lokaliseren. Op dat moment hielden de dief stallen ook op." Het veilinghuis Sotheby's in Amsterdam blijkt vijf jaar lang het slachtoffer te zijn geweest van kunstdiefstallen. Tussen medio 1986 en het najaar van 1991 verdwenen enige tiental len kunstvoorwerpen uit de de pot-afdelingen van het veiling huis. De Amsterdamse politie heeft vorige week de 49-jarige chef van de depot-afdeling aan gehouden. Ook zijn vroegere as sistent en diens echtgenote werden gearresteerd. Alle drie hebben inmiddels een bekente nis afgelegd. De zaak kwam aan het licht toen begin juli een an der Amsterdams veilinghuis 15 schilderijen inbracht bij Sothe by's. Daaronder bevond zich ook het schilderij 'Het laatste avondmaal' van de Franse schilder Henri Fontaine Latour. In 1988 was ditzelfde schilderij ook al eens ingebracht bij So theby's. Omdat het toen te wei nig opbracht werd het in depot genomen. Het doek zou daar dus nog steeds moeten staan. Bij nader onderzoek bleek dit niet het geval te zijn. Daarop deed de directie aangifte bij de politie. Het politie-onderzoek leidde via het andere veilinghuis naar de man die het betreffende schilderij daar had ingebracht. Het bleek een ex-werknemer te zijn, die tot eind vorig jaar bij Sotheby's in dienst was. Op 12 augustus werd hij samen met zijn echtgenote aangehouden. In zijn woning in Bussum wer den zes schilderijen, twintig pentekeningen en twaalf antie ke voorwerpen als klokjes, por selein, bronzen beeldjes en munten in beslag genomen. Het Schouwburgen boos op Forum burg- 'en Concertgebouwdirec ties (VSCD). Volgens hem zijn de gevolgen van het Forum-plan rampzalig. „Je berooft een groot deel van het Nederlandse schouwburg publiek van opera's. Met vrije produkties en voorstellingen uit het buitenland kunnen we dat nooit opvangen." enschede cpd De Nederlandse schouwburgen zijn furieus over het voornemen van Opera Forum uit Enschede een seizoen lang geen opera voorstellingen te geven. „Het is werkelijk te gek voor woorden, aldus P. van Klink, voorzitter van de Vereniging van Schouw- De Leidse Studentenmaskerade in 1910 mocht wat kosten. Dure stoffen uit Parijs en leer in vijf kwaliteiten werden door de beste costumiers verwerkt Op bovenstaande foto een wambuis, gedragen door P.C.E. Vollgraff als Baron Georg Frederick, in het gevolg van de 'stadhouder duny-kant gemaakt van Friesland'. De kraag en manchetten zijn v door de kantwerkschool in Den Haag. foto museum boymansvan beuningen onder de titel 'Nuttig en Nodig, Nederlandse kantopleidingen, 1850-1940'. De expositie toont een fascinerende ontwikkeling die na 1850 op gang is geko men, waarvan de sporen ook nu nog duidelijk zichtbaar zijn, en werpt volgens het museum een nieuw licnt op dit onderdeel De tentoonstelling 'Nuttig en Nodig* in het Museum Boy mans-van Beuningen, Muse umpark 18-20 in Rotterdam, duurt tot en met 18 oktober. GRONINGEN GPD De schrijver Adriaan van Dis heeft plagiaat gepleegd. Deze beschuldiging is afkomstig van Jan Fred van Wijnen in Vrij Ne derland van deze week. De suc cesvolle schrijver van boeken als 'Zilver', 'Caisablanca' en 'Een barbaar in China' heeft voor 'Het beloofde land', een reisver slag uit Zuid-Afrika, passages ontleend aan het boek 'Waiting: the Whites of South Africa' van de Amerikaanse antropoloog Vincent Crapanzano. Van Wij nen onderbouwt in het artikel zijn beschuldiging met enkele voorbeelden. In een eerste reactie tegen over Van Wijnen geeft Van Dis toe dat Crapanzano's beschrij- Twee monniken blazen op koperen hoorns voor het Tibetaans nieuw jaarsfeest in Bodhnath, in Nepal. foto j a noordijk Het Rijksmuseum voor Volkenkunde exposeert tot en met 1 no vember veertig kleurrijke foto's van religieuze feesten in de Hima laya. De foto's behoren tot de omvangrijke collectie van Dolf Noor- dijk (1918-1990), voormalig honorair consul-generaal voor het ko ninkrijk Nepal in Nederland en oud-voorzitter van de Vereniging Nederland-Nepal. Dit najaar schenkt de Vereniging Nederland- Nepal de 'collectie Noordijk' aan het rijksmuseum in Leiden. Tussen 1965 en 1990 reisde Dolf Noordijk door de Himalaya, de meest ontoegankelijke bergketen ter wereld. Hii legde momenten vast van feesten die hindoes en boeddhisten in ait uitgestrekte cul tuurgebied vieren. De Himalaya is voor Hindoes en Boeddhisten een gebied met veel heilige plaatsen, waar Pelgrims tijdens jaarlijkse feesten hun goden vereren. Noordijk maakte behalve foto's van deze feesten ook opnamen van het indrukwekkende landschap van de Hima laya, van het kloosterleven en van religieuze gebruiken. Ook deze foto's toont het museum. Een videopresentatie van enkele van Noordijks films begeleidt de expositie. In een vitrine worden reli gieuze voorwerpen getoond. deel ten grondslag hebben gele gen aan enkele passages in zijn boek. Maar volgens Van Dis gaat het niet om plagiaat „Het beloofde land is niet zozeer een reisverslag. Het is het door el kaar vlecnten van bestaande, geschreven opinies en gesprek ken die ik werkelijk heb ge voerd. Dat is een vruchtbare werkwijze", aldus Van Dis. „Bo vendien", zegt Van Dis in Vrij Nederland, „heeft Crapanzano ook veel uit andere boeken ge haald. zoals 'How Young Afri cans Think,' geloof ik." Volgens Van Wijnen gaat het in 'Het beloofde land' toch om meer dan „het door elkaar vlechten van bestaande opi nies". omdat Van Dis nergens duidelijk maakt dat het om cita ten gaat, al dan niet aangepast aan de reiservaringen van hem zelf. Wanneer de schrijver ook maar ergens had duidelijk ge maakt dat het om aJ dan niet aangepaste citaten zou gaan of met gebruikmaking van teksten van anderen, zou er volgens Van Wijnen niet zoveel aan de hand zijn geweest. „Van Dis heeft zijn bronnen niet ge noemd". aldus Van Wijnen. „Dat hindert hem overigens niet in het minst. Hij noemt het een geaccepteerd gebruik in de literatuur." 'Het beloofde land' werd in 1991 genomineerd voor de AKO-literatuurprijs. De uitgever van 'Het beloofde land', MeulenhofT, wijst de be schuldigingvan plagiaat aan het adres van Van Dis met kracht van de hand. Directeur Maarten Asscher: "Van Dis heeft zich voor zijn boek op gesprekken met meer dan honderd mensen en op andere persoonlijke bele venissen gebaseerd. Bovendien heeft hij gebruik gemaakt van kranten, ingezonden brieven, tv-uitzendingen, parlementaire debatten en heeft hij zich voor de historische en sociologische achtergronden gebaseerd op tientallen studies en handboe ken. Op die manier is een enigszins geobjectiveerd, literair portret van een land ontstaan, dat uit talloze bronnen is opge bouwd.' Asscher wijst er in zijn com mentaar op dat dit een geac cepteerde methode in de he dendaagse non-fiction litera tuur is. „Er is dus wel schat plichtigheid aan die vele bron nen, maar van 'plagiaat' is geen enkele sprake." Mr. R. du Bois, secretaris van de plagiaatcommissie van BumaS- temra, de tUlBUIMBdHenum nisatie in Nederland, stelde gis teren vast dat Van Dis inder daad plagiaat heeft gepleegd. „Strikt genomen is er zonder meer sprake van plagiaat, daar hoef je geen seconde over na te denken." Du Bois zegt niet te weten of er in literaire kringen sprake is van „tolerantie jegens dit soort plagiaat." „Als jurist vind ik dit veel te ver gaan", verklaart hij desgevraagd. Zijn vakgenoot, mr. M. Bun ders, gespecialiseerd in auteurs- en mediarecht, vindt eveneens dat Van Dis te ver is gegaan. „Wat Van Dis heeft gedaan mag niet op grond van artikel 5a van de auteurswet. Daarin staat dat je alleen mag citeren als het een aankondiging, beoordeling, po lemiek of wetenschappelijke verhandeling betreft.'

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 15