Gung-Ho klaar voor muzikale aanval Cultuur&Kunst Turboschelp binnen handbereik Messiaens zwanezang beleeft wereldpremière in New York Pisuisse-prijs voor Jacqueline Braun Voorstelling Gebakken Eieren in Leidse Hout DINSDAG 18 AUGUSTUS 1992 11 Nationale Ballet opent met 'En Rond' amsterdam Het Nationale Ballet (HNB) opent zijn nieuwe dans- seizoen met het programma 'En Rond'. De eerste van elf voor stellingen in Het Muziektheater in Amsterdam is op 12 septem ber. Het programma bestaat uit drie balletten: 'Situation' van Hans van Manen, 'Shostakovich Chamber Symphony' van Kr- zysztof Pastor (première) en 'Groosland' van Maguy Marin. De creatie van de 35-jarige Pastor, afkomstig uit Polen, is gebaseerd op de politieke structuur in Europa en markeert een specifieke periode in de politieke geschiedenis, vermengd met de levens strijd van de choreograaf zelf, aldus HNB. Voor het programma 'En Rond' wordt het podium zodanig gewijzigd dat het balletge zelschap en publiek één worden. Nieuw seizoen De Nederlandse Opera amsterdam De Nederlandse Opera opent het seizoen 1992-1993 met 'Samson et Dalila' van Camille Saint-Saëns. Deze opera op libretto van Ferdinand Lemaire is een co-produktie met de Bre- genzer Festspiele. De première is op 31 augustus in Het Muziek theater in Amsterdam. Hartmut Haenchen heeft de muzikale leiding. Aletta Collins is verantwoordelijk voor de choreografie. Het Nederlands Philharmonisch Orkest, het Koor van De Neder landse Opera en Het Nationale Ballet begeleiden het geheel. Er worden tot en met 26 september in totaal tien voorstellingen ge geven, alle in Het Muziektheater. Gaudeamus Muziekweek amsterdam De Internationale Gaudeamus Muziekweek in Am sterdam wordt dit jaar van 7 tot en met 13 september gehouden. Het evenement is geheel gewijd aan componisten jonger dan 30 jaar. Er zullen 35 werken uit vijftien landen worden uitgevoerd. Op het programma staan composities in zeer uiteenlopende be zettingen, variërend van orkest, strijkkwartet en pianoduo, tot een combinatie van acht celli, of bijzondere ensembles waarbij electronica en zelfs een scratcher worden ingezet. Veertien wer ken worden voor het eerst ten gehore gebracht. De concerten worden gehouden in de Beurs van Berlage, Paradiso, De IJsbre ker en het Stedelijk Museum. Aan het einde van het evenement wordt de Gaudeamus-Prijs 1992 uitgereikt (10.000 gulden en een compositie-opdracht) Rijksmuseum toont kantcollectie amsterdam Het Rijksmuseum in Amsterdam toont van 22 au gustus tot en met 8 november een selectie uit zijn omvangrijke kantcollectie. Dat gebeurt onder de titel 'Ingetogen Rijkdom - Kant in Nederland 1600-1700'. Hoewel Nederlanders in de 17de eeuw bekend waren om hun strenge en ingetogen manier van kleden, waren kostbare kanten kragen, zakdoeken, manchetten en mutsen zeer geliefd. Door de economische bloei in die perio de ging men steeds luxueuzer en verfijnder kant dragen. Het duurste en mooiste werd geïmporteerd. De verzameling bevat, behalve belangrijke exemplaren uit oude familiecollecties, ook stukken die verbonden zijn met beroemde personen: Michiel de Ruyter en Koning-Stadhouder Willem III. Eenmalig concert Melissa Eltheridge Rotterdam In het kader van een Europese tour zal zangeres Melissa Etheridge met haar band voor een eenmalig concert naar Nederland komen. Het concert in Ahoy' Rotterdam is op 10 oktober. De kaartverkoop voor dit optreden begint zaterdag. Leidse groep vertegenwoordigt Nederland op Europees Rockfestival Gung-Ho is een kreet die door Amerikaanse militairen wordt gebruikt en zoveel betekent als: klaar om aan te vallen. Onze drummer kwam met deze naam op de proppen. De rest van de band vond het goed klinken voor een nieuwe, energieke popgroep. En bovendien, wij zijn klaar voor de muzikale aanval". Leidenaar John Helder (25) leg de samen met Ludwig Smith anderhalf jaar geleden de basis voor de power-funkgroep Gung-Ho. Op 18 september ver tegenwoordigt de groep Neder land tijdens het EBU Rockfesti val, een jaarlijkse traditie van de bij de EBU aangesloten Europe se omroepen. Uit elk aangeslo ten land wordt een band naar het festival, dat ditmaal in De nemarken wordt gehouden, af gevaardigd. Er worden live-op namen gemaakt die via radio stations in heel Europa worden uitgezonden. Een belangrijke springplank naar Europese erkenning? John Helder relativeert: „Voorlopig werken we hard aan die erken ning in eigen land. Maar ook buiten de landsgrenzen mogen ze weten dat we bestaan. Onze muziek klinkt internationaal. We zijn volgens sommige mu ziekcritici zelfs grensverleggend bezig. Dat belooft dus wat in Kopenhagen". Recentelijk is de nieuwe single- CD van Gung-Ho uitgekomen. Het nummer 'Turn that wheel' moet vooralsnog alleen bij het Nederlandse publiek de oren en ogen openen voor Gung-Ho. Vooral op de oren plegen de ze ven bandleden een fikse aanval. Het geluid dat de band produ ceert, liegt er niet om. John Hel den „Heel en af toe krijgen we tijdens zaaloptredens de kritiek dat we de registers wel heel erg ver opentrekken. Tja, enig be grip kan ik er wel voor opbren gen. Maar onze muziek is geïn spireerd door rock en funk en bezit de nodige power. Daar kunnen we niet omheen. Het geluid moet evenwel draaglijk zijn. Dat realiseren we ons maar al tegoed". John Helder schrijft de mees te nummers voor zijn band sa men met Ludwig Smith. Vorig jaar debuteerde de groep met de CD 'Raw Meat', die alom po sitieve reacties losmaakte. Ook de single 'Freedom' schoot wor tel en belandde zelfs in de tip- parade. Voor dit nummer werd als gastvocaliste Rocq-E Harrell aangetrokken, die al vele jaren in het achtergrondkoor bij Dia na Ross zingt. Stimulans In de relatief korte tijd van zijn bestaan heeft Gung-Ho behoor lijk van zich laten horen. Vooral Parkpop in Den Haag is als een 'fantastische ervaring' bijgeble ven. „Optreden voor een half miljoen mensen doe je niet elke dag. Het was voor ons een uit daging. Het publiek reageerde goed op ons optreden. Dat is een geweldige stimulans", ver telt John Helder, die niets liever doet dan optreden voor publiek. „Het maakt me in feite niet uit of er vijf of vijfduizend mensen in de zaal zitten. Het gaat mij vooral om de muziek en het sa menspel dat er tussen de muzi kanten is. Dat moet vonken en flitsend zijn. Pas dan leg je wer kelijk contact met het publiek". Momenteel is het rustig voor Gung-Ho. „Maar in september gaan we er weer flink tegenaan, met het EBU-festival om naar uit te kijken". Tussendoor speelt de groep nog in Neder land. Gemiddeld twee keer in de week. Dat brengt niet vol doende geld in het laatje om van te leven. Vandaar dat alle FOTO CPD vatbaarheid." Als ik nu terugkijk op die pe riode en de muziek van toen vergelijk met die van nu bij Gung-Ho, dan zeg ik: wat een slappe funk. Ik heb er geen spijt van dat we nu met Gung-Ho een steviger richting zijn inge slagen. We zijn een uiterst be weeglijke band, dat zeker". bandleden er ook nog andere muzikale aktiviteiten op nahou den. Ludwig Smith en John Hel der bestieren een geluidsstudio aan de Breestraat in Leiden, waar de eigen nummers tot stand komen. Maar waar ook ruimte bestaat om met andere veelbelovende popbands aan de slag te gaan. „Het is heel inspi rerend om met andere muzi kanten te werken. Dat levert soms nieuwe ideeën op voor je eigen band", ervaart John Hel der. Helder is in 1987 met de pop muziek in aanraking gekomen. Hij zat op het VWO, toen hij moest kiezen tussen zijn eind examen of meedoen aan de Grote Prijs van Nederland met de band One Trick Charlie. „Het werd meedoen aan de Grote Prijs, waar we prompt als eerste eindigden. Dat was een reus achtige ervaring. Ik was nog een groentje in de popmuziek. We hebben heel wat keren opgetre den met One Trick Charlie, maar de band had geen levens Gung-Ho: „We zijn volgens sommige muziekcritici zelfs grensverleggend bezig." Dance Theater of Harlem voor optreden naar Zuid-Afrika Het wereldberoemde Dance Theater of Harlem, dat geheel bestaat uit zwarte dansers, geeft in september in Johan nesburg een serie voorstellin gen. Het is voor de eerste keer dat een Afrikaans-Amerikaan- se dansgroep in Zuid-Afrika optreedt. Volgens zakelijk di recteur Robert Taylor zijn de voorstellingen meer dan alleen amusement. De optredens zijn ook be doeld om kennis uit te wisse len en te inspireren. De eerste week verzorgt de dansgroep workshops, demonstraties en seminars. Daarnaast zullen in totaal veertien voorstellingen worden gegeven, waaronder Ballanchine s 'Four tempera ments' en Geoffrey Holder's 'Dougla'. Amsterdam Deze turboschelp uit de 17de eeuw, destijds nog de 'bonte knobbelhoom' genoemd, is te zien in het Amsterdams Historisch Museum op de tentoonstelling 'De wereld binnen handbereik'. De schelp is versierd met dierfiguren, geëtst en ge graveerd. De beesten zijn in drie lagen gescheiden, corresponderend met hun plaats in de elementen: zwemmende, lopende, kruipende en vliegende die ren. De tentoonstelling in het Historisch Museum aan de Kalverstraat 92 in Amsterdam duurt tot en met 11 oktober. De Pisulsse-prijs 1992 is toege kend aan de cabaretière Jacque line Braun. De prijs is bestemd voor de student(e) van de Aka- demie voor Kleinkunst die, naar het oordeel van de jury, in het afgelopen seizoen de beste the aterprestatie heeft geleverd. De 24-jarige vierdejaars-stu dente Braun krijgt de prijs voor haar optreden in de voorstelling 'Les Villes' en in de muziekthea- terproduktie 'Naar de West End Story'. De Pisuisse-prijs werd in 1975 ingesteld door de actrice Fie Carelse. Het Nederlands Theater Instituut is belast met de jaarlijkse organisatie. De Stichting Vrienden van de Akademie voor Kleinkunst heeft haar Kreativiteitsprijs toege kend aan de 25-jarige Thomas Acda. Deze prijs is bestemd voor studenten die een opmer kelijke prestatie hebben gele verd op het gebied van schrij ven en ontwikkelen van voor stellingen. Acda krijgt hem voor zijn cabaretsolo 'Zitten voor de blues'. Beide prijzen worden uitgereikt op 6 september. Miles Davis op Filmdagen UTRECHT «JAN RENSEN De Australische speelfilm Din go, waarin de vorig jaar overle den jazztrompettist Miles Davis een hoofdrol speelt, beleeft eind september zijn Nederlandse première tijdens de Nederland se Filmdagen in Utrecht. De re gie van de film was in handen van de in Heemskerk geboren Rolf de Heer. Dingo kreeg zeven nominaties voor de AFI Award, het Australische equivalent van het Gouden Kalf. Dingo was te vens het speelfilmdebuut van Miles Davis. Als acteur was hij al wel eens te zien in de tv-serie Miami Vice. Miles Davis speelt in de film de rol van trompettist Billy Cross, die op latere leeftijd bijna uitsluitend nog geluid produ ceert via electronische hulp middelen. De Australische fan en amateurtrompettist John 'Dingo' Anderson slaagt er in om tijdens een bezoek in Parijs Cross weer zover te krijgen, dat hij de 'ouderwetse', akoestische muziek maakt, waarmee hij destijds beroemd werd. De treffende parallel met Miles' eigen leven is, dat ook hij het laatste jaar van zijn leven een opzienbarende terugkeer maakte naar de akoestische jazz. Na twintig jaar rockjazz en fusion speelde hij plotseling weer de arrangementen van GU Evans en de modale jazz uit res in de Verenigde Staten gaat op 5 november de laatste compositie van één van de grootste com ponisten van deze eeuw, de Fransman Olivier Messiaen (die eerder dit jaar op hoge leeftijd overleed), in wereldpremière. Het betreffende werk, 'Eclairs sur l'Au-delè' (Lichtstralen op het Hiernamaals), wordt uitgevoerd in de Avery Fisher Hall in New York door het New York Phil harmonic Orchestra onder leiding van Zubin Mehta. 'Eclairs sur l'Au-dela' werd gecomponeerd ter gelegenheid van het 150-jarig bestaan van het wereldberoemde Amerikaanse orkest. Het werk, dat uit elf delen bestaat en voor een buitenge woon grote orkestbezetting werd geschreven (128 musici), is een serie van meditaties op het Hiernamaals en op het hemelse Jerusalem. Mes siaen liet zich sterk inspireren door bijbelge deelten en door zang van vogels uit alle wereld delen. In totaal is de zang van 48 vogelsoorten in de partituur van 'Eclairs sur l'Au-dela' terechtgeko men. Messiaen werkte van 1987 tot 1991 aan de totstandkoming van de partituur. Qua omvang en duur - circa anderhalf uur - is het zijn groot ste compositie. Een uitgave van het werk is mo menteel in voorbereiding bij de Franse muziek uitgeverij LeDuc in Parijs. De Nederlandse première van Messiaens zwa nezang is in januari 1994 tijdens de VARA-Mati nee in Amsterdam. Het uitgebreide Radio Sym fonie Orkest staat dan onder leiding van Mes siaens protégé Reinbert de Leeuw. Eerdere uit voeringen zijn onmogelijk aangezien het New York Philharmonic Orchestra voor de periode van een jaar de exclusieve uitvoeringsrechten heeft. Filmdebuut In het openluchttheater bij de Leidse Hout wordt zondag een voorstelling gegeven door de theatergroep 'Gebakken Eieren'. Onder de titel 'Het Oost-Hilari- aans Staatscircus' brengt de groep een programma met Vi vian, meesteres van de balans', 'Adembenemende acrobatiek', 'Tijgerdressuur', 'King Fo, met de stokvechtceremonie' en 'Hoe Flying Fo'. Het programma wordt omschreven als 'theater variété van de bovenste plank'. De voorstelling is georgani seerd door de Werkgroep Leidse Houttheater en de Buurtvereni ging Raadsherenbuurt, die daarmee een traditie in ere pro beren te houden. Het program ma begint om 14.00 uur en is gratis toegankelijk. Van het pu bliek wordt na de voorstelling wel een vrijwillige bijdrage ver wacht om dit soon voorstellin gen, die financieel worden on dersteund door enkele onder nemers, ook in de toekomst mogelijk te maken. In de Leidse Hout zijn rich tingaanwijzers aangebracht, zo dat bezoekers slechts de bordjes hoeven te volgen naar het thea ter dat zich bevindt tussen het Groene Maredijkje en de Oegst- geesterweg. De plek Is per auto te bereiken vanaf de Warmon- derweg. Bezoekers wordt aan geraden om zelf 'zitmeubilair' mee te nemen, al was het maar een plastic vuilniszak voor het geval de grond vochtig is. Miles Davis pectievelijk de jaren vijftig en zestig. In de film speelt Miles Davis zijn eigen partijen in de arrangementen van Michel te- grand. De partijen van Dingo ARCHIEFFOTO AP worden ingespeeld door Chuck Findley. De soundtrack van de film werd eind vorig jaar door WEA op de Nederlandse markt gebracht.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 11