Dolende zielen op de aardkloot 'Ik slaap met alles en iedereen' Cultuur&Kunst Films/Boeken 'White Sands' degelijke thriller DONDERDAG 13 AUGUSTUS 1992 17 FILMTIPS VOOR VOLGENDE WEEK oslecht oomatig oooredelijk oooogoed ooooouitstekend BATMAN RETURNS LUXOR, EURO 4 OOO De speelse en uitdagende Michelle Pfeiffer ten spijt, stelt Batman Returns teleur. De nodige humor maakt de film superieur aan zijn voorganger, maar regisseur Bur ton kan nog steeds geen spannend verhaal vertellen. THE HAND THAT ROCKS THE CRADLE LIDO 3 OOOO Verrassende, aan Hitchcock herinnerende thriller van Curtis Hanson. Michael en Claire Bartel (Matt McCoy en Annabel Sciorra) nemen het kindermeisje Peyton (Re becca de Mornay) in dienst. Met allerlei gemene trucs weet Peyton man en kinderen van Claire te vervreemden. Daarna neemt ze haar toevlucht tot grover geschut. Al leen de geestelijk gehandicapte, maar niet achterlijke Solomon (Ernie Hudson) heeft LETHAL WEAPON 3 LIDO 2, EURO 2 OOOO De van deel 1 en 2 bekende rechercheurs Riggsen Murtough krijgen bij hun jacht op een partij gestolen wapens onverwachts steun van een mooie hoofdinspecteur. Mur- tough heeft het daarna zo naar zijn zin bij de politie dat hij besluit niet met pensioen te gaan. WAYNE'S WORLD LIDO 4 OOOO Twee heavy metal-freaks met een eigen televisieshow steken de draak met de Ameri kaanse televisiecultuur. Hun enige doel in het leven is: muziek en vrouwen. BASIC INSTINCT. STUDIO, EURO3 OOOO Niet al te wilskrachtige rechercheur wordt speelbal in de handen van een manipula tieve moord-verdachte. Paul Verhoeven injecteert het aantrekkelijke scenario met een ferme dosis sexuele spanning, en laat hoofdrolspelers Michael Douglas en Sharon Stone de grenzen van het toelaatbare verkennen. SNEEUWWITJE. EURO 4, LIDO 4 OOOOO Opnieuw uitgebrachte Disney-klassieker uit 1937 maakt nog steeds indruk door de warme, sprookjesachtige sfeer en de perfecte animatie. Voor de oorlog werd er in de ze film in Nederland nog geknipt, omdat de filmkeuring hem voor kleine kinderen te eng vond. Kinderen van nu zullen door de film minder worden geschokt. BIOSCOPEN AMSTERDAM ALFA 1 Leidseplein tel. 6278806 Night on earth 14, 18.45, 21.30, za zo 13.00,15.30, 18.45,21.30 ALFA 2 Naked lunch 12 j., dag. 14,19.30, 22.00, za zo 13.30, 16.00,19.30, 22.00 ALFA 3 Mon père ce heros a.l., dag. 19.30, 22, vr. ook 14.00 za zo 13.30, 16, 19.30, 22 ALFA 4 De Noorderlingen 12 j., dag. 18.45, 21.30, vr. ook 14 za zo 13,15.30, 18.45,21.30 ALHAMBRA 1 Weteringschans tel. 6233192 Basic Instinct 16 j., dag. 18.45, 21.30 Olivier onrust in vogelland dag. 13.45 ALHAMBRA2 Silence of the lambs 16 j., dag. 19, 21.45 Peter Pan dag. 14 BELLEVUE CINERAMA Marnixstraat 400 tel. 6234876 Lethal Weapon 3 12 j., dag. 13.45, 18.45, 21.30, zo 13.15, 16, 18.45, 21.30 CINERAMA Final Analysis 12 j., dag. 13.45, 18.45, 21.30, zo 13.15, 16, 18.45, 21.30 CALYPSO 1 Marnixstraat 402 tel. 6234876 Wayne's World 12 j., dag. 14, 19.15, 22, zo 13.30,16.15,19.15, 22 CALYPSO 2 Cape fear 16 j., dag. 14, 19.15, 22, zo 13.30, 16.15,19.15, 22 CINECENTER-CINEMA CORALINE Lijnbaansgracht 236 tel. 6236615 Quiet days in clichy 16 j., dag. 14.30, 17, 19.30, 22.15 CINECENTER-CINEMA PEPPE-NAPPA La vie et rien d'autre al., dag. 14, 16.45, 19.30, 22.15 CINECENTER-PIERROT Urgadag. 14.30, 17, 19.30,22 CINECENTER-CINEMA JEAN VIGO Delicatessen a.l., dag. 14.30,17.15. 19.45, 22 CINEMA 1 INTERNATIONAL August Allebèplein 4 tel. 6151243 Batman a.l., dag. 15, 19,21.45 CINEMA 2 INTERNATIONAL Flodder in Amerika 14.30, 18.45, 21.30 CITY 1 Leidseplein tel. 6234579 Batman a.l., dag. 14, 18.45,21.30, zo 13, 15.45, 18.45,21.30 CITY 2 Basic Instinct 16 j., dag. 13.45, 18.45, 21.30, zo 13, 15.45, 18.45, 21.30 CITY 3 Stop, or my mom will shoot a.l., dag. 14.15, 19, 21.30, zo 13.15, 15.45, 19,21.30 CITY 4 Freddy's Dead 16 j., dag. 19,21.30 Beethoven al., dag. 14.15,15.45 CITY 5 Love Crimes 12 j., dag. 14.15,19, 21.30, zo 13.15, 15.45, 19, 21.30 CITY 6 The hand that rocks the craddle 12 j., dag. 13.45, 19, 21.30, zo 13.15, 15.45, 19,21.30 CITY 7 Flodder in Amerika a.l., dag. 14.15, 18.45, 21.30, zo 13, 15.45, 18.45, 21.30 DESMET Plantage Middenlaan 4a tel. 6273434 Oblako Raj dag. 19,21, zo ook 14.15 A New York fiasco, dag. 22.15, zo Les vacances du cinema dag. 20 en 23, zoook 16.30 Gay Cinema za 24, zo 16.15 KRITERION Roetersstraat 170 tel. 6231708 Orfeu Negro vr. za. zo 18.30, 22 Los Santos innocentes dag 19.30, 22 Erendera wo do 19.30,22 RIALTOl Ceintuurbaan 338 tel. 6623488 Tristanadag. 20, 22.15 RIALT02 Pierrot le fou dag. 20,22.15 THE MOVIES 1 Haarlemmerdijk 161 tel. 6386016 Night on earth dag. 17,19.15, 21.45, zoook 14.45 THE MOVIES 2 Voor een verloren soldaat dag. 17.30 Raise the red lantern dag. 19.30,22, zoook 15 THE MOVIES 3 The favour, the watch and the very big fish 17.30, 19.30, zoook 15 Hearts of Darkness dag. 22 TUSCHINSKI1 Reguliersbreestraattel. 6262633 Flodder in Amerika 14, 18.45, 21.30, zo 13.15, 16, 18.45, 21.30 TUSCHINSKI 2 White Sands 16j.,dag. 14, 18.45, 21.30, zo 13.15, 16,18.45, 21.30 TUSCHINSKI 3 Basic Instinct 16 j., dag. 14,18.45, 21.30, zo 13.15,16, 18.45, 21.30 TUSCHINSKI 4 The Mambo Kings a.l., dag. 14, 18.45,21.30, zo 13.15, 16, 18.45, 21.30 TUSCHINSKI 5 Lethal Weapon 3 12 j., dag. 14, 18.45, 21.30, zo 13.15, 16, 18.45, 21.30 TUSCHINSKI 6 The hand that rocks the cradle 12 j. dag. 14, 18.45,21.30, zo 13.15, 16,18.45,21.30 TUSCHINSKI CINEAC Hook a.l., dag. 14,20.15 DE UITKIJK Prinsengracht 452 tel. 6237460 Truly, Madly, Deeply 16 j., dag 20, 22, zoook 15 LaMujerde Benjamin 16 j., dag 18.15 Het programma van Leidse en Haagse bioscopen staat op de pagina'Info'. 'Night on Earthoppen'lakkiger dan eerder werk van Jannusch Mickey Rourke en Willem Dafoe in 'White Sands'. Sterk spel van Dafoe, Mastrantonio en Rourke Eigenlijk valt er over White Sands niet veel meer te zeggen dan dat het een intelligent gemaakte thriller met een interessante rolverdeling is. Niet bepaald een aanbeveling voor een op filmsterren, special effects en promotiecampagnes afgaand publiek, dus White Sands zal hoogstwaarschijnlijk weer snel uit de bioscopen verdwijnen. Jammer, want inhoudelijk is aan de film heel wat meer aandacht besteed dan aan het doorsnee Holly- wood-spektakel. De openingsbeelden van White Sands tonen de gelijknamige woestijn in New Mexico, waar depu ty-sheriff Ray Dolezal (Willem Dafoe) geconfron teerd wordt met het lijk van een zakenman. Zelf moord lijkt de meest voor de hand liggende doodsoorzaak, maar de vondst van een koffer met een half miljoen dollar maakt het geval toch wat verdacht. Wanneer de patholoog-anatoom een onverteerd stukje papier met daarop een tele foonnummer uit de maag van de overledene vist, kan Ray de verleiding niet weerstaan om zich ver der in de zaak te verdiepen. Hij achterhaalt het rendez-vous adres waar de gestorven man eigenlijk had afgesproken, en geeft zich aldaar uit voor het slachtoffer. Dat brengt hem in contact met Gorman Lennox (Mic key Rourke), een behendige financier die als tus senpersoon optreedt bij de transactie van gesto len defensie-materiaal. Terwijl Ray zijn uiterste best om zijn identiteit geheim te houden, krijgt hij de FBI achter zich aan, die op zoek is naar het half miljoen waarmee Ray zich bij Lennox pro beert in te kopen. Bovenstaand plotverloop is slechts een be schrijving van het eerste half uur van White Sands, een film die qua onwikkeling de kijker steeds een stap voor weet te blijven. Feitelijk we ten we telkens even weinig als deputy Dolezal, die steeds verder verstrikt raakt in een wirwar van za ken waar hij maar beter buiten had kunnen blij ven. De tol die de makers voor hun inventiviteit hebben moeten betalen is een wat geforceerde ontknoping, waardoor de film minder sterk afsluit dan hij begon. Onderhoudend blijft hij wel, mede door een uitstekende cast. Dafoe en tegenspeelster Mary Elizabeth Mastrantonio zijn eigenlijk altijd goed, maar ook Mickey Rourke overtuigt met zijn minst schmierende vertolking sinds jaren. Verder be wijst de zwarte acteur Samuel L Jackson, hier te zien als een geobsedeerde FBI-agent, dat hij na GoodFellas en Jungle Fever terecht gold als een grote belofte. Als weinig andere moderne filmmakers is Jim Jarmusch geïnteresseerd in de filmische dimensies van tijd en ruimte. Zijn eerste films Permanent Vacation, Stranger than Paradisevielen op door de extreem lange shots, die de toeschouwer deelgenoot maakten van het tijdsver loop, waardoor het doelloze bestaan en de verveling van de personages meesterlijk voelbaar werden gemaakt. film recensie «jos de putter Night on Earth. Te zien vanaf vrijdag 14 augustus: Babyion 1Den Haag In de veelgeprezen zwarte ko medie Down by Law experi menteerde Jarmusch vooral met de ruimte. Hij voegde z'n drie personages eerst samen in een gevangeniscel en stuurde hen vervolgens de wijde wereld in, waar ze, anders dan in de cel, met hun tijd geen raad weten. In z'n voorlaatste film, Mystery Train, speelde Jarmusch z'n spelletje uit op de vierkante centimeter, en op de fractie van een seconde. Verschillende ver halen in dezelfde plaats worden met elkaar verbonden via een passerende trein. Mystery Train was geniaal in z'n uiterste con sequentheid, maar ook een tikje academisch. Vijf Iets dergelijks geldt voor Night on Earth. De film verbindt vijf korte verhalen in vijf verschil lende wereldsteden: Los Ange les, New York, Parijs, Rome, Helsinki. De verhalen spelen zich op hetzelfde moment af, maar er bestaan natuurlijk tijds verschillen tussen de verschil lende steden. We zien de avondschemering in Los Ange les en het ochtendgloren in Hel sinki, terwijl Jarmusch ons aan het begin van iedere vertelling via de wijzers van de klok op de 'gelijktijdigheid' wijst. Zo is Jar musch op bekend terrein; dat van het hele precieze spelletje met tijd en ruimte, waarbij steeds enkele personages elkaar voor een korte tijd ontmoeten en dan onvermijdelijk weer uit een gaan. Ditmaal gaat het om vijf taxi ritten door de verschillende ste den, om vijf merkwaardige ont moetingen tussen chauffeur en passagier. Wie Jarmusch kent weet dat dergelijke ontmoetin gen nooit heel erg dramatisch zijn; het gaat hem veelal om de poëzie van het kleine, het toe val, de onvermoede gelijkge stemdheid van verschillende personen. Dat maakt ook Night on Earth zo mild en menselijk. Of het nu gaat om de ontmoe ting tussen een punkerig, brutaal chauffeurtje (Winona Ryder) en een chique passagiere (Gena Rowlands) in Los Ange les, of die tussen een oude Pool se man (Armin Muller-Stahl) en een in voor hem onverstaan baar 'slang' ruzieënd stelletje in New York, of die tussen een eenzame zwarte immigrant (Isaach de Bankole) en een bij dehante blinde schoonheid (Beatrice Dalle) in Parijs, steeds is Jarmusch op zoek naar een wankel evenwicht. Het geeft Taxirit in Los Angeles: Brutaal chauffeurtje (Winona Ryder) en chique passagiere (Gena Rowlands). hem de gelegenheid de mense lijke communicatie onder de microscoop te leggen. Trucjes Ook in Night on Earth past Jar musch dat procédé toe en het resultaat is een soms amusante, soms ontroerende dwarsdoor snede van gevoelens, fantasie tjes en verwachtingen van een aantal dolende zielen, ergens op onze aardkloot. Bij alle bewon dering daarvoor dient toch aan getekend te worden dat de ech te verrassing over 's mans vak manschap er een beetje af is. Jarmusch speelt z'n bekende trucjes uit op een steeds groter gebied. Night on Earth is 'gro ter' en daarom ook oppervlakld- ger dan zijn vroegere films. Wat ooit kleine kamertjes waren zijn nu autoritten door vijf metropo len geworden, en het is duide lijk dat de kracht van Jarmusch toch ligt op die vroegere vier kante centimeter. Boek over Freddie Mercury dist bekende feiten op boek recensie monique brandt/gpd The show must go on, het leven van Fred die Mercury door Rick Sky Uitgeverij BZZTÓH. Alleen verkrijgbaar bij de Free Record Shop. f 9,95 „Liefde is voor mij Russische roulette", zei Queen-zanger Freddie Mercury eens in een profetische bui, lang voordat hij wist dat hij aids had. Gevaarlijke spelletjes gaan een keer fout en ook bij Mercury keerde het lot zich tegen hem. In november 1991 stierf de kleurrijke, 45-jari- ge zanger aan de gevreesde ziekte. Popjournalist Rick Sky van de Britse krant Daily Mirror bracht vervolgens razendsnel een boek over het leven van Freddie Mer cury op de markt. Uitgeverij BZZTÓH heeft het in Neder landse vertaling uitgebracht on der de titel The show must go on, het leven van Freddie Mer cury. Het boek is overigens al leen te koop in zaken van de platenwinkelketen Free Record Shop in Nederland en België. Dit soort gehaaide pogingen een graantje mee te pikken van de opbrengsten bij andermans dood en ellende, voorspelt meestal niet veel goeds over de inhoud van zulke werkjes. Ook in dit geval blijft het boek aan de oppervlaJcte. Popjournalist Sky geeft, naast de uitgebreide historie van de band, vooral veel bekende maar evengoed smakelijke opsommingen van Mercurys uitbundige bed- avonturen („Ik slaap met alles en iedereen"), verslagen van zijn vermaarde en onovertrof fen feesten, waar de allerbeste cocaïne door dwergen op zilve ren schalen werd rondgedeeld en tientallen vrijwel naakte meisjes de gasten moesten ge rieven. Zanzibar Freddie Mercury of liever Farokh Bulsara, zoals zijn echte naam luidt, bracht zijn jeugd door op de exotische eilanden Pemba en Zanzibar, twee eilan den voor de oostkust van Afrika, en later in de Indiase stad Bombay. Op zijn veertiende vertrok hij tot zijn grote af schuw met zijn familie naar het druilerige Engeland, waar hij al snel kennismaakte met de grau we uniformiteit van een typisch Engelse kostschool. Mercury voelde zich doodon gelukkig. Dat veranderde pas toen hij op de kunstacademie terechtkwam. In die tijd ont moette hij de overige bandle den. In 1970 trad Mercury toe tot de band Smile, een initiatief van natuurkundestudent Brian May. De band werd een jaar la ter omgedoopt tot Queen en kreeg bijna onmiddellijk gigan tisch succes. De band scoorde ontelbare klassieke hits als Bo hemian Rhapsody, Another one bites the dust, Radio Gaga en Somebody to love. Roem bracht de rijkdommen waarmee Mercury zijn ontlui kende extravagantie naar harte lust kon uitleven. 'Sex, drugs rock-'n-roll' waren, naast het smijten met geld, de belangrijk ste bezigheden in Mercurys le ven. Hij werkte keihard en leef de voor de muziek, maar vergat daarnaast niet te genieten van zijn sterrenstatus. Mercury werd omringd door mensen die wer den aangetrokken door de glans en glitter, en vooral door het ge- knisper van bankbiljetten in de handen van de immer vrijgevige Queen-zanger, die regelmatig huizen, auto's of dure juwelen wegschonk. Voor zichzelf schafte hij voor al kunst en antiek aan. Hij bracht bij voorbeeld korte 'win kelbezoekjes' aan Japan, en kwam dan na twee dagen terug met antieke meubels en kunst ter waarde van tweehonderdui- zend pond. ,,A1 mijn geld gaat naar Sotheby's Harrods, Asprey en Cartier. Ik geloof in verkwis ten." Als de band op tournee was dook Mercury waar dan ook onder in de homokroegen en versierde het ene na het andere vriendje, of, als dat zo uitkwam, het ene èn het andere vriendje. Vooral toen hij enkele jaren in München woonde wisselden ze elkaar net zo snel af als zijn uit dossingen tijdens een optreden. Ook zijn legendarische fees ten stonden doorgaans in het teken van de seks, zo beschrijft Sky, die zelf trots schrijft dat hij enkele malen behoorde tot het groepje gelukkige genodigden. Naakte vrouwen met slangen, gespierde leer jongens die de toiletten bevolkten, speciaal in gehuurd ter verhoging van de feestvreugde, duizenden flessen champagne, niets was te dol. Totdat Mercury, waarschijn lijk in 1985, ontdekte dat hij aids had. De zanger trok zich te rug in zijn grote huis, en leefde van de ene op de andere dag vrijwel als een Iduizenaar. Zo wist hij zijn ziekte verborgen te houden tot 24 uur voor zijn dood. Alleen enkele naaste vrjenden, zoals zijn vriendin Mary Austin en muzikant Dave Clark waren op de hoogte. Reinhold Mack, producer van enkele Queen-albums, sprak Mercury voor het laatst vier maanden voor zijn dood. „Ik weet zeker dat hij tegen het ein de niemand wilde zien, dat hij Met zijn boek over Freddie Mercury probeert Rick Sky een graantje mee te pikken van de opbrengsten bij de dood van de extravagante zanger. ARCHIEFFFOTO wilde dat de mensen zich hem herinnerden zoals hij ooit was geweest, gezond en vrolijk en niet als een bedlegerige invali de." Op 24 november 1991 overleed de uitgeteerde popster, alleen, in zijn kolossale huis in Kensington. zichzelf en de ander in de gaten hebben, verlopen ge sprekken voor beiden vaak on bevredigend. Als man en vrouw zich daarvan wèl be wust zijn, vaak trouwens ook. Want alle goede bedoelingen ten spijt verloochent de aard van het beestje zich i maal niet. Maak er dus maar het beste van en met wat goede wil i beide kanten lukt het dan wel, zo luidt in de meeste gevallen de 'oplossing' van het pro bleem. Zo ook bij Jeffrey Wijn- bergh. In tegenstelling t nig collega die blijkens het schrijfsel met gefronste wenk brauwen achter de tekstver werker heeft gezeten, benadert Wijnbergh het onderwerp ech ter met een kwinkslag. Hij heeft gekozen voor korte hoofdstukjes waarin hij via dialoogjes in en over alledaag se situaties aangeeft wat en waar het 'fout' gaat. Dat heeft het voordeel dat het boekje vlot leest c kelijk is. Het nadeel is dat de lezer wel in veelvoud het hóe krijgt voorgeschoteld, nauwelijks iets t het waaróm ovei standen tussen vrouwen. Ach, zou Wijnbergh waarschijnlijk zeggen, als je er toch niets aan kunt verande- zou je je dan ver- het waarom? En helemaal ongelijk heeft hij daarin niet. Jaren geleden drukte een ken nis het eens zo uit: het is net of ik digitaal praat en mijn vrouw analoog. Ofwel: het eeuwige misverstand tussen mannen en vrouwen. Een dankbaar On derwerp voor psychologen en uitgevers. Hoeveel boeken zouden al over het onderwerp verschenen zijn? De kem van al die boeken Is dat voor mannen het gesprek een middel is tot een doel, maar voor vrouwen vaak een doel op zichzelf. Als ze dat niet net uit Gemene vrouwen boek

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 17