'Niet met het hoofd in de wolken lopen' 'Media hebben house compleet vernaggeld' Cultuur Kunst Informeel Dans Overleg opgericht Verzet Cannon tegen plan nieuwe bioscoop DINSDAG 11 AUGUSTUS 1992 11 redactie cees van hoore annemiek ruvgrok leiden Het eerste openluchtfilm festival op het Leidse Vrouwen kerkplein heeft gisteravond een kleine honderd bezoekers getrok ken. De organisatoren, het Kijkhuis en het Praethuys, verkeerden, na alle plensbuien van gisteren, tot op het laatste moment in onze kerheid of de voorstelling wel kon doorgaan. Maar toen het om tien uur droog was werd dan toch het filmdoek ontrold tussen de restanten van de voormalige Vrouwenkerk. Tijdens de voor stelling viel er geen druppel re gen. Op het witte scherm van 3 bij 6 meter werd de speelfilm 'Yojimbo' van de Japanse regis seur Akira Kurosawa vertoond. Een samoerai-film waarvan het verhaal een beetje op een wild westfilm lijkt. Met het unieke ca merawerk en de choreografie zet te deze rolprent de trend voor de vele spaghetti-westerns. Het filmfestival duurt nog de hele week. Voor vanavond staat 'Nostalghia', van de Russische re gisseur Andrej Tarkovski op het programma. Een film die het vooral hebben van mooie beel den. Morgenavond wordt 'Cry Baby' van John Waters vertoond. Donderdagavond staat 'Bagdad Cafe' van Percy Adlen op het pro gramma, vrijdagavond 'Jacob's Ladder' van Adrian Lyne. Zater- d, tenslotte, wordt de klassieker 'The Big Store' met The Marx Brothers vertoond waar Groucho in een warenhuis onder zoek doet naar corruptie. Het openluchtfilmfestival, mo gelijk gemaakt door de bijdragen van een aantal Leidse onderne mers. De filmvoorstelling is daar om gratis toegankelijk. Alle voc stellingen beginnen om 22.00 HENK BOUWMAN Solution begint nieuwe seizoen met rock roll Solution is helemaal klaar voor het nieuwe seizoen. De zaal van het jongerencentrum, aan de Van de Endelaan 7 in Hillegom, is de afgelopen weken in een nieuw jasje gestoken. Iedereen wordt, aanstaande zaterdag, daarom in de gelegenheid ge steld het vernieuwde pand te bekijken tijdens een gecombi neerde open dag en een rock roll festival. De deuren van Solution gaan om 14.00 uur open. Het jonge rencentrum zal vanaf dat tijd stip bol staan van de stijl uit de jaren 50 en 60. Dat wil zeggen: pettycoats, zuurstokken en Rock a Billy-muziek. Op het buitenterrein staan originele Amerikaanse wagens, een Edsel en een Dodge Coronet, uit de jaren vijftig opgesteld. Een da me op een Henkei scooter uit 1958 laat te toenmalige life-style Twee specialisten op het ge bied van vetkuiven en sui kerspinnen staan klaar om de (oudere)jongeren van een nieuw kapsel te voorzien. Ok het zogeheten 'haar op zolder' is geen probleem. Verder zijn er rock roll dansdemonstraties te zien en zijn er allerlei spullen uit de jaren vijftig spullen te koop. In de grote zaal van Solution treedt 's avonds de rock roll- band Shaking Silhouets op. De ze viermansformatie timmert al tien jaar aan de weg en speelde onder meer in het voorpro gramma van de Flying Soucers en de Gigantjes. De toegang is van de middag tot middernacht geheel gratis. Op donderdag 20 augustus wordt in Solution het eerste te kenfilmfestival gehouden, aan vang 20.00 uur. Jaco daar na deze prijs verandering De mooiste prijs voor de kersverse winnaar van het Hen drik Andriessen Orgelconcours, laco van Leeuwen, zou het geven van een reeks concerten zijn. ,,De mensen grij pen zo snel naar de bekende namen. Als jong organist krijg je helaas maar weinig kansen om je te bewijzen. Maar misschien komt daar na deze prijs verandering in. Wie weet." i saskia stoelinga Orgelconcert van Vincent de Vries lisse Organist Vincent de Vries geeft donderdag 13 augustus een concert op het Adema-orgel van de St. Agathakerk in Lisse. Op het programma staan onder meer werken van J.S. Bach, j. Stanley en H. Andriessen. Het concert begint om 20.15 uur. Kaarten zijn op de avond van het concert verkrijgbaar in de kerk. 'Tentoonstellingen' in Fodor amsterdam In Museum Fodor in Amsterdam vindt van 26 sep tember tot 25 oktober een serie van zes gelijktijdige presentaties plaats, ontworpen en ingericht door acht vormgevers en beel dend kunstenaars. De titel is 'Tentoonstellingen'. Benno Prem- sela, Aldo van Eek, Martin Viser/Joke van der Heyden, Arno van der Mark/Jan van Grunsven, Jouke Kleerebezem en Stephen Graig zijn door Fodor gevraagd hun visie te geven op het ten toonstellen. Concours Ensembles Oude Muziek utrecht» In Utrecht vindt op 27 en 28 augustus het zesde Inter nationaal Concours Ensembles Oude Muziek plaats. Aan dit concours doen acht ensembles mee. Zij komen uit Italië, de Ver enigde Staten, Duitsland, Zweden, het GOS, Groot-Brittannië en Nederland. Het evenement wordt gehouden in het gebouw voor Kunst Wetenschappen aan de Mariaplaats. De voorronde op donderdag begint om 13.30 uur. De finale is een dag later en vangt aan om 19.30 uur. amsterdam anp Een groep van twintig freelance dansers en cho reografen heeft het Informeel Dans Overleg (IDO) opgericht. Dat moet dienen als intensief open discussieplatform voor onder anderen choreogra fen, dansers, critici en zakelijk leiders. Het plat form heeft een voorlopig informele status, waar door het „dwars door gevestigde belangen en po sities" kan gaan. Aanleiding voor de oprichting is de discussie over de adviezen van de Raad voor de Kunst, waarin onder meer werd gepleit voor de totstand koming van een Platform voor de Moderne Dans. Daaruit bleek dat intensiever en gestructureerder overleg over de ontwikkelingen in de moderne danssector wenselijk is. De komende jaren richt het IDO zich op de ver betering van de sociale en materiële posities van de individuele danskunstenaars en dansgroepen en de verhoging van de kwaliteit van het manage ment en de marketing. Het informele overleg kan volgens het IDO uitmonden in diverse officiële formaties. Gedacht wordt aan een organisatie die de belangen behartigt van Moderne Dans, een Stichting Moderne Theaterdans Amsterdam, een produktschap Dans, een IJsbreker/Bimhuis voor de Moderne Dans of een servicebureau voor on afhankelijke choreografen. Organist Jaco van Leeuwen (30), sinds 1986 woonachtig in Noordwijk, is geen ontevreden man. Zeker niet na zijn presta tie in de Domkerk in Utrecht af gelopen vrijdagavond. De prijs van 5000 gulden komt hem ook goed van pas. Alleen hij zou ook zo graag met een zekere regel maat voor een groot publiek spelen. Waarom? „Als achtjarige was ik al beze ten van het orgel in Goes, mijn geboorteplaats. Een Marcussen- orgel dat net was gerestaureerd. Toen al droomde ik er al van om daar eens een groot concert op te mogen geven. Van Leeu wen is nu dirigent en organist van de twee koren het kerk koor en het Vesperkoor van de Grote St. Jeroenskerk in Noordwijk-Binnen. En hij geeft privélessen op orgel en piano. Werk waaraan hij veel arbeids vreugde beleeft. Toch blijft er iets in hem knagen. „Kijk, toen ik in 1980 orgel en piano begon te studeren aan het Nederlands Instituut voor Kerkmuziek in Utrecht stond het geven van concerten mij al voor ogen. Ik heb daar in 1985 keurig het einddiploma kerkmuziek be haald. Toen ben ik naar het Sweelinckconservatorium in Amsterdam gegaan om mij ver der te specialiseren als uitvoe rend organist. Dat is ook gelukt. naai orgelconcours voor Grego riaanse muziek. Ja, en dan krijg je het gevoel om door te gaan, nog meer te pakken." Om den brode toog hij naar Noordwijk. Februari 1992 zag hij in een vakblad een oproep staan voor het Hendrik An driessen Orgelconcours. „Nu of nooit", dacht hij. Muziek opge vraagd en aan het studeren ge slagen. „Ik moest me echt op Andriessen toeleggen, want zo veel had ik niet van die man ge speeld." Met de dag werd Van Leeuwen enthousiaster. De eer ste ronde bestond uit het inzen den van een geluidsband met twee verplichte werken, waar onder een muziekstuk van César Franck. Van Leeuwen werd geselecteerd. Acht kandidaten werden uit genodigd voor de tweede ronde, vorige week maandag in de St. Jozefkerk in Haarlem. Daar moesten zij de voorgeschreven werken van Hendrik An driessen, diens zoon Jurriaan, en Albert de Klerk spelen. Op nieuw werd Van Leeuwen gese lecteerd. Vrijdagavond in de Domkerk in Utrecht, met heel veel beroemde Andriessens on der het publiek, moest hij de strijd aanbinden met twee an dere organisten: Jan-Piet Knijff en David Jansen. De jury zag in hem de onbetwiste winnaar en stelde een zeer lovend rapport samen. Hij werd geroemd om zijn instrumentbehandeling en ook zijn speeltechniek was gaaf. Winnaar Jaco van Leeuwen: „Natuurlijk was ik heel blij. Maar je moet het ook weer niet overtrekken. Het leven gaat door. Mijn koren en leerlingen staan te wachten. En die heb ben niets aan een leermeester die met zijn hoofd in de wolken loopt. Ik voel me op dit moment gewoon een beetje D-Shake en de vaderlandse house: leeuwarden» jacob De Cannon Groep Nederland zal niet accepteren dat in Am sterdam-Noord een bioscoop complex wordt gebouwd door het filmconcem Wamer Bro thers. Dat zegt algemeen direc teur W. van Wouw van Cannon in reactie op de plannen van het Warner-concern om aan het Buikslotermeerplein in de hoofdstad een mega-bioscoop neer te zetten met een capaci teit van 2.750 stoelen. Het Amerikaanse Filmbedrijf heeft volgens de WD-wethou- der E. Peer (Ruimtelijke Orde ning) van het stadsdeel Noord, half juni een intentieverklaring afgegeven voor de bouw van het complex. In december stemt de deelraad over de komst ervan, maar Peer verwacht niet dat de raad zich tegen het project keert. De bouw, die maximaal 20 miljoen gulden kost, past in de herinrichting van het Buik slotermeerplein. Warner Bro thers weigert tot nog toe ieder commentaar. Cannon-directeur Van Wouw voert momenteel in- gesprekken met de centrale stad over de bouw van bioscoopcomplex aan de IJ- achter het Centraal Sta- Deze zogenaamde multi plex zou uit acht filmzalen be staan en plaats bieden aan 2.500 bezoekers. De bouw vergt een investering van rond de 25 miljoen gulden. Eind augustus presenteert de Amsterdam Waterfront Finan cieringsmaatschappij (AWF) de maquette en bijbehorende plannen voor de IJ-oevers. Een woordvoerder van de AWF wil de maandag niet ingaan op de plannen voor de bouw van het bioscoopcomplex voor Cannon. Volgens Van Wouw is de bouw van een mega-bioscoop aan het Buikslotermeerplein onvereenigbaar met de plannen van Cannon. De centrale stad moet volgens hem op korte ter mijn met vertegenwoordigers van het stadsdeel om de tafel gaan zitten, om een en ander op elkaar af te stemmen. House-fenomeen D-Shake: „Het moet een hele schok zijn geweest v dat zo'n plaat met alleen maar een harde beat een hit kon worden. House-fenomeen D-Shake zag van zijn eerste grote hit in bin nen- en buitenland 200.000 exemplaren over de toonbank rollen. Zijn nieuwste cd 'Set The Controls For The Heart Of The Groove' mag er ook al wezen. Toch is de man achter D-Shake niet echt optimistisch over de staat waarin house zich mo menteel bevindt. „De media hebben de house compleet ver naggeld." Boudisque-baas Fred Berk hout brengt me naar de Staats liedenbuurt, waar D-Shake do micilie houdt. „Het is wat, de baas van de platenmaatschappij die de journalist achterop de Fiets naar zijn artiest vervoert", zucht hij. Het is wat, maar het heeft ook wel weer wat. In de house gaat het er immers net even anders aan toe dan in de ouderwetse muziek. Neem nou het krappe zijkamertje, waarin D-Shake voor 30.000 gulden aan apparatuur heeft staan en waar hij tegenwoordig zijn pla ten maakt. Aad de Mooy heet in de wan deling Le Beau, is de grote man achter D-Shake en werkt ook wel onder de namen Shake Inc. en Time Warp. „Maar dat is een geintje." Hij speelde rond 1980 in allerlei experimentele band jes, ging onder invloed van New Orders Blue Monday' en hip hop thuis muziek maken. Maakte videoclips voor hits van Royal House en Kraze en raakte zo besmet met de house-bacil. Met 'Yaaah'/Technotrance' scoorde hij een even onver wachte als grote hit: ruim 200.000 exemplaren gingen er wereldwijd over de toonbank. Enkele singles later is er de cd 'Set The Controls For The Heart Of The Groove', met dank aan Pink Floyd. „Een overzicht van wat ik tot nu toe gedaan heb. De consument is er wel mee in zijn sas, dat blijkt wel uit de ver koopcijfers, en de critici vragen of het niet een onsje meer had mogen zijn, of er niet wat meer nieuwe nummers op hadden gekund. Zo ontstaat er een heel vertekend beeld in de media, alsof ik me heb lopen drukken of zo. Maar dat was de bedoe ling helemaal niet." Media Le Beau onderhoudt toch al een gespannen relatie met de me dia, die volgens hem mede schuldig zijn aan de teloorgang van de house. „Ze hebben er weinig kaas van gegeten. Sinds de media erop gesprongen zijn is de house wel goed vernag geld, vind ik. Enerzijds door de sensatiepers, anderzijds door goedwillende journalisten die zich nou ook met house enga geren maar eigenlijk van toeten noch blazen weten. Mensen house-beleving niet verder <t dan een half jaar. Daar hand schijtziek van." „Kijk, house is gewoon groot geworden op de dansvloer, in de clubs. Die enorme groei is echt iets van het laatste jaar, maar toen konden de media er ook niet langer omheen. Daar voor was het lange tijd een on dergronds fenomeen. 'Yaaah'/Technotrance' is enorm geboycot door de radio en door Countdown. In die tijd, ruim anderhalf jaar geleden, wisten de media niet eens dat er zoiets als een house-beweging was. Ik kwam tot nummer 28, maar op grond van de verkoop cijfers nad dat nummer vijf of zo moeten zijn. Het moet een hele schok zijn geweest voor die ouwe piggelmees daar in Hil versum dat zo'n plaat, die in wezen puur club was, dus geen melodie maar alleen maar een harde beat, dat dat een hit kon worden, ik ken anecdotes dat de eindredacteur van Count down zijn veto uitsprak over 'Yaaah' in zijn programma. Kon-ie geestelijk niet aan of zo. Terwijl er nou hits in de top-40 staan waarvan zelfs ik denk: nou nou, dat dat een hit wordt." Dansmuziek „House is een volksbeweging geworden. Het exclusieve ka rakter, de sjeu, is er vanaf, dat is een duidelijke zaak. Het is ver waterd. Een heleboel muzikan ten en bezoekers van het eerste uur zijn afgehaakt. En het zijn de media die het doen Kijk, sensatie, prima. Voor mijn part schrijf je dat op elke party kilo's pillen van de hand gaan en dat iedereen in een g-string loopt. Dat zal me worst wezen. Maar die onwetendheid, die zit me tot hier." Le Beau wil zichzelf niet pes simistisch noemen ten opzichte van de house. „Maar het is niet meer wat het was. Het is eigen lijk al afgelopen, al noemen de media het nog steeds house. Ik wil niet zeggen dat het met de dansmuziek afgelopen is, maar het stempeltje house gaat eraf. Ik vind het nog steeds prachtig om een bepaald soort house te maken. Aan de andere kant ben ik op zoek naar nieuwe dingen. Maar je weet precies hoe dat gaat: als ik straks kom met iets van 100 lyeats per minute dan haalt iedereen zijn neus op. Toch gaat het die kant we! op. Tempo's van 100, 120 bpm, meer melodie, meer groove', meer subtiele ritmes. En dan gaan er koppen rollen. Nu is het heel gemakkelijk om 5000 pla ten te verkopen en uit de kosten te komen. Maar staks gaat het wel degelijk om echte ideeën, echte muzikale inbreng, echte stemmen, echte creativiteit ook. En dan zal wel blijken wie de langtte adem heeft.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 11