Mystiek en puurheid
van 'The Soft Parade'
Nieuwe privé-opleiding
tot architect/kunstenaar
Cultuur&Kunst
Kunstbunker te koop
Lievige
pasteltinten
en stevige
blauwen
Oscar Carré Trofee voor
Koreaanse trapezegroep
Verkoop van Oscar brengt dikke ton op
Voorstellingen opera
en ballet in Danstheater
VRIJDAG 7 AUGUSTUS 1992
Tilburgse band beïnvloed door muziek uit jaren zestig
Hartstocht en zuiverheid liggen verankerd in de muziek
van 'The Soft Parade', een nieuwe loot aan de boom van
de Nederpop. De eerste cd van de Tilburgse band heet
niet voor niets 'Puur'. Het album staat bol van de mystiek
en grijpt onbetwistbaar terug op de muziek van de late
jaren zestig. Alsof The Doors, The Velvet Underground en
The Beatles een verbond met elkaar zijn aangegaan.
van de cd, die ruim een maand
geleden verscheen. „Ze schat
ten onze relatie met hem wei
eens verkeerd in", zegt Erik. „Ik
zat laatst naar de radio te luiste
ren, hoor ik: 'Dit is de nieuwe
band van Dave Stewart'. Ia, dat
gaat me een beetje te ver."
frank van den muusenberg
Dave Stewart ontdekte The Soft
Parade en gaf de band een pla
tencontract bij zijn eigen label
Anxious. Het merendeel van de
popliefhebbers kent Stewart als
de mannelijke helft van het in
middels opgeheven duo Eury-
thmics. Samen met Annie Len
nox scoorde hij de ene hit na de
andere.
De groep bestaande uit Hans
Bos (zang/gitaar), Erik Maas
(bas), Joop Pollet (gitaar) en
Dick Brouwers (toetsen) werkte
begin dit jaar in Franse en En
gelse studio's aan 'Puur'. Inmid
dels is The Soft Parade aange
vuld met de Britse parttime
drummer Keith Prior. De groep
vroeg Stewart voor de produktie
Publiciteit
De verbintenis met de (voorma
lige) mega ster geeft de band
veel publiciteit, erkent gitarist
Joop. „Maar het verhaal heeft
twee kanten. In Engeland heeft
de naam Dave Stewart nou niet
direct een positieve klank. Daar
hebben ze een vreemde hou
ding tegenover mensen die het
helemaal hebben gemaakt. Zo
iemand kan verder niks meer
goed doen. Dus lees je Engelse
recensies over onze cd in de
trant van: 'Het is van Dave Ste
wart, dus is het niks'. Of, als ze
de plaat toch goed vinden: „Wèl
geproduceerd door Stewart,
maar desondanks een goede
cd'."
Als de bandleden vertellen
over hun mentor, spreken ze
niet over hem als de suikeroom
die The Soft Parade eventjes
een contract aanbod. Nee, de
producer wordt vooral be
schouwd als een begeesterd
vakman. „Hij is geen kapsones-
lijder, maar kan juist een hele
positieve werksfeer creëren."
Opvallend aan 'Puur' is de
waas van mystiek die doorklinkt
in de songs, op één na alle ge
schreven door Bos en Maas.
„Dat mystieke vond Stewart ook
heel spannend", meent Hans.
„We kwamen tijdens concerten
op een hypnotiserende hoogte.
Hij wilde dat gevoel vasthou
den. Als je The Soft Parade op
zijn best wilt horen, moet je
proberen om steeds meer span
ning in de atmosfeer te gooien."
Het ongrijpbare komt ook
naar voren in teksten op 'Puur'.
De band lijkt beïnvloed door de
kronkels in de menselijke geest.
„Absoluut", zegt Hans. Ter illu
stratie geeft hij uitleg bij de
tekst van het nummer 'An angel
a devil'. „De song gaat over
twijfels bij mensen. Over waar
ze in het diepst van hun hart
mee bezig zijn. Dat je in de
spiegel kijkt en het gezicht van
een duivel of een engel ziet.
Jouw gezicht zit daartussen en
je stelt de vraag: wat ben ik?"
Jaren zestig
Voorts zijn de jaren zestig on
losmakelijk met 'Puur' verbon
den. De experimenten van The
Beatles, de spiritualiteit van The
Doors en invloeden van The
Velvet Underground klinken
door. Trouwens, het vierde al
bum van The Doors heette The
Soft Parade. Kan het nog duide
lijker? „We hebben heel bewust
gekozen om uit te gaan van de
muziek die eind jaren zestig
werd gemaakt", aldus Erik. „We
halen bepaalde elementen uit
het verleden. Kennelijk hebben
we de mogelijkheid, om daar
zelf iets nieuws van te maken."
The Soft Parade: „Ik denk dat we allemaal die tinteling wel voelen. Wie weet eindigen we volgend jaar wel met trompetten er bij." foto gpd
„Ik hoor iets in die platen van
The Velvet Underground en The
Beatles", vervolgt Hans. „We
zijn door hun gedachten beïn
vloed. Het moet puurheid heb
ben." De sixties leveren de
grondstoffen, The Soft Parade
voegt daar eigen interpretaties
en verhalen aan toe.
'Puur' is pas uit en de band
gaat nog uitgebreid toeren door
Nederland. Toch verheugt The
Soft Parade zich alweer op het
maken van een opvolger. Hans:
„We hebben een pand in Til
burg. Daar kunnen we samen
werken. We zijn nu al geïnteres
seerd hoe die nieuwe plaat gaat
klinken. Is ook het spannende.
Ik denk dat we allemaal die tin
teling wel voelen. Wie weet ein
digen we volgend jaar wel met
trompetten erbij."
steenwük Tijdens de Tweede Wereldoorlog lagen in deze kunstbunker in Steenwijk nog Rembrandts en andere grote meesters opgeslagen. Nu
komt hij wellicht te koop. De dienst Domeinen onderhandelt met de provincie Overijssel over verkoop, maar ziet de provincie er vanaf dan gaat
het gebouw met toren en lage bijgebouwen in de openbare verkoop. Het bouwwerk staat op een voorlopige monumentenlijst De bunker was
één van de 12 rijksbewaarplaatsen voor kunstschatten. foto anphans steinmeier
beeldende kunst
recensie «irene van beveren
Expositie, etsen, zeefdrukken en aqua
rellen van Arnold van Criensven, colla
ges op rijstpapier van Maggy Voor-
sluys, tot 29/8. wo, do en vr 13 00 -
17,00 uur, za. 11.00 - 17.00. bij Hof
man Van der Zee kunstzaken.
Hooftstraat 235, Alphen aan den Rijn.
Anders dan gewoonlijk han
gen de werken van expose
rende kunstenaars bij Hof
man Van der Zee geschei
den van elkaar. „De stukken
verdragen elkaar niet", oor
deelt één van de drie galerie
houdsters. En terecht. Het
intense, diepe blauw van
Maggy Voorsluys' collages
vormt een te groot contrast
met de, naar mijn smaak,
wat zoetige pasteltinten van
Arnold van Griensvens wer
ken op papier. Naast elkaar
gehangen zouden zijn zeef
drukken, etsen en aquarellen
in het niet vallen bij de colla
ges van Voorsluys.
Deze kunstenares heeft
zich laten inspireren door de
Japanse filosofie en cultuur.
Twee jaar geleden maakte zij
een reis naar dit land, onder
meer naar de eeuwenoude
tempelstad Koyasan. Haar
composities van beschilder
de snippers rijstpapier vor
men een hommage aan dit
heiligdom, maar roepen bij
mij geen enkel beeld op van
de verfijnde beschaving
waarom het 'Land van de rij
zende zon' bekend staat.
Toch spreekt Voorsluys' in
terpretatie van de mystieke
zijde van Japan mij wel aan.
Haar collages tonen robuuste
vormen in koele tonen met
enkele lijnen in goudkleur.
Voorsluys kent deze kleuren
een symbolische lading toe:
het blauw staat voor het Ja
panse landschap en het goud
voor de geestelijke rijkdom
van het Zenboeddhisme.
Van Griensvens werk be
staat voormamelijk uit com
positie van cirkels, vierkan
ten en lijnen op het platte
vlak, uitgevoerd in zachte
tinten, en met titels die zijn
ontleend aan de natuur. Het
doet denken aan de natuurfi
losofische leer die dezelfde
vormen als volmaakt be
schouwt omwille van hun
gelijkzijdigheid en er, vanwe
ge die volmaaktheid, een
goddelijke of in elk geval ho
gere oorsprong aan toe
schrijft. Behalve harmonieu
ze geometrie laat Van
Griensven kleine menselijke
Figuurtjes zien en onderdelen
daarvan. Sommmige dragers
van zijn figuratie heeft hij
eerst gevouwen tot een har
monica en daarna uitgeklapt,
wat twee speelse veelluiken
heeft opgeleverd. Jammer
blijft echter zijn lievige kleur
gebruik, wat mij al snel deed
terugkeren naar de stevige
blauwen van Voorsluys.
Maastrichtse wint Prix de Rome
Amsterdam De 31 - jarige Suchan Kinoshita uit Maastricht heeft
de Prix de Rome 1992 voor Beeldende Kunst en Openbaarheid
gewonnen. Aan de prijs is een bedrag van 40.000 gulden verbon
den. De tweede prijs (20.000 gulden) ging naar de 32-jarige Mark
Manders uit Arnhem. De 33-jarige Marijke Warmerdam uit Am
sterdam en de 27-jarige Noor de Rooy uit Breda wonnen beiden
de basisprijs van 10.000 gulden. Op 4 november worden de prij
zen uitgereikt. Dan verschijnt ook de publicatie 'Prix de Rome
1992', met daarin het juryrapport en de afbeeldingen van het
werk van de kunstenaars. De winnaars zijn bekroond voor het
werk dat zij deze zomer in een periode van drie maanden heb
ben gemaakt. Van 4 november tot en met 29 november is het
gemaakte werk te zien in Museum Fodor in Amsterdam.
Cocon in Staa-galerie
alphen aan den run De textielgroep Cocon exposeert van 15 au
gustus tot en met 10 september in de Staa-galerie, Prinses Ire-
nelaan 88 in Alphen. De groep bestaat uit vier vrouwen, Ellen
van Garderen, Trudi van Greevenbroek, Willy Jager en Maya Sie-
pel, die twee- en driedimensionale weefsels maken en nieuwe
vormen in de textielkunst proberen te vinden. De werken voor
deze expositie zijn geïnspireerd door het Bauhaus. De Staa-gale
rie is geopend: woensdag t/m zaterdag van 12.00-17.00 uur, vrij
dags ook van 19.00-21.00 uur.
Meer cursussen tekenschool
leiden Tekenschool De Ruimte aan de Kruisstraat heeft voor het
komend seizoen het cursuspakket uitgebreid. Zo zijn er nu on
der meer tekenlessen voor kinderen van 8 tot 12 en van 12 tot 15
jaar, airbrush-cursussen, lessen fotografie en perspectief. De
cursussen beginnen half september. Meer informatie op tele
foonnummer 071-133277.
Russische avant-garde
Amsterdam In het Stedelijk Museum in Amsterdam worden in
het kader van de tentoonstelling De Grote Utopie zes lezingen
over de Russische avant-garde gehouden. De lezingen zijn op
11, 13 en 20 augustus, telkensom 14.00 en 15.30 uur in de aula.
Zij zijn vrij toegankelijk voor bezoekers van de expositie. De
Grote Utopie duurt nog tot en met 23 augustus.
Nederlandse
inzendingen
voor 'Felixen'
De documentaire Siki van Niels
Post en de film De Noorderlin
gen van Alex van Warmerdam
dingen namens Nederland mee
naar de Europese filmprijzen -
de Felixen - die op 12 december
in Berlijn worden uitgereikt.
Siki is een documentaire over
het leven van de uit Senegal af
komstige bokser M'Barick Fall,
bijgenaamd Battling Siki. Hij
was in 1922 de eerste zwarte
wereldkampioen boksen in het
halfzwaargevvicht. Drie jaar la
ter werd Siki in New York ver
moord. De documentaire kreeg
eerder dit jaar de Publieksprijs
op het Internationale Docu
mentaire Festival in Marseille.
'De Noorderlingen' toont leven
en welzijn van de bewoners van
een nieuwbouwwijk.
De Felixen worden uitgereikt
sinds 1988 en hebben tot doel
de Europese film meer onder de
aandacht van het publiek te
brengen. De commissie die de
Nederlandse inzendingen selec
teerde, bestond dit jaar uit Emi-
le Fallaux (directeur Filmfestival
Rotterdam en filmmaker), Pie-
ter van Lierop (filmciticus, on
der meer voor deze krant), Wim
Verstappen (filmmaker) en Bar
bara Stroink (directeur Produk-
tiefonds Nederlandse Films).
De Oscar Carré Trofee, een van
de belangrijkste circusprijzen, is
dit jaar toegekend aan de trape
zegroep van het Noord-Ko-
reaanse circus Pyongyang. Dit
heeft de Club van Circusvrien
den Nederland gisteren bekend
gemaakt.
Volgens de jury van de Oscar
Carré Trofee hebben de Ko
reaanse artiesten „zich uitzon
derlijk beijverd orginaliteit en
creativiteit te verweven in in
drukwekkend trapezewerk." De
jury vindt de act de grootste
vernieuwing op het gebied van
vliegende trapeze sinds de
Franse acrobaat Léotard het Pa-
rijse publiek in 1838 verbaasde
met zijn nummer als 'vliegende
mens'.
De trapezegroep krijgt de on
derscheiding, een bronzen
beeldje van de hand van Bep
Sturm-van den Bergh, zondag
16 augustus uitgereikt in theater
Carré in Amsterdam tijdens een
voorstelling van het Circus van
Azië.
De gehandicapte acteur Harold Russell, die in
1946 een Oscar kreeg voor de beste bijrol, heeft
zijn onderscheiding gisteren verkocht op een vei
ling. Het beeldje bracht 60.500 dollar op (ruim
100.000 gulden). De 78-jarige Russell zegt het
geld nodig te hebben voor zijn vrouw, die een
oogoperatie moet ondergaan.
Russell won de Oscar voor zijn rol in de film
'The best years of our life', waarin hij een matroos
speelt die van de Tweede Wereldoorlog terug
keert zonder handen. Voor deze rol kreeg hij ook
een ere-Oscar voor de morele ondersteuning die
hij gehandicapte veteranen via de film had gebo
den. Zelf verloor Russell zijn handen toen hij in
1944 als instructeur in een opleidingskamp in
North Carolina was, bij de ontploffing van een la
ding tnt. De acteur Karl Malden, die voorzitter is
van de Academy of Motion Picture Arts die de Os
car uitreikt, had hem een lening van 20.000 dollar
geboden als hij het beeld niet zou verkopen.
Een nieuwe opleiding tot archi
tect/beeldend kunstenaar in
Maassluis wil studenten de ge
legenheid bieden zich in beide
terreinen tegelijk te ontwikke
len. Directeur Beijn begint deze
privé-opleiding in september,
omdat hij de bestaande archi
tectuuropleidingen te technisch
vindt.
Tijdens de zes jaar durende
studie krijgen vakken als bouw
kunst en techniek even veel
aandacht als dans, schilder
kunst, muziek, toneel en film.
Beijn, zelf architect, zegt te stre
ven naar het bouwen van
"kunstwerken waarin je nog
kunt wonen ook."
Kern van de opleiding is de
wisselwerking tussen theorie en
praktijk. De studenten krijgen
twee dagen per week college.
De overige dagen moeten ze het
vak in de pralaijk leren op een
architectenbureau of atelier.
Volgens Beijn zal hij steeds zijn
uiterste best doen de studenten
aan een werkplaats te helpen.
Dat is ook om financiële rede
nen nodig: de opleiding kost
4750 gulden per jaar en studen
ten komen bij niet erkende pri-
vé-opleidingen als deze niet in
aanmerking voor studiefinan
ciering.
Beijn zegt de opleiding be
gonnen te zijn uit onvrede over
de bestaande studies, die veel te
technisch zijn. „Een paar uur
kunstgeschiedenis is alles wat
architectuurstudenten van de
andere kunsten leren. Je kunt
alleen, zoals ikzelf heb gedaan,
een bouwkunde- en kunstoplei
ding na elkaar volgen, maar niet
geïntegreerd. Volgens mij is
juist aan zo'n opleiding behoef
te. Er moet meer aandacht ko
men voor het ontwerp." Beijn
zegt zelf al geregeld in aanva
ring te zijn gekomen met wel
standscommissies over zijn ont
werpen, die „meer sculptuur
dan gebouw" werden bevon
den.
Studenten die de opleiding
afmaken mogen zich geen ar
chitect noemen maar kunnen
zich wel aanmelden voor het
landelijk staatsexamen waar
mee zij zich de officiële titel
kunnen verwerven.
Voor de colleges en atelierles-
sen heeft de architect de be
schikking gekregen over een
schoolgebouw in Maassluis.
Volgens Beijn is er veel belang
stelling voor de opleiding, maar
tot nu toe heeft zich maar 'één
held' officieel aangemeld.
Scène uit 'Sweet Dreams' van Jiri Kylian. foto hans Gerritsen
leiden/den haag
K O Leiden heeft zeven balletvoorstellingen van het Nederlands
Dans Theater in het programma opgenomen. Tot 15 augustus zijn
hiervoor bij K O abonnementen te bestellen. Alle voorstellingen
worden gegeven in het Danstheater aan 't Spui in Den Haag. Voor
vijf operavoorstellingen, die ook hier worden uitgevoerd, zijn even
eens kaarten bij K O verkrijgbaar.
De balletserie begint op 28 september met balletten van Jiri Ky
lian en een wereldpremière van Susanne Linke. Op 31 oktober volgt
het tweede programma met werken van Kylian, José Limon en Wil
liam Forsythe. Choreografieën van Nacho Duato èn Kylian zijn er
op 21 november. Op die avond tevens een wereldpremière van
Paul Lightfoot.
Het vierde programma op 16 januari bestaat uit balletten van
Hans van Manen, David Parsons en Jiri Kylian, terwijl aan het vijfde
programma op 27 februari solisten van het keizerlijke Gagaku En
semble uit Japan meewerken. Een wereldpremière van Hans van
Manen staat voor 1 mei geprogrammeerd en op 15 mei danst het
NDT 3 een wereldpremière.
De vijf opera's die op respectievelijk 7 oktober, 20 januari, 14 fe
bruari, 16 maart en 8 april kunnen worden bezocht, zijn van Rossi
ni ('De barbier van Sevilla' en 'La Cenerentola'), Verdi ('Stiffelio'),
Bizet ('De Parelvissers') en Puccini ('Madame Butterfly'). Uitvoe
renden zijn de Opera van Warschau en Opera Forum.
Voor nadere informatie kan men terecht bij het uitbureau van K
O, Oude Vest 45, Leiden, telefoon 071-141141.