'Wil Wil Wel is in feite de anti-kwis' Rtv show nn Wachten op Sesamstraat 'Hilversum is en blijft een klein dorp' 'Toename tv-drama leverde vooral rotzooi op' MAANDAG 3 AUGUSTUS 1992 10 Will Luïkinga en 'Harryal jaren onafscheidelijk I wintig jaar geleden I was-ie er opeens. Ge- -JL. noemd naar wijlen Harry van Doorn, de bewinds man die in 1974 alle zeezenders voor de Nederlandse kust mee dogenloos om zeep hielp ten einde het omroepbestel te red den. Harry heeft het helemaal gemaakt, is met voorsprong de beroemdste fruitkast van Ne derland. Al twintig jaar speelt hij de hoofdrol in een van de oud ste spelletjesprogramma's op de radio: 'Will Wil Wel'. De anti- kwis. Radioman in hart en nieren Will Luikinga (49) heeft iets met l larry. Al sinds 1972, toen zijn programma's nog dagen vante- voren werden opgenomen om via een stampende sleepboot naar het trotse Veronicaschip getuft te worden. Luikinga pre senteert het op-één-na oudste radiospelletje van Nederland. De eer van het oudste spel gunt hij aan Kees Schilperoort: „Mijn grote voorbeeld. Waar Schilperoort zijn luiste raars in 'Raden Maar' liet gissen naar de herkomst van allerlei vreemde klanken, liet Luikinga ze zelf geluiden produceren: „Oké, voor drie muntjes. Doe 's een spruitje na." En, als het ge pruttel, gekreun of gesis wat dan door de telefoon volgde, zijn goedkeuring kon wegdra gen kwam Harry in beeld. Na de onsterfelijke hoi-hoi-hoi-jingle. Loeiend braakt het compacte fruitkastje week-in week-uit muntjes. En dé luisteraar die de grootste buit binnenhaalt, krijgt de geldprijs of de kleurentelevi sie. Muntjes „De eerste Harry was een ouwe Engelse kast. Die hebben we voor honderd piek van een plugger gekocht. Maar hij gaf niet zoveel muntjes. En zoiets is niet leuk voor je programma", grijnst Luikinga. „De Harry die daarna kwam, gebruik ik nu nog steeds. Hier komen meer muntjes uit dan dat je erin gooit. AJs je hem in een gokhal zou zetten, is de eigenaar bin nen een maand op de fles." Twintig jaar lang verzorgt Lui kinga zijn programma op de zelfde manier. Alsof de tijd heeft stilgestaan: dezelfde herken ningstune, dezelfde onverslijt- bare jingles en dezelfde fruitau tomaat. Alleen de spruitjes-imi taties zijn weg en hebben plaatsgemaakt voor vragen. En als een vraag te moeilijk is en de kandidaat sympathiek genoeg, wordt het antwoord gewoon subtiel voorgezegd. „Dat is de charme. Het is gewoon een an ti-kwis. Ik vind dat het zo goed gaat. Ik ben best voor verande ringen en ik ben er creatief ge noeg voor, maar ik krijg het niet beter. Ik vermaak me ermee. Het publiek ook. We trekken deze zomer met een grote truck door het land en ik doe dat spelletje nu vanuit een elek trisch golfwagentje. Het maakt niet uit wie ik vraag, iedereen weet wat de bedoeling is. Het leuke is dat ik in een uur vier verschillende mensen in de uit zending heb. En die moeten het maken. Ik'probeer zo ad rem mogelijk te reageren op wat ze zeggen en die wisselwerking is iedere keer weer spannend." Succes Hij vermoedt dat de hebberig heid van de gemiddelde Neder lander debet is aan het succes van zijn spelletje. „In de tijd dat we nog op zee zaten en lekker met firma-namen mochten gooien, gaf ik elke week een grote ijskast weg aan degene die de meeste muntjes had. Kostte ons geen cent. Op huishoud beurzen gingen er complete keukens van dertig mille uit, als we de naam van de standhou Twintig jaar lang verzorgt Will Luikinga zijn programma op de zelfde manier. foto oi der maar een paar keer noem den. Huisvrouwen gingen el kaar met boodschappentassen te lijf om vooraan bij het podi um te komen. Ik heb in die tijd ook auto's weggegeven. Nu moeten we alle prijzen netjes kopen-." Luikinga kan een potje bre ken bij zijn luisteraars: „We hebben een keer in Amsterdam, op het Leidseplein gestaan. De dag daarvoor had ik dat aange kondigd: de eerste de beste die met een koe komt, mag met Harry spelen. Wat denk je? Drie koeien. Midden in Amsterdam." In Lemmer stond de Veroni- ca-truck twee jaar geleden aan de overkant van het plein. Tus sen een deel van het publiek en de disc-jockey's lag een brede plas water. „Wie het eerst hier is krijgt een T-shirt", zei ik. Een paar tellen later was er al eentje in de plomp gedoken. Ze doen bijna alles om een prijs te win- „Ik heb een keer een zomer- truck-uitzending gemaakt vanuit een openlucht huiska mer. Als ik om een schemer lamp of een tweezitsbank vroeg, kwamen ze er binnen een kwar tier mee aan. En dan zullen er wel puriteinen zijn die dat te ver vinden gaan, maar ik heb nog nooit een knal voor m'n kop ge had of een kwaaie brief. Het is gewoon lekker dollen. En ik dwing niemand om het te doen. Maar ik neem mensen wel te gen zichzelf in bescherming. Als ik zou willen, kan ik iemand in zijn onderbroek op de bühne kunstjes laten doen voor een paar muntjes. Dat zal ik nooit proberen." Dollen met Harry gaat, als het aan Luikinga ligt, nog jaren door. „Harry kan nog makkelijk tien jaar mee. Maar of je dat ook van Veronica en het Nederland se omroepbestel kunt zeggen, betwijfel ik. Nu is ook FilmNet commercieel. Weer een gemiste kans. En moet je eens kijken wat een marktaandeel RTL-4 ra dio in die korte tijd al heeft af gesnoept met die drie kleine zenders van ze. Nog even en je kunt alle satellietstations ge woon op je autoradio ontvan gen. Op dat moment is het be stel naar de knoppen. Het lijkt wel of niemand dat wil inzien. Iedere omroepdirec- teur roept al jaren dat de bezem er door moet. Maar in de tus sentijd blijven ze wel net zo krampachtig vasthouden aan het oude bestel als aan een ou we binnenband waar al dertig gaatjes in zitten: elk nieuw gaat je wordt gewoon weer geplakt. Nee, wat dat betreft heb ik de laatste tijd steeds meer heimwee naar de tijd van de zendschepen. Toen had je nog bekwame mensen in een flexi bele organisatie, die gelijk in speelden op nieuwe ontwikke lingen. Of ga ik nou te ver?" CLOSE UP Het Journaal van Acht Uur begint... juist, om acht uur. Ajax begint zijn zondagse thuiswed strijden altijd om half drie. Zelfs in een afgelegen boerendorp als Westzaan houden we ons strikt aan zomer- en wintertijd. De fanfare oefent zaterdagochtend klokslag elf uur. De toneelclub repeteert - ondanks de scheu ring in het bestuur - elke don derdag, aanvang 20.00 uur. Zelfs figuranten zijn stipt op tijd. Peuters van onze gymclub staan, wat er ook gebeurt, op maandag om precies half vijf op blote voetjes in de gymzaal. El ke morgen, om kwart voor ne gen en geen minuut later begint de peuterspeelzaal. Het lukt zelfs de visboer om, jaar in jaar uit, iedere donderdagmiddag, om exact om vijf over drie, met zijn geurende handel door onze straat te rijden. Tijd is een houvast, een baken. Tijd is onverbiddelijk. Oppas sende ouders met peuters moe ten het klokje van gehoorzaam heid scherp in de gaten houden. Want peuters en kleuters heb ben regelmaat nodig. Half zes eten. Zes uur in bad. Zodat ze 25 minuten later, fris gewassen, in schone pyjamaatjes en met natte haren op tijd voor de buis zitten. In afwachting van hun Sesamstraat, dat om halfzeven begint. Altnans, Sesamstraat hoort om half zeven te beginnen. En zon dagavond om kwart over zes. Geregeld draven Tommie, Bert en Ernie, Ieniemieni, Frank, Gerda, Meneer Aart, Bert en Er nie, Pino en alle andere bewo Transfers in omroepjournalistiek nog steeds 'not done Fris gewassen in pyjama wachten op de belevenissen van Tommie, Frank, Pino, Meneer Aart, Gerda, Bert en Ernie. photo united photos de boer nils van hout ners van Neerlands populairste straat pas tien minuten later op, of een kwartier. En af en toe leest Frank al voor uit het Dik-, kie Dik-boekje als de kleintjes nog in bad zitten. Nog dramati scher, een enkele keer is heel Sesamstraat voor een dagje af gesloten. Kinderen snappen dat niet. Soms vallen ze, al Wachtend op hun favoriete televisie-pro gramma, als een blok in slaap op de bank. Dan heb je er als ouder geen kind meer aan. Maar, vaker komt het voor dat het kroost de wachttijd opvult met gejengel, gejammer en ge krijs. Dat is voor vermoeide ou ders, die net een lange werkdag achter de rug hebben, hoogst hinderlijk. Vooral tijdens de Olympische Winterspelen in Albertville is er gesold met de aanvangstijden van Sesamstraat. Maar ja, luid de toen het Hilversumse ex cuus, de race van die Neder landse schaatser op weg naar goud, zilver of brons onderbre ken, dat kon de NOS hèt volk toch niet aandoen? Maar mag de NOS wel onge straft onmondige kleintjes een leerzaam en vermakelijk kwar tiertje door de neus boren? Mag de NOS ongevraagd het dage lijkse ritme in honderdduizen den gezinnen ontregelen? Blijk baar wel. De NOS heeft, naar aanleiding van de vele klachten van ouders beterschap beloofd. De kleintjes hoeven hun Sesam straat niet meer te missen, geen dag. Ouders moeten er, vindt de NOS, begrip voor kunnen blij ven opbrengen dat Sesamstraat zo af en toe wat later of eerder begint als er „iets buitenge woons spannends aan de hand is", excuseert de NOS zich. „Ja meid, als die meneren uitge- zommen zijn, komt meneer Aart." „Die meneren in het wa- i zonder vleugel tjes, hè pap. Komen Bert en Er-, nie nou?" Gelukkig duren de Spelen maar twee weken. En daarna? Dan lóópt het al weer aardig tegen het winterseizoen aan en begint Sesamstraat, zoals gewoonlijk weer om kwart voor zeven. „Eh nee", zegt de NOS, „vanwege de nieuwe zenderindeling begin nen we vanaf 28 september om tien voor half zeven. En eh, we verhuizen ook van Nederland 3 naar Nederland 1." Eerlijk is eerlijk, de laatste maanden houdt de NOS zich aan de afgesproken uitzendtijd. En nu maar hopen dat geen en kel Oranje-hemd het in zijn hoofd haalt om rond half zeven 's avonds (en zondags rond kwart over zes) in de prijzen te vallen. Want... precies, dan zijn de kleintjes en hun ouders weer de pineut. Daar kun je de klok op gelijk zetten. „Tja, de man mag zeker niet mopperen", zegt Harmen Sie- zen, nieuwslezer van het NOS- journaal. Siezen heeft het over zijn Amerikaanse collega Paul Moyer, die op dit moment een gelukkig man moet zijn. De in Amerika razend populaire 'an chorman', ofwel journalistieke ster, Moyer verruilt zijn oude station ABC voor concurrent NBC. De 51-jarige Moyer moest wel even wat principes opzij zetten, maar daar kreeg de nieuwslezer ook wel het een en ander voor terug: de lieve som van acht miljoen dollar voor de komende zes jaar, om exact te zijn. Waar om hij het ongelooflijke aanbod kreeg, is Moyer een raadsel. Wat hij wél besefte, is dat hij het fa buleuze aanbod als de donder moest aannemen. Acht miljoen dollar, bijna vijftien miljoen gul den, is de moeite waard, be aamt zijn Nederlandse collega Siezen. Grinnikend: „Helaas kunnen wij dat hier met onze karige omroep-cao wel verge- De gelukkige situatie waarin Moyer verkeert, is er één waar onze tv-journalisten alleen maar van kunnen dromen. In Hilversum gaan vanzelfspre kend niet zulke buitensporige bedragen om. Tv-sterren in de amusementssector hebben soms best aardige bruto-jaarin- komens die schommelen rond de half miljoen gulden. De Brandsteders, de Linda de Mol len en de Tinekes werken veelal op contractbasis: hoe meer pro gramma's ze maken, hoe meer ze verdienen. Daarnaast kun nen ze er lustig op los schnab belen. Serieuzere, journalistieke Hil versumse bekendheden als Charles Groenhuijsen, Maartje van Weegen, of Joop van Zijl zijn daarentegen meestal in vas te dienst, en verdienen volgens de omroep-cao maximaal 'slechts' 120.000 gulden per jaar. „Bij het RTL 4-journaal zijn die bedragen niet veel hoger. De Nederlandse omroepsituatie is heel anders dan in Amerika", zegt Jan Rodenburg, plaatsver vangend hoofdredacteur van het NOS-joumaal. „We zijn overigens dik tevreden met de mensen die we nu hebben." Transfers De Nederlandse omroepen hebben geen geld om veelbelo vende journalistieke collega's bij concurrenten weg te kopen, en RTL 4 lijkt geen interesse (meer) te hebben. Maar ook an derszins is het vrijwel ondenk baar dat we bijvoorbeeld VARA's Paul Witteman ooit KRO's Brandpunt zullen zien presenteren, of Pia Dijkstra op de plaats van RTL 4's Loretta Schrijver zien zitten. Harmen Siezen: „Zulke 'transfers' liggen, denk ik, niet in de aard van de Nederlandse omroep. Ten eer ste hebben we hier vrijwel geen echte journalistieke sterren zoals in Amerika. En de beken de journalisten die we hebben, zijn te zeer het gezicht van de eigen omroep. Iedereen blijft daarom als regel bij de eigen leest." Harmen Siezen is overigens een van de journalisten die drie jaar geleden de overstap waag den van de publieke omroep naar TV 10, het commerciële 'sterrennet' van Joop van den Ende, dat uiteindelijk nooit van de grond kwam. Half 'bekend Nederland' stond bij dat tragi sche einde van de ene dag op de andere op straat. Harmen Siezen kwam uiteindelijk terug bij de NOS. Hugo van Rhijn, eens betiteld als 'Mister Journaal' niet meer. Hij heeft nu een eigen audio-vi- sueel bedrijf, en fungeerde de laatste negen maanden boven dien in Duitsland als hoofdre dacteur van het inmiddels ui terst succesvolle RTL-Plus pro gramma. 'Notruf. „Ik wilde na TV 10 niet meer terug naar het Journaal, omdat ik daar ha ne gen jaar geen carrièremogelijk heden meer zag. Ik moet wel zeggen dat het de TV 10-men- sen moeilijk is gemaakt door Hilversum. De overstap werd hen zeer kwalijk genomen. Dat ligt heel gevoelig en wordt be schouwd als nestbevuiling. Er is ook zoveel haat en nijd in Hil versum. In Amerika is de situa tie veel zakelijker, daar zijn de meeste tv-journalisten zelfstan dig en 'verhuren' zich aan een bepaald station. In Nederland ben jé óf publiek, of commer cieel. En wat de publieke om roepen onderling betreft, daar spelen natuurlijk ook levensbe schouwelijke aspecten in be langrijke rnate mee. Paul Witte man van de 'rode' VARA bij voorbeeld past niet bij de NCRV of de KRO, en omgekeerd." Ton Elias (Den Haag Van daag, vervolgens TV 10) presen teert tegenwoordig het politieke programma De Vierde Kamer van RTL 4. „Mijn overstap naar TV 10 werd gezien als verraad. En dat terwijl voor 'mij alleen journalistieke uitgangspunten telden. Ik wil zo goed en onaf hankelijk mogelijk werken, en ik meende dat ik daarom bij TV 10 moest zijn. Maar een journalis tieke afweging telt niet in Hil versum. Er heerst zo'n hokjes geest. Het is jammer, maar Hil versum is en blijft een klein dorp." STRIPS BOLLEBOOM Tv-historicus heeft geen hoge dunk van Hollandse produkties Op de vier Nederlandse tv-netten zijn in rotzooi op. het afgelopen winterseizoen maar liefst 67 Nederlandstalige dramaprodukties te zien geweest. Een record. Daarvan waren er 52 titels series of reeksen van drie tot 130 afleveringen. Gemiddeld elke week begon wel een nieuwe Hollandse drama- BOES Nog niet zo lang geleden was in een winterseizoen Zeg 'ns AAA van de VARA de enige Nederlandtalige comedy op de Nederlandse buis. In het afgelopen sei zoen waren 15 comedy-series van eigen bodem te zien, zes Hollandse soaps en niet minder dan 16 Nederlandse kinder series. Een explosie van drama van eigen bodem, maar was ook alles van goede kwaliteit? „Nee," meent Walter van der Kooi, die de opdracht heeft gekregen een boek te schrijven over de geschiedenis van de Nederlandse tv, en die bovenstaande cij- De plotselinge creativiteit van roepen om duur drama te laten v digen - in de voorgaande seizoenen werd liever goedkoop en kant en klaar- kijk voer in het buitenland gekocht- werd veroorzaakt door de noodzaak om de succesvolle 'pulpzender' RTL 4 tegen wicht te bieden. „Negentig procent van het drama richt zich op een zo groot mo gelijk publiek en volgt de weg van de minste weerstand", zo heeft Van der Kooi, tv-recensent van het weekblad De Groene Amsterdammer, uitgerekend. Elke omroep heeft afzonderlijk op drachten uitgedeeld aan produktie- maatschappijtjes. Vele van die toeleve ringsbedrijfjes hadden nog nooit tv-dra ma geproduceerd. „Kwaliteit heeft niets met succes te maken", meent Van der Kooi en hij wijst op het 'succes' van Goe de Tijden, Slechte Tijden, de RTL 4-knal- ler, die de niet-commerciële omroepen aanzette om meer eigen soap-series te ontwikkelen. Lichtpuntjes In deze trieste drama-duisternis waren natuurlijk ook een paar lichtpuntjes te bespeuren. Hoop op betere tijden wekte bijvoorbeeld de voor de NOS door jonge, aankomende regisseurs gemaakte serie op basis van de verhalen van de advo caat Max Moscowitz. Ook veelbelovend waren de door de NOS getoonde Suite serie, Op Afbetaling van Frans Weisz (VPRO) en De zomer van '45 (NCRV). De Suite-serie, gemaakt in de studio's van de failliete producent John van de Rest, toonde aan, dat het in Nederland voor literaire schrijvers nog altijd geen eer is om voor de tv te werken. Een op roep van de producent aan auteurs als Harry Mulisch en W.F.Hermans ook eens een aflevering te schrijven bleef on beantwoord. Harry Mulisch heeft wel eens verklaard best voor de tv aan de slag te willen gaan, maar volgens de au teur bleven opdrachten uit, en boven dien liggen de Hilversumse honoraria ver beneden het internationale peil. En zo is er in de loop van de afgelopen jaren ook nooit een eigen tv-drama-cultuur ontstaan, zoals ze die in Engeland bij voorbeeld al jaren kennen. Nederlands drama op televisie. Er was eens een tijd, waarin elke donderdag avond vanuit een Bussumse tv-studio een toneelstuk van een Nederlands to neelgezelschap rechtstreeks werd uitge zonden. En omdat er maar één televisie net was, keek heel Nederland mee. Het percentage Hollands drama op de Ne derlandse tv was toen hoog. „Zoiets zou nu niet meer kunnen," zeggen ze in Hil versum: „De tv-kijkers stellen nu andere eisen dan toen."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 10