Frankrijk worstelt met Vichy- verleden Vakantie - intimiteiten ZATERDAG 1 AUGUSTUS 1992 Bitburg. Zuid-Eifel, een fraai terras. Ik heb het uitzicht op twee Hol landse echtparen, ieder aan hun eigen tafeltje. Vanaf het moment dat bij beiden de na-de-maaltijd- se koffie wordt geserveerd, hangt er al de dreiging van een spoedige kennismaking in de lucht. Het wachten is alleen nog op een aan leiding. Die komt in de vorm van een ober die twee cognac op het verkeerde tafeltje neerzet. Het on benullige incident wordt van bei de kanten direct aangegrepen om met het seinen te beginnen. Echt paar 1: „Oh. we dachten al. dat is zeker van het huis." Echtpaar 2: „Nou, zo scheutig zijn die Duit sers anders niet hoor." Dan, na een korte radiostilte, be gint het echte werk, „Waar komt u vandaan als ik vragen mag?" opent de ene echtgenote met een ondertoon van hoop. „Wij komen uit Putten", informeert de andere. „Uit Putten? Jan hoor je dat?" klinkt het verrast als een henge laar die beet heeft. Jan die vanwe ge de cognac even niet bij de les was, krijgt een vlezige elle boogstoot tussen de ribben, schiet overeind en reageert auto matisch met: „Oh ja, dat is ook toe..." Meer kans op uitleg krijgt hij niet want zijn persoonlijke woordvoerster heeft de microfoon inmiddels alweer uit zijn handen gegrist. Wat zich in het volgende uur voor mijn ogen voltrekt is in alle op zichten klassiek te noemen. De vrouwen zijn, zoals meestal, de genen die het sociale contact star ten. Als het eenmaal loopt, voe gen de mannen zich geleidelijk aan in tot op het punt dat ze zelfs de boventoon gaan voeren. In het begin wordt vooral gezocht naar overeenkomsten. Het eerste agendapunt is meestal de eigen woonplaats of die van familiele den. Omdat 'haar' broer ook in Putten bleek te wonen, was het natuurlijk meteen al bingo. Put ten was goed voor minstens een kwartier. Het tweede agendapunt is meestal het wederzijdse oordeel over het huidige vakantieoord. Als dat al te veel verschilt wordt het even lastig, maar de redding kwam in dit geval van agenda punt 3: het doornemen van de lijst van vroegere vakanties. Als daar toevallig dezelfde tussen zit ten, dan heeft dat het effect van een shot doping op het contact. Als ik goed geluisterd heb, zaten er twee voltreffers bij, want in ie der geval begonnen ze twee keer opgewonden door elkaar heen te koeren. Daarbij viel een stereotiep patroon op. De vrouwen corri geerden regelmatig hun mannen, die blijkbaar een minder accuraat geheugen voor vakantiedetails hebben. „Da's helemaal niet waar Jan, dat was niet in Titizee, hoe kom je d'rbij, dat was in Zand- voort." En met een meewarig hoofdschudden legt ze uit dat Jan nooit wat in de gaten heeft als het gaat om... De volgende agendapunten, be roep en kinderen, leveren meestal wat meer problemen op. Je gaat niet zo maar vragen aan het an dere stel of ze kinderen hebben, want stel je voor dat dit niet zo is. Dan kun je toch moeilijk door gaan met 'leg eens uit waarom niet'. Dus loop je het risico dat het gesprek daarop doodloopt. Bij het trefwoord beroep is het ook oppassen. Zo maar vragen „Wat doet u?" kan gemakkelijk opgevat worden als dat je niet met de eer ste de beste aan wilt pappen en daarom eerst wel eens even de ander zijn geloofsbrieven wilt zien. Mijn echtparen namen, zoals de meesten in dit soort situ aties, de nodige omwegen. De één begon op een gegeven moment over 'onze kinderen' in de ver moedelijke hoop dat de ander daar zijn kinderen zou naast leg gen, wat prompt gebeurde. Een van de mannen begon te seinen dat hij over beroepen wilde pra ten door het verschillende keren te hebben over „in mijn werk is het niet zo gemakkelijk om...", totdat de boodschap over kwam en de vraag volgde: „wat doet u eigenlijk precies voor werk?" Nog voor het uur om was waren de oriënterende besprekingen af gerond, waren de geslachten netjes verdeeld de mannen wa ren met elkaar in gesprek, net als één tafeltje gekropen. Toen ik twee uur later van een avondwan deling terugkwam, zaten ze er nog steeds. Maar nu luidlachend en drinkend alsof ze al jarenlang niks anders met elkaar gedaan hadden. Twee dagen later, op een wande ling langs het nabijgelegen stuw meer, kom ik ze weer tegen. Ge heel in stijl de mannen voorop, de vrouwen gearmd daarachter. On der het voorbijgaan vang ik op dat een van hen het heeft over een gehuwde dochter die het op het moment blijkbaar moeilijk heeft met haar man. „Zo", denk ik, „die zijn binnen 48 uur al meer intiem met elkaar dan ze thuis in 48 maanden met een ander echtpaar zouden zijn. Ik bedenk ook dat die 'versnelde' intimiteit geldt voor veel vakantierelaties. Waar het met een alledaagse lief desrelatie meestal vele weken zo niet maanden duurt voor er 'echt' wat gebeurt, is het met een va kantieliefde vaak al binnen een paar dagen de koffer in Al begin deze eeuw verbaasde de socioloog Georg Simmel zich over het feit dat we ons op vakantie vaak onvoorwaardelijk openen voor mensen die we vorige week nog helemaal niet kenden en die we volgende week waarschijnlijk helemaal niet meer willen ken nen. De verklaring voor dit ver schijnsel moeten we zoeken in het feit dat hoe mensen met el kaar omgaan sterk wordt bepaald door de veronderstelde tijdsduur van hun relatie. Als mensen, on danks de verwachting dat deze maar kort zal bestaan, toch een relatie met elkaar beginnen, dan krijgt deze een grotere intensiteit. Daarentegen kan het vooruitzicht van langdurig, mogelijk levens lang alle-dagen-samenzijn ge makkelijk tot een verwaarlozing, tot een 'maar-laten-hangen' van de onderlinge band leiden: men voelt zich er toch zeker over en vindt het niet nodig de vanzelf sprekende relatie door nieuwe in spanningen te verstevigen. Het lijkt er dus op dat de in de tijd duidelijk afgebakende vakantiere latie het model is voor de geslaag de want nooit saaie relatie. Het is in ieder geval dit gegeven dat mensen op de eerste werkda gen na hun vakantie met een wanhopig verliefde blik boven hun bureau doet hangen. Of dat Jan en zijn vrouw bij thuiskomst doet zeggen dal ze toch zulke leu ke mensen hebben ontmoet en al over veertien dagen weer een hele zondag met elkaar hebben afge sproken. Probleem is alleen dat het meestal niet werkt. Het lukt zel den vakantierealties in het leven van alledag in te weven. De reden is dat het relaties zijn waarvan de intimiteit of intensiteit op weinig anders gebaseerd is dan nabij heid. Er is geen relatiegeschiede nis en daarom zelden een relatie toekomst. Het is de geschiedenis die mensen met elkaar hebben die hun relatie een zekere exclusi viteit verleent. Bij vakantierelaties voelen de meeste mensen op den duur terecht aan 'dat wanneer we niet toevallig deze persoon ont moet zouden hebben, iemand an ders wel dezelfde betekenis voor ons gekregen zou hebben'. Iets van die gedachte hangt om iedere relatie, ook al is die nog zo hecht. Maar het is juist de heftig heid, of de intensiteit van vakan tierelaties die het gevoel van hun uitwisselbaarheid zo sterk voedt. Dat geldt heel in het bijzonder voor een bepaald type vakantiere laties, namelijk de zogenaamde congres- of conventie-liaisons. Stop een paar honderd mannen en vrouwen een week in één hotel en congrescentrum en je komt ogen en oren te kort om al het moois dat links en rechts om je heen opbloeit in de gaten te hou den. Een Amerikaanse collega van mij schatte dat op de conventie van de Democratische partij in New York onlangs, minstens dui zend nieuwe koppels geboren werden. Maar meestal zijn het fakkels die in al hun heftigheid in één keer opbranden. Thuis geven ze geen licht meer. De grotere in tensiteit en intimiteit die met de lichamelijke nabijheid van men sen met elkaar op vakantie of congres gepaard gaat, verklaart ook waarom het op vakantie met kennissen of vrienden zo ver schrikkelijk mis kan gaan. Wat op gepaste afstand misschien orga nisch gegroeid was, verwelkt in de abrupt gecreëerde nabijheid. Een bejaarde campinghouder die wat dat betreft blijkbaar al genoeg ellende gezien had, had in zijn kantine de volgende wijsheid op gehangen: „Het is goed je buren tot vrienden te hebben, maar ge vaarlijk je vrienden tot buren te hebben." RENE DIEKSTRA hoogleraar klinische en gezondheidspsychologie Acteur Jacques Du Filho speelt in de film de rol van maarschalk Philippe Pétain. FOTO HANS GERTSEN Film over Pétain haalt oude wonden open Een zomerse zaterdagochtend in Vichy. Enkele tientallen kuurgas- ten, gekleed volgens de mode van de jaren veertig, verpozen bij een van de koelheldere, geneeskrachtige bronnen waar het stadje zijn roem aan dankt. Plotseling wordt de idylle verstoord door een groep met knuppels bewapende jongeren. „Weg met de joden en de bolsjewieken, dood aan de vrij metselaars", schreeuwen ze. Om hun leuzen kracht bij te zetten, hangen ze een levensgro te pop aan het afdak boven de bron. Het leidt tot een opstootje. Maar voordat het echt uit de hand loopt, roept er iemand cut. Waarna alle figuranten zich naar een ta fel met koffie en broodjes spoeden. Het is slechts film. En niet 1942, maar 1992. De beklemmende scène is op slag verge ten. De fascistische jongeren zijn in werke lijkheid brave scholieren die dit jaar een bij zonder interessante manier hebben gevon den om hun vakantiegeld.te verdienen. En de kuurgasten die ze voor de lens van de camera de stuipen op het lijf moeten jagen, zijn hun ouders of grootouders. Met zo'n vierduizend andere inwoners van de regio Vichy zijn ze ingehuurd als figuran ten voor de film Pétaineen film over de hoogbejaarde maarschalk Philippe Pétain die zich in juli 1940 als redder van het vaderland opwierp nadat het Franse leger door de Duit se troepen onder de voet was gelopen. De 'held van Verdun' werd na de vernederende wapenstilstand uitgeroepen tot staatschef van het 'Vrije Frankrijk', dat het mondaine kuuroord Vichy als tijdelijke hoofdstad koos. Van juli 1940 tot augustus 1944 fungeerde Vichy als hoofdstad van het niet-bezette deel van Frankrijk, dat overigens vanaf november 1942 in feite door de Duitsers werd gere geerd. Een periode die in Frankrijk nog steeds' voor felle polemieken zorgt omdat het regime van Vichy schaamteloos collaboreer de met de Duitsers en gaandeweg afgleed naar een fascistoïde dictatuur. Het woord 'Vichy' is in Frankrijk haast een synoniem voor verraad geworden. En het eens zo mon daine kuuroord lijdt daar nog steeds onder. De film 'Pétain' wrijft opnieuw zout in de wond, zo vreest men in Vichy. Taboe Voor sommige inwoners van Vichy is het oor logsverleden een absoluut taboe. Zoals voor de eigenaar van Hotel Portugal, bij voor beeld. Het keurige driesterrenhotel dat op een steenworp van de twee grote kuurinrich- tingen ligt, was van november 1942 tot de be vrijding in 1944 de zetel van de Gestapo. In de kelders van het hotel werden verzetsstrij ders aan gruwelijke martelingen onderwor pen. „U maakt echt een heel slechte start, me neer", zegt de hotelier op een vraag naar het verleden van zijn etablissement. En hij staat op het punt de zojuist gereserveerde kamer weer te annuleren. Einde discussie. Op het gemeentehuis van het ruim 30.000 inwoners tellende plaatsje is men opener over het verleden. „We hoeven ons als inwo- Frankrijk tobt nog steeds met de erfenis van het regime van Vichy: de regering van het 'vrije Frankrijk' onder leiding van maarschalk Pétain, die schaamteloos collaboreerde met de Duitsers. De herdenking van de razzia van Vel d'Hiv, waarbij ruim 13.000 Franse jo den door Franse politieagenten werden opgepakt, zorgde on langs weer voor heftige discus sies. Net als de pogingen om drie voormalige hoge functio narissen van het regime van Vichy te berechten wegens mis daden tegen de mensheid. Temidden van al dat tumult draait de Franse filmer Jean Marboeufeen film over staats chef Pétain in Vichy. Een film die in het fraaie kuuroord in de Auvergne en elders in Frankrijk oude wonden open haalt. ners van Vichy nergens voor te schamen. Vichy werd in 1940 door een toevallige sa menloop van omstandigheden tot hoofdstad gebombardeerd. De inwoners waren daar he lemaal niet zo blij mee, want het bracht on gelooflijk veel overlast met zich mee. In enke le weken tijd verviervoudigde de bevolking, omdat in het kielzog van de regering de hele ambtelijke top van het staatsapparaat hier heen kwam. Vrijwel alle hotels werden gevor derd en veel particulieren moesten hun hui zen afstaan", vertelt een medewerkster van de gemeentelijke voorlichtingsafdeling. Ze wijst er met klem op dat men voor de zuiverheid een onderscheid dient te maken tussen Vichysois en Vichistes. 'Vichysois' zijn inwoners van Vichy; 'Vichistes' zijn aanhan gers van het dictatoriale, fascistoïde en colla borerende Frankrijk waarvan maarschalk Pé tain de belichaming werd. 'Vichistes' zijn vol gens haar nog steeds in heel Frankrijk te vin den, 'Vichysois' alleen in Vichy. Met het draaien van de film over Pétain heeft de gemeente geen enkele moeite. Inte gendeel. „We helpen de makers zo veel mo gelijk. Niet iedereen in Vichy is blij met de hernieuwde aandacht voor de jaren '40-'44, maar wij denken dat het een positieve ont wikkeling is. Het wordt tijd dat men beseft dat Vichy als stad geen enkele schuld heeft aan de misdaden die het toenmalige regime begaan heeft", zegt de woordvoerster van de gemeente. Klucht Regisseur Jean Marboeuf ziet de installatie van de regering van het zogenaamde Vrije Frankrijk in Vichy als „een soort klucht, maar wel een zeer tragische". Het kluchtige zit vooral in de wijze waarop de regering in Vichy terechtkwam. Voor de oprukkende Duitsers uit vluchtte het hele staatsapparaat in volstrekte paniek naar Bordeaux om ver volgens via Clermont-Ferrand in Vichy uit te komen. Het tragische zit hem volgens Mar boeuf in het feit dat vrijwel het gehele staatsapparaat zich zonder den van die Republiek van de ene op de an dere dag in konden ruilen voor een racisti sche ideologie? Die morele lafheid is de bron Mythen Een kant van het bewind van Vichy die de Fransen heel lang niet hebben willen zien. Na de bevrijding werd de mythe geschapen dat de Duitsers en een handvol collabora teurs schuldig waren aan oorlogsmisdaden, terwijl de meeste Fransen in het verzet zou den hebben gezeten. Een mythe die Mar boeuf in zijn film door wil prikken. Net zoals de mythe dat de oorlogsheld Philippe Pétain een beetje seniel was, toen hij in 1940 op 84- jarige leeftijd tot staatschef werd gebombar deerd. „Rond de Figuur Pétain zijn onmiddellijk na de oorlog diverse mythen geschapen. Door De Gaulle, door de communisten, door zijn aanhangers. Voor de ene partij is hij de verpersoonlijking van het kwaad, voor ande ren de schandalig behandelde held uit de Eerste Wereldoorlog die het beste met Frank rijk voor had. Een held die werd gemanipu leerd door de mensen om hem heen. Ik pro beer Pétain recht te doen in al zijn aspecten", zegt Marboeuf. Voor de regisseur, die ruim zes jaar heeft moeten knokken om zijn film van de grond te krijgen, was Pétain tegelijkertijd een wis pelturige, makkelijke beïnvloedbare, maar ook een machtshongerige en vermoeide ou de man. Een beeld dat ongetwijfeld begin volgend jaar, als de film wordt uitgebracht, opnieuw tot de nodige verhitte discussies in Frankrijk zal leiden. „Hoe meer discussie, hoe beter", vindt Jean Marboeuf, „Ik ben na bijna vijftig jaar de eerste die het aandurft om een film te maken over een toch zo cruciale kwestie als die van Pétain. Ik hoop dat ik hiermee de deur open voor anderen. Het wordt tijd dat Frankrijk de eigen geschiedenis eerlijk onder de loep neemt." Pavilion de Sevigne, het zomerverblijf van staatschef Pétain in de periode 1942- 1944. Thans is het weer kuuroord. FOTO HANS GERTSEN dienst van Pétains 'na tionale revolutie' en daarmee in dienst van de Duitsers stelde. „Het waren Franse politiemannen en pre fecten die Franse bur gers en joden met de Franse nationaliteit uitleverden aan de Duitsers. Ze gingen in hun ijver vaak verder^ dan de Duitse bezetter eiste. Die kant van het bewind van Vichy heeft me altijd gefasci neerd. Hoe bestaat het dat dienaren van de Republiek alle waar

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 31