'We krijgen er 'speerpijn' van' Eindhoven krijgt prestigieus muziekcentrum Cultuur&Kunst Mythe rond Marilyn Monroe na 30 jaar nog springlevend ZATERDAG 1 AUGUSTUS 1992 13 'Passion' centrum De X leiden Cultureel centrum De X, aan de Haarlemmerstraat 52 (de voormalige Rex-bioscoop), vertoont morgen de speelfilm Passion van de Franse regisseur Jean-Luc Godard. De voorstel ling begint om 16.00 uur (zaal open: 15.30 uur). Film over Spaanse Burgeroorlog madrid» De Amerikaanse filmregisseur Oliver Stone wil een film maken over de Spaanse Burgeroorlog. Rockster David Bowie zou de hoofdrol moeten spelen. Stone, die deze week een culturele prijs van de Madrileense uni versiteit in ontvangst nam, baseert de film op het boek over de bloedige, drie jaar durende oorlog van de Britse schrijver George Orwell, 'Homage to Catalonia'. Stone zei dat het voor hem een moeilijk project zal worden, omdat hij zelf die oorlog niet heeft meegemaakt. De Spaanse burgeroorlog (1936-'39) begon met een militaire op stand, gesteund door conservatieven onder leiding van generaal Franco, tegen de republikeinse regering. De Nationalisten van Franco wonnen. Franco bleef tot zijn dood in 1975 aan de macht. Het dodental van de oorlog wordt geschat tussen de 500.000 en een miljoen. Limburgs straattheaterfestival nuth» Zestien internationale groepen doen mee aan het Lim burgs straattheaterfestival, dat van 21 tot en met 30 augustus voor de 10de keer wordt gehouden. De groepen treden op in veertig plaatsen. Dat gebeurt in een Eu- regionale opzet: ook in de Belgische plaatsen Luik, Hasselt, Ge nk, Maaseik en Beringen, en het Duitse Aken en Herzogenrath worden voorstellingen gegeven. Het aantal voorstellingen is gro ter dan ooit, ruim 180. De gezelschappen komen uit Spanje, Frankrijk, Italië, Polen, Rusland, Amerika, Nederland en uit Afri ka. Vorig jaar trok het festival 160.000 belangstellenden. Dank zij subsidies van het ministerie van wvc, de provincie, de deelne mende gemeenten en bijdragen van bedrijven, zijn de voorstel lingen gratis toegankelijk. Het Muziekcentrum Frits Philips in Eindhoven. Een monumentaal, licht postmodern, vriendelijk ogend gebouw. foto john claessens Een buitenstaander zal er niets van begrijpen. Terwijl minfster d'Ancona (wvc) constant moet bezuinigen en te veel theater- stoelen onbezet blijven, schie ten een voor een de - voor Ne derlandse begrippen - presti gieuze cultuurtempels uit de grond. Het begon zes jaar geleden tumultueus met het Muziekthe ater in Amsterdam (in de volks mond de Stopera), op de voet gevolgd door de dr. Anton Phi- lipszaal (onder één dak met het AT&T Danstheater) in Den Haag. Over zes weken kan aan dat rijtje het Muziekcentrum Frits Philips in Eindhoven toe gevoegd worden. Eindhoven, winkelstad, licht stad en dan had je het wel ge had. Stad zonder hart, zonder allure, zonder cultuur. Wie ech ter nu door de stad loopt, laat zich makkelijk imponeren door wat daar aan de Van Lieshout straat is verrezen. Een monu mentaal, licht postmodern, vriendelijk ogend gebouw, op getrokken uit lichtgetinte bak steen en voorzien van niet-spie- gelende ramen met blauw groen gekleurde kozijnen. Het Muziekcentrum Frits Philips. Ter linkerzijde van het Mu ziekcentrum leidt een hoge ga lerij naar wat de champagnebar van het tegenoverliggende casi no moet worden. Casino, Mu ziekcentrum, een ondergrondse parkeergarage, 112 winkels en woonflats vormen samen het veelbesproken Heuvelgalerij- project, dat tien jaar geleden door de gemeente aan Project groep Van Aken werd uitbe steed. Daarmee heeft het cen trum van Eindhoven ineens een gezicht gekregen. Het Muziekcentrum herbergt twee zalen, waarvan de akoes tiek is verzorgd door een team deskundigen. De grote zaal heeft een capaciteit van 1250 - overigens beslist geen luxe - stoelen, waarvan de voorste rij en kunnen worden verwijderd zodat er, bijvoorbeeld bij een groot popconcert, ruimte is voor 2000 bezoekers. In de klei ne zaal passen 400 stoelen. Daarnaast biedt het gebouw allerlei faciliteiten, zoals een on dergrondse parkeergarage, een ruime artiestenfoyer op de eer ste verdieping en een restau rant-bar. Er is veel gebruik ge maakt van natuurlijke materia len, zoals graniet voor de en- treevloer en beukehout voor de podia, balustrades en overige vloeren. Het geheel oogt ruim, licht en luchtig. Vanaf september zullen de tientallen vakarbeiders die nu nog als nijvere mieren de laatste hand leggen aan de afwerking, moeten zijn ingeruild voor hon derden bezoekers per week. Wat staat hun te wachten? ,,Een breed pakket aan con certen", antwoordt Henk Smit, coördinator programmering- /planning met een jaarlijks budget van een miljoen gulden. Klassiek, jazz, pop, volksmu ziek, buiten-europese en lichte muziek, alles komt aan bod zo lang de kwaliteitsnormen niet in het geding komen. Een blik in de eerste pro grammafolder valt op namen die variëren van John Cage tot Rob de Nijs. ,,We willen alle soorten muziekliefhebbers tege moet komen", verduidelijkt Smit, „ook al zijn ze in de min derheid. Dat er in Brabant bij voorbeeld een gebrekkige tradi tie is op het gebied van de oude muziek, wil nog niet zeggen dat die er niet kan komen." Ook het Brabants Orkest resi deert in het nieuwe muziekcen trum en verzorgt behalve con certen ook de programmering van symphonische- en kamer muziek. De vraag of er in deze regio wel behoefte is aan zo'n groots muziek-walhalla, wordt door Henk Smit en Jeroen Sin- nige, coördinator PR en marke ting, retorisch afgewimpeld. „We zijn er gewoon vanuit ge gaan dat de mensen hier in we zen niets verschillen van die in de Randstad." Het Muziekcentrum Frits Phi lips kostte uiteindelijk veel meer dan tien jaar geleden was be groot, 65 miljoen gulden. Sinni- ge schiet ongevraagd in de ver dediging: „Dat is inderdaad niet niks. Maar ik vind het wel zó Hollands om daar over te mek keren. Kijk eens naar het bui tenland, waar pas echt kostbare theaters staan. Daar is dit mu ziekcentrum niets bij. En ook het Muziektheater Amsterdam De museumbezoeker krijgt lang niet alles te zien van wat het museum in huis heeft. Veel museumschatten liggen opgeslagen in het depót. Soms komen ze er, voor speciale tentoonstellingen, uit. Vaak helemaal nooit. De publieksfunctie is trouwens niet voor alle musea gelijk. Veel rijksmusea hebben ook een wetenschappelijke taak. Van hun depóts maken wetenschappers veelvuldig gebruik voor uitvoerige studies. Vier van dergelijke musea, die zowel een publieksfunctie als een wetenschappelijke taak hebben, staan in Leiden: het Rijksmuseum voor Volkenkunde, het Rijksmuseum van Oudheden, het Nationaal Natuurhistorisch Museum en Museum Boerhaave voor de geschiedenis van de Natuurwetenschappen en de Geneeskunde. Het Deltaplan van minister d'Ancona van wvc maakt het musea mogelijk hun veelal slecht gehuisveste depóts te reorganiseren. Via het 'plan van aanpak' kunnen medewerkers speciaal voor dit doel worden aangetrokken. In een vierdelige serie brengt deze krant een bezoek aan de depóts van deze musea. Sommige zijn al een eind op streek met het 'opschonen' van hun depót, bij andere moet de grote schoonmaak nog beginnen. Vandaag het eerste deel: het depót van het Rijksmuseum voor Volkenkunde. Depots Rijksmuseum voor Volkenkunde opgeknapt Het ruikt muf op de oude zolders van het Rijksmuseum voor Volkenkunde. Stoffig is het er ook. En het cultuur goed ligt op elkaar gestapeld alsof iemand het er met de griep heeft ingegooid. Wat opvalt is de hoeveelheid. Tientallen houten huisjes, honderden scheepsmodellen, duizenden speren. Een unieke collectie tandestokers uit Japan, doosjes met gezichtskrijt. In heel Japan is geen tandestoker uit vroeger eeuwen meer te vinden. Volken kunde heeft ze in overvloed en hele horden Japanners komen naar Leiden om ze te bewonderen. Het was de arts Von Siebold die uit Decima, een Hollandse ves tiging in Japan, de eerste aanzet gaf tot de collectie, die de oud ste wetenschappelijke verzame ling ter wereld is. Von Siebolds verzamelwoede mondde uit in een museum en uiteindelijk werd dat het Rijksmuseum voor Volkenkunde in Leiden. Belabberd gehuisvest, op ze ven plaatsen over de stad ver deeld, kreeg de directie het in 1937 voor elkaar het oude aca demisch ziekenhuis aan de Steenstraat te betrekken. „In dertijd moeten we heel dank baar zijn geweest voor die ruim te", aldus (interim)-directeur ir. E. Storm. „Maar riant was het natuurlijk niet. Regende het, dan regende het op zolder. Kwam het grondwater hoog te staan, dan stond er water in de kelders." En juist die zolder en kelders vormden het depót van het mu seum. Want behalve een pu blieksfunctie heeft het Rijksmu seum voor Volkenkunde een wetenschappelijke taak. Stu denten moeten hier vergelij kend onderzoek kunnen doen naar het erfgoed van verre cul turen. Van Decima tot Mali, van Oost-Java tot Brazilië. Vandaar dat het bezit van het museum niet geheel aan den volke wordt getoond. De ruimte hiertoe ont breekt trouwens ook. „Wat we hier aan het publiek kunnen to nen is slechts vijf procent van de totale collectie", aldus Storm. Stoffig Intussen lag in al die jaren 95 procent stoffig te worden en te vergaan. Geld en mankracht om de collectie schoon te maken, te conserveren, was er niet. Laat staan dat de staf aan restauratie kon denken. Ook uitbreiding van de collectie door middel van aankopen, kwam in de ja ren na de Tweede Wereldoorlog nauwelijka voor. Alleen het hoognodige werd aan het bezit toegevoegd om als museum en wetenschappelijke instelling 'up to date' te blijven. Maar daar komt verandering in. Eind vorig jaar lanceerde mi nister d'Ancona (wvc) haar plan van aanpak voor het zogenaam de Deltaplan tot behoud van het cultureel erfgoed. In totaal is hiermee een bedrag gemoeid van 40 miljoen gulden. En zo waar: het Rijksmuseum voor Volkenkunde pikt er een graan tje van mee. „Wij mogen niet ontevreden zijn", zegt Storm minzaam. Daaraan tegelijk toe voegend dat hij zorgen heeft Want wat wil het geval? In het kader van een werkgelegen heidsproject zijn werklozen in het museum aan de gang om de collectie te verzorgen. Dat wil zeggen: alle zolders worden leeggehaald, de stukken worden minutieus schoongemaakt en zo goed mogelijk geconser veerd. Tegelijkertijd zijn in het museum fikse verbouwingen aan de gang. En dat alles moet er toe leiden dat in 1994/1995 het Rijksmuseum voor Volken kunde een museum is waar Lei den in alle opzichten trots op mag zijn. Een museum waar de depóts op de juiste temperatuur worden gehouden, waar de zol ders de goede luchtvochtig- heidsgraad hebben en waar al les keurig in computergeheu gens zit opgeslagen. „Maar we zijn open tijdens de verbou wing", zegt ir. Storm veelbete kenend. Poppen Wat daarvan de gevolgen zijn, laat Mart van der Sterre, coördi nator van het 'conserverings project' zien: van de zolder wandelen we naar de werk ruimte waar Japanse poppen staan te pronken. Nou ja, pron ken. Nog niet. Eerst moeten ze met behulp van een afzuigin stallatie en fijne kwastjes wor den schoongemaakt. Vervol gens verwijdert de restaurateur zorgvuldig de spikkels van de witgekalkte kopjes. En dan wordt hier een beentje, daar een armpje gespalkt. De 'mallenmaker' ontwerpt vervolgens een doosje waarin de popjes precies pas komen te liggen. Er komt een kaartje met streepjescode aan te hangen, het popje wordt in het compu tergeheugen opgeslagen en ver volgens in een lade gestopt, waar andere poppetjes al in herstelde glorie liggen te pron ken. Van der Sterre leidt ons ver volgens naar een oude, muffe zolder die over enkele maanden wordt verbouwd. Honderden scheepsmodellen, houten huis jes, maskers en andere artikelen liggen en staan hier in hoge, stoffige kasten. „Deze zolder moet dus binnen enkele maan den ontruimd zijn. Elk stuk moet behandeld, schoonge maakt, geconserveerd en geïn ventariseerd wordenEen monnikenklus die vrijwilligers en medewerkers in het kader van het werklozenproject blij moedig opknappen. „We gaan gewoon door met ons werk en zien wel of het afkomt." Maar de aannemer staat al te trappe len om hier te beginnen en af en toe heeft Van der Sterre er wel eens een slapeloze nacht Het resultaat moet een muse um worden waarin de 'bewaar collectie' veilig in depóts ligt op geslagen, waar ruimte is voor een nieuwe vaste presentatie en waar zalen beschikbaar zijn voor wisseltentoonstellingen (en bruikleententoonstellingen uit andere landen). Vóór die tijd gaan alle medewerkers met de grootst mogelijke inzet en in spanning gestaag door met de Titanenklus. „We zeggen wel eens, met al die duizenden spe ren die nog moeten worden ge ïnventariseerd: Joh, ik krijg er speerpijn van." de maffia. Een boek dat deze zomer gepubliceerd wordt, haat hierover: 'The Immortals' van Michael Korda. Het videobedrijf Fox brengt een super-de-luxe 'The Marilyn Collection' op de markt. Hierin zitten 13 op video overgezette films van haar. Alle cassettes bevatten tevens een nieuwsflits en de originele trailer (het filmje dat reclame maakt voor de ech te film). Vijf van de films zijn een video-primeur, 'As Young as You Feel', 'Love Nest', 'Let's Make It Legal', 'We're Not Mar ried' en Don't Bother to Knock'. Erfenis Roger Richman waakt over de erfenis van Monroe. Vanuit zijn kantoor in Beverly Hills geeft hij wereldwijd de licenties af voor het gebruik van haar naam en beeltenis. De opbrengsten hier van gaan naar de 'Monroe nala tenschap', nu onder beheer van Anna Strasberg, de weduwe van de goeroe van de Actors Studio en de mentor van Monroe, Lee Strasberg. Hoeveel jaarlijks aan dollars binnenkomt, weigert Richman te zeggen, maar bron nen schatten dat het om tonnen moet gaan. „We hebben zo'n honderd li centies uitgevaardigd voor zo'n 150 tot 175 verschillende pro- dukten. Ook beschermen wc Monroe's naam en beeltenis om er zeker van te zijn dat haar image niet misbruikt wordt", al dus Richman. Onder de geoorloofde Mon-* roe-handelswaar zijn onder meer posters, agenda's, pop pen, zonnebrillen, juwelen, schoenen, handtasjes en een ro de wijn onder de naam Marilyn Merlot. „Ook hebben we licen ties afgegeven op foto's en film clips die gebruikt worden in de reclame en in tv-commercials". zegt Richman. De herdenkingsdienst bij haar graf op de begraafplaats West- wood zal dit jaar naar alle waar schijnlijkheid meer mensen trekken dan voorgaande jaren. Verwacht worden er zo'n 400. Waarom doet Marilyn Mon roe nog steeds het hart van me nig man, maar ook vrouw, snel ler kloppen? Iedereen kan hier het beste zijn of haar eigen ant woord op vinden, maar de free lance auteur en filmcritica Shei la Benson zegt het zo: „Zc was ontwapenend. Zowel mannen als vrouwen mochten haar. Vrouwen voelden nooit concur rentie van Marilyn, ze vonden haar gewoon vertederend. Ze konden haar bewonderen als een Venus van Milo. Daarbij had Marilyn een aura van tra giek om zich heen. Ze kon geen kinderen krijgen. Ook zei ze al tijd de waarheid..." Haar talent als actrice ontwik kelde ze in de loop der jaren, al dus Benson. „In 'River of No Return' was ze niet bijster goed. Maar ze leerde en ze wilde le ren. Tegen de tijd van The Mis fits' had ze een enorme vooruit- gang geboekt." De voorzitter van de Marilyn Monroe fanclub, de 43-jarige Alan Garcia, die elke drie maan den een nieuwsbrief naar leden op drie continenten stuurt, raakte verknocht aan Marilyn toen hij op zes-jarige leeftijd 'Gentlemen Prefer Blondes' zag. Over haar uitstraling zegt hij: „Ze was geen klassieke schoon heid als Ava Gardner of Eliza beth Taylor. Haar neus was te groot, de ogen stonden te ver uit elkaar. Maar als geheel was Marilyn een prachtige vrouw. De erkenning waar ze als actrice naar verlangde, kwam pas na haar dood, op 5 augustus pre cies 30 jaar geleden. Toch blij ven haar acteertalenten in de ogen van het grote publiek on dergeschikt aan de mythe: Ma rilyn Monroe, de blonde seksgo- din van Hollywood. Speciaal ter gelegenheid van de 30ste verjaardag van haar dood wordt in de Verenigde Staten een luxe videocollectie van haar films uitgebracht, ver schijnen vijf nieuwe boeken over haar leven op de markt en kunnen tv-kijkers over de hele wereld een rits Monroe-films en documentaires over haar leven als glamourster en haar myste rieuze dood verwachten. Daar naast is een schier eindeloze rij artikelen te koop waarop haar afbeelding prijkt. Ze werd 36 jaar oud en haar hartekreet in de song 'I wanna be loved by you' is in vervulling gegaan. Overal op de wereld sieren posters en foto's van haar menig woon- of slaapkamerver- trek. Haar image is springlevend en spreekt meer tot de verbeel ding dan ooit. Op 5 augustus 1962 kwam het schokkende bericht van Marilyn Monroe's dood. Ze werd in haar slaapkamer gevonden door haar huishoudster en was kennelijk aan een overdosis slaappillen overleden. Sindsdien doen de wildste geruchten de ronde als zou ze uit de weg zijn geruimd omdat ze te veel wist van de Kennedy-clan (ze zou verhou dingen hebben gehad met Bob by Kennedy en president John F. Kennedy). Ook werd beweerd „Ze was geen klassieke schoonheid. Haar neus was te groot en de ogen stonden te ver uit elkaar. Maar als dat ze vennoord zou zijn we geheel was Marilyn een prachtige vrouw." foto kippa gens vermeende c Tientallen houten huisjes wachteri op de zolder van het Rijksmuseum voor Volkenkunde op een schoonmaakbeurt. foto l kuipers

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 13