'Uit de buikdans spreekt het sierlijke van de vrouw'
'Mijn nummers moeten
klinken zoals ik ben'
Rtv show
KRO wil de fiets verbeteren
WOENSDAG 22 JULI 1992
Yonina laat zich uitpakken op bruiloften en partijen
Yonina: „Het zijn juist vrouwen die mij vragen voor hun directeur of vrouw op te treden."
foto george verberne
jaar was Yonina een typje dat nen vaststellen dat ze haar doe- nu is het haar professie. Maar ze
wist wat ze wilde. Danseres len heeft bereikt. Vroeger in is vooral liefhebster gebleven,
worden, en moeder. Het is haar Amerika, als kleine meid, danste Dansen, zegt ze, is a way of life.
meer dan een genoegen te kun- ze al in de familiekring. En nu, „Ik moet dansen. Zelfs als ik er-
'Beauty and the beast' opent grenzen voor Celine Dion
AMSTERDAM RUUD RAMLER
Het was even
voor Celine Dion
toen ze voor het
eerst voet op Nederlandse bo
dem zette. Geen hordes wach
tende fans, geen politiebegelei
ding. Slechts een ter herkenning
met zijn zakdoek zwaaiende
vertegenwoordiger van de pla
tenmaatschappij.
Het kan verkeren. Thuis, in
het Canadese Quebec, hoeft de
24-jarige zangeres zonder lijf
wacht de deur niet uit te gaan.
Het is de tol van de immense
populariteit die Dion in eigen
land geniet. Haar aanhang is
daar groter dan die van Bruce
Springsteen en Michael Jackson
bij elkaar. Tot dusver reikte de
bekendheid van Celine Dion
echter net zo ver als de lands
grenzen van Canada.
Daar lijkt zo langzamerhand
enige verandering in te komen.
Dankzij Beauty and the beast',
het door Dion met Peabo Bry-
son gezongen duet uit de gelijk
namige tekenfilm van Walt Dis
ney. Na de terechte Oscar voor
de beste filmmelodie heeft de
ballade inmiddels ook de po
tentie om wereldwijd een hit te
worden. In Nederland is dat
reeds het geval.
Handtekeningen
„Op zich vind ik het helemaal
niet zo erg dat mijn naam bij
niet iedereen een belletje laat
rinkelen," zegt Dion. „Kan ik
tenminste ook eens rustig win
kelen zonder drie uur uit te
moeten trekken om handteke
ningen uit te delen. Best leuk,
maar voor één keer. Als ik hier
nog eens terugkom hoop ik dat
die Hollanders wel weten wie
Celine Dion is."
De beroemdste van het veer
tien kinderen tellende gezin
Dion is eigenlijk aan haar twee
de carrière bezig. De eerste
hield op toen 'Unison', haar
eerste Engelstalige album, uit
kwam. Daarvoor had de Cana
dese zich voornamelijk zeer
succesvol op de Franstalige
markt gestort. De ene gouden
cd werd gevolgd door de ande
re. En als de verkoopcijfers zelfs
voor platina zorgden was dat
steeds minder een verrassing.
Internationaal bekend werd Ce
line Dion er niet door. En juist
dat is een van de weinige wen
sen die nog niet in vervulling is
gegaan.
De tweede poging met 'Celine
Dion', lijkt aanmerkelijk meer
kans van slagen te hebben dan
de voorganger 'Unison' die,
daar gaan we weer, in Canada
elk record deed sneuvelen maar
in Europa nauwelijks aftrek
vond. Bovendien heeft Dion nu
het voordeel dat de cd wordt
getrokken door een hit.
Prince
De belangrijkste troef moet bo
vendien nog worden uitge
speeld. Want ook Celine Dion
'doet het' met Prince. Je hoort
er tegenwoordig internationaal
kennelijk niet meer bij als je
geen nummer van 'His Royal
Badness' hebt opgenomen.
„Dat idee komt niet bij mij
vandaan", lijkt Dion zich haast
te willen verontschuldigen. De
zangeres en het muzikale won
derkind uit Minneapolis blijken
dezelfde advocate te raadple
gen. „Die zag wel wat in een sa
menwerking. Ze zorgde ervoor
dat Prince 'Beauty and the be
ast' en "Where does my heart
beat now' te horen kreeg. Hij
wist toen zo ongeveer hoe ik in
eikaarsteek."
Het resultaat is 'With this
tear'. Het is dat de naam van
Prince op de inlay van de cd
staat anders zou het genie niet
snel met het stuk in verband
worden gebracht. „Dat", zegt
Celine Dion niet zonder trots,
„is mijn verdienste. Mijn num
mers moeten klinken zoals ik
ben. Het zou erg goedkoop zijn
geweest om duidelijk uit te la
ten komen dat het stuk van de
hand van Prince komt."
'With this tear', ongetwijfeld
de volgende single, blijkt al de
nodige emoties te hebben los
gemaakt. „Toen mijn interpre
tatie van het nummer klaar was
heb ik de demo ter goedkeuring
naar Prince gestuurd. Hij was,
hoorde ik later, zeer onder de
indruk. Onder zijn 'gevolg' wa
ren er zelfs die hun tranen niet
konden bedwingen."
Julio Iglesias was voorbestemd di
plomaat te worden. foto pr
ZOGEZEGD
,,Als ik naar de opnamen van de
revues kijk, is dat te veel emotie.
Al die vrienden, al die collega's
zijn gestorven. Waaraan heb ik te
danken dat ik er nog ben?" (Willy
Walden in De Telegraaf)
,,Veel diepgang heb ik geloof ik
niet. Ik denk dat ik vooral op de
wereld ben gezet voor het amuse
ment." (Jochem van Gelder in
VARA TV-Magazine)
Als we voor een LP zes songs
hadden opgenomen vroeg John
of ik misschien ook nog wat had.
Aan zijn stem hoorde je dat hij
vermoedde van niet, terwijl ik
een zeer respectabel aantal
Beatle-songs heb afgeleverd."
George Harrison in De Telegraaf)
,,Als ik al kinderen zou willen,
had ik liever dat mijn partner op
haarzelf woonde. Ik weet dat het
heel egoïstisch is, maar zo zou ik
het willen. Ik kan mijn zoon of
dochter dan zien wanneer het mij
uitkomt. Je kan dus zeggen dat
ik dan alleen de lusten heb en
met de lasten.' (discjockey Robin
Albers in Story)
„Het is leuk om gedaan te heb
ben, that's all. Ik hoop wel dat
het de mensen die de eerste film
ook hebben gezien, is opgevallen
dat ik wat nieuwe aspecten aan
'Ma Flodder' heb toegevoegd. Ze
is veel liever, veel menselijker
geworden. Ik heb gezocht naar
een tegenwicht voor die vrouw,
die zoveel boerde en zoop." (Nel
ly Frijda in Privé)
„Toen ik als discjockey begon,
was een studio voor mij als een
ruimtevaartuig, een andere we
reld. Een wereld die mij het ge
voel gaf dat je voor de luisteraars
een droom werkelijkheid kon ma
ken. Dat gevoel heb ik heel lang
met met mij meegedragen."
Jeroen van Inkel in VARA TV-Ma
gazine)
„Werken in Hollywood was afda
len in de schoot van de hel. Ik
werd op een onnozele sitcom ge
zet waarin een onbenullige bru
nette een blonde knul met tatoe
ages tegenkwam. En ik kon het
niet. Als ik het had gekund, zou
ik hier niet zitten, want dan was
ik nu zo rijk dat de helft van Ohio
van mij zou zijn. Het was ver
schrikkelijk. Ik zat daar te ket-
tingroken en te huilen en tijdens
mijn aerobic-klas kreeg ik een
zenuwinzinking. Ik werd letterlijk
gek." (filmster Ruby Wax in Humo)
„Ik ben geen profeeten ook geen
poëet. Pas na mijn twintigste tij
dens een verblijf in een zieken
huis, begon ik op bed met een gi
taar echt aan muziek te denken.
Mijn eerste liedjes schreef ik voor
verpleegsters. Voor mij was ei
genlijk een loopbaan als diplo
maat bedacht." (Julio Iglesias in
4 U Music-Magazine)
STRIPS
AMSTERDAM GERARD VAN PUTTEN
Op aanvraag is ze vol
gaarne bereid zich
in cadeauverpak
king te laten bezorgen op brui
loften en partijen. Al heel wat
bruidegommen, jubilarissen en
andere feestnummers zagen
haar tot hun verrassing gracieus
uit een immens feestpakket
stappen. Op het opzwepende
ritme van Oosterse muziek ver
schijnt Yonina, buikdanseres te
Amsterdam, daar waar ze men
sen blij denkt te kunnen maken.
„Het gekke is dat ik meestal met
een gevoel van whauween feest
of party achter laat. Het over
komt me vaak dat als ik kom
mensen elkaar aan zitten te kij
ken. De een wacht op de ander,
wie het eerst gaat dansen. En
dan kom ik om een half uur
lang m'n show op te voeren.
Heel gek, maar als ik wegga is
de dansvloer helemaal vol. Dan
heb ik het gevoel dat ik m'n job
well heb gedaan. Want dat zie ik
als mijn voornaamste taak:
mensen bij elkaar en tot elkaar
brengen. Er is betaald voor een
gezellige avond en zelf wil ik
ook een gezellige avond, dus
probeer de mensen in mijn
show te betrekken."
Ze is eind deze maand, op 31
juli om precies te zijn, te zien in
het onvolprezen NCRV-pro-
gramma 'Zo moeder zo zoon'.
Niet bepaald haar tv-debuut
overigens, Yonina kan zich met
recht uitgeven voor een artieste
die bekend is van de televisie.
Ze figureerde ooit in de Willem
Ruis-show als assistente, ze was
geregeld te zien in de Rudi Car-
rell-show, ze danste in de shows
van Ted de Braak en Ron
Brandsteden Op buitenlandse
tournees stond ze eveneens
veelvuldig oog in oog met de
camera. En wat haar uitermate
streelt: naar haar is een tulp ge
noemd die uitbundig bloeide
op de Floriade in Zoetermeer.
Een veelzijdig type, Yonina.
Vergeet het maar dat buikdan
sen niet veel meer voorstelt dan
wat vrijblijvend gekronkel met
het onderlichaam. Buikdansen,
zegt Yonina, is a way of life.
„Het geeft mij veel voldoening.
De buikdans is voor mij de ui
ting van gratie, uit de buikdans
spreekt zowat alles dat een
vrouw aan sierlijks heeft te bie
den."
Accent
Haar accent verraadt het, Yoni
na is niet van hier, al woont ze
inmiddels twaalf jaar in Amster
dam. Ze moest hier inburgeren
omdat haar echtgenoot, Am
sterdammer van orgine, werd
overgeplaatst naar zijn geboor
testad om vandaaruit de Eu
ropese vestiging van een Ameri
kaans bedrijf te leiden. Yonina,
geboren in de Verenigde Staten
als dochter van Libanese immi
granten, had toen al een respec
tabel verleden als buikdanseres.
Ze was vijf toen ze begon. Yoni
na leerde de beginselen van
drama en expressie op de
School of Performing Arts, al
waar in haar tijd onder anderen
ook latere beroemdheden als Al
Pacino en Liza Minelli zich be
kwaamden in het vak. Yonina
volgde een dansopleiding bij de
Martha Graham Dance Compa
ny. En ze gaf voor de televisie
cursussen oriëntaalse dans.
„Toen ik eenmaal in Neder
land was, besloot ik door te
gaan met m'n danscarrière. Met
vallen en opstaan heb ik me le
ren aanpassen aan de Neder
landse situatie. Ik heb de Ne
derlanders leren kennen als ex
pressieve mensen, recht voor
hun raap en daar hou ik van.
Eerlijkheid waardeer ik."
Graag zou ze af willen van
haar Amerikaanse tongval, Yo
nina oefent en oefent om ac
centloos Nederlands te praten,
maar eigenlijk zou ze dat niet
moeten doen. Klinkt wel zo
charmant. „Maar ik zou best in
een praatshow of in een panel
willen zitten, en dan moet je
toch goed uit je woorden kun
nen komen. Bovendien heb ik
ook de ambitie om ooit te gaan
acteren."
Begin dit jaar werd ze in het
kader van Holland Promotion
uitgezonden naar Scandinavië.
En daar stond Yonina dan op
klompen, als een stukje exotisch
Volendam in Helsinki. Met als
altijd assistente Cissy („Ik be
speel de darbuka, een drum")
trouw aan haar zijde. Yonina
liet al de rondom haar gegroe
peerde Finnen paf staan. „On
der de Volendammer kleder
dracht zat mijn buikdanskos-
Fantastisch
Dezelfde act had Yonina al eens
opgevoerd in Turkije, de baker
mat van de buikdans. De men
sen daar wisten ze niet wat ze
zagen, meldt Yonina niet zon
der trots. De aanwezigen had
den alles verwacht, behalve een
oerhollandse klompendans.
Maar dan, o wonder, presen
teerde ze zich in haar ware ge
daante. „De reactie van die
mensen in Istanboel was in één
woord fantastisch. Zó warm. In
Turkije, en ook in de Arabische
landen is de oriëntaalse dans
iets dat bij het leven hoort.
Buikdanseressen zijn daar sym
bolen van geluk, een kleine dui
zend jaar geleden van vrucht
baarheid. In die landen zijn de
mensen als het ware met buik
dansen opgegroeid, zodat ze
kunnen herkennen of een buik
danseres goed is of niet. Dat
zien ze aan de techniek. In Ne
derland is dat anders, maar hier
zien de mensen het aan ie
mands uitstraling."
Reeds in haar vierde levens-
Nederland is het fietsland bij
uitstek. Maar de Fiets Iaat qua
comfort nog altijd het nodige te
wensen over. Wie zou niet graag
kilometers op een zadel zitten,
zonder zadelpijn te krijgen? 'De
Holland Super', een nationale
televisiewedstrijd die door de
KRO wordt uitgeschreven, be
oogt de fiets en het gebruik er
van te verbeteren. Frank Kra
mer is aangezocht de program
maserie, die volgend jaar april
wordt uitgezonden, te presente-
De KRO roept belangstellen
den op de fiets als vervoermid
del kwalitatief te verbeteren of
het gebruik ervan te bevorde
ren. De inspanningen van de
kandidaten moeten leiden tot
hoogwaardiger fietsvoorzienin-
gen en tot de 'Holland Super',
het prototype van een veilige,
moderne en gebruiksvriendelij
ke fiets. Belangstellenden kun
nen een informatiepakket met
reglement aanvragen door een
kaartje te sturen naar: KRO,
'Holland Super', postbus 93361,
2509 AJ Den Haag.
BOLLEBOOM
BOES
gens op een vliegveld ben. Op
het toilet maak ik wat bewegin
gen voor de spiegel, dat kan ik
niet laten."
Over optredens geen klagen.
Ze danst nagenoeg de week
door, geregeld twee keer op een
avond. Het kan dan gebeuren
dat ze binnen een tijdsbestek
van een paar uur eerst voor
smokings en vervolgens voor
militaire kloffies staat. De om
schakeling kost haar hoege
naamd geen moeite. „Kwestie
van een knop omdraaien. Ik
maak daarbij gebruik van zowel
mijn psychologische achter
grond als van mijn verleden als
lerares wiskunde. Als je voor de
klas staat, leer je alert te zijn op
wat scholieren achter je rug
doen."
Studiehoofd
De energie, nodig om zich op te
laden voor weer een optreden,
haalt ze uit haar nooit stoppen
de honger naar kennis. Denk
niet hier van doen te hebben
met een of andere oppervlakki
ge dansmarieke, Yonina is be
paald een studiehoofd. In haar
geboorteland, aan de University
of Maryland, haalde Yonina
cum laude een graad in de wis
kunde en in de psychologie. En
nu studeert ze, onderweg van
optreden naar optreden, Frans,
Nederlands, Duits, Hebreeuws,
Arabisch.
„Studeren in de auto is mijn
yoga. Dat ontspant me, daar
door voel ik de energie in mij
stromen, nare dingen vergeet ik
dan. Een aanslagbiljet van de
belastingen bijvoorbeeld, ha,
ha, ha. En daardoor voel ik me
in staat om meer uit een half
uur te halen dan er eigenlijk in
zit."
Opmerkelijk genoeg kreeg Yo
nina ook bij de toch streng in de
leer zijnde Staphorsters en
Kampenaren de handen op el
kaar, zij het dat zé bij wijze van
concessie haar blote buik ge
deeltelijk schuil liet gaan achter
een net. „Maar mijn show heb
ik niet aangepast. Heb ik trou
wens ook niet gedaan op een
feest voor Indonesische non
nen. Ik heb toen mijn zweefillu-
sie gedaan. Die nonnen zagen
me in de lucht zweven en kon
den hun ogen niet geloven. Het
doet ook ongelooflijk aan als
mijn assistente de stoel onder
mij weg haalt en ik blijf zweven.
Hoe ik dat doe, zeg ik niet. It's
magic, laten we het daarop
houden."
Enthousiaste jongen
Ze trad op voor prins Willem
Alexander en toenmalig minis
ter Braks, ze noodde Joseph
Luns tot een optreden op de
dansvloer en ook de Groninger
commissaris der koningin Von-
hoff liet zich maar al te graag
verleiden tot een adembene
mende buikdans. „Enthousiaste
jongen, Willem Alexander en ik
moet zeggen dat meneer Vod
hoff ook heel leuk meedeed.j
Er bestaan nogal wat misver,
standen en vooroordelen ova
buikdansen. En ze wil die ma^
al te graag uit de weg ruimer.
„Vaak wordt gezegd dat vrou
wen buikdansen maar niks vini
den. Maar dat is dus helema^
niet waar. Het zijn juist vrou|
wen die mij vragen voor huj
man of voor hun directeur op tj
treden. Wat ik doe is mensej
betrekken bij mijn show. Ik noj
dig mannen uit het podium oj
te komen. Ik heb het meegé
maakt dat een vrouw tegen
zei: ik ken 'm nou al 30 jaat
maar ik heb hem nooit zo ge
zien. Nooit geweten dat er zd
veel leven in hem zat."
Les geven in buikdansen doel
Yonina ook. Op haar eiget
dansschool in de hoofdstad
maar ook op bedrijven. „Iedeij
een, van directeur tot de func
tionaris die de deur openmaakt
doet mee en da's heel leuk',
zegt Yonina, „Je build als he
ware een teamgeest en voor dj
mensen zelf is het wel zo ge
zond. Niet voor niets zijn er iri
Amsterdam fysiotherapeuten
onder wie die vroegere Ajax
verzorger Salo Muller, die men
sen met rugklachten naar mi
toe sturen."
Eén illusie wil Yonina cursis
ten en eventueel toekomstigf
cursisten ontnemen. Een shovj
opvoeren na een paar maandjes
dansschool zit er absoluut nie
in. „Er gaan jaren overheer
voordat je goed kunt buikdan
sen. Wat dat betreft is het tt
vergelijken met vioolspelen
Mijn show is sensueel, nie]
seksueel. Net als de oriëntaals^
muziek. Ik werk veel met solda
ten, met studenten. Vind ik fan
tastisch. Eerstejaars studenten
moeten tegenwoordig bij wijz*
van ontgroening met mij dan
sen. Is toch veel beter dan al die
gevaarlijke stunts die eerstejaars
vroeger moesten uithalen. Stoe
re jongens in het publiek geef il
extra aandacht. Ik vraag applaus
voor ze, vraag ze ten dans. Zo
krijg ik zo'n jongen wel stil, ook
al omdat de sociale controle iij
de zaal groot is. Daar willen ze
een leuke show en ik ook, dus
heb ik voldoende medestan
ders. Nooit last gehad van
handtastelijkheden, nee. Hel
publiek voelt aan dat handtaste
lijkheden niet bij mijn show ho
Haar leeftijd prijsgeven be
hoort ook niet bij haar show,
Maar in Egypte, weet ze, zijn er
danseressen van dik in de vijftig
en die schijnen op hun best te
zijn. „Dan heb ik nog een hele
boel jaren te gaan. Ik heb me
voorgenomen te blijven buik
dansen, zolang ik me gestimu-,
leerd voel door het publiek en
zolang ik het publiek kan berei
ken."
Als geheel klinkt 'Celine Dion'
gepolijster dan voorganger
'Unison'. De medewerking van
Walter Afanasieff heeft daar ze
ker toe bijgedragen. De vooral
in Amerika vermaarde produ
cer, die met Mariah Carey, Mi
chael Bolton en New Kids On
the Block vaak te gast is in de
'Billboard Hot 100', de Ameri
kaanse hitparade, nam zes stuk
ken voor zijn rekening. Ook de
composities van Diane Warren
zorgen voor een opwaardering
van de cd.
Het is de variatie, het verschil
in stemmingen, die van 'Celine
Dion' een makkelijk te consu
meren produkt maakt. „Dat was
nou precies de bedoeling. Ik
heb geen boodschappen die ik
de mensen wil inprenten. Ik
maak muziek, niet meer en niet
minder. Maar wel op zo'n ma
nier dat niemand later kan zeg
gen dat Celine Dion alleen maar
ballads zingt. Ik ben er trots op
dat ik meer stijlen beheers."
In Canada is zangeres Celine Dion
wacht kéyi zij de deur niet uit.
waanzinnig populair. Zonder lijf-
foto ruud ramlerl