'Uit de buikdans spreekt het sierlijke van de vrouw' 'Mijn nummers moeten klinken zoals ik ben' Rtv show KRO wil de fiets verbeteren WOENSDAG 22 JULI 1992 Yonina laat zich uitpakken op bruiloften en partijen Yonina: „Het zijn juist vrouwen die mij vragen voor hun directeur of vrouw op te treden." foto george verberne jaar was Yonina een typje dat nen vaststellen dat ze haar doe- nu is het haar professie. Maar ze wist wat ze wilde. Danseres len heeft bereikt. Vroeger in is vooral liefhebster gebleven, worden, en moeder. Het is haar Amerika, als kleine meid, danste Dansen, zegt ze, is a way of life. meer dan een genoegen te kun- ze al in de familiekring. En nu, „Ik moet dansen. Zelfs als ik er- 'Beauty and the beast' opent grenzen voor Celine Dion AMSTERDAM RUUD RAMLER Het was even voor Celine Dion toen ze voor het eerst voet op Nederlandse bo dem zette. Geen hordes wach tende fans, geen politiebegelei ding. Slechts een ter herkenning met zijn zakdoek zwaaiende vertegenwoordiger van de pla tenmaatschappij. Het kan verkeren. Thuis, in het Canadese Quebec, hoeft de 24-jarige zangeres zonder lijf wacht de deur niet uit te gaan. Het is de tol van de immense populariteit die Dion in eigen land geniet. Haar aanhang is daar groter dan die van Bruce Springsteen en Michael Jackson bij elkaar. Tot dusver reikte de bekendheid van Celine Dion echter net zo ver als de lands grenzen van Canada. Daar lijkt zo langzamerhand enige verandering in te komen. Dankzij Beauty and the beast', het door Dion met Peabo Bry- son gezongen duet uit de gelijk namige tekenfilm van Walt Dis ney. Na de terechte Oscar voor de beste filmmelodie heeft de ballade inmiddels ook de po tentie om wereldwijd een hit te worden. In Nederland is dat reeds het geval. Handtekeningen „Op zich vind ik het helemaal niet zo erg dat mijn naam bij niet iedereen een belletje laat rinkelen," zegt Dion. „Kan ik tenminste ook eens rustig win kelen zonder drie uur uit te moeten trekken om handteke ningen uit te delen. Best leuk, maar voor één keer. Als ik hier nog eens terugkom hoop ik dat die Hollanders wel weten wie Celine Dion is." De beroemdste van het veer tien kinderen tellende gezin Dion is eigenlijk aan haar twee de carrière bezig. De eerste hield op toen 'Unison', haar eerste Engelstalige album, uit kwam. Daarvoor had de Cana dese zich voornamelijk zeer succesvol op de Franstalige markt gestort. De ene gouden cd werd gevolgd door de ande re. En als de verkoopcijfers zelfs voor platina zorgden was dat steeds minder een verrassing. Internationaal bekend werd Ce line Dion er niet door. En juist dat is een van de weinige wen sen die nog niet in vervulling is gegaan. De tweede poging met 'Celine Dion', lijkt aanmerkelijk meer kans van slagen te hebben dan de voorganger 'Unison' die, daar gaan we weer, in Canada elk record deed sneuvelen maar in Europa nauwelijks aftrek vond. Bovendien heeft Dion nu het voordeel dat de cd wordt getrokken door een hit. Prince De belangrijkste troef moet bo vendien nog worden uitge speeld. Want ook Celine Dion 'doet het' met Prince. Je hoort er tegenwoordig internationaal kennelijk niet meer bij als je geen nummer van 'His Royal Badness' hebt opgenomen. „Dat idee komt niet bij mij vandaan", lijkt Dion zich haast te willen verontschuldigen. De zangeres en het muzikale won derkind uit Minneapolis blijken dezelfde advocate te raadple gen. „Die zag wel wat in een sa menwerking. Ze zorgde ervoor dat Prince 'Beauty and the be ast' en "Where does my heart beat now' te horen kreeg. Hij wist toen zo ongeveer hoe ik in eikaarsteek." Het resultaat is 'With this tear'. Het is dat de naam van Prince op de inlay van de cd staat anders zou het genie niet snel met het stuk in verband worden gebracht. „Dat", zegt Celine Dion niet zonder trots, „is mijn verdienste. Mijn num mers moeten klinken zoals ik ben. Het zou erg goedkoop zijn geweest om duidelijk uit te la ten komen dat het stuk van de hand van Prince komt." 'With this tear', ongetwijfeld de volgende single, blijkt al de nodige emoties te hebben los gemaakt. „Toen mijn interpre tatie van het nummer klaar was heb ik de demo ter goedkeuring naar Prince gestuurd. Hij was, hoorde ik later, zeer onder de indruk. Onder zijn 'gevolg' wa ren er zelfs die hun tranen niet konden bedwingen." Julio Iglesias was voorbestemd di plomaat te worden. foto pr ZOGEZEGD ,,Als ik naar de opnamen van de revues kijk, is dat te veel emotie. Al die vrienden, al die collega's zijn gestorven. Waaraan heb ik te danken dat ik er nog ben?" (Willy Walden in De Telegraaf) ,,Veel diepgang heb ik geloof ik niet. Ik denk dat ik vooral op de wereld ben gezet voor het amuse ment." (Jochem van Gelder in VARA TV-Magazine) Als we voor een LP zes songs hadden opgenomen vroeg John of ik misschien ook nog wat had. Aan zijn stem hoorde je dat hij vermoedde van niet, terwijl ik een zeer respectabel aantal Beatle-songs heb afgeleverd." George Harrison in De Telegraaf) ,,Als ik al kinderen zou willen, had ik liever dat mijn partner op haarzelf woonde. Ik weet dat het heel egoïstisch is, maar zo zou ik het willen. Ik kan mijn zoon of dochter dan zien wanneer het mij uitkomt. Je kan dus zeggen dat ik dan alleen de lusten heb en met de lasten.' (discjockey Robin Albers in Story) „Het is leuk om gedaan te heb ben, that's all. Ik hoop wel dat het de mensen die de eerste film ook hebben gezien, is opgevallen dat ik wat nieuwe aspecten aan 'Ma Flodder' heb toegevoegd. Ze is veel liever, veel menselijker geworden. Ik heb gezocht naar een tegenwicht voor die vrouw, die zoveel boerde en zoop." (Nel ly Frijda in Privé) „Toen ik als discjockey begon, was een studio voor mij als een ruimtevaartuig, een andere we reld. Een wereld die mij het ge voel gaf dat je voor de luisteraars een droom werkelijkheid kon ma ken. Dat gevoel heb ik heel lang met met mij meegedragen." Jeroen van Inkel in VARA TV-Ma gazine) „Werken in Hollywood was afda len in de schoot van de hel. Ik werd op een onnozele sitcom ge zet waarin een onbenullige bru nette een blonde knul met tatoe ages tegenkwam. En ik kon het niet. Als ik het had gekund, zou ik hier niet zitten, want dan was ik nu zo rijk dat de helft van Ohio van mij zou zijn. Het was ver schrikkelijk. Ik zat daar te ket- tingroken en te huilen en tijdens mijn aerobic-klas kreeg ik een zenuwinzinking. Ik werd letterlijk gek." (filmster Ruby Wax in Humo) „Ik ben geen profeeten ook geen poëet. Pas na mijn twintigste tij dens een verblijf in een zieken huis, begon ik op bed met een gi taar echt aan muziek te denken. Mijn eerste liedjes schreef ik voor verpleegsters. Voor mij was ei genlijk een loopbaan als diplo maat bedacht." (Julio Iglesias in 4 U Music-Magazine) STRIPS AMSTERDAM GERARD VAN PUTTEN Op aanvraag is ze vol gaarne bereid zich in cadeauverpak king te laten bezorgen op brui loften en partijen. Al heel wat bruidegommen, jubilarissen en andere feestnummers zagen haar tot hun verrassing gracieus uit een immens feestpakket stappen. Op het opzwepende ritme van Oosterse muziek ver schijnt Yonina, buikdanseres te Amsterdam, daar waar ze men sen blij denkt te kunnen maken. „Het gekke is dat ik meestal met een gevoel van whauween feest of party achter laat. Het over komt me vaak dat als ik kom mensen elkaar aan zitten te kij ken. De een wacht op de ander, wie het eerst gaat dansen. En dan kom ik om een half uur lang m'n show op te voeren. Heel gek, maar als ik wegga is de dansvloer helemaal vol. Dan heb ik het gevoel dat ik m'n job well heb gedaan. Want dat zie ik als mijn voornaamste taak: mensen bij elkaar en tot elkaar brengen. Er is betaald voor een gezellige avond en zelf wil ik ook een gezellige avond, dus probeer de mensen in mijn show te betrekken." Ze is eind deze maand, op 31 juli om precies te zijn, te zien in het onvolprezen NCRV-pro- gramma 'Zo moeder zo zoon'. Niet bepaald haar tv-debuut overigens, Yonina kan zich met recht uitgeven voor een artieste die bekend is van de televisie. Ze figureerde ooit in de Willem Ruis-show als assistente, ze was geregeld te zien in de Rudi Car- rell-show, ze danste in de shows van Ted de Braak en Ron Brandsteden Op buitenlandse tournees stond ze eveneens veelvuldig oog in oog met de camera. En wat haar uitermate streelt: naar haar is een tulp ge noemd die uitbundig bloeide op de Floriade in Zoetermeer. Een veelzijdig type, Yonina. Vergeet het maar dat buikdan sen niet veel meer voorstelt dan wat vrijblijvend gekronkel met het onderlichaam. Buikdansen, zegt Yonina, is a way of life. „Het geeft mij veel voldoening. De buikdans is voor mij de ui ting van gratie, uit de buikdans spreekt zowat alles dat een vrouw aan sierlijks heeft te bie den." Accent Haar accent verraadt het, Yoni na is niet van hier, al woont ze inmiddels twaalf jaar in Amster dam. Ze moest hier inburgeren omdat haar echtgenoot, Am sterdammer van orgine, werd overgeplaatst naar zijn geboor testad om vandaaruit de Eu ropese vestiging van een Ameri kaans bedrijf te leiden. Yonina, geboren in de Verenigde Staten als dochter van Libanese immi granten, had toen al een respec tabel verleden als buikdanseres. Ze was vijf toen ze begon. Yoni na leerde de beginselen van drama en expressie op de School of Performing Arts, al waar in haar tijd onder anderen ook latere beroemdheden als Al Pacino en Liza Minelli zich be kwaamden in het vak. Yonina volgde een dansopleiding bij de Martha Graham Dance Compa ny. En ze gaf voor de televisie cursussen oriëntaalse dans. „Toen ik eenmaal in Neder land was, besloot ik door te gaan met m'n danscarrière. Met vallen en opstaan heb ik me le ren aanpassen aan de Neder landse situatie. Ik heb de Ne derlanders leren kennen als ex pressieve mensen, recht voor hun raap en daar hou ik van. Eerlijkheid waardeer ik." Graag zou ze af willen van haar Amerikaanse tongval, Yo nina oefent en oefent om ac centloos Nederlands te praten, maar eigenlijk zou ze dat niet moeten doen. Klinkt wel zo charmant. „Maar ik zou best in een praatshow of in een panel willen zitten, en dan moet je toch goed uit je woorden kun nen komen. Bovendien heb ik ook de ambitie om ooit te gaan acteren." Begin dit jaar werd ze in het kader van Holland Promotion uitgezonden naar Scandinavië. En daar stond Yonina dan op klompen, als een stukje exotisch Volendam in Helsinki. Met als altijd assistente Cissy („Ik be speel de darbuka, een drum") trouw aan haar zijde. Yonina liet al de rondom haar gegroe peerde Finnen paf staan. „On der de Volendammer kleder dracht zat mijn buikdanskos- Fantastisch Dezelfde act had Yonina al eens opgevoerd in Turkije, de baker mat van de buikdans. De men sen daar wisten ze niet wat ze zagen, meldt Yonina niet zon der trots. De aanwezigen had den alles verwacht, behalve een oerhollandse klompendans. Maar dan, o wonder, presen teerde ze zich in haar ware ge daante. „De reactie van die mensen in Istanboel was in één woord fantastisch. Zó warm. In Turkije, en ook in de Arabische landen is de oriëntaalse dans iets dat bij het leven hoort. Buikdanseressen zijn daar sym bolen van geluk, een kleine dui zend jaar geleden van vrucht baarheid. In die landen zijn de mensen als het ware met buik dansen opgegroeid, zodat ze kunnen herkennen of een buik danseres goed is of niet. Dat zien ze aan de techniek. In Ne derland is dat anders, maar hier zien de mensen het aan ie mands uitstraling." Reeds in haar vierde levens- Nederland is het fietsland bij uitstek. Maar de Fiets Iaat qua comfort nog altijd het nodige te wensen over. Wie zou niet graag kilometers op een zadel zitten, zonder zadelpijn te krijgen? 'De Holland Super', een nationale televisiewedstrijd die door de KRO wordt uitgeschreven, be oogt de fiets en het gebruik er van te verbeteren. Frank Kra mer is aangezocht de program maserie, die volgend jaar april wordt uitgezonden, te presente- De KRO roept belangstellen den op de fiets als vervoermid del kwalitatief te verbeteren of het gebruik ervan te bevorde ren. De inspanningen van de kandidaten moeten leiden tot hoogwaardiger fietsvoorzienin- gen en tot de 'Holland Super', het prototype van een veilige, moderne en gebruiksvriendelij ke fiets. Belangstellenden kun nen een informatiepakket met reglement aanvragen door een kaartje te sturen naar: KRO, 'Holland Super', postbus 93361, 2509 AJ Den Haag. BOLLEBOOM BOES gens op een vliegveld ben. Op het toilet maak ik wat bewegin gen voor de spiegel, dat kan ik niet laten." Over optredens geen klagen. Ze danst nagenoeg de week door, geregeld twee keer op een avond. Het kan dan gebeuren dat ze binnen een tijdsbestek van een paar uur eerst voor smokings en vervolgens voor militaire kloffies staat. De om schakeling kost haar hoege naamd geen moeite. „Kwestie van een knop omdraaien. Ik maak daarbij gebruik van zowel mijn psychologische achter grond als van mijn verleden als lerares wiskunde. Als je voor de klas staat, leer je alert te zijn op wat scholieren achter je rug doen." Studiehoofd De energie, nodig om zich op te laden voor weer een optreden, haalt ze uit haar nooit stoppen de honger naar kennis. Denk niet hier van doen te hebben met een of andere oppervlakki ge dansmarieke, Yonina is be paald een studiehoofd. In haar geboorteland, aan de University of Maryland, haalde Yonina cum laude een graad in de wis kunde en in de psychologie. En nu studeert ze, onderweg van optreden naar optreden, Frans, Nederlands, Duits, Hebreeuws, Arabisch. „Studeren in de auto is mijn yoga. Dat ontspant me, daar door voel ik de energie in mij stromen, nare dingen vergeet ik dan. Een aanslagbiljet van de belastingen bijvoorbeeld, ha, ha, ha. En daardoor voel ik me in staat om meer uit een half uur te halen dan er eigenlijk in zit." Opmerkelijk genoeg kreeg Yo nina ook bij de toch streng in de leer zijnde Staphorsters en Kampenaren de handen op el kaar, zij het dat zé bij wijze van concessie haar blote buik ge deeltelijk schuil liet gaan achter een net. „Maar mijn show heb ik niet aangepast. Heb ik trou wens ook niet gedaan op een feest voor Indonesische non nen. Ik heb toen mijn zweefillu- sie gedaan. Die nonnen zagen me in de lucht zweven en kon den hun ogen niet geloven. Het doet ook ongelooflijk aan als mijn assistente de stoel onder mij weg haalt en ik blijf zweven. Hoe ik dat doe, zeg ik niet. It's magic, laten we het daarop houden." Enthousiaste jongen Ze trad op voor prins Willem Alexander en toenmalig minis ter Braks, ze noodde Joseph Luns tot een optreden op de dansvloer en ook de Groninger commissaris der koningin Von- hoff liet zich maar al te graag verleiden tot een adembene mende buikdans. „Enthousiaste jongen, Willem Alexander en ik moet zeggen dat meneer Vod hoff ook heel leuk meedeed.j Er bestaan nogal wat misver, standen en vooroordelen ova buikdansen. En ze wil die ma^ al te graag uit de weg ruimer. „Vaak wordt gezegd dat vrou wen buikdansen maar niks vini den. Maar dat is dus helema^ niet waar. Het zijn juist vrou| wen die mij vragen voor huj man of voor hun directeur op tj treden. Wat ik doe is mensej betrekken bij mijn show. Ik noj dig mannen uit het podium oj te komen. Ik heb het meegé maakt dat een vrouw tegen zei: ik ken 'm nou al 30 jaat maar ik heb hem nooit zo ge zien. Nooit geweten dat er zd veel leven in hem zat." Les geven in buikdansen doel Yonina ook. Op haar eiget dansschool in de hoofdstad maar ook op bedrijven. „Iedeij een, van directeur tot de func tionaris die de deur openmaakt doet mee en da's heel leuk', zegt Yonina, „Je build als he ware een teamgeest en voor dj mensen zelf is het wel zo ge zond. Niet voor niets zijn er iri Amsterdam fysiotherapeuten onder wie die vroegere Ajax verzorger Salo Muller, die men sen met rugklachten naar mi toe sturen." Eén illusie wil Yonina cursis ten en eventueel toekomstigf cursisten ontnemen. Een shovj opvoeren na een paar maandjes dansschool zit er absoluut nie in. „Er gaan jaren overheer voordat je goed kunt buikdan sen. Wat dat betreft is het tt vergelijken met vioolspelen Mijn show is sensueel, nie] seksueel. Net als de oriëntaals^ muziek. Ik werk veel met solda ten, met studenten. Vind ik fan tastisch. Eerstejaars studenten moeten tegenwoordig bij wijz* van ontgroening met mij dan sen. Is toch veel beter dan al die gevaarlijke stunts die eerstejaars vroeger moesten uithalen. Stoe re jongens in het publiek geef il extra aandacht. Ik vraag applaus voor ze, vraag ze ten dans. Zo krijg ik zo'n jongen wel stil, ook al omdat de sociale controle iij de zaal groot is. Daar willen ze een leuke show en ik ook, dus heb ik voldoende medestan ders. Nooit last gehad van handtastelijkheden, nee. Hel publiek voelt aan dat handtaste lijkheden niet bij mijn show ho Haar leeftijd prijsgeven be hoort ook niet bij haar show, Maar in Egypte, weet ze, zijn er danseressen van dik in de vijftig en die schijnen op hun best te zijn. „Dan heb ik nog een hele boel jaren te gaan. Ik heb me voorgenomen te blijven buik dansen, zolang ik me gestimu-, leerd voel door het publiek en zolang ik het publiek kan berei ken." Als geheel klinkt 'Celine Dion' gepolijster dan voorganger 'Unison'. De medewerking van Walter Afanasieff heeft daar ze ker toe bijgedragen. De vooral in Amerika vermaarde produ cer, die met Mariah Carey, Mi chael Bolton en New Kids On the Block vaak te gast is in de 'Billboard Hot 100', de Ameri kaanse hitparade, nam zes stuk ken voor zijn rekening. Ook de composities van Diane Warren zorgen voor een opwaardering van de cd. Het is de variatie, het verschil in stemmingen, die van 'Celine Dion' een makkelijk te consu meren produkt maakt. „Dat was nou precies de bedoeling. Ik heb geen boodschappen die ik de mensen wil inprenten. Ik maak muziek, niet meer en niet minder. Maar wel op zo'n ma nier dat niemand later kan zeg gen dat Celine Dion alleen maar ballads zingt. Ik ben er trots op dat ik meer stijlen beheers." In Canada is zangeres Celine Dion wacht kéyi zij de deur niet uit. waanzinnig populair. Zonder lijf- foto ruud ramlerl

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 8