De onmogelijke onderhandelingen over Noord-Ierland Op zoek naar het evenwicht tussen minirok en sluier Ruzie om Macedonië kan ontaarden in een grote Balkanoorlog Feiten &Meningen ZATERDAG 11 JUL11992 Conflict voor Arabische vrouwen in Israëlische samenleving NAZARETH ARIEL C VERSLAGGEVER IPS Er is een wereld van verschil tussen de vrouwen die in de straten van Na zareth lopen, de grootste Arabische stad in het noorden van Israël. Ze kij ken naar elkaar, maar meestal vol af keuring. Sommige vrouwen dragen de tradi tionele plattelandskleding: lange jurk en geborduurde doek om het hoofd geknoopt. Vaak zijn het oudere vrou wen. Anderen, die meestal veel jon ger zijn, zijn van top tot teen in het grijs gehuld. Door de verplichte slui er zijn hun ogen nauwelijks zicht baar. Hun sobere uiterlijk geeft aan dat zij de islamitische wetten strikt naleven. Dan zijn er de jonge vrouwen en tie ners die in elke westerse stad zouden kunnen rondlopen. Als ze niet in spijkerbroek gekleed gaan, dragen ze rokjes. De sluier en de spijkerbroek geven het conflict aan: moeten Arabische i de westerse levensstijl van de Israëlische steden overnemen of moeten zij binnen de grenzen van het islamitisch fundamentalisme blijven. „Arabische vrouwen in Israël e r vrijheid e en cosmetica, maar ook artikelen over feminisme en vrouwenonder- wijs." Het tijdschrift, dat vier jaar geleden werd opgericht, besteedt veel aan dacht aan de vooruitgang die bui samenleving", zegt Leila Ayoub. Ze werkt bij de Kol El-Arab (Alle Arabieren), een weekblad in Nazareth. „Naast-de algemene dis criminatie van vrouwen door mannen hebben zij te lijden onder twee ande re factoren: ze leven in een traditionele moslim maatschappij en vormen een minderheid in Israël", aldus Ayoub. Leila Ayoub (30) is de eni ge Arabische vrouw in de Israëlische pers die een redactionele en mana gement functie bekleedt. Ze is ver antwoordelijk voor de vrouwenpagi na van de Kol El-Arab. „We publice ren niet alleen verhalen over mode i grotere rol in de tenshuis werkende Arabische v 'We knokken tegen het misbruik van vrouwen Kol El-Arab een vrouwenblad leek geworden. Ze vatte het op als een compliment. „We knokken in het openbaar voor de positie van de Ara bische vrouw en tegen het misbruik geen kans hebben gehad in de Arabi- (900 gulden) e de afgelopen ja ren hebben geboekt. Tien jaar geleden zou den dergelijke activi teiten nog als onbeta melijk zijn veroor deeld. Maar in het afgelopen decennium is een hoop veranderd. Zo toonde onderzoek in 1991 aan dat de uni- versiteiten ongeveer evenveel vrouwelijke als mannelijke studenten hebben. Desondanks menen Arabische intel lectuelen dat de houding van Arabie ren ten opzichte van vrouwen in feite niet is veranderd. Ayoub zegt dat haar hoofdredacteur ooit klaagde dat Eerder dit jaar publiceerde Ayoub een artikel over de problemen van Arabische vrouwen op hun werk. Zo bleek dat Arabische vrouwen vaak slechts 500 nieuwe Israëlische she kels verdienden (zo'n 220 gulden), terwijl het minimumloon 1.250 she kels bedraagt. „Een door ons geïnter viewde vrouw vertelde dat de mana ger op haar werk vrouwen sloeg als ze fouten maakten. Anderen spraken van vernedering en zelfs van seksisti sche beledigingen", aldus Ayoub. Volgens Fatma Massarwa, coördina tor van Na'Arnat, de Israëlische vak bond voor werkende vrouwen in Na zareth, houden de meeste Arabische vrouwen over dergelijke situaties hun mond en komen zij niet op voor hun rechten. Een aantal jaren gele den zou een organisatie als Na'Arnat sche maatschappij Net als Kol El Arab is Na'Arnat niet voor de afschaffing van de traditio nele rol van de Arabische vrouw in de familie. Ayoub: „We blijven bin nen de sociale consensus en breken niet met de fundamen tele waarden van de Arabische maatschap- reisje r rEgyp- pij. Maar de laatste actie van Ayoub, de verkie zing van de Arabische 'Miss Israël' ging veel Arabische mannen, zelfs de meest liberale, toch wel iets te ver. De schoonheidswedstrijd was Susan Annis Mazzawi, de 17-jarige dochter een schoenmaker in Jaffna. De schoonheidskoningin zit op ee bische middelbare school en helpt i de avonduren haar ouders. Ze won met de wedstrijd 500 dollar Maar voor haar betekende deel name aan de schoonheidswedstrijd meer, het doorbreken van een taboe. „Ik vraag mijn familie, en de Arabi sche gemeenschap als geheel, om me meer vrijheid te geven", merkte Susan Mazzawi op tijdens de kroning in Nazareth. „Ik hoop dat ze meer ver- trouwen in mij zullen Arabische hebben en me meer kan- vrouwen sen zullen geven." vrouw en Dit jaar namen tachtig eisen meisjes aan de wedstrijd deel. Vijfjaar geleden, meer vrijheid toen de eerste schoon heidswedstrijd werd ge- houden, moest de organi- sator, de 22-jarige Samer Azem, van dorp naar dorp om ouders over te halen hun dochter te laten deelnemen. Hij beloofde hun dat de meisjes gekleed zouden gaan in bruidsjurken. Dit jaar droegen de schoonheden bikini's toen ze in de beslotenheid Ara van het hotel werden beoordeeld door de volledig uit vrouwen be staande jury, voorgezeten door de vrouw van de Egyptische ambassa deur. In het openbaar droegen de meisjes rokken, die iets korter waren dan vorig jaar. „Sommigen wilden al dit jaar in badpak verschijnen", zegt Azem, „maar dat hebbpn we uitge steld omdat we besloten stap voor stap verder te gaan. Sommige moslim-fundamentalisten in omliggende dorpen riepen op tot een boycot en dreigden de wedstrijd zelfs te saboteren. Yussel Hammad, een Arabische advocaat in Tel Aviv: „Je hebt de neiging om te zeggen dat we de bevrijding van de Arabische vrouw moeten ondersteunen, zelfs als dit inhoudt dat ze badpakken dragen en aan schoonheidswedstrij den deelnemen. Maar het hoofd zegt dat we het niet moeten toestaan." Terwijl het oog van de wereld was gericht op Frankrijk en Sarajevo, werd in Londen deze week ten minste een voetnoot aan de wereldgeschiedenis toegevoegd. Plotseling schaarden zich mannen rond de tafel die elkaar zeventig jaar als de pest hadden gemeden. Nooit eerder sinds 1921 hadden protestantse leiders uit Noord-Ierland ook maar een woord of een blik gewisseld met ministers uit het katholieke Ierland, maar afgelopen maandag was het zover. LONDEN CEES VAN ZWEEDEN CORRESPONDENT Plaats van ontmoeting was Lan caster House in het hart van Londen, dat altijd door de Britse regering wordt gebruikt voor ogenschijnlijk onmogelijke on derhandelingen. De villa is zo magnifiek dat koningin Victoria bij een bezoek aan Lancaster House zich tegen de toenmalige eigenaar liet ontvallen: „Mijn hemel, ik ben van mijn huis naar uw paleis gekomen." Dat van deze paradijslijke om geving soms een matigende werking uitgaat op de onder handelaars, werd in 1979 bewe zen. In dat jaar zag de onafhan kelijke staat Zimbabwe het le venslicht in Lancaster House. Onafhankelijk De onderhandelingen over Noord-Ierland zijn echter nog gecompliceerder. Aan de tafel zaten deze week de Ierse en Britse regeringen, de SDLP (Noordierse katholieken), de Al liance (Noordierse neutralen) en de Noordierse protestanten van James Molyneaux en Ian Paisley. Vooral die laatste had verschillende noten op zijn zang. Het feit dat in Lancaster House werd besloten Zimbab we (toen nog Rhodesië) zijn on afhankelijkheid te geven, was voor Paisley niet bepaald een geruststellende gedachte. Onaf hankelijkheid voor Noord-Ier- land staat laag op zijn prioritei tenlijstje. Paisley, bekend om zijn strijd vaardige taalgebruik, heeft zijn visitekaartje alweer afgegeven. Toen de Ierse regering aankon digde de door de protestanten gehate Anglo-Ierse overeen komst die de republiek enige zeggenschap in Noordierse za ken geeft alleen te willen in ruilen voor een vergelijkbaar ak koord, vergeleek Paisley de mi nisters uit het zuiden met een stelletje dieven. „Dat een dief compensatie eist voor het te ruggeven van onrechtmatig ver kregen dingen, is wel het top- Een dagelijks straatbeeld in Belfast. De politie controleert auto's op 'Falls Road'. punt van krankzinnigheid." De Ierse minister van buiten landse zaken, David Andrews, was diplomatieker. Toen hij na de vergadering naar buiten kwam en hem werd gevraagd hoe de dag was geweest, keek hij omhoog naar de strak blau we hemel en zei: „O, het was een prachtige dag." Het probleem in Noord-Ierland is eigenlijk sinds 1921, toen het groene eiland werd gedeeld, hetzelfde gebleven. In het zui den woont een katholieke meerderheid die hereniging wil met het noorden. Maar het noorden, waar tweederde van de burgers protestant is, ver kiest de band met Groot-Brit- Tot 1972 heeft Noord-Ierland zelfbestuur gehad, maar dat was geen succes. De protestanten maakten de dienst uit in Stor- mont, waar het Noordierse par lement zetelde, en de katholie ken waren tweede-rangsbur gers. Toen die katholieken daar tegen in het geweer kwamen, werden zij zo geestdriftig door de protestanten in elkaar gesla gen dat het zelfbestuur door de Britten werd opgeheven. Anno 1992 wordt Noord-Ierland nog steeds vanuit Londen be stuurd, maar vergeleken met 1969 toen Britse militairen naar Ulster werden gestuurd is de situatie zelfs verslechterd. De Britse troepen, die aanvan kelijk nog het voordeel van de twijfel genoten, hebben een bit ter slechte reputatie gekregen. Sinds 1976 heeft het elitekorps SAS 37 terroristen doodgescho ten, en slechts een van hen was een protestant. Veel katholieken willen nu het vertrek van de Britse troepen. Mysterie Dus over welke oplossing werd deze week in Lancaster House vergaderd? Dit is een groot mys terie. Hereniging kan niet, om dat dit onaanvaardbaar is voor de protestantse meerderheid in Noord-Ierland. Prolongatie van de bestaande situatie betekent meer IRA-geweld en protes tantse wraakacties. En zelfbe stuur is in het verleden al eens mislukt. Toch is het zelfbestuur waar op wordt gemikt. De vraag is al leen: wat voor zelfbestuur? De katholieken (de Noordierse SDLP en de Ierse regering) wil len alleen instemmen met zelf bestuur als hun een vinger in de pap wordt gegarandeerd. De SDLP is bereid in te stemmen met autonomie als in een toe komstige Noordiers 'kabinet' van zes leden ten minste een van die leden door de Ierse re gering wordt aangewezen. Nooit meer willen de Noordier se katholieken worden bestierd door uitsluitend protestanten. De Noordierse protestanten, zo is de veronderstelling, zouden daar misschien vrede mee kun nen hebben. Maar zij stellen ten minste één voorwaarde: dat de artikelen twee en drie van de Ierse grondwet worden ge schrapt (de artikelen waarin de Ierse Republiek aanspraak maakt op Noord-Ierland). Voor de Ierse regering zou een derge lijke koehandel wellicht aan vaardbaar zijn. Maar een grond wetswijziging is geen sinecure, omdat daar in Ierland een re- fenrendum aan vooraf moet gaan. Volgende week gaan de onder handelingen in Belfast verder, om vervolgens te worden voort gezet in Dublin. Als de komen de maanden alle hobbels geno men kunnen worden, zal het nieuwe jaar misschien een au tonoom (maar niet onafhanke lijk) Noord-Ierland brengen. Dat zou een feit van historische betekenis zijn. Voor het eerst zouden de protestanten van Ian Paisley dan vrede hebben geslo ten met de thans nog zo verma ledijde katholieken uit Dublin. Maar de gewone Noordier is misschien minder in ge schiedschrijving geïnteresseerd. Hij zal willen weten: begraven de terroristen dan ook hun wa pens? Het was Paisley die op die vraag het antwoord gaf. „Dit is geen vredesconferentie. De ter roristen zitten niet aan tafel. En als ze er wel waren geweest, was ik weggebleven." De voormalige Joegoslavische republiek Macedonië, begonnen zonder leger en met louter vredelievende bedoelingen, vormde op 19 mei zijn eigen krijgsmacht. Kinde ren kwamen de kersverse soldaten feliciteren. foto epa LONDEN TONY BARBER THE INDEPENDENT Hoe afschuwelijk de burgeroorlogen in Kroatië en Bosnië-Hercegovina ook zijn, in de Balkan doemt een conflict op dat nog veel gevaarlijker gevolgen kan hebben. Want in te genstelling tot de huidige gevechten, die plaatsvinden binnen de grenzen van het voormalige Joegoslavië, kan dit conflict gemakkelijk zowel bui tenlandse machten meezuigen Griekenland, Bulgarije, Albanië en Turkije als de Servisch-Monte- negrijnse staat die in april is uitge roepen. Als een dergelijke oorlog uitbreekt, zal Macedonië het strijdtoneel zijn. OppervlakJdg gezien is momenteel aan de orde hoe de kleine republiek met twee miljoen inwoners moet he ten. Maar onder de oppervlakte van ,dat schijnbaar nietige meningsver schil ligt een cocktail van etnische en territoriale wedijver. Die dreigt niet alleen een oorlog te ontketenen, maar ook een nieuwe rampzalige vluch telingencrisis te veroorzaken in de Balkan, en te zorgen voor tiental len jaren instabiliteit en paranoia. Tito Macedonië heeft nauwelijks vrede gekend sinds het 2300 jaar geleden het hart vormde van het rijk van Alexander de Grote. Na vijf eeuwen Turkse overheersing werd het in 1913 opgedeeld tussen Griekenland, Servië en Bulgarije. In 1945 maakte Tito van het Servische stuk de Joego slavische republiek Macedonië, maar de rest bleef in het noorden van Griekenland en het westen van Bul garije. Griekenland en Bulgarije waren woe dend dat Tito de bevolking van het Joegoslavische Macedonië erkende als een aparte Macedonische natio naliteit. Want dat hield in dat op hun grondgebied een Macedonische minderheid woonde. Beide regerin gen vreesden dat dit ooit zou leiden tot territoriale aanspraken op hun grondgebied. En dus hebben beide landen het bestaan van een echte Macedonische natie nooit willen ac cepteren. In feite heeft Bulgarije in 1878 kort over het grootste deel van Macedo nië geheerst. Bovendien heeft Sofia deze eeuw drie keer door middel van oorlog vergeefs geprobeerd het terug te winnen. Hoewel de huidige rege ring ontkent expansionistische ambi ties te hebben, leggen veel Bulgaarse nationalisten nog steeds een claim op het land. Identiteit De moeilijkheid is dat de Slavische inwoners van het Joegoslavische Ma cedonië een sterk besef hebben van nationale identiteit, die zij na 1945 zouden hebben opgedaan. Het was niet verrassend dat in 1990, na het einde van het communistische regi me in het toenmalige Joegoslavië, Macedonië de andere vijf republie ken naar de kroon stak door zich on afhankelijk te verklaren en interna tionale erkenning te zoeken. Dat gaf onmiddellijk aanleiding tot spanningen. Een commissie van de Europese Gemeenschap adviseerde in januari dat Macedonië zou moe ten worden erkend en de Verenigde Staten leken op dezelfde lijn te zit ten, maar deze stap werd door Grie kenland geblokkeerd. Geen erken ning, zeiden de Grieken, tenzii Ma cedonië zijn naam zou veranderen misschien in 'de Republiek van Skopje', naar de hoofdstad van Joe- goslavisch Macedonië. De Grieken houden vol dat Macedo nië een oude Griekse benaming is, waarop zij het alleenrecht hebben, en zeiden dat het gebruik ervan door een andere staat een aanspraak in houdt op de noord-Griekse provincie Macedonië. Zij vrezen ook dat een onafhankelijk Macedonië invloed kan uitoefenen op de Slavische min derheid in Griekenland, hoewel die minder dan 50.000 zielen telt. Eerst raakten de andere elf EG-staten geïrriteerd door de Griekse houding. Zij zagen niet in waarom Grieken land, lidstaat van de NAVO met een bevolking van tien miljoen, zich be dreigd zou voelen door een arm land zonder leger. De zaken werden ern stiger toen Griekenland zich bij Ser vië aansloot voor een blokkade die schade toebracht aan de economie van Macedonië. Vervolgens bezwe ken de EG en de VS voor de Griekse druk en zeiden dat ook zij Macedo nië niet onder die naam zullen er kennen. Die ommezwaai in het beleid zorgde voor opschudding in de Macedoni sche politiek. Dinsdag moest de re gering van premier Nikola Kljoesev aftreden toen de parlementariërs, woedend dat hun land wordt opge dragen een andere naam te kiezen, een motie van wantrouwen aanna men. De gematigde president Kiro Gligorov voelde zich gedwongen een Macedonische nationalist te vragen de nieuwe regering te vormen. Dat is Ljupco Georgievski, de leider van de Internationale Macedonische Revolutionaire PartijDemocrati sche Partij voor Macedonische Na tionale Eenheid. De partij ontleent haar naam aan de belangrijkste Ma cedonische revolutionaire organisa tie tussen 189.0 en 1910. Een van de verklaarde doeleinden is de creatie van 'een spirituele, economische en etnische unie van het verdeelde Ma cedonische volk' dat wil zeggen een Macedonië dat delen van Grie kenland en Bulgarije omvat. Albanezen Tegelijkertijd maakt de Griekse en Servische wurggreep Macedonië kwetsbaar voor de Albanezen, die ten minste twintig procent van de bevol king uitmaken. Zij kozen in januari bij een volksraadpleging voor auto nomie, ondanks officiële waarschu wingen dat hun referendum niet gel dig was. Sommige Albanezen wen sen zelfs een Groot-Albanese staat door het westelijke deel van Macedo nië te verenigen met Albanië en de voornamelijk door Albanezen be woonde provincie Kosovo in Servië. Dat is voor Servië een onmiddellijke aanleiding voor oorlog. In feite hebben de Serviërs de Grie ken onlangs voorgesteld Macedonië samen te delen. Hoewel de Grieken dat idee hebben verworpen, heeft het er mede voor gezorgd dat Bulga rije zich heeft opgesteld tegenover de traditionele vijand Servië, en Turkije tegenover de traditionele vijand Griekenland. De ingrediënten voor een rampzalige chaos op de Balkan zijn aanwezig. Spat uit de 'Joegosla vische' buurstaten een vonkje over, dan wordt het een vuurzee, onder welke naam voor Macedonië dan ook VERTALING LUUTJE NIEMANTSVERDRIET

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 2