Frustratie door
La Bamba'
Verhuur video's
daalt dramatisch
Preavventura kan niet echt boeien
Cultuur Kunst
Kroatië vaak bastion
van westerse cultuur
Fantastische
Miele Keukens met
ongekende kortingen!
M
VRIJDAG 10 JUL11992
De eeuwenoude cultuurschat
ten in Kroatië hebben grote
schade opgelopen tijdens de
oorlog tussen Servië en Kroatië.
Een tentoonstelling van de
Kroatische vereniging Pinta
brengt de omvang van de scha
de duidelijk in beeld en laat
zien dat het land al veel vaker
met oorlogsgeweld te maken
had.
De reizende tentoonstelling
geeft in vogelvlucht een over
zicht van de roerige maar rijke
geschiedenis van het Kroatische
volk. De 56 panelen met foto's
zijn vandaag, morgen en zon
dag te zien in de Tijgerzaal van
Artis. De expostitie is een initia
tief van de Kroatische vereni
ging Pinta, die in 1988 opnieuw
kon worden opgericht als ge
volg van de politieke omwente
ling in het voormalige Joegosla
vië.
De geschiedenis van de
Kroatische staat begon in de
achtste eeuw. Door zijn geogra
fische ligging fungeerde het ge
bied zeer vaak als bastion van
de westerse cultuur tegen uit
het Oosten oprukkende horden.
De veroveraars waren Byzantij
nen, Arabieren, Tataren, Turken
en anderen. Zoals bekend vor
men Kroatië en Bosnië-Her-
cegovina sinds het uiteenvallen
van Joegoslavië het doelwit van
de Servische leider Milosevic.
De fraaie foto's maken duidelijk
hoeveel schade zijn verove
ringsdrang al heeft aangericht
onder de vaak eeuwenoude cul
tuurschatten.
De expositie in Amsterdam is
georganiseerd door de Stichting
Nederland-Kroatië, die inmid
dels tien vrachtwagens met
hulpgoederen naar het oorlogs
gebied heeft gestuurd. Voorzit
ter dr. A. Dosen vroeg gisteren
tijdens de voorbezichtiging
meer steun van de Nederlandse
regering voor de jonge staat.
Ons land heeft bij voorbeeld
nog geen officiële vertegen
woordiging in Kroatië, zodat de
7000 Kroaten hier grote proble
men ondervinden bij het verte
genwoordigen van hun rechten.
Dosen wees er verder op dat
de burgeroorlog vooral niet
moet worden gezien als een et
nische twist: „Kroaten, Serven,
moslims en andere nationalitei
ten hebben altijd in vrede sa
mengeleefd in Kroatië. Hier is
sprake van een conflict tussen
twee systemen, waarbij Milose
vic het afstervende communis
me vertegenwoordigt." Hij
sprak de hoop uit dat de ten
toonstelling de bekendheid van
Kroatië in Nederland vergroot:
„Na afloop van de oorlog is het
land een goede partner voor
Nederlandse investeerders en
bovendien aantrekkelijk als va
kantiebestemming."
De expositie 'Kroatië in verle
den en heden' (Artis, Plantage
Middenlaan 41, Amsterdam) is
geopend van vrijdag tot en met
zondag. Openingstijden van
10.00 tot 17.00 uur.
Niet alleen het bioscoopbezoek
is gedurende de eerste zes
maanden van dit jaar sterk te
ruggelopen, de opbrengsten van
videoverhuur zijn bijna even
hard naar beneden getuimeld.
Terwijl over het eerste half
jaar in de bioscopen circa 28
procent minder bezoekers wer
den geteld dan in de eerste helft
van 1991, zijn ook de opbreng
sten van video verhuur tussen
de 20 en 25 procent lager ge
weest dan gedurende de eerste
helft van 1991.
Tot dusver werd aangenomen
dat de video-branche de be
langrijkste concurrent is van de
bioscoopbranche, de jongste
cijfers illustreren dat beide sec
toren in hun pieken en dalen
min of meer gelijke tred hou
den.
Opmerkelijk is dat tegenover
de drastische terugloop van vi
deo-verhuur een spectaculaire
stijging staat van video-verkoop
met circa 100 procent per jaar.
Volgens een woordvoerder van
de Nederlandse Vereniging van
Video Distributeurs (NWD) be
tekent dit niet dat de koopbran
che de verhuurbranche kanni-
baliseert. Er worden namelijk in
slechts zeer geringe mate speel
films gekocht, omdat weinig
mensen een speelfilm meerdere
malen willen bekijken.
De koopvideo's liggen vooral
in de sector muziek, doe-het-
zelf-cursussen en registraties
van historische sportevenemen
ten en gebeurtenissen zoals de
Golfoorlog.
Als verklaring voor de vermin
derde belangstelling voor speel
films, zowel in de bioscoop als
in de video-verhuur, wordt bij
zowel de Nederlandse Bio
scoopbond als bij de NWD het
sterk toegenomen aanbod ver
moed van speelfilms op de tele-
I iele keukens zijn felbegeerd, door de
fraaie designs en de oersolide konstruklie.
Bovendien loopt Miele in de ontwikkeling van
keukendesigns en keukentechniek duidelijk voorop.
En dót kan voor u een voordelige zaak zijn want:
In onze showroom maken
Nieuwe Miele Keukens plaats voor
de Nieuwste Miele Keukens.
mn dat is voor een beperkt aantal snelle be
slissers klinkend voordeel in de vorm van zeer hoge
kortingen op een aantal fonkelnieuwe Miele keukens
èn op de daarin aangebrachte Miele inbouw-
apparaten.
Vanzelfsprekend met behoud van fabrieks-
garantie, de mogelijkheid lot
uitbreiding of aanpassing.
En natuurlijk vakkundig door ons geïnstalleerd.
Miele
er is geen betere
■HEna
Miele-Keuken-Centrum "Leiden".
Korevaarstraat 11
tel. 071 - 149859
Los Lobos niet gelukkig met gevolgen wereldhit
Praters zijn het duidelijk niet, de heren van Los Lobos.
De meest sappige verhalen komen tijdens een kijkje in
hun Zuid-Californische keuken dan ook van hun excen
trieke platenbaas Bob Biggs, zoals: ,,Ik kende hen al ja
ren, maar dan als zwijgzame tuinmannen van wie ik
slechts wist dat ze ook af en toe muziek maakten. Toen ik
naar hen ging luisteren was ik meteen verkocht. Hier heb
ik waarschijnlijk het meest getalenteerde vriendenclubje
voor me dat er in Amerika rondloopt, hier moet ik wat
mee doen, flitste er door mijn bovenkamer. Nog altijd
prijs ik de dag dat ik dat besluit nam, want was ik er niet
geweest dan was er vroeg of laat wel een andere vent met
oren aan zijn hoofd gekomen."
los angeles louis du moulin
Met die 'logische prognose ach
teraf wil Los Lobos nog wel ak
koord gaan. Anders ligt het met
de gestage ontplooiing van de
vijf Mexicaanse Amerikanen
sinds het aangaan van hun sa
menwerking met Bob Biggs, in
middels zes interessante al
bums geleden. „Bij een normale
platenmaatschappij waren we
nooit zo groot geworden",
meent David Hidalgo, de ro
buuste zanger, gitarist en accor
deonist. „We hebben van begin
af aan gewoon onze gang kun
nen gaan en er is nooit geha
merd op commerciële resulta
ten. Voor ons is dat eigenlijk de
enige manier om met buiten
staanders iets te ondernemen.
Zodra men druk op ons wil
gaan uitoefenen, zijn we niet
thuis."
Geheel volgens eigen muzika
le instincten hebben de 'Wol
ven' zojuist hun avontuurlijkste
en meest rijpe langspeler sa
mengesteld, het zestien pracht
stukken tellende 'Kiko'. Vooral
de rijke schakering in sferen
heeft reeds menige criticus ge
troffen, temeer daar ze in alle
eenvoud zijn geschetst. Het ge
luid van Los Lobos kan derhalve
nauwelijks nog worden geëti
ketteerd.
David Hidalgo: „We rijn hier
in East-Los Angeles ooit begon
nen met de muziek die we van
onze families hebben meege
kregen. Door die Latijnsameri-
kaanse basis lijfelijk te verlaten
zijn we in contact gekomen met
andere culturen, die in toene
mende mate hun sporen in pn-
ze muziek blijken achter te la
ten. Vooral tijdens onze laatste
internationale toernee, die ons
ook in Azië en Afrika heeft ge
bracht, zijn er als het ware hele
werelden voor ons geopend.
'Kiko' is min of meer een neer
slag van al die geestverruimen
de ervaringenaldus de be
dachtzame lobbes.
Verandering
„Wat misschien ook nog mee
speelt is de verandering van de
muziekscene in Los Angeles, die
veel groter is dan mensen van
buiten de stad vermoedert. De
komst van Koreanen, Vietna-
mezen, Arabieren, allerlei Mid
den-Amerikanen en Oost-Euro-
panen heeft bijgedragen tot een
veel internationaler klimaat."
De schaduwzijde van de
Amerikaanse 'melting pot'
houdt ook binnen de hechte
Wolven-familie de gemoederen
behoorlijk bezig. In plaats van
er uitgebreid over te filosoferen
kiest Los Lobos liever voor het
helpen toedienen van pleisters
op wonden: de band is wellicht
nationaal recordhouder voor
wat betreft het geven van bene
fietconcerten en was ook een
van de eerste gevestigde namen
die niet schroomden om zich in
te zetten voor Aids-campagnes.
Zo'n stellingname is niet
meer dan normaal voor een stel
volksjongens die hun magere
jaren nooit zullen vergeten,
vindt David Hidalgo. „We zijn
en blijven simpele zielen, die in
de rockwereld niet echt thuis
horen. Onze kinderen, onze
vrouwen, onze familiefeesten,
onze. onderlinge vriendschap,
kortom het zogenaamde een
voudige leven is voor ons be
langrijker dan sterrendom.
Daarom werken we ons niet
over de kop en blijven we lekker
wonen in de buurt waar we zijn
opgegroeid."
Het afzien van al te veel
glamour en publiciteit is vooral
ingegeven door de ervaringen
van een kleine vijf jaar geleden
rond 'La Bamba'. Het opzwe
pende titelnummer uit de ge
lijknamige film over het te vroeg
overleden tieneridool Ritchie
Valens bezorgde Los Lobos niet
alleen een geweldige wereldhit,
maar ook veel stress plus een
'verkeerde' reputatie. Gevolg
was dat de Wolven (verder be
staande uit Steve Berlin, Conrad
R'Lozano, Louie Perez en Cesar
Rosas) 'La Bamba' van hun set-
list schrapten, vaak tot groot
ongenoegen van hun gehoor
dat juist op die geheide stamper
wachtte.
„Inmiddels maakt 'La Bamba'
toch weer deel uit van ons podi
umrepertoire", verklapt David
Hidalgo. „Waarom? Noem het
Mulisch onderwerp tentoonstelling
den haag Het Nederlands Letterkundig Museum in Den Haag is
bezig met het opzetten van een grote overzichtstentoonstelling
over Harry Mulisch. De auteur wordt op 29 juli 65 jaar en debu
teerde 40 jaar geleden met het verhaal 'Tussen hamer en aam
beeld' en de roman 'Archibald Strohalm'. De expositie is te zien
van 17 oktober tot en met 21 februari en gaat gepaard met de
uitgave door het museum van Schrijversprentenboek nummer
33. Mulisch komt dit najaar zelf ook met een nieuw boek, de ro
man 'De ontdekking van de hemel'. Van dit 65 hoofdstukken tel
lende werk zijn op de tentoonstelling ook de handschriften en
schema's te bekijken. De tentoonstelling gaat 'De onderkant van
het tapijt. Harry Nfulisch en zijn oeuvre' heten. Ze is onderver
deeld in vier periodes van tien jaar. Zowel de schrijver als de
openbare figuur Mulisch worden belicht.
Emerson, Lake Palmer in Den Haag
den haag Emerson, Lake Palmer, een van de pioniersforma-
ties binnen de symfonische rock, is weer herenigd en komt naar
Nederland. Op vrijdag 23 oktober treedt het Britse supertrio, dat
onlangs het reunie-album 'Black Moon' uitbracht, op in het
Haagse Congresgebouw. De voorverkoop begint zaterdag 29 au
gustus op de bekende adressen.
Disney voert filmproduktie op
utrechtDe animatiefilm 'The Beauty The Beast' heeft de
Disney Studio's een paar opmerkelijke wapenfeiten opgeleverd.
Het was de eerste animatiefilm die een Oscar-nominatie ver
wierf in de categorie 'beste films'. Bovendien bracht de film al
leen al op de Amerikaans thuismarkt ruim 140 miljoen dollar op.
Deze successen hebben de bazen bij Disney aangespoord de
produktie van avondvullende animatiefilms op te voeren. Mo
menteel wordt 'Aladdin en de Wonderlamp' voltooid, waar al
zo'n drieëneenhalf jaar werk in is gaan zitten. In hoog tempo
zullen daar een aantal produkties achteraan komen zoals: 'King
of the Jungle', 'Swan Lake' en 'Song of the Sea'. Meest ambitieus
is wel het besluit om een vervolg te maken op de legendarische
muziekfilm 'Fantasia'.
'Oude Vest' fraaiste werk
Rembrandt schilderwedstrijd
De prijzen van de Rembrandt
schilderwedstrijd zijn gisteren
uitgereikt. Zestig amateurschil
ders hebben dit jaar werk inge
zonden dat tot en met 19 juli is
te zien in de Hooglandse Kerk.
De wedstrijd is onderdeel van
de Leidse Lakenfeejten.
De voorzitter van de Stichting
Evenementenfonds, K.P. Post,
reikte gistermiddag de prijzen
uit. De eerste prijs ging naar
Cees Doom uit Leiden voor zijn
werk 'Oude Vest', een droge
pastel met een sfeervolle blik op
de Leidse Schouwburg. Het
werk is, volgens de jury, zeer
deskundig uitgevoerd en even
wichtig van Ideur. De tweede
prijs is toegekend aan J.J. Bek-
kum, uit Leiden, voor zijn schil
derij 'Koekopkapje in late april
zon'. De derde prijs, tenslotte,
was voor P.J. van Duivenvoor
den, uit Hillegom, voor zijn
schilderij 'Leiden down town
station' dat een snelle kijk biedt
op het moderne Leiden.
Eervolle vermeldingen zijn
toegekend aan Margaretha H
Dirkzwager, uit Leiden, voor
haar tekening 'Een bakkie doen
bij de Hema' en aan W.P.J.
Houben, uit Valkenburg a/d
Geul, voor zijn olieverf 'Klok-
steeg'.
Naast de jurering door een
vakjury wordt dit jaar ook het
publiek in de gelegenheid ge
steld zijn mening kenbaar te
maken op een formulier.
De expositie in de Hoogland
se Kerk is te zien tot en met 19
juli, dagelijks van 11.00 tot 16.00
uur en op zondag van 14.00 tot
16.00 uur.
een tegemoetkoming aan de wil
van het publiek. We blijven ech
ter op onze hoede. Zodra Los
Lobos weer dreigt te worden
vereenzelvigd met dat ene, ge
leende nummer gaat het op
nieuw de ijskast in. Voorgoed.
En geloof me, wij zullen daar al
lerminst rouwig om zijn, want
al met al heeft 'La Bamba' ons
meer frustraties dan plezier op
geleverd."
Twaalf felgekleurde betonblok
ken: voorzien van handvat,
staan opgesteld in het midden
van De Waag. 'Ghettoblasters'
heeft maakster Jacqueline Petit
ze genoemd. Ze lijken inder
daad wel wat op die grote ra
dio's die op de schouders wor
den meegezeuld naar het strand
en waar doorgaans betonklan-
ken uitkomen.
Petit is één van de zeven jon
ge kunstenaars uit de Leidse re
gio die in De Waag exposeren
onder de titel 'Preavventura',
Italiaans voor 'Blik naar toe
komst'. Niet een expositie om
echt warm voor te lopen, het
werk van Thom Vink daargela
ten.
Vink kreeg bekendheid als
oorlogstekenaar in Noord-Irak.
De bonte verzameling felge
kleurde en gedetailleerd ge
schilderde cartoonfiguurtjes van
het fantastische 'Bloempjes der
Vreugd' in De Waag zijn echter
totaal anders van stijl. Wel gaat
er iets dreigends uit van het wa
pentuig en het angstige, ver
baasde gezicht van het vrouwe
lijke figuurtje op de voorgrond.
Achter Petits betonblokken
hangen de realistische schilde
rijen van de gebroeders Donker.
De drie broers hebben eenzelf
de schetsmatige penseelvoering
met gebruikmaking van over
wegend donkere kleuren. En dat
laatste doet hun traditionele
stillevens, portretten en land
schappen wat somber overko
men.
'Innerlijk behang' is de titel
van Joke Bilsens collage. Ze
gunt daarmee de beschouwer
een kijkje in haar persoonlijk le
ven. De collage bestaat uit zes
maal zes rijen onder elkaar ge
plaatste tegeltjes die overtrok
ken zijn met resten licht ge
kleurd behang. Daarop rijn te
keningen, prentjes en foto's
aangebracht, al dan niet voor
zien van teksten. Bilsen heeft
veel christelijke symbolen in de
■collage verwerkt en waarschijn
lijk ook een foto van haarzelf
met de tekst 'uiterlijk behang'
eronder.
José den Hartog heeft een
veel verder verleden samenge-
David Hidalgo: „Zodra men druk op ons wil gaan uitoefenen, zijn we niet thuis."
foto cpd
Werk van Thom Vink in De Waag: de bonte verzameling felgekleurde en gedetailleerd geschilderde cartoon
figuurtjes zijn totaal anders dan zijn oorlogstekeningen. foto loek zuyderduin
bracht in een kruising tussen
een wij waterbak en een reliek
schrijn. Uit de bak steekt een
houten 'wandkast met voor
werpjes uit vervlogen tijden.
Het centrum van de kast be
staat uit een verlichte kaart met
gedragsregels.
Het werk vormt een contrast
met Hein Vandervoorts colla
ges, waarin hij riin Amerikaanse
reisimpressies heeft opgeno
men. Hij toont foto's van land
schappen die zijn beschilderd
in warmdonkere kleuren met
daarop teksten als 'We install
peace in our minds'. Cock Sjar-
dijn tenslotte laat onder meer
pitbullachtige honden zien,
voorzien van pistolen.
Geschilderd in zachte pastel
tinten vormt het een aardige
combinatie van lieflijkheid en
agressie.