Mexicaanse 'Lolita' maakt mannen dol Cultuur&Kunst Films/Boeken Te weinig bloot in Blue Movie Blue Naar Italië ga je niet, daar lees je over Het oer-Spanje van 'Nueva Espana' DONDERDAG 9 JUI11992 18 BIOSCOPEN AMSTERDAM ALFA 1 tel. 6278806 Le chateau de ma mère, dag. 14, 19.30,22. za zo 13.30,16.19.30, i 13.30,16. 19.30,22 ALFA 3 Hamlet a i dag. 14.19.30, za zo 13.15.30.21.30 The Flesh 16. j.. dag. 18.45 ALFA 4 De Noorderlingen 12 j.. dag. 14. 18.45 en 21.30. zazol3,15.30, 18.45.21.30 ALHAMBRA1 tel. 6233192 Basic Instinct 16 j.. dag. 13.45, 18.45,21.30 ALHAMBRA 2 J.F.K. 12).'. dag. 20 Peter Pan dag. 14 BELLEVUE CINERAMA tel6234876 The hand that rocks the cradle 12 j dag. 14. 19.15, 22, zo 13.30, 16.15, 19.15,22 CINERAMA Cape Fear 16 j., dag. 13.45, 18.45, 21.30,20 13.15, 16, 18.45.21.30 CALYPSO 1 tel. 6234876 Final Analysis, dag. 13.45, 18.45, 21.30.ZOl3.15, 16, 18.45,21.30 CALYPSO 2 Stop, or my mom will shoot a.I., dag. 14, 19.15, 22. zo 13.30, 16.15. 19.15,22 CINECENTER-CINEMA CORALINE tel. 6236615 J'Embrassepas 12 j., dag. 14.30, 17. 19.30,22.15 CINECENTER-CINEMA PEPPE-NAPPA Thelma Louise 16].. dag. 14.15, 17. 19.30,22.15 CINECENTER-PIERROT Urga. dag 14.30, 17. 19.30.22 CINECENTER-CINEMA JEAN VIGO Delicatessen a.I..dag. 14.30,17.15. 19.45,22 CINEMA 1 INTERNATIONAL tel.6151243 Flodder in Amerika a I dag. 15, 19.30,22 CINEMA 2 INTERNATIONAL Basic Instinct, dag 13.45. 18.45, 21.30, zo 13, 15.45, 18.45.21.30 CITY 1 tel 6234579 Flodder in Amerika, dag. 14,18.45. 21.30, zo 13. 15.45,18.45,21.30 CITY 2 Basic Instinct, dag. 13.45, 18.45, 21.30, zo 13. 15.45,18.45.21.30 CITY 3 Beethoven a I., dag. 14.15,21.30, zo 13.15, 15.45,19,21.30 CITY 4 Highway to hell. dag. 14.15,19, 21.30. zo 13.15.15.45, 19.21.30 CITY 5 Problem Child 2 a.l., dag. 14.15,19, 21.30,20 13.15, 15.45, 19,21.30 CITY 6 Blue Movie blue. dag. 13.45,18.45, 21.30, zo 13,15.45,18.45, 21.30 CITY 7 My girl a.l., dag. 14.15,19,21.30, zo 13.15, 15.45,19,21.30 DESMETtel. 6273434 Nuit et jour dag. 22.15, zoook 14.15 A New York fiasco, dag. 19,21zo ook 14.15 Les vacances du cinema dag. 20 en 23 Gay Cinema za 24. zo 16.15 STUDIO K tel. 6231708 Tadziodag. 18.45 Raise the red lantern dag. 20.15 Paris is burning dag. 18.45 Urga dag. 22.30 22.15 RIALTO 2 Les vacances du cinema dag 20 Le charme discret de la bourgeoisie dag. 22.15 THE MOVIES 1 tel. 6386016 Summerfestival dag. 17.15.21.45, zoook 14.45 Voor een verloren soldaat dag. 19.45 THE MOVIES 2 Raise the red lantern dag. 17. 19.30, 22. zoook 14.45 THE MOVIES 3 Scream of stone dag. 17.45,20,22, zoook 15 TUSCHINSKI1 tel. 6262633 Flodder in Amerika, dag. 14, 18.45, 21.30,zo 13.15, 16,18.45,21.30 TUSCHINSKI 2 The hand that rocks the cradle 12 j., dag. 14, 18.45, 21.30, zo 13.15, 16, 18.45,21.30 TUSCHINSKI 3 Basic Instinct 16 j., dag. 14, 18.45, -21.30, zo 13.15, 16, 18.45,21.30 TUSCHINSKI 4 Silence of the lambs, dag. 14, 18.45, 21.30, zo 13.15, 16, 18.45, 21.30 TUSCHINSKI 5 Hook a.l., dag. 14,20.15 TUSCHINSKI 6 The Mambo Kings, dag. 14, 18.45, 21.30, zo 13.15,16, 18.45,21.30 TUSCHINSKI CINEAC StartrekVI a I..dag. 18.45,21.30 Peter Pan dag.14.zo 13.15,16 DE UITKIJK tel. 6237460 Edward II 16 j., dag 18.45, zo 15 LaMujerde Benjamin 16 j., dag 20.30,22.15 Het programma van Leidse en Haagse bioscopen staat op de pagina 'Info'. Hartverwarmend debuut van regisseur Carlos Carrera Arcdia Ramirez maakt de mannen gek als verleidelijke 'Lolita' in de film La mujer de Benjamin. Het komt nog maar nauwelijks voor dat je naar de bio scoop kunt voor een film die niet uit Amerika komt. Laat staan een film uit Mexico. En toch worden er ook daar enkele tientallen films per jaar gemaakt, meestal nogal simpele, emotionele melodrama's die ons nauwelijks kunnen opwinden. RLM verzet zich eerst hevig tegen de avances van Benjamin, maar la ter gebruikt ze hem om aan geld te komen om op de duur in haar eentje het dorp te kunnen verlaten. Een eenvoudig verhaal op een simpele, maar hartverwarmen de manier verfilmd door debu terend regisseur Carlos Carrera. Hij vond in Nativadad een prachtige 'Lolita', met als tegen speler Eduardo Lopez Rojas, een in New York geboren en ge togen Mexicaanse acteur, die een heerlijke rol neerzet als de wat simpele, gevoelige Benja min. Een man die wanhopig verliefd is en die zich eigenlijk heel ongemakkelijk voelt na de ontvoering. Het aardige van de film zit in de voortdurend verschuivende machtsspelletjes die Benjamin en zijn zuster en daar tussenin Nativadad met elkaar voeren. Maar het is Nativada die de slimste is van het stel. Zij weet haar rol als slachtoffer perfect uit te buiten en windt op de duur zowel Benjamin als zijn zuster om haar vinger, zonder dat zij overigens ook maar een moment de sympathie van de kijker verliest. kijk, Amsterdam. Maar deze maand sijpelt er stie kem eentje door naar ons land, die een universeel thema be handelt: de liefde van een oude re man voor een jonge vrouw. Een soort Mexicaanse Blaue En gel, zonder Mariene Dietrich, maar met een minstens even mooie Arcelia Ramirez in de rol van de verleidelijke Nativadad. Deze Nativadad, die nog bij haar moeder woont, brengt het hoofd op hol van de oude bok ser Benjamin. Een goedzak die verzorgd wordt door zijn zuster Micaela. Beiden hebben nooit een vaste partner kunnen vin den, al wordt Benjamin nog wel eens verliefd en houdt Micaela in stilte van de pastoor. De jon ge Nativadad wil natuurlijk niets weten van de oude bokser. Zij valt meer op de even oude vrachtrijder Leandro, met wie ze hoopt ooit het verstikkende dorp te kunnen verlaten. Zijn vrienden brengen Benja min op het idee om Nativadad domweg te ontvoeren en haar liefde af te dwingen. Het meisje FILMTIPS VOOR VOLGENDE WEEK oslecht oomatig oooredelijk oooogoed ooooouitstekend MON ONCLE KI JKHUIS OOOO Klassieke film uit 1957 van Jacques Tati is een satire op de moderne geïndustriali seerde maatschappij. De zwager van Monsieur Hulot is directeur van een plasticfa- bnek. Hulots neefie groeit op in een soort huis van de toekomst, maar hij heeft het daar niet naar zijn zin. Om aan de invloed van zijn oom te ontsnappen neemt hij een baantje aan in de plasticfabriek. THE POPE MUST DIE LIDO 3 OOOO De vlezige Engelse acteur Robbie Coltrane speelt een bescheiden plattelandspriester die door een vergissing tot paus wordt gebombardeerd. Paus Dave I blijkt een onder zoekende geest te hebben waarmee hij de corrupte clerus de stuipen op het lijf jaagt. Het verhaaltje is voorspelbaar en de film is lelijk opgenomen, maar Alex Rocco is heel grappig als mafia-kardinaal. FLODDER IN AMERIKA LIDO 1EURO 1 OOO Nieuwe filmhit van Dick Maas en Laurens Geels biedt mengelmoes van grappige sce nes en platte lol. Het asociale gezin Flodder komt na een uitwisseling in New York terecht, waar zij zich ontdoen van hun sociaal werker Sjakie. De Flodders verdienen veel geld door hun dochter (Tatjana Simic) een striptease te laten uitvoeren in een nachtclub. AT PLAY IN THE FIELDS OF THE LORD KIJKHUIS OOO Het tropische regenwoud speelt de hoofdrol in deze film van Hector Babenco. Ameri kaanse evangelisten dringen het oerwoud binnen om een Indiaanse stam te kerste nen. Zij brengen echter de griep mee, waaraan de Indianen sterven als ratten. Het verhaal is sentimenteel en heeft genante momenten, maar de opnamen van het Bra ziliaanse regenwoud zijn onweerstaanbaar mooi. FREDDY'S DEAD. THE FINAL NIGHTMARE LIDO 4 OOO Dit zesde deel in de serie A nightmare on Elmstreet 5 is niet onaardig. Boeman Fred dy Krueger terroriseert pubers in hun dromen en manipuleert televisies en videospel letjes. Daardoor ondervinden de pubers de schaduwzijden van hun hobbies letterlijk aan den lijve. Fantastische special effects maken vooral de laatste twintig minuten van van deze griezelfilm adembenemend. juli: Odeon 3, Den Haag. Zalman King heeft in de filmwe reld in tien jaar tijd een geduch te reputatie weten op te bou wen als maker van softe, sensu ele, erotisch getinte films. Zo produceerde en schreef hij het verhaal van 9 1/2 Weeks en be zorgde de Amerikaanse censuur handenvol werk met Wild Or chid. En omdat geld niet stinkt in Hollywood, maakte hij nu Wild Orchid II, die hier wordt uitgebracht als Blue Movie Blue, een titel die herinneringen op roept aan een van de eerste Ne derlandse erotische films: Blue Movie uit 1971 van het ver maarde duo Pim en Wim. Maar de Blue Movie van Pim en Wim was destijds heel wat sterker dan de slappe kop thee die Zalman King opdient. Het lijkt wel wat op de softe fotogra fie van fotograaf David Hamil ton en diens gefilterde kijk mooie jonge vrouwen. Ook voor King is de vrouw in de eerste plaats lustobject. In dit geval liet hij zijn oog vallen op de Pools- Amerikaanse actrice Nina Sie- maszko, die doet denken aan de kortgekapte blondines in de films van Hitchcock. Siemaszko speelt de rol van de 17-jarig Blue, die na de on gelukkige dood van haar vader waarvoor zij zich verant woordelijk voelt in de prosti tutie terecht komt. Maar als een rijke senator haar tegen haar wil gebruikt voor porno-opnamen, zijn de grenzen overschreden en wil ze zo snel mogelijk terug naar een normaal leven. Blue krijgt hulp en probeert voor zichtig weer een nieuw leven op te bouwen. Het liefst samen met Josh, een vriend uit het ver leden, die ze zonder dat hij haar herkende ook ooit als klant in bed heeft gehad. Natuurlijk gaat het bij Blue Movie Blue niet om het verhaal, maar om de hoeveelheid bloot. En dat valt behoorlijk tegen. King heeft blijkbaar zijn lesje geleerd bij Wild Orchid I en doet behoorlijk aan zelfcensuur. Daarbij vergeleken is Paul Ver- hoeven's film Basic Instinct vele malen opwindender en heftiger. King's film moet het wat de seks betreft vooral hebben van wat lingerie-shows in het bordeel, met zo nu en dan wat glimpoen van borsten en billen. Verder is Nina Siemaszko be slist een appetijtelijk type, maar dan vooral op de momenten dat ze niet de hoer speelt. Zij is dui delijk de goede actrice in de verkeerde film, die je ook nog eens een echte hoofdrol zou gunnen. Voor het overige is het veel mooifilmerij, met soms een landerig sfeertje dat aan Nor man Rockwell doet denken. Maar eigenlijk is dat een te groot compliment voor een film die verder vooral irritatie op roept: door het wassen neus- verhaaltje, de gelikte commer- cial-achtige beelden, de pseu- do-erotiek, de gekunstelde qua- si-artisticiteit en het misbruiken van een goede actrice. Romeinse bruidegom verdacht van zwarte magie Apuleius. Toverkunsten, aanklacht tegen magische praktijken. Vincent Hunnink. inleiding Rudi Paardt Uitg. Atheneum-Polak nnep. In het jaar 158 trouwde de Ro mein Apuleius in Oea (nu Tri poli) met de weduwe Pudentil- la. Deze gebeurtenis zou nooit de geschiedenisboekjes hebben gehaald als Apuleius niet we gens zwarte magie was aange klaagd. Pudentilla's zoon Pu- dens en haar zwager uit een eerder huwelijk konden de rela tie namelijk niet verkroppen. Zij waren er vast van overtuigd dat Apuleius met behulp van zwarte mpgie Pudentilla had veroverd. I lun motieven hiervoor zijn niet helemaal duidelijk: waarschijn lijk waren ze gewoon jaloers op Apuleius, die uit een goede fa milie kwam en die jong, knap, rijk en beschaafd was. Ze stap ten naar de rechtbank en dien den een aanklacht in. Helaas voor Pudens en de zwager was Apuleius een be gaafde filosoof en redenaar. Tij dens het proces verdedigde hij zichzelf met een rede die hij la ter uitgaf onder de titel Apologia sive De Magia. De latinist Vin cent Hunnink heeft deze rede nu vertaald onder de naam To verkunsten ln een betoog van 89 bladzijden pleit Apuleius zichzelf vrij van schuld, maakt hij zijn tegenstanders belache lijk en geeft hij en passant veel details over het leven van de Romeinen in de tweede eeuw. Vooral die details zijn mateloos boeiend. Apuleius vertelt bijvoorbeeld iets over de Romeinse manier van tanden poetsen. Mondhygi- Joachim Fest slaagt met 'Tegenlicht' waar Goethe faalde RECENSIE Tegenlicht' Een Italiaanse reis, Joachim Fest Uitg. De Arbeiderspers, 69.90 Geen enkel land is zo vaak be zongen als Italië, het land waar de bronnen van de West-Eu- ropese kunst en beschaving doorgaans worden gesitueerd. Vreemd eigenlijk, want je wordt in alle toonaarden en van alle kanten bezworen dat er louter krankzinnigen wonen en dito toestanden heersen. Verwon derlijk ook, daar er tevens geen land in Europa is, waar de bot sing tussen voorstelling en reali teit zo hevig is als in Italië. De confrontatie leidt niet zel den tot totale ontnuchtering bij de bezoeker. Of het nu gaat om de toerist wiens beurs wordt ge rold op de Piazza Navona of om de cultuurminnaar, die het klas sieke decor van de oude my then geheel verkruimeld en ver slonsd aantreft. Italië, daar ga je niet heen, daar lees je over. Reizen kun je immers thuis ook. Lees bijvoor beeld Old Calabria van Norman Douglas, By the Ionian See van George Gissing of de vertaling van de onlangs uitgekomen reisnotities van Joachim Fest, hoofdredacteur van de 'Frank furter Allgemeine'. Ze zijn ge bundeld onder de titel Tegen licht en zijn zo'n beetje het mooiste dat ik de laatste jaren over Italië heb gelezen. De flappenschrijver van de uitgever heeft dit boek kennelijk niet gelezen. Want hij denkt dat het interessant is omdat Fest er mee 'in de sporen van Goethe' treedt. Daar klopt dus niets van. Goethes Italienische Reise (met het lidwoord 'een' ook onderti tel van Tegenlicht) is als literair reisboek juist volstrekt oninte ressant; als ontwikkelingsroman waarin 'zelfkennis' en 'wederge boorte' de motieven zijn, daar entegen juist weer interessant. Goethe zag maar heel weinig van Italië, beperkt zich tot zijn eigen voorliefdes en is volgens Fest te slordig in de beschrijving van de werkelijkheid die hij bo vendien niet weet te plaatsen. In een brief schrijft Goethe: „Op alle manieren zie ik echter hoe moeilijk het is een land te be oordelen, de vreemdeling kan het niet, en de inwoner slechts met moeite. En bovendien is de mens zo eenzijdig dat zo'n groot en veelsoortig iets niet goed door hem begrepen kan worden." Waar Goethe faalt, daar slaagt Fest glansrijk. Tegenlicht getuigt van grote ervaring, kennis en belezenheid, is zeer helder ge schreven en onderhoudend. Het komt denk ik doordat dit reisboek de vorm heeft van een 'Zettelbuch', waarin korte no ties van observaties, gesprek ken, aforismen, losse gedach ten, analyses en opmerkingen in de marge, die Fest gedurende zijn vele reizen naar Italië heeft verzameld, als een ftaai mo zaïek zijn geordend. Het beeld dat op die manier ontstaat, is treffend en zeer gedetailleerd. Fest besluit zijn boek met een gedachte van Stendhal: „Het ei genlijke gënoegen van een reis was de verbazing bij terugkeer. Zelfs nietszeggende dingen en mensen kregen, wanneer men ze na lange afwezigheid terug zag, plotseling een zekere waar de." Die verbazing is in Tegen licht soms schitterend en waar devast verwoord. Ga dus niet naar Italië, blijf thuis en lees Joachim Fest. Toverkunsten' van Apuleis leert ons veel over de kritische geluiden in het Italië uit vroeger eeuwen, geluiden die ook nu nog te horen zijn. ARCHIEFFOTO DIRK KETTING ene vindt hij heel belangrijk: dit zijn tanden niet poetste, komt orgaan is immers altijd in het bedrogen uit! volle zicht. Overigens is hij niet Vincent Hunnink heeft Tover- de enige Romein die vond dat je kunsten goed en toegankelijk je mond moest schoonhouden, vertaald. Hij heeft van het Latijn Martialis, die ongeveer twee ge- modem, natuurlijk aandoend Meulenhoff. 25. Nederlands maakt met woor den als 'jeugdcri- minelen', 'nichte rig' en 'opgeilen'. Hij schrijft 'dubbel tjes en kwartjes', wat meer aan spreekt dan assen en obolen, zoals misschien in het origineel staat. Een ontstoken tandvlees deed gene- bijna perfect boek in een bijna zen en waarmee hij etensrestjes perfecte uitgave dus. Alleen de grondig opruimde. Helaas zegt noten zouden niet apart ach- hij niet hoe het poeder was sa- terin moeten staan, maar ge- mengesteld en ook niet of hij woon onder de pagina's. Door daarbij misschien een soort tan- dat heen en weer geblader raakt denborstel gebruikte. Maar wie de lezer steeds uit Apuleius' be dacht dat men in de oudheid toog. neraties voor Apulei us leefde, schreef hierover een epi gram: 'Was eerst je mond en dan je kont, want andersom is vies.' Apuleius gebruikte als tandpasta een Arabisch poedertje, Ook in de oudheid poetste men zijn tanden Wie heeft er wel eens wat van Javier Marias en Luis Goytisolo gelezen. Of van Juan José Millós, Manuel Vicent? Ooit gehoord van Vicente Molina Foix, Pedro Almodóvar? Allemaal Spaanse schrijvers uit deze eeuw. Voor het me rendeel in het Nederlands vertaald, maar niet of nauwelijks opgemerkt. Terecht of onterecht? Na het lezen van de bloemlezing Nueva Espana, Spaanse verhalen van nu zou ik zeggen onterecht. De ruim 250 pagina's tellen de bundel bevat verhalen van twintig Spaanse schrijvers. De meeste zijn van hoog niveau. Vaak doortrokken van een raadselachtige, soms magische drei ging. Van iets 'oer'-Spaans. Geput uit een eeuwenoude cultuur van fiamengo en stierenvechten. Al deze elementen zijn aanwezig in het groteske Het kind met de oren van Vicente Molina Foix. Dit verhaal han delt over een half mannelijk, half vrou welijk wezen in een wereld van oude vorstenfamilies, zigeuners en kermis klanten. Uitgebuit door familieleden groeit het verzet bij dit geslachtsloze kind. Wraak moet volgen. Maar hoe? Foix stelt niet teleur. Het kind bouwt een Caroussel der Gruwelen van de in stukken gesneden lijken van ouders en grootouders. Het is een fantastisch en macaber slot. Even dreigend als gewelddadig is Ma nuel Vicents Grote paella's aan de he mel Daarin verkracht en vermoordt een boer een jonge vrouw op een mooie lentedag. Vicents natuurbe schrijvingen zijn meesterlijk. Je ruikt haast de geur van oranjebloesem die de primitieve boer het hoofd op hol doet slaan, waardoor hij zijn dierlijke verlan gens niet meer kan beteugelen. En je begrijpt: wat volgt had niet anders kun nen zijn. Subtiel en raadselachtig is de dreiging in Javier Marias' Terwijl zii slapen. Je komt er niet achter of de dikke, oudere man zijn mooie, jonge vrouw al heeft vermoord. Hij vertelt dat hij het van plan is, omdat hij het niet zou kunnen velen als zij hem zou verlaten. En dat zal ze gaan doen. Dat weet hij. Of heeft ze dat al willen doen? Het blijft een mysterie. Nueva Espagha bevat nog zeventien van deze meer of minder raadselachtige verhalen. Tezamen geven zij een indruk van wat de Spaanse literatuur te bieden heeft. Een geslaagde kennismaking wat mij betreft, die doet verlangen naar meer. En daarbij een waardevolle aan vulling op de wereldtentoonstelling Se- villa. Javier Marias: subtiel en raadselachtig schrij- FOTO JINKE OBBEMA

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 18