Interim-manager redt Werfpop
99
Cultuur&Kunst
Geen gitaargeweld op Werfpopfestival
bewondering
Doek valt
voor Fodor
Bijna 14 miljoen voor
portret van Rembrandt
DONDERDAG 9 JUL11992
REDACTIE CEES VAN HOORE ANNEMIEK RUYGROK CHff'
Ferry Rigault: oprichten van speciale stichting noodzaak
Werfpop, zondag aan zijn elfde jaargang toe, is ook dit
keer weer een dubbeltje op zijn kant geweest. Maar zo
lang Leidenaar Ferry Rigault (40) een band blijft voelen
met het popfestival dat zijn geesteskind is, hoeft nie
mand echt bang te zijn voor afgelastingen.
voorjaar, was het crisis tussen
het Leids Vrijetijdscentrum
(LVC) en het gemeentebestuur.
Aanleiding was de Sleutelhof,
een plan voor de bouw van een
winkelcentrum met exclusieve
winkels dat het LVC in zijn
voortbestaan bedreigde. Groot
was de ergernis bij het LVC, de
belangrijkste organisator van
Werfpop, toen ongeveer tegelij
kertijd bekend werd dat de ge
meente het festival maar voor
acht mille wilde subsidiëren,
tweeduizend gulden minder
dan gevraagd.
„Ik was interim-manager", ver
zucht hij. „Ik wil daar geen ge
woonte van maken. Het is
noodzakelijk dat er meer conti
nuïteit en zekerheid in de orga
nisatie komt. Daarom bepleit ik
een speciale stichting met daar
in alle betrokken instellingen.
Die stichting moet zich nergens
anders dan met Werfpop be-
Precies in de periode dat er
voor Werfpop zaken moesten
worden gedaan, afgelopen
Tegen de tijd dat de lucht
weer was geklaard, was het voor
het LVC te laat om nog wat aan
Werfpop te doen. Cultuuramb
tenaar Frits Bruijns, de andere
bedenker van Werfpop, bena
derde vervolgens Rigault. Of-ie
het nog één keertje... En zo
kwam er in het persbericht te
staan dat Werfpop 11 aan
Moos-produkties is te danken.
„Moos is mijn kat." Aan
Rigaults voorwaarde dat ge
meente en LVC loyaal zouden
meewerken is ruimschoots vol
daan, zegt hij.
„Toen ik begon was het ei
genlijk al te laat. Niet alleen om
bands te contracteren maar ook
om sponsors te zoeken. Voor
Werfpop deel twaalf moet je di
rect na aanstaande zondag aan
het werk", zegt hij. „Maar ach,
tijd is een flexibel begrip."
De vorige keren was Rigault
telkens 'ambtshalve' bij Werf
pop betrokken: als LVC'er en als
medewerker van de directie
kunst en cultuur. De Leidenaar
is sinds twee jaar in Rotterdam
actief als consulent bij een pro
vinciaal steunpunt voor sociaal-
cultureel werk. „Ik heb vanuit
mijn nieuwe baan wel eens met
het LVC te maken maar niet
met Werfpop. Nu doe ik Werf
pop voor het eerst uit louter
liefhebberij."
Hoewel hij op de gevraagde
tien mille kon rekenen - kunst-
cultuurwethouder H. Koek
zegde dat bedrag in tweede in
stantie wèl toe - is de financiële
kant van Werfpop toch het
grootste struikelblok voor
Rigault geweest. De subsidie
gaat helemaal op aan bands,
zegt de organisator. Maar daar
mee is er nog geen Werfpop.
„De vaste kosten voor het podi
um, technische voorzieningen,
een wc-wagen, kleedtenten, de
huur van de apparatuur, publi-
citeitskosten en de festivalkrant,
zijn moeilijker te bestrijden. Na
tuurlijk is er ook baromzet maar
die is heel erg van het weer af
hankelijk en dus een onzekere
factor."
Alles bij elkaar kost het elfde
Werfpopfestival zo'n dertigdui
zend gulden. Rigault moest zich
van zijn creatiefste kant laten
zien om het tekort gesponsord
te krijgen. Zo maakte hij 'mis
bruik' van zijn huidige functie
en kwam er ook wat provinciaal
geld los. De festivalkrant liet hij
bij De Zijlbedrijven drukken en
Optredens van Gone Green, Darryl-Ann en Les Charmeurs
Gitaargroepen die metal aan
funk en rap koppelen, maken
momenteel de dienst uit, zowel
in de verkooprekken als op fes
tivals. Ferry Rigault heeft bij de
programmering van de elfde
editie van Werfpop die trend
gelaten voor wat die is. „Bij
Werfpop moet het aanbod zo
breed mogelijk zijn", meent hij.
„Niets mag domineren, zelfs de
gitaar niet." Vin de vijf groepen
die hij contracteerde, is er dan
ook maar één die gitaargeweld
vooropstelt: Burma Shave uit
Den Haag.
Ook dit jaar is het niet gelukt
een buitenlandse band te con
tracteren. „Een beetje buiten
landse act kost twintig mille.
Dat is te duur." Ook Tröckener
Kecks en De Dijk zijn er zondag
12 juli niet bij. De Kecks zijn
met vakantie en De Dijk kost te
veel.
Zoals gebruikelijk bijt een
band uit deze regio de spits af.
Rigault aarzelde geen
toen hij hoorde van de moge
lijkheid om de nieuwe band van
gitarist/zanger Tim Mullens
Werfpop te laten openen. Dat
gebeurt tussen twee en drie uur.
Mullens was de voorman van de
legendarische punkgroep Ivy
Green uit Hazerswoude. Zijn
nieuwe groep, Gone Green,
maakt melodieuze gitaarrock
met Velvet Underground-in-
vloeden. „Zijn roots is Tim nog
niet vergeten", aldus Rigault.
Tussen half vier en half vijf is
de beurt aan 'Darryl-Ann', een
gezelschap uit de Veluwe, dat
zich vol heeft gezogen met mu
ziek die in de jaren zestig werd
gemaakt" en dat sinds dik een
jaar vanuit Amsterdam ope
reert. Rigault vergelijkt deze
band een beetje met REM en
roemt de driestemmige, loep
zuivere zang. De band bracht
kort geleden een cd uit waar
mee ze veel lovende kritieken
oogstte.
'Les Charmeurs' lijkt de meest
gewaagde keus. De groepsleden
bespelen louter akoestische in
strumenten: drums, Spaanse gi
taar, flamenco-gitaar, accorde
on, staande bas en zang. Refe
renties zijn groepen als Mano
Negra en Les Negresses Vertes,
die op hun beurt weer aan Edith
Piaff en Jacques Brei doen den
ken. De bandleider van Les
Charmeurs is van origine leraar
Frans. Het kan dus niet anders
of om half zes breekt het Franse
uurtje aan in het Van der Werf-
park.
Groter dan met 'Burma Sha
ve' uit Den Haag kan het con
trast niet zijn. Heavy metal,
snoeiharde funk en wildbon-
kende raps zijn de basisingredi
ënten. Ook deze groep heeft een
alom geprezen cd op haar naam
staan. Magie Stick van het
geestverwante Urban Dance
Squad produceerde het schijfje,
maar het geluid valt toch wat
tegen. Op het podium komt
Burma Shave veel beter uit de
verf. Het gitaargeweld is afkom
stig van twee snarentrekkers die
Jimi Hendrix groot boven hun
bed moeten hebben hangen.
Net als bij het andere grote
voorbeeld van Burma Shave,
The Red Hot Chili Peppers,
vormt humor een belangrijk be
standdeel. Niemand hoeft dan
ook raar op te kijken als de
band tijdelijk op country and
western overschakelt en de zan
ger gewoon blijft dóórrappen.
Weinig verrassend maar wel
veilig is de keus voor het wat
clowneske 'The Bob Color', die
tussen half tien en half elf het
festival moeten afsluiten. De
groep staat daarmee voor de
tweede keer op Werfpop.
Rigault vindt dat geen onover
komelijk bezwaar. De Div is de
enige andere groep die Werfpop
twee maal heeft bezocht. Bo
vendien is er veel veranderd bij
The Bob Color. Op de zanger en
de gitarist na is de bezetting
compleet gewijzigd. Verder legt
de groep zich niet meer toe op
covers maar maakt ze eigen
nummers.
The Bob Colon veilige keus.
Drie schilderijen die
q9HD in mijn huis hangen,
kan ik niet missen.
Ik bewonder ze -
raar om dat van je eigen werk te
zeggen. Toch is het zo. Aan deze
drie stukken heb ik me sterk ge
hecht. De dichteres Judith Her-
zberg heeft ooit eens gezegd: als
je met je eigen ogen naar je ei
gen werk kijkt en je wordt tel
kens weer ontroerd, je ziet nieu
we dingen, dan is het goed. Zo
voel ik dat ook. Deze schilderij
en vertegenwoordigen periodes
in mijn leven waaruit ik sterker
naar voren ben gekomen."
Ik bewonder de lijnen waar
mee ik deze twee mensen, een
man en vrouw, heb neergezet.
Ze staan heel stevig. Ze houden
zich vast aan elkaar, maar heb
ben ook de ruimte om zichzelf
te ontwikkelen. Als je goed kijkt,
zie je dat de heup van de man
en de heup van de vrouw in el
kaar vloeien. Maar toch zijn het
individuen. Alles is daarin weer
gegeven. De verhoudingen zijn
goed en het kleurgebruik is rus
tig-
Op het tweede schilderij staat
een mens alleen. Een mens, een
vrouw waar kracht vanuit gaat,
maar die ook steun nodig heeft.
Je ziet: ze staat er voor open, dat
voel je gewoon. Die blauwe
kleur geeft eenzaamheid aan,
maar ook zachtheid. Kwetsbaar,
ja, dat is het juiste woord voor
dit schilderij. Ook dit werk is
voor mijn gevoel helemaal in
balans.
Wat ik nu over deze twee
schilderijen zeg, heb ik ooit zo
verwoord. Ik werd wakker en
schreef het ineens op:
'Als je wilt
loop dan even mee.
Als je 't wilt kijk dan niet om
maar loop gewoon mee
een stukje maar
een tikkend moment
je zult niets missen
want er zal contact zijn
een omtmoeting.
Als je 't wilt
ga dan weer je eigen weg
je zult niets missen
want er zal een verandering op
treden
een vernieuwing.
Als je 't wilt
kijk dan heel even om
kijk goed
je zult niets missen
want er zal inzicht komen.
Het begrip.
Als je 't wilt
ga dan door tot de laatste strijd
om te vergroeien tot jouw wezen
er is niets meer te missen.
In deze rubriek komen al of niet bekende streekgenoten aan het woord, die hetzij
direct, hetzij zijdelings met kunst of cultuur te maken hebben. Zij praten over een
kunstvoorwerp waaraan zij bijzondere waarde hechten. Van de snuifdoos van oma
tot het grijsgedraaide muziekstuk en alles wat daar tussenin zit. Vandaag spreekt
loke Crul haar bewondering uit. Zij is huisarts in Leiden en kunstschilder. Ze heeft
al vele tentoonstellingen gehad. Veel van haar werk is verkocht.
AMSTERDAM
Voor het museum Fodor aan
de Keizersgracht in Amster
dam is gistermiddag het
doek gevallen. Een meerder
heid van de Amsterdamse
gemeenteraad had forse kri
tiek op de wijze waarop Am
sterdam het vormgevingsin-
stituut had binnengehaald,
maar vindt de vestiging van
het instituut in de panden
van museum Fodor toch be
langrijker dan het voortbe-
i het
i de
Ik zet onder mijn doeken
nooit een datum. Tijd doet er
voor mij niet toe.
Het laatste jaar ben ik heel
anders gaan werken. Veel inten
ser. Dat is een geleidelijk proces
geweest. Dit derde doek geeft
een nieuwe fase in mijn schilde
ren weer. Ik ben er heel intuïtief
aan begonnen en een etmaal
lang mee bezig geweest. Toen is
dit er uit gekomen. De lijnen die
zo karakteristiek waren, zijn
verdwenen. Het zijn hele ab
stracte vormen geworden. De
kleuren zijn sterker teruggeko
men. Brons, bruin, blauw, oran
jeachtig. Aards, krachtig. De verf
kent ook veel meer lagen. Het
tintelt gewoon onder mijn vin
gers, als ik er overheen strijk.
De eerste twee schilderijen
hebben alles te maken met be
schouwen. Bij het laatste ben ik
er zelf ingegaan. Als je dat durft,
ben je zelf een hele grote
krachtbron. Ik ontwikkel, ik me
diteer. Ik weet niet wat ik over
een jaar aan het doek toever
trouw. Ik denk dat op een of an
dere manier die lijnen wel weer
terugkomen maar heel anders
dan bij de eerste twee werken.
Pijn, verdriet, geluk en vooral
verdriet zijn elementen waaruit
je sterker naar voren komt. Dat
heeft alles met mijn ontwikke
ling te maken. Ik schilder veel,
hier in mijn atelier. Ook 's
nachts. Beneden heb ik mijn
andere werk: de patiënten. Dat
geeft mij vastigheid, structuur.
En vergeet niet, ik ben nog
steeds heel gelukkig met mijn
vak: huisarts. Ik
denk dat ik daardoor i
ook beter kan schil
deren.
SASKIA STOEUNGA
FOTO LO€K ZUYDERDUIN
huidige vorm. Dat bleek tij
dens het debat over het Kun
stenplan over de periode
1993-1996. Een meerderheid
van de raad steunde wel een
motie van D66 waarin werd
uitgesproken dat de podium
functie die Fodor heeft voor
de Amsterdamse kunste
naars behouden moet blij
ven. De rijksbijdrage van
275.000 gulden moet apart in
de begroting worden om
schreven, om te voorkomen
dat het geld op de grote hoop
wordt geveegd en niet meer
wordt herkend als zijnde be
stemd voor Fodor. De mu
seale functie van Fodor vindt
D66 minder belangrijk.
Een motie van Groen Links
waarin werd voorgesteld om
Fodor en het Vormgevingsin-
stituut gezamenlijk gebruik
te laten maken van de pan
den aan de Keizersgracht,
kreeg niet voldoende steun.
Jazzmusicus
Joe Newman
overleden
De jazztrompettist Joe Newman
is op 70-jarige leeftijd in New
York overleden. De trompettist
werd onder meer bekend door
dat hij in de orkesten van Count
Basie en Benny Goodman
speelde. Newman nam
dan 25 albums onder zijn eigen
naam op en begeleidde ook
vaak artiesten als Judy Garland,
Frank Sinatra. Aretha Franklin
en Quincy Jones.
EXPOSITIES
de directie reiniging kreeg hij zo
ver dat deze voor de containers
in het park niets in rekening
brengt.
Dat Werfpop het andermaal
zonder buitenlandse acts moet
stellen, vindt Rigault 'geen groot
gemis'. Met de Nederlandse
popmuziek gaat het volgens
hem zo goed dat programmeurs
van festivals de grens niet over
hoeven. Geen haar op zijn
hoofd die er aan denkt om een
of twee Nederlandse bands te
schrappen en een buitenlandse
act te contracteren. „Nee, ik zou
nog eerder twee bands van ei
gen bodem er bij halen. Aan de
Werfpop-formule sleutel ik niet:
minstens vijf bands, beginnen
met een groep uit de regio en
voor iedereen gratis toeganke
lijk."
LEIDEN
GALERIE ZÓNE
'Nieuwstraat 17/b. Schilderijen van
Nicole Carvajal. t/m 20/8; d. t/m vr
11-18 uur. za 10-17 uur. zo 13-16
uur. do 19-21 uur. Zöneisvan 18
t/m 31 j uli gesloten.
GALERIE BLEIJENBERG
Breestraat 113. Werk van Eric Hirdis.
tot 18/7; di t/m za 9-18 uur, do 9-21
uur; le zo van de maand 12-17 uur.
DE WAAG
Aalmarkt 21Preaventura 1blik
naar de toekomst. Groepsexpostie
van negen jonge Leidse kunstenaars,
t/m 19/7; wo t/m vr 12-17 uur. za zo
11-17 uur.
STELLING
Burgsteeg 14. "Lustre of Air"; werk
van Willem Speekenbrink, t/m 19/7;
do t/m za 14-18 uur. zo 14-17 uur.
GALERIA PROPITIA
Nieuwe Rijn 93. Grafiek uit stock van
Leidse kunstenaars, t/m 22/7; ma t/m
vr 19-22.30 uur.
TIME IS ART
Nieuwstraat 10. 'Zomeravond-exposi
tie' met werk van Rob Schouten, Re-
né van Dam, Astrid Beumer, Rob Re
geer, Louis Stuijfzand, Frans de Wit
en Rob van 't Zelfde, t/m 31/8; n
t/m vr 19-22.30 uur
FOTOGALERIE KLEINE KLUP
Nieuwe Rijn 1 Foto's van Mieke
leveid. t/m 30/7; ma t/m za 10-2
uur. zo 12-22 uur
ALPHEN
STAA GALERIE
Pr Irenelaan 88 Werk van erna.
kunstenaars, t/m 15/7; wo t/m z.
17 uur. vr 19-21 uur.
NOORDWIJK
'T TREFPUNT
Schoolstraat 2a. Zomerexpositie
grafiek van Cobra. Miró, Chagall
Van Dongen, schilderijen van Sh
L. Roth, c
en beeldhouwwe'k van Wachsstock.
Cernéusen Urzua. t/m 19/7; ma I'm
vr 15-21 uur. zazo 13-17 uur.
WASSENAAR
DE PAAUW
Raadhuislaan 22. Schilderijen van
Geldoph Stuylmgde Lange, t/m 16/8;
di t/m vr 10-16 uur; zazo 13-17 uur.
GALERIE VERHAAR
Schoolstraat 9. Etsen en aquarellen
van Ronnie Meerts, t/m 27/8; do t/m
zo 13-18 uur.
CONCERTEN
LEIDEN
PIETERSKERK
10 juli
Zomerorgelconcert door Sander van
Marion (die Jan Schmitz vervangt) e
de hoboïst Han Kapaan. 20.15 uur.
14en 15juli
De Zomeropera met 'Die Feuersb-
runst' van Haydn. bij mooi weer op
het Pieterskerkplem. 22.30 uur.
HOOGLANDSE KERK
11 juli
'Muziek m de Pancras'. concert dooi
Eric van Bruggen, 13.30 uur.
12 juli
Inloopconcert met 'Die Haghe San-
gers'. 14.30 uur.
VAN DER WERFPARK
12 juli
en Burma Shave. 14.00-22.30 u
BURCHT
10 en 11 juli
Stichting Kameropera met Carmen.
20.30 uur.
WATERPODIUM
16 juli
Afro-Antilhaanse groep Djoubam,
!t Jaap Kroonenburg,
14 juli
20.15 u
LISSE
ST. AGATHAKERK
11 JULI
Open speelmiddag op het Adema-o
gel. 14-18uur.
NOORDWIJK
GROTE KERK
16 juli
Zomeravondconcert door de organ i:
Hern
e groep Fuzuê met dans-
lie. 20.00 uur.
HORTUS BOTANICUS
16 juli
Openluchtconcert met Trio It
(harp/viool/cello). 20.30 uur.
KATWIJK
VREDESKERK
i. Bach. Morandien Handel, 20.15
AMSTERDAM
CONCERTGEBOUW
10 t/m 12 juli: Mozart Festiv
mmv vocale solisten er
Kammerchor. 20.15 uur
11 juli
Radio Kamerorkest olv Frans Brüggen
mmv Bart Schneemann. hobo. Har-
men de Boer. klarinet, Ronald Kar-
ten. fagot. Jacob Siagter. hoorn
20.15 uur.
12 juli
radio Kamerorkest olv Frans Brüggen
mmv Ronald Brautigam. piano.
20 15 uur.
15 juli
Austro-Hungarian Haydn Orchestra
olv Adam Fischer mmv Bella Davido-
vtch. piano; werken van Mozart, Van
Beethoven. Schubert en Haydn,
THEATERS
LEIDEN
PIETERSKERKPLEIN
12 juli
Teatro Nucleo met 'Don Quichote',
16.00 uur en 22.30 uur.
13 juli
Circustheaterprogramma 'Skinning
the cat'. 22.30 uur.
DEN HAAG
CIRCUSTHEATER
dagtbeh ma) 20.15 uur. za 11,
19 00 en 23.15 uur: The Chippenda
les.
NEDERLANDSCONGRESGEBOUW
vr 10. za 11, 18.00 uur; zo 12.
16.00 uur: North Sea Jazz Festival.
AMSTERDAM
STADSSCHOUWBURG
vr 10. za 11.20 15 uur ThMtreJel;
'Les chants de Wilhelm', Nad|. dans
voorstelling geïnspireerd door teksten
n de Hongaarse dichter Otto Tol-
y
15 t/m za 18. 20.15u
dansvoorstelling.
AMSTERDAM/LONDEN
Een portret van de hand van Rembrandt is gisteren in Londen voor
4.180.000 pond (bijna 14 miljoen gulden) geveild. Het schilderij uit
1633 stelt de remonstrantse predikant Johannes Uyttenbogaert
voor. De koper wenst anoniem te blijven: het is in ieder geval geen
Brit.
De graaf van Rosebery heeft het portret ter veiling aangeboden.
Het 'meesterstuk' is 130 jaar in zijn familie geweest, liet is één van
de grootste (132 bij 102 cm) en belangrijkste portretten van Rem
brandt dat nog in privé bezit was, aldus het veilinghuis.