Het wordt geen galerij van bekende Nederlanders' Hi 'Een ontmoeting met Pavarotti is m'n droom' Rtv show Soap-serie als middel om informatie over te brengen 'Klassieke zender moet in een aparte stichting' MAANDAG 6 JUL11992 10 Nieuwe VARA-talkshow met Pieter Jan Hagens NEW YORK IPS i verwij- Een linnenmeid, ka mermeisjes, een spe ciale kachelverzorger en een olielampenvuller. De be zoeker van landgoed Den Treek in Leusden heeft weinig fantasie nodig om zich een paar eeuwen terug in de tijd te wanen. Het klassiek-Frans ingerichte land huis midden op het terrein ruikt naar het begin van de 17e eeuw. Zware bewerkte gordijnen voor de ramen, rode lopers met gou den randjes op de eiken trap, kroonluchters in de eetzaal en een heuse rooksalon in Lode- wijk XV stijl. Hier begin je onbe wust zachtjes te praten en nodi gen de grote donkerbruine fau teuils uit tot een uurtje rusten. Diep weggezakt in het zachte velours. Zes weken lang vormen de rust en romantiek van landhuis Den Treek, waarin een hotel ge huisvest is, het perfecte decor van de nieuwe VARA-talkshow Wegens Vakantie Geopend. Ter wijl de meeste omroepen in de zomer hun informatieve- en ac tualiteitenprogramma's op een laag pitje zetten, heeft de VARA gekozen voor een stevig praat programma. De hotelgasten van Den Treek maken deze zomer plaats voor cameramensen, ge luidstechnici, bekende en onbe kende gasten en presentator Pieter Jan Hagens (33). Het landgoed is bekend ter rein voor de Amsterdammer. „Ik woonde vroeger in Wouden berg en fietste hier van mijn twaalfde tot mijn achttiende jaar dagelijks langs op weg naar school.Dat het landgoed vijf tien jaar later de lokatie zou worden voor zijn eerste televi sie-talkshow, had hij toen niet durven dromen. Pieter Jan Hagens ontvangt en interviewt zijn gasten in en om het landhuis. Van het ope- ningsgesprek vanaf het bordes aan de achterzijde tot het slo tinterview onder de grote boom op het groene eilandje op het landgoed. Het wordt hard ren nen voor Pieter Jan Hagens, want de praatshow is helemaal live. Onder een parasol op het uitgestrekte terras bij het land huis blikt Pieter Jan Hagens vooruit. Gans Een gans die onophoudelijk loopt te snateren, herinnert hem aan een broedende soort genoot op het eiland. „Dat wordt misschien nog een pro bleem als we op het eiland wil len draaien. Een broedende gans zal het niet echt prettig vinden om gestoord te vyor- den." De gans is van latere zorg. Nu heeft de VARA-presentator zijn aandacht meer bij de in houd en vorm van het program ma. „Het wordt spannend voor mijn eerste grote Een opmerkelijk gezelschap be volkte onlangs het hoofdkan toor van de Verenigde Naties in New York. Regisseurs en acteurs van soap-series uit zes verschil lende landen bespraken de mo gelijkheid hun populaire televi sieseries te gebruiken om het publiek over zaken als gezins- slechts verkapte sprookjes zijn. meent Sabida met i zing naar zijn werk. In de series doen zich on waarschijnlijke gebeurtenissen voor, zoals een blinde die plot seling weer kan zien en de erg ste vijanden die nauw verwant blijken te zijn. Toch ontkent Sa bida dat dergelijke populaire vullingen van de zendtijd planning, gelijke rechten van vrouwen en milieuzaken te in formeren. Aan dit debat namen zowel VN-deskun- digen als tele- visieregis seurs uit La- tijns-Ameri- ka, Afrika en Azië deel. De aanwezigen „Soap-series verdienen het door intellectuelen erkend te worden als een belangrijk onderdeel van het leven van veel i populaire het over eens dat hartverscheuren de liefdesgeschiedenissen een uitstekende manier zijn om de kijkers bewust te maken van kwesties als geboortebeperking. Mexico is koploper wat dit betreft. In 1977 maakte Miguel Sabida van het tv-kanaal Televi- sa 'Ga met mij mee', de eerste 3 met liefdesperikelen Liefdesgeschiedenis als voorbehoedmiddel acteur veel Bra ziliaanse produk- ties, kunnen allerlei zaken uit het dagelijks leven in series ter spraken komen. „Seks, geboor- tenbeperking, homoseksualiteit en abortus zijn allemaal onder werpen die vrijelijk in Brazi liaanse series aan de orde ko men. Zo helpen de soap-series het publiek bewust te maken." Hij geeft echter toe dat Brazilië in levendig werd gediscussieerd hierin aanzienlijk verschilt 1 over het krijgen van kinderen de rest van Latijns-Amerika, en de toekomst van het grote waar op veel van die zaken nog gezin. De serie slaagde erin veel een taboe rust. i bewust te maken anti-conceptie. De verkoop van voorbehoedmiddelen in Mexico steeg dat jaar zelfs met 23 pro cent, terwijl 560.000 vrouwen zich bij klinieken voor gezins planning aanmeldden. De Mexicanen produceerden ook andere succesvolle televi- „Ik geloof niet dat televisiese ries de wereld kunnen verande ren. Maar ik geloof wel dat wij iets kunnen opsteken terwijl we ons vermaken", aldus de Brazi liaanse acteur. Hij vindt dat de televisieseries ook politieke za ken, de situatie van de armen met een hoog gehalte en de ongelijke verdeling van discussiethema's. „Televi- rijkdom moeten aansnijden. „Maar dan wel op een tijdstip dat kinderen het niet kunnen zien." sieseries zijn tegenwoordig het belangrijkste communicatie middel voor de mensheid", Voorlopig geen Russische variant Soundmix-show Pieter Jan Hagens: „Ik ben geen verkoper van gebakken lucht." iets hebben om over te praten", vertelt hij met klem. Na de middelbare school gramma wil Pieter Jan Hagens nog niet teveel kwijt. „Het wordt in ieder geval geen galerij van bekende Nederlanders. Ik verkeer in de ongelooflijke luxe situatie dat ik mijn eigen inte resses en voorkeuren naar bo ven kan laten komen in dit pro gramma." Voor Pieter Jan Ha gens draait het allemaal om zijn nieuwsgierigheid. „Ik interes seer me voor bijna alles wat om me heen of zie wil i ter zit en wat mensen beweegt. Neem bij voorbeeld die krank zinnige zaak rond het babylijkje dat uit een lijkwagen werd ge stolen. Je hoort daar nooit meer wat van. Ik zou dan willen uit zoeken wat daar precies aan de handwas." Gebakken lucht Pieter Jan Hagens werkt inmid dels tien jaar bij de VARA. Hij presenteert met Felix Meurders het actualiteitenprogramma e-programma op televisie. Elke Woensdag- en Vrijdageditie op week veertig minuten werken Radio 1. Daarnaast is hij één Hagens rechten gaan studeren. „Na twee jaar kwam ik tot de ontdekking dat die studie me helemaal niet lag. Ik wilde naar de radio." Hij heeft op een goe de dag de VARA gebeld met een idee voor het bejaardenpro gramma Leeftijd Genoeg. Hij kon komen en is nooit meer ibeurt. Als ik iets lees weggegaan bij de omroep, weten wat daar ach- Een uitgesproken voorkeur voor radio of televisie heeft Pie ter Jan Hagens niet. „Mijn voor keur ligt bij interviewen. Ik doe liever journalistiek werk bij de radio dan bij voorbeeld het pre senteren van een spelletje voor televisie. Dat neemt niet weg dat ik een spelletje als Per Se conde Wijzer heel leuk vind. Daar zou ik me abspluut niet voor schamen." van het scherm verdwenen. Dat laatste staat bij mijn program ma overigens nu al vast", vertelt hij met een glimlach. „Of ik nu op mijn bek ga of niet, het pro gramma stopt na zes afleverin gen." (Eerste avond o land 2) De plannen van Joop van den Ende Productions om voor de Russische televisie een eigen versie van de Soundmixshow te maken zijn voorlopig op een laag pitje gezet. Volgens een woordvoerster van het bedrijf ligt dit aan de nog onzekere toe komst van het land. Joop van den Ende kondigde eind vorig jaar aan dat zijn be drijf voor het tweede Russische televisiekanaal in samenwer king met de Russische vrije tv- producent Russkoye-video Joop van den Ende archieffoto Corp. de Soundmixshow zou produceren. Er werd in Rusland al gezocht naar een Russische Hennie Huisman om de show te presenteren en er bestonden plannen om een joint venture met de Russen te sluiten. Jorge Castro wil klassieke weg inslaan ben er heeï Bewust voor geko zen om live te gaan. De sfeer in het programma moet onge dwongen en eerlijk zijn. Ik wil geen opgefokte sfeer en kitsch in de uitzending. Er mogen best wat dingen fout gaan. Die zal ik ook eerder benadrukken dan verdoezelen." Over de gasten in het pro- de presentatoren avontuurlijke tv-programma Ju les Unlimited. „Ik heb bij de VARA in al die jaren een hele boel kunnen doen. Ik ben zelfs een tijdje dj geweest op Radio 3. Maar dat is niks voor mij. Ik ben niet een type dat gebakken lucht kan verkopen en moeite loos over niets kan praten. Ik wil journalistiek bezig zijn. Ik moet Nuchter Een eigen live-talkshow is voor veel presentatoren zo'n beetje het hoogst haalbare op televisie. Pieter Jan Hagens blijft echter heel nuchter. „Het is een grote stap en ik ben na zes uitzendin gen een ervaring rijker op tele- ij klinkt helemaal niet als Pavarotti. Dat kan ook niet, vindt Jorge Castro zelf. „Ieder een heeft een eigen, onver vreemdbaar, niet te imiteren gen die hij wil zeggen precies te formuleren. Zodat hij ook bij het maken van z'n nieuwe plaat Corazon precies die producer en arrangeur kreeg die hij wilde: Martin Duiser en Piet Souer. „Ik maakt: de muziek van Tom Jo- ontmoette Piet Souer na de Soundmixshow en vond hem En klassieke muziek. Eerlijk ge- heers veel stijlen. De Guarania natuurlijk, muziek van Paragu ay, maar ook de muziek van Peru en Mexico. Daarnaast heb r. vieemuuaar, mei ie imueren visiegebied. Daarna ga k ge- stemgehlid/. Hij ]aat dat duide. woon over tot de orde van de Ujk h60ren op Jn sjngle .Cora. zon', de titelsong van de RTL 4- dag. Ik pretendeer niet met de ze praatshow een revolutie in de televisiewereld op gang te brengen. Integendeel. Voor je het weet is je praatshow weer kei. Met hem wilde ik der." Straatmusici „In Paraguay, waar ik vandaan kom, speelt de muziek een gro te rol in het dagelijks leven. In nes, Engelbert Humperdinck. En klassieke muziek. Eerlijk ge zegd zou ik daarmee dolgraag STRIPS BOLLEBOOM 'De Draagmoeder'. Niettemin zal Castro nog wel even door het leven moeten als elk huis de Nederlandse Pavarotti. Per slot van rekening won hij in die hoedanigheid de Soundmix show dit jaar. „Maar dat was een vermomming. Er waren mensen die onmid dellijk door die vermomming heenkeken. Pal na de uitzen ding had Jorge z'n eerste pla tencontract al op zak. Hij zong dat zulke musici op straat een single vol met Caruso, O ten spelen.". Sole Mio, Mama en La Dona E Mobile. Het werd niks. „Hilver sum zag er niets in en als Hil versum er niets in ziet, dan ben je nergens." Maar nu is er dan 'SVumimM1 uziekopleidingen zijn uitste kend. Er zijn dan ook heel veel goede musici. Je ziet ze wel eens hier in Nederland: de met hun gitaren en panfluit. In Rotterdam staan ze te spelen voor C A, voor Ter Meulen, de Bijenkorf. verder willen." „Er is me beloofd dat ik, als we volgende maand in Milaan zijn, wellicht Pavarotti zou kun nen ontmoeten. Dat zou werke lijk de verwezenlijking van een gitaar. De wensdroom zijn. Het is niet BOES 'Corazon In Italië kan Castro al een aar dig potje breken. Hij heeft in middels optredens gehad op er Sicilië. Trouwens, in Spanje er Rusland kennen ze hem ook. En gaan. Ik heb wie weet, wellicht binnenkort werkt. Meestal ook in Nederland. Maar: „Ne derland is moeilijk. De smaak wordt voor een groot deel be paald door wat op de radio wordt gedraaid. En de voorkeur van de radio gaat uit naar het Engelse en Amerikaanse reper toire. Dat vind ik vreemd. Ne derlandse artiesten hebben toch óók bestaansrecht?" Z'n Nederlands mag dan vol gens zijn eigen maatstaven nog gebrekkig zijn, hij weet de din- „Veel mensen kunnen als ze de drie stemmen van de grote tenoren van deze tijd naast el kaar horen, niet goed aangeven wie wie is. Carreras, Di Stefano, eigenlijk verschrikkelijk Pavarotti. Voor een oppervlakki ge luisteraar lijken die stemmen op elkaar. Maar als je goed luis tert, herken je ze onmiddellijk. Je herkent ook hun specifieke manier van zingen." „Het mooie van Pavarotti vind ik - en dat maakt hem ook de meest herkenbare van de drie - dat hij voor vijftig procent z'n klassiek geschoolde stem gebruikt en voor vijftig procent z'n eigen stem. Dat authentieke maakt dat mensen veel van hem houden." „Het gekke is: bij de Soundmix show heb ik half met mijn klas sieke stem, half met mijn eigen stem gezongen. Mijn eigen stem lijkt niet op die van Pa varotti, maar het is, denk ik, precies dat eigene geweest, dat bij de mensen die me moesten beoordelen, de doorslag heeft „Ik ben ook opgegroeid te midden van muziek. Ik heb mu ziek- en zangles gehad. Maar je moet niet vergeten, Paraguay is wel een groot land, maar we hebben maar 3 miljoen inwo ners. De mogelijkheden zijn be perkt. Veel van onze musici trekken de wereld in. Ik ben tien jaar geleden naar Spanje ge- drie jaar ge- restaurants, altijd via een theaterbu- „Zo heb ik de kans gekregen m'n vleugels verder uit te slaan. Ik heb in Cannes, Monaco en Juan les Pins gewerkt. Ik heb meegewerkt aan een culturele uitwisseling,en zodoende ben ik in Turkije, Joegoslavië en Rus land geweest, met een groep gegeven, prachtmusici en een ballet." „Gaandeweg heb ik een groot repertoire opgebouwd. Ik be- Hitparade ,4k zou echt erg graag doorgaan Nieuw spelprogramma bij EO De EO brengt morgenavond een nieuw spelprogramma. 'Te kenen winnen' luidt de titel van ,de quiz waarin twee teams van drie personen tegen elkaar strijden voor een goed doel. De presentatie is in handen van YvonneSprunken-Versteegh. Het spel bestaat uit drie ron den. In de eerste ronde krijgt één van de teamleden een spreekwoord, gezegde of een ti tel van een boek of radiopro gramma te zien. Via het maken van epn tekening moeten de collega-teamleden raden wat het is. In de tweede ronde tekent Dik Bruynesteyn een karikatuur van een bekende persoonlijk heid. De teams moeten zo snel mogelijk de naam van de per soon raden. In de derde ronde is het de bedoeling dat beide teams zoveel mogelijk zelfstan dige naamwoorden raden die door de teamleden getekend worden. Tekenen winnen is twaalf weken te zien. (Morgenavond om 18.58 uur op, Nederland 1) Jorge Castro: „Het mooie van Pavarotti vind ik dat hij voor vijftig pro cent z'n klassiek geschoolde stem gebruikt en voor vijftig procent z'n ei gen stem. foto» anp in de klassieke richting. Ik zou ook platen met klassieke of se- mi-klassieke muziek willen ma ken. Per slot van rekening ge bruikt Pavarotti op zijn succe snummer 'Caruso' ook een syn thesizer. Maar om een cd te kunnen maken en dan ook nog met dat genre muziek, moet je een basis hebben. Je moet be kend zijn." „Zomaar een plaat maken, is geen kunst. Je kunt het in eigen beheer doen of bij een kleine maatschappij. Maar wie koopt je dan, wie luistert naar wat je kan? Je musiceert om andere mensen te bereiken, het liefst zoveel mogelijk. En je wilt graag dat je gezin en jezelf ervan kun nen leven. Maar een cd die goed verkoopt, krijg je niet zo- „Mensen moeten weten wie je bent, wat je maakt. Anders gaan ze niet naar de platenwin kel. En de platenhandel koopt alleen maar in op wat er op de Tipparade en de Hitparade staat. En daarvoor is weer nodig dat je plaat wordt gedraaid op de radio." Edo de Waart: kandidaat. De klassieke publieke zender Radio 4 moet in een aparte stichting worden onderge bracht. Dat schrijft Hans van Beers, directeur VPRO en voor zitter van de afdeling muziek van de Raad voor de Kunst, in een voorstel over de voorgeno men bezuinigingen op de om roeporkesten. Volgens Van Beers moet de stichting een redactie krijgen met de betere programmama kers van Hilversum, onder lei ding van een hoofdredacteur. Die functionaris zou tevens ar- foto cpd tistiek leider van de omroepor kesten moeten zijn. Van Beers noemt Edo de Waart, artistiek leider van het NOB Muziekcen trum als geschikte kandidaat. Een bezuiniging van tien mil joen gulden óp de omroepor kesten is naar zijn mening niet problematisch. NOS en NOB moeten overleg gaan voeren over beperking van de over headkosten. Verder kan geld worden bespaard doordat de re dactie van stichting Radio 4 veel kleiner zal zijn, dan dé huidige afzonderlijke redacties bij de negen omroepen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 10