Laren inlast Vergeten gesprek ZATERDAG 4JULM992 Het chique Laren, de Parel van het Gooi, is in rep en roer. Op de voormalige plek van het roemruchte hotel Hamdorff moeteen prestigieus winkelcentrum verrijzen, maar het deftige volk mort. Het voorziet liederlijke tijden van drugs, shoarma en rolluiken. „Als je in Laren een stoeptegel verlegt, heb ie al revolutie", snuift de wethouder. Dus stel len de dames van postbus 555 zich nu in op totale chaos. „Dit dorp gaat ten onder. Abso luut." Een van de affiches tegen het winkelcen trumplan in Laren. Wethouder Fok Boer- laagh als tuinkabou ter met graafgrage spade voor het nieu we Hamdorff. De Parel van het Gooi vreest mayonaise-klodders en shoarma-kledder Het beroemde Larense hotel Hamdorff (met links voor het legendariscHe 'Kroegje') dat in 1980 werd gesloopt Op die plaats wil een supermarkt gigant nu een groot winkelcentrum bouwen. Opwinding onder de bevolking. 'Wordt Laren het dorp van seks, drugs en rock rolluiken?' FOTO ARCHIEF De telefoon gaat. Politie. Meneer Van B rakel. Of de dames van postbus 555 wel beseffen dat dat uitermate lastig was, half Laren volhangen met opruiende affiches. Sommige met punaises, nota bene. Die moesten ook allemaal weer verwijderd wor den, die affiches. Dat heeft de gemeente aan manuren toch gauw duizend gulden gekost. „Wat nu?" riposteert Margreet Bruijn, ter wijl ze haar gezicht in de plooi probeert te houden. „Moet ik soms m,'n spaarpotje openbreken, meneer Van Brakel?" Meta Loeff barst, op de achtergrond, in lachen uit. „We hebben ook veel lol samen, hoor", proest ze. Margreet Bruijn, 76, en Meta Loeff-D'uur- land, 61, zijn de twee drijvende krachten ach ter het actiecomité Laat Laren Leefbaar Blij ven. Sinds februari vechten ze met thee op tafel tegen een spook dat zijn lakens over het Gooise kunstenaarsdorp dreigt te drape ren: het plan-Hamdorff. Hamdorff: naar Jan Hamdorff, de hotelier die rond de eeuwwis seling door het leven ging als 'De koning van Laren'. Toen in 1879 de eerste stoomtram La ren binnentufte, zette Hamdorff met zijn her berg 'De Vergulde Postwagen' het dorp defi nitief op de landkaart. Later lokte Hamdorffs hotel aan de Brink kunstenaars, artiesten en ander schoon volk van allerwegen. Lieden van bonte pluimage fêteerde hij in de gelagkamer ('Het Kroegje') aanvankelijk zelfs op gratis versnaperingen, opdat de cfiëntèle op haar beurt weer nieuwe kunstenmakers zou lokken. Tot in 1978 twee jaar voor de sloop zou de artistieke incrowd zich chez Hamdorff dagelijks rond de stamtafel scharen. De ongekroonde koning zou zich in zijn graf omdraaien wanneer hij kon zien wat er onder zijn naam van het schone Laren gaat worden, menen de dames stellig. Super marktgigant Unigro uit Houten wil op de plaats waar voorheen het hotel stond, een winkelcentrum van allure bouwen. Met 1200 vierkante meter winkelruimte, 600 vierkante meter dienstverlening (banken, kantoren), 400 vierkante meter horeca en een reeks ap partementen. Vier verdiepingen telt het ont werp. De twee torens aan weerszijden, zo'n 17 meter hoog, geven het bouwsel een bijna kasteelachtig aanzien. Steenmassa „Het plan is veel te groot voor Laren"1, fulmi neren de dames. „Een kolos is het, een steen massa. Het hoort daar gewoon niet." En mocht het er onverhoopt dan tóch ko men, met al het extra verkeer van dien, dan zullen alras snacks en spijkerbroeken er de loop in moeten houden, voorspelt het twee koppige actiecomité. En dan ligt het verval op de loef. Voor je het weet heeft de jeugd uit de omtrek er een oord van ledigheid gevon den en liggen de junks (import) tussen de rolluiken. Meta Loeff: „Dat wordt hier cha- Die mening blijken meer Laarders toege daan. Sinds de dames hun postbusnummer 555 openden, stroomden zo'n 2500 in vrees gedoopte handtekeningen binnen. (Laren telt ruim 11.000 inwoners.) Een 'anonieme' weldoener trok de portemonnee voor een stapel protestaffiches. De suggestieve kop pen: 'Glijden we in Laren de winkels in via mayonaise-klodders en de shoarma-kled der?' 'Het plan-Hamdorff: 'n paar tuinkabou ters hebben last van grootheidswaanzin' en 'Wordt Laren het dorp van seks, drugs en rock rolluiken?' Het dorp hing er mee vol, maar de gemeente liet de plakkaten terstond verwijderen. Geen nood: het comité Laat La ren Leefbaar Blijven verzond de affiches, ge reproduceerd op A4-formaat, naar alle gere gistreerde sympathisanten. Om raam en eta lage mee op te smukken. Wethouder Fok Boerlaagh van ruimtelijke ordening kan de noodkreten maar matig waarderen: „Het is demagogie! De dames vliegen hier met 140 kilometer per uur de bocht uit!" Zelf figureert hij, getekend als tuinkabou- ter-met-graafgrage-spade, op een der affi ches: „Dat schijn ik te zijn, ja. Ik moet eerlijk zeggen: het was me eerst niet opgevallen." Maar nu we het er toch over hadden: Hij zou wel eens willen weten wie die anti-Hamdorff- campagne van de dames eigenlijk bekostigt. Waarom mag de bevolking dat niet weten? Is dat niet vreemd? Affiches op zwaar papier in 2500-voud rondgestuurd, dat moet toch een aardige duit kosten. De wethouder denkt er het zijne van: „Wie is er niet bij het Ham dorff-plan gebaat?' De lokale middenstand? „Warm." Droomhuizen Laren. Men gaat er prat op: een van de ge meenten in Nederland met het hoogste (ge middelde) privé-inkomen. Ten noorden van Hilversum, aan gene zijde van de Al, rijgen de droomhuizen zich in het lommer aaneen. Dat heeft in de loop der jaren geleid tot im port van kapitaalkrachtige inwoners, die doorgaans niet op een dubbeltje hoeven te letten. En met het grote geld kwam een een zijdig winkelbestand. In Laren wemelt het van de dure, exclusieve winkels, veelal mode boetieks. Ruim veertig, schermt het comité. Margreet Bruijn: „Gewone kleren kun je hier niet kopen. Ja, op de markt, of tweede hands." De spoeling is niettemin dun en het ver loop groot. De projectontwikkelaars bomen maar. Ze kopen alles op desnoods met Ita liaans maffiageld, wil het verhaal en jagen de huren tot astronomische hoogten op. Twaalfhonderd gulden per vierkante meter, om maar wat te noemen. Zelfs de dorpskap per kon van de ene op de andere dag het drievoudige van zijn oude huursom afdra gen. „Niemand snapt hoe je hier nog wat kunt verdienen", analyseert Theo Rutgers. „De projectontwikkelaars interesseert het alle maal geen moer. Als het zaakje in mekaar so demietert, hebben ze toch nog een hoop geld weggedrukt." Rutgers, architect en oud-voorzitter van de lokale welstandscommissie, woont op het adres Brink 4, pal naast het Hamdorff-terrein. Tussen de bomen door kijkt hij straks tegen de 17 meter hoge torens aan. Als die bomen gespaard kunnen blijven, tenminste. Hij be twijfelt dat. De geplande extra parkeerplaat sen zullen in ieder geval direct aan zijn ach tertuin grenzen. Ruim tien jaar geleden maakte Rutgers zich met een comité Behoud Hamdorff nog sterk voor handhaving van het illustere hotel, hoezeer dat in stand ook was afgegleden. „Laren heeft er immers zijn naam aan te danken." De strijd, ondanks bijval van de toenmalige gemeenteraad, mocht echter niet baten. Het Hamdorff-terrein viel in '85 in handen van Unigro NV: eigenaar Albada Jelgersma woont in Laren. Aanvankelijk was het plan om er een Unigro-supermarkt (Spar Of Super) neer te zetten (Laren kent in het centrum alleen een Albert Heijn), maar die droom ging in weemoed op. De grond waarop een belang rijk deel van Larens culturele historie zich had ontvouwen was, zoals Rutgers het stelt, 'te heilig' voor een ordinaire supermarkt. Waarna een paar fractievoorzitters met Al bada Jelgersma een herenakkoord sloten: Unigro mocht zijn supermarkt elders in La ren bouwen (op het Sint-Janterrein) wanneer op het Hamdorff-terrein een winkelcentrum van allure zou verschijnen. Dat was in '89/'90. Koehandel Rutgers rept van 'koehandel'. Dagdromend: „Het zou prachtig zijn geweest om Hamdorff 'terug' te restaureren, maar het plan dat nu voor ligt heeft niets meer met het origineel te maken. Het is een Efteling-gebouw gewor den. En vele malen zo groot als het oorspron kelijke." De welstandscommissie ging pas na veel gummen en opnieuw tekenen akkoord. Dat een deel van de bevolking bij de presentatie, drie jaar geleden, in aanleg best enthousiast op de tekeningen reageerde, wijt Rutgers aan het Larense ongeduld: „De burgerij sprak al jaren schande van het gat en men vond de tekeningen wel mooi. Veel mensen denken: als dat gat maar vol komt. Dat is natuurlijk de domste visie." Maar nu moet Laren er aan geloven. Op 31 augustus kan de gemeenteraad de uitvoering planologisch mogelijk maken. Wordt alles dan onafwendbaar? Laren in last. De dames van postbus 555 zien het als hun verdienste dat ze de gemeente nog tot een late inspraak ronde hebben gedwongen. Vorige week kre gen alle Laarders een informatiekrantje thuis met een kaartje, waarop ze hun mening over het Hamdorff-plan kwijt konden. Wethouder Bierlaagh (PvdA) wil op voor hand niet zeggen welke conclusies hij even tueel aan de stem van het volk verbindt: „Dan zou ik vooruitlopen op de uitslag en dat doe ik niet. De raad moet straks beslissen. Maar ik ben daar niet zo pessimistisch over. We hebben tot dusver van de raad steeds groen licht gekregen." Naar zijn zeggen wordt de kretologie van het comité Laat Laren Leefbaar Blijven niet zo breed gedragen als verondersteld: „Het is allemaal zwaar overdreven." Maar wee degene die hem, Fok Bierlaagh, ervan beticht niets minder dan een brugge- hoofd van Unigro te zijn. De geluiden, als zou hij de realisatie van het Hamdorff-plan in zijn tijd als wethouder tot een persoonlijke ambitie hebben gemaakt, doet hij af met: „Goedkope demagogie. Zulke aantijgingen gaan me langs m'n kouwe kleren af. Ik streef geen standbeeld na." Hij, de autochtoon: „Dat Laarders zich zor gen maken over hun dorp is een goede zaak. Het is een mooi dorp en dat moeten we alsje blieft zo houden. Maar er wordt nogal eenzij dig gehamerd op dit bouwplan en dan met name de negatieve kanten er van. Maar draai het nou eens om? Twaalf jaar is er gekankerd over 'het' gat van Hamdorff. Nu ligt er einde lijk een krachtdadig plan, en dan krijg je dit." Extra verkeer? Valt wel mee. Overbewinke- ling? Laren zit aan de grens, maar is er nog niet overheen. Te duur? Zullen de huren vol gens de economische wet van vraag en (toe nemend) aanbod door toedoen van Nieuw Hamdorff juist niet wat zakken? De wethou der kan al die scepsis maar niet delen: „Ik vind het een goed plan, ik denk dat het goed in Laren past. Het centrum kan het hebben. En men vergeet: we praten niet alleen over winkels, maar ook over dienstverlening, ho reca, een expositieruimte, een Italiaans plein... Bovendien: we leven in 1992. Dat stelt z'n eigen eisen." Blunder Burgemeester L Hendriks blijkt daar toch anders over te denken. Hij is bang dat zijn gemeente op het punt staat een kapitale blunder te begaan, maar vormt met zijn visie een eenpersoonsminderheid in het college. „Laren beschikt nu al over 18.500 vierkante meter detailhandel: dat is natuurlijk gigan tisch voor zo'n dorp. Vijf, zes jaar geleden hebben we gezegd: we moeten de zaak be vriezen en concentreren, anders wordt het te veel van het goede. Het centrum slibt tegen woordig op zaterdagmiddag al dicht met ver keer. Mocht Nieuw Hamdorff er komen, dan wordt het detailhandelapparaat ontwricht. En dat kan inderdaad de genadeslag zijn. Ik denk dat het karakter en de sfeer van Laren dan duurzaam aangetast worden, een ont wikkeling waar Laren niet bij gebaat zal zijn. Ik zeg dus: wees nou verstandig, doe het niet." Laren. Waar de Gooise chic met credit card shopt. Poffertjes eet op het terras van Comelis de Haan. Een wafel met stracciatella verorbert, bij Pandelaar voor de deur. Zich entre nous ontspant met jeu de boules. De wethouder ruimtelijke ordening koestert die charme. Hij timmert met ge strekte wijsvinger een paar keer dwingend op de rand van de tafel. Bezweert: „Laren blijft Laren." 1 Hoe kan een burgemeester daar nou an ders over denken, is de vraag aan de eerste burger. Zijn de andere politici dan soms doof en blind? Burgemeester Hendriks zegt: „Het lijkt me beter dat ik daar geen antwoord op geef." 'Het gat' van Laren waar zoveel opwinding over is. Hier stond ho tel Hamdorff en straks, zo is het plan, een groot winkelcentrum. FOTO TON KASTERMANS Dhnkwijzef „Praat u wel eens met hem over politiek?" vroeg ik. „Politiek?" zei ze, „dat interesseert me hele maal niet.„Praten jullie wel eens samen over de dood?"ging ik door. „Over de dood? Zeg eh... kun je niet wat gezelligers bedenken?" „Nou oké dan. Praten jullie wel eens samen over seks?" „Over seks?" antwoordde ze met een gezicht als of ze iets vies proefde. „Over seks... Op onze leef tijd toch zeker niet meer!" „Als ik het dus goed begrijp", vatte ik samen, „praten jullie over drie van de belangrijkste din gen in dit leven nooit met elkaar. Dit gesprek vond plaats na afloop van een lezing, waarin ik de stelling had verdedigd dat veel mensen in relaties doen als of ze elkaar kennen in plaats van moeite doen om elkaar te ken nen. De vrouw in kwestie ik schatte haar zo'n jaar of 65 re ageerde daarop met de opmer king dat je na 40 jaar samenleven eikaars opvattingen en gevoelens onder de hand wel kent en dat het onzfh is dat je daar altijd maar met elkaar over moet pra ten. Mijn ervaring is inmiddels dat dit standpunt vaak wordt verkondigd door mensen die in wezen bang zijn om met hun partner 'overal' over te praten. Toen ik de vrouw vroeg „zou u het aandurven om vanavond met uw man het onderwerp seks of dood aan te snijden?" antwoord de ze heel eerlijk dat ze daar be hoorlijk tegen op zou zien „om dat ik niet gewend ben met hem over dat soort dingen te praten." Maar belangrijker nog was haar reactie op de vraag: 'Weet u hoe uw man over dit soort dingen denkt, of-ie daar vaak mee bezig is, of hij 't daar moeilijk mee heeft?" Haar antwoord: „Nou eerlijk gezegd weet ik het niet precies", wat ze later bijstelde naar „ik weet het gewoon niet". Daarmee gaf ze toe dat hij voor haar op heel belangrijke gebie den in feite een onbekende was. eigenlijk dat we met de mensen die voor ons het belangrijkste zijn zo weinig pra ten over de dingen die voor ons het belangrijkste zijn. Onlangs in een gesprek met een chro nisch zieke 72-jarige man was er een moment dat ik bijna spijt kreeg van een vraag die ik gesteld had, namelijk of hij vaak aan de dood dacht. Er kwamen stille tra nen in zijn ogen en hoofdschud dend gaf hij aan dat hij geen ant woord wenste te geven. Toen ik bleef aandringen werd hij duide lijk angstig, haast panisch. Uit eindelijk kreeg ik er uit dat hij letterlijk doodsbang was om over de dood te praten. Onder het motto: zolang je het er niet over hebt is het er niet. probeerde hij al vele jaren de dood buiten hun relatie te houden. Als er familie leden of kennissen van ongeveer zijn leeftijd overleden en dat gebeurde natuurlijk regelmatig dan was zijn eerste reactie in de trant van: „tja. als je ook zag hoe die er op los leefde". Of. „Verbaast me niks. die liep haar hele leven al te sukkelen." Alsof de overledenen tot een ander, bijna inferieur ras behoorden en daarom door de dood waren uit gekozen. Ik legde de man uit dat het voor zijn eigen welbevinden en voor zijn relatie van belang was dat hij af en toe met anderen en met name met zijn vrouw over de dood en zijn angst voor de dood zou praten. Dat advies vindt zijn wetenschappelijke ba sis in een klassiek geworden stu die van de psycholoog Vaillant getiteld Adaptation to Life (Aan passing aan het Leven). Vaillant vond in een groep van bijna 200 volwassen mannen die vele tien tallen jaren lang onderzocht wa ren dat de mannen die het best functioneerden in sociaal, men taal en lichamelijk opzicht, regel matig gebruik maakten van wat hij noemde 'suppressie'. Sup pressie is een psychologische strategie die er op neerkomt dat je bewust de beslissing neemt om op sommige momenten juist wel en op andere momenten juist geen aandacht te besteden aan bepaalde gevoelens of be paalde problemen die je hebt. Partners die besluiten om een paar uur per week met elkaar uit voerig te praten over hun intie me gevoelens of frustraties en te gelijkertijd ook besluiten om dat op andere momenten juist niet te doen (in plaats daarvan bij voorbeeld iets oppervlakkigere maar ontspannendere te doen) maken gebruik - m suppressie. de ene kant repressie, dat wil zeggen: gewoon ontkennen of verdringen dat bepaalde gevoe lens of problemen bestaan. Aan de andere kant staat depressie, dat wil zeggen zodanig gebukt gaan onder bepaalde problemen of gevoelens dat je eigenlijk de hele dag aan niks andere meer kunt denken. Eenvoudig gezegd: te veel aandacht (depressie) of te weinig aandacht (repressie) voor gevoelens of problemen is onge zond. zowel voor jezelf als je re latie. De toverformule is flexibili teit van aandacht (suppressie), af en toe intensief aandacht geven en op andere momenten beslui ten het nou gewoon eens een tijdje te laten rusten. Uit het orr- derzoek van Vaillant en uit latere onderzoeken komt naar voren dat het belangrijk is deze strate gie op allerlei levensgebieden toe te passen. Opmerkelijk is dat veel mensen tegenwoordig van zich zelf denken dat ze veel openhar tiger zijn dan ze in werkelijkheid zijn. Afgaande op het onophou delijke seksbombardement in de media en het gekrakeel over de seksuele revolutie, zou je bij voorbeeld denken dat meeste partners weinig moeite meer hebben om met elkaar (af en toe) openlijk over seksualiteit te pra ten. Niks is minder waar. Als ik aan stellen die mij consulteren vraag hoe vaak ze met elkaar over seks praten, in de zin van el kaar vertellen of vragen wat ze op dat gebied graag willen of erva ren, dan is de conclusie steevast dat ze (meestal) wel aan seks doen maar er niet over commu niceren. Ik hoor vrouwen zich af vragen over de man die al 10 jaar naast hen ligt, of hij misschien bang is impotent te zijn en daar om de laatste tijd seks uit de weg gaat. Ik hoor mannen zich afvra gen over de vrouw onder zich of ze het nu echt plezierig vindt of maar doet alsof. Heel veel part ners durven ook na vele jaren nog niet eens hardop tegen el kaar te zeggen wat ze heel con creet fijn vinden dat de ander seksueel met hen doet. Als ik-ze vraag of ze op een zatermiddog na de boodschappen in een kof- fietent wel eens met elkaar over dit soort wederzijdse vraagtekens praten, dan kijken ze me vaak aan met een uitdrukking alsof ik ze in de maling zit te nemen. De duitse filosoof Feuerbach heeft eens gezegd dat een retatie bestaat bij de gratie van het feit dat mensen elkaar iets mee te delen hebben en dat zolang mensen elkaar iets hebben mee te delen hun relatie bestaat. Je kunt dat ook omdraaien: op die gebieden waarop mensen elkaar niets meedelen, bestaat hun rela tie niet. Dat is de reden waarom zo veel mensen in hun relatie op zoek zijn naar een relatie. Je kunt juist door je relatie eenzaam zijn, wat zo treffend wordt uitgedrukt met het Duitse woord Zweisam- keit. Vandaar deze tip voor wat relationeel vakantiewerk: maak onder uw tentdoek gezeten, eens een lijst van die gebieden waarop u nog wel wat mee te delen hebt. En sleep vervolgens uw partner voor een paar uur naar een bo dega, bistro of trattoria om uw verhaal te doen. Het zou wel eens kunnen zijn dat de rest van de tijd dan meer dan ooit vakan- RENE DIEKSTRA hoogleraar klinische en gezondheidspsychologie Tegej k suppressie staat a

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 37