'Klasse-expositie' in Noordwijk
Theater heeft genoeg van gebedel
Cultuur&Kunst
Herman Gorterprijs voor
'Eiland' van Van Toorn
After Nature houdt op
Opera van Haydn
op Lakenfeesten
Zomerconcerten al traditie
ZATERDAG4JUL11992
AMSTERDAM FRANQOISE LEDEBOER
Het Openluchttheater in het
Amsterdamse Bos trekt in juli
en augustus jaarlijks 20.000 be
zoekers, van wie er velen nooit
een schouwburg van binnen
zien. Alle mooie formuleringen
over cultuurspreiding en parti
cipatie ten spijt, ziet het er ech
ter naar uit dat de komende
voorstelling van 'De Scheiding
van Figaro' van Odön von Hor-
vath de laatste produktie wordt.
Tenzij er een wonder gebeurt,
laten regisseur Frances Sanders
en zakelijk leider Hilje
Thiescheffer van Theater 'Het
Amsterdamse Bos' daarna on
herroepelijk het doek vallen. Zij
brengen het niet langer op'vol
gend jaar weer te moeten bede
len om opnieuw veel te weinig
subsidie.
„We betalen nu salarissen
waar ze zich tijdens de indus
triële revolutie nog voor hadden
geschaamd. En soms is er niet
eens geld voor een extra doos
spijkers", licht een verontwaar
digde Sanders voor alle duide
lijkheid nader toe. Met de hoge
bezoekersaantallen als forse
steun in de mg leek het terecht
bij de gemeente Amsterdam
een structurele meerjarige sub
sidie van twee ton aan te vragen
in het kader van het Amster
damse Kunstenplan. 'Het Am
sterdamse Bos' hoefde zo ook
niet meer mee te doen aan de
frustrerende jaarlijkse dans om
de geldpot voor incidentele pro-
dukties. „Na acht jaar horen we
bovendien echt niet meer in die
categorie thuis. Je kunt niet je
hele leven op je enthousiamse
teren", zegt Thiescheffer.
De Amsterdamse Kunstraad
neemt gewoonlijk in april een
besluit over de verdeling van
deze middelen. Sanders en
Thiescheffer beginnen echter al
in januari met de voorbereidin
gen voor de volgende voorstel
ling en verkeren zo tot het
laatste moment in onzekerheid.
Thiescheffer: „Het frustrerende
is ook dat we daardoor moeilijk
sponsors over de streep kunnen
trekken. Sponsors willen nu
eenmaal het liefst zekerheid
voor drie jaar." Aan eigen in
komsten overigens geen gebrek:
bij 'Het Amsterdamse Bos' be
dragen die maar liefst vijftig
procent, aanzienlijk meer dan
minister d'Ancona graag aan de
podiumkunsten zou voorschrij-
Geldgebrek
Cultuurwethouder Bakker legde
de meerjarige subsidie-aan
vraag van het theater echter
naast zich neer met de simpele
constatering: geen geld, punt
uit. De gemeenteraad moet
maar aangeven waar het geld
dan wel vandaan moet komen.
Tijdens de afronding van de be
handeling van het Amsterdam
se Kunstenplan op 8 en 9 juli zal
blijken of dat de raadsleden is
gelukt. Gezien het structurele
geldgebrek in de kunstwereld, is
daar weinig hoop op.
De produktie van dit jaar
werd zeker gesteld door een in
cidentele subsidie van 110.000
gulden, terwijl Thiescheffer ten
slotte ook een aantal sponsors
wist te vinden. Tegen betaling
van een fooi is daar een team
van bijna 30 acteurs, technici en
decorbouwers een aantal
maanden voor in de weer.
De afgelopen drie jaar koos
Sanders voor stukken met een
sprookjesachtig karakter. Dit
keer is het een zo op het oog
simpel liefdesverhaal geworden.
'De Scheiding van Figaro' gaat
over graaf Almaviva en zijn
vrouw en hun bedienden Figaro
en Susanne, die na de Franse
revolutie de wijk nemen naar
het buitenland. De graaf hand
haaft zijn adellijke levensstijl,
raakt bankroet en belandt via
een louche huizenhandel in de
gevangenis.
Figaro begint een kappers
zaak. Zijn vrouw Susanne ver
laat hem als hij door angst en
aanpassing in zijn nieuwe va
derland steeds meer verburger
lijkt en zijn onafhankelijkheid
alleen nog door huichelarij te
redden valt. Eind goed, al goed:
gelouterd keren ze ten slotte sa
men terug naar het land van de
revolutie. De gravin mag het
niet meer meemaken: zij sterft
voor het allemaal goed komt.
Sanders vindt het een opval
lend actueel stuk over verloren
illusies en idealen: „Horvath liet
daarmee al in 1938 zien dat re
voluties mislukken zodra jargon
en bureaucratie de overhand
krijgen, maar ook dat immi
granten zich altijd meer moeten
aanpassen dan de oorspronke
lijke bevolking. Het spelen van
een 'happy end' zonder een eo-
gevoel op te wekken, vind ik in
deze tijd van fin de siècle-cynis-
me bovendien een grote uitda
ging. Daarmee wordt duidelijk
hoe moeilijk we geluk accepte-
Als voorprogramma wordt
onder regie van Hilje Thieschef
fer een kleine opera opgevoerd
die is geïnspireerd op 'De Bar
bier van Sevilla' en 'De Bruiloft
van Figaro'. Het libretto is van
Jeremy Baker, de muziek van
Fons Merkies. Het Amsterdam
se Bos wordt aangekleed door
beeldend kunstenaars Bon
Bunck en Jan Klatter.
Speelperiode: 8 juli tot en
met 22 augustus, vau dinsdag
tot en met zaterdag. Aanvang:
21.00 uur. Toegang: een vrij
willige bijdrage. Bij slecht weer
kan vanaf 18.00 uur worden
gebeld naar nummer 020 - 643
32 86. Elke woensdag- en vrij
dagavond rijdt er een bus van
af het Haarlemmermeersta
tion, halte lijn 70. Vertrektij
den: 19.30 naar boerderij
Meerzicht, 20.10, 20.30 en
20.50 uur naar het Openlucht
theater.
Dumbo bij K&O
katwuk Kinderen van alle leeftijden kunnen genieten van de
avonturen van het getekende filmolifantje Dumbo. Deze Neder
lands gesproken animatiefilm wordt woensdag 8 juli vertoond in
het K&O-gebouw, Sluisweg 16 in Katwijk. De film begint 's mid
dags om twee uur.
Schilderdagen bij Ars
leiden Tijdens de Leidse Lakenfeesten houdt het Leidse schil
der- en tekengenootschap Ars Aemula Naturae weer drie cursus
dagen. Beginners en gevorderden kunnen dan onder deskundi
ge leiding van Fer Hakkaart, Peter van Duivenvoorden en Peter
Zuur tekenen en schilderen. De cursus is van woensdag 15 t/m
vrijdag 17 juli van 9.30 tot 13.30 uur.
Extra concert De Burgh
Rotterdam Omdat het aangekondigde concert van Chris de
Burgh op 20 oktober na twee weken al was uitverkocht, geeft dit
fenomeen een tweede concert. Op 21 oktober in de Ahoy', Rot
terdam. De kaartverkoop begint zaterdag 11 juli.
De Herman Gorterprijs is dit
jaar toegekend ^an Willem van
Toom. Hij krijgt deze poëzie
prijs van 15.000 gulden voor
zijn bundel 'Eiland'. Dit heeft
het Amsterdams. Fonds voor de
Kunst gisteren bekendgemaakt.
De jury, die bestond uit Ben-
no Barnard, Rob Schouten en
Mirjam yanhee, is onder de in
druk van de wijze waarop Van
Tpofn in dit werk taal en emotie
met elkaar in evenwicht weet te
brengen. De dood is het centra
le thema van 'Eiland'. Van
Toom is al meer dan dertig jaar
prominent aanwezig in de Ne
derlandse dichtkunst. Hij heeft
zich daarin een eigen, onver
wisselbare plaats verworven, al
dus de jury.
De Herman Gorterprijs wordt
sinds 1972 jaarlijks toegekend
voor poëzie, eerder vanaf 1945
als de Poëzieprijs van de ge-,
meente Amsterdam.
De prijs wordt Willem van
Toorn op 23 oktober in Paradiso
in de hoofdstad uitgereikt.
Het geruchtmakende Amsterdamse Kunstenaarscollectief After Na
ture, waarvan ook de Leidse gebroeders Aad, Justus en Gijs Donker
deel uitmaken, houdt op te bestaan. De leden gaan volgende
maand ieder hun eigen weg. After Nature oogstte de afgelopen ja
ren zowel hoon als waardering van de kunstwereld omdat ze de ab
stracte schilderkunst in de ban deed. De zes presenteerden zich op
manifestaties als de KunstRai met traditioneel werk. De leden van
het kunstenaarscollectief hebben vanaf 10 juli een afscheidsten-
toonstelling in de Scud-galerie in Ljoeblijana in Slovenië Tot. 19 juli
is werk van de Leidse Gebroeders Donker te zien op de groepsten
toonstelling 'Preawentura 1' in de Leidse Waag.
Dat Joseph Haydn (1732-1809)
eèn flink aantal opera's schreef,
"is] bij muziekkenners wel be
kend. Helaas is een aantal ervan
verdwenen en de stukken die
overbleven worden maar zelden
:uitgevoerd. De Zomeropera, op
gericht in 1982 door Frank van
Koten, stelt zich tot doel alle 14
teruggevonden Haydn-opera's
uit te voeren.
Tijdens de Leidse Lakenfees
ten krijgt het Leidse publiek de
kans kennis te maken met 'Die
Feuersbrunst', een tragi-ko-
.misch getinte eenakter, die de
Zomeropera in maart van dit
jaar in Nederlandse première
bracht. Op het Pieterskerkplein
worden twee voorstellingen ge
geven: op 14 en 15 juli om half
elf's avonds.
De opera gaat over een ver
liefde schoorsteenveger, die op
jslimme wijze door middel van
een brand, een edelsteen, een
geest en zijn vermommingsta
lent, dè hand weet te leggen op
de welgestelde Colombine.
Solisten zijn Tom .Sol, Rein
Kolpa, Frank van Aken, Jorine
Samson en Corinne Romijn. De
regie is in handen van Jan
Bouws. De begeleiding wordt
verzorgd door het Esterhazy Or
kest, dat is samengesteld uit le
den van het Radio Filharmo
nisch Orkest, onder leiding van
Frank van Koten, zelf solo-ho
boïst bij dit orkest.
De produkties van De Zomer
opera worden geheel in eigen
beheer, met een klein budget en
met een vaste kern van mede
werkers gerealiseerd. Uitvoerin
gen van Haydn's opera's wor
den 's zomers gegeven in de
tuin van Van Koten, of 's win
ters in een restaurant in het
Gooi. Hoewel de produkties
landelijke bekendheid genieten,
werden zij nooit buiten 't Gooi
over het voetlicht gebracht. Het
De Liefde tussen commercie en gemeente
Eén ambtenaar uit Noordwijk en een galeriehoudster uit
Amsterdam sloten een verbond. Resultaat: een gemeen
telijke tentoonstelling met indrukwekkende namen. Een
bijzondere zomerexpositie in 't Trefpunt in Noordwijk,
die gisteravond officieel is geopend door wethouder Be-
dijn van kunst, cultuur en welzijn.
NOORDWUK SASKIA STOELINGA
Er is grafiek van Cobra met be
kende kunstenaars als Comeille,
Appel, Alechinsky en Wolve-
camp. Er is internationale gra
fiek van Miró, Chagall en Van
Dongen. Verder worden* de
kleurrijke schilderijen van de
Nederlandse kunstenares Shu-
nyam Gross getoond. Bijzonde
re vermelding verdienen de
olieverven van A.C. van Noort,
die een voorkeur heeft voor im
pressionistische strandgezich
ten. Hedendaagse schilderijen
zijn er van France Wagner uit
Parijs en L. Roth uit Israël. Lief
hebbers van sculptured zullen
eveneens aan hun trekken ko
men met beelden van
Wachsstock, Ceméus en Urzua.
Ambtenaar De Liefde liep vo
rig jaar op een zomerdag de
Amsterdamse galerie 'La Co-
lombe' binnen, Hij werd getrof
fen door het mooie werk. Hij
sprak de galeriehoudster aan.
Of zoiets niet in Noordwijk kon.
Marleen Snoek vond het een
leuk contact en besloot er op in
te gaan. Een jaar later is het zo
ver. De samenwerking verloopt
goed. De commercie en de
ambtenarij zijn nader tot elkaar
gekomen. Marleen Snoek: „Het
was voor mij de eerste keer dat
ik een tentoonstelling 'buiten
gaats' organiseerde en het is me
goed bevallen". De galerie heeft
zo'n 50 tot 60 werken, die ook te
koop zijn (verschillende prijs
klassen), voor de expositie be
schikbaar gesteld.
De Liefde viel allereerst op
het kleurrijke werk van Shu-
nyam Gross. „Kunst waar je
vrolijk van wordt." Shunyam
(38) schildert bij voorkeur die
ren en doet dat op een speelse
primitieve manier, in felle kleu
ren en met scherp aangezette
contouren. Het is een toeganke
lijke vorm van kunst die de fan
tasie prikkelt en die raakt aan
het oeuvre van kunstenaars als
Appefcen Comeille.
De combinatie Cobra met
Chagall en Miró lijkt misschien
op het eerste gezicht niet voor
de hand liggend; toch bestaat er
een verband tussen deze kun
stenaars. De leden van Cobra
hebben zich in sterke mate la
ten inspireren door het werk
van Miró en het surrealisme.
Chagalls warme kleuren en fan
tasiewezens zijn elementen die
men ook bij de Cobra-kunste
naars tegenkomt. Het werk van
de surrealist- Miró wordt geken
merkt door een veelheid aan
vormen, die steeds lijken te ver
anderen.
De werken van Roth en Wag
ner hebben een meer dromerig
karakter. Roth schildert het le
ven, mensen die aan het werk
zijn, die blij zijn, ongelukkig
zijn. Wagner schildert bij voor
keur de vrouw. Gefascineerd
door de gevoelens van de vrouw
creëert zij vrouwenfiguren, die
melancholisch en verlangend
voor zich uit staren. Galerie
houdster Snoek is zelf onder de
indruk van de sculpturen, met
name de gepolijste beelden van
Wachstock. Ze hoopt dat ze
Galeriehoudster Marleen Snoek (rechts) en haar companen Peter Hulscher en Elisabeth den Bieman de Haas leggen de laatste hand aan de inrich
ting van de zomertentoonstelling in 't Trefpunt in Noordwijk. foto holvast
mooi uit de verf komen in de
geïmproviseerde ruimte in 't
Trefpunt, het centrum voor ge
coördineerd bejaardenwerk.
Dwars
Dat Trefpunt zit De Liefde ook
dwars. „Nou ja dwars. We expo
seren alijd in de Kapel aan de
Hoofdstraat. Een schitterende
ruimte. Begin maart kregen we
te horen dat die zou worden ge
restaureerd en tijdelijk niet
meer als tentoonstellingsruimte
kon dienen. Ja, zoiets gebeurt
natuurlijk net als je zo'n klasse
expositie hebt binnengehaald.
Vandaar 't Trefpunt. Het is be
helpen, maar we maken er wel
wat van. Het frustrerende is dat
ze nog niet met de restauratie
van die kapel zijn begonnen,
maar dat terzijde."
Inrichter Bert Jan van Veen is
met panelen aan de gang ge
gaan en heeft van de zaal toch
nog iets aardigs weten te ma
ken.
Zomerexpositie in 't Tref
punt, Schoolstraat 2a, Noord
wijk. Van 4 tot 20 juli; geopend
uur; za/zo van 13.00 - 17.00
Shunyam Gross heeft behal
ve werk in Noordwijk ook in
Leiderdorp schilderijen ten
toongesteld. Elisabeth Zieken
huis, restaurant le etage. Da
gelijks geopend van 8.00 -20.15
uur. Zaterdag en zondag geslo
ten tussen 15.00 en 17.30 uur.
Beethoven, Brahms en Sain-Saëns. De pianist
Alexei Sultanov speelt op 23 juli Beethoven, Cho
pin, Skrjabin en Rachmaninov. De jonge violist
Gil Shaham speelt, begeleid door Gerhard Oppitz,
op 12 augustus Beethoven, Prokofjewen Brahms.
Meivin Tan, een beroemdheid op de fortepia
no, brengt Mozart, Mendelèsohn en Schubert (26
juli). Het Nederlands Jeugdorkest komt op 16 au
gustus werken spelen van Olthuis, Tsjaikowsky
(vioolconcert) en Sjostakowitsj en het Nationaal
Jeugdorkest brengt op 1 augustus Berlioz en Bar-
tók. Gast ïs de altviolist Jürgen Kussmaul.
Elly Ameling, die de komende weken ook 'mas-
terclasses' in Alkmaar geeft, zingt op 31 juli liede
ren van onder anderen Schubert, Ravel, Brahms,
Rodrigo en Granados.
Al -even mooi ziet het programma eruit dat
wordt gebracht door een trio met violist Joshua
Bel, cellist Steven Isserlis en pianist en recent
Edison-winnaar Olli Mustonen. Ze spelen op 20
augustus Beethoven, Schumann en Ravell.
Voor een verrassing kan op 29 juli het Londen
Festival Orchestra zorgen. Er wordt werk gespeeld
van componisten die een band met dat land heb
ben gehad. Gespeeld wordt werk van Handel, Ar
nold, Britten, Haydn en Vaughan Williams wiens
zelden gehoorde hoboconcert op het programma
staat.
Informatie over het volledige programma en
kaarten: Concertgebouw Amsterdam, tel. 020-
6718345, bij de VW-bespreekbureaus en de
AUB-ticketshop. Prijzen: 25 gulden. Voor CJP,
65+ en kinderen tot 15 jaar: 15 gulden.
De Zomeropera komt naar Leiden met 'Die Feuersbrunst' van Joseph Haydn, een opera van 70 minuten.
Leidse publiek valt de eer te ring kennis te maken. Kaarten VW Leiden. Bij regen wordt de
beurt voor het eerst met deze voor de voorstellingen zijn voor voorstelling verplaatst naar de
kleine maar fijne opera-uitvoe- 25 gulden verkrijgbaar bij het Pieterskerk.
Wie had dat kunnen denken? De jaarlijkse serie
Robeco-zomerconcerten in het Amsterdamse
Concertgebouw blijkt elk jaar meer publiek te
trekken en is daarmee in vier jaar tijd uitgegroeid
tot een ijzersterke traditie.
Het publiek kan kiezen uit een keur aan sterren
met programma's, variërend van populair tot
avontuurlijk.
Isabelle van Keulen komt morgenavofid met het
Combattimento Consort Amsterdam het viool
concert van Bach BWV1052 spelen.
The Amsterdam Baroque Orchestra brengt be
halve bekende composities van Handel en Haydn
ook 'De Kapelmeester' van Cimarosa, een werk
dat je zelden hoort.
Op 8 juli voert Nieuw Sinfonietta Amsterdam
onder leiding van Reinbert de Leeuw werken van
Liszt, Wagner, Hartmann en Richard Strauss uit.
En wat te zeggen van het Orchestre National de
Lille met een Ravel-avond die de 'Boléro', 'La Val
se' en de beide pianoconcerten omvat?
Vast onderdeel van de serie is het Mozart Festi
val, drie verschillende concerten door het Radio
Kamerorkest onder leiding van Frans Brüggen op
10,11 en 12 juli.
Een bijzonder programma wordt gebracht op
17 juli door Nieuw Sinfonietta Amsterdam met
Ives, Gershwin, Bernstein, Barber en Adams met
violist Jaap van Zweden als solist. Diens collega
Maxim Vengerov brengt op 20 juli, begeleid door
Itamar Golan, een programma met Mozart,
Frances Sanders (links) en Hilje Thiescheffer van theater Het Amsterdamse Bos hebben geen zin om volgend
jaar weer om subisidie te moeten bedelen. Het zit er dan ook dik in dat Het Amsterdamse Bos na acht jaar
succesvolle toneelprodukties in de open lucht ophoudt te bestaan. foto cees ZORN/qpo