Niet meteen 'met de pijp' er op af
Grote jazznamen op zeventiende North Sea
Cultuur&Kunst
Westlands Mannenkoor
opent Waterpop-festival
Fantastische
Miele Keukens met
ongekende kortingen!
Mega-houseparty:
nooit uitverkocht
Ti
'Mail Art' kunst voor kunstenaar zelf
Spanje treurt om dood
flamenco-zanger Camaron
DONDERDAG 2 JUL11992
(CHIF) )an rijsdam
Jazz-foto graaf Raymond Peter maakte alle 'North Seasmee
Koor uit VS in Hooglandse kerk
leiden The Brevard Chorale uit Florida (VS) treedt zondagmor
gen op in de Hooglandse kerk. Het repertoire van het koor om
vat onder meer werken van Hopson, Nystedt en Shaw-Parker.
Dirigent Mark Hanson, zelf bas-bariton, heeft de leiding over de
uitvoering. Soliste is de sopraan Barbara Ziegler. Aanvang: 10.00
Kunst in Diaconessenhuis
leiden Landen om de Middellandse Zee vormen de inspiratie
bron voor Yvon ten Velden. Op aquarellen en olieverfschilderij
en geeft zij die sfeer weer, vervolgens vergroot zij het origineel
fotografisch uit. Van deze bijzondere werkwijze hangen tot 29
juli exemplaren in het Diaconessenhuis, dat van acht uur 's och
tends tot acht uur 's avonds voor het publiek toegankelijk is.
Theodorakis dirigeert in Scheveningen
den haag De legendarische Griekse dichter en componist Mikis
Theodorakis komt naar Nederland. Op maandag 13 juli dirigeert
hij zijn muziek bij de nieuwste versie van 'Zorba de Griek' in het
Circustheater in Scheveningen. Theodorakis (67) maakte deze
'Zorba' in samenwerking met de beroemde danser/choreograaf
Lorca Massine, die zelf de titelrol danst. Aan het spektakel ne
men 230 dansers, zangers en musici deel.
wateringen anp
De groepen Powerplay, The Pil
grims, Alabama Kids en Daryll-
Ann vormen de belangrijkste
Nederlandse inbreng tijdens het
vijftiende Waterpop-festival dat
zaterdag 15 augustus in het
Zuidhollandse Wateringen
wordt gehouden.
Het programma meldt verder
de deelname van groepen als
The Walkabouts (Verenigde Sta
ten), Into Paradise (Ierland),
Rausch (Duitsland) en Bianca
'Bob' Flystrip (Verenigde Sta-
„Je moet niet meteen met de pijp naar die beroemdhe
den, met zo'n enorme tele-lens dus. Je moet eerst met
een beetje een goed verhaal komen. Dan gaat het maken
van die foto's in negen van de tien gevallen zonder pro
blemen."
Free lance-fotograaf Raymond Peter fotografeert vol
gende week voor de 17de keer het North Sea Jazz Festival
in het Haagse Congresgebouw. Hij houdt er dit jaar bo
vendien een tentoonstelling van foto's die hij tijdens vo
rige afleveringen van dit jazz-spektakel maakte.
den haag Haag. Hij kraaide maar zo'n
barenda grutterink/anp beetje mee, maar ik dacht al:
daar heb je de opvolger van
Miles."
Peter raakte in de jazz-wereld
verzeild in de jaren zestig, door
zijn werk voor de televisie. De
bij het Haarlems Dagblad be
gonnen fotograaf werkte vooral
in de jaren vijftig veel voor de
NOS. Tegenwoordig doet hij
veel met grafische computers
en zijn transport en architec
tuur zijn belangrijkste werkter
reinen. De jazz is er voorname
lijk voor de lol van de Hagenaar,
die thuis jazz-elpees vanaf de
jaren vijftig heeft staan.
Peter beleeft veel plezier aan
de contacten met de artiesten.
Hij denkt met genoegen aan
Dizzy Gillespie, Oscar Peterson
en aan de vorig jaar gestorven
Het is de derde foto-t
stelling op het festival. Eerder
exposeerde een groep fotogra
fen samen, en vorig jaar was er
de druk bezochte tentoonstel
ling van jazz-foto's van de toen
recent overleden Ed van der
Elsken.
Veertig foto's komen in de
Oranjeboom Jazzclub te han
gen, waarvan driekwart zwart
wit is.
Het gaat op zijn tentoonstel
ling om foto's van mensen als
Stan Getz, Dexter Gordon,
Dizzy Gillespie, Herbie Han
cock, Miles Davis, Tony Willi
ams en Wynton Marsalis. „Die
laatste zag ik in 1980 al met Art
Blakey in Diligentia in Den
Miles Davis. Met de beroemde
trompettist kreeg hij het één
keer aan de stok, omdat hij. Pe
ter, zelf te laat was. „Mijn eigen
schuld, Davis was altijd overal
op tijd, altijd tien minuten te
vroeg back stage. Toen ik te laat
was ging hij op zijn strepen
staan."
Het kwam weer goed, maar
met de bodyguards van Davis
en van andere sterren heeft Pe
ter het nooit goed kunnen vin
den. Naast de moeilijkheden die
fotografen van de belichting on
dervinden, zijn zij misschien
wel de grootste ergernissen voor
deze beroepsgroep op het festi
val. „Het zijn horken, hoor, die
bodyguards. Lopen maar te
schreeuwen. Ach, ze vinden het
mooi om met zo'n T-shirt van
Miles te lopen en ze zullen in
het dagelijks leven verder wel
niks te zeggen hebben."
Een akelige herinnering heeft
Peter verder aan Art Taylor, die
ooit foto's van de Haagse foto
graaf zonder diens toestem
ming in een boek over zichzelf
plaatste. Peter vroeg er een
exemplaar van dat boek voor in
de plaats en kreeg het niet. „Ik
kon het kopen. Ik heb hem ge
zegd dat ik van m'n leven geen
prent meer van hem zou ma
ken."
Dit jaar wil Peter foto's maken
van onder anderen Dizzy Gille
spie. wiens komst overigens
twijfelachtig is („Het kan altijd
zijn laatste optreden zijn...")
Jean-Luc Ponty, Willem Breu-
ker, Wynton Marslis en Roy
Hargrove. Als hij zonder camera
zou gaan, ging hij ook naar Roy
Hargrove en verder naar de Yel
low Yackets, de Brecker Bro
thers en Roberta Flack.
Wat pure jazz betreft heeft
North Sea zijn beste tijd overi
gens wel gehad, denkt Peter.
„Tot de jaren '80, '81, die perio
de was de beste. Daarna is het
festival gaan wassen, zal ik maar
zeggen. Ik begrijp het wel, de
organisator, Paul Acket, moest
om financiële redenen nu een
maal naar minstens 60.000
mensen toe. Maar dat beteken
de dat hij het allemaal wat bre
der moest gaan opzetten. Het is
nu voor elk wat wils. Dat is geen
kritiek, ik zeg altijd: ga er maar
aanstaan. Acket en zijn vrouw
Jos zorgen altijd maar weer dat
het allemaal loopt."
Peters tentoonstelling wordt
op vrijdag 10 juli geopend. De
Gipsy Kids zorgen voor de mu
zikale omlijsting.
Slagwerker en bandleider Art Blakey.
FOTO RAMOND PCTFR
ton ouwehand
Wynton Marsalis, Bobby McFerrin,
Chick Corea, George Shearing, Randy
Michael Brecker, Herbie Hancock,
Roberta Flack, McCoy Tyner, Modern
Jazz Quartet, Cab Calloway. Het zijn
grote namen, die met nog zo'n dui
zend andere jazzmusici op 10,11 en 12
juli tijdens het North Sea Jazz Festival
spelen. 'North Sea' wordt voor de ze
ventiende keer op dertien podia in en
om het Congresgebouw in Den Haag
gehouden.
Voorafgaand aan het festival wordt
op donderdag 9 juli een Midsummer
jazzgala gehouden waaraan wordt
meegewerkt door o.a. zanger Tony
Bennett, zangeres Rachelle Ferrell en
bigband de Skymasters.
North Sea, dat na twee jaar een vier
daags festival te zijn geweest weer naar
de oude omvang van drie festivaldagen
terug is, biedt dit jaar verschillende
thema's. Onder de titel 'Happy
Birthday Dizzy' is een speciaal orkest
samengesteld met de trompettisten
Freddy Hubbard, Red Rodney, Roy
Hargrove, Jon Faddis en Claudio Roditi
en dè saxofonisten James Moody en
Jimmy Heath. Het is niet waarschijnlijk
dat Dizzy Gillespie zelf, die op 21 okto
ber 75 jaar hoopt te worden, voldoende
hersteld is om bij dit verjaardagspartij
tje aanwezig te kunnen zijn.
Onder de naam 'a tribute to Miles
Davis' zullen pianist Herbie Hancock,
saxofonist Wayne Shorter, bassist Ron
Carter, drummer Tony Williams en
trompettist Wallace Roney een eerbe
toon verzorgen aan de vorig jaar over
leden Davis.
Met 'Rebirth of the Cool' zal bariton
saxofonist/arrangeur Gerry Mulligan
met tienmansformatie het baanbre
kende repertoire van het 'Birth of the
Cool' doen herleven, met musici als
Lee Konitz, Art Farmer en Rob McCon-
nell.
De aangekondigde Tito Puente zal
niet op het festival komen. Wel is er op
het gebied van Latin-jazz muziek veel
te verwachten van o.a. Eddie Palmieri,
Irakere, Tania Maria, Batida, Sergio
Mendes en de Mambo Kings onder lei
ding van Mario Bauza.
Onder de naam New Orleans Revue
is een optreden van o.a. Dr. John, Willy
DeVille, Johnny Adams. Eddy Bo en de
Wild Magnolia's. Een bijzonder project
is The New York Jazz Giants, met mu
sici als Jon Faddis, Tom Harrell, Bobby
Watson, Lew Tabackin en Mulgrew
Miller.
Veel hammondorganisten dit jaar:
Jimmy McGriff, Jimmy Smith, Barbara
Dennerlein, Carlo de Wijs, Herbert
Noord, de Japanse Toshihiko Kankawa
en het Lester Bowie New York Organ
Ensemble. Maar ook voldoende voca
listen: de groep Take Six, The Staple
Singers, Bobby McFerrin, Dianne Ree
ves, Lou Rawls, Betty Carter, Greetje
Kauffeld, Deep River Quartet, Tuck
Patti, Rickie Lee Jones en Roberta
Flack.
Op het gebied van fusion zijn er op
tredens van Grover Washington Jr,
Brecker Brothers, Steps Ahead, Spyro
Gyra en de Yellow Jackets. Pianist
Chick Corea komt met een eenmalige,
speciaal voor het festival samengesteld
kwartet met drummer Steve Gadd,
bassist Eddy Gomez en saxofonist Bob
Blues is er dit jaar van o.a.: Buddy
Guy, Albert Collins, Albert King en
Robben Ford. De Nederlanders zijn dit
jaar vertegenwoordigd in o.a.: Pierre
Courbois, Houdini's, Jarmo Hoogen-
dijk Ben van den Dungen, Willem
Breuker en Candy Dulfer.
ten). Het programma telt in to
taal 11 groepen.
Hoewel het festival op zater
dag wordt gehouden, begint
Waterpop in het Wateringse
Hofpark vrijdag al met een op
treden van het Westlands Man
nenkoor. Mensen die niet van
popmuziek houden, worden zo
doende toch in de gelegenheid
gesteld de Waterpopsfeer te
proeven, aldus de organisatie.
Waterpop, dat gratis toegan
kelijk is, begint zaterdag om één
uur 's middags en eindigt rond
elf uur 's avonds.
ÊAiele keukens zijn felbegeerd, door de
fraaie designs en de oersolide konslruktie.
Bovendien loopf Miele in de ontwikkeling van
keukendesigns en keukentechniek duidelijk voorop.
En dót kan voor u een voordelige zaak zijn want:
In onze showroom maken
Nieuwe Miele Keukens plaats voor
de Nieuwste Miele Keukens.
m n dat is voor een beperkt aantal snelle be
slissers klinkend voordeel in de vorm van zeer hoge
kortingen op een aantal fonkelnieuwe Miele keukens
èn op de daarin aangebrachte Miele inbouw-
apparaten.
Vanzelfsprekend met behoud van fabrieks-
garantie, de mogelijkheid tot
uitbreiding of aanpassing.
En natuurlijk vakkundig door ons geïnstalleerd.
Miele
er is geen betere
Ml»™
Miele-Keuken-Centrum "Leiden".
Korevaarstraat 11
tel. 071 - 149859
Projectleidster Irene Gerrits bekijkt een Mail Art-collage van vier kunstenaars.
Tentoonstelling over postkunst in Haags PTT-museum
den haag jolanda scherpenzeel
Niet iedereen krijgt dagelijks
een 'kunstzinnige baksteen' of
een doosje met daarin een bij
zondere opdracht in de brie
venbus. De kunstenaars die zich
bezig houden met Mail Art of
'postkunst' wel. Vanuit de hele
wereld sturen zij elkaar kunst
werken op. Dit kunnen enve
loppen, kaarten, zelfgemaakte
postzegels, stempels en objec
ten zijn. Een kunstwerk is pas
'Mail Art' als het via de post is
verzonden. In het PTT museum
in Den Haag is op dit ogenblik
de tentoonstelling 'Als kunst be
stempeld' over Mail Art te zien.
Iedereen kan Mail Art kunste
naar zijn. Je hebt er maar een
paar mensen voor nodig. Op de
tentoonstelling is bij voorbeeld
een project te zien waaraan vier
kunstenaars hebben meege
werkt. Op één vel papier dat in
vieren is gedeeld hebben zij een
gezamenlijk kunstwerk ge
maakt, dat uiteindelijk uit vier,
op zichzelf staande delen be
staat.
Aan 'postkunst' zijn een paar
regels verbonden. Het project
moet een thema hebben. De ge
maakte werken moeten worden
geëxposeerd, hoe en waar
maakt niet uit. Ook moet er een
catalogus worden gemaakt met
de namen van alle medewer
kers. De kunstenaars bepalen
zelf de vorm: een kladje met na
men is al genoeg. De kunstwer
ken mogen niet worden ver
kocht.
Stroming
Mail Art is qntstaan als een stro
ming die vooral niets met de
commercie, met de kunstgale
rie, het kunstmuseum en het
kunstonderwijs te maken wil
hebben. De 'postkunstenaars'
zetten zich af tegen kunst met
een grote 'K'. De kunst is voor
kunstenaars zelf bestemd.
De 'vader' van Mail Art is Ray
Johnson. Deze Amerikaan richt-
të in 1962 de zogenaamde New
York Correspondance School of
Art op. Hij zond onder meer
brieffragmenten en collages van
foto's op naar bekenden. Zij re
ageerden door eigen werk op te
sturen, naar Johnson of naar
anderen. Op deze manier ont
stond het eerste netwerk van
Mail Art kunstenaars.
De grote inspiratiebronnen
voor 'postkunst' zijn Dada en
Fluxus. De vertegenwoordigers
van deze stromingen wilden
kunst toegankelijk maken voor
'het volk' en het onderscheid
tussen kunst en alledaagse
voorwerpen opheffen. Op de
tentoonstelling is werk te zien
van Dada-kunstenaar Marcel
Duchamp die een urinoir tot
kunst verklaarde door dit te sig
neren met 'FtMÉÉ^lM
De Maasvlakte vormt komende
zaterdag het decor voor een gi
gantisch house-spektakel. Het
feest moet, onder de naam Euro
Rave '92, de grootste housepar
ty worden die ooit is gehouden.
De organisator verwacht tussen
de tien- en vijftienduizend be
zoekers. Drieduizend toegangs
kaarten zijn al aan de man ge
bracht.
Volgens organisator George
Ruseier van Euro Rave '92 is al
les in kannen en kruiken. „Alle
benodigde vergunningen, die
Carthago destijds voor het pop
festival ter gelegenheid van 650
jaar Rotterdam had aange
vraagd, hebben wij inmiddels
ook."
Het gemeentelijk havenbe
drijf van Rotterdam steunt Euro
Rave door de Maasvlakte gratis
ter beschikking te stellen. Vol
gens Ruseier is de organisatie
van Euro Rave '92 in nauw
overleg gegaan met de politie.
Verder zullen er tijdens de 'rave'
zo'n vierhonderd vrijwillers op
de been zijn, van onderaanne
mers tot beveiligingsbeambten
met honden.
De belangrijkste ingrediënten
voor dit mega-feest: een ge-
luidsinstallatie met een vermo
gen van 120 kiloWatt, een drie
dimensionale lasershow met
maar liefst 4096 kleurcombina
ties en diverse (semi-live) hou
se-acts. waaronder 'Holy Noise'
en Tierce Ruling Diva'
Het leuke van de Euro Rave
vindt Ruseier zelf dat het nooit
uitverkocht kan raken. .Als er
meer mensen komen dan ver
wacht. vergroten we gewoon
het terrein, want dat is natuur
lijk groot zat."
Tijdens de 'rave' zullen uit het
centrum van Rotterdam (CS),
Hoogvliet, Spijkt nissc en i Idle
voetsluis speciale bussen rijden.
Ook is er werk Wzien van kun
stenaars, zoals Joseph Beuys,
die zich verwant voelden aan de
Fluxus-beweging van begin ja
ren zestig.
Er zijn ook Mail Art kunste
naars die geluid- en beeldfrag
menten per post uitwisselen. De
fragmenten worden uiteindelijk
gemixed tot één geheel. Een
voorbeeld hiervan is op de ten
toonstelling te zien en te horen.
Voor de jeugdige bezoekers
heeft het museum een envelop
pe samengesteld met een
bouwpakket en briefkaarten
waarmee ze zelf Mail Art kun
nen maken.
De tentoonstelling 'Als kunst
bestempeld' is vanaf 3 juli tot
en met 13 september 1992 in
het PTT museum in Den Haag
te bezichtigen. Het museum
aan de Zeestraat 82 is dagelijks
van 10.00 uur tot 17.00 uur
open. Op zon- en feestdagen
van 13.00 uur tot 17.00 uur.
De bekendste Spaanse fla
menco-zanger Camaron de la
Isla is gisteren op 41-jarige
leeftijd aan longkanker overle
den. Camaron, die eigenlijk
Jose Monge Cruz heette, over
leed in een ziekenhuis in
Badalona, vlak bij Barcelona.
Camaron de la Isla werd op 5
december 1950 in de wijk San
Fernando, in de Andalusische
havenstad Cadiz, geboren als
zoon van een zigeuner-smid
en een mandenmaakster. Zijn
muzikaal talent werd al op
jeugdige leeftijd oi
besloot daarom
school, te gaan. maar zich ge
heel aan het moeilijke flamen
co-lied te wijden.
Aanvankelijk trad hij vooral
op in de tablao's langs de Cos
ta del Sol, maar nadat hij in
1968 zijn eerste plaat had op
genomen. met onder andere
de Spaanse gitarist Paco de
Lucia, groeide zijn bekendheid
ook buiten Andalusic gestaag.
In het begin van de jaren
tachtig beleefde zijn carrière
een ernstige tegenslag, nadat
bekend was geworden dat hij
zwaar verslaafd was aan drugs
en alcohol. Maar de afgelopen
twee jaar was hij in landen als
Spanje, Nederland, Japan en
in de VS populairder dan ooit.
Zijn laatste twee albums 'Soy
Gitano' en 'Potro de rabia
Spanje bestsel
lers
kwar
prominent voor in de film die
op 25 april van dit jaar wereld
wijd werd uitgezonden vanwe
ge de opening van de Wereld-
expo in Sevilla.
De dood van
maakte gisteren overal in
Spanje grote emoties los. Vele
flamenco-concerten werden
afgelast en in de wijk in Cadiz,
waar hij geboren is. sloten de
winkels.