Babbelen
met Hedy d'Aneona
VARA-radio haalt herinneringen op
Rtv show
Radio Tour
weer
in het spoor
van de coureurs
Omroepmuseum in teken van toekomst
Bakkers
Deurdienst
Open
VRIJDAG 3 JUL11992
10
f HILVERSUM
Tegelijk met het vertrek
van de Tour de France in
het Spaanse San Sebas
tian begint morgen in Hil
versum Radio Tour de
France, het jaarlijkse wie
lerspektakel op Radio 1.
Radio Nederland Wereld
omroep neemt de uitzen-
dingen over.
Radio Tour de France is
op werkdagen in de lucht
van 11.00 uur tot 17.00
uur (of zo veel later als er
in Frankrijk wordt gefl-
nished). In het weekeinde
duren de uitzendingen tot
18.00 uur.
Bovendien zal, zodra
het startschot voor een
etappe is gelost, geregeld
worden ingebroken in de
programma's van Radio 1
De ploeg verslaggevers
bestaat net als vorig jaar
uit I.eo Driessen. Hans
Prakke. leroen Wielaert
en jack Chapel. De laatste
neemt plaats op de BMW
van motard Raymond
Nackaerts.
Chef-sport Ferry de
Groot doet in Frankrijk tot
halverwege de Tour-pe
riode de dagelijkse radio
regie, daarna wordt hij af
gelost door Allard Berends
van Veronica.
De presentatie komt dit
jaar voor rekening van
Klaas Samplonius (14-15
uur), Jan Douwe Kroeske
(15-16 uur) en Felix
Meurders (16-17 of 18
uur). NOS-muziekredac-
teur Hanneke Derboven
en Herman van der Vel
den zijn verantwoordelijk
voor de dagelijkse mu
ziekkeuze; voor de regie
in Hilversum tekent Ro
nald Boot.
Een aantal regionale
FM-zenders zal Radio
Tour 'doorprikken'. Een
nieuwe naam in de Radio
Tourploeg is Rob Zand-
voort, afkomstig van Ra
dio Gelderland. Hij pro
duceert en presenteert
vanuit Frankrijk het Radio
Tour Spel, een soort ra
dioquiz waarop de luiste
raars kunnen reageren.
Onderdeel van dit Tour-
spel zijn korte sfeerrepor
tages waarin interviews
met begeleiders, zoals
masseurs, artsen, technici
en andere randfiguren
rond de wielerploegen.
Minister Hedy d'Ancona (WVC) i:
vierdelige reeks
praatprogramma 'De Orangerie',
gen de eerste aflevering te zien is. Presentator Pe
ter Brusse praat met de bewindsvrouwe over al
lerhande zaken die haar aan het hart gaan:
i het minister-
i de politiek, de lasten
schap en natuurlijk haar om
streden Kunstenplan.
Wie een pittig, confronterend
gesprek verwacht over bijvoor
beeld de gevolgen van de ingrij
pende bezuinigingen voor de
Kunstwereld of het omroepbe
leid, komt echter bedrogen uit.
Brusse neemt vriendelijk genoe-
uur lang diploma
tiek gekeuvel over d'Ancona's
inspanningen' op het gebied van cultuurbeleid,
quasi-diepgaande priet praat over haar 'blijheid,
vitaliteit en vrolijkheid' („Ik ben juist een zeer
pessimistisch wezen") en clichématige uitspra
ken over de positie van vrouwen in de politiek.
De politicus Hedy d'Ancona heeft een impone
rende staat van dienst. Voor haar huidige minis
terschap was ze onder meer voor de PvdA lid van
het Europees Parlement en staatsecretaris eman-
Peter Brusse
met vierdelig
praatprogramma
De Orangerie
cipatiezaken in het kabinet Van Agt-Den Uyl.
Toch beschouwt ze zichzelf niet als een 'politiek
dier'. ..Ik ga niet snuiven als ik het zaagsel van de
politieke arena ruik."
Haar politieke carrière was dan ook niet ge
pland: „Ik deed maar wat. en dan gebeurde er wel
Het ministerschap valt haar zwaar „vanwege
het eindeloze beslag dat het legt op je tijd, het feit
dat je geen tijd meer hebt voor
je geliefden, je kinderen, je
vrienden en vriendinnen. In dat
opzicht is het wel een beetje
ontmenselijkend."
Ze lijkt erg tevreden te zijn met
haar Kunstenplan 1993-1996,
ondanks de felle kritiek uit de
kunstwereld en van haar 'eigen'
Raad voor de Kunst, die onder
meer verontwaardigd zijn over de willekeurige
subsidieverstrekking. Vooral op het gebied van de
podiumkunsten wordt flink bezuinigd. De minis
ter: „Subsidies zijn belangrijk op cultuurgebied.
Je moet als met een gietertje al die nieuwe zaad
jes, al dat moois dat tot bloei wil komen, een kans
geven om te groeien." En presentator Peter Brus
se knikt begrijpend.
Peter Brusse en Hedy d'Ancona: diplomatiek gekeuvel.
Elke zaterdag tijdens de zomermaanden terug in de tijd
De VARA gaat terug in de tijd. El
ke zaterdag, te beginnen met
morgen, besteedt Radio 2 een
hele dag aan belangrijke gebeurtenissen uit
de jaren vijftig tot en met negentig. Belang
rijke mensen uit die tijd zullen in de studio
herinneringen ophalen. Luisteraars kunnen
telefonisch reageren. En verder zijn frag
menten uit radio-programma's en muziek
uit de gekozen jaren te beluisteren. Alle ru-
briekén, die in de afgelopen winter op za
terdag via Radio 2 te horen waren, zenden
'oude' gebeurtenissen op eigen terrein uit.
Eindredacteur Kees Toering: „We kwa
men op het idee toen we zat^n te brainstor
men over de invulling deze zomer van het
wekelijkse zaterdagmiddagprogramma
'Uitgelicht'. Dat programma, tussen twee
en vier uur 's middags, zit de rest van het
jaar vol nieuwtjes uit de wereld van de lich
te muziek, cabaret, entertainement, klein
kunst en theatergebeurtenissen. Maar in ju
li en augustus gebeurt er naar buiten toe in
dat wereldje niet zo veel."
„Toen kwam het idee om eens terug te
duiken in de tijd en artiesten, die in een be
paald jaar spraakmakend waren uit te nodi
gen. Al pratend kwamen we op de gedachte
dit idee voor alle zaterdagprogramma's van
Radio 2 uit te werken."
Willekeurig
Zaterdag komt als eerste jaar 1967 op de ra
dio, daarna volgen 1979, 1956,. 1981, 1963,
1974, 1959 en 1984. De volgorde lijkt nogal
willekeurig.
Kees Toering: „Klopt, er is sprake van eni
ge willekeur. We hebben er naar gestreefd
een zo groot mogelijke variatie aan te bren
gen. Bovendien wilden we niet dat er bij
voorbeeld in de gekozen jaren steeds finales
van wereldkampioenschappen voetbal wer
den gespeeld of Olympische Spelen plaats
vonden. De jaren vijftig beginnen bij ons bij
1956, omdat toen de rock-and-roll-muziek
de wereld veroverde."
Het muziekprogramma 'Intro' van Jan
Rietman brengt tussen zeven en negen uur
's morgens muziek uit het gekozen jaar.
Luisteraars kunnen rechtstreeks hun herin
neringen aan die muziek kwijt.
In de 'Tweede Ronde', tussen negen en
twaalf uur, zitten wekelijks gasten, die in
het jaar van keuze in het centrum van de
belangstelling stond. Zaterdag zijn dat on
der anderen Sjoukje Dijkstra, Mient Jan Fa-
ber en Herman Stok, die in 1967 van zich
lieten horen.
'Spijkers met koppen' haalt tussen de
middag herinneringen op aan het politieke
spektakel in het jaar-van-de-week. En daar
na volgt 'Uitgelicht' met 'het rijke leven van
het amusement'. Gasten zijn zaterdag An
neke Grönloh, Ivan Heylen, Herman van
Veen en Hein (tje) Simons.
„De meeste presentatoren gaan in juli en
augustus niet met vakantie", vertelt Toe
ring. „En voor hen, die wel gaan, hébben
we een oplossing gevonden. Zo zal Jack
Spijkerman in de maand augustus elke za
terdag door een collega-cabaretier worden
vervangen. Want we nemén tevoren niets
op. Wel staan de historische fragmenten
vast en hebben we de gasten uitgekozen.
Maar verder gaat alles rechtstreeks vanuit
de studio de ether in."
Sjoukje Dijkstra in de jaren zestig.
ARCHIEFFOTO
(De dag van het jaar, vanaf zaterdag 4
juli, wekelijks tussen 7 uur en 16 uur, Ra
dio 2, VARA)
CLOSE UP
Gerard van Puften
Het Nederlands Om
roepmuseum aan het
Melkpad in Hilversum
gunt de bezoekers van
1 juli tot en met zon
dag 6 september een
blik in de toekomst.
Gedurende deze perio
de wordt gedemon
streerd met breed
beeldtelevisie en met
High Definition Televi
sion (HDTV).
De museumgangers
kunnen de uitzendin
gen volgen van IA
Plus, een Nederlandse
satellietzender, die
sinds februari pro
gramma's op breed
beeld formaat verzorgt.
Vooral de periode tus
sen 25 juli en 9 augus
tus belooft spectaculair
te worden. Tijdens de
t Hympfsche Spelen in
Barcelona staat in het
weinige in Nederland
aanwezige HDTV-toe
stellen opgesteld, die
bioscoopkwaliteit ga
randeren.
Jong en oud kunnen
daarnaast vanzelfspre
kend blijven grasdui
nen in het heden en
verleden van de 'magi
sche' omroepwereld.
Tevens worden voor de
jeugd tal van activitei
ten (videospelletjes,
speurtochten en films)
georganiseerd. Na af
loop van het bezoek
aan het
vangen kinderen tot en
met 14 jaar een souve-
Openingstijden ge
durende de zomerva
kantie: op werkdagen
van 10.00-17.00 uur; in
de weekenden van
12.00-17.00 uur. Een
specifieke toegangs
prijs wordt niet gehe
ven, wel wordt een vrij
willige bijdrage op prijs
gesteld.
STRIPS
BOLLEBOOM
Nog tot en met zondag wor
den vanuit de Groene Kathe
draal Open Deurdiensten
gehouden. Voorganger op Wimbledon:
Heinze Bakker.
Wat zou dat nou toch zijn dat Heinze
Bakker als sportjournalist nauwelijks se
rieus wordt genomen, hoe de man z'n
best ook doet? Het is het allemaal nét
niet. Ook al trekt de man de sportieve
korte broek aan, Bakker blijft stemmig
grijs, een boekhouder, een blikken domi
nee, een man zonder grandeur. Zo praat
hij ook. Bakker staat voor betrouwbaar,
oerdegelijk, saai.
Zelfs als hij met warmte over een sporter
of een sportprestatie praat, sluimert op
de achtergrond het vermoeden dat hij
op hetzelfde ogenblik aan zijn spaar-
groeirekening zit te denken. Wie Heinze
al in verband brengt met sport, denkt
waarschijnlijk aan fierljeppen, kaatsen of
korfbal.
Wagonladingen kritiek zijn door de jaren
heen over hem uitgestort. Door schaats
liefhebbers, door wielerfans en door ten-
nisexperts. Naar hij ooit zelfheeft be
weerd, doetbet hem allemaal niks. Ver
stand van tennis heeft Bakker wel dege
lijk, vindt hij althans zelf, uiteindelijk
speelt hij het spelletje al jaren.
Tja, maar wie af en toe op tennisbaan
Welgelegen voor eigen genoegen de bal
een mep verkoopt hoeft nog niet nood
zakelijkerwijs sjoege te hebben van ten
nis. Dat gaat in relatie tot voetbal evenzo
op voor de diepgaande middenvelder
van het vierde elftal van ZPGO, oftewel
Zonder Pils Geen Overwinning.
Aangenomen dat Bakker wel kijk heeft
op sport in het algemeen en tennis in
het bijzonder, dan geeft hij daar lang
niet altijd blijk van. Bakker loopt al meer
dan een kwart eeuw mee. Zijn tragiek is
dat hij wel 'kijkt' naar
sport, maar sport echt
'zien' doet hij niet. Het
is zo'n verslaggever die
met zijn neus op de be-
slissendeontsnapping
in de Elfstedentocht zit,
maar de slag eenvou
dig niet opmerkt. Zijn
commentaar wemelt
van de gemeenplaat
sen. Heinze vertelt
vooral wat tv-kijkers
met gemak kunnen
Tot het servicepakket
van de tv-commentator zou j
behoren het belichten van achtergron
den. Geef de kijkers inzicht over het
waarom van de hedendaagse mode van
dubbelgeslagen backhands. Waarom is
de nieuwe lichting tennissers amper nog
in staat een fatsoenlijk enkelhandig
'shot' los te laten? Vanwaar die Accent
verschuiving van service/volleyspecialis
ten naar hardhittende baselineplakkers?
Heinze Bakker volstaat te dikwijls met
het roepen van 'de bal is uit' en met het
roepen van de stand, die scorebord en
umpire een paar seconden eerder ook al
hebben doorgegeven. Vangt de camera
ergens op de tribune een oude ten-
niscoryfee of een bekend acteur c.q. ac
trice, Heinze kent ze niet of wil ze niet
kennen. Als hij al eens met een zinnige
mededeling komt, dan geeft Bakker daar
zelden een vervolg aan.
Voor zijn doen alert merkte Heinze bij
voorbeeld het volgende op over die
weerzinwekkende miss Aaahiiiii, die on
danks een zeer beperkt slagenrepertoire
toch de top heeft weten te bereiken: „En
daar breekt Seles met de belofte om niet
te kreunen, want dat vinden ze hier
maar niets op Wimbledon."
Een paar minuten na die opmerking
ontbood de Nieuwzeelandse umpire Se
les bij zich. Miss Aaahiiiii knikte braaf
van ja, het publiek merkte het op en gaf
een instemmend applaus. En wat deed
Heinze Bakker? Die zei niks, dacht zeker
dat de umpire haar van kreunsteun een
avondje uit vroeg.
Zoals met alle balsporten het geval is, is
het volgen van tennis meer dan het vol
gen van de bal. Feilloos de naam weten
op te lepelen van degene die in 1987 het
badgastentoemooi op Sylt heeft gewon
nen geeft ook absoluut geen indicatie
over deskundigheid.
De tennisverslaggeving is hier trouwens
toch niet bepaald smashing te noemen.
Op de radio struikelt Bep van Houdt on
danks vele jaren microfoonervaring nog
steeds over z'n woorden en Heinze Bak
kers co-commentator Marcella Mesker
investeert amper haar praktijkkennis in
haar commentaar. Tegen wil en dank liet
Heinze zich aan haar koppelen. Heinze
heeft nooit het nut van dat mixed-dub
bel ingezien. Niet helemaal ten onrechte
heeft hij zich altijd op het standpunt ge
steld dat oud-sporters niet of nauwelijks
iets toevoegen aan het verslag van de
'vakman', omdaj ze geneigd zijn achter
de microfoon ook commentatortje te
spelen. Bakker en Mesker zijn nu uit el-
kaar gehaald. Beiden spreken van een
gelukkige scheiding.
Bakker zonder Mesker is niet beter of
slechter dan Bakker met Mesker, zoals
Mesker zonder Bakker niet beter of
slechter is dan Mesker met Bakker. In
die zin is de ontkoppeling niet onlogisch.
Zomaar wat citaten uit Bakkers Open
Deurdienst:
„De stand laat aan duidelijkheid niets te
wensen over, dacht ik zo. Maar toch, in
tennis is alles mogelijk, je weet maar
nooit"(..)
„Ja, als Becker zo blijft serveren kan hem
weinig gebeuren. Héél geconcentreerd
speelt hij nu, Boris staat uitstekend te
serveren, hij staat écht op scherp"(..)
Opportunisme is its Heinze niet vreemd.
Binnen enkele minuten is de sympathie
ke Fries in staat een geweldige swing aan
zijn oordeel te geven. „Becker heeft het
spel vast in handen." Nog geen 120 se
conden later, na een cross geslagen
backhandpasseershotvan Ferreira: „Ja
hoor, hij is weer helemaal terug."
Niet voor niets geeft menige tennislief-
hebber de voorkeur aan de BBC. al biedt
deze wellicht ook door snobistische
overwegingen ingegeven switch niet al
leen maar voordelen. Het dweepzieke
gekwijl van Engelands eigen tennistutte
bol Virginia Wade bereikt af en toe een
irritatiegraad die spontaan doet terug
verlangen naar het geneuzel van Heinze
Bakker en Marcella Mesker.
Zo gaat dat vaak, een blik over de schut
ting leert vaak dat het bij de buren ook
niet alles is. Bakker bakt ze wel eens
bruin, maar Heinze hoeft daarom nog
niet te worden afgeserveerd. Even die
brallende, na missers van niet-Duitsers
Gott sei Dank roepende Schlachten-
bummlervan Graf, Becker en Stich op
ARD/ZDF en RTL Plus aanzetten, en de
neiging om een fanclub voor Heinze
Bakker op te richten komt spontaan op.
Dat neemt niet weg dat hij naar Neder
landse normen beter op zijn plaats lijkt
op de eindredactie van Studio Sport dan
op de stoel van een commentator