De AVRO duikt terug in de tijd
'Elke dag weer moet
je het vak uitvinden'
Rtv show
Geen merknamen meer in
serie Medisch Centrum West
Nico Haasbroek boos op RTL Radio
DONDERDAG 2 JUL11992
10
STRIPS
BOLLEBOOM
Bert van der Veer, programma-directeur RTL 4, blijft alert
BOES
De TROS zal in de nieuwe afle
veringen van de populaire zie
kenhuisserie Medisch Centrum
West geen merknamen meer
noemen van produkten. In her
halingen die de omroep eventu-
eél uitzendt worden de merkna
men verwijderd.
Dat heeft financieel directeur
W. Bos van de TROS meege
deeld naar aanleiding van het
verbod van het Commissariaat
voor de Media om oude afleve
ringen van MCW met reclame
uitingen opnieuw uit te zenden.
De TROS heeft in het verleden
verschillende boetes gekregen
van medicijnen. Dat is sluikre
clame volgens de Mediawet.
Zo heeft de TROS een record
boete van 170.000 gulden,
waarvan 100.000 voorwaarde
lijk, gekregen voor het noemen
van het slaapmiddel Loramet.
De TROS vindt het noemen van
medicijnmerken in een serie als
Medisch Centrum West nood
zakelijk voor het realiteitsgehal
te van het programma.
Directeur Bos geeft aan dat
het moeilijk wordt om uit de
oude afleveringen de merkna
men te knippen. „Het kost ons
een hoop geld en de kwaliteit
van de afleveringen wordt er
niet beter op. We moeten scè
nes eruit halen of piepjes over
de tekst zetten."
Bos begrijpt niet waarom het
Commissariaat in het verleden
een oogje heeft toegeknepen en
nu ineens gaat dreigen met
boetes. Overigens staat er nog
geen datum vast voor eventuele
herhalingen. De nieuwe serie
start eind dit jaar. De opnames
daarvoor beginnen binnenkort.
Nico Haasbroek, hoofdredacteur/directeur van
Radio Rijnmond, overweegt een kort geding aan
te spannen tegen RTL Radio. De commerciële ra
diozender heeft volgens Haasbroek 'op z'n minst
de verdenking' op zich geladen dat het zijn idee
van de kijkradio heeft gestolen. Haasbroek lan
ceerde onlangs het plan voor kijkradio, waarbij de
luisteraar via televisie de verrichtingen in de ra
diostudio kan volgen. RTL was hem echter voor.
RTL4-kijkers kunnen tussen de ochtend- en mid
daguitzendingen de discjockeys van RTL Radio
aan het werk zien.
Behalve dat Haasbroek het 'heel kinderachtig'
vindt van RTL 4, is hij bovendien niet te spreken
over de wijze van uitvoering, die hij 'on-creatief
noemt. Bij de televisiebeelden wordt het geluid
van de radio uitgezonden. Haasbroek zegt daar
talloze ideeën voor te hebben. RTL Radio heeft
volgens hem alleen maar een camera in de radio
studio gezet.
„Het wordt voor ons moeilijker om onze ideeën
te realiseren, omdat mensen, die ernaar hebben
gekeken nu al zeggen dat ze mijn idee niks vin
den. Ik heb er de afgelopen tijd heel veel energie
ingestoken en het idee zelfs auteursrechtelijk vast
laten léggen bij de notaris."
Haasbroek wijst met zijn beschuldigingen na
me in de richting van drie Rijnmond-medewer
kers die enkele maanden geleden naar de nieuwe
radiozender zijn vertrokken, onder wie presenta
tor Jan van de Putte. „Ik kan het natuurlijk niet
bewijzen", zegt Haasbroek, „dat moeten juristen
nu maar uitzoeken."
Volgens een woordvoerder van RTL Radio is
Haasbroek 'net iets te laat' met zijn idee: „Onze
moedermaatschappij heeft dit in de jaren zestig
al in Luxemburg gedaan".
Bekende hoogtepunten in nieuwe serie 't Was stil op straat
STARDOM
Dat de eerste serie in
de zomermaanden
van vorig jaar naast
veel oudere kijkers ook zo veel
jongeren trok heeft ons verrast.
Bovendien waren kijkdichtheid
en waardering groot", zegt Al-
bert Verlinde. Verlinde is produ
cent-eindredacteur van 't Was
stil op straat, een serie met
hoogeptunten uit het televisie
verleden.
De AVRO duikt tussen 2 juli
en 3 september op Nederland 1
opnieuw terug in de tijd, met
hoogtepunten uit de AVRO-
shows die tussen 1969 en 1980
zijn uitgezonden.
Verlinde: „Een groot verschil
met de serie van vorige zomer
is, dat we nu alles in kleur kun
nen laten zien. De vorige serie
hebben we bewust helemaal in
rt-wit gehouden. Eind jaren
ntig was er wel kleuren-tv,
r we wilden uit nostalgische
wegingen alleen zwart-wit
den gebruiken."
ogramma-samenstelster
it den Braber: „Omdat de
•je nu veel groter was heb-
we deze keer vooral geko-
voor fragmenten, die oude
ijkers zich nog goed zullen
nneren."
ue eerste aflevering wordt
vanavond gepresenteerd door
Henk Elsink, de laatste jaren
meer bekend als schrijver van
thrillers dan als cabaretier. Ver
linde: „De keuze op Elsink is
vooral gevallen, omdat hij in de
jaren zeventig als cabaretier het
sterkst uit de bus kwam. Zijn
conferences over Bakema en De
Kleine Johanna zitten dan ook
inde serie."
Den Braber: „Tja, en dat Lee
Towers op 9 juli de tweede afle
vering vol hoogtepunten uit het
programma Voor de vuist weg
van Willem Duys presenteert
heeft te maken met het feit, dat
De eerste aflevering van 't Was stil op straat vanavond wordt gepresenteerd door cabaretier-schrijver Henk Elsink.
hij zijn carrière in de Vuist is be
gonnen."
Rob de Nijs laat Sandra en
Andres, Jasperinade Jong, Mag
gie McNeal en vele anderen
herleven. Gerard Cox laat zien
hoe in de jaïen zeventig onder
anderen Jos Brink, Paul van
Vliet en hij zelf samen met
Frans Halsema miljoenen kij
kers trokken.
Ook komt er een aflevering
vol serie-fragmenten, gepresen
teerd door Mieke Telkamp, on
der meer uit Poets, Een mens
wil... en Telebingo van Mies
Bouwman, Puzzeluur met Jos
Brink en de Wie Kent Kwis van
Fred Oster. 'Vijftien jaar Top-
pop' heet de aflevering, die Ad
Visser op 20 augustus presen
teert en Willem Duys zelf wipt
uit Frankrijk over voor de pre
sentatie V3J1 optredens van The
Carpenters, Shirley Bassey, The
Pointer Sisters en Gilbert O'Sul-
livan.
De kus, die Jos Brink koningin
Juliana gaf, de stalmeester van
Wim Sonneveld en De Kleine
Johanna van Henk Elsink wor
den tot slot gepresenteerd door
Henk van der Meyden, ooit pre
sentator van TV-Privé bij de
TROS.
Den Braber: „Ook de kijk
dichtheid naar en waardering
voor mijn serie met fragmenten
over de Snip en Snap-revue's,
die vorig jaar is uitgezonden,
waren groot. Op veler verzoek
gaat de AVRO die serie vanaf 25
juli wekelijks herhalen. Willy
Walden maakt nog regelmatig
mee, dat hij door jongeren, die
hem nooit in het theater als
Snap kunnen hebben gezien,
tijdens een boswandeling om
handtekeningen wordt ge
vraagd."
('t Was stil op straat, vanaf
vanavond acht weken op Ne
derland 1,20.25 uur)
Het is niet misselijk
wat Bert van der
Veer allemaal op
zijn conto heeft. Journalist bij
een aantal regionale bladen. Op
vele manieren - van teksten tot
regie - betrokken bij program
ma's als Ren je Rot en Zeven
sprong (TROS), De Tijd stond
even stil en Los Vast (NCRV),
Toppop (AVRO), Countdown,
Tineke en Nederland Muziek
land (Veronica), Miniplayback-
show, Soundmixshow en Sur
priseshow (Joop van den Ende).
Programmaleider van TV 10
en programmadirecteur bij TV
1-Europe en bij Joop van den
Ende, waar hij onder andere
ook met het idee kwam voor
Goede Tijden, Slechte Tijden.
En passant schreef hij nog vier
misdaadromans en twee boe
ken over de ontwikkeling van de
televisie in Nederland.
Ruud Hendriks van RTL 4
noemde zijn opvolger in alle be
scheidenheid: de ideale pro
grammadirecteur van RTL 4.
Bert van der
Veer laat het
zich gewillig
aanleunen.
„Ach, een
analytische
kritische geest
die het voor
deel heeft dat
hij zich alle
aspecten van
het televisie
vak heeft ei
gen gemaakt.
Ik spreek wei
nig mensen
die dat ook
kunnen zeg
gen."
Bert van der
Veer, 41. Een
gesprek op de
eerste dag van
de zevende
week dat hij
programma
baas van
RTL 4 is. Zijn
kamer is nog niet af. Tijdens het
gesprek schuift hij een extra
stoel aan om er zijn voeten op
te leggen. Een bloemstuk, neer
gezet om de foto op te fleuren,
schuift hij weg. „Allemaal nep."
Op de monitors is Oprah Win
frey geluidloos in de weer.
„Je praat met een program
mamaker", zegt hij. „Ik ben
journalist gebleven." „Eigenlijk
blijf ik voor alles regisseur".
„Als programmadirecteur heb
je gevoel voor wat er moet ge
beuren en waar het over moet
gaan. Rob Out van Veronica
had dat, Cees den Daas van de
TROS en Marcel van Dam van
de VARA. Ze hebben verstand
van zaken", zegt hij op een toon
van ons-kent-ons.
Fris hoofd
„Verdieping en verbreding",
antwoordt hij op de vraag wat
de kijker thuis van hem gaat
merken. „Ik wil de formules kri
tisch bekijken. Je moet fris in je
hoofd blijven. Als je met tv be
zig bent moet je elke dag weer
het vak uilvinden. Voor televi
siemaken bestaat geen ge
bruiksaanwijzing. Alleen, het
moeilijke is dat alles je op een
bepaalde manier even lief is."
Typerend is zijn mede-initia
tief'voor Goede Tijden, Slechte
Tijden. „Het rare was dat zo'n
dagelijkse soap-serie niet be
stond in Europa. Wel in Austra
lië, waar ongeveer hetzelfde
aantal mensen woont als in ons
land. Daar was het een succes,
dus waarom zou dat hier niet
kunnen, dacht ik. Sommige
mensen waarmee ik praatte
vonden het maar niks. Ik wist
dat het een succes zou worden.
Ja, waarom Ach, die onder
zoeken, cijfers, marktanalyses.
Net zo belangrijk is het gevoel
en het geloof dat het wat wordt.
'All in the family' deed het in
Amerika héél slecht in onder
zoeken. En het werd ook een
succes."
Dat kan leuk worden. RTL 4
als podium voor gedurfde, nieu
we programma's. „De geschie
denis van de televisie wordt ge
kenmerkt door een graad van
onvermijdelijkheid", zegt Van
der Veer. „Het jaar 1989 was
cruciaal. Met de komst van
RTL 4 werd het bed opnieuw
opgeschud. Je kunt zeggen dat
de televisie nu eindelijk is ge
worden, wat het in feite is. Ik las
pas geleden weer een interview
met Eric de Vries. Eén van de
pioniers. Hij heeft het nog over
de zendingsdrift. Op het scherm
moest educatie worden bedre
ven. Maar zo zit televisie niet in
elkaar. Informatie geef je met
alle commotie erom heen."
Snelheid
„Toch heeft RTL 4 allerlei wetjes
op de helling gezet. Televisie
drama bijvoorbeeld zit nu echt
anders in elkaar. Je moet veel
meer spanningsbogen inbou
wen. De commercie stelt zijn ei
sen op het gebied van tempo,
ritme en snelheid van program
ma's. Bij onderbrekingen voor
reclame moet je er nu eenmaal
voor zorgen dat de kijker niet
afhaakt. Volgens Koos Postema
en Jef Rademakers kön Klasge
noten gewoon niet onderbro
ken worden. Nu vinden ze zelfs
dat het het programma ten goe
de komt. Omdat je nu iets moet
inbouwen van: blijf vooral kij
ken, want dadelijk wordt het
pas echt leuk."
- Wanneer zenden jullie nou
eens iets uit voor intellectuelen?
„Het image wordt gedeeltelijk
de baas over wat je maakt. Op
een gegeven moment heb je de
naam om alleen maar een be
paald type programma's te
brengen. In plaats van 'intellec
tueel' gebruik ik liever de term
'prikkelend'. Belangrijk is dat je
steeds nieuwe mogelijkheden
verkent binnen de formule.
Maar je moet er ook voorzichtig
mee zijn. Je moet het geleidelijk
doen. Alleen al uit respect voor
de kijkers. Ook dat is een kwes
tie van gevoel. Nogmaals, er be
staat geen boekje met een ge
bruiksaanwijzing."
„Toen ik eindredacteur was
van de Suprise Show hebben we
er kleine documentaires inge
stopt over Albanië, Praag en
Afrika. Dat maakt televisie-ma-
ken interessant. Maar het gaat
ook om journalistieke dingen.
Neem Hitbingo. We hebben nu
de winnares van het Eurovisie-
festival gebracht. Zo'n meisje
wint in een live-programma
waar heel Europa naar kijkt en
vervolgens gebeurt er helemaal
niets mee. Ook dèt is prikke
lend."
Illusie
„Ik ben uit de journalistiek ge
gaan toen de eerste computers
kwamen. Nu, op een beurs in
Las Vegas werd een opstelling
getoond, waarbij de camera's
alleen nog per computer ge
stuurd werden. Misschien dat ik
nu achteraf
geredeneerd
ook wel net op
tijd wegge
gaan ben als
regisseur. Te
levisie is emo
tie. Thuis en
bij de mensen
die het ma
ken. Voor
Henny Huis
man is de ca-
maraman heel
belangrijk. Het
is op dat mo
ment zijn pu
bliek. Meer
heeft-ie niet.
Als zo'n man
niet lacht bij
een grap dan
zit er iets ver
keerd."
Televisie is
pok illusie.
Hans van der
Togt die op
één dag meerdere afleveringen
van Rad van Fortuin 'doet', ter
wijl de suggestie wordt gewekt
dat hij elke dag weer opnieuw
komt opdraven.
„Hij zegt wel eens: 'Als ik een
slechte dag heb, heb ik een
slechte week'. Dat is zo. Maar
ook dèt wil zeggen dat je steeds
moet zoeken naar methodes
om het spontaan en fris te hou
den. Daar kun je oprecht in zijn.
Dat is nog veel belangrijker. Als
je niet oprecht bent val je door
de mand. Hou je ook de illusie
niet in stand. Kazan is iemand
die het echt leuk vindt wat hij
doet."
Van der Veer noemt 1993 een
moeilijk jaar voor RTL 4. „De
Hilversumse omroepen hebben
zich geordend. Ik vind het per
soonlijk van'de gekke dat het re
sultaat van alles is dat de pu
blieke omroep méér van het
zelfde brengt. Publieke omroep
zou anders en aanvullend moe
ten zijn. Dat maakt het voor ons
natuurlijk moeilijker.
Gaat hij het televisie-maken
zelf niet missen?
„Ach, ik ben ooit 22 jaar gele
den begonnen met teksten te
schrijven voor Willy Dobbe en
nu ben ik programmadirecteur
bij RTL 4. Het gaat nog steeds
over televisie."
ik Hollywood gaat zich storten
op de ellende van Charles en Dia
na. Het boek 'Diana, haar eigen
verhaal' zal worden verfilmd door
de Amerikaanse tv-zender NBC.
NBC is van plan een vierdelige
mini-serie te maken van het
boek. Men heeft de werelrechten
van Andrew Morton's onthullen
de werk gekocht voor het lieve
sommetje van twee mil
joen gulden.
>Y Het gaat niet goed
met Herman Brood. Zijn
gezondheid laat veel te
wensen over en volgens
ingewijden kan hij nog
nauwelijks fatsoenlijk
praten. Het ziet er naar
uit dat de veelheid aan
sex, drugs en rock roll
de zanger de das om
gaat doen.
Schilderes Marta
Röling laat niemand toe
in haar atelier als haar
schilderijen nog niet
klaar zijn. Sterker nog,
ze wordt razend als ie
mand bij wijze van spre
ken haar een kop koffie
komt brengen. Verder
werkt ze uitstekend bij
de muziek van opera's.
Maar soms moet ik ook
gewoon stilte om mij
heen hebben. Dat zijn
van die momenten dat
het werken mij moeite
kosten ik oordoppen in
doe. Aan ieder geluid er
ger ik me dan."
k RoberttenBrink.de
bekende presentator van
amusementsprogram
ma's, gaat weg bij de
VARA. Hij gaat twee
nieuwe programma's
presenteren bij Veroni
ca. De inhoud van de
programma's blijft voor
lopig nog een verrassing.
Het enige dat bekend is
dat één van zijn pro
gramma's in ieder geval
in oktober van start
ve Letters' betreft, heeft ze haar
hart kunnen ophalen. Menig man
heeft daarin wel wat traantjes
weggepinkt.
ik De duurste stropdas is kort
geleden verkocht in het Amster
damse veilinghuis De Eland. Voor
de das van de Prins van Lignac
werd maar liefst ruim 53.000
ik Ook al is de Zweedse
actrice Brit Ekland de
vijftig gepasseerd, de dame in
kwestie ziet er nog goed uit. Jon
ge mannen windt zij om haar vin-
gers. Zó ook Gerard Joling, die
het genoegen, mqclit smaken,
haar even te omhelzen, toen ze
een bliksembezoek bracht aan
Zandvoort.
ik Mannen die huilen in het
openbaar vindt Linda de Mol bij
zonder. Wat haar programma.'Lo-
gulden neergeteld. Een stropdas
van Prins Bernhard feverde maar
4.000 gulden op.
ik Oliver Stone, die met zijn
spraakmakende film JFK nu he
lemaal zijn schaapjes op het dro
ge heeft, neemt het er van. On
langs gaf hij een feest aan boord
van een schip. Tiet jacht had hij
een dagje gehuurd voor
...10.000 gulden.