De deur die Brian Wilson opende 'Die riedeltjes heb ik van Whitney Houston' P Rtv show WOENSDAG 1 JUL11992 10 Brian Wilson: dagelijks 10 kilometer hardlopen. The Beach Boys als wegbereiders voor the Beatles de woorden van zijn autobio grafie, 'begon kwijt te raken'. Zenuwinstorting Vijfentwintig jaar later is Sgt Pepper terug in de Top 20, ter wijl Pet Sounds zich misschien ergens achterin uw platencol lectie bevindt. In 1990, toen Pet Sounds eindelijk op cd beschik baar was, kroop hij naar de 177ste plaats in de Amerikaanse hitlijsten en kroop toen weer te rug. De plaat is in die merk waardige categorie terecht ge komen van klassiekers die nooit worden gedraaid. Onlangs is Wilsons autobio grafie verschenen Wouldn't It Be Nice: My Own Story. Zijn ei gen verhaal is het zeker nie mand anders heeft een dergelijk verhaal te vertellen. Toen hij 'het kwijtraakte' bestond serieus het gevaar dat hij het nooit meer zou terugvinden. De eerste barsten begonnen zich in 1964 te vertonen, toen hij aan het begin van een toer- nee van de Beach Boys aan boord van het vliegtuig van LA naar Houston begon te schreeu wen. In de anderhalf jaar die daarop volgde, zou hij nog drie keer ee»n zenuwinstorting krij gen. Het boek zoekt de oorzaken van Wilsons inzinking in zijn kindertijd, in het gedrag van zijn vader en zijn toenmalige manager, Murry Wilson, die hem opjoeg en hem vertelde dat hij nergens voor deugde. Wilson is doof aan zijn rechter oor. „Of die doofheid een gebo ren afwijking was of het gevolg van een van de pakken slaag die ik al jong van mijn vader kreeg, is een van de vele familiegehei men." Wanneer Wilson erg dwars was, haalde zijn vader zijn glazen oog eruit en dwong hij hem, in de lege oogkas te kij ken. De Beach Boys gingen door met hun toemees. Wilson ging soms met ze mee, maar bleef liever thuis om hun songs te schrijven, hun arrangementen Het beeld dat het publiek had van The Beach Boys: gestreepte shirts, gladde kinnen en frisse, doorgewaaide kapsels. archieffoto op te nemen en stoned te wor den. Hij liet buiten geld achter in de brievenbus, een dealer reed langs om daar cocaine voor in de plaats te leggen. Na verloop van tijd moest de dealer dagelijks langskomen. Wilson was 'chronisch high' in de jaren zeventig. De tien jaar daarop bleef hij in bed, zonder zich te baden. Het is moeilijk om onder een douche te gaan staan als je denkt dat er bloed en slangen over je heen zullen stromen. Therapeut Er zijn nu mensen die beweren dat toen Brian Wilson 'het kwijtraakte', er iemand langs kwam en het voor zichzelf op raapte. Die persoon was dr. Eu gene Landy, 'de zieleknijper van de sterren'. Een ouderwetse therapeut die bij zijn patiënten intrekt en 24 uur met ze bezig is tegen een prijs van 200 dollar per uur. Hij bereikte resultaten, zoals de foto's in het boek aan tonen. Wilson loopt nu dagelijks tien kilometer hard. Maar Landy vermengde za ken met therapie. Hij heeft ie der aspect van Brians leven overgenomen, ook het financië le. Hij werkte mee aan het al bum waarmee Wilson in 1988 zijn comeback maakte. Afgelo pen november was Wilsons fa milie bereid om naar de rechter te lopen, omdat Landy Wilson zou hebben gehersenspoeld om controle over zijn vermogen te krijgen. De zaak werd uitge steld. Landy wees erop dat geen van deze vragen zouden zijn ge rezen wanneer Wilson was ge storven. Geen wonder dat we het zicht op Pet Sounds hebben verloren. De plaat is volkomen overscha duwd door het verhaal dat erop volgt. De plaat rekent af, net als Sgt Pepper, met het imago dat de'band bij het publiek had de gestreepte shirts, de gladde kinnen en de frisse, doorge waaide kapsels. Dit beeld heeft weinig gemeen met het belang rijkste gevoel dat Pet Sounds uitstraalt: melancholie. De plaat toont Wilsons talent om de stu dio te gebruiken om een gevoel van ruimte te creëren. Sgt Pep per opende een hele reeks mo gelijkheden voor de popmuziek, maar liep door de deur die Brian Wilson al op een kier had gezet. VertalingLuutje Niemants- verdriet) In april 1967 ontmoette Paul McCartney van de Beatles Brian Wilson van de Beach Boys. Het was een topontmoeting in de popwe reld. Het jaar daarvoor had Wilson bewust geprobeerd om iets beters te maken dan Rubber Soul van de Beatles met Pet Sounds, melodisch en instru mentaal de meest ambitieuze popplaat die iemand ooit had gehoord. En hoewel de Beatles terugkwamen met Revolver, wa ren de Beach Boys in 1966 favo riet bij de lezers van de New Musical Express. En dus vloog McCartney, die in Denver was voor de 21ste verjaardag van Jane Asher, in het privé-vliegtuig van Frank Si natra naar Los Angeles. Hij wil de erachter komen wat Wilsons volgende plannen waren. En hij trof hem aan in een studio, om geven door groenten. Vegetables' (Groenten) was de titel van een liedje waarmee Wilson bezig was. Hij had er wat van gekocht en voor zich neergelegd ter inspiratie. Uit verveling was hij ermee gaan biljarten, waarbij hij radijsjes en kerstomaatjes als bal gebruikte en een stuk bleekselderie als keu. Maar in aanwezigheid van McCartney ging hij maar verder met componeren. Om twee uur in de ochtend was hij klaar, waarop McCart ney aan de piano ging zitten en voor hem een liedje speelde waaraan hij had gewerkt 'She's Leaving Home'. Wilson had ook een nieuw liedje 'Heroes and Villains' maar hij was te verlegen om het te spe len. McCartney reisde terug naar Londen om het uitbrengen van Sgt Pepper's Lonely Hearts Club Band voor te bereiden Wilson foto lex van rossen ging naar huis, waar hij het, in ZOGEZEGD Ik heb mij zelf een periode ge geven tot m'n 50-ste om te be wijzen dat ik boven het gemid delde schrijf, omdat het volgens mij geen zin heeft om de zoveel ste 'wel aardige' roman te schrij ven. Een schrijver die één keer op de Buchmesse is geweest en tien RAI-hallen vol boeken ziet, die schrijft niet vrolijk meer. En god, je moet ook in zekere mate getikt zijn wil je je opsluiten en zoveel maanden werken aan iets dat maar door een paar duizend mensen wordt gelezen." (Adriaan van Dis in VARA TV-Magazine) ,,Er zit een wereld van verschil tussen het omgaan met kinderen en het omgaan met volwassenen. Geen van mijn dochters is nog getrouwd, maar als er straks kleinkinderen komen wordt alles anders. Ik heb wel eens een nachtmerrie waarin ik Kerstmis vier met wel 100 mensen. Mijn dochters, hun echtgenoten, hun kinderen, hun aangetrouwde fa milie. Ik word dan zwetend wak ker, want ik zou niet weten waar ik ze allemaal moet laten." (Paul Anka in Story') „Wat ik misJa, het grootste probleem is een goed vriendinne tje. Dat is het enige. Voor de rest kan ik een leven leiden als ieder een. En dan ga ik even voorbij aan dat vier keer per dag mijn bloed spoelen, al die pillen die ik regelmatig moet innemen en STRIPS „Ik werd pas echt verliefd op Iman toen ze naar 'The Elephant Man' kwam kijken in het theater. Ze kwam mijn kleedkamer bin nen, net op het moment dat ik mijn lendedoekje afdeed Ik bewonder Iman." (David Bowie in Privé) „Mij mankeert niets. Ik mag dan op leeftijd zijn, maar ik ben nog zeer goed ter been. Ik vind het heel vermoeiend dat mensen mij steeds maar willen helpen." Prinses Juliana in Privé) „Het is pas sinds Frida van Abba jaren geleden tijdens de opna mes van 'Met Mike aan Zee' op me afkwam en zei: 'You have the most beautiful eyes I have ever seen', dat ik begon te beseffen dat ik eigenlijk wel mooie ogen had. Vandaag beschouw ik mijn ogen als mijn handelsmerk." (Jo- han Verstreken in Humo) „Als ik zou weten dat mijn zusje dood was, zou ik doodgaan van verdriet bij wijze van spreken. Maar ik denk altijd: mijn publiek hoeft daar niets van te mekken. Huilen doe ik thuis wel. Als ik op het podium sta of iets voor televi sie doe, is daar niets van te zien. Ik ben dat vrolijke meisje, dat sekssymbool. Dan denk ik nou ja, hou dat ook maar zo." (Tatjana Simic in VARA TV-Magazine) „Ik ben altijd zo dik geweest. Het komt nergens door, zo ben ik nu eenmaal en ik heb er geen enkel probleem mee. Je moet trots zijn op alles wat je van moeder na tuur hebt gekregen." (Marjolein Sligte in Privé) „Ik heb ooit wel eens twee nipjes genomen van een glaasje wijn, maar dat vond ik meteen al af schuwelijk. En meer dan twee nipjes van de champagne bij oud en nieuw zit er ook niet in en ik voel me prima als geheelonthou der." (Chiel van Praag in Story) BOLLEBOOM BOES Zanger Gordon een van de meest gevraagde artiesten van dit moment fluiten. Als iedereen is uitgela chen zegt hij met een stalen ge zicht: „Ik denk dat ik vanavond begin met 'Loe, d'r leg een lijs ter in de la'." Om dan ook zelf in lachen uit te barsten. Gordon moet langs de keu kens om te komen bij de zaal waar hij moet optreden. „Dat is niet zo erg", zegt hij. „Hier is al- Jes prima geregeld. Ik kom re gelmatig in zalen waar het alle maal stukken minder is. Joh, toen ik nog niet bekend was stopten ze me zelfs rustig in het hok achter de bar! Stond ik me tussen de bieifusten om te kle den." Handdoek Gordon begint zijn optreden met een house-mix en gaat daarna meteen verder met zijn Nederlandstalige hits. De zaal gaat binnen een paar minuten helemaal 'plat' voor de Amster dammer. Hij.werkt zich meer dan een half uur in het zweet, eindigt met het nummer 'I'm so exited' en laat een bruisende menigte achter. „Dat feest zal nog wel tot diep in de nacht doorgaan", denken Mike en Patrick hardop. Terug in de kleedkamer, trekt Gordon snel weer zijn gewone kleren aan. Hij doet een hand doek om zijn nek om zijn stem te beschermen tegen de koude buitenlucht. Dan gaat het gezel schap op weg naar de uitgang. Daar staan een zestal fans op de Amsterdamse zanger te wach ten. „Die zes meiden staan er bijna altijd", zegt Gordon als hij na een praatje met ze gemaakt te hebben weer in de auto zit. „Ze reizen me overal achterna, zelfs naar het buitenland. Of ze hem ook naar Zuid-Afri- ka zullen volgen als hij daar een paar optredens gaat doen (de engelstalige versie van 'Kon ik maar even bij je zijn' stond daar zes weken op nummer één), weet hij niet. „Maar sommige fans gaan erg ver hoor." Een paar diamantjes voor middernacht, zoals hij het zelf waarschijnlijk zou zeggen, staat de auto weer in Amsterdam. Gordon neemt het stuur over om Patrick naar huis te bren gen. Mike stapt in zijn eigen au to. Morgen zien ze elkaar weer, dan wachten nieuwe optredens. In Beusichem, Rotterdam, Box meer of Aarle-Rixtel. „Ik moet vaak ver weg", zegt Gordon. „Eigenlijk sta ik zelden hier in Amsterdam. Vreemd eigenlijk. -w-ordon is populair. I Als de Amsterdamse zanger zijn huis in de hoofdstad verlaat, zwermen er direct een handvol kleine jongens om hem heen die om een foto vragen. „Hallo kinde ren", zegt hij, terwijl hij met zijn stem Paul de Leeuws alter ego Bob de Rooy imiteert, en geeft de jongens de foto's. Dan stapt hij met zijn twee begeleiders in de bordeauxrode Audi, op weg naar Hoofddorp. Daar wacht het publiek met smart op zijn optreden. Gordon is een van de meest gevraagde artiesten van dit mo ment. Misschien wel de meest gevraagde. Zijn nieuwe plaat 'Jong voor altijd' raast door de tip- en hitparades heen. „Ik heb nu zo'n vijf tot zes optredens per week", vertelt de 23-jarige zanger, terwijl Mike van de Ruit, Gordon's vaste begeleider voor de optredens in het land, de Au di naar de ringweg rond Am sterdam stuurt. Naast Mike zit Patrick de Bruin, Gordon's tweede per soonlijke begeleider. „Vaak re gel ik met hen tijdens de rit din gen als de boekhouding. Geluk kig heb ik ook weer een mana ger, Willem de Bois. En bij CNR, mijn platenmaatschappij, zit nog een meisje dat de promotie regelt. Op Willem na is het een heel jong en onervaren team, maar het is hartstikke gezellig. Iedereen is net als ik, pas een maand of acht bezig." Naast zijn directe begeleiders zijn nog veel meer mensen re gelmatig voor de zanger in de weer. Optredens in het land of voor radio en televisie, promo- tie-aktiviteiten, besprekingen, interviews, plaatopnamen. Om dat allemaal goed te regelen is bijna een heel bedrijf nodig. Rotte vis Gordon zingt tijdens de rit re gelmatig mee met de muziek van de cd die op dat moment door de auto schalt. „Weet je dat ik zo heb leren zingen, door gewoon mee te doen met de nummers die ik hoorde? De rie deltjes in mijn stem heb ik van Whitney Houston, waar ik dag en nacht naar luisterde." Gordon heeft nooit zangles gehad. „Maar in de afgelopen acht maanden heb ik wel ge Gordon: „Toen ik nog niet bekend was stopten ze me zelfs rustig in het hok achter de bar! Stond ik me tussen de bierfusten om te kleden." foto dijkstra leerd beter met mijn stem om te gaan. Ik moet daar tenslotte mijn brood mee verdienen. Een van de dingen die ik bij voor beeld geleerd heb, is dat buiten- optredens niet al te best zijn voor je stem. Daarom wil ik het aantal optredens in de open lucht volgend jaar wat vermin deren." Wat de Amsterdamse zanger verder niet meer wil doen, is boven Hoorn optreden. Maar dat heeft niets met zijn stem te maken. „Het publiek in de kop van Noord-Holland gedraagt zich vreselijk. Ze maken je uit voor rotte vis en gooien met bier of met bierglazen. Toen dat voor de zoveelste keer was ge beurd, heb ik gezegd dat ik daar nooit meer wil komen. Evenals de meeste van mijn collega's trouwens. Vorige week hebben ze Corrie Konings nog van het podium afgegooid. Mij gebeurt dat dus niet meer. Ik kom om mijn liedjes te zingen, niet om als doelwit van een zooitje ver velende jongens te dienen. Na deze, voor zijn doen zeer serieuze passage, maakt hij ge lijk weer grappen en lacht daar zelf het hardst om. Als je met Gordon op stap bent, verveel je je geen minuut. Daar gunt hij je de tijd niet voor. Als de Audi voor het eerste stoplicht in Hoofddorp staat, kijkt Gordon op zijn horloge. „Mooi op tijd. Het is precies zestien diamantjes over acht", zegt hij met zijn Bob de Rooy- stem. De man in de auto naast ons kijkt verbaasd op van het gebulder. In het grote partycentrum aangekomen, worden Gordon en zijn begeleiders naar de kleedkamer begeleid. De zanger informeert naar de aard van de feestelijke gelegenheid. „Een bedrijfsfeest, Zilveren Kruis", zegt Gordon's geluidsman Jos. Hij is twee uurtjes eerder in Hoofddorp aangekomen om het geluid in orde te maken. „Nou, die zullen er wel voor gezorgd hebben dat ze verzekerd zijn van een gezellige avond", rea geert de zanger. Beuken Even later, als hij hoort dat het geluid niet honderd procent is, is Gordon niet zo vrolijk. Zijn stem zal vanavond via de ge luidsinstallatie van het huis klinken en dat wil de zanger lie ver niet Na de opnamen van een tv-special in Schotland heeft hij last gekregen van bron chitis en is daar pas enkele da gen geleden van hersteld. Als de installatie niet sterk genoeg is, kan hij niet 'beuken' zoals hij het zelf uitdrukt. Dan zou hij zijn stem te veel moeten force ren. Geluidsman Jos en begelei ders Mike en Patrick gaan kij ken of ze Gordon kunnen 'door prikken' op de P.A. van de op het feest aanwezige band. Ge lukkig kan dat. Gordon: „lk ben voor de op namen van de special een week in Schotland geweest en heb daar maar twee regenbuitjes ge had één van drie en één van vier dagen! Wat een rotweer. Daar werd ik dus echt letterlijk ziek van. Ik heb zelfs twee da gen op bed gelegen en moest verschillende optredens afzeg gen. Ik ben nu net beter en wil mijn stem niet forceren. Als ik optreed wil ik gewoon over een goede geluidsinstallatie be schikken. Dat is toch niet te veel gevraagd?" Een kwartier voor het optre den kleedt Gordon zich om en smeert wat gel in zijn haar. „Het i$ hitsig en fluit...", vraagt hij de aanwezigen en begint gelijk te

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 10