Parkpop blijft records breken Michael Jackson speelt gevaarlijk spel Cultuur Kunst Charming Children blijft toch gewone Hollandse Manchester Dansen een groot feest voor leerlingen Lucette Bletz MAANDAG 29 JUN11992 Schrijvers krijgen Vlaamse beurs brussel Het adviesorgaan voor bevordering van de Nederlandse letteren in Brussel heeft voor het eerst drie Nederlandse schrij vers voorgedragen voor een Vlaamse beurs. Het gaat om Renate Dorrestein, de romancier A.F.Th, van der Heijden en de vertaler FAH. van Woerden. Eind april kregen vier Vlaamse schrijvers een Nederlandse beurs toegekend. Kunstveiling voor ANC teleurstelling Amsterdam De kunstveiling die gisteren in het kader van de campagne 'Nederland voor eeh vrij Zuid-Afrika' in de Brakke Grond in Amsterdam werd gehouden, is teleurstellend verlopen. Van de doeken die door veertig bekende kunstenaars belange loos ter beschikking waren gesteld, werden er slechts zeven ver kocht. De publieke belangstelling was slecht, de totale opbrengst bedroeg slechts vijfduizend gulden. Orkest staakt tijdens concert Amsterdam Het Radio Filharmonisch Orkest heeft gisteravond in het Concertgebouw in Amsterdam actie gevoerd tegen de plannen van het NOS-bestuur om te bezuinigen op de omroep orkesten. Tijdens live-opnamen voor radio van een concert in het kader van het Holland Festival verlieten de tachtig musici geruime tijd het podium. Daarmee wilden de orkestleden het publiek in de zaal en de radioluisteraars duidelijk maken wat het voor 'de levende muziekcultuur' betekent wanneer tachtig men sen hun baan verliezen, aldus de Kunstenbond FNV en de Ne derlandse Toonkunstenaars Bond in een verklaring. Acteur Geert Vissers overleden Amsterdam De Amsterdamse acteur Geert Vissers is vrijdag in zijn woonplaats overleden. Vissers, beter bekend als Hellun Zel- luf en de Gay Dating Shows was al geruime tijd ziek. Hij werd 31 jaar oud. Het ministerie van WVC heeft net subsidie gegeven voor zes nieuwe Gay Dating Shows, een humoristisch-informa tief programma van de Stichting Hellun Zelluf over aidsvoorlich- ting en veilig vrijen. Gezocht wordt naar een nieuwe opzet daar van, maar de 'homo-culturele' projecten gaan door onder de huidige naam. Haags Jeugdorkest speelt in Leiden leiden Het jeugdorkest van gymnasium Haganum uit Den Haag geeft dinsdagmiddag om 14.00 uur een concert in de Taffeh-zaal van het museum van Oudheden in Leiden. Dit jeugdorkest be staat uit 102 leerlingen, afkomstig uit klas 1 tot en met 6. Op het programma staan werken van Tchaikovsky, Moussorgsky, Gliè- re, Brahms en Strauss. Angela Groothuizen en haar band 'Angela and The Rude' brachten tijdens het Parkpopfestival in het Haagse Zuiderpark 'hitparadepop met de impact van een pak Dreft' foto anp Popfestival trekt meer dan half miljoen bezoekers muziek recensie-peter bruyn Parkpop. Festival met: Chris Whitley. Tra- gicilly Hip, The Scene, Radio's, Angela and the Rude, Kingmaker, EMF, Breeders, Pixies, Yothu Yindi, Fishbone, WaJter Trout Gezien: 28/6, Zuiderpark, Den Haag Een nieuw record. Volgens schattingen van de politie bezochten gistermiddag ruim een half miljoen mensen het Haagse Park pop, dat nu door de orga nisatie 'het grootste festival ter wereld' wordt ge noemd. Maar na de 400.000 bezoekers van de afgelopen jaren en met het schitterende weer dat zich 's morgens vroeg al aan diende, kon je er natuurlijk gif op innemen, dat het zondag zo ver zou komen. De berichtgeving over Parkpop begint traditiegetrouw met het bezoekersaantal en niet met een oordeel over de muziek. Lo gisch, want de gigantische mag neetwerking van het festival is spectaculairder en heeft dus meer nieuwswaarde dan het roek-aanbod. Het budget waar mee programmeur John van Vueren moet werken is niet toe reikend om wereldacts naar Den Haag te halen. Daarnaast vraagt een gratis festival, dat veel dagjesmensen trekt, ook een brede en toegankelijke, zeg maar 'veilige' programmering. Dat sluit verrassingen echter niet uit, zoals die er dit jaar wa ren in de vorm van Chris Whit ley, Tragicilly Hip en de triomf tocht van The Scene. Van minder kaliber maar wel gezellig, was de zomerse bakvis- senpop van de Belgische Ra dio's. Op hetzelfde podium brachten Angela and the Rude hitparadepop met de impact van een pak Dreft: een degelijk produkt voor de fijne was, maar als het om bloed, zweet en tra nen gaat, zoals in de rock roll, dan kun je er weinig mee. Zeepbel Kingmaker en EMF zijn twee van die trendy Britse popbands die kleurrijk schitteren in de volle zon maar het soortelijk ge wicht van een zeepbel hebben. The Breeders, rond Pixies-bas- siste Kim Deal zijn al een stuk leuker. Qua repertoire en ener gie moeten ze het echter afleg gen tegen de Pixies. En de Australische Aboriginal-popfor matie Yothu Yindi blijft een no velty act, al is hun hit Treaty een sterk liedje. Voor de meer substantiële optredens komen we bij de blanke blues. En dan niet bij Walter Trout, de gitarist wiens fysieke voorkomen het midden houdt tussen een beer en een bulldog. Bij hem is alles dik hout. Nee, het gaat om de Ame rikaan Chris Whitley, die vorig jaar verraste met het album 'Li ving with the Law' en in een se rie even subtiele als hartver scheurende blues-rockers laat horen dat het leven geen lolletje is. De oude Tony 'Poke Salad Annie' Joe White doet dat on derkoelden maar minstens zo overtuigend. Verrassing Publieksfavorieten zijn Fishbo ne, dat na succes op Poppark '88 en Pinkpop '90 het funkrock cross-over kunstje nog eens herhaalde, en natuurlijk The Scene. Hoe groter de mensen massa, hoe overtuigender Thé Lau, lijkt het. En dan was er nog Tragicilly Hip uit Canada. De groep had hier al eens in het clubcircuit getourd, maar bewees zich nu voor honderdduizenden als muzikale verrassing. In de tradi tie wortelende gitaarrock van het soort dat nooit verveeld. Dy namisch. Muziek als gevaarlijk weer, waarbij de wind plotseling kan opsteken. Dat gebeurde echter alleen op het podium, want in het Zuiderpark was het verder zon, zon en nog eens zon. RECENSIE* HANS KEUZERS Concert: Charming Children, John Lamens (zang), J B. Meijers (gitaar), Ropp Parren (bas), Evelyn Lambert (gitaar), Theo de Kreijger (drums). Gezien: 27/6, LVC, Leiden. Waar is de Manchestersound gebleven? Vorig jaar zomer kende de Engelse muziekscene een onge kende bloei met nieuwe namen als de Stone Ro ses, Happy Mondays, Inspiral Carpets, the Farm en Charlatans. Nu bevinden deze bandjes zich al na één vluchtig jaar in een creatieve impasse en horen we eigenlijk weinig meer van ze. De Zeeuwse formatie ('harming Children, ook wel de enig echte Nederlandse Manchesterband genoemd, probeert zich de laatste weken verbaal te distantiëren van deze sound. Wie zaterdag in het LVC goed luisterde kon echter niet om de ronddraaiende spacy gitaarpartijen van J.B. Meij ers heen, samen met de typerende slaperige zang van John Lamens zo kenmerkend voor een Man chester band. 'Wonderland' en het culthitje 'Chew it' met een geramd hoog loopje van Meij ers waren sterke openingen. De zeer gevarieerde en swingend drummende Theo de Kreijger tilt de meeste standaamummers boven het gemiddelde uit. Live klinkt de sound van de Charming Cildren een stuk heftiger en zeker minder eenvormig dan op de cd. De nummers zijn zeer dansbaar maar al bij 'A53' een instrumentaaltje en 'Perfect Beat' komen de verveling en eentonigheid bovendrij ven, daar kan een covertje van Echo the Bunny- men ook niet veel meer aan veranderen. Bij de toegift komt het betere jatwerk bovendrijven. Het nummer 'Whd am I' krijgt een mooi doorlopend gitaarriffje dat zo geplukt is van and Stones' van The Blue Aeroplanes. De Charming Children vergelijkt zich graag met de oude Wonderstuff, maar wie de groep van zanger Miles Hunt goed kent weet dat de gitaarpartijen van J.B. Meijers hier wel erg uit de toon zouden vallen. Ik houd het voorlopig op een tweede Charlatans. Die groep maakte een tijdje geleden een nog niet eens zo gekke tweede cd 'Between the 10th llth'. Dat zal voor de sympatieke Zeeuwse groep nog een hele zware klus worden. dans recensie maarten baanders Voorstelling: leerlingenuitvoering ballet school Lucette Bletz. Gezien: 27/6, Schouwburg, Leiden. Er werd af en toe wel gelachen in de zaal als er iets mis ging. Het valt dan ook niet mee als jonge balletleerling voor een groot publiek te staan. De uit voering van Balletschool Lucet te Bletz toonde dat de leerlin gen in de eerste plaats leren dat dansen leuk is en dat ze niet bang hoeven te zijn voor pu bliek. Met discipline en stipt heid worden de jongste pupillen nog niet lastiggevallen. Pas later krijgen ze te maken met de ei sen van een nauwkeurige cho reografie. Voor de pauze dansten alle leeftijdsgroepen een kort num mer. Het programma was kleur rijk en gevarieerd. Er werd vro lijk, statig èn dromerig gedanst. De jongste groepen brachten een gezellige drukte op het to neel. Het was voor hen een feest om mee te doen en in kleurige kostuums zagen ze er soms echt uit als 'snoepjes', zoals het ge deelte voor de pauze genoemd werd. De oudere groepen dans ten ongedwongen en toch werkten ze hun dansen netjes af, iets te netjes soms: er had den best wat gewaagder bewe gingen in hun choreografieën opgenomen mogen worden. Na de pauze werd Andersens sprookje 'De Sneeuwkoningin' gedanst. Het mooie verhaal over het jongetje dat door de sneeuwkoningin wordt meege nomen en door zijn zusje wordt teruggehaald, werd in zeven scènes weergegeven. De jongste kinderen lieten kinderspelletjes zien, de sterren en de maan dansten speels en draaiden rond als in een carrousel, de pinguins waren grappig met hun dribbelende pasjes, de sneeuwkoninginnen dansten met veel zwierigheid, de bewo ners van het ijspaleis creëerden een feestelijke sfeer met hun duetten en hun groepsdans, waarin zij een goede eenheid in stand wisten te houden. Na tuurlijk moeten ook de solisten genoemd worden. Het jongetje, zijn zusje, de sneeuwkoningin en de duivel, zonder haperen dansten zij hun opvallende rol len: een grote prestatie! muziekrecensie louis du mouun Concert: Michael Jackson, 'Dangerous Tour". Voorprogramma: Kriss Kross, Rozal- la. Wereldpremière. Gezien: 27/6,, Olym- pia Stadion, München. Te zien: Morgen- en woensdagavond in het Feyenoordstadion Voor beide avon den zijn nog enkele duizenden kaarten verkrijgbaar. De elite van mega-popsterren heeft er stilaan een gewoonte van gemaakt om hun wereld- toemees in Japan te beginnen. Succes verzekerd en als de nieuwe show nog mankemen ten vertoont dan neemt de rest van de wereld daar doorgaans weinig tot geen notitie van. Mi chael Jackson zal gisteren tij dens zijn treinreis naar Rotter dam zeker aan de 'Tokyo-optie' hebben gedacht, omdat de offi ciële start van zijn anderhalf jaar durende 'Dangerous Tour' zaterdagavond in het Münche- ner Olympiastadion voor het oog en het oor van de verzamel de wereldpers bepaald niet vlekkeloos verliep. Het gebrek aan een serieuze generale repetitie voor een groot publiek, zoals het land van zijn platenfirma Sony hem had kunnen bieden, brak hem in de Beierse hoofdstad binnen de kortste keren op. Niet alleen bleek het geluid van een zeer matige kwaliteit, ook het ritme van zijn van special effects over lopende verrassingspakket was niet op stadionformaat toege sneden. Zelfs als zoals mag worden aangenomen mor gen bij zijn tweede tour de force in de intiemere Kuip het aantal pure technische haperingen aanmerkelijk minder zal zijn, dan nog is het de vraag of de ge avanceerde hitmachine Michael Jackson wel snel de juiste ka- dans zal vinden. Vooral de invulling van het eerste uur, geopend met de nieuwe single 'Jam', heeft hem duidelijk hoofdbrekens gekost. Een overdosis aan oorverdo vend en oogverblindend vuur werk, de haastige Jackson 5- medley (eindigend met 'I'll Be There', opgedragen aan zijn broers), de vele korte 'stops' tij dens de nummers op de beken de momenten, zijn 'ouderwetse' danspartijen, al deze artistieke vondsten getuigden niet van de ongelooflijke creativiteit die hem tot een van de belangrijk ste poppioniers van de jaren ze ventig en tachtig hebben ge maakt. De tweede showhelft verliep gesmeerder, maar kende toch ook nog een Michael Jackson- onwaardig zwaktebod van het inzetten van een hoogwerker tijdens 'Beat It', want dat bete kende een herhalingsoefening ten opzichte van de 'Bad Tour', 1988. Het oudere repertoire bleef vervolgens de boventoon voeren, totdat op de beide vi deoschermen aan weerszijden van zijn Pepsi meets Dange rous-podium John Goodman in beeld kwam en iedereen op slag wist dat 'Black Or White' in aan tocht was. De min of meer verwachte fi nale 'Heal The World', instru mentaal ingeleid met de USA For Africa-hymne 'We Are The World' en uitgevoerd met een plaatselijk kinderkoor, zorgde op de valreep ineens weer voor een lieflijk, dromerig kamp vuursfeertje. Met de (enige) toe gift 'Man In The Mirror' zou Mi chael Jackson daar nog even op voortborduren, maar van een ingetogen afscheid wilde hij toch niet weten. Aan het eind van die bood» schap tot zelfstudie kwamen er drie bagagekisten met het intri gerende etiket 'Dangerous' bo ven het podium te hangen. Wat kwam er na het neerhalen uit? Een complete uitrusting voor een zogeheteijrocketman, zoals ooit geïntroduceerd door James Bond. Michael Jackson zou dus met behulp van z'n eenper- soons-vlieginstallatie, geheel in de geest van zijn held Peter Pan, het Olympisch Stadion verlaten. Aldus geschiedde ook, zij het net even anders dan het publiek verwachtte. In plaats van over de volle tribunering heen te vliegen koerste de piloot voor het podium langs en verdween door de laaggelegen Notaus- gang. De piloot dus, ofwel een dubbelganger die tijdens de omslachtig uitgevoerde ver kleedpartij achter de kisten snel met de zanger van positie had gewisseld. Want al wil Michael misschien nog zo graag, hij zal zich altijd moeten schikken naar de mening van veel min der luchtige verzekeringsmen sen die vinden dat aan een langdurige monsterondeme- ming als Jackson's wereldreis al voldoende risico's zitten. Fans verwelkomen popster op station rotterdam anp Michael Jackson, die morgen en woensdag optreedt in de Rotterdamse Kuip, is van nacht per trein aangekomen in Rotterdam. De aankomst van de Amerikaan ging ge paard met veel veiligheids maatregelen en nerveuze toestanden. De komst van Jackson, die normaal gespro ken wars is van publiciteit, was van tevoren aangekon- digd. De popster reist samen met zijn ruime gevolg per trein door Europa. Jackson heeft daartoe negen klassieke treinstellen gehuurd van een Zwitserse firma. Ze werden ooit gebruikt voor onder meer de Orient Express. Terwijl de ongeveer 150 gillende fans hun idool van alles en nog wat toeriepen, wandelde Jackson vannacht van het perron naar de uit gang van hei Rotterdamse station, richting bus. Het 'op treden' van de ster duurde krap twee minuten. Vervol gens ontstond een achtervol ging door het centrum van Rotterdam naar het Hilton Hotel waar Jackson de ko mende dagen verblijft. Voor de deur van het hotel ston den tientallen fans de ster te vergeefs op te wachten. Via een zij-ingang verdween Jackson in het hotel. Michael Jackson in het Münchener Olympiastadion. Zijn eerste Europese concert vprliep bepaald niet vlekke loos. foto ap

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 9