Boeren in de reclame Hartstocht ZATERDAG 27 JUN11992 Ruim honderd melkkoeien grazen in de weilan- den rondom de boerderij van de gebroeders Ver- nooy in 't Goy, een buurtschap van het Utrechtse Houten. Maar vee van Vemooy doet méér voor Melkunie dan het afgeven van de nodige dage lijkse liters. Dames met welluidende namen als Bertha en Martha prijken als voetbalsupporters op billboards, schitteren in televisieprogramma's of acteren in Ster-spots. En het waren koeien uit Vernooys stal die als bruid en bruidegom de fusie van tweezuivelgiganten symboliseerden. Eef Vemooy laat graag zien hoe mooi en sierlijk koe beesten kunnen zijn. „Kijk eens hoe Martha 95 in de camera blikt, vol trots, vol vuur. 'Soms kan ik aan mezelf absoluut geen touw meer vastknopen', zegt hij: een vijftigjarige suc cesvolle jurist, meteen ondertoon van hopeloos heid. 'Ik heb mezelf volledig klem gezet tussen twee vrouwen, mijn eigen vrouw... en een vrouw, een collega, op mijn werk. Mijn vrouw is werkelijk de aardigste, hartelijkste persoon die je je voor kunt stellen. Na twintig jaar huwelijk komt ze nog op de meest onverwachte momen ten aanzetten met lieve verrassingen. Het geeft me een enorm schuldgevoel dat ik gauw mijn geduld met haar verlies en geïrriteerd raak, ter wijl zij niet alleen accepteert hoe ik haar behan del maar ook reageert met nog aardiger te doen dan ze al doet, vooral de laatste tijd, nu ik het minder dan ooit verdien. Buiten het dorp 't Goy (gemeente Houten), dicht tegen de Lekdijk aan ligt de statige boerderij Den Oord. Schapen, paarden, maar vooral koeien vullen de omliggende weilanden. Daar be stieren Eef Vemooy en zijn broer het bedrijf nu ruim twintig jaar. Vader Vemooy had in de jaren vijftig, zoals zo veel boeren in de Krommerijnstreek, een gemengd bedrijf. Akkerbouw, fruitteelt en veel dieren. „Kippen, varkens, paarden, ik kan me geen dier bedenken dat we vroeger niet hebben gehad", zegt Eef Vemooy (47). De gebroeders zijn met 'Den Oord' een ande re koers ingeslagen. Tweehonderdzestig runderen melkvee en voor de fok vormen het hart van het bedrijf. Van heinde en verre komen kopers en collega's een kijkje nemen, blijkt uit een dik gastenboek. Vakbladen kloppen ook re gelmatig aan bij de Goyse firma. Het Italiaan se Olanda: molte vacche prijkt naast een arti kel over The Vemooy Dairy Farm. En de ken ners zijn het met eikaar eens: hier zijn spe cialisten in prijsdieren aan het werk. Voor boer Vemooy is die er kenning toch ook een beetje het resultaat van liefde. „Dieren zijn positiever dan mensen: verzorg je ze goed dan doen ze het beter. Bij mensen moet je dat nog maar afwachten." Hij trekt er vaak met zijn die ren op uit, naar tentoonstellin gen en wedstrijden. „Ik wil laten zien dat koeien mooi kunnen zijn en goedaardig." Volle prijs- ka$ten in de opkamer en in de hal van de boerderij vormen het bewijs dat dit streven niet zonder resultaat is gebleven. Tro fien Het was ook die bekendheid die onlangs Amsterdamse reclame jongens naar 't Goy bracht. De creatieve geesten van het bureau Lowe Kuiper Schouten waren getipt door opdrachtgever Melkunie in Woerden, het zuivelbedrijf dat ook de melk van de gebroe ders Vemooy afneemt. Het bureau heeft on der meer als taak de fusie van de twee zuivel bedrijven Campina en Melkunie meer be kendheid te geven, De trouwfoto van Vemooy's koeien. 'Fusiebericht' heette de campagne waar mee het samengaan van Campina en Melkunie werd aan gekondigd. kvee is kind aan huis bij Eef Vemooy. deuren van de melkstal tot het voorportaal van een kerk. Het bruidspaar twee dames, ook dat nog werd geacht beschaafd de stal uit te schrijden. En dat bleek niet zo simpel. Eerst stampte het bruidje ongeduldig vooruit, dan weer liepen de dames niet gelijk op. Re gelmatig trainen en brokjes voer als beloning De Amsterdammers hadden een creatief gaven tenlotte het gewenste resultaat. idee over zuivelbedrijven en melkbeesten: zouden twee koeien als pasgetrouwd stel een kerk uit kunnen lopen? Het liefst netjes naast elkaar, zonder halster en in romantische bruidskledij. Dat werd weken oefenen op het erf van Den Oord, voor niet meer dan een onkostenvergoeding. Zoals zijn koeien waren «gepromoveerd tot hëttse actrices, zo promoveerde Vemooy de Bij de beroemde televisie-spot bruidspaar, ondersteund met paginagrote advertenties in kranten en tijdschriften is het niet gebleven. De Goyse Bertha's en Martha's zijn inmiddels onderdeel geworden van een langdurige mediacampagne van de Melkunie. Zo wordt een koe met een mijter op haar kop ingezet tijdens de komende december maand. Begeleidende tekst: 'On ze gulle gevers geven het hele jaar door'. Of neem dat punkerig ogende koebeest, het eigenwijze kuifje recht overeind en een elek trische gitaar om de hals. Tekst: 'We want more!'„ De actrice had zich goed ingeleefd in haar rdl: Vernooys gitaar van een kistje en een plankje getimmerd bungelde ter gewenning dagen lang om haar nek. Maar de mooiste vindt Ver- nooy toch de koe die de hoofdrol speelt in de advertentie 'Als één koe een haas kan vangen, is 't wel een Melkunie-koe'. Daar staat ze dan met een levende haas in de bek. Weliswaar gaat het om een fotomontage, maar een beetje actrice draait daar haar hand niet voor om. Ver nooy: „Kijk eens hoe Martha 95 in de camera blikt, vol trots, vol vuur." Sinds hij meewerkt aan de Melkuniecampag ne krijgt Vemooy veel aanvragen voor optre dens van zijn bevallige assistentes. Zo is hij laatst in de weer geweest met een koe die voor een EO-jongerenprogramma een Baarn- se villa binnen moest lopen. „Even lokken met voer en ze liep zo de gang door en de huiskamer in. En het hele programma lang heeft ze beschaafd staan herkauwen. Daar heb ik m'n 'bruidegomkoe' voor gebruikt. Die is wel wat gewend inmiddels. Als ik hier de deur voor haar open doe, loopt ze zo naar binnen." Het vele werk dat de reclameoptredens met zich meebrengen is voor boer Vemooy Koeien van Vemooy als actrices r dan een liefhebberij. Hij laat graag het i koe 2 "r.r De mooiste opname van de reclame-spots, vindt boer Eef Vernooy. 'Kijk eens hoe Martha 95 in de blikt, vol trots, vol Goyenaar heeft naast zijn werk als boer altijd functies in het agrarische circuit bekleed, zoals bij het Nederlands Rundvee Syndicaat en de Fokkerijraad van KI-Noord-West Ne derland. Het is dan ook eerder de voorzitter dan de boer die spreekt als hij vertelt over zijn kruis tocht voor meer begrip voor de koe. „Natuur lijk kan zo'n beest weieens wat angstig wor den, in de stress schieten. Dan zweten en mesten ze een beetje. Maar met wat training staan ze proper in de reclamestudio. Geen mest, geen plasje. Mensen zijn dan steeds weer verbaasd over de schoonheid, de zinde lijkheid van een koe." Eef Vernooy geeft daarmee de drijfveer aan voor alle moeite die hij doet om zijn beesten 'onmogelijke' toeren te laten uithalen voor de camera's. Hij toont zijn koeien op beeldbuis en billboard. Stedelingen hebben vaak een verouderd beeld van de boerenstand, merken boeren steeds weer. En veel reclame houdt die gedachte levend. De akkerbouwer die zingend de zeis hanteert tegen de achtergrond van de ondergaande zon. Het keuterboertje dat wat aanmod dert met zijn paar stuks vee op het o zo romantische boeren- land. „Zo nemen sommige reclame makers vaak iemapd die net van het werk in de stal komt. Een boer, compleet met zwaar dialect en een paar strontklompen. En dan ook nog met een gehoornde koe aan een stuk touw. Dat is het beeld uit de vorige eeuw." Eef Vernooy gruwt er van. Het oude boeren leven is een agro-industrie geworden en al leen het harde werken is gebleven. p r na, r Maar ja, het trieste feit ligt er. Nog steeds denken veel stedelingen: de koe is eng, vies en stinkt. En dat terwijl koeien zo sierlijk kunnen zijn, vindt Vernooy. Om dat te bewij zen heb je eigenlijk geen reclamemannen nodig. Ter illustratie haalt de veehouder er een stapel fotoalbums bij. Dit zijn zijn eigen reclamefoto's, zonder petjes, bruidssluiers of sjerpen. De foto's van Vernooy tonen stevig melkvee, puur natuur. Hij gebruikt ze bij de verkoop van dieren. Alle honderden melkkoeien die de afgelopen twintig jaar op Den Oord hebben gediend zijn op hun flank vastgelegd. De staart flink gewassen en mooi uitgekamd. Beenwerk glinstert in de zon en zorgvuldig geschoren uiers tonen diepzacht rose. Trots blikken de melkbeesten in onbe stemde verten, de kop fier opgeheven. Maar een koe is niet gemakkelijk in die edele pose te krijgen, vertelt Vemooy. Vaak staat de foto graaf al een tijd op scherp terwijl het model nog slechts gras voor ogen heeft. Een geluids band met interessant geloei of wat gepara- deer met een klein kalfje doet dan wonderen. Daar raakt de dame helemaal van in exta se, weet Vemooy: „Dan gaat ze voorstaan als een jachthond: ze kijkt wakker uit haar ogen en ziet er dan mooier uit dan ze is. Je moet overdrijven om in de reclame aan te spre ken." 'Met wat training staan ze proper in de studio' Als ik hem vraag wat hij met dat laatste be doelt begint hij te pra- over de relatie met zijn vrien din. Zijn houding verandert op slag. Ik heb nu een zichtbaar ver liefde maar ook onzekere man ir me. 'Ze is ongeveer een jaar geleden bij ons komen werken. Een plaatje van een vrouw om te zien maar ook iemand die pre cies weet wat ze wil. Ze heeft het echt in zich om de wereld aan haar voeten te krijgen en heeft dat bij ons op kantoor ook bin nen de kortste keren klaarge speeld. Als er een feestje is of zo, dan hangen al die kerels de hele avond om haar heen. Ik kon in het begin nauwelijks geloven dat ze wat in mij zou zien, want zo'n spetter ben ik nou ook weer niet. Maar op een gegeven moment was het toch raak. Sindsdien ben ik helemaal bezeten van haar.' Als hij even pauzeert en er een waas van spanning op zijn ge zicht terugkeert, vraag ik hem 'En zij, is zij ook bezeten van jou? 'Dat is het 'm nou juist', zegt hij, 'wel en niet. Als we samen zijn, gaat het prima. Maar op andere momenten maakt ze me duide lijk dat ze haar handen wil vrij houden om met andere mannen om te gaan. Dat doet ze ook: la chen, dollen en noem maar op met andere kerels. En dan heb ik het niet meer van jaloezie. Op zulke momenten denk ik: ik moet snel wezen, gauw een knoop door hakken want anders is ze weg. Maar hoe meer ik praat over samen iets opzetten, hoe meer ze de boot lijkt af te houden.' Terwijl ik nog zit na te den ken over wat hij mij verteld heeft, schiet me opeens een term te binnen die een collega, Dean De- lis, hoogleraar aan de Universi teit van Californië, ooit lanceer de: Passion Paradox (hartstocht paradox). Volgens Delis is de oorzaak van veel (de meeste?) problemen in liefdesrelaties sim pel gezegd deze: de ene partner voelt meer liefde (of investeert emotioneel meer in de relatie) dan de ander. En hoe meer liefde de meer liefhebbende partner van de ander wil, hoe minder de andere partner geneigd is die te geven. Waar we het hier over hebben is een toestand van uit-balans-zijn, waarin de meer liefhebbende partner in een positie zit die we met een term uit het bridgen one-down zouden kunnen noe men, terwijl de minder liefheb bende partner in de one-up posi tie zit. Bijna iedereen, man of vrouw, ervaart vroeg of laat deze twee kanten van de liefde. Het doet er weinig toe of je een ge lukkige of ellendige jeugd hebt gehad. Niemand ook niet de psychisch gezonde persoon is gevrijwaard van de emotionele pijn als de weegschaal van de liefde in een relatie uit balans raakt. In het geval van mijn pa tiënt was dit naar twee kanten het geval. In zijn relatie met zijn vrouw was hij 'one-up'. Het uit balans zijn van de relatie mani festeerde zich in het feit dat zijn vrouw zich steeds aardiger en liefderijker ging gedragen, en hij zich in een tegenovergestelde re actie steeds meer begon terug te trekken tot op het punt dat hij zich begon af te vragen of hij nog wel van haar hield. De relatie met zijn vriendin was het spie gelbeeld van de relatie met zijn vrouw. Zijn vrouw draaide emo tioneel als een maan om hem als de zon, terwijl hij als een emotio nele maan rond zijn vriendin wentelde. Ten opzichte van zijn vrouw voelde hij zich ongedul dig, geïrriteerd en niet erg liefde vol: hij voelde zich schuldig over het feit dat hij die gevoelens had. Ten opzichte van zijn vriendin was het een en al passie en ver liefdheid, en angst. In een vol gend gesprek legde ik hem uit dat als mensen verliefd raken, hun meest wezenlijke ervaring is verlies van controle. En controle- verlies roept angst op. Zijn angst in de relatie met zijn vriendin had zijn wortels in de angst voor afwijzing die het lot is van de 'one-down'. Anders dan in ande re gebieden van zijn leven, voel de hij zich in zijn affaire met zijn vriendin machteloos, kwetsbaar- onzeker en onveilig (en ook be zeten van haar). Meestal voelen beide partners zich in het begin van een liefdesrelatie zo. 'One-downs' spannen zich vaak enorm in. Uit een gevoel van on zekerheid en uit verlangen om emotionele controle over hun partner (terug) te krijgen, doen ze alle mogelijke moeite om hun 'aantrekkingskracht' te vergro ten. Niet voor niks hebben de ba sale versier-rituelen bijna alle maal te maken met jezelf 'versie ren': dcmeest voordelige kleren aantrekken, uren voor de spiegel doorbrengen, het uitdenken van indrukwekkende dingen om te zeggen, dingen gaan oefenen die je nog nooit gedaan hebt maar waarvan je weet dat de ander die leuk vindt: kortom, jezelf zo be gerenswaardig mogelijk maken. Het doel van al die inspanningen is om emotionele controle over de geliefde te krijgen zodat je je niet langer zorgen over afwijzing hoeft te maken. Maar hier zit een giftige adder onder het gras. Als je al te aan trekkelijk wordt voor de ander tot op het punt dat die duidelijk verliefder is op jou dan omge keerd dan raakt de relatie uit balans. Je wordt dan de 'one-up Of, als je je al te angstig maakt over de emotionele afstand die je partner ten opzichte van je aan houdt, dan word je de 'one- down'. Hierin zit precies het paradoxale van de liefde verbor gen. Dezelfde drijfveer die ie mand er toe brengt zich voor een ander aantrekkelijk te maken, oip een ander onder emotionele controle te brengen, bevat ook het potentieel om het evenwicht in een relafie te verstoren. Dat komt omdat ons lichaam en on ze hersenen zo gebouwd zijn dat het gevoel van verliefd-zijn en het gevoel van controleverlies biochemisch nauw aan elkaar verwant zijn. Voel je je eenmaal volledig in controle of zeker van de liefde van een ander, dan beginnen je gevoelens van hartstocht af te nemen. Weg is de uitdaging, de emotionele vonk, de opwinding De partner die de vermindering van die gevoelens bij de ander merkt, raakt onzeker, heeft het gevoel de controle over de relatie te verliezen, gaat zich meer in spannen om intimiteit te cre- eren, en wordt (biochemisch) verliefder. Maar veroorzaakt daardoor weer dat het gevoel var controle en daarmee de nei ging om meer afstand te nemen bij de ander sterker wordt. Is er een uitweg uit deze kluwen? Antwoord 1Ga na of je relatie in zo'n paradox vast zit. Een goe de diagnose is vaak een halve ge nezing. Antwoord 2: Lees Delis' boek The Passion Paradox. RENE DIEKSTRA hoogleraar klinische en gezondheidspsychologie

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 34