)e wraak van iet kindermeisje Cultuur&Kunst Films De grenzeloze ambitie van Francis Coppola Treurnis met knipoog Dat echte New Yorkse gevoel is belangrijk' J3 )NDERDAG 25 JUNI 1992 and that Rocks the Cradleknap geconstrueerd it is nu eigenlijk eng? We vrezen het onbekende, maar uden we niet juist banger moeten zijn voor het ver luwde? Het succes van de thriller The Hand that Rocks Cradle, zowel commercieel als inhoudelijk, is geba- :rd op deze veronderstelling. Documentaire over 'Apocalypse Now FILMS IN LEIDEN S La Vie de Bohème' van Kaurismaki in LVC Francis Ford Coppola (links) tijdens opnamen 'Apocalyps Now'. i zwarte man sluipt door de i. De vrouw des huizes heeft ts in de gaten, alleen de kij- beseft de eventuele dreiging, i als de man voor het raam schijnt ziet ze hem, en rikt. Ten onrechte, zal blij- i. Hij is geestelijk gehandi- it. en volstrekt ongevaarlijk. 1 iers pakt haar bezoek aan de laecoloog uit. De arts, die ze strekt vertrouwt, vergrijpt i aan haar; een uiterst onple- ige scène. The Hand that :ks the Cradle is pas een irtier onderweg, maar de idschap is duidelijk: gevaar uilt waar je het niet ver- :hL !a dit sterke begin lijken de gende ontwikkelingen wat ïurstellend. We maken ken- film ecensie mark van den tempel ts of Darkness Te zien in Alfa 1Am sterdam >calypse Now geldt tegen - ordig als een moderne film- isieker, een status die uiterst eizaam tot stand kwam. Hoe eizaam valt te zien in Hearts darkness: a Filmmaker's Apo- lpse, een documentaire over krankzinnige produktie van krankzinnige film, estien weken had Francis ipola uitgetrokken voor de ïames van wat zijn meester - i k moest gaan worden: Apo- vpse Now. De Film, naar een nario van John Milius die op zijn beurt weer liet in- reren door Joseph Conrad's i'elle Heart of Darkness, zou ware gezicht van de Vietna- orlog laten zien. Het is fe- lari 1976 wanneer de regis- ir met een crew afreist naar Filipijnen. Als hij daar uitein- ijk weer vertrekt, zijn er 238 lamedagen verstreken en is film negentien miljoen dollar nis met het gezin van de bewus te vrouw, Claire Bartel (Anna- bella Sciorra), en krijgen gelijk een vijand gëintroduceerd die als zodanig herkenbaar is: Pey ton Flanders (Rebecca DeMor- ney), echtgenote van de gynae coloog die dankzij juridische stappen van Claire kon worden aangepakt. De man pleegde echter zelfmoord, waarop zijn vrouw een miskraam kreeg. Ge traumatiseerd door haar verlies en belust op wraak, meldt ze zich bij de Bartels als kinder meisje. We Weten hoe de verhoudin gen liggen; kan de film eigenlijk nog wel verrassen? Maar de ma kers beginnen de kijker onver stoorbaar van informatie te voorzien. Je voelt dat de aange- over het budget gegaan. In die periode had een typhoon enkele sets volledig verwoest, was de hoofdrol van Harvey Keitel op Martin "Sheen overgegaan, was Sheen bijna aan een hartaanval bezweken en had niemand een acceptabel einde kunnen ver zinnen. Coppola's vrouw Elea nor hield een gefilmd dagboek bij, en mede uit die kilometers smalfilm haalden de samenstel lers van Hearts of Darkness het materiaal voor hun monument van een grenzeloze ambitie. Mooi zijn de werkopnames van het fameuze openingsshot, waaruit blijkt dat Martin Sheen niet speelt dat hij dronken is, maar het ook werkelijk is. Per ongeluk slaat hij een spiegel ka pot, maar Coppola vindt het bloedige effect zo mooi, dat het de eindmontage haalt. En Mar lon Brando zorgt voor een on aangename verrassing door vele kilo's te zwaar op de set te arri veren. De acteur is daar zelf zo beschaamd over, dat hij zich uitsluitend in donkere ruimtes wil laat fotograferen. Enige voorbereiding had hij niet ge reikte personages, voorwerpen én situaties gebruikt zullen gaan worden voor de ontknoping, maar als de gebeurtenissen een beslissende wending nemen, blijkt de film toch verrassend. Er is namelijk een situatie gescha pen waarbij het ogenschijnlijk zo hechte gezin uit elkaar ge trokken kan worden door de feilloos manipulerende Peyton. Ongevaarlijke voorwerpen als een babyfoon en een astma pompje blijken plots dodelijke wapens, terwijl onschuldige ge beurtenissen als een borstvoe ding en een surprise-party door de nanny aangewend worden voor een definitieve afrekening. In deze fase grijpt de film terug naar de stelling zoals die aan het begin werd neergezet: het gevaar schuilt in de alledaagse dingen. De voorwerpen en de situaties die we vertrouwen, ke ren zich tegen ons in handen van iemand die kwaad wil. Ze ker in de volmaakte samenle ving waar The Hand that Rocks the Cradle zich afspeelt, is dit een huiveringwekkende ontdek king. Het geeft de knap gecon strueerde shocker een beklem mende geloofwaardigheid. troffen, en dat uit al zijn filoso fisch gebrabbel nog zo'n sterke finale gehaald is, mag als een van Coppola's grootste verdien sten gelden. Het aardige van Hearts of Darkness is dat de makers hun bewondering voor regisseur en film de boventoon laten voeren. Hoezëer de gekte ook toesloeg onder de medewerkers, hoezeer er ook met geld, materiaal en tijd werd gesmeten, de uitein delijke film was het allemaal waard. Voor Francis Coppola was en bleef Apocalypse Now echter een nachtmerrie. In z'n dubbelrol als geldschieter en filmmaker zat hij in de val. „Wat had ik ook moeten zeggen," vertelt hij vijftien jaar later, "Francis, ik hou er mee op?" Toen de film in 1979 eindelijk in première ging, bleek het een financieel fiasco, en drie jaar la ter was Coppola's Zoetrope stu dios failliet. Hoewel hij er finan cieel weer bovenop kwam, zou hij artiestiek nimmer meer een soortgelijk niveau halen. Iets van zijn genie is kennelijk in de jungle achtergebleven. film overzicht wilfred simons La Vie de Bohème Te zien do 25 juni t/m za 27 juni (aanvang: 20.45): LVC, Leiden. Le Petit Criminel Te zien vr 26 juni t/m ma 29 juni (aanvang 20 en 22.15 uur): Kijkhuis, Leiden. Treurigheid met een knipoog. Dat is, kort maar krachtig, een voor de hand liggende om schrijving van het filmwerk van Aki Kaurismaki. De laatste jaren levert de Finse regisseur de ene film na de andere af. Zijn laatste produkt heet La Vie de Bohème en is losjes gebaseerd op de opera van Puccini. Deze film is volgende week te zien in het LVC in Leiden. Drie armlastige en alcoholi sche kunstenaars zijn in Frank rijk op zoek naar het succes. Ro- dolfo (Matti Pellonpaa) schil dert, Marcel (André Wilms) en Schaunard (Kari Vaananen) schrijven, maar niemand wil hun produkten hebben. Bij vla gen werken ze hard, maar meestal doden ze de tijd met el lenlange gesprekken, afgewis seld met langdurig stilzwijgen. Veel vreugde kent hun bestaan dus niet, maar daar lijkt veran dering in te komen als ze begin nen met een modetijdschrift. Een rijke geldschieter ziet wat in het produkt van het drietal en verschaft ze de middelen. Glori euze tijden lijken aangebroken en opeens heeft het trio ook succes in de liefde. Helaas blijkt het succes van korte duur te zijn, want ziekte, dood, drank en schuldeisers eisen hun tol. Immigratie-officieren maken het leven van Rodolfo, een ille gaal in Frankrijk verblijvende Albanees, zeer moeilijk. Het verhaal is dus niet vrolijk, maar Kaurismaki weet aan de in zwart-wit gefilmde scènes toch een lichte toon te geven. Hij doet dat door een scherpe mon tage en door zijn personages droogkomische dialogen in de mond te leggen. Toch mist er iets in La Vie de Bohème. Wie al eens eerder een film van Kauris maki gezien heeft, zal namelijk weinig nieuws bespeuren. Op nieuw is er dat uitzichtloze ver langen naar een beter leven, die vage heimwee naar iets dat de hoofdpersonen nooit zullen krijgen. Doorgewinterde fans van Kaurismaki zullen zich waarschijnlijk een beetje teleur gesteld voelen, maar voor wie nog nooit eerder iets van hem gezien heeft, kan La Vie de Bo hème toch een openbaring zijn. Pleeggezin In het Kijkhuis is volgende week Le Petit Criminel te zien van de Franse regisseur Jacques Doillon. Het is een mooi, zij het ietwat vaag verhaal over een jongetje (Gérald Thomassin) dat in een sombere woonkazerne aan de Franse zuidkust woont. Moeder is aan de drank, vader is verdwenen, een jonger zusje is door de kinderbescherming naar een pleeggezin gestuurd. De jongen vindt dit vanzelfspre kend, al groeit de gedachte dat het anders kan en al voelt hij dat hij op emotioneel gebied heel wat te kort komt. Het inzicht komt op het mo ment dat hij wordt gebeld door zijn oudere zus. Op dat mo ment weet de jongen: van een moeder die verzwijgt dat ik een zus heb, hoef ik niets te ver wachten. De jongen besluit de zus te gaan zoeken. Geld heeft hij niet, maar door de de eerste de beste apotheek te beroven lost hij dat probleem op. Daar bij wordt hij ontdekt door een politie-agent (Richard Anconi- na), die hij dan maar in gijzeling neemt. Met de agent achter zich aan weet hij zijn zuster te vin den. Als kijker weet je dan al lang dat dit verhaal niet goed kan aflopen. BIOSCOPEN AMSTERDAM ALFA 1 tel. 6278806 Hearts of darkness 12 za zo 13.30, 16. 19.30, 22, dag. 14. 19.30, 22 ALFA 2 The Flesh 16 j., dag. 18.45. 21.30, za zo 13, 15.30, 18.45,21.30 ALFA 3 Hamlet a I dag. 14. 18.45,21.30, za zo 13. 15.30, 18.45.21.30 ALFA 4 De Noorderlingen 12 j., dag. 14, 19.30 en 22, za zo 13.30, 16. 19.30, 22 ALHAMBRA 1 tel. 6233192 Basic Instinct 16 j., dag. 13.45, 18.45,21.30 ALHAMBRA2 J.F.K. 12 j., dag. 14, 20 BELLEVUE CINERAMA tel. 6234876 The hand that rocks the cradle 12].. dag. 14, 19.15, 22. zo 13.30, 16.15, 19.15, 22 CINERAMA Stop, or my mom will shoot al, dag. 14, 19.15, 22, zo 13.30, 16.15, 19.15, 22 CALYPSO 1 tel. 6234876 Final Analysis 12 j.. dag. 13.45, 18.45, 21.30, zo 13.15, 16. 18.45, 21.30 CALYPSO 2 Cape Fear 16 dag 13.45. 18 45. 21.30, zo 13.15, 16. 18.45.21.30 CINECENTER-CINEMA CORALINE Lijnbaansgracht 236 tel 6236615 Urga 16 j dag 14.30, 17. 19.30. 22.15 CINECENTER-CINEMA PEPPE-NAPPA Thelma Louise 16 j.'. dag. 14.30, 17.15. 19.45,22.15 CINECENTER-PIERROT Mississippi Masala a l dag 14.30, 17. 19.30, 22 CINECENTER-CINEMA JEAN VIGO Delicatessen a.I., dag. 14.30, 17.15. 19.45, 22 CINEMA 1 INTERN, tel. 6151243 Basic instinct 16 j., dag. 18.45, 21.30, za zo ook 14 CINEMA 2 INTERNATIONAL J.F.K. 12 J.. dag 20.15. zazoook 14.30 CITY 1 tel. 6234579 My girl a I .dag. 14, 19, 21.30, zo 13.15, 15.45, 19,21.30 CITY 2 Problem Child 2 a I .dag. 13.45, 19. 21.30, zo 13.15, 15.45, 19,21.30 CITY 3 Beethoven a.I., dag 14.15, 19, 21.30, zo 13.15, 15.45, 19,21.30 CITY 4 Free Jack 16 j., dag. 14.15, 18.45, 21.30, zo 13, 15.45, 18.45.21.30 CITY 5 Kuffs 12 j., dag. 14.15,19,21.30, zo 13.15, 15.45, 19,21.30 CITY 6 Highway to hell 16 j., dag. 13.45, 19. 21.30, zo 13.15, 15.45, 19. 21.30 CITY 7 Startrek VI a I dag 14.15, 18.45. 21.30, zo 13. 15.45, 18.45, 21.30 DESMET tel. 6273434 A Idade Maior, dag. 21.45 Nuitetjour, dag. 19, 21,zoook 14.15 Trust dag. 19.45 Late night movie, dag. 23. zo 14 KRITERION 1 tel 6231708 Akira, dag 17 30 Papermask dag. 20 Raise the red lantern dag. 22 Reis naar Melonia. za zo wo 15 Sjakie en de chocolade fabriek, za zo wo 15 Pippi Langkous, za zo 13 De fluit met zes smurfen, za zo 13 Studio K Tadziodag. 18.45 Fellini Retrospectief dag. 19.30 The Hero dag. 22.15 RIALT0 1 tel. 6623488 Le charme discret de la bourgeoisie dag beh.do. 20, 22.15, zo ook 15 Rialto kinderfilm; Robin Hood zo 13 en 15 RIALTO 2 Urga dag. beh. do. 19.45,22.15, a> ook 13 THE MOVIES 1 tel. 6386016 Raise the red lantern, dag. 17, 19.30, 22, zoook 14.45 THE MOVIES 2 Voor een verloren soldaat dag. 17.30, 19.45, zoook 15 The inner circle dag. 21.45 THE MOVIES 3 Scream of stone dag 17.45, 20. 22, zoook 15 TUSCHINSKI1 tel. 6262633 Basic Instinct 16 j dag 14,18.45, 21.30, zo 13.15, 16, 18.45,21.30 TUSCHINSKI t The hand that rocks the cradle 12 j., dag. 14, 18.45, 21.30, zo 13.15. 16. 18.45, 21.30, wo alleen 14 TUSCHINSKI 3 The mambo kings a.I., dag. 14, 18.45, 21.30, zo 13.15, 16. 18.45. 21.30 TUSCHINSKI 4 Silence of the lambs 161., dag. 14. 18.45, 21.30, zo 13.15, 16. 18.45, 21.30 TUSCHINSKI 5 Shining through 12 j., dag. 18.45, 21.30, vr ma dido ook 14 Sneeuwwitje en de zeven dwergen a.I., za wo 14, zo 13.15,16 TUSCHINSKI 6 Hooka I dag. 14, 20. wo alleen 14 TUSCHINSKI CINEAC Beethoven a I dag. 14, 18.45, 21.30, zo 13.15. 16.18.45.21.30 DE UITKIJK tel. 6237460 Edward II 16 j dag 22 15 Shadows and fog a.I., dag 18.45, 20.30 Babar. zazowo 15 Daantje de wereldkampioen, za zo 13 Het programma van Leidse en Haagse bioscopen staat op de pagina 'Info'. gisseur Dick Maas over 'Flodder in Amerika': jaar geleden werd de door Dick Maas geregisseerde uedie Flodder uitgebracht, die 2,3 miljoen bezoekers k. Volgende week gaat Flodder in Amerika in roule- ït. Nederlands befaamdste a-sociale familie komt de overzijde van de grote plas terecht, in het kader een cultureel uitwisselingsproject. De momenteel odlijdende bioscoopexploitanten wrijven al in hun iden en Dick Maas begrijpt dat wel: „Talrijk zijn de ters die zes jaar geleden van de Flodder-recettes zalen hebben verbouwd." Flodder in Amerika heeft als script een heel andere zet dan de eerste film. Er wordt veel duidelijker een haal vertelt. In Flodder kon je nog wegkomen met: a- :iaal gezin wordt geplaatst in een rijke wijk en dan e wat er gebeurt. De eerste helft van Flodder 2 nog een beetje op een dergelijke lijn: Het a-sociale komt toevallig terecht in Amerika en wordt ver- iseld met een gezelschap Russische dokters. Maar in tweede deel van de film ontstaat er een duidelijk haal, met allerlei mensen die iets moeten. Sjakie, de Izijnswerker, moet de Flodders terugvinden en takelt ussen steeds verder af. Je hebt die man die verliefd rdt op dochter Kees. En je hebt de familie die in New rk moet overleven en die een nachtclub tot bloei gaat :ngen. Dus ik vind deze film als verhaal veel hechter Ikaar zitten." ,Als produktie is het waanzinnig lastig geweest, aaien in New York met een idioot grote ploeg en alle lerikaanse vakbonden waar je mee te maken krijgt, heb een heleboel Amerikaanse films bekeken die zo- ïaamd in New York spelen, maar als je bestudeert ?r werkelijk daar gedraaid is, valt dat reusachtig te- Zo vaak zie je even in een New Yorkse straat ie- ind uit zijn auto lopen, een gebouw binnen gaan en: p, we zitten in een decor in Los Angeles." ,Er is bijna geen filmploeg die het aandurft om op F. Kennedy Airport te draaien. Ik heb gezegd; als die familie uit Europa arriveert, dienen ze ook Overmacht! Omdat we zo waanzinnig snel al die scè- ne's hebben moeten draaien." „Maar dat authentiek New Yorkse gevoel is belang rijk. Scène's in Central Park. En op Times Square; dat vind ik dan leuk, dat je daar een 'crane' neerzet en daar de auto vol Flodders ziet langskomen. Een helikopter shot van hun 'limo' die over die brug Manhattan bin nenrijdt en dat je dat niet met gekochte shotjes-uit-de- Dick Maas: „'Flodder 2' heeft een veel sterkere verhaal- ARCHIEFFOK op Kennedy Airport aan te komen.' Ik geloof dat wij de eerste grote ploeg waren die echt op dat vliegveld heeft gedraaid en met de problemen die dat dan geeft. Want ze willen daar eigenlijk helemaal geen filmploegen over de vloer. Je ziet het ook een beetje in de film. Er zijn een aantal dagen daar verregend. In sommige shots zie je plassen liggen, die het volgend moment weer weg zijn. Flodder in Amerika geeft een paar spectaculaire tru cages te zien. Bij voorbeeld een met benzine gevuld wa terreservoir dat vanaf een dak gelanceerd wordt en over Manhattan door de lucht zeilt om het Vrijheidsbeeld te treffen. Amerikaans werk? „Dat is uiteindelijk allemaal Nederlands werk. Je kunt kiezen: Je gaat naar zo'n gespecialiseerd effectenhuis in L.A. en dan krijg je fantastisch gelikte effecten, maar waanzinnig duur. Een miljoen dollar ben je zo kwijt. De andere mogelijkheid is kijken of je zelf zoiets kunt ma ken. Dat hebben we geprobeerd met het idee: als het niet lukt, kunnen we nog altijd uitwijken naar Ameri kaanse specialisten. Dus we hebben zelf die schaalmo dellen gebouwd en zijn gaan experimenteren. De truc met de watertoren is eigen wetje. Hetzelfde met dat vliegtuig; die airbus die zo'n rare duik maakt. Als je goed kijkt, zie je dat het nep is. Ik ben niet overal zo ontzettend tevreden over, maar voor die 'sequens' werkt het gewoon. En Flodder, dat is toch een beetje strip-achtig. Dat is geen Star Wars. Dan hoeft het ook allemaal niet zo gelikt te zijn." Wat vind jezelf de belangrijkste charme van de fami lie Flodder? „Het is een familie die aanschopt tegen allerlei geves tigde zaken in de samenleving. Dat spreekt mensen aan. Nee, ik weet niet zo zeker of dat anarchisme ty pisch Nederlands is, want die karakters kun je makke lijk overplaatsen. Er bestaan^iok Duitse, Italiaanse en Spaanse Flodders. Iedereen kan wel een film over een a-sociale familie maken. Het bijzondere van de Flod ders hangt toch vooral samen met het soort acties dat ze ondernemen en het allermeest met hun heel speci fieke humor." FILMTIPS VOOR VOLGENDE WEEK oude mozaïeken (Donald Sutherland) e als hun dochtertje verdrinkt De man accepteert een opdracht om een oude Veneti- aanse kerk te restaureren, maar eenmaal aangekomen ziet hij zijn dochtertje overal in de stad. Beklemmende film met zeer griezelig einde. BASIC INSTINCT EURO 1LUX0R Adembenemende Douglas) leidt het onderzoek naar de moord op een voormalige rockzanger. Hoofd verdachte is de koele, biseksuele Catherine Tramell (Sharon Stone), die Curran lang zaam maar zeker om haar vinger windt. Door Tramells seksuele intimidatie verandert Curran in een geestelijk en lichamelijk wrak. ZOO KIJKHUIS OOOO Niet na te vertellen film van Peter Greenaway werd in 1985 opgenomen in Diergaar de Blijdorp. De tweelingbroers Brian en Eric Deacon worden verliefd op actrice An drea Ferréol, die.bij een auto-ongeluk een been is kwijtgeraakt. Ondertussen ont brandt een strijd tussen de tweeljng en de chirurg Van Meeteren (Gerard Thoolen), die omwille van de symmetrie ook het andere been van Ferréol wil amputeren. Zeer rijk aan symboliek. MIDNIGHT EXPRESS KIJKHUIS OOOO Spannende thriller over de drugssmokkelaar Billy Hayes (Brad Davis) die op heroï nesmokkel wordt betrapt en in een Turkse cel terecht komt. In de gevangenis wordt hij gemarteld en vernederd, maar Hayes laat zich niet kennen. Sterke film wijkt a» van het oorspronkelijke verslag dat Hayes zelf over zijn ervaringen schreef. Oliver Stone maakte het scenario en Giorgio Moroder componeerde de muziek DE NOTENKRAKER CC VOORSCHOTEN OOO Tekenfilm, gebaseerd op het bekende sprookje van E T A. Hoffmann en het ballet van Tsjaikovski. Een meisje krijgt een notenkraker in de vorm van een speelgoedsol daat In werkelijkheid is de notenkraker een betoverde prins Hij en het meisie ne men het op tegen een gemene muizenkoning. Keurig verfilmd en met muziek van Tsjaikovski op de achtergrond, maar wel overduidelijk een Disney-imitatie. The Hand that Rocks the Cradle: Het gevaar schuilt in het alledaagse.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 23