'Mensen lachen om kronkelredenering' Cultuur&Kunst Figuratieve kunst in De Paauw DONDERDAG 25 JUNI 1992 22 Karsenbarg cabaretiers verovert grote podia Op de vloer liggen meer dan duizend enveloppen en uit nodigingen verspreid. De 'mailing' voor hun optreden in Bellevue. Karsenbarg cabaretiers verzorgt eigenhandig de post, verspreidt de affiches, behartigt de persbelangen. Karsenbarg kan zich eenvoudig nog geen impresario ver oorloven. De groep bestaat uit 'Leading lady' Riet Kar senbarg op zang, conférences, poëzie en sambaballen. 'First man' Marten Oosthoek op accordeon en zang. Als 'hody guard' fungeert de Arnhemmer Coen Zeeman, die bas- en sologitaar hanteert. Tot nu toe vrijwel uitsluitend te horen en te zien in cafés of op personeelsavonden. Spelend voor anderhalve man en een paardekop of voor een leutig gezelschap gelijkgestemden. Daar kwam in maart van dit jaar verandering in, toen Kar senbarg in het Utrechts theater Vredenburg als entre'act de Nacht van de Poëzie opluister de. Riet veroverde met haar pa rodieën op zwaarmoedige ver zen een klaterend applaus en de broeierig Utrechtse tango 'Ik ben zo blaij da je me moeder he gesloage...' dreutelde nog na toen de serieuze dichters al weer het woord namen. Karsenbarg liet zich gelukkig maar kort op de golven van het succes meevoeren. De groep wist dat het nu niet moest ver sagen. En... het kon niet uitblij ven, daar kwam het loon naar werken: in mei was Karsenbarg in Bellevue, Amsterdam. Mor gen zou de groep in het Hille- gomse Solution optreden, maar in verband met de finale EK voetbal is dat uitgesteld tot 28 augustus. Achtergrond Hun achtergrond in vogel vlucht: Riet had het als onder wijzeres niet echt naar haar zin, deed toen maar een regie-oplei ding aan de Theaterschool en werkte vervolgens bij de Noord hollandse jeugdtheatergroep Wederzijds. Daarna speelde ze tien jaar lang als free lance ac trice. Uit de Holland Festival - produktie 'Nachtschade' vloei de het type (enigszins hysteri sche, nette dame uit Amster dam-Zuid) voort waarop ze in het cabaret doorborduurt. Ook Marten Oosthoek volgde een regie-opleiding aan de The aterschool. Twaalf regies deed hij bij onder meer Fact, Thea terunie, De Voorziening en in de Toneelschuur ('Titus Andro- nicus'). Marten was niet erg ge lukkig met de toneelwereld en begon op late(re) leeftijd van de grond af aan met piano en ac cordeon. Een poosje had hij zelfs geen andere ambitie dan straatmuzikant te zijn. Inmid dels speelt Marten bij een Suri naamse big band en begeleidt hij op de piano balletlessen van danseresjes in de dop. Bij Kar senbarg staat hij als begeleider, duozanger en medecomponist Riet terzijde. Coen Zeeman, de basgitarist, bungelt er eigenlijk maar een beetje bij. Hij krijgt de rol van sul uit de provincie toebedeeld. Maar soms schiet Coen uit zijn slof. Met een country-solo jankt hij zich naar de voorgrond. Riet Karsenbarg: „Met die solo kan hij zijn frustraties naar ons kwijt. Persoonlijk vind ik dat hij daar wat ver in gaat..." Hoe komen twee door de wol geverfde Amsterdammers aan de heikneuter Coen Zeeman? Riet: „Heel banaal. We hebben een advertentie in de krant ge zet en daar kwam een hele zwik gitaristen op, allemaal met een goeie opleiding. Coen was de leukste. Hij had nogal sjoege van de clichés die we gebruik ten. Beetje rottig dat hij zo ver weg woont. Hij geeft les op de muziekschool in Wageningen. Vergeleken bij ons is hij een 'provinciaaltje'. Maar er wordt hard aan hem gewerkt: we zit ten midden in het proces wat voor plek hij moet krijgen." Knieval Marten: „We doen alsof we hem er eigenlijk niet bij kunnen ge bruiken maar in werkelijkheid doet Coen het voortreffelijk." Riet: „Wij blij met Coen en hij blij met ons. Want <vij zijn van onszelf toch redelijk nette men sen. We zingen zonder poespas, zonder omhaal, recht uit het hart en recht onder de gordel. Riet Karsenbarg en Marten Oosthoek: „Intrigeren maar tegelijkertijd slachtoffer worden, dat is iets wat clowns hebben." Geen studentikoos gedoe maar direct contact met het publiek. We nemen het op voor de slachtoffers van de liefde. Vrouw die in de steek gelaten is of verkracht of gebruikt. En er zit iets in over incest. 'Sex en ander leed' heet het program ma, maar het is niet allemaal zo treurig als de titel doet vermoe den. 'Deskundig' doen over din gen waar ik weinig van af weet, daar schep ik genoegen in. Heel vaak doen we zwaar over niets; babbelen uitgebreid over alle daagse dingen. Aan de andere kant doen we weer heel licht over zware kost. In die tegen stelling komt het naar buiten." Riet: „Mensen of gevoelens ontsporen licht en dat heeft toch vaak grote gevolgen, inclu sief leed. Leed dat je heel mak kelijk waarneemt, dat heel her kenbaar is. Leed over het uiter lijk of over de buren of op kan toor zitten en dan thuiskomen. De vrouwen in onze show lijken slachtoffers maar ik ben geen slachtofferachtig type. Ik zing erover maar met energie, met levenskracht. Het is niet het meehuilen met de wolven in het bos. Ik vind wegen om te over winnen. De oplossingen zijn onzinnig. Intrigeren maar tege lijkertijd slachtoffer worden, dat is iets wat clowns hebben. Men sen kunnen lachen om de vol strekte kronkelredeneringen Hillegom, Solution: 26 juni; Amsterdam, Sonesta Koepel zaal: 12 juli; 1993: Voorburg, Theatercafé Camuz: 16 janua ri; Amersfoort, Theater De Lie ve Vrouw: 31 maart. MUSEA EXPOSITIES licht, kleur en vorm fascineren de Haagse schil der Geldolph Stuyling de Lange, die van 30 juni lot en met 16 augustus in raadhuis 'De Paauw' exposeert. Lange tijd schilderde hij voornamelijk Italiaanse stadsgezichten, waarin 'langskomend licht' dat in de vroege ochtend of late avond valt waar te nemen, een belangrijke rol vervult. In sommige schilderijen heeft het licht hele maal geen richting, zoals wanneer de mist Vene tië binnendringt. Door middel van subtiele toon- en intensiteitsverschillen en ruwe structuren van de verflaag wil Stuyling de Lange meer weergeven dan alleen de bouwwerken. Daarnaast schildert LEIDEN MUSEUM BOERHAAVE Lange St. Agnietenstraat 10. Expo sitie 'Oog in oog, diagnostische ontwikkelingen in de oogheelkun de', t/m 29/11, di t/m za 10-17 uur, zo 12-17 uur, elke zondag om 14 en 15 uur gratis rondleidingen. MOLENMUSEUM DE VALK e 'Brons uit de oudheid' t/m 4 ok tober, di. t/m za. 10-17 uur. zon en feestdagen 12-17 uur. Elke eer ste zondag van de maand archeolo gisch spreekuur. Steenstraat 1. Tentoonstellingen: 'Insulinde in Leiden, voorbij de Ja- vazee' en 'Boeddha en Shiva op Ja va', t/m 31/10, di t/m za 10-17 uur, zo 13-17 uur; rondleidingen elke di om 14 uur (Voorbij de Java- zee) en zo om 14 uur (Voorbij de Javazee en Boeddha en Shiva op Dage 11 j ks f 11 m voorste 111 ngen (15.00 uur). Rapenburg 73, wo t/m vr 13-17 HORTUS BOTANICUS Rapenburg 73; ma t/m za 9-17 uur. Kassen geopend ma t/m za 9- 17 uur, zo 10-17 uur; Clusiustuin geopend ma t/m vr 10-12.30 uur DE LAKENHAL Oude Singel 28-32; ,Uit tijd ge plukt', bloemen in beeldende kunst en poëzie, t/m 11/10, di t/m za 10- PRENTENKABINET Rapenburg 65; di t/m vr 14-17 PIJPENKABINET Oude Vest 159a; zo 13-17 uur. KONINKLIJK PENNINGKABINET Rapenburg 28. Expositie: Neder landse Penningkunst 1890-1990, t/m 25/10, di t/m za 10-17 uur, zo 12-17 uur. REMBRANDT EN ZIJN ATELIER Kort Galgewater 24a Reconstruc tie van het Leidse atelier van Rem brandt, geïnspireerd op het schil derij 'De schilder en zijn atelier'; di t/m za 10-17 uur, zo 12-17 uur. LISSE MUSEUM VOOR DE BLOEMBOL LENSTREEK Heereweg219. 'De tulp verbeeld. KATWIJK KATWIJKS MUSEUM Voorstraat 46. Expositie: 'Strandle ven', aquarellen van Albert Jan Co ol; di t/m za 10-12 uur, t/m 26/9. hij ook stillevens, landschappen en portretten. Zijn werk is voornamelijk Figuratief. Geldolph Stuyling de Lange studeerde enkele jaren rechten en kunstgeschiedenis aan de Leidse universiteit. Maar zijn werkelijke belangstelling bleek toch in de schilderkunst te liggen. Hij volg de opleidingen aan de academies van groningen en Den Haag en exposeerde onder meer in de Holland Art Galery in Rotterdam en de Beurs van Berlage in Amsterdam. Hij wordt ook genoegm in de 100 schilders jaargids. CONCERTEN De tentoonstelling is geopend: dinsdag tot vrij- lag van 10.00 tot 16.00 uur, zaterdag en zondag an 13.00 tot 17.00 uur. Cornelia van der Horst zingt, I LEIDEN HOOGLANDSE KERK 27 juni Orgelconcert door Matteo Imbruno Zespót Piésm Dawnej (Oude Liederen Ensemble) uit Bydgoszcz Polen olv Prof. Jan Lach en de Schola Can torum van de Leidse Studenten Ekk- lesia olv Wim de Ru: werken van o.a. Andriessen, Poulenc en Duruflé, 20.15 uur. Big Band Oegstgeest, 14.00 u Indian Dance Night rr de Raad mmv Fiona Weingarten, alt; werken van o.a. Hëndel, Bach, Pierné en Messiaen, 20.15 uur. KATWIJK J CLEIJN DUIN SPORTHAL 30 juni Katwijks Christelijk Mannenkoor 'Ju- Koor- en samenzangavond mmv Groot Rijnsstreekkoor uit Katwijk, kerk open 20.00 uur. LISSE ST. AGATHAKERK Orgelconcert door Jaap Zwart jr.; ken van o.a. Andriessen. Liszt, Francken Alain, 20.15 uur. VOORSCHOTEN CULTUREELCENTRUM 27 juni 'Zomerorgelconcert 1992' door Nico Muziekschool Otto Wolthuis Stich ting, 'Leerlingen uitvoering', 19.30 Het van Wassenaer Ensemble olv Benjamin Boers speelt vroegere en hedendaagse Nederlandse componis ten, mmv de sopraan Cornelia van de Horst-, werk van o.a. Hellendaal, 20.15 uur. AMSTERDAM CONCERTGEBOUW 27 juni Radio Filharmonisch Orkest olv Eri Klas mmv Robert Lloyd, bas en Mats Rondin, cello; werken van o.a. Korsakow. Moussorgksy en Voestm; radio-uitzending, 20.15 uur. 30 juni Residentie Orkest, Groot Omroepkoor olv Vassili Smaiski mmv vocale solis ten; werken van Stravinsky en Tsjaikowsky; radio-uitzending, 20.15 'La Eterna' van Nicole Carvajal, 1992. LEIDEN GALERIE ZÖNE Nieuwstraat 17-b. Chinese schilder kunst, tot 1/7; di t/m vr 11-18 uur, za 10-17 uur, zo 1S-16 uur, do 19-21 Schilderijen van Nicole Carvajal, 2 ju- li t/m 20 augustus. Zóne is van 18 t/m 31 juli gesloten. BLEIJENBERG GALERIE Breestraat 113. Werk van Eric HirdiS; tot 18/7; di t/m za 9-18 uur. do 9-21 uur; le zo van de maand 12-17 uur. ANTIQUARIAAT VAN PADDENBURG Diefsteeg 14. Tekeningen van Glen Baxter, tot 7/7; di t/m vr 13-18 uur, do 19-21 uur, za 12-17 uur. DE WAAG Aalmarkt 21. Preawentura 1, blik naar de toekomst. Groepsexpositie van negen jonge Leidse kunstenaars; t/m 19 juli, wo t/m vr 12-17 uur, za zo 11-17 uur. KUNSTSALON DE PRINCEHOF Rapenburg 8/10. Wandobjecten en schilderijen van Jan Köllmg, tot 27/6; ma t/m vr 10-17, zo 13-17 uur. STELLING Burgsteeg 14. 'Lustre of Air', werk van Willem Speekenbrink, tot 27/6 t/m 19/7; do t/m za 14-18 uur, zo 14-17 uur. DE KLEINE KLUP Nieuwe Rijn 1. Fotografie Kunstuit leen Leiden, tot 29/6; ma t/m za 10- 22 uur, zo 12-22 uur. GALERIEAZL Rijnsburgerweg 10, gebouw 1. Medi- com Zes, fotocollectie, tot 28/6; dag. 10-17 uur. DE BANGE DUIVEL Rijndijkstraat 4. Grafiek van 5 jonge n 28/6; do t/m zo, 12- t/m 22/7, ma t/m vr 19-22.30 u KLEINTJE KUNST Groenesteeg 9. werk van Marijke van der Stoep, t/m 5 juli, di en vr 10-14 uur, za 11-17 uur. ALPHEN STAA GALERIE Pr. Irenelaan 88. Werk van emaille- kunstenaars.tot 16/7; wot/m za 12- 17, vr 19-21 uur. HAZERSWOUDE GALERIE LAERKEN Bent 2. Werk van John Hansen en Wim Mors, tot 5/7; ma t/m vrij op af- WASSENAAR DE PAAUW Raadhuislaan 22. Schilderijen van Geldolph Stuyling de Lange, 30/6 t/m 16/8; di t/m vr 10-16, za zo 13-17 it 2/7; do t/m zo 13- THEATERS DEN HAAG CIRCUSTHEATER dag. t/m 19 juli (beh ma) 20.15 u AMSTERDAM STADSSCHOUWBURG vr26,20.15 uur: Batsheva Dance Company met o.a 'Arbos'. zo 28. 20.15 uur: Internationaal The aterschool Festival; London Contem porary Dance, De Rotterdamse Dansakademie en Opleiding Moderne Theaterdans. di 30. wo 1,20.00 uur; wo ook 15.00 uur: Internationaal Theater school Festival: Nationale Balletaca- Oem* Amsterdam. 'Pont de la Concorde', olieverf op linnen door Geldolph Stuyling de Lange. FOTO

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 22