m 'Het mooiste is met de camera op stap' 'De salonmuziek pakte me meteen' fTJ in in in PI TH 'Ook in Nederland wordt veel naar Samson gekeken' Rtv show Dramatische levensmomenten 10 meest bekeken programma's van de afgelopen week 1% kijkdichtheid is ca. 133.000 kijkers van 6 jaar en ouder dag do. 9. Nederland-Duitsland omroep 'kdh NOS 51% kijkers 1000 1 6.840 ma Nederland-GOS NOS 40% 5.390 ZO. Zweden-Duitsland NOS 37% k.940| WO. Zweden-Engeland NOS 22% ;2.950; zo. Journaal 22.00 uur NOS 21% 2.880 ma. Schotland-Duitsland NOS 21% 2.780 zo. EK Journaal NOS 18% '2.48C do. NOS-Laat NOS 117% 2.300 za. Flying Doctors VARA 14% 1.910 Ijf 10. za. Sonja op zaterdag VARA 10% 1.410 anp bron AGB Mod ia/NO ZOGEZEGD ,,Het gebeurde in Stockholm. Ik deed iets verkeerd bij het bedie nen van mijn computer en in één keer was het werk van maanden verdwenen. Mijn hele manuscript van 500 pagina's was weg. Dat was voor mi) een aanwijzing dat ik met schrijven maar moest stoppen." (Andreas Vollenweider in VARA TV-Magazine) Ik kan me voorstellen dat de mensen zeggen, jezus man, hou op over jezelf, want het gekke is dat de mensen op een gegeven moment niet eens meer weten dat ik ook nog boeken, liedjes en toneelstukken heb geschreven. Ze zeggen allemaal: je bent be- joemd hè? Dan zeg ik: Ja. Dan vragen ze: Maar waarvan dan? Ik ben dus beroemd geworden met niks." (Hans Dorrestijn in Revu) ,,Als ik het moeilijk heb, denk ik altijd aan zelfmoord. Ik draai dan alle gaskranen open, ga languit op bed liggen, maar zorg er wel voor dat de ramen wijd open staan." (Elton John in Humo) ..Ik wilde hem als jutylrd in 'De leukste thuis'en vrpeg dus; heb je een blooper van jezelf? Böüde- wijn Büch antwoordde: Ik maak nooit missers of bloopers. Nou vraag ik je! Alles wat die jongen op televisie heeft laten zien, is één grote blooper." (Linda de Mol in Revu) „Momenteel zijn we bezig met de ontwikkeling van een koffie zetapparaat dat je via je stem op drachten laat uitvoeren. Je drukt dan niet meer op een knop, maar geeft opdrachten als: koffie, sui ker, suiker. Dat betekent dan dat je koffie wilt met twee schepjes suiker." (Chriet Titulaer in VARA TV-Magazine) ,,Het gaat best oké met de Ne derpop, maar de toptijd is wel voorbij. Dat was toen de zend- schepen nog uitzonden. Jongens als de Cats stonden constant aan de top. Dat is nu wel anders. Discjockeys zouden wat chauvi nistischer moeten worden." (Pe ter Koelewijn in NCRV) ,,Als je het over taboes hebt is dit er een. Een gek oud wijf met een talkshow is nog nooit gebeurd. Dan heb je namelijk 80 rimpels en nu heb ik er pas 79." (Sonja Barend in Broadcast Magazine) ,,Het debacle van TV 10 heeft mij teruggebracht tot waar ik hoor. Ik ben geen broadcaster, maar een gewone programmama ker." (Joop van den Ende in Broad cast Magazine) ,,Een radio-programma dat ik graag nog eens zou maken is een show waarin geen taboes zijn. Shockeren, grappen maken. Mensen die me kennen, weten dat de grove grappen die ik soms plaats, vaak niet zo bedoeld zijn. Maar ik geef toe dat ik graag shockeer, maar niet opzettelijk mensen beledig. Ik weet wel bij wie ik dat doe." (Wessel van Die pen in Veronica) „Tegenwoordig worden 'bad guys' uit series vaak met J.R. ver geleken. Ik vind dat wel grappig. Maar weinig mensen weten dat ik al een ploert speelde toen 'Dal las' nog met eens op televisie was. Ook ben ik er inmiddels aan gewend dat mensen het tv-perso- nage Dixon, de ploert dus, vrolijk verwarren met mij als privé-per- soon." (Larry Bryggman in Veroni ca) Catherine Keyl zou graag Catherine Keyl heeft het bij RTL 4 naar haar zin, maar HILVERSUM GPD Elton John PR-FOTO Dé roddelbladen wis ten het zeker: Ca therine Keyl, de pre sentatrice van de '5 uur Show' gaat van RTL 4 terug naar de AVRO. Het maakte zoveel in druk op Tom Egbers dat hij het als een nieuwtje bracht in zijn mediaprogramma 'Stop de per sen'. ..Daar heb ik hem dus woedend over opgebeld." zegt Keyl. ..Als hij alles lukraak van die bladen gaat overnemen Het misverstand ontstond doordat Keyl met iemand van de AVRO een gesprek had ge had. „Blijkbaar werkt het zo dat als je in het AVRO-gebouw wordt gezien, de bladen daaruit hun conclusies trekken." Keyl gaat niet naar de AVRO, maar blijft gewoon bij RTL 4. En zoals het er nu voorstaat, blijft ze de '5 uur Show' en 'De Vier de Kamer' doen. In het verleden maakte Keyl reportages, eerst voor NCRVs 'Hier en nu' en la ter voor 'AVRO's Televizier'. Voor de laatste omroep maakte ze ook een indringende docu mentaire over twee voormalige kampgevangenen. Het serieuze werk, kortom. Waarom is zij daarmee ge stopt? Keyl: „Ik werkte bij Tele vizier als verslaggever toen hoofd informatie Fons van Wes- terloo zijn vriendje Mare Blaisse inhuurde. Blaisse heeft zijn ver diensten als schrijvend journa list, maar had nog nooit iets met tv gedaan, terwijl dat toch een geheel andere discipline is. Daarnaast mocht Blaisse graag mensen kleineren en koeiene- ren. Dat accepteerde ik niet." „Toen ben ik naar Van Wes- terloo gegaan en heb hem voor de keuze gesteld: hij eruit of ik eruit. Blaisse was zijn vriendje, dus kon ik vertrekken naar de radio. Later werd mij gevraagd om van 'Service Salon' een goed journalistiek produkt te maken. Dat werd een succes." Documentaires Drie jaar geleden vertrok zij naar RTL 4 (toen nog Véroni- que) om samen met Mare Ja cobs (Rob van Dam) de 'Ont- bijtshow' te gaan presenteren. Toen dat programma verdween, kwam ze bij de '5 uur Show' te recht. Zou ze weer met een camera ploeg op stap willen? „Natuur lijk, maar dat is de tragiek van Hilversum. Kijk eens hoeveel documentaires er tegenwoordig worden uitgezonden. Iemand roept: 'Nederlands drama is in' en iedereen stort zich op Ne derlands drama." Keyl heeft hoop voor de toe komst. „RTL 4 wil meer infor matieve programma's maken. Met name de reclamewereld wil meer het zogenaamde A-pu- bliek, de hoger opgeleiden, be reiken. En,zo ziet ook de filoso fie voor de komende jaren er uit. RTL 4 heeft eerst een pu bliek opgebouwd en wil dat nu uitdiepen. En men weet dat do cumentaires scoren. De afleve ring van VARA's Impact over een straat in Scheven ingen heeft bij de kijkers veel indruk gemaakt. Iedereen sprak er Ondanks haar liefde voor de documentaire, staat ze achter haar huidige werkzaamheden. „Het is geen shit wat ik doe. Op maandag en vrijdag is er in het laatste kwartier van de '5 uur Show' een discussie over de meest uiteenlopende zaken. Tij dens de Golfoorlog confronteer den we joden met palestijnen. We hebben vaak discussies over sociaal maatschappelijke pro blemen die je later terugziet in de serieuze talkshows. Maar de studio is geen weerslag van het leven. Het is namaak. Met de camera op stap is werkelijkheid. Dat is het mooiste." Vrouwen blikken terug op ingrijpende gebeurtenissen HILVERSUM GPD Op het eiland Borneo raakte regisseuse en pro grammamaakster Nouchka van Brakel toevallig in gesprek met een aantal missiezusters, die aardige verhalen te vertellen hadden. Van Brakel: „Oude, interessante verhalen. Als we die niet optekenen, dacht ik, verliezen we ze." Het idee voor de vijf delige serie 'Vrouwen vertellen' was geboren. In de serie (de eerste aflevering is vanavond op Nederland 3) schetst Van Brakel een beeld van vijf vrouwen, die op een zeker moment in hun le ven worden geconfronteerd met iets 'groots', meestal door (dramatische) ontwikkelingen van buitenaf. De vrouwen die de hoofdrol spelen in de sober, soms bijna somber gefilmde serie, wor den gedwongen zich te verzetten en diepgaand over zichzelf na te denken. „Het zijn stuk voor stuk keerpunten in hun leven, met drama's die diep ingrepen in hun persoonlijke leven", aldus Nouchka van Brakel. „Ik laat de vrouwen langdurig aan het woord over hun belevenissen. Bij sommigen heb ik er vreselijk aan moeten trekken, zeker in het begin. De onderwerpen zijn natuurlijk ook zeer per soonlijkvan aard." „Je moet tijdens het filmen een zodanige sfeer creëren, dat de mensen zich op hun gemak voe len. Twee dagen draaien en dan een paar dagen weer niet. En je moet natuurlijk ook rekening houden met de leeftijd van de vrouwen. Een van de moeilijkste dingen is om uit te vinden, hoe je een verhaal uit iemand krijgt", aldus de regisseu- De geïnterviewde vrouwen, die stuk voor stuk zonder (overdreven) sentiment vertellen, maar wel openhartig en bescheiden, vonden al de be langstelling van camera- en geluidsmensen tame lijk merkwaardig. „Sommigen vrouwen vonden mij ook eigenlijk heel bizar, omdat ik hun verhaal wilde horen. Een verhaal dat zij zelf kennelijk niet eens zo erg interessant vonden." De eerste aflevering gaat over Jantje Janssen (1931), uit het christelijke en Veluwse Putten. Jantje Janssen vertelt over de razzia's, die ze in de oorlog heeft meegemaakt. Haar drie broers wer den door de Duitsers afgevoerd. Steeds leefde de familie in de veronderstelling, dat de drie jongens terug zouden keren naar huis. Dat gebeurde niet. Ze kwamen om in het concentratiekamp. „Als enige dochter had ik het gevoel, dat ik het verdriet van m'n ouders moest wegnemen. Door niet lastig te doen en steeds lief te zijn. Destijds was ik niet bewust van het verlies van m'n broers. Je had je gedachten meer bij de bevrijding", zegt Janssen in Vrouwen vertellen. Tot 1981 ging het redelijk goed met Jantje Jans sen. Maar toen werden er aan tafel plotseling lo vende woorden gesproken over haar moeder.- „Dan beleef je de oorlog ineens weer opnieuw. Ook de angsten van de razzia's." Ze kreeg een on beredeneerde angst, dat de geschiedenis zich zou herhalen. Bezoeken aan allerlei hulpverleners (psychiater, gesprekstherapie) volgden. Jantje Janssen kreeg het advies een boek te schrijven. Dat betekende een soort ommekeer. De jaren daarna ging het steeds beter met haar. Zo tegen het einde van de eerste aflevering vraagt Nouchka van Brakel haar: „Is de oorlog voor jou voorbij"? „Nee, maar ik heb er wel mee leren leven", luidt het antwoord. (Vrouwen vertellen, vanavond en de komende vier dinsdagen op Nederland 3,20.25 uur) Gen Verhulst en zijn hond Samson binnenkort bij Veronica BRTN-presentator Gert Verhulst is dolblij dat Ve ronica alle afleveringen van 'zijn' in Vlaanderen razend populaire kinder programma Samson heeft gekocht. In het na jaar zullen de sympathie ke hond Samson, zijn vriend Gert, de burge meester en Alberto Ver micelli wekelijks op de Nederlandse televisie te zien zijn. Het einde van het succes van Samson lijkt nog lang niet in zicht. Behalve Nederland zijn er nog andere landen met grote belangstelling voor het programma rond de hond. Gert Verhulst heeft nooit aan de belangstel ling voor Samson in Ne derland getwijfeld. „De talloze brieven uit Neder land lieten er geen twijfel over bestaan dat er veel naar Samson wordt geke ken. Het leek ons dan ook geen slecht idee om de Nederlandse omroe pen te vragen of ze be langstelling hadden voor Samson. De meeste omroeporganisaties reageer den negatief." „Veronica heeft ons meteen voor een gesprek uitgenodigd. Met een promo-videocassette zijn de makers, Hans Bourlon, Danny Verbiest en ik naar Nederland gereisd, om samen met tv-direc- teur Joop Daalmeijer besprekingen te voeren. Daalmeijer zag Samson meteen zitten." Als Samson in Nederland aanslaat, ligt een tournee in het verschiet. Verhulst: „We hebben daarover al besprekingen gevoerd met de com merciële directeur van Veronica." is e he le handel in Samson- produkten ontstaan. Verhulst: „Toen er van het Samsonboek meer dan 30.000 exemplaren werden verkocht, was het meteen duidelijk dat hier handel in zat. Met de financiële deals bemoei ik me niet. Daar is een spe ciaal bureau voor." De commerciële ex ploitatie van Samson moet Verhulst een goed gevulde spaar pot opleveren. Ver hulst: „Ik ben ervan overtuigd dat zo'n succes me geen twee de keer overkomt. Door de afspraak met Veronica wordt een nieuwe markt aange boord. Niet zo lang geleden heb ik ge hoord dat de hermon tages van Samson ook voor de internationale markt bruikbaar moe ten zijn. Het is duide lijk dat de BRTN nog meer plannen heeft FOTO ILSE SCHOUTTETEN me( jn België een tweede cd uitgebracht met liedjes uit de serie. Heel wat be kende namen hebben aan deze cd meegewerkt. Verhulst: „Niet iedereën die we hadden gevraagd om iets te schrijven had de opdracht goed begre pen. Gelukkig zaten Robert Long en Frank Boeyen vrij goed, terwijl Bart Peeters midden in de r szat. Hoe goed vind je jezelf als zanger? „Ik ben helemaal geen zanger. Bovendien doe ik geen enkele inspanning om goed te leren zin gen, want dan verkopen we misschien geen pla ten meer, haha." STRIPS Violist André Rieu verslingerd aan het lichte repertoire BOLLEBOOM TILBURG «GPD i e populariteit van de violist André Rieu vergroten: dat is de bedoeling van de onlangs verschenen cd 'D'n blauwen aovond'. Het is een live-cd, opgenomen op cama- valszaterdag in het Casino in Den Bosch. Op de plaat: meezingers variërend van 'Goede tijden slechte tijden' tot 'Auld lang syne', en van 'Hop Marianneke' tot de Radetzky Mars, het geheel bekwaam begeleid door het Maastrichts Salonor kest. „Deze plaat is maar een facet van wat we doen", zegt Rieu, even over uit Maas tricht voor een optreden in Tilburg. „Het is een meezing-cd, maar we geven met het orkest ook keurige concerten, waar bij iedereen netjes blijft zitten." Het Maastrichts Salonorkest brengt het repertoire zoals dat in het begin van deze eeuw zo populair was. Wufte melo dieën. Lichte muziek, als je het vergelijkt met wat in die jaren in de concertzalen was te horen. Hoe is dat zo gekomen, ze ker gezien het feit dat André de zoon is van de vroegere dirigent van het Lim burgs Symphonie Orkest? Rieu: „Ik kan niet zeggen dat dit reper toire ons met de paplepel is ingegeven. Bij ons thuis was het Mahler en Beetho ven wat de klok sloeg. Johann Strauss was het lichtste dat werd gedraaid. Als we eens uit de band wilden springen, zei mijn vader: 'dan doe je je schoenen uit en zet je Mahler maar op." Zolder „Pas op het conservatorium in Brussel, waar ik viool studeerde, kwam ik in aan raking met andere muziek. Dat was in de jaren zeventig en in die tijd ontstonden allerhande salonorkestjes. Het Resisten tie-orkest was erg bekend en later Pluche. Op het conservatorium was ook zo'n orkest. Op een dag viel de eerste violist uit. Ze vroegen of ik hem wilde vervangen en ik moet zeggen: de muziek pakte me meteen." „Eenmaal afgestudeerd kwam ik bij het Limburgs Symphonie Orkest terecht, maar ik kon de salonmuziek niet missen. Het probleem was echter het tekort aan repertoire. We hebben toen het dagblad 'De Limburger' ingeschakeld. Dat heb ben we geweten, want we kregen vracht wagenladingen partituren. Werkelijk on gelooflijk.. Veel mensen bleken op zolder allerlei muziek bewaard te hebben." „Maar ook mijn vrouw heeft muziek aangeleverd. Haar vader was vlak voor de Tweede Wereldoorlog uit Berlijn ge vlucht. Hij had vrijwel niets meegeno men, behalve zijn verzameling van ze venhonderd grammafoonplaten. Ik her inner nog dat we op ons flatje weken lang platen hebben zitten afluisteren. Uiteindelijk hebben we een selectie ge maakt en zijn aan het repeteren gesla gen." „Op een dag vroeg de directeur van de schouwburg in Maastricht of we wilden optreden bij het Hieringe-bieten, het Ha ringen-bijten op z'n Hollands gezegd. Dat is een gebruik op Aswoensdag. Naar men zegt helpen haringen de kater te verdrijven. Daarbij is het gebruikelijk dat er een concert wordt gegeven. Maar de schouwburgdirecteur had begrijpelijker wijze die dag wat moeite om de zaal vol te krijgen. Wij zijn begonnen met 500 mensen en nu komen er zo'n 6000 men- Theater In dienst van het Limburgs Symphonie Orkest is Rieu niet meer. Hij heeft z'n handen vol aan het Salonorkest. En aan het Johann Strauss Orkest, een formatie van achttien man, waarmee hij per jaar tientallen voorstellingen geeft in Belgie „dat is nu eenmaal vlakbij Limburg" maar ook in Nederland. „De muziek die we in het Salonorkest speelden en onze manier van concerte ren heeft zich ontwikkeld. Ik ben verbin dende teksten gaan maken. Het theater aspect ben ik steeds leuker gaan vinden. Vijf jaar geleden heb ik toen het Johan Strauss Orkest opgericht. Daar kan ik werkelijk de rol van Stehgeiger vervul len." „We spelen het geijkte repertoire: Strauss, Lehar. Maar ik probeer er een echte Weense avond in een Weens decor van te maken. Zoals ik in feite violist en conferencier ben, spelen de andere men sen in het orkest ook verschillende rol len. Zo is Manou Konings in een bepaal de scène een serveerster, maar even later speelt ze de sterren van de hemel als so liste in het klarinetconcert van Mozart. De afwisseling, het onverwachte: ik houd daarvan." Heeft Rieus vader zich nog wel eens uitgelaten over de richting die zijn zoon heeft ingeslagen? „Hij heeft wel eens z'n wenkbrauwen gefronst en misschien heeft hij z'n hart wel eens vastgehouden. Maar uiteindelijk constateerde hij dat al z'n kinderen in de muziek terecht waren gekomen. Hij heeft mij nooit van mijn pad afgehouden."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 10