'Ik wil kijken of er meer is dan Lingo' 'Nu vind ik het wèl leuk om te zingen' Rtv show MAANDAG 22 JUNI1992 HILVERSUM PETER VAN DER KRAATS Robert ten Brink maakte on langs een opvallende overstap. Hij gaat van de VARA naar Ve ronica om daar vanaf oktober, onder de vlag van John de Mol, zestien grote shows en vier eenmalige gala's te presenteren. Bovendien Rnh/?rt wordt bekeken of de moge- IXUUcr l lijkheid bestaat om Ten Brink ten Rrillk een dagelijkse quiz te geven. ic.ri ut it lts. „Ik wilde wel eens kijken of er vnn n°g ieven is na Ling°"> zeP vu/t Ten Brink, die zes jaar bij de VA RA VARA V r\l\rl ,,Ik kreeg van de VARA-lei- unnr te horen dat 'n de ruatlf toekomst minder amuse- l/^mniV'/i ment wilden brengen. En het verurucu amusement dat ze wèl blij ven doen komt dan op naam van Peter Jan Rens. Op dat moment ben ik gaan kijken of er elders mogelijkheden voor me lagen. Ik had na tuurlijk nog jaren door kunnen gaan met Lingo, ik deed dat al drieënhalf jaar. maar ik vond dat ik weer eens verder moest. De vraag is natuurlijk of het publiek dat ook vindt, maar dat risico zal ik moeten lo pen". Goede contacten „Toen ik wist hoe mijn toekomst bij de VARA eruit zou gaan zien, ben ik eens wat rond gaan kijken. Ik had al goede contac ten met John de Mol, ik heb daar wel eens iets overgenomen en ben in diverse pro gramma's van zijn bedrijf te gast geweest, en ben ook met hem gaan praten. Alleen kan een producent pas wat met een pre sentator. als er voor hem een programma is dat verkocht kan worden. Toen bleek dat Veronica interesse had in Robert ten Brink en Robert ten Brink zeker zin had in Veronica, was de beslissing snel geno men. Ik heb de overstap gewaagd. Niet zomaar natuurlijk, ik heb eerst wel ver schrikkelijk goed nagedacht, je laat ten slotte een succesvol en goedbekeken pro gramma achter. Ik ben er trouwens ook niet de persoon naar om zo maar een sei- zoentje wat anders te gaan doen. Daaren tegen ben ik ook weer niet een echte car rière-planner. Ik laat het meestal allemaal maar een beetje op me af komen. Op een gegeven moment denk ik: Ja, laat ik dat maar doen." „Ik krijg nu een zeer stevig programma pakket en ben ook heel blij dat het Vero nica is geworden. Ik heb ook veel vertrou wen in TV 2. Samen met de TROS kan Ve ronica er voor zorgen dat dat een stevige zender wordt. De gesprekken met De Mol en Veronica heeft Ten Brink als 'zeer prettig' ervaren. „Ik ben overal heel hartelijk ontvangen. Ik vond het ook fantastisch om weer eens een keer een veer in mijn kont gestoken te krijgen. In de gesprekken met Veronica en De Mol werd me regelmatig verteld dat ik zo goed was en het zo leuk deed... Dat vond ik heerlijk om te horen. Dat vindt ie dereen toch leuk?" Wat Ten Brink precies voor programma gaat maken is nog niet bekend. „Daar wordt nu over nagedacht. Er is ook al een redactie samengesteld. Maar als je mij vraagt wat ik nu zou willen, zie ik alleen nog maar een enorme vage brij voor me. Dan kom ik op iets met amusement, niet echt een quiz, maar wel iets met elemen- Tegenhanger van CNN begint in januari Euronews twijfelt niet aan levensvatbaarheid Het kind moet pas over ruim zes maanden geboren worden, maar diverse specialisten ma ken zich nu al ernstig zorgen over de levensvatbaarheid van de vrucht. Het kind in kwestie is de Europese nieuwszender Eur onews en de specialisten zijn mediadeskundigen uit diverse Europese landen. Vooral in Noord-Europa wordt de geboorte van de satel lietzender die de Europese te genhanger van CNN moet wor den, met veel scepsis bekeken. En met de nodige afstand. Want de Europese nieuwszender, die per 1 januari 1993 van start moet gaan, lijkt voorlopig ge doemd vooral een Zuideurope- se - of Latijnse zender te wor den. Tot nu toe hebben slechts 11 van de 39 leden van de Euro pean Broadcasting Union (EBU) zich in het avontuur gestort. Op de Einse staatszender YLE na zijn ze allen ten zuiden van Brussel te vinden. De Scandina vische landen doen niet mee, Groot-Brittannië, Ierland en Nederland (de NOS) evenmin en de deelname van de Duitse zenders ARD en ZDF is hoogst twijfelachtiggeworden. De Franse, Italiaanse en Spaanse staatsomroepen vor men de harde kem van Euro news. De drie 'groten' worden verder aangevuld door een bont gezelschap, bestaande uit de Portugese RTP, Griekenland, Monaco, Cyprus, de Franstalige Belgische omroep RTBF, Fin land en. merkwaardig genoeg, Egypte. Nu niet bepaald een evenwichtige afspiegeling van het Europese medialandschap. Maar bij het in Lyon gevestigde Euronews lijkt men zich daar over niet al te druk te maken. „Natuurlijk hadden we ge hoopt dat meer landen van het STRIPS begin af aan mee zouden doen, maar we geloven dat we deson danks een solide basis hebben. De eerste drie jaar zullen we met verliezen werken, maar daarna moeten we op zijn minst uit de kosten kunnen ko men", zo verwacht Reino Paasi- linna, de Finse vice-president van Euronews. Stem van Europa De oorzaak voor de nog geringe animo ten noorden van Brussel schrijft hij vooral toe aan het feit dat de meeste omroepen krap bij kas zitten. Te krap om ook nog eens de nodige miljoenen aan risicodragend kapitaal in een Europese nieuwszender te steken. Desondanks heeft Euro news op papier de begroting rond. Met een budget van 50 miljoen ECU per jaar (ruim 120 miljoen gulden) moet Euronews vanaf begin volgend jaar heel Europa van nieuws kunnen voorzien. Via de satelliet Intelsat II zul len de non-stop-nieuwspro- gramma's, die in Lyon worden gemaakt, van de Oeral tot IJs land en van de Noordkaap tot Gibraltar en zelfs in grote delen van Noord-Afrika probleemloos te ontvangen zijn. Voor wie over een schotelantenne beschikt, tenminste. Of over een kabelex ploitant die Euronews een zin volle aanvulling op het door gaans toch al uitgebreide zen derpakket vindt. Ondanks die handicap mikt Euronews op 25 miljoen kijkers in het eerste jaar. Een aantal dat tegen het jaar 2000 verdubbeld zal zijn, als men Paasilinna moet geloven. Ruim de helft van de 50 mil joen ECU komt van de elf 'pio niers'. Een kwart van de inkom sten dient via reclame en spon soring te worden gevonden en de overige pakweg twintig pro cent komt van diverse nationale overheden en vooral van de Eu ropese Gemeenschap. Vanuit Brussel is het initiatief vanaf het begin met veel enthousiasme gesteund. Euronews moet im mers 'de stem van Europa in geluid en beeld' worden, de eni ge zender die de ontwikkelin gen en Brussel en Straatsburg niet met een nationale bril op bekijkt. Als tegenprestatie voor de royale steun lijkt 'Brussel' verzekerd van de nodige jour nalistieke aandacht van de zijde van de satellietzender. Euro news begint met twee corres pondenten in Brussel en een vaste correspondent in Straats burg. Daarmee is ook meteen het hele eigen correspondentennet genoemd. Voor de rest is Euro news afhankelijk van het mate riaal van de 39 EBU-leden. Want hoewel slechts 11 leden actief deelnemen, kan Euro news via het Eurovisie-circuit beschikken over alle nieuws beelden die de Europese zen ders produceren. In Lyon wordt het bewerkt en in vijf verschil lende talen (Engels, Frans, Duits, Italiaans en Spaans) via de satelliet weer de ether in ge stuurd. Bij het besluit van de NOS en diverse andere omroepen om niet actief mee te doen aan Eur onews heeft bovendien een pijnlijke ervaring uit het verle den meegespeeld. Begin jaren tachtig gingen de NOS en enke le andere omroepen voor mil joenen guldens het schip in toen een voorloper van Euro news. Europa-televisie, hope loos flopte. Zegt Reino Paasilinna ten slotte. „Toen Ted Turner in de Verenigde Staten met CNN be gon, verklaarde iedereen hem voor gek. Waarom zou zoiets in Europa niet kunnen takken?" BOLLEBOOM Spijkerman in het Radio 3-programma De Steen en Beenshow weer een keer. Bij el- kaar heb ik dat programma dit jaar al lan- - ger gedaan dan hij, in totaal straks acht 1 maanden. Na augustus zal ik even stop pen met mijn radiowerk, ik moet me eerst 1 maar eens even rustig concentreren op het televisiewerk. Maar de radio zal gega randeerd wel weer een keer om de hoek komen kijken. Daar ben ik nou eenmaal makkelijk voor te strikken. Want al vanaf het moment dat ik in 1979 bij de KRO-ra- dio begon wist ik: dit is het toch wel." Wilma viert come-back met single OUD LOOSDRECHT GERARD VAN PUTTEN Kindsterren plegen kortston dig te stralen om daarna roemloos in de vergetelheid te verzinken. Hoe zal het bijvoorbeeld Wilma zijn vergaan, wat zal van haar zijn geworden? Even prakkizeren. Wilma, voluit Wilma l^andkroon, was dat niet dat alleraardigste maar soms ook recalci trante kind dat o zo schattig zong over een klomp met een zeiltje? Was dat niet dat elfjarige meisje uit Enschede dat in haar eentje 'Tachtig rode rozen' naar een hit zong? En stelde ze Vader Abraham indertijd niet telkens de vraag: 'Zou het erg zijn, lieve opa?' Ter geruststelling: Vader Abraham vond het nooit erg. Jaren heeft ze niets van zich laten ho ren. Wilma. Maar in de loop van deze week brengt Dureco de single 'Waarom heb ik jou nodig?' op de markt. Aan de keerzijde staat net nummer 'De een zaamheid kent duizenden gezichten'. „Eigenlijk ben ik nooit weggeweest, in mezelf zat de muziek altijd. Nu vind ik het ontiegelijk leuk om ermee bezig te zijn. Vroeger was dat wel eens anders ja, maar nu is het fijn om te doen en ik bloei dan ook helemaal op." Spontaan I Iet idee om met volwassen Wilma weer eens een plaatje op te nemen schijnt spontaan te zijn opgekomen. De per soon die zij betitelt als haar manager („Arno van Gils") geloofde altijd al in haar. de persoon („H. Thijssen") die de single heeft geproduceerd trouwens ook. Dat scheelde natuurlijk. Om een lang verhaal kort te maken: ook bij Dureco wist Wilma zich als zangeres van het le venslied geloofwaardig te makern „Er is sprake van dat er binnenkort ook een cd wordt opgenomen", meldt de zangeres blijmoedig, „ook daaruit spreekt ver- Kleine meisjes worden groot. Ziezo, die open deur is ook weer ingetrapt. Moeder van twee zoons is Wilma nu, ze draagt inmiddels de levenservaring van een rijpe jonge vrouw met zich mee. Monter stelt ze dat de liedjes van haar nieuwe single iets over haar zeggen, maar volgens Wilma zal iedereen er wel het een en ander in herkennen. Een zaam is op z'n tijd iedereen en wie heeft tenslotte niet iemand anders nodig? „Als mensen een jaar niks van je horen, ben je zo vergeten", weet Wilma uit onder vinding. „Op een gegeven moment hoor je niks meer, ook niet meer van collega's. Zeker op jonge leeftijd doet het pijn als bepaalde mensen je laten vallen. Dat van al die vrienden qr maar heel weinig over blijven." De teksten werden geschreven door ene H. Thijssen, die volgens zeggen ook het produkt heeft geproduceerd. H. Thijssen, het kwartje wil niet meteen val len. Wie die H. Thijssen dan wel is, welke voornaam schuilgaat achter de H., Wil ma vertikt het eenvoudig nadere infor matie te verstrekken. Of Thijssen nu een vrouw is of een man, ze wil het niet zeg gen. „Althans, nu nog niet", doet Wilma geheimzinnig. „Als het singletje een hit 'wordt, zullen de mensen ongetwijfeld meer vernemen van die H. Thijssen." Geen onthulling Wat nu? Wilma zal die liedjes toch riiet Robert ten Brink: „Ook bij Veronica blijf ik gewoon me zelf." ken. Lingo werd tenslotte ook door een externe producent gemaakt en dan ben je daar het meest van de tijd. Alleen als ik radio deed, had ik echt het gevoel dat ik 'naar de baas' ging. Voor de rest vroeg ik me wel eens af bij wie ik nou eigenlijk hoorde. Je loopt als freelancer maar wat los rond. Nu zit ik voor drie jaar vast en dat vind ik heel prettig". De radio is een zwak van de presenta tor. „Ik heb bij de VARA lang moeten zeu ren om mijn eigen programma te krijgen. Daarnaast vervang ik in augustus Jack Theaterfiguur „Voor ik bij de KRO kwam heb ik de Kleinkunst Academie gedaan. Maar ik wist al snel dat ik niet zo'n theaterfiguur was die iedere avond voor zo'n grote zaal in zijn eentje opkomt. Door het radiopro gramma bij de KRO wist ik ineens wat ik wel wilde. Vervolgens ben ik bij de televi sie terecht gekomen. Ook bij de KRO, waar ik Cijfers en Letters ben gaan doen. Met de great and late Henri Knap. Dat was echt een heer van stand. Met die wandelstok en zo..." „Daarna kwam ik bij het Jeugdjournaal terecht. Later ben ik daar Superfan, We reldwijs en Lingo bij gaan doen. Tot het moment kwam dat het Jeugd journaal en ik besloten dat we maar eens uit elkaar moesten gaan. Dat is het rare van mij, op een gegeven moment wil ik toch ineens iets heel ande foto gaan doen. Misschien kom ik ■DiRoM n°g wel eens op een punt waar- de Brum °P die verschillende kanten van mij bij elkaar komen Ten Brink gelooft niet dat hij bij Veronica voor een heel ander publiek gaat werken dan hij gewend was. „Ze richten zich daar absoluut niet op de ouden van dagen, maar dat doen ze bij de VARA ook niet. Ik ga nu een groot amusementspro gramma maken dat ook voor een groot publiek is bedoeld. Niet speciaal voor zes tienjarigen. Ik zou mezelf gaan forceren als ik ineens Te Gek! en Wauw! moest gaan roepen. Ik ben nou eenmaal hele maal niet zo jong, snel en swingend. Maar dat hoeft ook niet, ik blijf gewoon zelf'. zelf hebben geschreven? Zeker is in elk geval wel dat een raadselachtige glim lach haar lippen bespeelt als de vraag wordt gesteld of H. Thijssen soms Wilma is. Maar daar blijft het wat haar betreft voorlopig bij. Vandaag geen onthulling. Het liefst zou Wilma haar verleden la ten rusten, maar ze realiseert zich dat ze niet helemaal om haar vorige leven als pril en succesvol zangeresje heen kan. Terug derhalve naar 1968, toen ze door haar ontdekker Gert Timmerman werd gelanceerd als het vrouwelijke antwoord op Heintje Simons, indertijd de Nachte gaal van Bleyerheide. „Timmerman schreef 'Heintje baut ein Schloss'. Daar werd nogal meewarig op gereageerd. Niet door Heintje zelf, wel door de men sen rondom hem. Die vonden dat er misleiding in het spel was, omdat de naam Heintje in de tekst voorkwam. Even goed zijn er wel 500.000 exempla ren van verkocht." Ze scoorde tussen 1970 en 1972 haar grootste hits, dikwijls tegen wil en dank. 'Klomp met een zeiltje'; 'Grootpapa, ik heb een vraag'; 'Tachtig rode rozen' en wat al niet. Wat als hobby begon, werd een goudmijn. „Ik werd ontiegelijk gesti muleerd door mijn vader", zegt ze. Wilma, op het toppunt van haar roem niet eens puber, leefde en moest leven volgens het boekje, terwijl zij als opge schoten meid steeds meer de behoefte kreeg om buiten dat boekje te gaan. Zin gen in de studio hier en optreden daar, Wilma werd er niet goed van. In 1972 kwam het zingen haar de strot uit en gaf ze er de brui aan. „Maar ik heb nooit ge zegd dat ik niet meer terug zou komen. Voor mij stond het altijd vast dat ik eens terug zou komen. Alleen wist ik niet Geweest ten daarvan er in. In elkr geval geen pro gramma met twee kandidaten en dan maar afwachten wie de auto wint. Qua sfeer ben ik heel erg gecharmeerd van de programma's van de Engelsman Noel Ed monds die op BBC 1 te zien zijn. Van alles wat in één show". „Ze vragen me wel eens of ik niet een eigen talkshow zou willen hebben. Maar dan zie ik mezelf in gedachten zo in zo'n programma zitten en dan denk ik: nee, dat is het toch niet. Maar wat ik nu wel zou willen, weet ik nog niet precies. Daar zoeken we nu dus naar". In vaste dienst „Ik vind het wel een enorme luxe dat er nu speciaal voor mij een programma wordt gezocht. Niet dat ze een program ma hebben waar ze nog een presentator bij zoeken, maar echt dat ze van de grond af, iets helemaal rond mij opbouwen". Het is de eerste keer dat Ten Brink er gens in vaste dienst is. „Met de VARA had ik op het laatst ook niet veel meer te ma- Wilma hoopt op een come back: „Het ver schil met vroeger is, dat ik nu wel graag wil zin gen." foto opd/ cees zorn Wat geweest is is geweest, zegt Wilma nu. Ze werkte vorig jaar mee aan de tv- special De Afrekening, die door de VARA werd uitgezonden. „Dat heb ik gedaan om De Afrekening ook echt mijn afreke ning met het verleden te laten zijn. Ik wilde voor eens en voor altijd af van al het gezeik, van steeds weer dezelfde vra gen die altijd werden gesteld. Ik moet zeggen dat me dat wel goed heeft ge daan." De Wilma van nu blijkt zelfs in staat de hits van de Wilma van toen te zingen. En dat terwijl ze die liedjes jaren niet heeft kunnen horen. „Dat ik me lange tijd to taal niet heb geïnteresseerd voor die pe riode van zoveel hits, blijkt wel dat ik al mijn familie en kennissen heb moeten aflopen om dat materiaal te vergaren. Voor een medley van hits, die intussen is opgenomen." Ten minste twee keer per week treedt ze op, vooral in het haar zo vertrouwde Twente. Maar als het aan haar ligt, gaat Wilma straks weer het land in. Het zelf vertrouwen is groot, intussen. Zo durfde ze donderdag in Weerselo zelfs de con currentie aan met Nederland-Duitsland. Genoeg vrouwen die het voetbal willen ontvluchten en zelf zingt ze veel liever dan dat ze naar voetballen kijkt, van daar. „Het verschil met de tijd dat al die hits elkaar opvolgden is dat ik nü niet moet en dat ik het nü heel leuk vind. Vóór alles ben ik moeder, maar daar naast hoop ik dat met deze single mijn come-back als zangeres serieus wordt ingeluid." Wilma in haar glorie dagen als kindster: „Lange tijd heb ik niet naar die oude hits kunnen luister." archief foto/

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 10