Pinkpop: groentjes en bliksemschicht Ruim 80.000 mensen bezoeken Poetry Park Inspiratie concert uit bomen en heesters Cultuur Kunst Kolossos op Floriade n Freek de Jonge weigert Cabaretprijs Afscheidsconcert voor dirigent Arie de Ru DINSDAG 9 JUN11992 n hoor£ ANNESM0C rl/vcbo* Omzet Kunst-RAI 2,4 miljoen Amsterdam» Tijdens de gisteren atgesloten kunst-KAI in Amster dam is in totaal voor een bedrag aan 2,4 miljoen gulden aan kunst verkocht. Dat hebben de organisatoren meegedeeld. De beurs is bezocht door ruim 16.000 mensen. De organisatoren zijn tevreden met deze cijfers, omdat die volgens hen aantonen dat de recessie in de kunsthandel voorbij is. De omzet van deze beurs bleef stabiel ten opzichte van vorig jaar. Rob Birza wint Triple P Prize Amsterdam» Rob Birza is tijdens de achtste Kunst-RAI uit zeven genomineerden gekozen tot de winnaar van de Triple P Prize. Aan deze aanmoedigingsprijs is een bedrag van 25.000 gulden verbonden. De jury, onder voorzitterschap van Fred Wagemans (conservator van Museum Fodor), liet in haar rapport weten te hebben gekozen voor „een kunstenaar die de schilderkunst on dervraagt, een kunstenaar die op zelfbewuste wijze verwachtin gen vernietigt èn beantwoordt, die hem toegedichte virtuositeit afbreekt en opnieuw zelf voorwaarden dicteert, die de schilder kunst als overzichtelijk onderdeel van het burgerlijk verkeer nie tig verklaart en zo voor zichzelf avontuur en toekomst schept." Toch geld voor dansinstellingen den haag Drie dansinstellingen krijgen, als het aan de Raad voor de Kunst ligt, toch subsidie. Het zijn Dansers Studio, Korzo en Stichting van de Toekomst. Dat staat in een zaterdag ver schenen advies van de Raad voor de Kunst. Minister d'Ancona van wvc wil volgens haar Kunstenplan ook geld reserveren voor de moderne en jonge dansers. Er is dus nog het één en ander te vergeven. De Raad denkt daarom Dansers Studio vier ton toe, Korzo twee ton en de Stichting voor de Toekomst 175.000 gul den. SaiSL, leiden Jouke Kleerebezem, beeldend kunstenaar en lid van de kunstdirectie van de Floriade, geeft woensdag 10 juni een lezing over de openluchttentoonstelling 'Allocaties' als onderdeel van de Floriade. Deze lezing is de tweede van een cyclus die De Waag dit jaar organiseert in samenhang met een serie rond het thema beel dende kunst en architectuur. Aan de hand van lichtbeelden licht Kleerebezem toe hoe de beeldende kunst in het landschap is inge past. Aanvang van de lezing in de Waag is 20.30 uur, toegang viif gulden. Van Rob Scholte staat het beeld Kolossos op de Floriade. FOTO PIETER BOERSMA scheveningen Freek de Jonge zal de hem deze week toegekende Nationale Scheveningen Cabaretprijs 1992 piet in ontvangst nemen. Vol gens de cabaretier voelt hij zich al genoeg geprezen door het publiek, „en daar hoeven voor mij nog niet eens prijzen bij." De Jonge krijgt de prijs voor pijn nieuwste theatershow 'Los- fee Nummers'. Volgens het jury rapport „is De Jonge de lach- dwang voorbij. Hij staat abso luut aan de top: fascinerend, fa buleus en subliem, juist omdat hij subtiliteit, stilte en tederheid aandurft en beheerst. Het is een belevenis Freek de Jonge in het programma 'Losse Nummers' Russen geven boeken terug Rusland geeft 500 boeken terug die in de oorlog door de Duit sers uit ons land zijn ontvreemd Dn uiteindelijk als oorlogsbuit in Minsk zijn beland. Het gaat om boeken van on- per meer de Literaire Sociëteit De Witte, het Internationale In stituut voor Sociale Geschiede nis. de Theosophische Vereni ging en de Joodse HBS. Er moet pog heel wat gestolen cultuur in bet GOS zijn. waaronder een grote collectie beeldende kunst. Er lijkt steeds meer bereidheid In de Gemenebest te komen om dingen terug te geven. Circa 50.000 bezoekers in Landgraaf 'Hallo Venray' had gisteren de ondankbare taak het drui lerige publiek - circa 50.000 bezoekers - tijdens de 23ste editie van Pinkpop wakker te schudden. Dat lukte heel aardig. Zanger Henk Koorn kreeg het publiek warm met een goed opgebouwde (korte) set en een erg 'macho' act. Vooral Kooms unieke strip-act, waarbij hij zich ontkleed de terwijl hij op een 'pogo-stick' sprong, kreeg veel han den op elkaar. Slechts gekleed in een rood slipje, netkou sen en hoge hakken sloot hij de set af. nummers in een nieuw jasje. De sterke ritmiek stond in contrast met Byrnes wat houterige en in troverte manier van doen. Na tuurlijk speelde hij weer op zijn hakkende manier gitaar en wa ren er de 'schrikdraad-soli'. De 'Venrayse' groep opende toepasselijk met het landerige 'The Summer's Gone', waarna 'Eugene', 'Tuck The Man', en 'Slow Change' volgden. Na zo geleidelijk het tempo opgevoerd te hebben, sloten de Hagenezen af met het fel-vinnige 'Japanese Cars', een enthousiast publiek achterlatend. 'Hallo Venray' heeft zijn naam gevestigd. Ruim vijf uur later kondigde een onweersbui Soundgarden aan. De regenbui paste prima bij de sfeer die de Wall Of Sound van deze 'metal-band' oproept. Zanger Chris Cornell dankte de Heer dan ook voor deze passende entourage. Op de loodzware rock waren fans bezig de duivel te 'worshippen', terwijl anderen zich in een po ging tot 'stage-diven' over de hoofden van het publiek gooi den. Lichtvoetiger en zonniger is de muziek van David Byrne. Deze 'frontman' bracht een mix van oud en nieuw: pop ver mengd met afro- en latin-rit- mes. Byme opende in zijn een tje met mooie akoestische ver sies van 'Road To Nowhere' en 'Girls On My Mind', waarna zijn band er aan te pas kwam. Byr nes muziek draait vooral rond ritme en de aanwezigheid van drie percussionisten onder streepte dat. De man bracht minder nieuw werk dan je zou verwachten, maar stak oude Talking Heads- Groentjes Je komt ze niet zo gek vaak meer tegen, van die nog prille rockbands die de spreekwoor delijke barrière tussen het intie me clubcircuit en de grote festi valpodia in één keer weten te nemen. De verrassing is dan ook des te aangenamer als je twee van zulke 'grasgroene' Pinkpop-acts zo'n gedurfde sprong in goed een uur tijd bij na achteloos ziet maken. Met doorslaand succes nog wel. Toeval of niet, maar het waren uitgerekend twee jeugdi ge trio's die gisteren al vroeg op de dag ruimschoots over ge noemde atletische gaven bleken te beschikken: de energieke Amerikaanse gitaarrockers van Buffalo Tom en de nög jongere Britse honden verenigd in P.J. Harvey. De noodgedwongen korte, maar des te krachtiger sets die beide drietallen zo rond het middaguur verzorgden, hadden drie kenmerken ge meen: puur, hartverwarmend en intens. Het voor rockbegrippen toch hoogst onchristelijk tijdstip deerde de Buffalo's uit Boston allerminst. De band grossierde in dynamische, maar bovenal melodierijke rocksongs, als een turbo aangedreven door zan ger-gitarist Bill Janovitz. Deze frêle en rossige versie van Buffa lo Bill stak in absolute bloed vorm. De band zorgde voor één van de onbetwiste hoogtepun ten van Pinkpop. Bliksemschicht De lunchpauze was nog niet aangebroken, of zangeres annex gitariste Polly Harvey en band mochten zich met recht en rede de tweede festival-revelatie noemen. Geheel tegen de ver wachting in, overweldigd als ze was door de gigantische meute vóór zich, ontpopte Harvev zich op het podium maar zelden als een vervaarlijk brullende punk tijgerin a la Patti Smith. In plaats daarvan acteerde ze aan vankelijk als een vriendelijk en zelfs wat schuchter meisje, dat zich met kijkers zo groot als knikkers verwonderde over de bijval die haar in de stromende regen vanaf de eer ste rijen - volkomen terecht - ten deel viel. Dat laatste geldt zonder enige twijfel ook voor The Famuy Stand uit New York. Ook al een trio. maar voor de gelegenheid uitgebreid tot een septet. De zwarte band uit Brooklyn loste RECENSIE WILFRED SIMONS Concert: Flora Concert III met de natuur als thema. Trio Ina van Duyn. Met Ina van Duyn, sopraan; Margreet van Schie, blok- In de achttiende eeuw'zongen de vogels heel anders dan nu. Ze kweelden menuetjes, ma- drigaaltjes en aria'tjes, tenmin ste als we een anonieme com ponist uit het begin van de achttiende eeuw moeten gelo ven. In de twintigste eeuw zin gen vogels daarentegen vrijwel alleen nog maar atonaal. Of zou het soms aan de componisten liggen, die proberen de vogel klanken in muziek om te zet ten? Vogelzang is natuurlijk niet werkelijk 'zang', maar eerder een soort taal die alleen voor vogels begrijpelijk is. Hoe ver schillend er in de achttiende en de twintigste eeuw naar deze geheimtaal geluisterd is, liet de blokfluitiste Margreet van Schie zondagmiddag in de Leidse Hortus Botanicus op ondubbelzinnige wijze horen. Eerst speelde zij op een so- pranino, een klein hoog blok- fluitje, 'Tunes for the Bullfinch', waarin het liedje van een goud vink werd geïmiteerd. Het was een merkwaardige ervaring: enerzijds klonken daar duidelijk achttiende-eeuwse deuntjes, anderzijds was er toch onmis kenbaar een vink aan het 'woord'. Daarna liet Van Schie op een authentiek instrument 'Music for a bird' horen, een stuk uit 1968 van H.M. Linde. Ook in dit atonale stuk was goed te horen dat de inspiratie er voor uit bomen en heesters was gekomen. Beide melodieën lagen Van Schie bijzonder goed. Vooral in het laatste stuk, dat een virtuoze techniek vereist, was zij bijzon der goed op dreef. Het publiek waardeerde haar virtuoze kun sten met een enthousiast ap plaus en terecht kan worden ge steld dat zij met haar gedreven heid en haar techniek de show stal. Ook de clavecinist Anton Doomhein is een begenadigd musicus. Solistisch blonk hij uit met 'La Poule' van J.Ph. Rame- au, waarin het karakteristieke geluid van een kip wordt geïmi teerd. Als begeleider gaf hij de twee solisten veel steun, vooral door zijn constante en rustige begeleiding. Die man moet wel een metronoom in zijn hoofd hebben. Alleen de sopraan Ina Van Duyn viel mij tegen. Wel heeft zij een aangename uitstraling en een mooie, volle stem met een groot bereik, maar haar ar ticulatie laat te wensen over. In de Engelse en de Italiaanse stukken zong zij alle woorden aan elkaar vast en slikte ze nogal eens een lettergreepje in. Dit had een modderige en rom melige voordracht tot gevolg. Deze vreepide zangwijze was des te merkwaardiger, omdat zij in het anonieme 'Silvester in de Morgenstond' wel degBBjk het horen hoe het moet. In het Ne derlands kan ze het dus blijk baar wel. aan het werk te zien." De Cabaretprijs wordt elk jaar toegekend aan een persoon of groep voor de meest opmerke lijke prestatie, geleverd op caba- retgebied in Nederland. Eerdere winnaars van de prijs waren on der anderen Herman van Veen, Adèle Bloemendaal, Youp van 't Hek en Paul de Leeuw. De Stichting Bevordering Ca baretkunst kende de Begelei- dersprijs 1992 deze week toe aan de begeleiders van Paul van Vliet. Volgens de jury zijn Cees van der Laarse, John Eskes, Klaas van Dijk en André Hoek stra „geen begeleiders in de geijkte betekenis van het woord. Zij bepalen mede de sfeer van de show." Arie de Ru temidden van zijn Seaside Singers. Na twintig jaar neemt dirigent Arie de Ru afscheid van het Noordzeekoor The Seaside Sin gers'. Ter gelegenheid hiervan geeft het koor een laatste con cert onder zijn leiding op vrij dag 12 juni. De Ru is ook vijftig jaar kerk organist geweest, terwijl hij te vens als cellist is verbonden aan het Symphonie Orkest Bloem bollenstreek. Als dirigent van The Seaside Singers heeft Arie de Ru een aantal tournees in het buitenland meegemaakt. Zo werden vorig jaar in Wenen drie adventsconcerten verzorgd. Tijdens het afscheidsconcert in de Grote of St. Jeroenskerk in Noordwijk Binnen wordt de 'Nelson Mis' uitgevoerd met be geleiding van het Leiderdorps Kamerorkest. Na de pauze speelt dit orkest 'La Scala di Se ta" van Rossini, gevolgd door het koor dat '10 Deutsche Tan- ze' van Schubert ten gehore brengt. De Finale van het concert be staat uit een door Arie de Ru sa mengesteld, voor een deel ge componeerd en gearrangeerd 'ten Afscheid', waarin alle facet ten van het koor, waarvoor de slogan 'Van Beatles tot Bach' geldt, naar voren komen. Het 'Hallelujahkoor' uit de 'Messias' van Handel sluit dit werk feeste lijk af. Aanvang van het concert: 20.15 uur. de kerk Is al om half acht open. Ze zit in het natte gras op een stuk zeil, een echte Surinaamse big mama met voor haar keurig uitgestald een keur aan nep-paardestaarten en -vlechten. Even verderop ligt een berg kokosno ten, bijna manshoog, nog in de schil. Met geroutineerde bewegingen klieft een donkere jongen een noot open, steekt er een rietje in en overhandigt de dorstige klant een 'flesje' kokosmelk puur natuur. Bij het stalletje naast de kokosberg veegt de man achter de Marokkaanse lekkernijen op de rokeri ge grill vermoeid in zijn rooddoorlopen ogen, terwijl zijn (veel jongere) collega onvermoeibaar staat te swingen op de muziek v i naburig podii Poetry Park 1992 leverde afgelopen zaterdag in het Park bij de Rotterdam se Euromast niet alleen weer vele kleurrijke beelden en geluiden, maar ook de vertrouwde sfeer van eenheid en verbroedering op. Met een bezoe kersaantal van 80.000, zo'n 10.000 fes tivalgangers meer dan vorig jaar, mag deze vijftiende editie misschien wel tot de meest geslaagde gerekend worden. Het meest in het oog springende suc ces dit jaar was de ongekend grote op komst in de Dichterstent: de program mering bleek zo sterk dat de tent bijna de hele dag tot tegen het doek aan ge vuld bleef. Het onbetwiste hoogtepunt van de dag was, wat de dichterstent betreft, de Engelse rasta-dichter Benjamin Zepha- nia. Hoewel de man de nacht vooraf gaand aan Poetry nog in Engeland moest optreden en maar twee uur slaap had genoten, stal hij de show en en passant ieders hart. Op zijn poëzie kun je letterlijk swingen, zo ritmisch zit die in elkaar. Voeg daarbij Zephania s droge gevoel voor humor en het is feest. Hij is het levende bewijs dat poë zie ook echt léuk kan zijn. om te la chen. en tegelijkertijd vol inhoud en gevoel. Minder humoristisch, maar ook van hoge kwaliteit waren de bekende Surinaamse dichteres Astrid Roemer en de Antilliaanse schrijver/dichter Frank Martinus Arion. Het feest uitte zich natuurlijk ook dit jaar weer niet alleen in poëzie, maar ook in muziek, eten. drinken, beelden de kunst en van alles en nog wat aan workshops. Enig was het 'jubileum concert'. een groot kinderpopconcert met begeleiding van het 'Groot Niet te Vermijden Dans Show Orkest'. Gast- artiesten Semih Arikan. Gerda Haver tong en het hilarische duo Trud en P. deden niet onder voor de kinderen zelf. die de hele dag al hadden kunnen oe fenen in de workshops. Een muzikale klapper vormde het optreden van de f^olombiaanse band Los Tupamaros. Met twaalf man tege lijk zetten ze binnen een paar minuten het halve park op z'n kop met een mengeling van salsa-canbeo, meren gue en cumbia. Ook heerlijk was de Marokkaanse groep Nas» Marakech, die hypnotiserende gnaoua-muziek speelde, een combinatie van Sahara en Marokkaanse klanken met sterke zwarte Afrikaanse invloeden. Poetry Park weet de bezoeker elk jaar opnieuw weer het gevoel te geven iets unieks te hebben meegemaakt Toch was Poetry Park 1992 leuker, mooier en beter georganiseerd dan ooit. zodat het zijn imago van grootste multi culn' festijn van het jaar voorlopig weer met trots kan prolongeren. alle gedane beloftes zo goed als volledig in en ThotMQB en hoogst opwindend en boven dien visueel aantrekkelijk alle gaartje voor van heavy funk. rock. soul en gospel Z|PgBM Sandra St. Victor manifesteerde zich afwisselend als heupwie gende bliksems* hulit en rond huppelend kruitvat. Waarmee ze voor haar band en passant de publieksprijs van Pinkpop '92 In de wacht sleepte. Feestelijk 'gastconcert' 1 het Motrttenchor der Technische UmvervMt van Chemnitz o I v Peter Krone samen met het Toonkunst Orkest Leiden o I v BasPnnsen Geboord 6z6 >n het Votahuh. leiden In Zwitserland hebben ze elkaar ontmoet: het orkest uit leiden en dat uit Chemnitz. Beide ge zelschappen namen deel aan een ontmoeting voor amateur- orkesten met als gevolg dat or kest èn koor van de technische universiteit uit de voormalige DDR tijdens de pinksterdagen op bezoek waren in Nederland. In het Volkshuis aan de Apothe- kersdijk heerste een ontspan nen, vriendelijke sfeer tijdens het eerste 'gastconcert De Ouverture van de avond bestond uit een gezamenlijk op treden van beide orkesten on der leiding van Bas Prinsen. De zaal werd grotendeels in beslag genomen door de strijkers en een dubbele blazersbezetting vulde het podium tijdens de ac curaat uitgevoerde 'Parade' van Kees Olthuis. Daarna ging de stok over in handen van Peter Krone, een beminnelijke en zeer inspirerende dirigent die zo te zien een hechte hand vormt met zijn orkest. De orkestleden reageerden onmiddellijk op zijn gebaren, klonk de symfonie van Haydn 'La Reine' aanvankelijk nog vooral gedisciplineerd en bi tuig aangroei» latai I rep n de muzikale nuances meer de overhand. De mooiste prestaties werden geleverd door net strijkorkest in de Hongaarse kinderliederen van Bartók cn later in de tr»egif ten, o.a. van Sibelius. Dat Peter Krone de persoonlijke zorg voor violisten en altisten op zich heeft genomen biflfa BUI neldaar uit de bczielae en ho- mogenc klank van strijkers Terwijl het orkest alle gele genheid kreeg om op dreef te raken, moest het koor. nog geen twee jaar oud. na de pauze in één klap paraat zijn voor het Gloria van Vivaldi. Er werd vol overgave cn met grote beheer sing gezongen. To< h hoorde je wel eens oe n stem hi|na aan la or wal ntan pa toflaron nti den voor enkele stralende aria s. i ta ottaai roro rooi da p h ron heid versterkt met een prachtig helder Bach-trompet je dat de uitvoering een zeer feestelijk ka rakter gaf. Hetzelfde concert werd gisteravond herhaald in de Grote kerk in Noordwijk-Bin-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 9