'Roem is een belachelijke leugen' Oogartsen op pad in Nepal om staarpatiënten te helpen 'In kort geding' voorziet in behoefte aan reality-tv Rtv show Tournee Michael Jackson met acties opgeluisterd 'WOENSDAG 3 JUN11992 14 Kim Wilde al tien jaar over hoge toppen en door diepe dalen ZOGEZEGD AMSTERDAM TON DE JONG Buiten regent het, maar wat deert dat wanneer je met Kim Wilde binnen zit? Snipverkou den is ze, en praat over brood bakken en schapen houden. Want ze is er vol van: leven op het platteland. Vlak voor de op namen van haar nieuwe album, 'Love is', verruilde ze de grote stad (Londen) voor een opge knapte schuur in het rustieke Hartfordshire. L)aar heeft ze de rust in haar bestaan terugge vonden. „Het is een goed en simpel leven. Ik geniet van veel dingen die ik in Londen niet kon doen. Ik heb er echt een thuis, iets moois gevonden. En ik ben er erg gelukkig. Einde lijk." De voormalige schuur staat in de buurt van de studio, die de familie Wilde zo'n acht jaar ge leden in Knebworth liet bouwen en waar nu ook 'Love is' werd opgenomen. Een landelijke om geving, niet echt een ambiance om je druk te maken over je loopbaan als artiest. En zeker niet, wanneer je carrière je al tien jaar lang over hoge pieken en door diepe dalen heeft ge voerd. Openhartig vertelt Kim. „Het idee om me weer in de muziek te storten was een beetje be angstigend, moet ik toegeven. Ik vroeg me af of er nog steeds plaats voor me zou zijn. De concurrentie is veel groter dan een paar jaar geleden. Het ziet er nu goed uit. de respons op de single is heel behoorlijk, maar ik heb de laatste tijd veel vraagte kens gekend." Lange rok, laarzen, het haar opgestoken. Zelfs zoals ze daar zit, in alle eenvoud, is ze niets minder dan een monument uit het begin van de jaren tachtig, toen ze met een cross-over van pop en new wave een reeks van wereldhits scoorde: 'Kids in America'. 'Chequered love', 'Cambodia', 'View from a brid ge'. Dat stormachtige succes uit die jaren zou „M'n album 'Close' was nog vrij succesvol, met drie hits in de Engelse top 10, maar ik ben zelf intussen gewend ge raakt aan de pieken en dalen in mijn loopbaan. En het publiek ook, denk ik. Ik neem het tegen woordig maar zoals het komt, ik analyseer het verleden niet meer. Bovendien probeer ik op andere manieren in mijn leven succesvol te zijn. Ik schrijf mijn eigen werk, soms samen met mensen van wie ik vroeger al leen maar droomde: Rick No- wels (de man achter Berlinda Carlisle, red.), Tony Swain (ge reputeerd Brits producer, red.). Wanneer ik- daar succes mee heb, is me dat eerlijk gezegd meer waard dan een hit uit 1981." Familieband Naast Nowels en Swain werkte Kim vöor 'Love is' opnieuw sa men met haar vader Marty, zelf een muziekster in het Engeland van de vroege jaren zestig, en broer Ricky. Hun hechte fami lieband is nog steeds vrij uniek in de hedendaagse popwereld. „Ik voel dat we een team zijn, wc werken goed samen. Als ik ergens aan begin, zal ik er meteen m'n familie bij betrek ken. Ik hoop dat dat zo blijft." Haar ouders wisten haar in 1988 ook over te halen om als supporting act op wereldtoer- nee te gaan met Michael Jack son. Persoonlijk had ze daar de nodige bedenkingen tegen. „Ie dereen zou diezelfde twijfel hebben gehad: openen voor een wereldklasse-artiest. Ik had net 'Close' uitgebracht, het album had een langzame start, en de single 'Hey mr. Heartache' deed niet echt veel." „Dus toen de vraag kwam of we het voorprogramma wilden doen, was mijn eerste reactie: vergeet het maar. Maar mijn va der en moeder, en de platen maatschappij, hebben me uit eindelijk overgehaald. Ik had wel bühne-ervaring, maar het idee om met één toernee voor ongeveer twee miljoen mensen op te treden had gewoon iets af schrikwekkends. Achteraf ben ik Michael Jackson archieffoto ZAANDAM GPD Pepsi-Cola, de sponsor van de Dangerous-wereldtournee van Michael Jackson die op 27 juni in Duitsland begint, gaat de komst van de megas ter met acties opluisteren. Er worden onder meer toe gangsbewijzen voor de con certen op dinsdag 30 juni en woensdag 1 juli in De Kuip weggegeven en cassette-sing les verspreid. Het nummer op de casset te-single. Someone put your hand out, is speciaal door Jackson voor de actie ge schreven en is gisteravond in het Radio-3-programma De Avondspits in première ge gaan. De singles zijn vanaf 8 juni exclusief bij de filialen van Albert Hcijn verkrijgbaar. Pensi kondigde bovendien aan dat het bedrijf een bedrag aan het Sofia Kinderzieken huis in Rotterdam zal schen ken. Dit in het kader van de door Michael Jackson opge richte Heal the World Foun dation, een stichting die vóór Kerstmis 1993 100 miljoen dollar wil inzamelen voor hulp aan kinderen in de hele wereld. Verder kondigde de fris drankfabrikant een wikkel- wedstrijd aan waarmee dui zend toegangskaarten voor de twee Nederlandse concerten te winnen zijn. De TROS zal op donderdag 25 juni op Radio 3 een Dan gerous Day organiseren. Ge durende de programma's worden via een speciaal 06- nummer, dat 's morgens om kwart over zes bekend wordt gemaakt 100 toegangskaarten weggegeven. Bovendien wordt 's avonds de winnaar bekendgemaakt van de wed strijd die het blad Tros Kom pas organiseert. De hoofdprijs is een vliegreis naar het ope ningsconcert van Jackson in Duitsland. De hele dag staat verder in het teken van Mi chael Jackson, zijn muziek en nieuws over zijn wereldtour- „Ik heb het leren kennen als iets waarvan je lol kunt hebben, maar waar je niet in moet gelo ven, zoals vooral veel popster ren in Amerika doen. Ik sta daar wel eens versteld van. Ik maak me er niet druk om, maar ik wil de er toch een liedje over schrij ven. Roem, de belachelijke leu gen. Zo voel ik dat. Ik ontmoet namelijk ook veel interessante mensen die in het geheel niet beroemd zijn. Lovely people." Bescheidenheid Die bescheidenheid maakt dat ze misschien ooit de spotlights zal laten voor wat ze zijn. Een leven zonder muziek kan ze zich nog niet voorstellen, een leven zonder mechanismen als Countdown en Top of the Pops wèl. „Eens zal ik stoppen. En dan loop ik weg met mooie her inneringen en een beetje trieste, maar vast op weg naar iets Kim Wilde: „Het idee om me beetje beangstigend. Ik vroeg zijn." blij dat ik het gedaan heb, ik heb er veel van geleerd." De mensenschuwe Jackson zelf heeft ze tijdens de tour wel geteld één keer ontmoet, voor een publiciteitsfoto. „Een hand je gegeven, hallo gezegd en een foto gemaakt. Dat was het." Kim, de nuchterheid zelve, kon met Jackson's curieuze al lures niet zitten: couldn't re- late to him at all. Dus het zat me niet dwars dat we geen maatjes waren. Ik heb nooit op beroemde vrienden gekickt. De vrienden en vriendinnen die ik heb, dateren ook hoofdzakelijk nog uit m'n schooltijd. Roem er in de muziek te storten v e af of er nog steeds plaats v foto cpd maakt totaal geen indruk op me. Ik heb daar een nummer over geschreven voor het nieu we album, getiteld 'Who do you think you are'." „Sinds het begin van mijn loopbaan heb ik nooit over roem nagedacht. Mijn eigen va der, die in zijn tijd een grote ster was, hield er altijd al een 'nor maal' leven op na. De meeste van zijn vrienden zaten even min in de muziekbusiness en zijn kinderen gingen naar een gewone school. Roem was voor mij dus de gewoonste zaak van de wereld, ook toen ik er later zelf mee te maken kreeg." Een gezinsleven, wellicht? „In de toekomst, wie weet. Dat ik niet getrouwd ben wil ik niet aan m'n loopbaan wijtep, dat is nu eenmaal zo gelopen. Ik heb nooit zo die behoefte gevoeld om getrouwd te zijn en toch ben ik gelukkig met m'n leven. Ik ben altijd al een beetje een eenling geweest, zelfs op school. Al mijn vriendinnen hadden een vriendje, maar die behoefte had ik niet. Ik heb nooit een man nodig gehad om me een identiteit of zekerheid te geven. Die waarden heb ik altijd in me zelf willen zoeken." Het Engelse platteland maz zelt met haar. En de schapen, die ze binnenkort om het huis wil hebben, niet minder. Ze heeft een hypotheek en wat meer afstand genomen. „Ik voel me een beetje toeschouwer." Ze ademt zelfvertrouwen. Vanavond vliegt ze terug, naar huis. Ze voelt zich, duidelijk, op haar gemak. „Erg, ja. Vroeger had ik niets anders. Nu wel. Daardoor waardeer ik de dingen meer: die loopbaan is niet lan ger het enige in mijn leven. En dat maakt een verschil, een groot verschil." AERDÉNHOUT PIET A In TROS-Aktua is vanavond een documentaire te zien over het werk van de stichting Oogkamp Himalaya uit Aerdenhout. De TROS reisde in april mee met een oogarts-echtpaar uit Den Helder naar enkele dorpen in Nepal. De Nederlandse artsen voerden daar operaties uit bij staarpatiënten. Het hoge bergland van Nepal maakt de afgelegen dorpen heel moeilijk bereikbaar. Veel bewo ners van de Himalaya gaan vrij wel nooit naar een arts. Om de ze reden wordt staar in de regel niet behandeld. De patiënten blijven blind, tenzij oogartsen met een kleine ingreep de troe bele lens verwijderen en een staarbril geven. Daarna zouden deze Nepalezen zichzelf weer goed kunnen redden. Voor veel staarblinden is het ziekenhuis echter te ver weg, de reis en de ingreep te duur. Vandaar dat buitenlandse in stellingen als de Nederlandse oogkampstichting te hulp schie ten. Zij sturen jaarlijks vele tien tallen oogartsteams op expedi tie de bergen van Nepal in om daar onder uiterst primitieve omstandigheden gratis oog heelkundige zorg te bieden. In de dorpjes verblijven de geope reerde patiënten enkele dagen in ontruimde schoollokalen of hutten, de operatiekamer is vaak niet meer dan een aange veegd bezemhok of een zelf meegebrachte tent. Ondanks deze slechte hygiënische om standigheden ontstaan maar heel weinig ooginfecties na de ingreep. Anneke en Nok van Waveren, een verpleegkundige en een oogarts uit Den Helder, trokken dit voorjaar meer dan zes we ken door het berggebied achter de ruim 8.000 meter hoge pie ken van de Anapurna in de Hi malaya om de patiënten in hun dorpen op te zoeken. Het art senechtpaar en hun assistenten, koks. dragers en gidsen moes ten soms dagen achtereen over smalle, steile bergpaden lopen om hun reisdoel te. bereiken. Daar wachtten groepen patiën ten, die over de radio gewaar schuwd waren op hun komst. Sommige Nepalezen kwamen De staarpatiënten in de oogkampen moeten, net als de artsen van de oogkamp-expedities, soms dagen over de bergpaden in de Himalaya lo pen voor zij onderzocht en geopereerd worden. foto pieter goedhart tevergeefs, voor veel anderen kon een nieuw leven beginnen. Al sinds 1984 zorgt de Aer- denhoutse stichting Oogkamp Himalaya dat er voldoende geld is om Nederlandse oogartsen tussen december en april naar Nepal te laten reizen voor hun vrijwilligerswerk in de Nepalese bergen. De artsen en verpleeg kundigen gebruiken daar hun vakantiedagen voor. Tijdens sommige (gratis) oogkampen worden vijftig of meer staarpa tiënten op één dag door de oog artsen geopereerd. Talloze an dere Nepalezen met oogkwalen worden onderzocht en tegen een geringe vergoeding van medicijnen of brillen voorzien. De Aerdenhoutse stichting legt inmiddels in de Nepalese stad Pokhara de laatste hand aan een oogkliniek met 48 bed den. In maart volgend jaar opent dit ziekenhuis officieel de deuren. Het geld voor de bouw, zo'n drie miljoen gulden, werd bijeengebracht door middel van inzamelingsacties in Nederland. Zo droegen lezers van deze krant vier jaar geleden ruim 215.000 gulden bij in de kosten. De bijdragen van de groeiende groep vaste donateurs van de stichting, vele duizenden alleen al in Kennemerland. komen vooral ten goede aan de jaarlijk se oogkampen. Het ziekenhuis in Pokhara zal op termijn ge heel aan de Nepalezen worden overgedragen. „Als je nou vraagt: wat is de zin der dingen, dan denk ik altijd aan 'De Verheffing'. Ik droom daar ook over, in hele duidelijke dromen. Ik zie mezelf dan op een weg rennen, ik maak een sprong en in de sprong word ik opgetild door een grote witte vogel." (Lenny Kuhr in Algemeen Dagblad) „Ik heb besloten in mijn werk me zelf te zijn. Het nieuwe eraan is de synthese, het besef, de bewust wording dat ik geen zin meer heb in los zand. Ik weet wat ik doe, ik weet ook heel goed wat het reper toire moet zijn. 'Visite' past er niet meer in, 'De troubadour' weer wèl." (Lenny Kuhr in Algemeen Dagblad) „Ik geloof dat de meeste vrouwen gebruikt zijn door mannen. Hoe ouder ik word des te meer reali seer ik me dat vrouwen worden gebruikt en misbruikt door mannen en dat dit nog altijd een mannen wereld is." (Joan Collins in De Te legraaf) „Jane Fonda heeft gezegd dat ze op haar vierenvijftigste nog een baby wil hebben en dat leidt tot een schandaal in de pers. Maar nu Warren Beatty op zijn vierenvijftis- te vader is geworden, is iedereen blij en vol bewondering en zegt men: 'Is het niet fantastisch voor hem'. Ja, het is nog altijd een man nenwereld." (Joan Collins in De Telegraaf) „Mensen die denken dat ik weer de nummer één van de wereld wil worden, begrijpen niet waar ik mee bezig ben. Ik heb het plezier in tennis hervonden en zie het als een uitdaging om te ontdekken wat ik als bijna 36-jarige in het heden daagse tennis kan bereiken." (Björn Borg in De Telegraaf) „Ik heb geen moeite met haar. Als je haar de credits geeft die zij ver dient en haar respecteert, ontdek je dat zij een ontwapenende vrouw is." (Jeroen Krabbé over Joan Col lins in De Telegraaf) „Ik krijg steeds meer het gevoel dat ik aan het leuren ben met de dramatische dood van mijn vrouw. Van iedereen moet ik horen dat ik munt sla uit haar zelfmoord. We zijn de publieke doodgravers van mijn vrouw geworden." (Schrijver Ward Ruyslinck en vriendin in De Telegraaf) „Eén ding is in ieder geval zeker. Voor het werk hoef ik niet in Ne derland te blijven. In Indonesië heb ik namelijk veel meer werk. Ik kan daar, als het moet, echt iedere dag optreden." (Anneke Grönloh in Story) „Ik heb enorm veel plezier in tui nieren gekregen en wil alles zelf doen. Ik ben nu bezig mijn vijver af te maken. Dat is een behoorlijke klus. Eigenlijk is tuinieren dank baar werk. Vroeger had ik die inte resse niet." (André Hazes in Story) „Mensen daar hebben niets. Maar ze zijn op een of andere manier te vreden. Dat was een harde leer school voor me. Want zijn wij met ons materialisme, nou gelukkiger dan die mensen die dus gewoon niets heben? Ik weet het niet." (Frank Masmeijer - op bezoek in Angola - in Story) „In een badscène moest ik in m'n nakie uit de kuip stappen. Dick wilde mijn hele blote zijkant laten zien als ik uit bad stapte, ik wilde mijn schaamhaar niet in beeld. Zei ik bij de opnames: 'Zo jongens, ik heb mijn schaamhaar helemaal weggehaald, dat is nu kaal, dus géén discussies meer', ledereen had iets van: 'Oh Tajtanaaaa'. Was ik de bink, hèhè." (Actrice/zange res Tatjana Simic in Revu) „Wat gebeurt er met Joegoslavië? Vluchtelingen vertellen wat ze ge zien hebben, dat is zo schokkend. Jonge meisjes worden verkracht of vastgenageld aan een houten kruis en dan kerven ze met een mes een kruis in hun lichaam. Een babytje van zeven maanden was met een bajonet tegen een deur geprikt. Mijn volk, mijn mensen. Ik moest zo huilen" (Tatjana Simic in Revu) HILVERSUM DANIEL DE V 1-^ litsende beelden en I geluiden. Al even flit- Jl. send, knallen na elkaar drie woorden op het scherm: In kort geding. Vanavond de eerste aflevering van deze zes-delige Alles wat u gaat zien, is waar gebeurd. Niets is in scène ge zet." Presentator Jaap Jong bloed geeft met deze belofte ook meteen een aardige defini tie van de term reality-tv, waar van 'In kort geding' het meest recente voorbeeld is op de Ne derlandse televisie. Een be proefd concept. In Amerika en Frankrijk bleken 'echte emoties' garant te staan voor hoge kijk cijfers. De formule van 'In kort ge ding' is simpel en doeltreffend: twee partijen met tegengestelde belangen worden aan het woord gelaten, waama in de rechtszaal wordt gekeken hoe de advocaten het steekspel uit vechten. Vervolgens rolt de uit spraak van de rechter over het scherm, zaak gesloten, door naar nummer twee. Per aflevering worden steeds twee zaken behandeld. Het pro- duktie-team van 'In kort geding' heeft 700 dagvaardingen door gelezen, waarvan er 300 nader zijn onderzocht. De zeshonderd bijbehorende partijen zijn be naderd met de vraag of ze wil den meewerken. Zodra een par tij weigerde of een zaak tot een schikking kwam, verviel de mo gelijkheid die zaak te volgen. Uiteindelijk bleven er slechts twaalf partijen over, goed voor zes uitzendingen. De zaken zijn volgens producer en eindredac teur Paul Römer zo gekozen dat zij een representatief beeld ge- vrn van hel kon gedine. „en aardig zijn om naar te kijken. Het is tenslotte televisie." Vanavond staat het verschil van mening centraal tussen de Bond van Kermisexploitanten en het kermisduo The Golden Showers. Hun pomo-humor in het Veronica-programma Petit Populair bracht de bond ertoe een zaak aan te spannen om 'de eer en goede naam van de ker- misbranche' te verdedigen. Dat de actualiteit ver te zoeken is door deze zaak maanden na da to te belichten, vindt Römer geen punt: dit kort geding staat volgens hem model voor soort gelijke zaken die vaker voorko- In aflevering drie (woensdag 17 juni) staat 'de zaak Dinger' centraal. T. Dinger is journalist en spande in oktober een kort geding aan tegen het Goois Weekblad, een dochteronderne ming van het dagblad De Gooi en Eemlander b.v., die de kabel kranten in het Gooi en Eemland verzorgt. Dinger was door het weekblad op staande voet ont slagen. Het kort geding liep an- ders dan verwacht: tijdens de schorsing van de zitting kwa men de raadslieden van beide partijen tot een vergelijk. Recht bankpresident Van Dijk: „Van een overeenstemming als deze wordt een mens beter dan van een rechterlijke uitspraak." Römer: „Na zes afleveringen moet de kijker een goede indruk hebben gekregen hoe het kort geding in elkaar steekt. Het is niet onze opzet een kijkje achter de schermen te geven. Wij wil len gewoon op een objectieve manier laten zien wat er in de rechtbank gebeurt. Vandaar ook dat wij stoppen met filmen als de zaal leegloopt en de partijen moeten wachten op het oordeel van de rechter. Een blik achter de schermen, waarbij ook dui delijk wordt hoe de rechter tot zijn oordeel is gekomen, is meer iets voor een ander programma. Misschien is het een goed idee vooreen vervolg-serie." STRIPS BOLLEBOOM BOES

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 14