'Puinruimen om vrij te zijn' Opening Holland Festival voorproefje hoofdthema's Cultuur&Kunst Raad voor de Kunst: twaalf miljoen extra Acties rond optreden van Michael Jackson Veel steun voor Witteman boerhaave college DINSDAG 2 JUN11992 9 fiU>CRO«. ASKlASTOtUNGA Nederlanders genomineerd Rotterdam Drie Nederlandse werken over architectuur zijn ge nomineerd voor de International Architecture Book Awards die op 18 juni in Boston worden uitgereikt. Het zijn 'Lessons for stu dents in Architecture' van Hertzberger, 'Margaret Staal-Krophol ler, Architect' van Van Kessel en monografieën over Spanjaard, Buijs, De Klerk en Nieuwenhuis van respectievelijk Van der Burgh, Reehorst, Van Burkom en Olyslager. In de jury voor de prijs zitten onder anderen de beroemde architect Stern en archi tectuurcriticus Andersen van Time Magazine. Amerikaanse essayprijs voor scholiere den haag Simone Eindhoven, leerlinge van de vijfde klas van het vwo van de Rijksscholengemeenschap Noord-Kennemer- land in Alkmaar, heeft de jaarlijke essay-wedstrijd van de Ameri kaanse ambassade in Den Haag gewonnen. De scholiere krijgt voor 'As Good As Bread', een essay over de roman 'Washington Square' van Henry James, een weekje Washinton aangeboden. De vrouw als lustobject en feministe; de man als een bronstige stier beeldende kunst recensie irene van beveren Expositie: tekeningen en fotocollages v Astrid Beumer. Te zien: t '.O. 14.00-18 00 uur, ga ^ieuwstraat 10, Leiden. Popster Madonna belichaamt imago's die op het eerste ge zicht tegenstrijdig lijken: van lustobject en feministe. Eenzelf de uitstraling hebben de vrou wen die te zien zijn op Astrid Beumers fotocollages en graffi- ty-achtige tekeningen in galerie Time is Art. Ze zijn naakt. Of ge stoken in lingerie. Hun poses zijn gemaakt verleidelijk. Maar op het hoofd dragen ze een vor stelijke kroon, een symbool van macht, waardoor ze lijken te staan voor het krachtige type vrouw. Koninginnen die wel spelletjes willen spelen, maar zelf de spelregels bepalen. Net als Madonna. Wat ze verder met deze me- ga-ster gemeen hebben, is een ketting met crucifix. Wat ook weer een verwijzing zou kun nen zijn naar vrome en heilige vrouwen. En waar sommige van de gekroonde vrouwenportret ten een kind naast of op zich geplakt hebben gekregen, lijkt de verwijzing naar de bijbelse Madonna onmiskenbaar. Overi gens ook een sterke vrouw. Want daar lijkt deze expositie onder de titel „...een uitnodi ging om te kunnen voelen wat betekenis is..." toch om te draaien. Om machtige, krachti ge, zelfbewuste vrouwen. Zoals de legendarische Garbo. Onbe reikbaar voor mannen. En daar om waarschijnlijk heeft Beumer haar foto tussen kruisbeelden geplaatst. Als een ikoon om te Koningin Beatrix past even eens in het rijtje van eigenzinni ge vrouwen. Tussen Beumers vele soft-pomografische arche typen van de vrouw hangt haar Mixed Media van Astrid Beumer, te zien bij galerie Time is Art FOTO PR portretje. Geplakt op een fors li chaam. Een kouseband rond de dikke dij. Mannelijke portretten laat Beumer ook zien. Maar die vor men de minderheid. En het lijkt of Beumer de mannen minder positief heeft neergezet dan haar vrouwen. Over het alge meen zijn ze ook naakt gefoto grafeerd of getekend, maar meestal zonder toevoeging van kroon of kruis. Soms als mooie jonge god. Soms als eenzame fi guur. Maar vaker zichtbaar op gewonden. Als bronstige stie ren, vervuld van slechts één ge dachte: seks. Het staat met gou den letters op het fotootje van de Engelse prins Andrew ge schreven. Op z'n voorhoofd. Een enkele maal zijn mannen en vrouwen op één vel bijeen gebracht. Maar de afstand tus sen hen is groot. Symbolische verbeeldt door vervaarlijke beesten tussen de paren. Dus geen harmonie tussen man en vrouw bij Beumer. En waarom blijft gissen. Misschien omdat ze zo verschillend zijn de vrouw zelfbewust en koninklijk, de man sexbelust zoals Beu mer ons lijkt te willen doen ge loven. minister van mening verschil len. De bewindsvrouw wijkt vol gens de Raad op dit gebied zelfs belangrijk af van de uitgangs punten die ze zelf in de advies aanvraag van oktober vorig jaar heeft geformuleerd. Als de 'twintig-procents-eis' eerder be kend was geweest, was de Raad volgens eigen zeggen ook met een heel ander Advies Kunsten plan gekomen. De Raad is ook boos over het feit dat de minister grote na druk legt op internationalise ring, maar daaruit de financiële consequenties niet trekt. Instel lingen als het Nationale Ballet en de Nederlandse Opera, zou den bij invoering van de twin tig-procents-maatregel immers ook ernstig worden gekort. De door de Raad voorgestelde verschuiving van symfonische muziek naar gespecialiseerde ensembles en instellingen, wordt in het Kunstenplan slechts gedeeltelijk gevolgd. Het beleid zou daardoor steeds ver der achterlopen op de ontwik kelingen in de muzieksector. De Raad voor de Kunst heeft verder grote bezwaren tegen het nege ren van zijn advies om drie mil joen gulden extra te bestemmen voor speciale projecten op het gebied van de podiumkunsten. Bijna al het geld voor dit soort produkties gaat volgens het plan van de minister op aan film en bouwkunst. Het Kunstenplan wordt op 15 juni door de Tweede Kamer be handeld. Deze week zijn er hoorzittingen in de Kamer. Minister d'Ancona van welzijn, volksgezondheid en cultuur moet het budget voor de kun sten met zeker twaalf miljoen gulden verhogen. Dit bedrag is minimaal noodzakelijk om de ergste nood in de kunstwereld te lenigen en om niet in een (beleids)impasse te geraken. Dat schrijft de Raad voor de Kunst in het vervolg op het Ad vies Kunstenplan. Het vervolg advies is een reactie op het Kunstenplan van de minister. Van de daarin opgenomen eis dat podiuminstellingen 20 pro cent van hun geld zelf moeten gaan verdienen, zal volgens de Raad weinig terecht komen. „De geringe uitvoerbaarheid er van en de nadelige gevolgen voor het organisatieniveau van instellingen vormen de grootste bezwaren. Vooralsnog is de in komstenmaatregel nauwelijks anders te beschouwen dan als een ingrijpende kaasschaafbe zuiniging op alle podiumsubsi dies." Onmiddellijke en niet op maat gesneden invoering zou zelfs averechtse effecten heb ben op de toegankelijkheid van de kunst en kunstdeelname. De Raad bevee'* daarom aan in de komende k .stenplan-periode eerst nader onderzoek te laten verrichten. Steve Forbert terug op het goede spoor Twee concerten gaf hij tot nu toe in Nederland en een groter verschil in kwaliteit dan tussen die twee optredens van Steve Forbert bestaat er niet. In 1978 stond hij voor een overdonderd publiek in de koepelkerk van het So- nesta-hotel in Amsterdam. Een avond om in te lijsten. Een jong broekie in spijkerpak. Zo van de straathoek ge plukt. Met zelfgepende nummers van een onfatsoenlijke schoonheid en zeggingskracht. Begin maart stond hij voor een kwebbelend publiek in Paradiso. Een ouder broekie met een kink in de kabel. Technische problemen, maar ook persoonlijke desinte resse resulteerden in een concert dat de annalen niet zal halen. amsterdam theo hakkert Niet zeuren, laten we blij zijn dat Steve Forbert (36) er nog is. Hij maakt nog platen ook. Begin dit jaar verscheen zijn zesde, getiteld 'The American In Me'. Een cd waarop weer iets van de glans van vroeger valt te her kennen. Het begon allemaal zo voort varend met zijn debuutplaat 'Alive on Arrival' (1978) die in het singer-songwriter-genre nog altijd een standaardwerk is. Vier elpees en een hitsingle als 'Schoolgirl' later, midden jaren tachtig, werd het angstwekkend stil rond de folkie uit Meridian, Mississippi. Steve Forbert: „Ik maakte een vijfde plaat voor CBS, maar er ontstonden aller lei misverstanden. De maat schappij wilde de plaat niet meer uitbrengen, maar wilde me ook weer niet laten gaan. Dat was de belangrijkste reden dat ik een tijdlang uit beeld was. Ik weet nog steeds niet wat de reden was van die handelswijze. Dit soort dingen gebeurt ge woon. Ik mocht niet eens de markt op om te kijken of een andere maatschappij in mij ge ïnteresseerd was. Maar ik wist wel dacalles goed zou komen. Ik schreef veel songs, ik trad veel op. Er zat wel degelijk voor uitgang in. Ik moest gewoon even puinruimen om vrij man te zijn." „Ik was tevreden met de songs die ik in die tijd schreef. Ik ben getrouwd. Er gebeurde genoeg. Voor mij ging het j^erk gewoon door, al heb je er hier in Europa weinig van gemerkt. Het ver trouwen in mezelf heb ik dan ook nooit verloren. Ik trad veel op en bereidde me voor op een nieuw platencontract, dat er in 1988 kwam en dat jaar resul teerde in 'Street Of This Town' en nu in 'The American In Me'." Levenservaring Er zijn betere praters dan Steve Forbert. Het kleine mannetje in de lege hotelbar last lange pau zes in in zijn antwoorden. Soms komt hij drie vragen later met het tweede deel van het ant woord op een eerdere vraag. Alsof hij niet al vijftien jaar in het vak zit en over bergen en door dalen is gegaan. Alsof hij de onschuld van 'Alive On Arri val' nooit heeft verloren. „Dat waren inderdaad 'songs of in nocence'. De nieuwe hebben meer levenservaring in zich. „The American in me is het centrale nummer op de plaat. Als ik je één song moest laten horen die staat voor de rest van de plaat, is het deze. De tien songs gaan over wat mensen in de Verenigde Staten momenteel doormaken. Deze collectie is gebaseerd op wat. ik de laatste drie jaar op tournee door de VS allemaal heb gezien." „The American in me is een simpele titel, maar de plaat zegt veel over mijn gevoelens ten opzichte van mijn land. Het zijn persoonlijke observaties. Je pro beert ook voor een ander te spreken, je hoopt dat mensen er zich in herkennen. Ik ben blij dat ik deze plaat nu gemaakt heb." „Over wat er nog komt, kan ik niets zeggen. Ik hou er niet van vastgelegd te worden op een stijl en zodoende voorspelbaar Steve Forbert: „Soms hou ik te worden. Ik raak altijd geïrri teerd als iemand weer begint over the new Bob Dylan'. Zo ie mand kijkt niet naar me en luis- speel ik liever solo." tert niet naar waar ik nu mee een band te spelen; soms speel bezig ben. Ik wil niet dat men ik liever solo. Ik wil niet gety- zegt: 'ik weet wat Steve gaat peerd worden als een rondtrek- doen'. Soms hou ik er van met kende solo-minstreel. Koningin Beatrix in geanimeerd gesprek met Jan van Vlijmen (m) en de Russische dirigent Andrey Boreyko van Nieuw Sinfonietta, tijdens de opening van het Holland Festival in het Amsterdamse Concertgebouw. FOTO ANP amsterdam Podiumkunsten In Amsterdam is gisteravond het 45ste Holland Festival ge opend. De openingsavond in het Concertgebouw werd bijge woond door koningin Beatrix en prins Claus. Naast het konink lijk paar waren burgemeester Van Thijn van Amsterdam en de commissaris van de koningin van Noord-Holland J. van Ke- menade aanwezig. Ook de mi nisters D' Ancona van welzijn, volksgezondheid en cultuur en Pronk van ontwikkelingssamen werking waren present. Het Holland Festival dat de gehele maand juni duurt, biedt in totaal bijna 90 voorstellingen, verdeeld over de categorieën opera, theater, dans en film. Centraal staat o.a. de choreo graaf en fotograaf Hans van Ma nen. Van hem worden tijdens de festivalmaand vijftien cho reografieën opgevoerd. In de Meervaart in de hoofdstad is daarnaast een tentoonstelling ingericht van foto's van Van Manen, die voor het merendeel nog nooit zijn gepubliceerd of aan het publiek zijn getoond. Tijdens de openingsavond werden twee stukken van Van Manen gedanst, de Trois Gnos- siennes op muziek van Satie, uitgevoerd door Het Nationale Ballet, en Theme uit True Co lour op muziek van Harry de Wit, uitgevoerd door het Natio nal Fonds. De openingsavond in het Concertgebouw wias qua opzet nieuw. Festivaldirecteur Jan van Vlijmen omschreef het als een kaleidoscopische avond, omdat er een voorproefje werd gege ven van de drie hoofdthema's Van het festival. Van de Italiaan se componist Luigi Nono (over leden in 1990) werd het stuk 'Con Luigi Dallapiccola' uitge voerd door Circle Percussion. In het Holland Festival wordt No no's werk uit het begin van de jaren tachtig, de Prometeo, op gevoerd. Festivaldirecteur Van Vlijmen beschouwt het Prome- teo-project als één van de be langrijkste onderdelen van de 45-ste editie, zo zei hij enige tijd geleden bij de presentatie van het festivalprogramma. Tijdens de opening kwamen verder de Russische componis ten Stravinksky, door het Nieuw Sinfonietta Amsterdam en Oest- volskaja door het Schönberg Ensemble onder leiding van Reinbert de Leeuw aan bod. Het Nieuw Sinfonietta Amsterdam zal tijdens het gehele festival onder leiding van dirigent An- drej Boreiko staan. Deze Rus vervangt de zieke dirigent Lev Markiz. De opening bood in to taal acht produkties. Speciaal nummer in première alkmaar cpd Pepsi-Cola, de sponsor van de Dangerous-wereldtoumee van Michael Jackson die op 27 juni in Duitsland begint, gaat op diverse manieren aandacht besteden aan de optredens. In Nederland wor den onder meer via acties toegangsbewijzen voor de concerten op dinsdag 30 juni en woensdag 1 juli in De Kuip weggegeven en cassette-sing les verspreid. De sponsor maakte dat gistermiddag op een persconferentie bekend. van Jackson in het Rotter damse Feyenoordstadion 300.000 cassettes klaar. op de casset te-single, Someone put your hand out', is speciaal door Jackson voor de actie ge schreven en is gisteravond in het Radio-3-programma De Avondspits in première ge gaan. De singles zijn vanaf 8 juni alleen bij de filialen van Albert Heijn verkrijgbaar. Het is voor het eerst dH MD EÉM kant en een supermarktketen een dergelijke samenwerking aangaan. In totaal liggen voor de actie rond de optredens Pepsi kondigde bovendien aan dat het bedrijf in het ka der van de door Michael Jack son opgerichte 'Heal the World Foundation', een stich ting met het doel vóór Kerst mis 1993 een bedrag van 1 Of) miljoen dollar op te halen voor hulp aan kinderen in de hele wereld, een bedrag aan het Sofia Kinderziekenhuis in Rotterdam zal schenken. Hoe hoog dat bedrag is wilde de fabrikant nirt mccrirl. n I In Sofia Kinderziekenhuis zal het gedoneerde bedrag gebruiken voor de geplande nieuwbouw. Jackson zelf is uitgenodigd tij dens zijn verblijf in Nederland een bezoek aan het zieken huis te brengen. De frisdrankfabrikant kon digde nog verschillende ande re acties aan. TROS presenta tor Martijn Krabbé liet weten dat de omroep op donderdag 25 juni op Radio 3 een Dan gerous Day houdt. Unieke aanwinst Utrechts Museum utrecht gto Een belangrijk middeleeuws handschrift van een Haarlemse meester is in het bezit gekomen van het Utrechtse Rijksmuseum Het Catharijneconvent. Het be treft een zeer fraai verlucht vijf- tiende-eeuws getijdenboek, het zogeheten Van Adrichem-hand schrift. De illustraties zijn af komstig van een anonieme mi niaturist (ca. 1445 - 1475) die ja ren in Haarlem werkzaam is ge- Het Catharijneconvent spreekt van een 'unieke aan winst', die uit particulier bezit afkomstig is en waarvan de prijs in de tonnen loopt. Het getij denboek beval ui lold.tl /es, zeer gaaf bewaard gebleven, mi niaturen. Dm kunstig grsibil derde afbeeldingen illustreren de verschillende getijden, zoals de gebeden heetten die op ver schillende uren van de dag wer den gelezen door vrome chris tenen. ARNHEM «GPO Agaath Witteman, de artistiek leider van het Theater van het Oosten die van het bestuur heeft gehoord dat haar contract bij het oostelijk theater na vier jaar niet wordt verlengd, krijgt steeds meer steun in haar ver ontwaardiging over dit ontslag. Sinds het bestuursbesluit naar buiten kwam. de dag voor He melvaart, heeft de artistiek lei der sympathiebetuigingen van onder anderen Marga Minco, Gerrit Komri). biet \.m DllBc men en Eric Vos grkregen. Ook wordt steeds duidelijker dat het bestuur van het Theater van het Oosten de beslissing over het contract te overhaast heeft ge- Witteman kreeg haar ontslag omdat ze haar artistiek leider schap intern niet goed zou heb ben vormgegeven, JB0 drilde bestuursvoorzitter L Hermans vorigs week me RAM In deM tijden van subsiedieperikelen zou er behoefte bestaan aan rust in de gelederen, een rust die er niet zou zijn zolang Agaath Witteman aan het roer staat Het beleid dat de artistiek leider de afgelopen iaren heeft gevoerd was uitdrukkelijk niet de aanleiding, aldus Hermans. Gisteren heeft een deel van de medewerkenden van het Thea ter vu bas i toeten en tutti an het bestuur verstuurd, waann brt stelt il.it bet /h li jvpMM «I voelt en op een gesprek aan dringt. Het personeel is nog niet gehoord door het bestuur. Ook lijkt het er op dat het bestuur van de toneelvoorziening de be slissing heeft genomen na klachten van slechts enkele me dewerkers, onder andere van de publiciteitsafdeling. Het woord complot' wordt steeds meer door direct betrokkenen in de mond genomen. De positie van het bestuur zou zelfs op het spel staan. Een aantal regisseurs en ac teurs dat werkte, of in het ko mend seizoen gaat werken bij het Theater van het Oosten, heeft inmiddels in brieven aan het bestuur opheldering ge vraagd over het niet-verlengen van het contrakt van Witteman Tevens dreigen enkelen geen medewerking te verlenen aan de produkties in het nieuwe sei zoen. Hierdoor zouden drie projecten geen doorgang kun nen vinden Ook Carl Ridders, die het af gelopen seizoen bij de toneel voorziening werkte en er het komende seizoen speelt en re gisseert. heeft een brief geschre ven waarin hij stelt dat hij het grootste vertrouwen in Witte man heeft. "Boerhaave: daar word je wijzer van" 'Ik krtHfhet idee om mw ff goan leren Ioen ml/n dochter naar de middelbare schoolging Aangezien ik in mi/n werk alt optometnslr nogaleens moei merschakeieo np Engels. besloot ik in eerste instantie die tool 'op te halenDaarbij groeide mijn enthousiasme zodanig dal ik ook andere vakken wilde gaan volgen. Dot mu gord te doen omdat /e bii Boerhome zowel overdag ols in de avonduren terecht kunt Behalve Engels doe ik nu ook Nederlands en geschiedenis Mijn doel is via deelcertificaten het hele VWO-diplomo Ie holen Het lijkt mij heel leuk dan te goan werken in de toeristische sector of als gastvrouw in een ziekenhuis Binnenkort go Ik eens pro De studiemogelijkheden: VWO. HAVO. MEAO. MAVO. (volledig pakket of allo 29 vakken af zonderlijk), Nederlands voor anderstaligen. Ook intensieve cursussen (kortere studieduur). Meer inlichtingen: bel overdag 071 - 14 00 43. Een informatiemap ligt voor u klaar. Inschrijven: elke maandag en donderdag van 12.00 tot 15.00 uur en van 19.00-21.00 uur. Wacht niet te lang.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 9